Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » do 29 apr 2021, 20:07

^^ Dat vaccinatiebewijs zat er aan te komen en is volledig fout tegenover de waardes waar de EU voor dient te staan, maar de EU heeft al lang afstand genomen van de waardes waar de EU dient voor te staan, dus dit zullen we er jammer genoeg gewoon moeten bijnemen. En het opent natuurlijk perspectieven tot andere beperkingen of administratieve "noodzakelijkheden" in de toekomst.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 apr 2021, 20:11

Ja, daar gaat het helaas nu steeds meer naar toe. De bejaarden kunnen dus lekker vrij en zonder verdere moeite op vakantie. De rest heeft pech.

Schengen=dood.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Snelwegfreak » do 29 apr 2021, 20:17

^^ "Nee, want je kunt je ook laten testen!" :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » do 29 apr 2021, 20:18

^^ Schengen is morsdood en de meest Europagezinde partijen interesseert het geen zier.
Nooit verwacht dat dat zo gemakkelijk zou kunnen gebeuren. De hele Europese Unie met al haar zogenaamde idealen is deze pandemie compleet door de mand gevallen en blijkt (hetgeen we eigenlijk al wisten) een bureacratische mammoet die alleen zichzelf in stand houdt, maar verder feitelijk zo goed als geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » do 29 apr 2021, 20:23

Dat Schengen dood is, is duidelijk en immens betreurenswaardig. De vraag is eerder hoe de EU de groeiende groep euro-sceptici nu wil gaan proberen te beïnvloeden om hun vertrouwen terug te winnen na een afgrijselijke behandeling van de Coronacrisis. Want eerlijk gezegd is m'n ideaalbeeld van de EU niet gewijzigd maar heb ik ondertussen eigenlijk geen enkel vertrouwen meer in politici op Europees, nationaal of zelfs gewoon - voor mij dan - Vlaams vlak. Of zelfs stedelijk/gemeentelijk, waar van toepassing.

Men heeft in 1 jaar er alles aan gedaan om zoveel mogelijk macht naar zich toe te trekken, en - ergens begrijpelijk, maar niet te aanvaarden - wil men die nu niet meer afstaan, zonder slag of stoot. Er is ook een precedent gemaakt waardoor in de toekomst, zelfs met veel lichtere crisissen men draconische maatregelen zal kunnen voorleggen omwille van zeg-het-maar.

De vraag is dan ook hoe de EU zichzelf nog ziet? Zijn we gewoon een bufferzone tussen Rusland, VS en Israël vs Islam, en dan China die ondertussen alles opkoopt hier zodat hun impact enkel maar vergroot? Of gaan we als burger nog eens werk maken van de "Oude Wereld" en waar die voor staat? Dat klinkt inderdaad als een identiteitscrisis, en dat woord mag kennelijk niet meer gebruikt worden, maar ik ben het ondertussen meer dan zat dat in de naam van tolerantie en "we doen het beter dan anderen" alles mag opgegeven worden en uiteindelijk blijkt dat de UK en Israël het veel beter hebben gedaan qua vaccinaties.

Dus waar kan de EU nog eigenlijk fier over zijn? Want het reizen in de EU is zodanig aan banden gelegd terwijl men in de USA ondertussen duizenden mijlen vrij kan reizen. Maar oh wee, als je hier een denkbeeldige lijn oversteekt (een lijn die denkbeeldig is geworden door het Schengenakkoord van 1995), want dan ben je gewoon misdadig bezig.

EDIT: Terwijl ik m'n post schreef ben ik wat geninja'ed.
Laatst gewijzigd door Km357 op vr 30 apr 2021, 6:45, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 29 apr 2021, 21:18

mavas schreef: do 29 apr 2021, 20:03 Frankrijk laat in juni weer toeristen toe, maar.... alleen met vaccinatiebewijs of negatieve pcr-test
Dat geldt intussen voor zo'n beetje alle landen. Dus zoals verwacht kom ik ook in 2021 weer helemaal nergens.
Weer een jaartje dat we tegen de (schoon)familie kunnen zeggen: nee we mogen elkaar niet zien van onze overheden.

"je kunt je toch laten testen". Opzouten met die ongein!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 30 apr 2021, 8:06

paolie schreef: do 29 apr 2021, 20:18 Schengen is morsdood en de meest Europagezinde partijen interesseert het geen zier.
Dat laatste verbaast me zelf ook: Er is amper weerstand. Maar toen tijdens de vluchtelingencrisis er tijdelijk controles werden ingevoerd was Europa te klein. En dat ging alleen om het tegenhouden van niet-ingezetenen. Wel-ingezetenen van Schengen mogen nu niet meer vrij reizen en dat wordt alleen maar toegejuichd, kritiek is er amper. En dat is zeer zorgelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 30 apr 2021, 9:46

Even voor mijn beeld: Zal er wel een land zijn binnen Europa dat zich NIET conformeert aan het vaccinatiepaspoort? Maw komt er deze zomer wel een land dat niet meedoet aan die onzin?
Zou Zweden bv kans maken om zonder problemen heen te gaan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » vr 30 apr 2021, 10:11

^^

Weinig kans, want Zweden is 1 van de landen die juist over het vaccinatiepaspoort begonnen is. Echter wat is het doel hier achter, wat wil men bereiken. Kijk het vaccinatiepaspoort, enz. is een middel voor iets. Wat is het doel achter dit middel. Daar gaat het om en dan kun je veel beter gaan beoordelen, bespreken.

Overigens als je in de afgelopen 6 maande besmet bent geweest, dan mag je ook vrij reizen. Een onbegrijpelijke en zeer domme beslissing, want dit kan moedwillig besmetten uitlokken bij jonge mensen, als deze toch op vakantie willen, maar nog niet de kans gehad hebben om zich te laten vaccineren en geen zin hebben om zich te laten testen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 30 apr 2021, 10:17

^^ En hoe bewijs je dan dat je de afgelopen 6 maanden besmet bent geweest?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 30 apr 2021, 10:25

Een vaccinatiepaspoort is niet alleen om mensen toe te laten, maar vooral om mensen uit te sluiten. Zelfs als ze daar niks aan kunnen doen. Ik vind het daarom een slechte ontwikkeling.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » vr 30 apr 2021, 10:34

Hoe zit het trouwens met mensen die medische problemen hebben? Bijv. die door kanker een chemokuur krijgen? Of zwangere vrouwen (ok, een zwangerschap is geen medisch probleem)? Kan iedereen zomaar zonder gevaar worden gevaccineerd? Of zijn er situaties waarin het zou worden afgeraden?

Want in dat geval is zo'n uitsluiting d.m.v. een vaccinatiepaspoort een wrange zaak voor mensen die wel gevaccineerd willen worden, maar door omstandigheden dat (nog) niet kunnen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » vr 30 apr 2021, 10:46

^^

Volgens mij is het de bedoeling om deze groep vrijstelling te geven. Echter de huidige vaccins kunnen ook aan deze groep doorgaans gegeven worden. De vaccins bevatten namelijk geen actief \ verzwakt virus en dat is een belangrijk punt. Veel mensen uit deze groep worden juist met voorrang opgeroepen vanwege het risico van Covid-19 en de mRNA en viral vector zijn juist ontwikkeld met in het achterhoofd dat deze vaccins ook aan groepen gegeven kunnen worden, waar het immuunsysteem minder goed functioneert.

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » vr 30 apr 2021, 10:59

Ik ben blij dat ding er komt. Het biedt toch weer enig perspectief op het kunnen reizen zonder 100x testen en quarantaines wellicht. Hopelijk gaat dat Europese ding ook internationaal erkend worden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » vr 30 apr 2021, 11:12

^^

Ik niet, want waarom is het met alle geweld noodzakelijk. We hebben dit jaar vaccins en in het UK is duidelijk te zien wat er gebeurd, zodra grofweg 50% van de bevolking hun eerste prik gekregen hebben: Het virus klapt richting de bodem. Dat gaat ook bij ons in juni en zeker in juli gebeuren. Waarom is dit dan in vredesnaam dat nog nodig en wat wil je dan bereiken. Vorig jaar ging het toch ook redelijk goed en toen hadden we helemaal geen vaccins en werd er veel minder getest.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » vr 30 apr 2021, 11:14

Ik vind het ook een goede zaak. Hij zal zeker erkend worden door landen die het van Europees toerisme moeten hebben. Voor landen als USA of Australie of Japan wordt het afwachten.
Het mag voor mij ook gebruikt worden voor evenementen die geen sociale of economische noodzaak zijn (zoals concerten of festivals; bezoek pretpark, dierenpark of Keukenhof is wat mij betreft een twijfelgeval).
Er zijn alleen mensen die het eerlijker vinden als je dingen voor iedereen verbiedt en niet alleen voor een kleine groep. Welk voordeel heeft de niet-gevaccineerde dan ? Minder afgunst ?

Ik ga er wel vanuit dat op den duur iedereen kan kiezen voor een vaccinatie, dus dat niet een Hugo of Jaap het verbiedt vanwege zeldzame bijwerkingen. Ik ben wel benieuwd of er straks verschillen komen in minimum leeftijd voor een vaccin. 12, 14, 16, 18 ? En of die verschillen straks een impliciet reisverbod voor tieners kunnen opleveren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 30 apr 2021, 11:15

Vorig jaar zomer kon dat ook gewoon zonder testen of quarantaines, terwijl wij er nu al veel beter voor staan met een vaccin. Met een vaccinatiepaspoort wordt het vooral makkelijker om drempels op te werpen. Tegen de tijd dat een vaccinatiepaspoort relevant wordt zal toch in de hele EU wel minimaal 50+ gevaccineerd moeten zijn. Er is dan geen reden meer om alles dicht te houden of toelatingseisen te stellen voor reizen in de EU.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » vr 30 apr 2021, 11:19

Rogier schreef: vr 30 apr 2021, 11:12 ^^

Ik niet, want waarom is het met alle geweld noodzakelijk. We hebben dit jaar vaccins en in het UK is duidelijk te zien wat er gebeurd, zodra grofweg 50% van de bevolking hun eerste prik gekregen hebben: Het virus klapt richting de bodem. Dat gaat ook bij ons in juni en zeker in juli gebeuren. Waarom is dit dan in vredesnaam dat nog nodig en wat wil je dan bereiken. Vorig jaar ging het toch ook redelijk goed en toen hadden we helemaal geen vaccins en werd er veel minder getest.
Ja, maar landen met weinig geinfecteerden (zeker deze zomer op het noordelijk halfrond) zullen geen geinfecteerden willen hebben, want dat zal toch weer leiden tot ziekenhuisopnames (van de eigen bevolking maar ook van de toerist) en uiteraard komt er komende winter weer een kleine piek van (bewust) niet gevaccineerden en de pechvogels die ondanks het vaccin of een vorige infectie toch weer ziek worden, al dan niet van een mutatie. Daarnaast zullen er ook veel landen zijn die komende winter nog een lage vaccinatiegraad hebben (en die zullen dus ook met een dergelijk paspoort gecheckt moeten worden).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » vr 30 apr 2021, 11:21

Chris schreef: vr 30 apr 2021, 11:15 Vorig jaar zomer kon dat ook gewoon zonder testen of quarantaines, terwijl wij er nu al veel beter voor staan met een vaccin. Met een vaccinatiepaspoort wordt het vooral makkelijker om drempels op te werpen. Tegen de tijd dat een vaccinatiepaspoort relevant wordt zal toch in de hele EU wel minimaal 50+ gevaccineerd moeten zijn. Er is dan geen reden meer om alles dicht te houden of toelatingseisen te stellen voor reizen in de EU.
Dat was voor veel landen een economische noodzaak. Daarbij was niemand gevaccineerd en waren de testen toen nog duur, traag en omslachtig. Dat is nu anders.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » vr 30 apr 2021, 11:22

Rogier schreef: vr 30 apr 2021, 11:12 ^^

Ik niet, want waarom is het met alle geweld noodzakelijk. We hebben dit jaar vaccins en in het UK is duidelijk te zien wat er gebeurd, zodra grofweg 50% van de bevolking hun eerste prik gekregen hebben: Het virus klapt richting de bodem. Dat gaat ook bij ons in juni en zeker in juli gebeuren. Waarom is dit dan in vredesnaam dat nog nodig en wat wil je dan bereiken. Vorig jaar ging het toch ook redelijk goed en toen hadden we helemaal geen vaccins en werd er veel minder getest.
Eens, maar niet realistisch. We moeten het even doen met de wereld en de politiek waarin we leven. Dus vanuit een pragmatisch oogpunt ben ik er blij mee.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » vr 30 apr 2021, 11:30

Peter schreef: vr 30 apr 2021, 11:21
Chris schreef: vr 30 apr 2021, 11:15 Vorig jaar zomer kon dat ook gewoon zonder testen of quarantaines, terwijl wij er nu al veel beter voor staan met een vaccin. Met een vaccinatiepaspoort wordt het vooral makkelijker om drempels op te werpen. Tegen de tijd dat een vaccinatiepaspoort relevant wordt zal toch in de hele EU wel minimaal 50+ gevaccineerd moeten zijn. Er is dan geen reden meer om alles dicht te houden of toelatingseisen te stellen voor reizen in de EU.
Dat was voor veel landen een economische noodzaak. Daarbij was niemand gevaccineerd en waren de testen toen nog duur, traag en omslachtig. Dat is nu anders.
Ook gehoord van vals positief probleem?
Stel je gaat op vakantie en iedereen moet zich laten testen dan zullen er altijd een kleine groep positief getest worden, omdat de sneltesten niet super betrouwbaar zijn. Een paar procent krijgt gewoon vals positief. Dat is al irritant, maar als de hoeveelheid infecties in de samenleving (heel) laag is, dan zullen de meeste postieve uitslagen, vals positief zijn.

Je gaat dan verhoudingsgewijs een hoop mensen in isolatie plaatsen, terwijl deze groep helemaal niet besmettelijk is. Het voordeel van dit middel is in dit geval zeer laag, want het aantal infecties in de samenleving is laag en je haalt dan maar weinig besmettelijke mensen eruit. De nadelen van dit middel worden dan zeer hoog, waardoor het eigenlijk afschieten van een kernraket op een virus wordt. De verkeerde middelen worden dan toegepast.

Ik praat dan niet eens over de maatschappelijke onrust die deze maatregel met zich meebrengt. Het bevestigt weer het beeld bij een deel van de samenleving dat de EU steeds meer controle wil krijgen en dat is geen goede ontwikkeling. Daar moet je ook naar kijken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 30 apr 2021, 11:32

Chris schreef: vr 30 apr 2021, 11:15 Vorig jaar zomer kon dat ook gewoon zonder testen of quarantaines, terwijl wij er nu al veel beter voor staan met een vaccin. Met een vaccinatiepaspoort wordt het vooral makkelijker om drempels op te werpen. Tegen de tijd dat een vaccinatiepaspoort relevant wordt zal toch in de hele EU wel minimaal 50+ gevaccineerd moeten zijn. Er is dan geen reden meer om alles dicht te houden of toelatingseisen te stellen voor reizen in de EU.
En daarnaast geldt ook hiervoor dat er dan weer een grens overschreden is waarbij het heel erg makkelijk wordt om er naar terug te keren. Want het is in feite een manier om mensen binnen te kunnen houden of toestemming te kunnen geven om te reizen. Een soort uitreisvisum dus.
En als de wetten en de techniek er zijn, waarvoor gaat het daarna nog meer gebruikt worden? De griep? Of komen er politiek doeleinden? Want zoiets kan natuurlijk voor van alles en nog wat worden ingezet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Davy » vr 30 apr 2021, 12:23

Het ergste vind ik nog dat men dit al invoert vooraleer elke EU-burger de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren.
Het betekent defacto dat de jongere generaties komende zomer mogen thuisblijven. Je weet pas de dag ervoor of je kan vertrekken, zo boek ik geen reis in ieder geval...

Trouwens als het de bedoeling is dat je je nog steeds moet laten testen, zelfs al ben je gevaccineerd, dan weet ik niet of ik mij wel ga laten vaccineren... wat voor zin heeft dit dan nog?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 30 apr 2021, 12:47

Peter schreef: vr 30 apr 2021, 11:21
Chris schreef: vr 30 apr 2021, 11:15 Vorig jaar zomer kon dat ook gewoon zonder testen of quarantaines, terwijl wij er nu al veel beter voor staan met een vaccin. Met een vaccinatiepaspoort wordt het vooral makkelijker om drempels op te werpen. Tegen de tijd dat een vaccinatiepaspoort relevant wordt zal toch in de hele EU wel minimaal 50+ gevaccineerd moeten zijn. Er is dan geen reden meer om alles dicht te houden of toelatingseisen te stellen voor reizen in de EU.
Dat was voor veel landen een economische noodzaak. Daarbij was niemand gevaccineerd en waren de testen toen nog duur, traag en omslachtig. Dat is nu anders.
Goedkoop is testen in Nederland met certificaat nog steeds niet. Rond de 100 euro. En aangezien je om terug te reizen opnieuw moet testen, kost dat grapje met twee personen zomaar 400 euro. En dan heb ik het nog niet over de onzekerheid die al dat getest met zich meebrengt, mocht een van de gezinsleden onverhoopt toch positief testen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » vr 30 apr 2021, 13:24

Leuk als je een stuk of drie kinderen hebt, dan lopen de testkosten al snel naar 1000 euro op.

Met een beetje geluk zullen de meeste volwassenen tegen de zomervakantie gevaccineerd moeten kunnen zijn, althans dat wordt ons voorgespiegeld, maar voor minderjarigen zal testen deze zomer sowieso noodzaak blijven vrees ik.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 30 apr 2021, 13:27

Wat misschien nog wel meer is dan een all-in vakantie in Turkije :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 apr 2021, 13:45

paolie schreef: vr 30 apr 2021, 12:47Goedkoop is testen in Nederland met certificaat nog steeds niet. Rond de 100 euro. En aangezien je om terug te reizen opnieuw moet testen, kost dat grapje met twee personen zomaar 400 euro. En dan heb ik het nog niet over de onzekerheid die al dat getest met zich meebrengt, mocht een van de gezinsleden onverhoopt toch positief testen.
Het hangt er ook van af of je aan een sneltest of PCR-test voldoende hebt. Een sneltest inclusief certificaat kostte me vorige week 69 euro. Het had in mijn woonplaats iets goedkoper gekund, maar deze testlocatie zat op loopafstand dus dat was wel lekker makkelijk. En het land waar ik naar toe reisde (Kroatië) accepteerde een sneltest.

Voor een PCR-test ben je gauw het dubbele kwijt.

In mijn geval was er geen test nodig om terug te reizen naar Nederland, dat scheelt ook al weer. Nu is het idee voor het vaccinatiepaspoort dat sneltesten gratis beschikbaar zouden moeten zijn. Ik vraag me af hoe dat in korte tijd logistiek opgezet gaat worden. Als je ziet dat een relatief beperkte pilot zoals Testen voor Toegang nu al zoveel gedoe opleverde, hoe moet dat dan wel niet als we over twee maanden weer massaal naar andere landen zouden gaan reizen? En dan met gratis testen binnen de EU voor alle EU-burgers? Hoe dan? Dat wordt een gigantische logistieke klus.
Rein schreef: vr 30 apr 2021, 13:24Met een beetje geluk zullen de meeste volwassenen tegen de zomervakantie gevaccineerd moeten kunnen zijn, althans dat wordt ons voorgespiegeld,
Nee hoor. De Jonge heeft alleen beloofd dat we op 1 juli allemaal minimaal één prik hebben gehad, maar voor een volledige vaccinatie en dus ook een eventueel bewijs in een vaccinatiepaspoort zijn beide prikken nodig.

Nog afgezien van de vraag of we de eerste prik op 1 juli voor iedereen daadwerkelijk gaan halen, zal volledige vaccinatie op z'n vroegst pas na de zomervakantie een feit zijn. Ook wie maar één prik heeft gehad zal zich moeten laten testen, want het Janssen-vaccin is ook nog niet massaal beschikbaar.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 30 apr 2021, 14:08

Ik ben benieuwd of dit nog van invloed gaat zijn:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... rpleeghuis

Volledig gevaccineerden zijn heel goed beschermd tegen de gevolgen van besmetting (geen zware klachten meer), maar kunnen als bovenstaande klopt nog steeds vrij makkelijk besmet raken en het virus aan anderen overdragen (al beweert eerder verschenen onderzoek anders).

In die zin heeft het dus eigenlijk weinig zin om niet-gevaccineerden een testplicht op te leggen en die tegelijkertijd niet voor gevaccineerden te laten gelden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » vr 30 apr 2021, 14:26

^^
Naja, als ik naar de cijfers van bijv. Israël kijk, boekt hun vaccinatieprogramma weldegelijk een hoopvol resultaat. Met de stijgende lijn van mensen die 2x zijn gevaccineeerd, dalen de Corona-gevallen sterk. En ja, mogelijk veroorzaakt Corona met vaccin nog zo hier en daar een klein griepje, waarschijnlijk vooral onder ouderen, maar zonder vaccin had het veel erger kunnen zijn. Verder ben ik het wel met je eens dat diverse onderzoeken elkaar tegenspreken. Vooral de vaccins van Biontech en Moderna schijnen redelijk goed de overdraagbaarheid te reduceren, al zal dat effect waarschijnlijk pas echt inzetten, als alle mensen gevaccineerd zijn en niet slechts één helft van de bevolking. En de vraag blijft natuurlijk hoe lang de vaccins tegen allerlei varianten beschermen.
Coen Tunnel schreef: vr 30 apr 2021, 13:45 Het hangt er ook van af of je aan een sneltest of PCR-test voldoende hebt. Een sneltest inclusief certificaat kostte me vorige week 69 euro. Het had in mijn woonplaats iets goedkoper gekund, maar deze testlocatie zat op loopafstand dus dat was wel lekker makkelijk. En het land waar ik naar toe reisde (Kroatië) accepteerde een sneltest.
In Duitsland worden sneltests gratis aangeboden voor eigen inwoners. Je betaald dan voor de test incl. een eventueel certificaat niks. Buitenlanders betalen 30-40 euro, afhankelijk van de aanbieder. Een PCR-test op eigen initiatief moet je helaas wel betalen en je bent al snel 48 uur kwijt voordat je de uitslag hebt. Blijven dan vaak maar 24 uur over om deze test te gebruiken in het land van aankomst. Gaat natuurlijk nergens over. Sneltests worden vaak maar voor max. 24 uur erkend, maar diverse landen vragen nadrukkelijk om PCR en dan wordt het knap lastig.
Coen Tunnel schreef: vr 30 apr 2021, 13:45 Nog afgezien van de vraag of we de eerste prik op 1 juli voor iedereen daadwerkelijk gaan halen, zal volledige vaccinatie op z'n vroegst pas na de zomervakantie een feit zijn. Ook wie maar één prik heeft gehad zal zich moeten laten testen, want het Janssen-vaccin is ook nog niet massaal beschikbaar.
En dan moet je na de eerste prik (Johnson) of tweede prik nog 14 dagen wachten totdat je immuun bent, dus dan is het op z'n minst al half juli... :roll: Voor mensen die Corona hebben gehad en zijn genezen, is volgens de actuele richtlijn ook met mRNA-vaccins maar één prik nodig, maar dat erkennen de meeste landen niet aan om vrij te mogen reizen. Je hebt dan alsnog 2 prikken nodig, of een bewijs dat je genezen bent, maar een genezen persoon geniet maar max. 6 maanden van deze vrijheid.

Los van het feit dat ik ervan overtuigd ben dat vaccins een belangrijke bijdrage leveren, ben ik er absoluut op tegen dat reizen in Europa op basis van vaccinatie wel of niet mogelijk wordt gemaakt. We moeten heel erg snel weer terug naar open Schengen-binnengrenzen. Of en in hoeverre we onze buitengrenzen kunnen/zullen openen laat ik even in het midden, dat is een zorg voor later. Eerst moeten we heel snel deze waanzin binnen Schengen achter ons laten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 apr 2021, 14:41

SnarfFlevoland schreef: vr 30 apr 2021, 14:26In Duitsland worden sneltests gratis aangeboden voor eigen inwoners. Je betaald dan voor de test incl. een eventueel certificaat niks. Buitenlanders betalen 30-40 euro, afhankelijk van de aanbieder. Een PCR-test op eigen initiatief moet je helaas wel betalen en je bent al snel 48 uur kwijt voordat je de uitslag hebt. Blijven dan vaak maar 24 uur over om deze test te gebruiken in het land van aankomst. Gaat natuurlijk nergens over. Sneltests worden vaak maar voor max. 24 uur erkend, maar diverse landen vragen nadrukkelijk om PCR en dan wordt het knap lastig.
Gaat dat zo traag in Duitsland? Ik heb ook voor PCR-testen gekeken en in Nederland heb je vaak dezelfde dag uitslag als je je 's ochtends laat testen. Zelfs met een PCR-test afgenomen in de middag kun je de volgende ochtend al reizen.

Dit biedt spoedtest.nl aan:

PCR-Spoed vóór 11:30 = uitslag rond 22:00
PCR-Spoed vóór 16:00 = uitslag rond 01:00

Zweden en Kroatië accepteren overigens een sneltest tot 48 uur oud.
Los van het feit dat ik ervan overtuigd ben dat vaccins een belangrijke bijdrage leveren, ben ik er absoluut op tegen dat reizen in Europa op basis van vaccinatie wel of niet mogelijk wordt gemaakt. We moeten heel erg snel weer terug naar open Schengen-binnengrenzen. Of en in hoeverre we onze buitengrenzen kunnen/zullen openen laat ik even in het midden, dat is een zorg voor later. Eerst moeten we heel snel deze waanzin binnen Schengen achter ons laten.
Inderdaad, herstel van de ooit verworven vrijheden van Schengen is wat mij betreft topprioriteit. Een vaccinatiepaspoort biedt alleen een extra drempel en zorgt voor extra vertraging voordat we weer naar normaal zijn teruggekeerd.

Plaats reactie