Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » wo 05 mei 2021, 21:02

Er hangen toch spatschermen en de hygiënemaatregelen gelden toch onverkort. Welk risico is er dan? In de supermarkt loopt het personeel ook risico.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 05 mei 2021, 21:05

Peter schreef: wo 05 mei 2021, 20:57 Je moet persoonlijk (in persoon) een paspoort aanvragen en ophalen (ter identificatie). Een wettelijke eis. En dus loopt de ambtenaar risico met veel mensen aan de balie.
Ophalen is geen wettelijke eis. Thuisbezorgen is standaard mogelijk bij veel gemeenten.
En dat risico bij de balie? Dat is verwaarloosbaar in vergelijking met caissières in de supermarkt of bijvoorbeeld kappers of tandartsen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 05 mei 2021, 21:11

In Hollands Kroon mocht je ook voor Corona al niet naar de balie komen. Verplicht komt de ambtenaar op een onmogelijk tijdstip bij je thuis of een ander adres binnen de gemeente langs. Levering dan op enig adres in Nederland na een week. Geen mogelijkheid tot ophalen. Dat wil de burger volgens de gemeente.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 05 mei 2021, 21:18

Hollands Kroon is toch de gemeente die het geluk van de inwoners centraal stelt? Nou, daar is nog wat werk aan de winkel.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 05 mei 2021, 21:20

Ik hoef hier in het dorp het woordje “gemeente” maar op te werpen en er gaat een beerput aan bezwaren open. Dus ja, verschil tussen theorie en praktijk is groot. Ze denken zelf dat ze lekker bezig zijn, maar staan (letterlijk en figuurlijk) ver van veel bewoners af.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 05 mei 2021, 21:31

Peter schreef: wo 05 mei 2021, 20:57 Je moet persoonlijk (in persoon) een paspoort aanvragen en ophalen (ter identificatie). Een wettelijke eis. En dus loopt de ambtenaar risico met veel mensen aan de balie.
Met mondpamper en schermen loopt die binnen nog altijd risicio?

Dan is het hoog tijd om die onzin van schermen en pampers af te schaffen want kennelijk helpt het allemaal niet.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 05 mei 2021, 22:57

^^ Ik heb onderhand dit gevoel ook. Wij waren op een afspraak geweest van een half uur. Alle maatregelen gevolgd. Afstand, mondmasker, spatscherm,geen fysiek contact. Volgende dag telefoon van dat bedrijf, die persoon waar we contact mee hadden gehad, zat met hoge koorts thuis en was positief getest. Vijf dagen later werd ik ziek (mijn geval alleen griepverschijnselen zonder koorts en hoesten), mijn vriendin een dag later. Beiden positief getest.
Uiteindelijk ben ik blij met dit milde verloop en vooral met deze besmetting, kan mooi gaan reizen deze zomer. Helaas zul je zien dat tegen de tijd dat ik zou kunnen reizen, de besmetting al te oud is. Ik snap ook heel goed dat het verleidelijk kan zijn onder jongeren om opzettelijk besmet te raken.
Wat mij betreft hoeft deze onzin van "paspoorten" niet en testsamenleving zit ik ook niet op te wachten. Niets is zo permanent als tijdelijk bij de overheid. Risicogroepen vaccineren en gevaccineerd houden, samen met degenen die dat graag willen en de rest moet gewoon weer gaan leven. Schijnt ook nog eens goed voor de weerstand te zijn ;)

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 05 mei 2021, 23:46

Is het mogelijk om zonder dat corona paspoort naar Frankrijk te reizen 12 juni?
Ik ben van plan om gewoon naar mijn bestemming te gaan per auto, zonder negatieve testen.

Het is namelijk nogal prijzig, en tot nu toe ben ik nog nooit staande gehouden in België of Frankrijk. :)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 05 mei 2021, 23:50

Met de trein is het me gelukt, met de auto trek je wel wat meer aandacht met je gele platen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 05 mei 2021, 23:55

Ik zou nog even geduld hebben. Fase 3 waarbij buitenlandse toeristen weer worden toegelaten staat gepland voor 9 juni, medio mei zou de Franse regering bekend maken hoe het zit met de sanitaire pas die nodig is (vaccinatiebewijs, immuniteitsbewijs of negatieve test).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 06 mei 2021, 0:28

Chrysa schreef: wo 05 mei 2021, 23:50 Met de trein is het me gelukt, met de auto trek je wel wat meer aandacht met je gele platen.
Maar Frankrijk was vermoed ik niet je eindbestemming, en de meeste landen hebben voor transitverkeer soepeler regels. Al weet ik niet hoe dat precies voor Frankrijk zit.

Ik was anderhalve week terug in Kroatië op vakantie, en daar controleerden ze wel of ik een negatief testresultaat had. Maar dat is daar ook makkelijker aangezien iedereen toch moet stoppen bij de grens omdat het niet bij Schengen hoort. In de andere landen waar ik doorheen reisde was men echter niet geïnteresseerd of ik een negatief testresultaat had, en was het bovendien ook niet nodig voor transitverkeer.
CasablancaMarocco schreef: wo 05 mei 2021, 23:46Het is namelijk nogal prijzig, en tot nu toe ben ik nog nooit staande gehouden in België of Frankrijk. :)
Wat de Fransen gaan besluiten weet ik niet, maar sommige landen nemen genoegen met een sneltest. Die kostte mij € 69, maar het kan op sommige plekken nog iets goedkoper. Een PCR-test kost gauw het dubbele van een sneltest en het duurt ook veel langer voor je de uitslag krijgt. Als landen echt serieus werk willen maken van toeristen toestaan verwacht ik eigenlijk dat sneltesten meer toegepast gaan worden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 06 mei 2021, 0:29

Coen Tunnel schreef: do 06 mei 2021, 0:28
Chrysa schreef: wo 05 mei 2021, 23:50 Met de trein is het me gelukt, met de auto trek je wel wat meer aandacht met je gele platen.
Maar Frankrijk was vermoed ik niet je eindbestemming, en de meeste landen hebben voor transitverkeer soepeler regels. Al weet ik niet hoe dat precies voor Frankrijk zit.
Frankrijk heeft geen soepelere regels voor transitverkeer, maar wel voor grensverkeer. Een boemeltje pakken de grens over doet wonderen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 06 mei 2021, 10:03

Het wordt tijd voor pan-Europese witte platen :geenlach:

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 06 mei 2021, 12:03

Fietsendrager achterop de auto, dan heb je witte platen.. Die kun je tegenwoordig ook met een blauw europa stickertje krijgen, dan ben je nauwelijks meer te onderscheiden van een duitser.

Mogelijk zullen bepaalde landen de regels nog wel wat verder versoepelen (onder druk van de toeristische sector), maar dan zullen ze waarschijnlijk wel kijken naar de specifieke situatie in bepaalde landen. En dan doen we het gewoon niet goed in Nederland. We staan nu begin Mei met relatief veel besmettingen, en de R is ondanks de vaccinaties tot nu toe nog steeds niet heel ver onder de 1.
Ik zie hem wel verder dalen, door de vaccinaties, maar niet heel snel (want we gaan ook nog wat versoepelen) dus dooft het ook maar langzaam uit.
Dus verwacht ik dat in juli 2021 de besmettingsgraad in Nederland boven die in juli 2020 ligt en dat (los van wat de Nederlands regering ergens over zegt) we in veel landen niet heel erg welkom zullen zijn. Tenminste niet zonder test of vaccinatie.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 06 mei 2021, 12:08

exroosje schreef: do 06 mei 2021, 12:03 Fietsendrager achterop de auto, dan heb je witte platen.. Die kun je tegenwoordig ook met een blauw europa stickertje krijgen, dan ben je nauwelijks meer te onderscheiden van een duitser.
Met fietsendrager op de auto ben je natuurlijk nóg sneller herkenbaar als Nederlander B(

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 06 mei 2021, 12:21

exroosje schreef: do 06 mei 2021, 12:03 Fietsendrager achterop de auto, dan heb je witte platen.. Die kun je tegenwoordig ook met een blauw europa stickertje krijgen, dan ben je nauwelijks meer te onderscheiden van een duitser.

Mogelijk zullen bepaalde landen de regels nog wel wat verder versoepelen (onder druk van de toeristische sector), maar dan zullen ze waarschijnlijk wel kijken naar de specifieke situatie in bepaalde landen. En dan doen we het gewoon niet goed in Nederland. We staan nu begin Mei met relatief veel besmettingen, en de R is ondanks de vaccinaties tot nu toe nog steeds niet heel ver onder de 1.
Ik zie hem wel verder dalen, door de vaccinaties, maar niet heel snel (want we gaan ook nog wat versoepelen) dus dooft het ook maar langzaam uit.
Dus verwacht ik dat in juli 2021 de besmettingsgraad in Nederland boven die in juli 2020 ligt en dat (los van wat de Nederlands regering ergens over zegt) we in veel landen niet heel erg welkom zullen zijn. Tenminste niet zonder test of vaccinatie.
In juni lag het aantal besmettingen in Nederland juist laag, terwijl het aantal besmettingen in juli geleidelijk begonnen te stijgen.
Nu verwacht ik dat de boel in juni en juli door gaat dalen, zeker als de risicogroepen gevaccineerd zijn. In de V.S. lag in Michigan het aantal besmettingen op 7000 gemiddeld 3 weken terug, bij een bevolking van ongeveer 10 miljoen. Nu maar op de helft, omdat het vaccineren nu een effect gaat geven. Hun huidig aantal besmettingen is per hoofd van de bevolking niet veel lager dan Nederland nu. Dus als bij nu gaat dalen, kan het ook snel gaan.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 06 mei 2021, 12:32

^^ Daarom dient de vaccinatie ook met spoed te worden doorgezet.

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » do 06 mei 2021, 13:37

prijk schreef: wo 05 mei 2021, 19:12
mvalkenburg schreef: wo 05 mei 2021, 19:03 Nee, je kunt online geen afspraak maken. Je moet bellen en de noodzakelijkheid kunnen aantonen, dan wordt er - afhankelijk van hoe de pet van de ambtenaar staat - misschien een audiëntie gegund. Situatie is nu al enkele maanden. Paspoort is intussen verlopen en niet meer geldig.
Dat kan helemaal niet. Volgens art. 9 van de paspoortwet heeft iedere Nederlander recht op een paspoort. De uitsluitingsgronden zijn limitatief en corona staat daar niet bij, voor zover ik kan nagaan. Je moet om een beschikking vragen en dan in beroep gaan.
Er bestaat ook helemaal geen verbod om naar het buitenland te reizen, alleen een dringend advies. Dat je in dat kader de noodzaak van een paspoort aan zou moeten tonen, lijkt me echt te gek voor woorden.
Is het misschien een idee om een kamerlid aan te schrijven en dit aan te kaarten? IIg de persoon die dit nu overkomt.

Lijkt mij interessant als er kamervragen over komen en de gemeente zich zal moeten verantwoorden voor dit beleid.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 06 mei 2021, 13:43

^^ Dit soort zaken worden door de gemeente geregeld en dus kan je beter een gemeenteraadslid mailen. Als je geen afspraak kan maken bij de gemeente zou ik een klacht bij de Nationale ombudsman.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 06 mei 2021, 13:51

Vanaf zaterdag gaat de tempratuur wat omhoog, hopelijk heeft dit positieve invloed op het virus. :)

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » do 06 mei 2021, 16:02

^^ Ik heb liever een negatieve invloed op het virus ;)

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » do 06 mei 2021, 16:21

Onder de hele situatie moet je gewoon positief blijven.

Onee, toch niet. :facepalm:

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 06 mei 2021, 18:34

verfmeer95 schreef: do 06 mei 2021, 13:43 ^^ Dit soort zaken worden door de gemeente geregeld en dus kan je beter een gemeenteraadslid mailen. Als je geen afspraak kan maken bij de gemeente zou ik een klacht bij de Nationale ombudsman.
Duurt veel te lang. Net als via kamervragen. De gemeente is gewoon verplicht een paspoort ( of rijbewijs) te verlengen en als je aandringt krijg je vermoedelijk gewoon gelijk. Klinkt een beetje als de gemeentehuis sluiting tussen kerst en nieuwjaar van een paar jaar geleden. Probleem: een overlijden moest verplicht binnen 3 dagen aangegeven worden. Ook een immigratie moest binnen zoveel dagen, maar ja: lastig als gemeente 10 dagen dicht is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Erwinrt
zandpaadje

Bericht door Erwinrt » do 06 mei 2021, 21:02

Wij reizen over 2 weken naar Polen, dat je als transit verkeer zonder testbewijs door Duitsland mag rijden weten we nu. Maar hoe zit het met de Duitse avondklok , want hier komen we niet uit via de Duitse gemeenten. Mag je nu wel of niet snachts rijden (700km) door Duitsland

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » vr 07 mei 2021, 10:53

^^ Er zijn wel een aantal uitzonderingen op de avondklok, zoals dienstreizen en "triftigen Gründen" (goede redenen). Over het algemeen zou ik dus proberen de avondklok, en dus reizen tussen 22:00 en 05:00 uur, te vermijden indien niet aan genoemde voorwaarden kan worden voldaan. Wel is het zo dat er nu voorstellen liggen bij de Bondsraad voor soepelere coronaregels, waaronder vrijstelling op de avondklok, voor mensen die volledig zijn ingeënt of zijn genezen van corona. Hierover moet echter nog wel worden gestemd. Zie ook: https://www.adac.de/news/lockdown-ausgangssperre/ en https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... ngssperre/ en https://www.deutschlandfunk.de/corona-i ... _id=493177

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 07 mei 2021, 11:09

^^ Het is mij nog altijd niet duidelijk of dat ook voor mensen van buiten Duitsland geldt. Niemand heeft daar nog op geantwoord hier.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » vr 07 mei 2021, 11:40

^^ In tegenstelling tot de inreisaanmelding en het testbewijs, waar transitreizigers in beide gevallen nadrukkelijk van zijn uitgezonderd, heb ik deze uitzondering nog niet gevonden voor reizen tijdens de avondklok. Naar mijn weten is er in het geval van de avondklok dus geen expliciete uitzondering voor transitreizigers voorzien.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 mei 2021, 11:50

mavas schreef: vr 07 mei 2021, 11:09 Het is mij nog altijd niet duidelijk of dat ook voor mensen van buiten Duitsland geldt. Niemand heeft daar nog op geantwoord hier.
Het geldt voor iedereen die zich in de Bondsrepubliek Duitsland bevindt, er wordt namelijk expliciet van "personen" gesproken en niet van "inwoners". Er staat in de wet ook niet meer "eigen woning", zoals dat voorheen in diverse deelstaten het geval was, maar "een woning of onderkomen, met daarbij behorende grondstuk". Hier de officiële wetstext:

"der Aufenthalt von Personen außerhalb einer Wohnung oder einer Unterkunft und dem jeweils dazugehörigen befriedeten Besitztum ist von 22 Uhr bis 5 Uhr des Folgetags untersagt" (Bron)

Men plant echter dat de avondklok (mogelijk vanaf morgen al) voor volledig gevaccineerde personen en/of genezen personen (positieve PCR-test minimaal 28 dagen oud, maximaal 6 maanden), af te schaffen. Beieren heeft dit al gedaan. Als je genezen bent, maar de positieve PCR-test is langer dan 6 maanden geleden heb je slechts één vaccinatie nodig. Ook reizen moet met bovenstaande voorwaarden dan weer zonder tests en/of quarantaine mogelijk zijn, mits je niet uit een zgn. "Virusvariantengebiet" komt.

Kortom: Transit door Duitsland rijden tussen 22 en 5 uur gaat em helaas niet worden, tenzij je volledig gevaccineerd bent (en daarvan een bewijs bij je hebt) of genezen bent (natuurlijk ook alleen met bewijs van een positieve PCR-test op zak) of een combinatie van de twee, mocht de aangepaste wet daarvoor binnenkort volledig aangenomen worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 mei 2021, 12:00

SnarfFlevoland schreef: vr 07 mei 2021, 11:50 Men plant echter dat de avondklok (mogelijk vanaf morgen al) voor volledig gevaccineerde personen en/of genezen personen
En hoe gaat men dat controleren? Van iedereen die buiten loopt uitpluizen of hij of zij recht heeft om buiten te zijn? Want van buiten af ben je immers niet als zodanig herkenbaar.

Wát een trieste maatschappij is het aan het worden. :facepalm:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 07 mei 2021, 12:17

^^ Dat doen ze nu toch ook al. Er zijn altijd uitzonderingen op een avondklok, en als je onder een uitzondering valt kan je verwachten regelmatig gecontroleerd te worden.