Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » di 11 mei 2021, 10:56

Rogier schreef: di 11 mei 2021, 9:53 En ondertussen mogen mensen die een verhoogd risico hebben nog langer wachten. In India is dit in het extreme doorgevoerd m.b.t. gezondheidszorg. Niet betalen bij prive kliniek, dan geen behandeling en ga je gewoon dood. Hier geldt letterlijk de 1 zijn dood, de ander zijn brood.
Zolang er vaccin schaarste vind ik dit soort zaken absoluut onacceptabel en mogen dit soort ondernemingen verboden worden. Toch aanbieden enkeltje cel.
Dit wordt volledig veroorzaakt door het politieke besluit om onderscheid te gaan maken tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden en die eerste groep vrijheden zoals mogen reizen naar het buitenland of het bezoeken van een concert terug te geven, terwijl de tweede groep maar af moet wachten tot ze een keer aan de beurt zijn. Daarmee krijgt een vaccin een geheel andere waarde dan waar het voor bedoeld is, namelijk niet meer op de eerste plaats bescherming bieden tegen een virusinfectie, maar terugkrijgen van vrijheden. En daarmee wordt een vaccin voor veel mensen met een laag medisch risico een heel stuk meer waard dan noodzakelijk zou moeten zijn, waardoor er schaarste gecreëerd wordt en men bereid is hoge bedragen te betalen voor vaccinatie of voor te dringen op mensen die het medisch juist wel nodig hebben.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 mei 2021, 11:53

^^

Voorkomen mee eens en zeer onwenselijk. Echter misschien denk de politiek vanuit de volgende denkwijze.
We hebben de vrijheden van alle burgers beperkt en dit mag alleen als er grote dreiging voor de volksgezondheid is.
Echter als uit onderzoek blijkt dat gevaccineerden geen dreiging meer voor de volksgezondheid vormen, mogen de grondrechten en vrijheden voor deze groep dan beperkt worden?
Voor de rest kan dit nog niet, omdat het risico op overlopen van de ziekenhuizen nog te groot is. Zodra dat voorbij is, kunnen alle maatregelen opgeheven worden.

Vanuit dat standpunt bekeken moeten de vrijheden voor deze (kleine) groep weer teruggegeven worden. Ik ben daar niet mee eens, maar ik kan deze denkwijze voor te stellen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 11 mei 2021, 18:38

^^
Dat is inderdaad de gedachtegang van politici in Duitsland. Armin Laschet, Markus Söder, Jens Spahn en ook Angela Merkel hebben dat bijna letterlijk zo gezegd in hun argumentatie. Ik snap het ook wel dat je mensen die min of meer immun zijn slecht meer beperkingen op kunt leggen. De vraag is echter of de beperkingen überhaupt zinvol zijn en of het niet voor iedereen afgeschaft moet worden. Echter als politici zich eenmaal ergens op in storten, dan is het natuurlijk lastig om later toe te geven: "We hebben een fout gemaakt, deze maatregelen waren onzin." Nu de risicogroepen bijna klaar zijn met de vaccinaties vind ik, dat veel regels maar geschrapt moeten worden. Als bepaalde mensen desalniettemin angst voor het virus hebben, staat het natuurlijk iedereen vrij om thuis te blijven en geen bezoek te ontvangen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 11 mei 2021, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 11 mei 2021, 18:51

Waarschijnlijk worden gevaccineerden uitgezonderd van de quarantaineplicht bij terugkomst in Nederland.
Ook landen met een geel reisadvies kunnen zonder quarantaineplicht bij terugkomst bezocht worden!

Nu is het dus afwachten totdat landen in Europa en daarbuiten Nederlanders zonder test toelaten.
Staat Luxemburg eigenlijk op geel? Dan zou dat een leuke bestemming zijn voor mei of juni.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 19:48

Het huidige reisadvies geldt tot 15 mei. Ik verwacht dat we vanaf 15 mei enkele landen/gebieden weer naar geel zien gaan.

Het zou logisch zijn om in ieder geval EU- en Schengenlanden (of delen van die landen) waar het besmettingsrisico kleiner of vergelijkbaar is in vergelijking met Nederland en er geen zware inreisrestricties (zoals een verplichte quarantaine) zijn op geel te zetten, en het quarantaineadvies bij terugkomst af te schaffen. Dat zijn dan in ieder geval Spanje, Griekenland, Kroatië, Polen, Zweden en Luxemburg. Frankrijk en Italië volgen dan vermoedelijk ook binnen een maand. Een testverplichting zal voor veel landen nog wel gelden (maar in ieder geval voor Luxemburg niet, dus daarmee ook een serieuze optie voor mensen die zich niet willen laten testen).

Luxemburg kan een leuke bestemming zijn voor het pinksterweekeinde, even aangenomen dat het reisadvies voor Luxemburg op 15 mei inderdaad naar geel gaat, en het thuisquarantaineadvies verdwijnt.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 11 mei 2021, 19:51

@Coen:
Om jou gok iets makkelijker te maken, bij deze het kaartje van de 14daagse gem.:

Afbeelding

Bijzonder om te zien is dat de regio rondom Kokkola (FIN) geen nieuwe cases heeft gerapporteerd.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 11 mei 2021, 19:55

Ik vond het alsnog maar een vaag praatje, ze durven gewoon niet ja of nee te zeggen.. De reisbranche heeft ook hier weer niks aan, want echt zekerheid om te gaan boeken geeft dit nog steeds niet.
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 20:00

Jeff schreef: di 11 mei 2021, 19:51 @Coen:
Om jou gok iets makkelijker te maken, bij deze het kaartje van de 14daagse gem.:

https://www.ecdc.europa.eu/sites/defaul ... 7-2021.png

Bijzonder om te zien is dat de regio rondom Kokkola (FIN) geen nieuwe cases heeft gerapporteerd.
Vrijwel overal gaat het beter dan in Nederland. Behalve in Zweden, maar daar gaat het ook niet gigantisch veel slechter. Kortom, eigenlijk zou er binnen de EU alleen nog code oranje moeten gelden indien er zware beperkende inreisrestricties zijn in de desbetreffende landen: als er voor Nederlanders bijvoorbeeld een quarantaineplicht geldt.

Geldt er geen quarantaineplicht en zijn Nederlanders er gewoon (als toerist) welkom, dan moet het mijns inziens naar code geel. Indien er helemaal geen inreisbeperkingen gelden (ook geen testverplichting), het land binnen de EU/Schengen is, en het besmettingsrisico onder het niveau in Nederland ligt, dan zou het wat mij betreft zelfs code groen kunnen worden. Daar komt voorlopig alleen Luxemburg voor in aanmerking, al heeft Luxemburg nog wel een testverplichting voor alle reizigers die per vliegtuig naar Luxemburg reizen. Maar, laten we wel wezen: wie pakt voor een reis van Nederland naar Luxemburg het vliegtuig?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 11 mei 2021, 20:00

De persconferentie? Ik heb niet gekeken, ik heb net even door de nieuwssites gewandeld. Ik hoef die twee muppets niet te zien, die hebben mij niks meer te vertellen.

Ik vraag me af of er nu wel zekerheid genoeg is voor veel mensen om te gaan boeken. Ik denk het zelf van niet, want het risico op een stap terug of nieuwe (lokale) restricties is nog vrij groot.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 11 mei 2021, 20:09

^^ Je kunt er vanuit gaan dat er veel last-minuteboekingen zullen komen!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 11 mei 2021, 20:27

Het blijkt dus dat een COVID-19 test in Finland 200 euro per keer kost, welke niet vergoed wordt door enige vorm van (zorg)-verzekering.
Hierdoor zou het kunnen zijn dat de cijfers van Finland een zwaar vertekend beeld geven (ik laat mij niet testen, want duur -- terwijl die persoon mogelijk wel COVID-19 heeft)

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 11 mei 2021, 20:28

^^ Tests geven een vertekend beeld? Neeeee? :nahzeg:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 20:34

Jeff schreef: di 11 mei 2021, 20:27 Het blijkt dus dat een COVID-19 test in Finland 200 euro per keer kost, welke niet vergoed wordt door enige vorm van (zorg)-verzekering.
Hierdoor zou het kunnen zijn dat de cijfers van Finland een zwaar vertekend beeld geven (ik laat mij niet testen, want duur -- terwijl die persoon mogelijk wel COVID-19 heeft)
Raar. Wat is je bron? Collega's van mij in Finland hebben zich laten testen en dat werd gewoon vergoed/was gratis. Eentje heeft zich al zeker twee keer laten testen bij symptomen. Ik zal binnenkort eens vragen hoe dat nou precies zit en of er iets is veranderd. Overigens hebben sommige Finse collega's van mij, ook van mijn leeftijd, hun eerste vaccinatie al ontvangen.

Ik kan me wel voorstellen dat 200 euro de prijs is in Finland voor een commerciële PCR-test met certificaat, die nodig is om te kunnen reizen. Veel dingen zijn in Finland al gauw 25-30% duurder, en zo'n test kost in Nederland doorgaans rond de 120-150 euro. Het zou me niet verbazen als dat in Finland rond de 200 euro kost.
TOEVOEGING
Hier bijvoorbeeld een recent bericht over een mobiele testunit in Vaasa, waar het testen gewoon gratis is: https://www.vaasankeskussairaala.fi/en/ ... palosaari/

En zie ook hier de website van de gemeente Helsinki: https://www.hel.fi/helsinki/coronavirus ... irus-test/

"The test is free of charge."

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 21:12

Goed nieuws uit Frankrijk: de Assemblée Nationale, de Franse Tweede Kamer, stemt tegen een vaccinatiepaspoort! :klappen:

Déconfinement : L'Assemblée vote (à la surprise générale) contre le pass sanitaire

Ook Spanje lijkt het niet in te gaan voeren.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 11 mei 2021, 22:21

Dat betekent echter niet dat we volledig vrij kunnen reizen. Je zult nog altijd een negatieve test of bewijs van vaccinatie moeten kunnen tonen. Dat hoeft dan alleen niet in die vorm van een (Europees) vaccinatiepaspoort.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 23:20

Jeff schreef: di 11 mei 2021, 19:51 @Coen:

Afbeelding

Ik quote maar even het hele kaartje, want inmiddels is er meer duidelijk. In een artikel in De Telegraaf staat:
De Telegraaf schreef:Krijgt het land het label ’groen’, dan is er niks aan de hand en mogen Nederlanders er vrij naartoe reizen. Dat zijn landen met minder dan 25 besmettingen per 100.000 inwoners.

Ook ’gele’ landen (tussen de 25 en 150 besmettingen per 100.000 inwoners) worden veilig verklaard voor vakantiereizen, al lopen reizigers wel risico er corona op te lopen. Nederlanders die terugkomen uit zowel groene als gele bestemmingen hoeven bij terugkeer in Nederland niet langer een negatieve PCR-test te laten zien, en hoeven ook niet in quarantaine.

Landen met 150 besmettingen of meer per 100.000 inwoners krijgen het kleurlabel ’oranje’, daarvoor blijft het negatieve reisadvies in stand. Dat betekent een negatieve PCR-test bij terugkeer en het advies om in thuisquarantaine te gaan.

[...]

Dat een reisadvies voor bepaalde landen versoepeld wordt, betekent overigens niet automatisch dat wij daar ook welkom zijn. IJsland zou vanwege het lage aantal besmettingen bijvoorbeeld de kleurcode ’geel’ moeten krijgen, maar krijgt oranje omdat het zelf geen Nederlanders toelaat. Ons land is volgens de IJslandse criteria namelijk juist weer een hoogrisicoland.
Alleen delen van Finland en het noorden van Noorwegen zouden theoretisch naar groen kunnen gaan, maar beide landen kennen momenteel nog inreisrestricties voor Nederlanders. Dus dat groene reisadvies is vooralsnog theoretisch.

Als het maximum wordt gesteld op 150 besmettingen per 100.000 inwoners voor een geel reisadvies zal er met de huidige stand van zaken niet zo gek veel mogelijk zijn als je het reisadvies strikt volgt. Dan blijven alleen delen van Spanje over, de Azoren (rest van Portugal kent 14 dagen quarantaine voor Nederlanders), Malta (mits je welkom bent, moet ik uitzoeken) en enkele Griekse eilanden. Enkele delen van Roemenië, Slowakije en nog een paar kleinere gebieden in andere landen doen het ook goed, maar tenzij je een stedentripje Bratislava wil doen (als je al welkom bent...) zit daar weinig bij wat voor de doorsnee toerist interessant is.

Kijken we even op landenniveau waar de "14-day case notification rate per 100.000 inhabitants" onder de 150 is (bron), dan komen we tot het volgende lijstje:

Portugal (60,57)
Roemenie (141,06)
Slowakije (131,20)
Ierland (127,51)
Noorwegen (111,00)
Finland (55,35)
Malta (63,74)
IJsland (42,29)

En dat is het dan ook. En dan ligt het echt aan de inreisrestricties van deze landen of ze überhaupt geheel of gedeeltelijk een geel (of voor sommige delen misschien zelfs groen) reisadvies krijgen.

Ik vrees dat dit plan een dooddoener is en er per 15 mei maar weinig gele gebieden zullen zijn. Met deze criteria lijkt men de indruk te willen geven te versoepelen, in de praktijk wordt er maar bar weinig mogelijk voor de reisbranche.

Landen als Duitsland, België en Luxemburg op geel: dat zal nog wel even duren. Zeker zolang we zo massaal blijven testen, en al helemaal als er ook massaal bij mensen zonder symptomen wordt getest. Onder de 25 per 100.000, zodat er een groen reisadvies kan zijn, zal voor de meeste landen voorlopig niet haalbaar zijn. Misschien enkele landen buiten Europa, zoals China en Singapore, maar ook dat zijn landen met strenge inreisbeperkingen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 23:30

mavas schreef: ma 10 mei 2021, 18:26 Misschien handig om weer een overzichtje te gaan maken, zoals je vorig jaar ook hebt gedaan?

Als je dus met de auto ergens heen wilt zonder testen, dan kun je dus nu naar Luxemburg schrijf je.
Ben benieuwd of dat snel verandert voor andere landen.
Jeff schreef: ma 10 mei 2021, 18:41 Eens met Mavas.
@Coen: Die post was goud (als in: zeer behulpzaam)
Ik zal binnenkort weer eens beginnen met mijn eigen 'alternatieve reisadvies' voor de zomer van 2021, gebaseerd op de mogelijkheden en inreisrestricties. :)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 11 mei 2021, 23:35

Elke Woensdag wordt daar de data en kaart bijgewerkt. Weet niet of dat ook publicatie op dezelfde dag betekent.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 mei 2021, 0:19

Wie bereid is zich te laten testen heeft nu al wel wat opties, al verschilt het natuurlijk per land wat er wel en niet mogelijk is ter plekke. Ik ben nog bezig een zo volledig mogelijk overzicht te maken. In de meeste gevallen is wel een dure PCR-test nodig.

Wie zich als Nederlander of Belg helemaal niet wil laten testen maar toch naar het buitenland wil heeft binnen Europa alleen Luxemburg als optie, daar is een test alleen verplicht als je er naar toe vliegt. Maar met de auto of trein is het niet nodig. Testen is ook niet nodig voor Albanië en Noord-Macedonië, maar je zult op weg naar die landen met de auto ergens moeten overnachten, en dan moet je toch aan een testverplichting voldoen. En als je vliegt hoef je voor de heenreis niet getest te worden, maar wel voor de terugreis naar Nederland.

De meeste landen vragen dus een duurdere PCR-test, Zweden, Polen, Tsjechië en Kroatië zijn vooralsnog de enige landen die ik heb gevonden die met een sneltest genoegen nemen. Oostenrijk ook, maar dat land kent tevens vooralsnog een quarantaineplicht, dus ja, dat maakt het voor vakantie niet zo gesschikt. Het voordeel van die sneltesten is ook dat je het heel kort voor vertrek kan laten doen en met ca. een half uur de uitslag binnen hebt. Dat maakt het voor reizen in ieder geval al weer een stuk praktischer.

Het valt te verwachten dat sommige landen met het oog op de zomer toch nog verder gaan versoepelen en de testverplichting laten vervallen, of een sneltest voldoende vinden in plaats van een PCR-test. Ik denk dan met name aan landen zoals Spanje en Italië, waarvoor het toerisme zeer belangrijk is. Ik vermoed dat Oostenrijk het ook voldoende vindt, zodra de quarantaineplicht wordt opgeheven.

Voorlopig is het wel een wirwar van verschillende regels. Geen test, sneltest of PCR-test. Wel of geen quarantaine. Wel of geen beperkingen in toeristische overnachtingen. En dan kan ik de regels in de landen zelf eigenlijk niet eens meenemen, dat wordt echt teveel werk.

Wie een test geen probleem vindt heeft straks wel de nodige keuze uit landen waar geteste Nederlanders en Belgen zonder quarantaine welkom zijn. Voor wie helemaal niet getest wil worden zal de keuze echter heel beperkt zijn, mogelijk alleen Luxemburg als enige reële optie.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 12 mei 2021, 0:50

Ik wil best getest worden, maar heb bijzonder weinig zin om er 120 euro voor meer te leggen. :geenlach:
Ben overigens gewoon Zwitserland binnen gekomen vrijdag, zoals gewoonlijk werden alleen de mensen met een donkere huidskleur gecontreerd aan de grens. :emo:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 12 mei 2021, 6:43

^^^ etnisch profileren is de Zwitser dus ook niet vreemd... :down:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 12 mei 2021, 6:51

Coen Tunnel schreef: di 11 mei 2021, 9:36
Durashift schreef: di 11 mei 2021, 5:16De VakantieXpert in Driebergen adverteert juist met een gezins testpakket voor 99 euro. 5 personen die getest kunnen worden, voor die prijs, meen ik. Hoe en wat qua testmethode weet ik niet het fijne van.
Linkje? Dat zou namelijk belachelijk goedkoop zijn, en als het PCR is vrijwel rond de kostprijs.

(...)
Ik heb het op een reclamebord aan een lantaarnpaal gezien. In onderstaande link wordt wel over ' familiekorting' gesproken icm met 99 euro.

Als het bord er van het weekend nog hangt, kan ik er nog wel een goed mijn oog op richten voor de details.

https://coronatestlatendoen.nl/

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 12 mei 2021, 7:00

^^
Op de website waarnaar je verwijst, staat dat de eerste test 129 euro kost; iedere volgende test, bijvoorbeeld voor gezinsleden, kost 99 euro. Da's toch wat anders dan 99 euro voor het hele gezin...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 12 mei 2021, 10:03

Durashift schreef: wo 12 mei 2021, 6:43 ^^^ etnisch profileren is de Zwitser dus ook niet vreemd... :down:
Zo gebeurt het in elk land volgens mij... Zeker de Fransen kunnen er wat van.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 12 mei 2021, 10:26

Coen Tunnel schreef: di 11 mei 2021, 21:12 Goed nieuws uit Frankrijk: de Assemblée Nationale, de Franse Tweede Kamer, stemt tegen een vaccinatiepaspoort! :klappen:

Déconfinement : L'Assemblée vote (à la surprise générale) contre le pass sanitaire
https://www.lemonde.fr/planete/article/ ... _3244.html
Ik lees hier toch iets anders. Bij een tweede stemming is het paspoort alsnog goedgekeurd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 12 mei 2021, 18:09

mavas schreef: vr 07 mei 2021, 11:09 ^^ Het is mij nog altijd niet duidelijk of dat ook voor mensen van buiten Duitsland geldt. Niemand heeft daar nog op geantwoord hier.
Zojuist lees ik dat dit ook voor reizigers uit het buitenland gaat gelden. Als ik het goed begrijp komen er de volgende regels:
- land op risicolijst: geen toegang (bv India)
- land op hoogrisicolijst: toegang mogelijk zonder test bij binnenkomst of isolatie, maar alleen toegang met vaccinatiebewijs, negatieve test of bewijs van doormaking virus. Geldt bv nu voor Nederland
- land op veilige lijst: geen idee

https://www.nu.nl/coronavirus/6127546/d ... redirect=1

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 12 mei 2021, 18:25

^^ Dat lijkt me de Europese lijn te worden voor deze zomer. Waar verleden jaar zonder vaccinatie je lekker op vakantie kon, moet er nu na het afronden van de eerste vaccinatieprik een hoop administratieve rompslomp bijgenomen te worden om nog maar te mogen reizen.

Het valt me tegen hoe de cultuur/horeca/toerismesector hier niet sterker kan tegen reageren. De media...tja, wie weet naar welke stem zij op zich nog luisteren tegenwoordig.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 12 mei 2021, 18:28

^^ De vraag is wel hoe landen omgaan met reizigers uit veilige landen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 12 mei 2021, 18:48

In dat geval kan de VS per direct naar groen, want het aantal besmettingen ligt op 35000 op dagbasis en dat is 11 per 100000. Puur door vaccinatie. Dit gaat ook in Europa gebeuren en over 6 tot 8 weken zitten we in dezelfde positie.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 12 mei 2021, 18:53

Update komt blijkbaar elke woendagsmiddag (tegen het einde van de werkdag).

Nieuwe ronde:
Afbeelding

LUX, BE, DE: Cijfers te hoog
IRE, PT, RO, SLO, NO, Malta & IJsland zouden momenteel de bestemmingen zijn die naar geel gaan.

Alleen jammer om te zien dat NL hoge cijfers laat zien (plek 3, na LT en CY)