Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.
Moderator: Moderatoren
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » wo 05 mei 2021, 14:08
SnarfFlevoland schreef: ↑wo 05 mei 2021, 13:30Naast een vaccinatie of herstel van Covid, zal ook een PCR-test of sneltest een tijdelijke groene status kunnen geven.
De grote vraag is hoe lang zo'n PCR test je een groene status zal blijven geven, want theoretisch kan je de dag erna wel positief zijn.
En je kan nu al op je vingers natellen dat het straks één grote chaos gaat worden in Europa. Het ene land stelt de ene soort criteria, het andere land weer andere criteria. En wat ook een leuke zal zijn: welke instanties in de verschillende landen zal het zijn toegestaan in een database op te nemen of een persoon gevaccineerd is, recent Covid-19 heeft gehad of een negatieve test heeft gehad? Zelfs binnen een georganiseerd land als Nederland is hiervoor denk ik geen eenduidige administratie, laat staan in heel veel andere Europese landen én niet Europese landen (VK, VS, etc.).
Ik vrees zo langzamerhand dat ik mijn buitenlandse zomervakantie op mijn buik kan gaan schrijven. Toch heel apart dat het vorig jaar (na het dramatische voorjaar met alle harde lock downs etc) met wat kleine maatregelen allemaal zonder problemen kon en er dit jaar (waarbij het gros van de mensen en sowieso de kwetsbare mensen gevaccineerd zullen zijn) met alle politieke bemoeienis eromheen op een grote chaos dreigt uit te lopen.

-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » wo 05 mei 2021, 14:12
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat men deze kant op wil.
Het voorstel geeft een enorme prikkel aan jongeren en jongvolwassenen om Covid parties te gaan houden, met de bijbehorende risico's voor hun zelf en hun omgeving, omdat je ook vrijstelling krijgt bij een doorgemaakte infectie minder dan 6 maanden geleden. Verder vorig jaar ging het doorgaans ook goed tijdens de zomervakantie en dat zonder vaccins, die we nu wel hebben en de vaccins zijn goed. Zodra de risicogroepen gevaccineerd zijn, is er sprake van grote immuniteit in de samenleving, waardoor de verspreiding in elk geval gedempt wordt. Wat is de 'toegevoegde' van een vaccinatiepaspoort. Het is alleen maar olie op het vuur gooien enz.
Mijn voorstel zou simpel zijn. Kleine maatregelen als de risicogroepen gedeeltelijk gevaccineerd zijn en geen maatregelen als de risicogroepen volledig gevaccineerd zijn.
-
exroosje
- verkeersader
Bericht
door exroosje » wo 05 mei 2021, 14:30
mavas schreef: ↑wo 05 mei 2021, 11:00
exroosje schreef: ↑wo 05 mei 2021, 10:11
Je hoeft maar de beelden van koningsdag van 2020 en 2021 naast elkaar te leggen...
Ik zie anders geen sterke stijging van het aantal besmettingen op dit moment. Als het zo fout gegaan zou zijn op Koningsdag dan had je dat toch nu in besmettingen moeten zien?
Je moet het andersom zien, vorig jaar zag je rond deze tijd een sterke daling (ingezet vanaf begin april), nu niet.
Koningsdag is slechts een voorbeeld - maar ook bv het Vondelpark
Het weer werkt overigens ook niet mee.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » wo 05 mei 2021, 14:53
Dat paspoort is vooral onder druk van Zuid-Europa, vermoedelijk omdat men bang is dat veel landen uit het noorden hun grens dicht houden. Dan liever enkel gevaccineerden dan geen toeristen...
Men onderschat echt die maatregel i.v.m. dat coronapaspoort. Die negatieve test voor je vertrekt is een volledig dode mus.
-
mvalkenburg
- autoweg
Bericht
door mvalkenburg » wo 05 mei 2021, 14:59
Ik kan een vakantie toch op mijn buik schrijven. Het paspoort van mijn dochter is verlopen en de gemeente neemt geen aanvragen aan tenzij dringend. Dat is al maanden zo. In feite kan ze dus nu niet eens zorg genieten want geen geldige legitimatie.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » wo 05 mei 2021, 15:13
Wat is dat voor idiote gedoe. Dat men misschien tijdelijk (paar weken) bepaalde activiteiten staakt is voor te stellen, maar dit is volkomen belachelijk. Is dit in Nederland of in Belgie?
-
mvalkenburg
- autoweg
Bericht
door mvalkenburg » wo 05 mei 2021, 15:47
Nederland.
En in tegenstelling tot andere EU-landen doet Nederland niet mee aan de automatische verlenging van identiteitsbewijzen die vervallen zijn.
Dus voldoende restricties om het reizen niet te verbieden maar wel de facto onmogelijk te maken:
* je kunt geen paspoort aanvragen
* meerdere keren testen op eigen kosten
* quarantaine verplichting
Het lijkt de Nederlandse overheid wel: we kunnen het niet verbieden dus maken het gewoon financieel onmogelijk. En dan heel onschuldig roepen "je kunt toch gewoon reizen? Niemand houdt je tegen!"
En dat alles voor een maatregel met twijfelachtig nut.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 05 mei 2021, 16:10
exroosje schreef: ↑wo 05 mei 2021, 14:30
Je moet het andersom zien, vorig jaar zag je rond deze tijd een sterke daling (ingezet vanaf begin april), nu niet.
Koningsdag is slechts een voorbeeld - maar ook bv het Vondelpark
Het weer werkt overigens ook niet mee.
Koningsdag, Vondelpark, etc. Maakt allemaal niet uit wat voor voorbeeld je neemt toch? Maar ik zie gewoon geen explosieve stijging de laatste dagen.
En juist het weer heeft een grote invloed op de verspreiding, als we er vanuitgaan dat aerosolen voor de verspreiding zorgen. En dat weer was vorig jaar vele malen beter als nu. Waardoor vorig jaar het aantal besmettingen sterk daalde.
-
prijk
- polderweggetje
Bericht
door prijk » wo 05 mei 2021, 17:31
mvalkenburg schreef: ↑wo 05 mei 2021, 14:59
Ik kan een vakantie toch op mijn buik schrijven. Het paspoort van mijn dochter is verlopen en de gemeente neemt geen aanvragen aan tenzij dringend. Dat is al maanden zo. In feite kan ze dus nu niet eens zorg genieten want geen geldige legitimatie.
Huh? In Utrecht kun je gewoon een paspoort aanvragen, ook voor kinderen. Het enige verschil met pre-corona is dat het paspoort wordt thuisbezorgd. En als het in Utrecht kan, waarom elders in NL dan niet? Er zijn trouwens tal van redenen om een paspoort te willen, reizen is er maar een van. En reizen kunnen ook nog eens noodzakelijk zijn, en dat lijkt me ter eigen beoordeling.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » wo 05 mei 2021, 17:41
Heeft het hiermee te maken dat je geen paspoort mag aanvragen?
https://www.rvig.nl/reisdocumenten/regi ... naleringen
Anders zou ik echt hogere stappen ondernemen tegen een gemeente die je geen geldig ID-bewijs wil verstrekken.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 05 mei 2021, 18:52
Ik heb er nog niet eerder van gehoord dat paspoorten geweigerd werden ivm covid. Ik kan het me ook niet voorstellen dat de overheid een geldig ID-bewijs weigert.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Chrysa
- autoweg
Bericht
door Chrysa » wo 05 mei 2021, 18:56
Heb het al van iemand anders gehoord ook, die kon in haar gemeente pas op 16 juli terecht. Heel vreemd allemaal.
-
mvalkenburg
- autoweg
Bericht
door mvalkenburg » wo 05 mei 2021, 19:03
Nee, je kunt online geen afspraak maken. Je moet bellen en de noodzakelijkheid kunnen aantonen, dan wordt er - afhankelijk van hoe de pet van de ambtenaar staat - misschien een audiëntie gegund. Situatie is nu al enkele maanden. Paspoort is intussen verlopen en niet meer geldig.
-
Chrysa
- autoweg
Bericht
door Chrysa » wo 05 mei 2021, 19:05
Welke gemeente voert dit achterlijke beleid?
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 05 mei 2021, 19:06
Mijn gemeente heeft dit op haar website staan
Maatregelen coronavirus
Op dit moment kunt u alleen een afspraak maken voor een nieuw paspoort of identiteitskaart als dat echt noodzakelijk is. Bijvoorbeeld omdat uw paspoort /identiteitskaart verlopen is en u geen ander geldig identiteitsbewijs hebt. Bel in dat geval 14 0180 om een afspraak te maken.
Overigens staat daaronder een button om toch online een afspraak te maken, de eerste mogelijkheid is 11 mei. Ophalen kan 5 werkdagen later.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
prijk
- polderweggetje
Bericht
door prijk » wo 05 mei 2021, 19:12
mvalkenburg schreef: ↑wo 05 mei 2021, 19:03
Nee, je kunt online geen afspraak maken. Je moet bellen en de noodzakelijkheid kunnen aantonen, dan wordt er - afhankelijk van hoe de pet van de ambtenaar staat - misschien een audiëntie gegund. Situatie is nu al enkele maanden. Paspoort is intussen verlopen en niet meer geldig.
Dat kan helemaal niet. Volgens art. 9 van de paspoortwet heeft iedere Nederlander recht op een paspoort. De uitsluitingsgronden zijn limitatief en corona staat daar niet bij, voor zover ik kan nagaan. Je moet om een beschikking vragen en dan in beroep gaan.
Er bestaat ook helemaal geen verbod om naar het buitenland te reizen, alleen een dringend advies. Dat je in dat kader de noodzaak van een paspoort aan zou moeten tonen, lijkt me echt te gek voor woorden.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 05 mei 2021, 19:19
Afgezien van het reizen heb je je paspoort ook wel eens nodig bij bv het identificeren bij een bank.
Autosnelwegen.net
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 05 mei 2021, 19:24
Chrysa schreef: ↑wo 05 mei 2021, 19:05
Ik denk in Hollands Kroon:
https://www.hollandskroon.nl/inwoners/p ... vernieuwen
"
Door de verscherpte coronamaatregelen is het voorlopig niet mogelijk online een afspraak te maken voor de aanvraag van een rijbewijs, paspoort en identiteitskaart. Heeft uw aanvraag haast? Bel ons dan voor een passende oplossing: tel. 088-321 5000."
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 05 mei 2021, 19:28
Dat is ongeveer hetzelfde verhaal als mijn gemeente: Er staat alleen dat je niet bij spoed een online afspraak kunt maken. Maar niet dat je er geen aan mag vragen.
Tenzij degene aan de andere kant van de telefoon geïnstrueerd is om altijd Nee te zeggen. Maar wettelijk mag dat dus niet.
Autosnelwegen.net
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » wo 05 mei 2021, 19:37

Dan bel je toch gewoon een paar keer per dag tot je de "juiste" persoon te pakken krijgt? Zou me verbazen dat je in een week op een paar gerichte tijdstippen dezelfde grijze ambtenaar aan de lijn zou krijgen. Serieus, moest dit m'n dochter zijn, ik zou desnoods aan de deur van die overheidsinstantie gaan staan om een ID voor m'n kind te hebben.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 05 mei 2021, 19:38
Voor iedereen boven de 14 is er identificatieplicht in Nederland. Dat is al een reden om de uitgifte niet te kunnen weigeren.
Overigens lijkt mij dat ambtenaren überhaupt niet mogen vragen waarom je een paspoort aanvraagt, dus of de aanvraag noodzakelijk is, bepaal je zelf.
Mijn gemeente doet overigens totaal niet moeilijk. Aanvragen en ophalen kan gewoon fysiek op het raadhuis, wel op afspraak uiteraard.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 05 mei 2021, 19:44
Gelukkig is mijn paspoort nog tot 2026 geldig.
Autosnelwegen.net
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » wo 05 mei 2021, 19:57
Palance schreef: ↑wo 05 mei 2021, 19:19
Afgezien van het reizen heb je je paspoort ook wel eens nodig bij bv het identificeren bij een bank.
Of als een pakketje wordt bezorgd, of als je het moet afhalen.
paolie schreef: ↑wo 05 mei 2021, 19:38
Voor iedereen boven de 14 is er identificatieplicht in Nederland. Dat is al een reden om de uitgifte niet te kunnen weigeren.
Overigens lijkt mij dat ambtenaren überhaupt niet mogen vragen waarom je een paspoort aanvraagt, dus of de aanvraag noodzakelijk is, bepaal je zelf.
Eens. De gemeente kan oproepen om het aantal bezoeken aan het gemeentehuis te beperken, maar het lijkt me niet aan de gemeente om te bepalen wat noodzakelijk is.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 05 mei 2021, 20:00
Je zou bijna een complot vermoeden dat de overheid niet wil dat mensen paspoorten krijgen (want dan kun je niet reizen).
Bijna dus...
Autosnelwegen.net
-
mvalkenburg
- autoweg
Bericht
door mvalkenburg » wo 05 mei 2021, 20:05
mavas schreef: ↑wo 05 mei 2021, 19:24
Chrysa schreef: ↑wo 05 mei 2021, 19:05
Ik denk in Hollands Kroon:
Correct.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » wo 05 mei 2021, 20:06
Gemeente Schagen:
Bezorgen paspoort of identiteitskaart
Wilt u een reisdocument aanvragen? Dan kunt op dit moment alleen een afspraak maken voor het aanvragen bij nood en in het geval van spoed. Denk bijvoorbeeld aan het identificeren voor het verkrijgen van medicijnen. Heeft u uw reisdocument niet direct nodig dan vragen wij u vriendelijk om een afspraak te maken als de maatregelen van de overheid niet meer gelden.

-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » wo 05 mei 2021, 20:52
Puur lokaal belang dus. Geen landelijke sturing en puur gericht om ambtelijke apparaat te beschermen. Helpt ook niet om internationaal vakantiereizen te voorkomen omdat maar 5% ofzo hier last van kan hebben.
Laatst gewijzigd door Peter op wo 05 mei 2021, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Chrysa
- autoweg
Bericht
door Chrysa » wo 05 mei 2021, 20:53
Want dat baliepersoneel heeft het anders zo druk?
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » wo 05 mei 2021, 20:57
Je moet persoonlijk (in persoon) een paspoort aanvragen en ophalen (ter identificatie). Een wettelijke eis. En dus loopt de ambtenaar risico met veel mensen aan de balie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Chrysa
- autoweg
Bericht
door Chrysa » wo 05 mei 2021, 21:01
Peter schreef: ↑wo 05 mei 2021, 20:57
Je moet persoonlijk (in persoon) een paspoort aanvragen en ophalen (ter identificatie). Een wettelijke eis. En dus loopt de ambtenaar risico met veel mensen aan de balie.
In sommige gemeentes worden paspoorten nu gratis thuisbezorgd, dus daarmee wordt het ook niet zo nauw genomen. Eindhoven doet dat bijvoorbeeld.
Overigens had mijn gemeente voor de coronacrisis al plastic schermen tot het plafond in verband met de veiligheid.