[A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven
Ik constateer dat mijn schets (of variatie daarop) nog altijd de ruimste boogstralen heeft, weinig nieuwe ruimte en kunstwerken vergt maar vooral het makkelijkst te lezen is door de weggebruiker 

-
- autoweg
-
- expressweg
-
- Secretaris
Ik denk dat de vorsten zich omdraaien in hun paalgraven bij het zien van deze grafschennis.
Ter verduidelijking: de paalgraven liggen in de oksel van het knooppunt en zijn beschermd als een archeologisch rijksmonument.

Dus ook jouw ontwerp vindt hier zijn Waterloo, Alain.

Ter verduidelijking: de paalgraven liggen in de oksel van het knooppunt en zijn beschermd als een archeologisch rijksmonument.

Dus ook jouw ontwerp vindt hier zijn Waterloo, Alain.

Laatst gewijzigd door Kaaiman op vr 07 mei 2021, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg
-
- Secretaris
Probeer anders een fusilliknooppunt? 

-
- expressweg
Dan worden wel heel veel bochten dan.
Dan nog maar even 'penne' op een goede oplossing.
Je moet uitkijken dat je in 'farfalle' vervalt, want dan krijg je trechtervorming.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met pastasoorten.
Laatst gewijzigd door kees op do 13 mei 2021, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Doe maar, een beetje humor is broodnodig in deze barre tijden, vind ik. 

-
- Secretaris
Raviolirotonde, iemand?
Maar het zou wel mooi zijn als de verbindingsboog Veghel - Den Bosch eindelijk eens in twee richtingen en vloeiende macaroniboog wordt. Maar dat vergt mogelijk wel elleboogjeswerk in Den Haag, wil je het budget ervoor loskrijgen.

Maar het zou wel mooi zijn als de verbindingsboog Veghel - Den Bosch eindelijk eens in twee richtingen en vloeiende macaroniboog wordt. Maar dat vergt mogelijk wel elleboogjeswerk in Den Haag, wil je het budget ervoor loskrijgen.
-
- expressweg
Verdorie, nu krijg ik zin in pizza.
Maar zonder dollen. Ik vind dit een interessante casus, waar ik al menig ledig uurtje starend naar Google Earth en Streetview mee heb doorgebracht. Ik denk dat de meest logische aanpak is het in stand houden van het huidige knooppunt, en de bouw van twee verbindingsbogen die het knooppunt compleet maken.
Passend en metend op Google Earth heb ik eens zitten kijken of de boog van de A50 naar de A59 gebruik kan maken van de bestaande afrit van de A50-zuid komend. Dat lijkt niet te lukken: de huidige kruising in het knooppunt ligt iets meer dan 200 meter van het viaduct in de A50 af. Als ik dat bij andere 'krappe' knooppunten meet, kom ik altijd op een afstand van minimaal 250 meter uit. Daarnaast zou je het viaduct dan van niveau 0 naar niveau +2 moeten tillen om over de A59 heen te komen. Dat wordt al met al een aardig achtbaan (+1 > 0 > +2 > +1).
Meest voor de hand liggend lijkt mij daarom om deze boog geheel op +2 uit te voeren - hij gaat dus zowel over de rijbanen van de A50 als de A59 heen. De boog de andere kant op zal ook iets verhoogd moeten worden uitgevoerd, om over de oprit naar de A50-noord heen getild te worden. Maar die kan sowieso korter en hoeft minder hoog uit te komen.

Hoe dan ook: it ain't gonna be cheap. Nog andere ideeën?
Maar zonder dollen. Ik vind dit een interessante casus, waar ik al menig ledig uurtje starend naar Google Earth en Streetview mee heb doorgebracht. Ik denk dat de meest logische aanpak is het in stand houden van het huidige knooppunt, en de bouw van twee verbindingsbogen die het knooppunt compleet maken.
Passend en metend op Google Earth heb ik eens zitten kijken of de boog van de A50 naar de A59 gebruik kan maken van de bestaande afrit van de A50-zuid komend. Dat lijkt niet te lukken: de huidige kruising in het knooppunt ligt iets meer dan 200 meter van het viaduct in de A50 af. Als ik dat bij andere 'krappe' knooppunten meet, kom ik altijd op een afstand van minimaal 250 meter uit. Daarnaast zou je het viaduct dan van niveau 0 naar niveau +2 moeten tillen om over de A59 heen te komen. Dat wordt al met al een aardig achtbaan (+1 > 0 > +2 > +1).
Meest voor de hand liggend lijkt mij daarom om deze boog geheel op +2 uit te voeren - hij gaat dus zowel over de rijbanen van de A50 als de A59 heen. De boog de andere kant op zal ook iets verhoogd moeten worden uitgevoerd, om over de oprit naar de A50-noord heen getild te worden. Maar die kan sowieso korter en hoeft minder hoog uit te komen.

Hoe dan ook: it ain't gonna be cheap. Nog andere ideeën?
-
- verkeersader

I denk dat die 'brokeback' bogen niet door de welstandscommissie komen, als ik met mijn amateur-oog de richtlijnen ontwerp doorlees.
Wat schetst nou mijn verbazing: als ik een cirkel met r 330 meter trek (volgens mij ontwerpsnelheid 90km/u bij grootst mogelijke, acceptabele verkanting), dan krijgen we wel een héél logische boog Den Bosch > Eindhoven.
Was die al eens langsgekomen? Vraag ik me toch af wat de bedoeling is geweest met aansluiting 53, want we zien volgens mij gewoon de sporen van het ooit ontworpen volledige knooppunt waar de huidige situatie overheen geplakseld is.

-
- expressweg
Kan haast geen toeval zijn, nee.
Zit een dergelijke logica ook in de boog de andere kant op?
Zit een dergelijke logica ook in de boog de andere kant op?
-
- 2x2 autosnelweg
In veel schetsen in dit topic wordt een rechtstreekse verbinding tussen de Graafsebaan en de N324 in stand gehouden.
Ik blijf erbij dat een kruispunt middenin het knooppunt een onnodige complicerende factor is voor een ongelijkvloers ontwerp.
Eén manier waarop je dit kunt omzeilen is het verbinden van de Graafsebaan en de Vorstengrafdonk ter hoogte van de IJzerweg. Je kunt de N324 en N329 dan in een vloeiende bocht op elkaar aansluiten. Zo is er geen groot kruisingsvlak middenin het knooppunt meer nodig en hoeft het verkeer van en naar het oosten van Heesch de nieuwe bogen niet te kruisen. Voor langzaamverkeer volstaat het instandhouden van de Oude Rijksweg via een eenvoudig tunneltje. Het kunstwerk voor de verbinding Graafsebaan-Vorstengrafdonk kun je gelijk gebruiken voor een halve aansluiting t.b.v. verkeer van en naar 's Hertogenbosch. In mijn concept liggen ook de overige relaties tussen snelwegen en OWN zo veel mogelijk aan de randen van het knooppunt zodat je deze ruim kunt opzetten en geen weefvakken e.d. nodig hebt.
Ik blijf erbij dat een kruispunt middenin het knooppunt een onnodige complicerende factor is voor een ongelijkvloers ontwerp.
Eén manier waarop je dit kunt omzeilen is het verbinden van de Graafsebaan en de Vorstengrafdonk ter hoogte van de IJzerweg. Je kunt de N324 en N329 dan in een vloeiende bocht op elkaar aansluiten. Zo is er geen groot kruisingsvlak middenin het knooppunt meer nodig en hoeft het verkeer van en naar het oosten van Heesch de nieuwe bogen niet te kruisen. Voor langzaamverkeer volstaat het instandhouden van de Oude Rijksweg via een eenvoudig tunneltje. Het kunstwerk voor de verbinding Graafsebaan-Vorstengrafdonk kun je gelijk gebruiken voor een halve aansluiting t.b.v. verkeer van en naar 's Hertogenbosch. In mijn concept liggen ook de overige relaties tussen snelwegen en OWN zo veel mogelijk aan de randen van het knooppunt zodat je deze ruim kunt opzetten en geen weefvakken e.d. nodig hebt.
-
- expressweg
Maar heeft jouw ontwerp niet hetzelfde euvel als het mijne, namelijk dat het door een gebied met een beschermde status in de noordelijke oksel van het knooppunt heen voert? Verder zie ik dat verkeer dat de afrit vanaf de A50-zuid neemt nog steeds de Oude Rijksweg moet kruisen. Ik had dat opgelost door een halfklaverbladaansluiting geheel ten noorden van de Graafsebaan.
Tot slot heb ik ook zitten denken aan het omleiden van het verkeer tussen Heesch en de aansluiting via het industrieterrein Vorstengrafdonk. Ik vraag me alleen af hoe handig dat is (doorgaand verkeer over het industrieterrein) en in hoeverre de kruising met de N324 dan niet extra belast wordt.
Tot slot heb ik ook zitten denken aan het omleiden van het verkeer tussen Heesch en de aansluiting via het industrieterrein Vorstengrafdonk. Ik vraag me alleen af hoe handig dat is (doorgaand verkeer over het industrieterrein) en in hoeverre de kruising met de N324 dan niet extra belast wordt.
-
- verkeersader
Die heeft zo te zien nog een Marshallplan-erfenisje ofzo, straal 700 voet / ~215 meter

Verderop sluit dat niet aan vanuit de rechtstand naar het kruispunt op die 'ruimtereservering' of wat het ook is. Maximale straal in laatstgenoemde moet ook wat lager liggen want anders past het niet. Het hek (?) lijkt een beetje rekening te houden met r = 160m oftewel ontwerpsnelheid 70km/u.
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij laat mijn ontwerp alle gronden met betekenisvolle archeologie ongemoeid en lopen de wegen alleen over bestaande tracés, grond die al is gecultiveerd en hier en daar wat bos.Alain schreef: ↑di 11 mei 2021, 12:51 Maar heeft jouw ontwerp niet hetzelfde euvel als het mijne, namelijk dat het door een gebied met een beschermde status in de noordelijke oksel van het knooppunt heen voert? Verder zie ik dat verkeer dat de afrit vanaf de A50-zuid neemt nog steeds de Oude Rijksweg moet kruisen. Ik had dat opgelost door een halfklaverbladaansluiting geheel ten noorden van de Graafsebaan.
Om natuurgebied te sparen heb ik o.a. niet gekozen voor een kwartklaverblad aan de oostkant maar dat kan natuurlijk anders.
Is de Graafsebaan zo druk dat de bestaande wegen op het bedrijventerrein dit er niet bij kunnen hebben? Je zou aan de westkant ook een volledige aansluiting met de A59 kunnen maken, wat het kruispunt verderop juist ontlast, maar dan heb je wel weefstroken aan deze kant van het knooppunt nodig.
-
- expressweg
Nou ja, ik zie in je ontwerp dat ook verkeer vanaf de A59 naar de N324 en N329 van deze weg over het industrieterrein gebruik moet maken. Ik ben niet bekend met intensiteiten, maar als je verkeer een beetje wilt laten doorstromen, lijkt een tracering over een industrieterrein met allemaal in- en uitrijdend vrachtverkeer me niet ideaal.
-
- autoweg
Geen idee van de intensiteiten van west naar zuid en v.v., maar veel kan het niet zijn?
Dus al die kunstwerken hierboven lijkt mij geen nuttige besteding
Met dit heb je conflictvrij een volledig (niet-ideaal) knooppunt, met een volledige aansluiting van het industrieterrein:

Dus al die kunstwerken hierboven lijkt mij geen nuttige besteding

Met dit heb je conflictvrij een volledig (niet-ideaal) knooppunt, met een volledige aansluiting van het industrieterrein:

-
- expressweg
Maar daar zie ik net zo goed nog 'al die kunstwerken', maar dan net even wat anders?Piles schreef: ↑di 11 mei 2021, 14:22 Geen idee van de intensiteiten van west naar zuid en v.v., maar veel kan het niet zijn?
Dus al die kunstwerken hierboven lijkt mij geen nuttige besteding![]()

-
- autoweg

-
- expressweg
...en een nieuwe oprit naar de A50-noord, en een nieuw viaduct in de A59...
Kweenie. Het klinkt op de een of andere manier te goed om waar te zijn, en dat zal het dan ook wel zijn. Als je dan centen aan dit knooppunt uit gaat geven, denk ik beter dat je een goede oplossing kunt kiezen.
Kweenie. Het klinkt op de een of andere manier te goed om waar te zijn, en dat zal het dan ook wel zijn. Als je dan centen aan dit knooppunt uit gaat geven, denk ik beter dat je een goede oplossing kunt kiezen.
-
- expressweg
Past dit wel qua verticaal alignment? Zeker de verbinding Eindhoven>Den Bosch lijkt een behoorlijke achtbaan te worden.Piles schreef: ↑di 11 mei 2021, 14:22 Geen idee van de intensiteiten van west naar zuid en v.v., maar veel kan het niet zijn?
Dus al die kunstwerken hierboven lijkt mij geen nuttige besteding![]()
- SPOILER: TOON
-
- expressweg
Dat is geen ruimtereservering voor een flyover, maar een tweede grafheuvel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstengr ... evenbergen
-
- Secretaris
De toelichting bij het bestemmingsplan vermeldt inderdaad een grafheuvel. Het is echter geen (archeologisch) rijksmonument.verfmeer95 schreef: ↑di 11 mei 2021, 15:54Dat is geen ruimtereservering voor een flyover, maar een tweede grafheuvel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstengr ... evenbergen
-
- expressweg

-
- expressweg
Ja, en daarom loopt die ruimtereservering er ook omheen
Maar zonder dollen: ik denk dat het van zo'n boog sowieso nooit gaat komen. Het is al heel wat als er straks tussen Paalgraven en Bankhoef drie rijstroken liggen.

Maar zonder dollen: ik denk dat het van zo'n boog sowieso nooit gaat komen. Het is al heel wat als er straks tussen Paalgraven en Bankhoef drie rijstroken liggen.
-
- 4x3 autosnelweg
Vanuit Heesch naar Uden wordt al voor een deel opgevangen door de aansluiting Nistelrode hetgeen voor dat verkeer een kortere route oplevert. Verkeer tussen de A59 vanuit Den Bosch naar de A50 richting Uden betreft wel behoorlijke bewegingen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind een dure fly-over voor de verbinding A 50 -> A 59 sowieso wel een beetje een oplossing voor het verkeerde probleem. De filevorming bij Paalgraven wordt n.m.m. veroorzaakt doordat er veel verkeer van/naar Oss (industrieterrein) rijdt. Je zult vooral de kruising N 324/N 329 moeten optimaliseren om hier wat aan te doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Chris heeft al wel eens een Kiel-West voorgesteld:
Ruimtelijk lijkt dit me echter niet inpasbaar, en het invlechten van de N324 en de weg naar Heesch lijkt mij in deze configuratie ook nog wel een uitdaging...