Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 27 apr 2021, 11:02

Ach, Marion Koopmans en vliegverboden :emo:
nu.nl, 26 april 2021 schreef: Koopmans vindt een vliegverbod, dat maandagavond ingaat, "begrijpelijk als in een land heel veel besmettingen zijn en je de kans op import wilt verkleinen". Het middel is volgens haar echter "niet zo heel zinvol" als het doel is om de mutant echt buiten te houden. "Als je het oppikt in de surveillance, dan weet je dat het al breder circuleert. Het is denk ik al een beetje laat."
En een weekje eerder
1vandaag, 19 april 2021 schreef:Koopmans onderstreept dat het vooral van belang is te onderzoeken of varianten ontsnappen aan de vaccins. "We zien dat de Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse variant iets minder goed worden geblokkeerd door de vaccins. Niet dusdanig dat de vaccins het niet meer doen, maar het moet wel bewaakt worden en mogelijk moeten vaccins aangepast in de toekomst."

'Goede regels blijven nodig'

De hoogleraar pleit niet meteen voor een vliegverbod: "Het is belangrijk dat we ons realiseren dat binnen Nederland nu al allerlei virussen circuleren. En dat we vooral moeten zorgen dat we die onder controle krijgen. Met goede regels zorg je voor minder circulatie van het virus en heb je minder mutatie."
Ze had vast geen actieve herinneringen meer aan haar mening een weekje eerder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 27 apr 2021, 11:08

Waarschijnlijk besmet met het Rutte lieg en ik herinner niets meer virus. Super besmettelijk onder sommige omstandigheden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 apr 2021, 11:14

Dat zal wel in de notulen staan :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 27 apr 2021, 13:07

Rogier schreef: di 27 apr 2021, 11:08 Waarschijnlijk besmet met het Rutte lieg en ik herinner niets meer virus. Super besmettelijk onder sommige omstandigheden.
Alleen tijdens plaatselijke hittegolven :heygrr:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 apr 2021, 23:10

MotelMioveni schreef: vr 23 apr 2021, 22:59 Zijn we volgende week - misschien, want premier Rutte zei nog "Als de hemel naar beneden valt, kan ik daar ook niets aan doen" - in Nederland eindelijk van de avondklok verlost, beginnen ze in Duitsland moeilijk te doen... Had er nog iemand hoop dit jaar 500km van huis te kunnen? B(
Ik ben net terug van een korte vakantie op meer dan 1500 km van huis. ;) Met de eigen auto! :woop:

Ik ben lekker naar Kroatië gegaan. De terrassen zijn daar open, de restaurants in hotels zijn open voor gasten, winkels zijn open, toeristische attracties zijn open, het enige waar je als toerist wat van merkt is dat de terrassen om 20:00 uur moeten sluiten (maar eerlijk gezegd, dan wordt het ook al donker en dan koelt het wel aardig af) en dat er na 22:00 uur geen alcohol mag worden verkocht (al deed één van de hotels waar ik verbleef er niet moeilijk over toen ik om 22:15 incheckte en nog een flesje bier vroeg). :biertje:

Ik was overigens bij lange na niet de enige toerist. Ik heb heel veel Duitse, Oostenrijkse en Sloveense kentekens gezien, maar ook Zwitsers, Italianen, Luxemburgers en nog wat andere Nederlanders. Zelfs tot in Dubrovnik, maar in Split uiteraard nog meer.

Even een kort verslagje, omdat het voor anderen misschien ook wel interessant kan zijn:

Donderdagmiddag een sneltest laten doen. Uitslag met certificaat had ik binnen een half uur per e-mail. Voor Kroatië is een sneltest voldoende.

Vrijdagochtend vertrokken, via de N35-A35-A1 naar Duitsland. Geen controle aan de grens. Verder over de A30, A33, A44, A7, A70, A73, A3, A9, A99 en A8. Bij Raststätte Hochfelln de vignetten voor Oostenrijk en Slovenië gehaald. Ongeveer 35 minuten wachttijd aan de Oostenrijkse grens, even kort staande gehouden met de vraag waar de reis naartoe ging, toen ik zei dat ik naar Kroatië ging werd ik gelijk doorgewuifd. Via de A1, A10 en A11 naar de Karawankentunnel, waar de Sloveense grensbeambte mijn paspoort scande maar verder geen vragen stelde. Over de A2 naar de Kroatische grens, waar ook Sloveense uitreiscontrole was: een blik op het paspoort was voldoende. Bij Kroatië een normale inreiscontrole (ik had online het Enter Croatia-formulier ingevuld) en er werd gevraagd of ik een test had gedaan. Ik liet het certificaat op mijn telefoon zien, er werd even naar gekeken door de grensbeambte en toen was het goed. Via de A3 naar mijn hotel in Zagreb gereden.

Ik moest in één dag naar Kroatië rijden, want overnachten in Duitsland en Oostenrijk is nog niet mogelijk.

Ik ben in Kroatië naar Split en Dubrovnik gereden, gewoon over de geijkte routes (via de A1 en D8). Naar Dubrovnik moet je een stukje door Bosnië en Herzegovina, maar ook dat is geen probleem en niet aan extra regels gebonden. Heen was er alleen Kroatische uitreiscontrole: paspoort gescand, Neum-corridor door, tien minuten later weer een Kroatische inreiscontrole waar het paspoort werd gescand. Beide keren geen vragen, en geen Bosnische controle.

Terug werd het paspoort gescand bij de uitreiscontrole, geen Bosnische inreiscontrole. Tien minuten verderop was er wel een Bosnische beambte, maar die wuifde me door, de Kroatische beambte scande mijn paspoort en vroeg waar ik naar toe ging, het antwoord "Zagreb" was voldoende, er was ook nog een Kroatische douanebeambte die vroeg of ik iets aan te geven had, ook daar kon ik snel doorrijden.

Vandaag terug naar Nederland. 07:15 uit Zagreb vertrokken, nu over de A3 en A2. Na een klein uurtje was ik bij de grens met Slovenië. Paspoort weer gescand door de Kroaten, idem dito in Slovenië, ook werd gevraagd waar ik vandaan kwam en of ik voor vakantie in Kroatië was. Ik antwoordde bevestigend, ze leken het wel prima te vinden. De douane was ook geïnteresseerd en keken ze even in de auto en mocht ook alle bagage uit de kofferbak. Uiteraard vonden ze niks, maar het kostte zo'n tien minuten. Verder over de A4 en A1. Drie kwartier later was ik bij de Oostenrijkse grens, waar de Oostenrijkse grenswacht mij vroeg of ik op terugreis naar Nederland was. Toen ik dat bevestigde, mocht ik doorrijden. Een paar uur later kwam ik, de gehele A9 en A8 volgend, bij Passau Duitsland binnen, waar de politiepost nog altijd op dezelfde plek staat, een paar kilometer na de grens. Zonder vragen werd ik doorgewuifd. Ik heb min of meer de A3 afgereden, maar door incidenten heb ik bij Nürnberg (A6-A9 via Nürnberg-Ost) en Frankfurt (A5-A648-A66) iets omgereden. Op de grens van Duitsland naar Nederland was in het geheel geen controle. Om 21:05 was ik thuis, 13 uur en 50 minuten na vertrek uit Zagreb.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 27 apr 2021, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 27 apr 2021, 23:33

^^ Gaaf dat je gewoon gegaan bent! En zo zie je maar dat mensen bang worden gemaakt om te reizen, terwijl het gewoon prima kan.
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 apr 2021, 23:44

^^ Toegegeven, er zijn momenteel niet zoveel opties. Zweden kan, maar daar is wel een quarantaineadvies (dat je op zich niet verplicht bent om op te volgen). Luxemburg is zonder problemen mogelijk, maar ken ik zo goed en is zo dichtbij, dat wilde ik niet. Spanje kan ook, maar de doorreis door Frankrijk leek wat gecompliceerder. Kroatië is bovendien net in een dag te bereizen, een sneltest (die maar de helft van een PCR-test kost) is voldoende, het weer is er nu goed (het was zonnig en zo'n 21 graden in Split en zo'n 19 graden in Dubrovnik) en van alle landen waar je als Nederlander zonder teveel moeite binnen komt kan er in Kroatië het meest, waardoor je een behoorlijk normale vakantie kan hebben.

Een aantal andere landen in die regio, zoals Servië, Montenegro, Albanië en Noord-Macedonië zijn in principe ook mogelijk, maar daar rij je niet in één dag naar toe. En als je dan een maximaal 48 uur oude PCR-test nodig hebt, waar ook nog wat tijd staat voor het verkrijgen van de uitslag, wordt dat krap. Bovendien heb je dan voor de terugreis weer een PCR-test nodig als je bv. in Kroatië wil overnachten. Ik heb nu maar één sneltest nodig gehad om Kroatië in te reizen, voor de terugreis naar Nederland is het niet nodig.

Ik heb in Split heerlijk op een terrasje gegeten (Brasserie On 7, na 18:00 uur ;)) en in het hotel in Dubrovnik heb ik genoten van het buffet dat ze in één van de restaurants hadden. Het was een vijfsterrenhotel (Rixos Premium), maar voor last-minute boekers (vanaf een week van tevoren) was een kamer inclusief ontbijt voor 90 euro te boeken en voor gasten is het parkeren (bewaakt, op eigen terrein) ook gratis. De zwemfaciliteiten heb ik dan nog niet eens gebruikt, maar die had ik óók gratis kunnen gebruiken. Het eten was ook heerlijk, topkwaliteit en veel keuze, het diner van het buffet kostte 35 euro p.p. exclusief drankjes. Maar er is ook nog een sushirestaurant aanwezig en een bar, voldoende keuze in ieder geval.

Het was voor het eerst sinds oktober vorig jaar (toen ik in Zweden op vakantie was) dat ik weer eens echt in een restaurant heb gegeten.

In Split heb ik in een viersterrenhotel buiten het centrum overnacht, misschien niet de meest fotogenieke locatie, maar er werd een heerlijk ontbijt voor mij gemaakt en parkeren was er gratis (dat is in Split bij hotels in of bij het centrum ook aan de prijs). In Zagreb heb ik zowel heen als terug bij een Best Western overnacht die gunstig gelegen was aan de A11, vanaf het hotel reed je binnen een minuut de snelweg op. :top:

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » wo 28 apr 2021, 1:47

Dank voor je reisverslag, CoenTunnel. Ik ben blij voor jou dat je van je reis genoten hebt. Voor mij zou 13 uur rijden op 1 dag wat te veel van het goede zijn. Ik vind 7 of 8 uur rijden op een dag wel het maximaal haalbare. Of de hotels dan open of dicht zijn, dat boeit me niet, als ik maar ongestoord van mijn nachtrust kan genieten, terwijl ik geparkeerd sta om weer rijvaardig te worden.

Dat slapen in de auto was in Duitsland nooit een probleem, maar nu, tijdens de lockdown, zijn zelfs de meest geleerde juristen het er niet over eens of "übernachten im Fahrzeug zur Wiederherstellung der Fahrtüchtigkeit" (zoals dat in de Duitse verkeersregels 'StVo' genoemd wordt) nou wel of niet is toegestaan. Veel eigenaren van camperbusjes worstelen ook met die vraag.

Bij camperbusjes benadrukken juristen telkens weer dat het met een camper op de openbare weg geparkeerd staan valt onder het begrip "Gemeinnützung" (normaal gebruik), maar erin slapen mag pas vanaf 21 uur (ik ga vaak veel later naar bed) en voor maximaal de 10 uur die de meeste mensen nodig hebben om weer rijvaardig te worden. (dus als je 2 uur over je brunch doet, even verplaatsen)

Zodra je in Duitsland echter de pootjes onder je camper uitdraait, of gele plastic blokken neerlegt om de camper recht te zetten, de luifel uitrolt en de klapstoeltjes buiten voor je camper zet, of je blijft langer dan 1 nacht op dezelfde plaats staan, dan is er sprake van "Sondernützung der öffentlichen Straße" (uitzonderlijk gebruik van de openbare weg) en dat is verboden.

Wie met een kampeerauto camping-gedrag vertoont, die mag in Duitsland niet op de openbare weg staan, maar moet op een camping staan. Die zijn overdag ook open, maar 's avonds voor 21u moeten de daggasten van de campjng af, want vanwege Corona-maatregelen zijn toeristische overnachtingen niet toegestaan, dus niet op campings en ook niet naast restaurants (mijn 'hobby').

Verder geldt in Duitsland nog dat alleen strikt noodzakelijke reizen zijn toegestaan. Vraag mij niet hoe ze dat willen controleren, want ik geef alleen weer wat ik geleerd heb uit artikelen die ik gelezen, waarvan ik de weblinks hieronder zal plakken. Ik dacht dat ik met MotelMioveni minder zou opvallen dan met een camper, maar die gele nummerplaten vallen in deze tijd behoorlijk op in Duitsland.

-------------------------------------------------

Leesvoer voor wie net als ik niet niet zonder overnachting in Duitsland naar Zagreb kan rijden:

https://www.startpage.com/do/search "zur Wiederherstellung der Fahrtüchtigkeit" +Schlafen +Auto (Corona OR Maßnahmen OR Infektionsschutzgesetz)

https://www.merkur.de/reise/camping-pla ... 74392.html Camping-Irrsinn durch Corona-Regeln - Tagsüber erlaubt, nachts dann aber nicht

https://www.nordbayern.de/freizeit-even ... 1.10638764 Darf man trotz Corona-Pandemie im Wohnmobil übernachten¿ - Antwort lautet "Jein"

https://www.adac.de/reise-freizeit/wohnmobil-dinner/ Wohnmobil-Dinner im Corona-Lockdown - Bij restaurant mag je in eigen camper hun diner opeten, maar overnachten op zelfde parkeerplaats is verboden

---En toen liep mijn laptop vast en was ik te moe, dus wat hier onder staat, heb ik (nog) niet gelezen:

https://www.bildderfrau.de/familie-lebe ... itzer.html

https://www.autobild.de/artikel/wohnmob ... 05425.html

https://www.freeontour.com/de/articles/ ... eutschland

https://www.fnp.de/ratgeber/reise/campi ... 80019.html

https://www.ndr.de/ratgeber/verbraucher ... il282.html

https://www.reisereporter.de/artikel/13 ... and-campen

https://plus.tagesspiegel.de/gesellscha ... 23815.html

--------------------------

Ik ga straks lekker dromen van wandelen in Luxemburg... :zzz:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 apr 2021, 7:52

Coen Tunnel schreef: di 27 apr 2021, 23:10 Ik ben lekker naar Kroatië gegaan.
Je hebt groot gelijk. Hulde voor je reisverslag. :top:

Het lijkt me wel vermoeiend om in 1 keer te moeten rijden. Ik ben ook wel eens in 1 keer teruggereden, vanuit Porec, maar je weet dat, als er iets tegenzit onderweg, je altijd nog een overnachting kunt boeken. En nu heb je de druk dat dat niet kan.

Rixos in Dubrovnik: ligt er mooi :) Ik heb ooit in hotel Lero overnacht, dat ligt iets hoger, maar je hebt uitzicht over het terrein van het huidige hotel Rixos.

Hoe is Neum op het moment? Het was er altijd erg druk, want het leefde van transittoerisme (het is zeer goedkoop in vergelijking met Kroatië), maar nu is het enkel afhankelijk van binnenlandse toeristen.

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 28 apr 2021, 8:03

Ik ben in elk geval alweer blij dat België weer redelijk normaal te bereizen is voor i.i.g. daguitstapjes. Routes gereden afgelopen maandag en dinsdag:
AfbeeldingAfbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 apr 2021, 8:32

Zitten daar nu geen restricties meer aan? (zoals verplicht test, formulier bij je, quarantaine bij terugkomst in Nederland)? Het is langzamerhand niet meer te volgen wat nu wel of niet mag. Maar een ritje België zie ik ook wel weer eens zitten.

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 28 apr 2021, 8:52

Je mag 48 uur in België verblijven zonder testen, formulieren, quarantaine,...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 28 apr 2021, 8:54

^^ je moet bij terugkomst wel in Nederland in quarantaine, al is dat slechts een dringend advies. Vanaf 15 mei verplicht.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 28 apr 2021, 8:55

Dus als ik een keer als vanouds boodschappen wil doen in Luxemburg of een rondje Ardennen wil rijden legt niemand (van overheidswege) mij iets in de weg? Nou ja, ik moet natuurlijk in quarantaine als ik terug ben... :dyn_hyp:
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 apr 2021, 9:04

@Coen Tunnel: wat fijn dat je op reis hebt kunnen gaan. Was dit nu last-minute bedacht?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 28 apr 2021, 9:33

Gelukkig dat je deze reis hebt kunnen maken.
M.b.t. quarantaine plicht vanaf 15 mei. Ik verwacht vanaf die datum dat men meer onderscheid gaat maken tussen de verschillende landen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 apr 2021, 9:35

paolie schreef: wo 28 apr 2021, 8:54 ^^ je moet bij terugkomst wel in Nederland in quarantaine, al is dat slechts een dringend advies. Vanaf 15 mei verplicht.
Vanaf 15 mei verplicht, maar mogelijk pas na een verblijf vanaf 12 uur. Kortere verblijven worden waarschijnlijk uitgezonderd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 apr 2021, 9:36

T-hijs schreef: wo 28 apr 2021, 8:55 Dus als ik een keer als vanouds boodschappen wil doen in Luxemburg of een rondje Ardennen wil rijden legt niemand (van overheidswege) mij iets in de weg? Nou ja, ik moet natuurlijk in quarantaine als ik terug ben... :dyn_hyp:
Correct. Verblijven korter dan 48 uur in België zijn toegestaan zonder formulieren of test- en quarantaineverplichting.
Enne gojje mins blieft altied leave.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 28 apr 2021, 9:41

Snelwegfreak schreef: wo 28 apr 2021, 9:35
paolie schreef: wo 28 apr 2021, 8:54 ^^ je moet bij terugkomst wel in Nederland in quarantaine, al is dat slechts een dringend advies. Vanaf 15 mei verplicht.
Vanaf 15 mei verplicht, maar mogelijk pas na een verblijf vanaf 12 uur. Kortere verblijven worden waarschijnlijk uitgezonderd.
Benieuwd hoe ze dat gaan controleren

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 apr 2021, 9:52

^^ Het idee dat men quarantaine wil verplichten op straffe van een boete zal voldoende afschrikkend werken. Het wegverkeer kan men amper controleren of dat camerasysteem aan de grenzen zal ingezet moeten worden.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 28 apr 2021, 10:55

Davy schreef: wo 28 apr 2021, 8:52 Je mag 48 uur in België verblijven zonder testen, formulieren, quarantaine,...
Waren er geen grencontroles ?

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 28 apr 2021, 10:56

Snelwegfreak schreef: wo 28 apr 2021, 9:36
T-hijs schreef: wo 28 apr 2021, 8:55 Dus als ik een keer als vanouds boodschappen wil doen in Luxemburg of een rondje Ardennen wil rijden legt niemand (van overheidswege) mij iets in de weg? Nou ja, ik moet natuurlijk in quarantaine als ik terug ben... :dyn_hyp:
Correct. Verblijven korter dan 48 uur in België zijn toegestaan zonder formulieren of test- en quarantaineverplichting.
Dan wordt het Zaterdag toch even een ritje België. :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 apr 2021, 16:06

MotelMioveni schreef: wo 28 apr 2021, 1:47 Dank voor je reisverslag, CoenTunnel. Ik ben blij voor jou dat je van je reis genoten hebt. Voor mij zou 13 uur rijden op 1 dag wat te veel van het goede zijn. Ik vind 7 of 8 uur rijden op een dag wel het maximaal haalbare. Of de hotels dan open of dicht zijn, dat boeit me niet, als ik maar ongestoord van mijn nachtrust kan genieten, terwijl ik geparkeerd sta om weer rijvaardig te worden.
Ik moest er ook nog rekening mee houden dat het negatieve testresultaat maximaal 48 uur oud mocht zijn bij inreis van Kroatië. Nu geeft dat op zich wel ruimte om in twee dagen te reizen had ik ergens moeten overnachten, maar goed, dat was geen optie. Op zich is er nog wel de optie om zonder test te rijden en pas bij aankomst in Kroatië een (snel)test te doen. Wel moet je in quarantaine totdat je je testuitslag hebt, maar als je na aankomst bij de grens gelijk doorrijdt naar een testlocatie voor een sneltest is dat hooguit een half uurtje tot een uurtje wachten. Met een sneltest moet je je in Kroatië na tien dagen overigens nogmaals laten testen, maar als je maximaal tien dagen blijft is één sneltest natuurlijk voldoende.
Dat slapen in de auto was in Duitsland nooit een probleem, maar nu, tijdens de lockdown, zijn zelfs de meest geleerde juristen het er niet over eens of "übernachten im Fahrzeug zur Wiederherstellung der Fahrtüchtigkeit" (zoals dat in de Duitse verkeersregels 'StVo' genoemd wordt) nou wel of niet is toegestaan. Veel eigenaren van camperbusjes worstelen ook met die vraag.
Voor wat het waard is: ik heb twee Nederlandse campers in de buurt van Dubrovnik gezien. Uiteraard weet ik niet hoe lang die er al waren.
Bij camperbusjes benadrukken juristen telkens weer dat het met een camper op de openbare weg geparkeerd staan valt onder het begrip "Gemeinnützung" (normaal gebruik), maar erin slapen mag pas vanaf 21 uur (ik ga vaak veel later naar bed) en voor maximaal de 10 uur die de meeste mensen nodig hebben om weer rijvaardig te worden. (dus als je 2 uur over je brunch doet, even verplaatsen)

Zodra je in Duitsland echter de pootjes onder je camper uitdraait, of gele plastic blokken neerlegt om de camper recht te zetten, de luifel uitrolt en de klapstoeltjes buiten voor je camper zet, of je blijft langer dan 1 nacht op dezelfde plaats staan, dan is er sprake van "Sondernützung der öffentlichen Straße" (uitzonderlijk gebruik van de openbare weg) en dat is verboden.
Dat geeft op zich wel de mogelijkheid om je camper te parkeren bij een parkeerplaats langs de snelweg, niet de pootjes uit te draaien of blokken er onder te zetten, en 'gewoon' te overnachten. Sommige pakeerplaatsen zijn best aardig gelegen.
waldo79 schreef: wo 28 apr 2021, 9:04 @Coen Tunnel: wat fijn dat je op reis hebt kunnen gaan. Was dit nu last-minute bedacht?
Ja en nee. De dagen had ik al lange tijd geleden vrij genomen, en uiteindelijk wilde ik wel weg. Ik heb gewoon gekeken naar wat er mogelijk was, en daar kwam Kroatië als mijn voorkeursoptie uit, vooral ook omdat de maatregelen daar momenteel vrij soepel zijn. Ik wilde een bestemming waar ik met de eigen auto in één dag naar toe kon rijden. Uiteindelijk heb ik alles pas een dag voor vertrek geregeld: de sneltest, de hotelboekingen en het invullen van het elektronische inreisformulier. Maar dat is geen probleem. Commerciële sneltestbedrijven hebben plek zat en er zit er eentje vlakbij waar ik woon. En qua hotels is er momenteel genoeg beschikbaar. Weliswaar zijn veel hotels nog gesloten, maar dat komt omdat dat hotels zijn die altijd alleen maar in het zomerseizoen geopend zijn. Maar ik heb goede hotels geboekt en overal voor een redelijke prijs overnacht inclusief ontbijt, en in Dubrovnik heb ik ook nog diner gehad in het hotel.
Palance schreef: wo 28 apr 2021, 7:52
Coen Tunnel schreef: di 27 apr 2021, 23:10 Ik ben lekker naar Kroatië gegaan.
Je hebt groot gelijk. Hulde voor je reisverslag. :top:
Dank je! Ik wilde wat posten, maar ik was gisteren ook moe, dus misschien was het wat afgeraffeld. Ik zal binnenkort nog wel wat wegengerelateerde foto's plaatsen.
Het lijkt me wel vermoeiend om in 1 keer te moeten rijden. Ik ben ook wel eens in 1 keer teruggereden, vanuit Porec, maar je weet dat, als er iets tegenzit onderweg, je altijd nog een overnachting kunt boeken. En nu heb je de druk dat dat niet kan.
Dat klopt, en Porec is qua afstand vergelijkbaar met Zagreb. Bovendien was er ook nog de druk van de Duitse maatregelen, dat je na 22:00 uur niet meer onderweg mag zijn. Nederland had tenminste nog een uitzondering voor reizen van/naar het buitenland voor wat betreft de avondklok.

Wel ben ik bewust via Maribor, Graz en Passau teruggereden: het is korter dan via Ljubljana, Salzburg en München, en het leek me ook de rustiger route. En dat klopte ook wel. Maar het was desalniettemin een inspannende dag waarbij ik ook nergens echt lang heb gepauzeerd.
Rixos in Dubrovnik: ligt er mooi :) Ik heb ooit in hotel Lero overnacht, dat ligt iets hoger, maar je hebt uitzicht over het terrein van het huidige hotel Rixos.
Ja, toplocatie. En nu betaalde ik € 90 voor een superior kamer met terras en zeezicht (met de 5% korting die ik heb met het lidmaatschap van Accor), inclusief een topontbijt en gratis parkeren. Kijk ik voor een weekend in augustus, dan zou dezelfde kamer mij maar liefst € 308 kosten (€ 325 normale tarief). De kamers met uitzicht op het park zijn dan iets goedkoper (€ 299), maar die werden nu niet eens aangeboden. ;)

Het was dus een mooie gelegenheid om voor een heel goede prijs eens naar een heel luxe hotel te gaan, en het leverde me bovendien weer wat punten bij Accor op. :mrgreen:
Hoe is Neum op het moment? Het was er altijd erg druk, want het leefde van transittoerisme (het is zeer goedkoop in vergelijking met Kroatië), maar nu is het enkel afhankelijk van binnenlandse toeristen.
Neum was heel rustig. Een enkele Kroaat tankte bij één van de tankstations, maar dat mogen zij ook. Ik had via internet begrepen dat ik van de Neum-corridor gebruik mag maken, maar enkel zonder te stoppen. Zodra ik stop moet ik aan de Bosnische regels kunnen voldoen: voor mij houdt dat een verplichte PCR-test in. Voor Kroaten geldt dat niet, die mogen zonder test naar Bosnië reizen:

Afbeelding

Ik heb dus niet getankt in Neum, het was mij het risico niet waard om een paar euro te besparen. Gewoon van grens naar grens gereden, beide keren ben ik maar zo'n 10-11 minuten in Bosnië geweest.

Ik heb begrepen dat de twee grensovergangen bij Neum op de kustweg momenteel ook alleen maar voor Kroatië-transit (en Bosniërs?) gebruikt mogen worden, maar niet voor niet-Bosniërs om via Neum verder Bosnië in te reizen. Het schijnt dat de Bosnische politie daar ook op controleert in Neum en op de M-17.3 tussen Neum en Stolac.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 28 apr 2021, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » wo 28 apr 2021, 16:35

Palance schreef: di 27 apr 2021, 11:02 Ach, Marion Koopmans en vliegverboden :emo:
nu.nl, 26 april 2021 schreef: Koopmans vindt een vliegverbod, dat maandagavond ingaat, "begrijpelijk als in een land heel veel besmettingen zijn en je de kans op import wilt verkleinen". Het middel is volgens haar echter "niet zo heel zinvol" als het doel is om de mutant echt buiten te houden. "Als je het oppikt in de surveillance, dan weet je dat het al breder circuleert. Het is denk ik al een beetje laat."
En een weekje eerder
1vandaag, 19 april 2021 schreef:Koopmans onderstreept dat het vooral van belang is te onderzoeken of varianten ontsnappen aan de vaccins. "We zien dat de Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse variant iets minder goed worden geblokkeerd door de vaccins. Niet dusdanig dat de vaccins het niet meer doen, maar het moet wel bewaakt worden en mogelijk moeten vaccins aangepast in de toekomst."

'Goede regels blijven nodig'

De hoogleraar pleit niet meteen voor een vliegverbod: "Het is belangrijk dat we ons realiseren dat binnen Nederland nu al allerlei virussen circuleren. En dat we vooral moeten zorgen dat we die onder controle krijgen. Met goede regels zorg je voor minder circulatie van het virus en heb je minder mutatie."
Ze had vast geen actieve herinneringen meer aan haar mening een weekje eerder.
Mevrouw Koopman is toch die vrouw die zich compleet door de Chinezen in de luren heeft laten leggen inzake het onderzoek naar de oorsprong van het Wuhan-virus, hier bekend als Covid-19?

Mevrouw Koopman heeft afgedaan en mag blij zijn dat ze haar baantje nog heeft. :surrender:
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » wo 28 apr 2021, 16:41

Zij die het niet nodig vond om in quarantaine te gaan na een reis naar China, maar direct dezelfde dag van aankomst naar een talkshow te gaan?

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » wo 28 apr 2021, 16:47

paolie schreef: wo 28 apr 2021, 9:41
GGD en / of handhaving langs de deur sturen? Je hoeft lang niet iedereen te controleren, maar als je in de praktijk 1 op de 10 mensen controleert, en daarover volgens opgeblazen berichtgeving de media zou insturen (zodat het heel wat lijkt), dan bereik je vanuit het perspectief van de overheid wel redelijk het doel - ook al zijn er uitwegen.

Dat zie je bij verkeerscontrole's toch ook? Men controleert weinig, maar als ze dan eens een actie hebben moeten er weer allerlei berichten de media in, om het publiek vooral te laten denken dat er veel op dat vlak gebeurd. Wij weten wel beter.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 28 apr 2021, 16:58

Coen Tunnel schreef: di 27 apr 2021, 23:44 ^^ Toegegeven, er zijn momenteel niet zoveel opties.
Ik heb voor de grap eens gekeken of je in Polen op vakantie kunt, en het lijkt erop van wel. In principe heb je alleen een negatieve testuitslag of een bewijs van vaccinatie nodig om het land binnen te komen. Nadeel is wel dat je in Duitsland niet mag overnachten, dan zou je vlak over de grens in Polen (bv. Pałac Łagów bij Zgorzelec) kunnen overnachten als de reis in één keer te ver is.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 apr 2021, 17:46

Polen kan je toch makkelijk in 1 dag bereiken? Utrecht - Frankfurt an der Oder is maar 700 kilometer. Zagreb is bijna twee keer zo ver.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 28 apr 2021, 18:22

de_Aristocraat schreef: wo 28 apr 2021, 16:47
paolie schreef: wo 28 apr 2021, 9:41
GGD en / of handhaving langs de deur sturen? Je hoeft lang niet iedereen te controleren, maar als je in de praktijk 1 op de 10 mensen controleert, en daarover volgens opgeblazen berichtgeving de media zou insturen (zodat het heel wat lijkt), dan bereik je vanuit het perspectief van de overheid wel redelijk het doel - ook al zijn er uitwegen.

Dat zie je bij verkeerscontrole's toch ook? Men controleert weinig, maar als ze dan eens een actie hebben moeten er weer allerlei berichten de media in, om het publiek vooral te laten denken dat er veel op dat vlak gebeurd. Wij weten wel beter.
Ik bedoelde: hoe controleren ze dat je langer dan 12 uur in België of Duitsland was?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 apr 2021, 18:27

Wesso schreef: wo 28 apr 2021, 16:58
Coen Tunnel schreef: di 27 apr 2021, 23:44 ^^ Toegegeven, er zijn momenteel niet zoveel opties.
Ik heb voor de grap eens gekeken of je in Polen op vakantie kunt, en het lijkt erop van wel. In principe heb je alleen een negatieve testuitslag of een bewijs van vaccinatie nodig om het land binnen te komen. Nadeel is wel dat je in Duitsland niet mag overnachten, dan zou je vlak over de grens in Polen (bv. Pałac Łagów bij Zgorzelec) kunnen overnachten als de reis in één keer te ver is.
Toeristische overnachtingen zijn in Polen (nog) niet toegestaan. Ik had er ook nog naar gekeken omdat de inreisregels heel soepel zijn, maar de hotels in Polen zijn alleen open voor zakelijke of essentiële overnachtingen.

Een vriend van Poolse afkomst wist me te vertellen dat het ook wordt gehandhaafd. Vooral bij de grotere hotels, bij een kleine B&B kom je er waarschijnlijk wel mee weg.
Chris schreef: wo 28 apr 2021, 17:46 Polen kan je toch makkelijk in 1 dag bereiken? Utrecht - Frankfurt an der Oder is maar 700 kilometer. Zagreb is bijna twee keer zo ver.
Volgens mij zegt Wesso dat ook: dat je wel in één keer naar Polen moet rijden. Ik denk dat hij er op doelt dat bv. Przemyśl wel wat ver is om in één dag te rijden. ;) De grens bij Frankfurt/Oder bereik je inderdaad in zo'n zeven uur rijden zonder te hoeven racen. En ook de grensovergangen bij Görlitz en Szcecin zijn prima in één dag te bereiken.

Mijn eindbestemming was Dubrovnik, maar om daar te komen moest ik de reis ook opknippen door zowel heen als terug in Zagreb te overnachten (veel dichter bij de grens gaat ook niet). Ik kan me voorstellen dat de rit naar Zagreb voor velen te lang is om in één dag te doen. Het waren voor mij ook lange en inspannende ritten. Het hielp wel dat het goed weer was, alleen op de terugweg had ik op het eerste stuk tussen Zagreb en Ptuj nog wel wat regen, maar daarna heb ik prima weer gehad.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 28 apr 2021, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.