Reizen in Europa ten tijde van COVID-19
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19
Voor zover het zomerseizoen voor Zuid-Europa met een vaccinatiepaspoort al niet gered zou worden, kunnen ze er nu niet echt omheen om de inreisbeperkingen minder streng te maken.
-
- verkeersader
Ik heb dat ook gelezen inderdaad.. Dan heeft reisbranche er dus als nog geen r**t aan omdat ze echt niet rond kunnen komen van alleen augustus en september. Juli en Augustus zijn toch echt wel de drukste maanden wat betreft zomervakantie. Ook al zeggen ze dat September dit jaar hot is, in de praktijk zal dit echt nog wel meevallen. In september kunnen de meeste mensen helemaal niet omdat studies en scholen weer beginnen. Daarnaast hoop ik het ook niet dat dit waar is aangezien mijn vakantie in Juli is

Ondertussen wordt ik ook wel een beetje moe van al het gel*l wat je iedere dag hoort, iedereen spreekt elkaar tegen.. Iemand zoals Frank Oostdam van de ANVR (wat ik persoonlijk wel een schappelijk man met kennis vind) zegt regelmatig dat ie verwacht dat vanaf juni er weer gereisd kan worden, Maar de ander zegt weer pas vanaf Augustus. Gek he dat mensen afwachten en geen reizen boeken..

Touren is rough so you got to be tough
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Precies. Ik denk dat je daar dan al snel op uit komt. Alleen maar goed toch, kunnen we ook laten zien dat er niks aan de hand is zonder corona-paspoort.
Het gaat in veel landen nu ook de goede kant uit, dus het zal een kwestie van tijd zijn totdat veel weer vrijgegeven wordt.
Waarschijnlijk gaat de persco van Rutte en consorten daar binnenkort wel positief nieuws over geven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg

-
- Voorzitter
In Kroatië en Spanje is er best wel weer het een en ander mogeijk, in Griekenland zeer binnenkort ook. Toen ik zelf onlangs in Kroatië was, was dat met 'slechts' een negatief sneltestresultaat. De Kroaten waren blij om toeristen te ontvangen.mavas schreef: ↑za 08 mei 2021, 19:28Precies. Ik denk dat je daar dan al snel op uit komt. Alleen maar goed toch, kunnen we ook laten zien dat er niks aan de hand is zonder corona-paspoort.
Het gaat in veel landen nu ook de goede kant uit, dus het zal een kwestie van tijd zijn totdat veel weer vrijgegeven wordt.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- stadsweg
Misschien juist om de niet-gevaccineerden in de gaten te kunnen houden, en deze dan middels het (ontbreken van het coronapaspoort) de toegang tot allerhande zaken (evenementen, locaties, landsgrenzen) te kunnen ontzeggen.
-
- autoweg
-
- verkeersader
Is het trouwens ook in België verplicht om je eerst te laten testen voor je bijvoorbeeld naar een pretpark kunt?
Ik wil volgende week vrijdag namelijk naar Walbi Belgium, ze hebben een nieuwe achtbaan die ik eens wou uitproberen.
Maar weet dus niet of je eerst een negatieve test moet laten zien bij de entree.
Ik wil volgende week vrijdag namelijk naar Walbi Belgium, ze hebben een nieuwe achtbaan die ik eens wou uitproberen.

Maar weet dus niet of je eerst een negatieve test moet laten zien bij de entree.
-
- 2x3 autosnelweg
Morgen heb ik alles bij elkaar een aardige rit voor de boeg: Zeist - Deventer - Middelburg.
Vanaf morgen verblijf ik een aantal dagen in Zeeland. Misschien maak ik ook een uitstapje naar België, afhankelijk van de mogelijkheden.
Het wordt in ieder geval de laatste grote rit met mijn huidige auto. Ik verwacht dat ik mijn nieuwe auto eind komende week, of anders de week daarop, kan ophalen. Afhankelijk nog steeds van de snelheid waarmee de Belastingdienst en de RDW de gegevens hebben verwerkt...
Als je een gebruikte auto koopt, gaat het overschrijven van je gegevens naar de occasion redelijk vlot. Dat kan binnen één dag geregeld zijn. De occasion heeft immers al een kenteken. Maar koop je een splinternieuwe auto, dan kan het meerdere dagen duren voordat die eindelijk op kenteken is gezet en al het administratieve papierwerk is geregeld.
Toen ik in 2007 mijn huidige auto kocht, nieuw, stond die binnen een half uur op kenteken en op mijn naam. Tegenwoordig duurt dat dus dagen, wegens personeelstekort en bureaucratische rompslomp bij de Belastingdienst en de RDW.
Nu ja, geduld is een schone zaak.
Overigens: ik heb de laatste paar dagen de site van de RDW in de gaten gehouden. Op een normale werkdag worden soms wel eens meer dan duizend voertuigen op kenteken gezet. Wat natte vinger werk leert ons dat het kenteken van mijn nieuwe auto waarschijnlijk zoiets wordt: L-xxx-G@ of zelfs L-xxx-H#
Daarbij is:
xxx: drie cijfers
@: een letter achterin het alfabet (R of verder)
#: een letter aan het begin van het alfabet (B, D, of F)

Vanaf morgen verblijf ik een aantal dagen in Zeeland. Misschien maak ik ook een uitstapje naar België, afhankelijk van de mogelijkheden.
Het wordt in ieder geval de laatste grote rit met mijn huidige auto. Ik verwacht dat ik mijn nieuwe auto eind komende week, of anders de week daarop, kan ophalen. Afhankelijk nog steeds van de snelheid waarmee de Belastingdienst en de RDW de gegevens hebben verwerkt...

Als je een gebruikte auto koopt, gaat het overschrijven van je gegevens naar de occasion redelijk vlot. Dat kan binnen één dag geregeld zijn. De occasion heeft immers al een kenteken. Maar koop je een splinternieuwe auto, dan kan het meerdere dagen duren voordat die eindelijk op kenteken is gezet en al het administratieve papierwerk is geregeld.
Toen ik in 2007 mijn huidige auto kocht, nieuw, stond die binnen een half uur op kenteken en op mijn naam. Tegenwoordig duurt dat dus dagen, wegens personeelstekort en bureaucratische rompslomp bij de Belastingdienst en de RDW.

Nu ja, geduld is een schone zaak.

Overigens: ik heb de laatste paar dagen de site van de RDW in de gaten gehouden. Op een normale werkdag worden soms wel eens meer dan duizend voertuigen op kenteken gezet. Wat natte vinger werk leert ons dat het kenteken van mijn nieuwe auto waarschijnlijk zoiets wordt: L-xxx-G@ of zelfs L-xxx-H#
Daarbij is:
xxx: drie cijfers
@: een letter achterin het alfabet (R of verder)
#: een letter aan het begin van het alfabet (B, D, of F)

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Stuur ze maar naar de Volkswagendealer. Dan kunnen ze misschien nog een tweede handsje vinden

-
- 4x5 autosnelweg
Als er morgen wordt besloten dat je weer op vakantie naar het buitenland mag, verwachten campings en bungalowparken in Nederland flink wat annuleringen.
Aangezien je dan vrijwel altijd annuleringskosten moet betalen zou ik zelf die stap nooit nemen.
Aangezien je dan vrijwel altijd annuleringskosten moet betalen zou ik zelf die stap nooit nemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Boeiend, de situatie is heel erg dubbel nu. Enerzijds wordt er heel ingewikkeld gedaan met beperkingen en apps.
Anderszins valt de praktijk nogal mee. Met behulp van een paar negatieve PCR-tests ben ik 2 weken terug gewoon een week op vakantie naar Spanje (Gran Canaria) gegaan. Je kunt alleen buiten eten en overal een mondkapje op, maar verder eigenlijk weinig bijzonders aan de hand. (Met iedereen op de heenvlucht, het hotel, en de terugvlucht met een negatieve test, geloof ik niet dat we nu per se een risico hebben genomen. Een paar dagen na terugkomst wederom getest.)
Ik ga dus ook gewoon van de zomer op vakantie, ongeacht reisadvies of app.
Laatst gewijzigd door Matthijs op ma 10 mei 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- verkeersader
Mijn eerste leaseauto was een Golf IV. Destijds een prima auto waarin je gezien kon/mocht worden, maar tegenwoordig zou ik er niet in gezien willen worden.Basjuh1981 schreef: ↑ma 10 mei 2021, 10:20Stuur ze maar naar de Volkswagendealer. Dan kunnen ze misschien nog een tweede handsje vinden![]()
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- 4x3 autosnelweg
In een Golf wens ik niet gezien te worden. Mijn laatste ervaring met de Golf dateert van mijn rijlessen, 22 jaar geleden inmiddels 

-
- expressweg
Menig mens is een gewoontedier. Als de gewoonte de camping in Spanje/Frankrijk is en het mag weer: "Take my money and shut up"

-
- verkeersader
Ha! Lessen in een Golf? Ik heb gelest in een BMW 3-serie uit 1986!

Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- expressweg
Tegen de tijd dat we bij de Golf VIII aan zijn gekomen, hoop ik dat deze golf slechts een rimpeling is en net zo platgeslagen is aan de voorkant. Dat corona-lockdowns en -maatregelen alleen een vage herinnering zijn van het verleden zoals de Golf IV. Af en toe kom je er nog een tegen tijdens het reizen, maar dat mag geen beperking meer zijn. 
Laten we het hopen.

Laten we het hopen.
-
- expressweg
In 1997 en 1998 gelest in Golf 3 en Golf 4. Grappig eerste keer remmen met de Golf 4, als je uit de Golf 3 komt. De rem reageerde namelijk veel eerder. Was wel een tractor motor SDI 1,9 van 75 pk.
-
- verkeersader
Mensen zijn zeker gewoonte dieren, maar de meeste die nu in Nederland iets boeken doen dat denk vooral onder het mom, 'beter iets dan helemaal niets' Als je even er tussen uit wilt en naar het buitenland gaan onzeker is, dan er is weinig andere keus dan Nederland. Maar dan betekend het niet dat als ze die keus hadden wel voor een vakantie in Nederland zouden hebben gekozen.
-
- autoweg
Dat is dus ook precies het probleem wat er aangekaart wordt door de accomodatieverstrekkers in Nederland: veel mensen die dat boeken willen daar eigenlijk helemaal niet zijn. Dus als er ergens wat open gaat, annuleert men op het laatste moment de boeking in Nederland alsnog. Er zijn best wel flexibeler voorwaarden dan anders gehanteerd.
-
- verkeersader

-
- 4x5 autosnelweg
Nou, ik zie al wel aankomen dat mensen die willen omboeken gaan zeuren over annuleringskosten en aanbetalingen (hangt af van het moment van annuleren) die ze niet terugkrijgen. Je zou hoogstens wat kunnen regelen als je omboekt binnen 1 accommodatieverschaffer of -keten (zoals bv Landal parken), daar is men wat flexibeler.
Als je ergens niet wilt zijn moet je niet boeken.
Ik heb een boeking staan in Nederland en ga die sowieso niet omzetten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Ik ga ervan uit dat ik in Nederland de zomervakantie vier. Ga daarvoor wel accomodaties vastleggen, het nabije buitenland kan wel dienen voor een dagje uit. De najaarsvakantie hoop ik in het buitenland te kunnen vieren.
-
- 4x5 autosnelweg
Voorlopig zal dat in Duitsland niks worden denk ik met de verplichte negatieve test. Is daar al een (voorlopige) einddatum voor bekend trouwens?
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg

-
- 2x5 autosnelweg
Volgens mij was er een voorlopige einddatum op 12 mei, maar ik dat de beperkingen in bijv. NRW gisteren zijn verlengd tot 7 juni 2021. Ik weet alleen niet of dat ook voor de rest van Duitsland geldt.

-
- Voorzitter
Dat hangt maar net van de hoogte van de annuleringskosten af. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die best bereid zijn om tot bepaalde hoogte annuleringskosten te betalen als ze een verblijf in Nederland hebben geboekt, maar blijkt dat ze toch naar het buitenland kunnen gaan.
Als bij tijdig annuleren je maar 10-20% van de reissom kwijt bent (wat best wel vaak voorkomt), dan kan het, afhankelijk van de totale reissom, best meevallen. Stel dat ik 15% van 1000 euro zou moeten betalen aan annuleringskosten... ja, zonde van die 150 euro, maar daar zou ik echt niet een reis naar het buitenland voor laten schieten. Veel mensen gaan toch liever naar het buitenland dan naar Nederland, zeker als ze vorig jaar ook al een keer overgeslagen hebben.
Anderzijds heeft NRW nog altijd een uitzondering in de Coronaeinreisverordnung staan voor het grensverkeer, wat een inreis tot 24 uur zonder testen wettelijk mogelijk maakt: https://www.land.nrw/sites/default/file ... assung.pdf (paragraaf 4, lid 6 en 7).boe! schreef: ↑ma 10 mei 2021, 14:22Volgens mij was er een voorlopige einddatum op 12 mei, maar ik dat de beperkingen in bijv. NRW gisteren zijn verlengd tot 7 juni 2021. Ik weet alleen niet of dat ook voor de rest van Duitsland geldt.
https://www.land.nrw/sites/default/file ... assung.pdf (zie paragraaf 7)
Alles hangt van de boekingsvoorwaarden af. Ik heb vaak genoeg een hotel geboekt wat geannuleerd kon worden en het ook daadwerkelijk geannuleerd, voor een bepaalde datum kan dat vaak zelfs kosteloos.Palance schreef: ↑ma 10 mei 2021, 13:49 Nou, ik zie al wel aankomen dat mensen die willen omboeken gaan zeuren over annuleringskosten en aanbetalingen (hangt af van het moment van annuleren) die ze niet terugkrijgen. Je zou hoogstens wat kunnen regelen als je omboekt binnen 1 accommodatieverschaffer of -keten (zoals bv Landal parken), daar is men wat flexibeler.
Nu is dit met die huisjes en vakantieparken wat anders, en heeft men boekingsvoorwaarden ook aangepast vanwege corona, maar als de boekingsvoorwaarden annulering mogelijk maken, zullen er echt wel mensen zijn die dat gaan doen.
Voor mij idem dito. Net twee weken terug uit Kroatië, waar alleen een negatieve sneltest al voldoende was om het land in te reizen. Mondkapje is alleen nodig in binnenruimtes, en formeel buiten als het te druk is en er niet voldoende afstand kan worden gehouden. Ik heb er eigenlijk een heel normale vakantie gehad. En vijf dagen na terugkomst heb ik me weer laten testen bij de GGD.Matthijs schreef: ↑ma 10 mei 2021, 10:37Boeiend, de situatie is heel erg dubbel nu. Enerzijds wordt er heel ingewikkeld gedaan met beperkingen en apps.
Anderszins valt de praktijk nogal mee. Met behulp van een paar negatieve PCR-tests ben ik 2 weken terug gewoon een week op vakantie naar Spanje (Gran Canaria) gegaan. Je kunt alleen buiten eten en overal een mondkapje op, maar verder eigenlijk weinig bijzonders aan de hand. (Met iedereen op de heenvlucht, het hotel, en de terugvlucht met een negatieve test, geloof ik niet dat we nu per se een risico hebben genomen. Een paar dagen na terugkomst wederom getest.)
Ik ga dus ook gewoon van de zomer op vakantie, ongeacht reisadvies of app.
Ik heb in juni/juli weer anderhalve week vrij en ik ga dan ook gewoon weer op vakantie. Het reisadvies boeit me niet, ik zie wel waar ik welkom ben en maak dan wel een beslissing. Als ik vooraf moet gaan testen: prima. Liever een buitenlandse vakantie met test dan in Nederland moeten blijven.