Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » ma 10 mei 2021, 15:04

Ik was dus niet van plan me te laten testen voor iets als een vakantie. Ik blijf wel in Nederland, ik kan me er prima vermaken.

Maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk. :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 mei 2021, 15:15

Testen daarvoor ga ik ook niet doen (hoewel ik dit jaar ook graag naar het buitenland ga), maar een vaccinatiebewijs meenemen vind ik prima.

De vakantie neem ik altijd in september en als De Jonge woord houdt qua vaccinaties (en de leveranciers hun verplichtingen nakomen) zou dat moeten lukken.

Tussen haakjes: in welke categorie vallen mensen die slechts een prik hebben gehad?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 10 mei 2021, 15:21

Palance schreef: ma 10 mei 2021, 15:04 Ik was dus niet van plan me te laten testen voor iets als een vakantie.
Idem hier. Hoe graag ik ook op vakantie ga; ik ga me niet op eigen (forse) kosten onnodig laten mishandelen.
Coen Tunnel schreef: ma 10 mei 2021, 14:57 Ik denk dat er genoeg mensen zijn die best bereid zijn om tot bepaalde hoogte annuleringskosten te betalen als ze een verblijf in Nederland hebben geboekt, maar blijkt dat ze toch naar het buitenland kunnen gaan.
Dat dus. Als de rekensom is dat ik voor 1500 euro in Nederland een huisje heb, 150 euro moet annuleren en dan voor 1000 euro in een land, waar ik wél wil zijn, wat kan huren, dan doe ik dat.
Coen Tunnel schreef: ma 10 mei 2021, 14:57 Alles hangt van de boekingsvoorwaarden af. Ik heb vaak genoeg een hotel geboekt wat geannuleerd kon worden en het ook daadwerkelijk geannuleerd, voor een bepaalde datum kan dat vaak zelfs kosteloos.
Ik kies eigenlijk, tenzij het echt niet anders kan, altijd voor voorwaarden met gratis annuleren, tot zo kort mogelijk van te voren.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 mei 2021, 15:28

Ik doe dat ook, maar lang niet elke accommodatieverschaffer (al dan niet via sites als booking.com) biedt die mogelijkheid. Je betaalt dan overigens wel meestal meer per nacht dan als je een niet-refundable tarief kiest.

Ik vind annuleren en geld weggooien doodzonde als het niet noodzakelijk is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 mei 2021, 15:43

Vorig jaar kon ik onverwacht in september toch naar Zwitserland. Als dat nu kan, breng ik tevreden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 mei 2021, 15:45

Matthijs schreef: ma 10 mei 2021, 10:37Boeiend
Wat het voor een groot deel van het publiek lastig maakt:
* voor gezinnen erg duur. Ik zie hier commerciële PCR testen voor 109 euro per persoon
* je weet pas 1 dag voor vertrek of je echt kan gaan
* bij (vals) positief valt direct je hele vakantie in het water

Als je alleen of met z'n tweeën reist is dat misschien nog overkomelijk. Al vind ik 109 euro om te bewijzen dat je niet ziek bent eigenlijk totaal belachelijk. En een rondreis door meerdere landen wordt nog steeds onmogelijk omdat het maar 48-72 uur geldig is. Een ander probleem is dat als je wat verder weg wilt reizen, je als een raket moet vertrekken. Als je na 24 uur uitslag krijgt en dat bijvoorbeeld midden op de dag is en je dus de volgende dag wil gaan rijden ben je al de helft van je geldigheidsduur kwijt. Met de auto naar Spanje of Noorwegen wordt dan al wel krap.

Een verder nadeel is dat als je eenmaal op bestemming bent er misschien wel gelegenheden of attracties zijn waar je alleen met een negatieve test in mag. Dan moet je dus ook ter plekke gaan uitzoeken hoe en waar je je kan laten testen. Wat misschien voor niet-ingezetenen ook niet gratis is. Dan wordt vakantie in het buitenland wel erg veel gedoe.

In juni 2020 was ik in Zwitserland;
* zonder vaccinatie
* zonder quarantaine
* zonder negatieve test
* zonder mondkapjes

Ondanks dat we nu in een massavaccinatie zitten heb ik mijn twijfels of dat dit jaar weer zou kunnen op die manier...

Ik denk dat we maar moeten hopen dat het virus tegen medio juni dermate is teruggetrokken dat er geen urgentie meer is om allerlei inreisbeperkingen te behouden.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 10 mei 2021, 15:46

Palance schreef: ma 10 mei 2021, 15:28 Ik vind annuleren en geld weggooien doodzonde als het niet noodzakelijk is.
Eens. Daarom boek ik ook niets. Kijk op het laatste moment wel of ik tegen acceptabele voorwaarden (acceptabele kosten, geen testverplichting, geen mondkapjes) ergens heen kan, en als dat niks is, dan maar niet.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 10 mei 2021, 16:01

Ik boek voorlopig ook nog niets voor mijn vakantie begin september, omdat ik enkele voorwaarden heb en nergens aan wil vastzitten.

Een vereiste bij mij is geopende binnenhoreca ook in de avond, zonder testgedoe ter plaatse. Een land die een algemene mondkapjesplicht buiten heeft zoals Spanje valt ook af, urenlang met zo'n stinkende vod oplopen is voor mij geen vakantie, daarom vermijd ik bijvoorbeeld ook zoveel mogelijk Belgische centrumplaatsen die een mondvoddenverplichting hebben, ik ben bijvoorbeeld sinds Juli vorig jaar niet meer in het centrum van Brugge geweest.

Grootste kans is trouwens Frankrijk. Veel keuze aan allerlei soorten hotels die vaak makkelijk lastminute te boeken zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 mei 2021, 16:04

Chris schreef: ma 10 mei 2021, 15:45 In juni 2020 was ik in Zwitserland;
* zonder vaccinatie
* zonder quarantaine
* zonder negatieve test
* zonder mondkapjes

Ondanks dat we nu in een massavaccinatie zitten heb ik mijn twijfels of dat dit jaar weer zou kunnen op die manier...
Zwitserland heeft z'n inreisregels nog niet versoepoelt voor mensen die gevaccineerd of genezen zijn. Zolang Nederland op de BAG-lijst staat, zal het lastig worden. Mijn persoonlijke hoop is ook dat dankzij de toenemende vaccinaties, het aantal nieuwe besmettingen drastisch naar beneden gaat en daardoor steeds meer landen van risicolijsten verdwijnen. Hopelijk zo ver, dat op een bepaald moment geen enkel Schengenland meer een ander Schengenland op een "risicolijst" heeft staan. Zwitserland is overigens net als Duitsland, Oostenrijk en Nederland wel bezig met een app voor gevaccineerde en genezen personen. Mogelijk dat vanaf juli die groep makkelijk kan reizen, maar dat is wel vrij zuur voor de mensen die nog geen volledige vaccinatie hebben gehad.

Overigens was ik gisteren nog uit eten in Zwitserland. Daar liep gewoon iedereen zonder mondmasker rond, terwijl je officieel nog wel een masker op moet hebben voordat je start met eten en drinken. Daar hielt niemand zich wat van aan. Wij hadden zelfs onze mondmaskers in de auto vergeten en konden desalniettemin bij een restaurant zonder problemen op het terras plaatsnemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 mei 2021, 16:08

Chris schreef: ma 10 mei 2021, 15:45 ...
Ik denk dat we maar moeten hopen dat het virus tegen medio juni dermate is teruggetrokken dat er geen urgentie meer is om allerlei inreisbeperkingen te behouden.
Het virus kan zich wel teruggetrokken hebben, maar dan moeten er nog wel effectief versoepelingen worden doorgevoerd. Ik zie dat niet gebeuren, maar zoals Coen Tunnel al aangeeft. Op een gegeven moment ben je op een punt dat je gewoon gaat ongeacht reisrestricties vanuit Den Haag.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 mei 2021, 16:09

Overigens was ik gisteren nog uit eten in Zwitserland. Daar liep gewoon iedereen zonder mondmasker rond, terwijl je officieel nog wel een masker op moet hebben voordat je start met eten en drinken. Daar hielt niemand zich wat van aan. Wij hadden zelfs onze mondmaskers in de auto vergeten en konden desalniettemin bij een restaurant zonder problemen op het terras plaatsnemen.
Viel me vorig jaar op hoe relaxed het was in Zwitserland.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 10 mei 2021, 16:34

Het kabinet heeft verder besloten dat het negatieve reisadvies voor de hele wereld niet wordt verlengd. Dat houdt in dat het na 15 mei weer mogelijk is dat landen op geel of groen worden gezet!!!!!!!!!
https://nos.nl/artikel/2380154-kabinet- ... an-tevoren
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 10 mei 2021, 16:59

Ik verwacht dat in de tweede helft van juni het aantal besmettingen keihard gaat dalen, zeker als men het vaccineren flink gaat opvoeren. Bij de jonge deel van de bevolking duurt opbouwen van immuniteit doorgaans 1,5 tot 2 weken en de eerste prik geeft bij deze groep al een goede bescherming. 2de prik wel van belang om lange duur van immuniteit te krijgen.

Vorig jaar leek begin juni ook er niet op dat de zomervakantie door zou kunnen gaan, maar eind juni was eigenlijk alles stabiel.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 10 mei 2021, 17:04

mavas schreef: ma 10 mei 2021, 16:34 Het kabinet heeft verder besloten dat het negatieve reisadvies voor de hele wereld niet wordt verlengd. Dat houdt in dat het na 15 mei weer mogelijk is dat landen op geel of groen worden gezet!!!!!!!!!
https://nos.nl/artikel/2380154-kabinet- ... an-tevoren
Een mooie stap die gezet wordt om weer te kunnen reizen. Echter als je hoort dat als je naar portugal gaat dat je 14 dagen in quarantaine moet word ik er nog niet echt heel vrolijk van. Leuk dat Nederland landen op geel zet maar eigenlijk zijn we nog nergens echt welkom, zonder dat je eerst moet testen of in quarantaine moet.
Touren is rough so you got to be tough

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 10 mei 2021, 17:22

Typisch: het klinkt genereus, maar je kunt er in de praktijk niets mee. Maar Hugo en Teflon Mark kunnen wel weer trots aangeven dat zij het volk een stukje vrijheid hebben geschonken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 mei 2021, 18:17

brytje008 schreef: ma 10 mei 2021, 17:04Een mooie stap die gezet wordt om weer te kunnen reizen. Echter als je hoort dat als je naar portugal gaat dat je 14 dagen in quarantaine moet word ik er nog niet echt heel vrolijk van. Leuk dat Nederland landen op geel zet maar eigenlijk zijn we nog nergens echt welkom, zonder dat je eerst moet testen of in quarantaine moet.
Je bent in Mexico, Albanië en Noord-Macedonië zonder test welkom, en een quarantaineverplichting is er ook niet. Het Meer van Ohrid is best een fijne vakantiebestemming. Maar je zit dan natuurlijk wel met een testverplichting als je terug gaat vliegen.

Luxemburg is dichtbij huis een bestemming waar je zonder test- en quarantaineplicht naar toe kan gaan. Al is het natuurlijk wel een vrij klein land.

Zweden en Kroatië zijn toegankelijk met een negatief sneltestresultaat. Zweden heeft een quarantaineadvies van 7 dagen, maar dat is niet verplicht, en Kroatië heeft helemaal geen quarantaineadvies. Wel moet je je na 10 dagen opnieuw laten testen als je met een sneltest bent ingereisd; alternatief kun je met een PCR-test inreizen, dan hoef je geen tweede test te doen. Bij een verblijf minder dan 10 dagen is een tweede test natuurlijk niet nodig. Zelfs zonder test kom je binnen, als je je dan maar na aankomst laat testen en tot het testresultaat binnen is in quarantaine blijft, bij een sneltest is dat resultaat natuurlijk heel snel binnen.

Ik vond mijn vakantie in Kroatië heel prettig. Vrijwel alles is ook open, al zijn er wel een paar restricties (restaurants en cafés alleen terrassen open en alleen tot 20:00 uur, voor hotelgasten mogen restaurants in hotels binnen wel gewoon open zijn, er is geen alcoholverkoop na 22:00 uur). Nadeel is wel dat je vooralsnog niet in Duitsland, Oostenrijk of Slovenië mag overnachten op doorreis.
Chris schreef: ma 10 mei 2021, 15:45
Matthijs schreef: ma 10 mei 2021, 10:37Boeiend
Wat het voor een groot deel van het publiek lastig maakt:
* voor gezinnen erg duur. Ik zie hier commerciële PCR testen voor 109 euro per persoon
* je weet pas 1 dag voor vertrek of je echt kan gaan
* bij (vals) positief valt direct je hele vakantie in het water
Ik heb van sommige mensen gehoord dat ze 1-2 dagen voor vakantie eerst een gratis PCR-test bij de GGD laten doen, als die negatief is dan is de kans natuurlijk groot dat je commerciële test ook negatief gaat uitvallen. Ik heb het zelf niet gedaan, maar dat was ook omdat ik een week voor mijn vakantie nog een negatieve sneltest had gehad voor Testen voor Toegang, en ik verder ook geen klachten had of ergens te dicht bij iemand was geweest.
Als je alleen of met z'n tweeën reist is dat misschien nog overkomelijk. Al vind ik 109 euro om te bewijzen dat je niet ziek bent eigenlijk totaal belachelijk. En een rondreis door meerdere landen wordt nog steeds onmogelijk omdat het maar 48-72 uur geldig is. Een ander probleem is dat als je wat verder weg wilt reizen, je als een raket moet vertrekken. Als je na 24 uur uitslag krijgt en dat bijvoorbeeld midden op de dag is en je dus de volgende dag wil gaan rijden ben je al de helft van je geldigheidsduur kwijt. Met de auto naar Spanje of Noorwegen wordt dan al wel krap.
Er zijn verschillende aanbieders die sneller resultaat beloven. Spoedtest.nl belooft een uitslag rond 22:00 uur als je je voor 12:00 uur laat testen, en een uitslag rond 01:00 uur als je je voor 16:00 uur laat testen. Je kunt je dus bv. om 15:30 uur 's middags laten testen om de volgende ochtend met een PCR-uitslag op pad te gaan en dan kun je nog een heel eind komen. Voor Spanje zal het ervan afhangen of je in Frankrijk mag overnachten, voor Noorwegen kun je dan overdag naar Zweden rijden, in Malmö of Helsingborg ofzo overnachten, en dan lukt het wel om de volgende dag voor 15:30 Noorwegen binnen te zijn. Of je pakt natuurlijk een veerboot.

Zweden is trouwens ook een optie, alleen een sneltest nodig. Kost je gemiddeld de helft van een PCR-test. Voor gezinnen nog steeds prijzig, maar voor individuele reizigers en koppels meestal nog wel te behappen. Als je een beetje flexibel bent en ad hoc plant is er behoorlijk wat mogelijk. Ik heb ook pas de avond voor vertrek de hotelreserveringen gemaakt, nadat ik het negatieve testresultaat binnen had. Last minute kun je soms bij sommige hotels nog mooie aanbiedingen boeken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 10 mei 2021, 18:26

Misschien handig om weer een overzichtje te gaan maken, zoals je vorig jaar ook hebt gedaan?

Als je dus met de auto ergens heen wilt zonder testen, dan kun je dus nu naar Luxemburg schrijf je.
Ben benieuwd of dat snel verandert voor andere landen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 10 mei 2021, 18:41

Eens met Mavas.
@Coen: Die post was goud (als in: zeer behulpzaam)

@Mavas: Morgen de volgende ronde; We gaan het meemaken.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 10 mei 2021, 19:57

waldo79 schreef: ma 10 mei 2021, 16:09
Viel me vorig jaar op hoe relaxed het was in Zwitserland.
Je komt dit ook in Nederland en België best wel tegen hoor. Maar je moet de locaties kennen. Ik zal maar geen namen noemen want je weet niet wie meeleest.. :shutup:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 mei 2021, 19:59

Er wordt heel verschillend mee omgegaan, maar een corona verklaring invullen voor het betreden van een terras vind ik maar een kleine hindernis.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 mei 2021, 20:02

Vorige week hoefde ik op een terras in Amsterdam alleen naam en nummer achter te laten. Geen vragen over gezondheid dus.

Autosnelwegen.net

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 10 mei 2021, 21:33

Ik vraag mij sowieso af wat ze willen bereiken met zo,n gezondheidsverklaring.. Het is natuurlijk wel heel makkelijk om bepaalde klachten niet te melden. En de mensheid kennende zal dit ook wel gebeuren helaas. :|
Touren is rough so you got to be tough

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 10 mei 2021, 21:48

Palance schreef: ma 10 mei 2021, 20:02 Vorige week hoefde ik op een terras in Amsterdam alleen naam en nummer achter te laten. Geen vragen over gezondheid dus.
Wat houdt je van een naam of nummer te verzinnen?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 10 mei 2021, 21:51

^^ niks. Afgelopen zomer zater er nog nooit zoveel Hugo de Jonges en Jaap van Dissels op het terras.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 11 mei 2021, 5:16

Chris schreef: ma 10 mei 2021, 15:45 (..)
(..)
De VakantieXpert in Driebergen adverteert juist met een gezins testpakket voor 99 euro. 5 personen die getest kunnen worden, voor die prijs, meen ik. Hoe en wat qua testmethode weet ik niet het fijne van.

Ik zit te wachten tot het moment dat zo'n commerciële jongen ook vaccins gaat aanbieden ivm reisbewegingen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 mei 2021, 8:04

^^

Zolang er vaccinatie schaarste is, ben ik van mening dat iedereen die op commerciële basis vaccins gaat aanbieden, de vaccins mag inleveren en enkeltje cel krijgt.

ICT en overheid gaat niet samen. Ik moet nog zien of men met de zomer vaccinatie paspoorten gaat eisen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 11 mei 2021, 8:18

Tsja, dat heet marktwerking.

Ik heb ook niet zoveel vertrouwen in dat paspoort en welke technische hulpjes dan ook.
Ik werk bij de overheid dus kom mij niet vertellen dat de overheid ICT goed op orde kan krijgen. Want dat kunnen ze gewoonweg niet.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 9:36

Durashift schreef: di 11 mei 2021, 5:16De VakantieXpert in Driebergen adverteert juist met een gezins testpakket voor 99 euro. 5 personen die getest kunnen worden, voor die prijs, meen ik. Hoe en wat qua testmethode weet ik niet het fijne van.
Linkje? Dat zou namelijk belachelijk goedkoop zijn, en als het PCR is vrijwel rond de kostprijs.
Ik zit te wachten tot het moment dat zo'n commerciële jongen ook vaccins gaat aanbieden ivm reisbewegingen.
Ja, als dat zou kunnen zou ik me vandaag nog laten inenten. Daar heb ik best wat voor over.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 mei 2021, 9:53

En ondertussen mogen mensen die een verhoogd risico hebben nog langer wachten. In India is dit in het extreme doorgevoerd m.b.t. gezondheidszorg. Niet betalen bij prive kliniek, dan geen behandeling en ga je gewoon dood. Hier geldt letterlijk de 1 zijn dood, de ander zijn brood.
Zolang er vaccin schaarste vind ik dit soort zaken absoluut onacceptabel en mogen dit soort ondernemingen verboden worden. Toch aanbieden enkeltje cel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 10:42

^^ Tja, de echte rijken gaan wel naar het buitenland en vliegen bv. naar Dubai, waar het vaccin al een tijdje commercieel wordt aangeboden.