Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 07 mei 2021, 12:17

Maar als ik het zo lees, worden dat straks heel erg veel meer uitzonderingen dan de gebruikelijke uitzonderingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » vr 07 mei 2021, 13:58

Palance schreef: vr 07 mei 2021, 12:00Wát een trieste maatschappij is het aan het worden. :facepalm:
Dat was Duitsland volgens mij al. Zo snel mogelijk doorheen rijden (gelukkig kan dat vaak wél legaal) op weg naar Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland of Frankrijk.

@Snarf: Ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar het valt mij als Nederlander wel op hoe bekrompen het er soms aan toe gaat. De wegen lijken eerder ontworpen voor Goggomobiles dan voor Mercedessen. ;)

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » vr 07 mei 2021, 14:22

Palance schreef: vr 07 mei 2021, 12:00
SnarfFlevoland schreef: vr 07 mei 2021, 11:50 Men plant echter dat de avondklok (mogelijk vanaf morgen al) voor volledig gevaccineerde personen en/of genezen personen
En hoe gaat men dat controleren? Van iedereen die buiten loopt uitpluizen of hij of zij recht heeft om buiten te zijn? Want van buiten af ben je immers niet als zodanig herkenbaar.

Wát een trieste maatschappij is het aan het worden. :facepalm:
In hoeverre controleert met in Nederland de quarantaineverplichting?

In Duitsland rennen de GGD"s van huisdeur naar huisdeur om dat te controleren, al zijn er ook mensen waarbij dit niet gebeurd. Maar goed, dat is natuurlijk een onzekere factor, als je niet zeker weet of je gecontroleerd gaat worden.

Enfin, ik moet voor zaken (en om een nieuwe auto in München op te halen) eind van deze maand naar Duitsland. Net ook nog even gebeld met mijn (Duitse) neef met wie ik samenwerk / op pad ga, maar die wist ook niet meer te vertellen welke regels gelden. Met name de vraag of wij naar München kunnen (idd, ook deels in de nacht) is erg onduidelijk, omdat de regels overal weer anders zijn.

Dus over 2 weken beoordelen we de situatie nog eens en kijken of het noodzakelijk is onze afspraak te verschuiven. Ik heb er geen goede hoop bij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 07 mei 2021, 14:44

de_Aristocraat schreef: vr 07 mei 2021, 14:22 In hoeverre controleert met in Nederland de quarantaineverplichting?
Nu nog niet, want die gaat pas 15 mei in :) Maar ik verwacht daar bar weinig van, qua controle.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 07 mei 2021, 15:11

Bijzonder nieuws: Reizigers naar de Balearen hoeven niet meer verplicht in quarantaine of een verplichte coronatest af te nemen, als ze terugkomen in Nederland. Maar er blijft wel een oranje reisadvies gelden.

Is dit dan de eerste buitenlandse bestemming waar je zonder gedoe heen kan gaan??? 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » vr 07 mei 2021, 15:36

@mavas: bron?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 07 mei 2021, 15:40

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » vr 07 mei 2021, 15:46

nederlandwereldwijd schreef op 7 mei 2021:


Laatst gewijzigd op: 07-05-2021 | Nog steeds geldig op: 07-05-2021

Door het coronavirus adviseert het Nederlandse kabinet om niet naar het buitenland te reizen. Reis ook niet vanuit het buitenland naar Nederland als dat niet echt nodig is. Na een verblijf op de Balearen (onder andere Mallorca, Menorca, Ibiza, Formentera en Cabrera) hoeft u vanaf 8 mei 2021 niet meer in quarantaine in Nederland. Er is vanaf 8 mei 2021 voor terugkeer vanaf de Balearen ook geen testverplichting meer. Deze maatregelen gelden nog wel voor de rest van Spanje. Er gelden ook nog steeds inreisbeperkingen voor reizen van Nederland naar Spanje. Heel Spanje blijft oranje. Het dragen van mondkapjes is overal verplicht in Spanje, dus ook in de openlucht.

[...]

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 mei 2021, 16:05

Wesso schreef: vr 07 mei 2021, 13:58 @Snarf: Ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar het valt mij als Nederlander wel op hoe bekrompen het er soms aan toe gaat. De wegen lijken eerder ontworpen voor Goggomobiles dan voor Mercedessen. ;)
Prima hoor, ik ben niet vies van een andere mening. ;) Desalniettemin kan ik niet echt bevestigen dat Duitsland zo bekrompen in alles is. We hebben weliswaar nu deze verschillende regels tussen gevaccineerden en niet-gevaccineeerden, maar we hebben ook een hoop onzinregels uit Europese buurlanden niet gehad. Denk aan de 10 km radius in Frankrijk, het verbod op reizen tussen regio's in Italië, of de uitreistests in diverse regio's van Oostenrijk. En ook m.b.t. de avondklok is de Duitse politie niet zo geil op boetes uitschrijven, als dat in Nederland in het begin van de avondklok is geweest. Heb persoonlijk dan ook niet echt de indruk dat Nederland het allemaal zoveel beter heeft gedaan, integendeel... Ik kijk persoonlijk liever naar een land als Zwitserland, waar men de hele winter met relatief milde beperkingen is doorgekomen en dat met een bijna identiek verloop van besmettingen als Duitsland. Alleen begin november had Zwitserland een dramatische uitschieter qua nieuwe besmettingen en ziekenhuisopnames, maar vanaf december was alles weer relatief normaal.

Verder ben ik het wel met je eens dat een avondklok pure onzin is. Daarover hoeven we niet te discussiëren. ;) Vandaag de dag is er veel te veel symboolpolitiek. Duitsland is echter bij lange na niet het strengste land qua Coronamaatregelen in de EU.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door IQ[] » vr 07 mei 2021, 19:37

Palance schreef: vr 07 mei 2021, 12:00
SnarfFlevoland schreef: vr 07 mei 2021, 11:50 Men plant echter dat de avondklok (mogelijk vanaf morgen al) voor volledig gevaccineerde personen en/of genezen personen
En hoe gaat men dat controleren? Van iedereen die buiten loopt uitpluizen of hij of zij recht heeft om buiten te zijn? Want van buiten af ben je immers niet als zodanig herkenbaar.

Wát een trieste maatschappij is het aan het worden. :facepalm:
Om mensen herkenbaar te maken, hadden de Duitsers in WOII anders een hele goede oplossing voor :ziek:
Trieste ontwikkeling inderdaad. Een opzettelijke scheiding creëren in de samenleving kent op de langere termijn alleen maar verliezers. Ook al is het maar "tijdelijk" - ik refereer nog maar eens aan WOII - dat je dit scheidingen op welk vlak dan ook (afkomst, huidskleur, geloof, en nu dan ook medische status), in je samenleving gewoon niet moet willen. Het is een hellend vlak. Maar blijkbaar is dit de methode hoe de politici denken uit de crisis te komen. Net zoals die app om in Europa te kunnen reizen, dit zorgt ook voor een scheiding en een soort van minderheden. En daarnaast vraag ik me af wat de volgende stap gaat zijn, vrijheden zijn net als vertrouwen. Ze komen te voet en gaan te paard.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 mei 2021, 19:57

Ik denk dat de kans heel groot is dat ik de rest van mijn leven nooit meer zoveel vrijheid zal hebben als dat ik tot en met 2019 had.

En die gedachte stemt mij best triest.

Mensen die zeggen dat het wel goed komt: daar is nog geen enkele aanwijzing voor. Niemand geeft concreet een einddatum van alle maatregelen. Niemand zegt dat het vaccinatiepaspoort daadwerkelijk tijdelijk is. Er is een gigantische hoeveelheid aan 'tijdelijke' maatregelen ingevoerd waar we nu al tijdenlang aan vastzitten en misschien wel niet meer vanaf komen.

De prijs die betaald moet worden voor het 'terugkrijgen van vrijheden' is inderdaad een scheiding in de samenleving tussen mensen die gevaccineerd zijn en/of getest willen worden, en zij die niet gevaccineerd of getest willen of kunnen worden. En dat vind ik een te hoge prijs. Van deze segregatie, deze nieuwe apartheid, gaan we als maatschappij nog jaren de gevolgen ondervinden.

Maar ik heb goede hoop dat de verantwoordelijken die dit nu doordrukken, en daarmee aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan, hier op de lange termijn niet mee wegkomen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » vr 07 mei 2021, 20:12

^^ :handshake: Dat is hem, de post die viraal dient te gaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » vr 07 mei 2021, 20:19

SnarfFlevoland schreef: vr 07 mei 2021, 16:05Desalniettemin kan ik niet echt bevestigen dat Duitsland zo bekrompen in alles is.
Valt ook best mee. Sommige dingen gaan wat beter, sommige dingen wat minder.
Maakt wel uit wie je spreekt, een assi uit Chorweiler, een snob uit Düsseldorf of een wat bejaarde boer van het platteland, ver van de stad.
Maar in Nederland zie je dat net zo...

Maar als je vooral op doorreis bent zie je nu eenmaal niet bepaald de beste kant van het land.... Verouderde infra, chagrijnige mensen die slechte "koffie" verkopen,...
Daarnaast heb ik de indruk dat vrij veel Duitsers zich niet echt op hun gemak voelen als ze niet "gewoon" Duits kunnen praten, waar Nederlanders minder moeite hebben met Engels.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 07 mei 2021, 20:28

Ooit ging ik ergens in Duitsland eten. De kassiere was vervolgens volledig in paniek, want de salade lag op het verkeerde soort bord en dat kon ze niet afrekenen. Vervolgens moest ik terug en de sla etc. op het goede soort bord plaatsen. Toen kon het eindelijk afgerekend worden.

In andere landen zul je zoiets niet snel meemaken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » vr 07 mei 2021, 21:09

Nochtans zijn die Duitse Salatteller best lekker. :honger:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » vr 07 mei 2021, 21:57

Het is alleen jammer dat je vaak door narrig personeel geholpen wordt. Veel Duitsers lopen met een minderwaardigheidscomplex rond of hebben te veel last van perfectionisme ("Ordnung muss sein"). Het schijnt dat de oorlog er een rol in speelt, vooral het schuldgevoel dat op volgende generaties werd overgebracht.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 07 mei 2021, 22:56

Jeff schreef: vr 07 mei 2021, 15:46
nederlandwereldwijd schreef op 7 mei 2021:


Laatst gewijzigd op: 07-05-2021 | Nog steeds geldig op: 07-05-2021

Door het coronavirus adviseert het Nederlandse kabinet om niet naar het buitenland te reizen. Reis ook niet vanuit het buitenland naar Nederland als dat niet echt nodig is. Na een verblijf op de Balearen (onder andere Mallorca, Menorca, Ibiza, Formentera en Cabrera) hoeft u vanaf 8 mei 2021 niet meer in quarantaine in Nederland. Er is vanaf 8 mei 2021 voor terugkeer vanaf de Balearen ook geen testverplichting meer. Deze maatregelen gelden nog wel voor de rest van Spanje. Er gelden ook nog steeds inreisbeperkingen voor reizen van Nederland naar Spanje. Heel Spanje blijft oranje. Het dragen van mondkapjes is overal verplicht in Spanje, dus ook in de openlucht.

[...]
Finland, het Portugese vasteland en bepaalde Griekse eilanden worden hieraan toegevoegd!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 mei 2021, 23:26

Wesso schreef: vr 07 mei 2021, 21:57 Het is alleen jammer dat je vaak door narrig personeel geholpen wordt. Veel Duitsers lopen met een minderwaardigheidscomplex rond of hebben te veel last van perfectionisme ("Ordnung muss sein"). Het schijnt dat de oorlog er een rol in speelt, vooral het schuldgevoel dat op volgende generaties werd overgebracht.
Je mag natuurlijk niet het gemiddelde personeel van een Rasthof/Raststätte met dat van een goed burgerlijk restaurant in een Duits dorp vergelijken. In de eerste categorië werken vaak ook buitenlanders, vaak uit Centraal en Oost-Europa. Op het platteland heb je daarentegen enorm veel goede restaurants waar je uiterst vriendelijk bediendt wordt. In het Sauerland kan ik je een hele lijst aanbieden, maar ook aan bijv. de Weinstrasse. Natuurlijk zijn Duitsers vrij op hun orde ingesteld, maar de oorlog speelt echt geen rol meer voor de huidige generatie. Ik ken juist heel wat familieleden, oude vrienden en kenissen uit Nederland die me elke keer zeggen dat men in Duitsland zo vriendelijk is. Geen grap.

Natuurlijk is Duitsland ook niet Duitsland. Er is een behoorlijk cultuurverschil tussen NRW en Bayern en tussen BaWü en Schleswig-Holstein, om maar een paar voorbeelden te noemen. Bovendien zijn Duitsers natuurlijk direct, men verbloemt niks. Dat is soms wat ongemakkelijk, maar eigenliijk is men gewoon super eerlijk: Kunstmatige/gesuggereerde vriendelijkheid wordt niet gewaardeerd. Tref je een vriendelijke Duitser, dan meent hij/zij dat vaak ook echt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 mei 2021, 23:52

mavas schreef: vr 07 mei 2021, 22:56Finland, het Portugese vasteland en bepaalde Griekse eilanden worden hieraan toegevoegd!
Voor het vasteland van Portugal gold dit toch al? En dat het voor Finland nog niet gold was best absurd, gezien het lage aantal besmettingen.
SnarfFlevoland schreef: vr 07 mei 2021, 23:26Natuurlijk is Duitsland ook niet Duitsland. Er is een behoorlijk cultuurverschil tussen NRW en Bayern en tussen BaWü en Schleswig-Holstein, om maar een paar voorbeelden te noemen. Bovendien zijn Duitsers natuurlijk direct, men verbloemt niks. Dat is soms wat ongemakkelijk, maar eigenliijk is men gewoon super eerlijk: Kunstmatige/gesuggereerde vriendelijkheid wordt niet gewaardeerd. Tref je een vriendelijke Duitser, dan meent hij/zij dat vaak ook echt.
Ik ben een tijdje voor werk regelmatig in Hamburg geweest en ik heb daar heel wat restaurants van binnen gezien. En inderdaad, vrijwel overal vriendelijk bediend en lekker gegeten. Goed, er zaten ook veel buitenlandse restaurants bij met buitenlandse eigenaren, Hamburg is ook een behoorlijk multiculturele stad, maar het is me altijd bevallen. Ook in hotels ben ik altijd netjes geholpen.
Willem schreef: vr 07 mei 2021, 20:28 Ooit ging ik ergens in Duitsland eten. De kassiere was vervolgens volledig in paniek, want de salade lag op het verkeerde soort bord en dat kon ze niet afrekenen. Vervolgens moest ik terug en de sla etc. op het goede soort bord plaatsen. Toen kon het eindelijk afgerekend worden.

In andere landen zul je zoiets niet snel meemaken.
Jouw verhaal doet me aan een ervaring in Cuba denken, maar goed, dan hebben we het wel over een totaal ander land dan Duitsland. :lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » za 08 mei 2021, 0:11

SnarfFlevoland schreef: vr 07 mei 2021, 23:26Je mag natuurlijk niet het gemiddelde personeel van een Rasthof/Raststätte met dat van een goed burgerlijk restaurant in een Duits dorp vergelijken. In de eerste categorië werken vaak ook buitenlanders, vaak uit Centraal en Oost-Europa. Op het platteland heb je daarentegen enorm veel goede restaurants waar je uiterst vriendelijk bediendt wordt.
Inderdaad niet vergelijkbaar. Ook in de betere winkels zijn mensen veel vriendelijker en correcter.
Veel Nederlanders krijgen dat wellicht niet zo goed mee, er is vaak een taalbarriere en langs de grens waar Nederlanders zaterdags met een hoop bombarie de lidl, DM en kaufland leeg roven heb ik ook het idee dat men wat onvriendelijker is tegen die Nederlanders. Halve tokkie's die door de winkel heen schreeuwen zijn vermoedelijk niet echt goede reclame. Die enkele keer dat ik me in dat gedrang begeven heb, heb ik die onvriendelijkheid ten opzichte van mijzelf overigens niet zo gemerkt (maar ik gedraag me dan vaak meer als Duitser dan Nederlander denk ik).
Eens je de Ruhrpott voorbij komt is dat doorgaans sowieso heel anders.

Overigens: Dat die mensen uit centraal of oost Europa komen betekent niet onbedingt dat ze slechte service moeten geven. In bv. Oekraïne en Polen zijn genoeg gelegenheden waar de service gewoon goed is.
Natuurlijk is Duitsland ook niet Duitsland. Er is een behoorlijk cultuurverschil tussen NRW en Bayern en tussen BaWü en Schleswig-Holstein, om maar een paar voorbeelden te noemen. Bovendien zijn Duitsers natuurlijk direct, men verbloemt niks. Dat is soms wat ongemakkelijk, maar eigenliijk is men gewoon super eerlijk: Kunstmatige/gesuggereerde vriendelijkheid wordt niet gewaardeerd. Tref je een vriendelijke Duitser, dan meent hij/zij dat vaak ook echt.
Nederlanders zijn minstens zo direct, maar Duitsers brengen het vaak correcter. Ik vind dat minder ongemakkelijk dan in Nederland.
Wesso schreef: vr 07 mei 2021, 21:57hebben te veel last van perfectionisme ("Ordnung muss sein").
Sommigen, vaak wat minder snuggere mensen, lijken soms een soort oude basic computers.

If Salat auf großem Salatteller,
Preis = 4,27
Elseif Salat auf kleinem Salatteller
Preis = 3,16
End

Als je dan met een verkeerd bord komt dat niet in het script past.... "Jetzt haben wir den Salat!"

Mensen zijn wat orde gewend. Past het niet in het plaatje dan vinden sommigen dat lastig.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » za 08 mei 2021, 0:32

Ik zeg ook altijd dat ze in Duitsland zo vriendelijk zijn. Als ik bijvoorbeeld weer eens met de ICE door het land reis, heb ik altijd wel contact met degene naast me.
Ook vorig jaar, tijdens mijn soloreis door de Alpen in de zomer, veel Duitse vrienden gemaakt waarmee ik nu nog altijd contact heb.

Ook vriendelijk personeel bij wegrestaurants. De een niet altijd even open, maar nooit chagrijnig. Of ze worden gewoon happy als ze mij zien. :hap:


Het ligt er maar net aan wie je tegenkomt. :)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 08 mei 2021, 0:53

Wat Duitsers ook enorm waarderen is als je als Nederlander je best doet om Duits te spreken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » za 08 mei 2021, 1:48

duikgek89 schreef: za 08 mei 2021, 0:11 Overigens: Dat die mensen uit centraal of oost Europa komen betekent niet onbedingt dat ze slechte service moeten geven. In bv. Oekraïne en Polen zijn genoeg gelegenheden waar de service gewoon goed is.
Absoluut! M.b.t. Polen kan ik die vriendelijke en goede service ook bevestigen en ik geloof graag dat dat in Oekraïne net zo is. Het punt zijn meer die Polen, Oekraïners, Roemenen, Bulgaren etc. die naar Duitsland zijn geëmigreerd of er alleen komen om te werken. Dat zijn voor Tank&Rast goedkope arbeidskrachten en die letten dan lang niet altijd zo op klantvriendelijkheid. Natuurlijk zitten daar ook positieve voorbeelden tussen.
duikgek89 schreef: za 08 mei 2021, 0:11 Nederlanders zijn minstens zo direct, maar Duitsers brengen het vaak correcter. Ik vind dat minder ongemakkelijk dan in Nederland.
Helemaal mee eens. Duitsers brengen hun directheid correct en zakelijk over, zonder je emotioneel te moeten raken.
Coen Tunnel schreef: za 08 mei 2021, 0:53 Wat Duitsers ook enorm waarderen is als je als Nederlander je best doet om Duits te spreken.
Inderdaad, dat maakt al een aardig verschil! Daarom vind ik het ook best jammer dat ik jonge Nederlanders steeds meer in Duitsland Engels hoor praten. Duitsland is geen Scandinavië. Uiteraard zit er een enorm verschil tussen een broodje in het Duits bestellen en aan een discussië/debat in het Duits deelnemen. Natuurlijk hoef je dat laatste niet te kunnen, maar een paar basics zijn voor een Nederlander toch relatief snel geleerd.

Aan de andere kant moeten Duitsers wel begrijpen dat ze in Nederland niet overal maar in het Duits terecht kunnen. Duitsers kunnen ondertussen steeds beter Engels en dat komt toch wat beter aan dan stug in het Duits blijven praten, met het idee alsof iedere Nederlander perfect Duits kan. Dat is natuurlijk überhaupt niet zo.
Robbert297 schreef: za 08 mei 2021, 0:32 Of ze worden gewoon happy als ze mij zien.
"Wie man in den Wald hinein ruft, so schallt es heraus." :yes:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » za 08 mei 2021, 6:13

Coen Tunnel schreef: vr 07 mei 2021, 19:57 Ik denk dat de kans heel groot is dat ik de rest van mijn leven nooit meer zoveel vrijheid zal hebben als dat ik tot en met 2019 had.

En die gedachte stemt mij best triest.

Mensen die zeggen dat het wel goed komt: daar is nog geen enkele aanwijzing voor. Niemand geeft concreet een einddatum van alle maatregelen. Niemand zegt dat het vaccinatiepaspoort daadwerkelijk tijdelijk is. Er is een gigantische hoeveelheid aan 'tijdelijke' maatregelen ingevoerd waar we nu al tijdenlang aan vastzitten en misschien wel niet meer vanaf komen.

De prijs die betaald moet worden voor het 'terugkrijgen van vrijheden' is inderdaad een scheiding in de samenleving tussen mensen die gevaccineerd zijn en/of getest willen worden, en zij die niet gevaccineerd of getest willen of kunnen worden. En dat vind ik een te hoge prijs. Van deze segregatie, deze nieuwe apartheid, gaan we als maatschappij nog jaren de gevolgen ondervinden.

Maar ik heb goede hoop dat de verantwoordelijken die dit nu doordrukken, en daarmee aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan, hier op de lange termijn niet mee wegkomen.
Eigenlijk wilde ik een uitgebreide reactie gaan typen, maar je hebt mijn woorden eigenlijk al goed verwoord. Ik deel jouw zorgen dat bepaalde maatregelen ook niet zo heel tijdelijk gaan zijn. En ik ben benieuwd of richting de winter 2021 / 2022 de besmettingen ondanks de bredere vacciniatiegraad weer omhoog gaan, met dito beperkingen tot gevolg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » za 08 mei 2021, 6:38

SnarfFlevoland schreef: za 08 mei 2021, 1:48Absoluut! M.b.t. Polen kan ik die vriendelijke en goede service ook bevestigen en ik geloof graag dat dat in Oekraïne net zo is. Het punt zijn meer die Polen, Oekraïners, Roemenen, Bulgaren etc. die naar Duitsland zijn geëmigreerd of er alleen komen om te werken. Dat zijn voor Tank&Rast goedkope arbeidskrachten en die letten dan lang niet altijd zo op klantvriendelijkheid. Natuurlijk zitten daar ook positieve voorbeelden tussen.
Ik snap wat je bedoeld en je hebt zeker een punt. Ik vind het alleen jammer dat die mensen zo'n slechte reclame zijn voor hun landen.
Van de andere kant, als ik honderden kilometers van huis aan een hongerloontje rotwerk mocht doen... Hoe zou ik daar zelf mee om gaan? Ik weet het niet.
Daarom vind ik het ook best jammer dat ik jonge Nederlanders steeds meer in Duitsland Engels hoor praten. Duitsland is geen Scandinavië. Uiteraard zit er een enorm verschil tussen een broodje in het Duits bestellen en aan een discussië/debat in het Duits deelnemen. Natuurlijk hoef je dat laatste niet te kunnen, maar een paar basics zijn voor een Nederlander toch relatief snel geleerd.

Aan de andere kant moeten Duitsers wel begrijpen dat ze in Nederland niet overal maar in het Duits terecht kunnen. Duitsers kunnen ondertussen steeds beter Engels en dat komt toch wat beter aan dan stug in het Duits blijven praten, met het idee alsof iedere Nederlander perfect Duits kan. Dat is natuurlijk überhaupt niet zo.
Ik weet niet hoe dat voor jou was toen je Duits leerde en hoe dat nu voor jou is, Mij zijn de basics al heel jong wat geleerd en dat is inderdaad gemakkelijk.
Ik heb wel lange tijd bij het schrijven ruzie gehad met mijn taalgevoel en de grammatica regels. Mijn gevoel zei me dat dingen klopten terwijl ze fout waren, of dat dingen fout waren terwijl ze klopten.
Robbert297 schreef: za 08 mei 2021, 0:32 Of ze worden gewoon happy als ze mij zien.
"Wie man in den Wald hinein ruft, so schallt es heraus." :yes:
Dat is over de hele wereld van toepassing :D

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » za 08 mei 2021, 10:39

Coen Tunnel schreef: za 08 mei 2021, 0:53 Wat Duitsers ook enorm waarderen is als je als Nederlander je best doet om Duits te spreken.
Dat kan ik beamen.
Слава Україні

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door JB81 » za 08 mei 2021, 14:17

https://twitter.com/breda/status/139064 ... 05666?s=20

Gemeente Breda komt met dit goedbedoelde stukje advies. Alsof ik op deze manier überhaupt nog zin heb om me in België te begeven. Zak er lekker in.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » za 08 mei 2021, 18:33

Ik hoorde zojuist dat het nog maanden gaat duren voor de corona-vakantie-app klaar is, er werd over augustus gesproken.

Dat betekent dus dat we nog enkele maanden per land aparte regels blijven houden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » za 08 mei 2021, 18:50

Ach, voor die tijd ben je toch vast nog niet ingeënt :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » za 08 mei 2021, 18:53

Jawel joh, de ggd is helemaal voorbereid. Voldoende mensen, IT is geregeld, komt helemaal goed. :wall:

Plaats reactie