Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 28 apr 2021, 19:02

Coen Tunnel schreef: wo 28 apr 2021, 16:06 Ik heb dus niet getankt in Neum, het was mij het risico niet waard om een paar euro te besparen. Gewoon van grens naar grens gereden, beide keren ben ik maar zo'n 10-11 minuten in Bosnië geweest.

Ik heb begrepen dat de twee grensovergangen bij Neum op de kustweg momenteel ook alleen maar voor Kroatië-transit (en Bosniërs?) gebruikt mogen worden, maar niet voor niet-Bosniërs om via Neum verder Bosnië in te reizen. Het schijnt dat de Bosnische politie daar ook op controleert in Neum en op de M-17.3 tussen Neum en Stolac.
Het enige dat ik kan vinden op de website van de grenspolitie van BiH.
I am a foreigner, I intend to transit through Bosnia and Herzegovina, given the COVID-19 pandemic, do I have to have a negative test when entering Bosnia and Herzegovina?

The Decision on Prescribing Additional Conditions for the Entry of Foreigners into Bosnia and Herzegovina stipulates that foreigners transiting through the territory of Bosnia and Herzegovina to return to their country of normal residence may enter Bosnia and Herzegovina without presenting a negative PCR test for the SARS-COV-2 virus, without staying on the territory of Bosnia and Herzegovina, while when transiting through BiH to go to other countries requires a negative PCR test.
I am a citizen of a member state of the European Union / Schengen, may I transit through the Neum Corridor given the COVID-19 pandemic?

In accordance with the Agreement on Free Transit through the territory of the Republic of Croatia to and from the port of Ploče and through the territory of Bosnia and Herzegovina in Neum, if there are no other legal obstacles, transit through the territory of Bosnia and Herzegovina is allowed only through the Neum Corridor, i.e. road communication between border crossing points Neum I - Klek and Neum II - Zaton Doli, without detaining and leaving the mentioned road communication.

Please note that when transiting through the Neum Corridor, you are not required to have a PCR test for SARS-COV-2 virus.
Considering that I am currently not able to obtain a BiH visa, given the COVID- 19 pandemic, may I transit through the Neum Corridor?

Persons who need a visa to enter, stay and transit through the territory of Bosnia and Herzegovina, may transit through the territory of Bosnia and Herzegovina without a visa, exclusively through the Neum Corridor, or by road communication between the border crossing points Neum I - Klek and Neum II - Zaton Doli, without detaining and leaving the said road communication.

Please note that when transiting through the Neum corridor, you are not required to have a PCR test for SARS-COV-2 virus.

Kortom: je mag als transit (alleen) via Neum rijden zonder visa of tests die je voor de rest van BiH wel nodig hebt. Als je haar huis rijdt dan mag je ook een andere route nemen door het land (maar dus niet op de heenweg).
Ik denk dat die controles op de M17.3 er zijn om te voorkomen dat mensen de Neum-corridor gebruiken om makkelijk het land in te komen. Maar naar mijn weten waren die controles er vroeger ook al.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » wo 28 apr 2021, 20:45

Misschien een domme vraag, maar die 48 uur in België verblijven zonder verplichtingen, geld dat wel voor het hele land en niet alleen voor Vlaanderen?

Ik ga denk de route doen, E19, E411, E25 dan ga je natuurlijk ver België in, kan je hier geen problemen mee krijgen?(als je wordt staande gehouden) Want tuurlijk je mag 48 uur verbijven zonder verplichtingen maar misschien vinden ze dat wel een beetje te veel van het goede??

En hoe willen ze uberhaupt controleren of je maar 48 uur in België geweest bent..
Touren is rough so you got to be tough

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Davy » wo 28 apr 2021, 21:13

^^ Waarschijnlijk gewoon niet. Toen ik afgelopen maandag in Hennuyères vlakbij 's Gravenbrakel was reed de politie 2 keer voorbij waarbij mijn auto met gele plaat duidelijk te zien was, ze reden gewoon door.

En de 48 uursregel is van toepassing voor gans België.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » wo 28 apr 2021, 21:48

Ha, dat heb ik compleet gemist. Je mag dus gewoon een weekendje naar de Ardennen, als je maar vrijdag om 13.00 uur (bijvoorbeeld) het land binnenrijdt en voor zondag 13.00 uur weer terugbent in Nederland?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » wo 28 apr 2021, 21:50

Van de Belgen wel. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » wo 28 apr 2021, 22:20

Coen Tunnel schreef: wo 28 apr 2021, 18:27Volgens mij zegt Wesso dat ook: dat je wel in één keer naar Polen moet rijden. Ik denk dat hij er op doelt dat bv. Przemyśl wel wat ver is om in één dag te rijden. ;) De grens bij Frankfurt/Oder bereik je inderdaad in zo'n zeven uur rijden zonder te hoeven racen. En ook de grensovergangen bij Görlitz en Szcecin zijn prima in één dag te bereiken.
Je moet alleen een beetje mikken om de spits in de roerpot mis te lopen, al valt dat nu ook wel mee, dan ben je zelfs vanuit Cadzand of Den Helder binnen een dag bij de grens.

Przemysl is een vrij aardige zit, maar vanaf de oostkant van NL kun je in één dag zelfs tot Lviv komen, weet ik uit ervaring.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 apr 2021, 22:45

duikgek89 schreef: wo 28 apr 2021, 22:20
Coen Tunnel schreef: wo 28 apr 2021, 18:27Volgens mij zegt Wesso dat ook: dat je wel in één keer naar Polen moet rijden. Ik denk dat hij er op doelt dat bv. Przemyśl wel wat ver is om in één dag te rijden. ;) De grens bij Frankfurt/Oder bereik je inderdaad in zo'n zeven uur rijden zonder te hoeven racen. En ook de grensovergangen bij Görlitz en Szcecin zijn prima in één dag te bereiken.
Je moet alleen een beetje mikken om de spits in de roerpot mis te lopen, al valt dat nu ook wel mee, dan ben je zelfs vanuit Cadzand of Den Helder binnen een dag bij de grens.

Przemysl is een vrij aardige zit, maar vanaf de oostkant van NL kun je in één dag zelfs tot Lviv komen, weet ik uit ervaring.
Ik ben ook wel eens die kant opgereden, maar ik weet ook dat zulke afstanden echt niet iets voor iedereen zijn. Maar Warschau was voor mij in één dag wel goed te doen. Op een gegeven moment worden de afstand wel dusdanig ver dat het wel lange dagen worden. Ik heb nu een modernere auto, maar het is er niet eentje waar je lange stukken 150 of harder in moet gaan rijden.

Vanuit het noord(oost)en van Nederland kom je overigens niet eens langs het Ruhrgebied, dus van de spits aldaar heb ik ook geen last. Iemand vanuit Den Helder zal daar ook niet gauw langs komen, dan ligt juist een route via Groningen en Bremen meer voor de hand.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 28 apr 2021, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » wo 28 apr 2021, 23:05

^^ Ik maakte het wat verwarrend. Ik bedoelde dat zelfs vanuit uithoeken van het land de Poolse grens in principe in één dag te halen is. Ook bedoelde ik dat je op sommige routes met wat drukkere stukken rekening moet houden.

Edit:
Zulke afstanden zijn inderdaad niet voor iedereen. Een fijne auto, mooi weer, goede wegen en niet te druk op de weg; zijn factoren waardoor het beter te doen is.
Als je in een auto met slechte stoelen, in de stromende regen met drukke wegen zo'n rit moet maken is het ook een ander verhaal.

Het helpt natuurlijk dat je in Polen op flinke stukken de CC op 150-160 kunt laten staan.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 28 apr 2021, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » wo 28 apr 2021, 23:07

15 a 16 uur, inclusief de nodig stops ( Rotterdam-Ridderster - Warszawa Int. Airport) en een klein stukje tol vermijding via de DK92.

Randje "avondklok" weggaan (levert ook nog eens minder vragen op)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » wo 28 apr 2021, 23:19

Edit, beter dit weglaten.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » wo 28 apr 2021, 23:28

De planning van de Poolse regering is om de hotels per 8 mei weer open te laten zijn met maximaal 50% bezetting. Over campings en vakantiehuisjes is niets te vinden, vandaar dat ik dacht dat hier wat mogelijk was. Afwachten wat er gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 apr 2021, 23:48

duikgek89 schreef: wo 28 apr 2021, 23:05Het helpt natuurlijk dat je in Polen op flinke stukken de CC op 150-160 kunt laten staan.
Ik heb het op de terugweg in mijn auto geprobeerd tussen Wesel en Elten. Schoot mooi op, alleen rijdt mijn auto dan rond de 1 op 8 à 9, waar ik normaal de 1 op 15 wel haal. Iets over de 160 op de teller, maar volgens de GPS was dat rond de 150 echte kilomters per uur. Veel harder gaat ook niet met de 1.4 l benzinemotor die 75 pk levert aan mijn Skoda Fabia Combi.

Nee, dan rij ik wel rond de 130 en geef ik soms wel wat gas bij tijdens het inhalen, dat rijdt in mijn auto een stuk prettiger. Je moet er ook wel de auto (en concentratie!) voor hebben om fijn 150+ te rijden.
Wesso schreef: wo 28 apr 2021, 23:28 De planning van de Poolse regering is om de hotels per 8 mei weer open te laten zijn met maximaal 50% bezetting. Over campings en vakantiehuisjes is niets te vinden, vandaar dat ik dacht dat hier wat mogelijk was. Afwachten wat er gaat gebeuren.
Ah, goed om te weten. Met pinksteren heb ik nog weer een keer een lang weekend vrij (5 dagen in totaal), dus wie weet. Kan natuurlijk wel zijn dat de quarantaineverplichting in Nederland dan is doorgedrukt... B(

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » do 29 apr 2021, 0:02

Coen Tunnel schreef: wo 28 apr 2021, 23:48 Schoot mooi op, alleen rijdt mijn auto dan rond de 1 op 8 à 9, waar ik normaal de 1 op 15 wel haal.
Herkenbaar. Normaal rij ik netjes 1 op 17/18, maar als ik flink doortrap (tot 240km/h als piek) zakt dat tot 1 op 6/7. Als ik het zelf moet betalen is dat het niet waard. Met de auto van mijn vader (bmw 320d) kan ik mooi lange stukken 160 op de cruise control rijden, wat heerlijk rijdt. Daarboven wordt het al erg intensief en dus veel vermoeiender, waardoor het de tijdswinst niet waard is. Als het echter het verschil maakt tussen in 1 keer doorrijden of extra moeten stoppen wil ik het nog wel eens doen. Naar Zwitserland rij ik over het algemeen het hele stuk plankgas en haal ik een gemiddelde van 150km/h,. Daar is dat toch mentaal het verschil tussen een middagje onderweg zijn of de hele dag kwijt zijn aan reizen. Naar Italië of zuid-Frankrijk rij ik echter lekker rustig aan en halverwege stoppen voor wat eten, waardoor het gemiddelde op zo'n 100-110 uitkomt. Met de wat minder comfortabele reisautos hou ik het bij 130-140 wel voor gezien, daarboven wordt het gewoon te lawaaierig en dus irritant reizen.

Een paar jaar terug heb ik met mijn ouders (alledrie om de beurt gereden) in 1 keer doorgereden naar Portugal (2000-2100km), dat doen we niet meer. Het is een dusdanig grote afstand dat snel rijden zou lonen, maar zowel doorgassen als langer onderweg zijn is eigenlijk gewoon te vermoeiend. Volgende keer nemen we gewoon een hotel halverwege.

Vanaf volgende week ga ik wekelijks pendelen tussen NL en CH per trein, ben benieuwd wat ik voor restricties ik mee te maken krijg. Anders wordt het lekker met regionale treintjes de grens over.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 29 apr 2021, 0:27

Chrysa schreef: do 29 apr 2021, 0:02Herkenbaar. Normaal rij ik netjes 1 op 17/18, maar als ik flink doortrap (tot 240km/h als piek) zakt dat tot 1 op 6/7. Als ik het zelf moet betalen is dat het niet waard. Met de auto van mijn vader (bmw 320d) kan ik mooi lange stukken 160 op de cruise control rijden, wat heerlijk rijdt.
Nou, precies dat. Ik heb voor werk een keer in een BMW 7-serie van Hamburg naar Rostock mogen rijden, en weer terug. Dat gaat prima met 160 op de cruise control (en ik heb hem op de A20 ook nog wel hogere snelheden gereden, maar dan niet op de cruise control).

Maar met mijn eigen auto vond ik 130-140 door Duitsland heen wel best, en verder probeer ik me sowieso overal wel aan de Vmax te houden, dus in andere landen ga ik ook niet harder.
Naar Italië of zuid-Frankrijk rij ik echter lekker rustig aan en halverwege stoppen voor wat eten, waardoor het gemiddelde op zo'n 100-110 uitkomt. Met de wat minder comfortabele reisautos hou ik het bij 130-140 wel voor gezien, daarboven wordt het gewoon te lawaaierig en dus irritant reizen.
Heel herkenbaar, dat geldt voor mij ook. Op de terugweg vanaf Kroatië heb ik volgens het schermpje van mijn auto gemiddeld 107 km/u gereden gedurende de tijd dat de motor draaide; dat vind ik best aardig gezien er nog de nodige stukken met Vmax 80 of 100 in Oostenrijk en Duitsland waren, en ook de nodige Baustellen.
Een paar jaar terug heb ik met mijn ouders (alledrie om de beurt gereden) in 1 keer doorgereden naar Portugal (2000-2100km), dat doen we niet meer. Het is een dusdanig grote afstand dat snel rijden zou lonen, maar zowel doorgassen als langer onderweg zijn is eigenlijk gewoon te vermoeiend. Volgende keer nemen we gewoon een hotel halverwege.
Ik ben één keer tot aan Huelva gereden, waarbij ik de enige bestuurder was, en ik onderweg wel een paar keer ben gestopt om even wat bij te slapen. Maar dat niet weer. Huelva is een bestemming die in twee dagen al enorm ver is, bijna 2400 km. Dat is dan wel volledig over snelwegen/expresswegen. Maar toch, ook met een overnachting worden dat twee lange dagen.

Ook een rit naar Kiev, waarbij ik 's avonds vertrok, de hele nacht doorreed, met het idee om rond zessen 's avonds in Kiev aan te komen krijgt geen herhaling: door allerlei vertragingen en toch meer vermoeidheid (en dus bijslapen) werd het na middernacht toen we eindelijk in Kiev waren. :lol:

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door T-hijs » do 29 apr 2021, 8:21

Coen Tunnel schreef: wo 28 apr 2021, 23:48
Nee, dan rij ik wel rond de 130 en geef ik soms wel wat gas bij tijdens het inhalen, dat rijdt in mijn auto een stuk prettiger. Je moet er ook wel de auto (en concentratie!) voor hebben om fijn 150+ te rijden.
Dit is heel herkenbaar. Hiervoor had ik een Renault Kadjar diesel die bij 150-160 nog heel comfortabel en relaxed reed, helemaal als het niet al te druk was op de weg. Nu rijd ik in een Kia Niro met een 105 pk 1.6 benzinemotor (oké, met ondersteuning van een elektromotor), en dan is 130-140 op de teller (op de GPS 125-135) qua cruisesnelheid echt wel de max. De Duitse A3 is dan sowieso geen feest met z'n korte maar venijnige hellingen; de Niro komt dan eigenlijk wat tekort. Maar ja, onder de streep is deze netto 100 euro per maand goedkoper en dat is serieus geld...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Hajo » do 29 apr 2021, 8:44

Chrysa schreef: do 29 apr 2021, 0:02 Vanaf volgende week ga ik wekelijks pendelen tussen NL en CH per trein,
Is vliegen geen optie?

Vroeger legde ik ook vaak grote afstanden af. Ik maakte vooral veel road trips, 3.500 km in anderhalve week of zo. Dat was leuk, maar dat doe ik inmiddels niet meer. Te vermoeiend, ik word een dagje ouder.

In Duitsland vind ik een snelheid van 150 - 160 hard zat. Niet dat mijn auto niet sneller zou kunnen of oncomfortabel wordt, maar gewoon wegens de snelheid zelf. Bij zo'n snelheid heb je nog tijd en mogelijkheden om eventueel correcties door te voeren. Het is op het randje, maar uitwijken is dan nog redelijk goed mogelijk.

Bij nog hogere snelheden neemt de mogelijkheid daartoe zienderogen af. Je ontwikkelt tunnelvisie, wat bij langere afstanden steeds vermoeiender wordt. Met zulke snelheden dien je ook uiterst geconcentreerd te rijden. Elk foutje, van jezelf of van een andere weggebruiker, kan hard en meedogenloos worden afgestraft.

Terwijl je bij 150 nog de mogelijkheid hebt om corrigerend op te treden, wordt dat bij nog hogere snelheden steeds lastiger, totdat je op een punt komt dat dat gewoon niet meer mogelijk is. Maak op een circuit (!) maar eens een noodstop met 230 km/h. Of probeer met die snelheid eens uit te wijken. Knap als je erin slaagt je voertuig ook dan onder controle te houden.

Daarom ook horen snelheden van 200 en meer gewoon niet op de openbare weg thuis, ook niet op de Autobahn.
Laatst gewijzigd door Hajo op do 29 apr 2021, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 apr 2021, 8:53

Chrysa schreef: wo 28 apr 2021, 21:50 Van de Belgen wel. ;)
Van de Nederlanders ook (nog wel...)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » do 29 apr 2021, 9:38

Hajo schreef: do 29 apr 2021, 8:44
Chrysa schreef: do 29 apr 2021, 0:02 Vanaf volgende week ga ik wekelijks pendelen tussen NL en CH per trein,
Terwijl je bij 150 nog de mogelijkheid hebt om corrigerend op te treden, wordt dat bij nog hogere snelheden steeds lastiger, totdat je op een punt komt dat dat gewoon niet meer mogelijk is. Maak op een circuit (!) maar eens een noodstop met 230 km/h. Of probeer met die snelheid eens uit te wijken. Knap als je erin slaagt je voertuig ook dan onder controle te houden.

Daarom ook horen snelheden van 200 en meer gewoon niet op de openbare weg thuis, ook niet op de Autobahn.
Ja, 1x een noodstop vanaf 260km/h gemaakt (naar 90km/h, berg af), en 1x vanaf 220km/h al remmend uitgeweken. Je merkt dat de auto dan gaat zwemmen, maar oncontroleerbaar is een term die dan niet van toepassing is. En "knap" ook niet, ik ben geen supergigachauffeur, maar hou gewoon mijn hoofd koel en reageer op wat er gebeurd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » do 29 apr 2021, 13:08

Palance schreef: do 29 apr 2021, 8:53
Chrysa schreef: wo 28 apr 2021, 21:50 Van de Belgen wel. ;)
Van de Nederlanders ook (nog wel...)
Gewoon Google Maps in de gaten houden voor de grote grensovergangen, of sowieso een klein weggetje kiezen om niet met quarantainepolitie in aanraking te komen. Of gewoon de draak steken met die opgeblazen angstcultuur. ;)

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door carman6 » do 29 apr 2021, 13:48

Vorige week kwam ik er achter dat het vrij normaal te doen is om naar Luxemburg op vakantie te gaan, alleen als je als EU-ingezetene per vliegtuig reist moet je een negatieve pcr-test hebben. België mocht je inderdaad ook weer in voor 48 uur, alleen de quarantaineplicht van Nederland vanaf 15 mei zou dan nog een probleem kunnen zijn. Toen zag ik afgelopen weekend de weersvoorspelling bekeek, wist ik dat ik eigenlijk wel begin deze week moest gaan.

Zondag avond heb ik dan ook een camping geboekt, 2 nachtjes, maandag - dinsdag- woensdag. Geen enkele controle gezien bij deze trip. Daarbij zijn de grenzen A2 Nederland - België en bij Schengen richting Frankrijk de enige grotere wegen. Verder alleen heel kleine grensovergangen gehad. Alleen op de snelweg bij Schengen, Luxemburg in, stonden twee onopvallende politieauto's het verkeer in de gaten te houden. Dit leek mij geen corona controle. Verder volgens mij ook geen politie gezien in Luxemburg. In België eigenlijk ook maar weinig gezien.

Luxemburg zelf was op de weg heerlijk rustig, wat op de motor natuurlijk perfect is. Op de mondkapjes na (die je ook in het sanitair op de camping dient te dragen) lijken de Luxemburgers weinig te geven om de maatregelen die er gelden. Het enige waar ik tegenaan liep was het eten 's avonds. Dit was erg beperkt, niet veel was open en ik had geen kook spullen bij om zelf wat te maken. Uiteindelijk 1 keer iets afgehaald na flink wat zoekwerk (rondbellen) of er nog iets te krijgen was en de volgende dag een maaltijdsalade gehaald.

Al met al toch even lekker om weg uit Nederland te zijn. Ook prachtig weer gehad, alhoewel ik er beter aan had gedaan om een veel warmere slaapzak mee te nemen. Zelfs met thermokleding, warme sokken, een joggingbroek, een fleecetrui en een fleecedeken in de slaapzak had ik het nog vreselijk koud :rofl2:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » do 29 apr 2021, 15:11

Hajo schreef: do 29 apr 2021, 8:44
Chrysa schreef: do 29 apr 2021, 0:02 Vanaf volgende week ga ik wekelijks pendelen tussen NL en CH per trein,
Is vliegen geen optie?
Verplichte PCR-test voor elke vlucht, ruim van tevoren boeken, geen beenruimte, en achterlijk dure treinkaartjes van/naar het vliegveld.

Ik haal een interrailpas voor 2 maanden. 400 euro voor 10 dagen eerste klas reizen, en je kan instappen wanneer je wilt want reserveringen zijn niet nodig. In de directe ICE van/naar Basel nog wat werken en dan heb ik m'n 400 euro weer terugverdiend ook.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 29 apr 2021, 15:27

^^ Zeker als je onder de 26 bent is InterRail voor zulke reizen een uitkomst. Heb ik vroeger ook wel gebruikt om meerdere trips achter elkaar te maken toen ik nog geen auto had en veel naar wielerwedstrijden ging.

Een reservering kan op drukke tijdstippen wel fijn zijn om zeker te zijn van een zitplaats.

Je hebt van/naar Basel ook nog een goede nachtelijke ICE-verbinding, zeker richting Nederland is het best oké met één overstap in Düsseldorf. 23:13 vertrek uit Basel SBB, aankomst 06:31 in Düsseldorf. Ik heb die nachtelijke ICE vroeger meermaals gebruikt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 apr 2021, 15:32

Maar mag je je dan wel 's nachts in de trein in Duitsland bevinden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » do 29 apr 2021, 15:46

^^
Zonder geldige reden mag je jezelf tussen 22 en 5 uur niet buiten een woning, huis, accomodatie en/of het daarbij behorende privégrondstuk bevinden. Betekend dus zonder geldige reden, mag je dan ook niet in een trein of bus zitten. Tussen 22 en 24 uur is wel individuele sport aan de buitenlucht toegestaan. Autorijden of in de trein zitten hoort daar helaas niet bij.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 29 apr 2021, 15:49

^^ Ah ja, dan heb je daar ook niet zoveel aan.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » do 29 apr 2021, 16:05

Coen Tunnel schreef: do 29 apr 2021, 15:27 Je hebt van/naar Basel ook nog een goede nachtelijke ICE-verbinding, zeker richting Nederland is het best oké met één overstap in Düsseldorf. 23:13 vertrek uit Basel SBB, aankomst 06:31 in Düsseldorf. Ik heb die nachtelijke ICE vroeger meermaals gebruikt.
Kan ik vanuit de trein zo om 9:00 het kantoor in rollen. :rofl2:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Hajo » do 29 apr 2021, 16:51

Chrysa schreef: do 29 apr 2021, 15:11
Hajo schreef: do 29 apr 2021, 8:44
Chrysa schreef: do 29 apr 2021, 0:02 Vanaf volgende week ga ik wekelijks pendelen tussen NL en CH per trein,
Is vliegen geen optie?
Ik haal een interrailpas voor 2 maanden. 400 euro voor 10 dagen eerste klas reizen, en je kan instappen wanneer je wilt want reserveringen zijn niet nodig. In de directe ICE van/naar Basel nog wat werken en dan heb ik m'n 400 euro weer terugverdiend ook.
Slim. :top:

400 euro voor 10 keer 1e klasse op die afstand is belachelijk goedkoop. Vraag me wel af hoeveel subsidie er op die prijs zit, zal aanzienlijk zijn. Hoe dan ook, jij bent er mooi mee geholpen. ;)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » do 29 apr 2021, 17:12

Volgens mij zit er niet eens subsidie op. Ze zijn voornamelijk voor toeristen, en de meesten ervan gaan naar goedkopere landen of zitten niet hele dagen in de trein.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » do 29 apr 2021, 19:14

Hajo schreef: do 29 apr 2021, 8:44Maak op een circuit (!) maar eens een noodstop met 230 km/h. Of probeer met die snelheid eens uit te wijken. Knap als je erin slaagt je voertuig ook dan onder controle te houden.
Uitwijkacties heb ik op de autobaan met 200+ nog nooit hoeven doen, echte noodremmingen ook niet. De kunst is om dat te voorkomen door geconcentreerd te rijden. goed vooruit te kijken en je aan te passen aan omstandigheden. Als je dat niet gewend bent is dat heel anders dan wanneer je dat dagelijks doet.
Vrij stevige remacties vanaf 200+ heb ik uiteraard wel een aantal keren moeten doen. Als je een beetje voertuigbeheersing hebt gaat dat best. Noodremming één keer vanaf 160, één keer vanaf 180. Dat was geen punt. Ja, de wagen is dan wat minder stabiel, maar zolang je niet als een dwaas met je stuur gaat gooien is dat niet erg.

Gevaarlijk vind ik figuren die altijd menen volgas te moeten rijden, ook als dat niet kan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » do 29 apr 2021, 20:03

Frankrijk laat in juni weer toeristen toe, maar.... alleen met vaccinatiebewijs of negatieve pcr-test
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie