Do you really prefer the Furka train also in summer?

The Grimseltunnel is nonetheless a great project. A shuttle service would be a great relief for the Furkatunnel in winter, but I doubt if it has so much extra value for summer. The Lötschberg is also not far away and the Grimselpass is well build.
Ja, de hele beleving in de Goms-regio is in de winter totaal anders dan in de zomer. In de zomer voelt het min of meer centraal in Zwitserland gelegen. Je bent via de bergpassen snel in Bern, Uri of Ticino. En aan de andere kant heb je aansluiting aan Brig, Sion en Simplon. In de winter is het een echte uithoek en de laatste dorpen voor de tunnel in Obergoms geven zelfs een beetje een 'spooky' gevoel. Er zijn los van een paar sleepliften ook geen serieuze skigebieden meer ten oosten van de Aletsch Arena en dus vrijwel geen toerisme. Bellwald is nog wel mooi, maar dat is slechts een klein gebied en ligt notabene direct naast de Aletsch Arena, dus nog niet zo ver.
De Furkatunnel is ook niet echt geschikt voor dagelijkse pendelaars. Dat gebeurd geloof ik ook niet echt, de Lötschberg wordt daarentegen wél door dagelijkse pendelaars gebruikt. Daarvoor geeft de Lötschberg ook veel meer comfort: Er rijdt vaker een trein, de treinen rijden sneller en de aansluitende wegen zijn zeer goed uitgebouwd. Als je net een trein mist, is dat geen grote ramp. Rij ik echter net voorbij Brig het eerste bord voorbij, waarop de volgende vertrektijden staan en zie dat ik nog maar 30 minuten tijd heb om de trein in Oberwald te halen, wordt het echt spannend. Zonder overal de Vmax te kunnen rijden, ga je dat niet redden. En dan sta je daar 30 minuten. En 's avonds is na 21:35 al de laatste autotrein weg. De Lötschberg rijdt minimaal tot na 23 uur door, in de weekenden (incl. vrijdagen) tot na 0 uur.