[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 28 apr 2021, 16:01

^^
Do you really prefer the Furka train also in summer? ;) Personally, I drive the pass also at night. No problems with it. When it's busy with tourists during the day, I prefer Gotthardtunnel with Nufenen instead. I do use the Lötschbergtunnel in summer regularly, but only because there is no alternative road. In addition, the Lötschberg has often more trains per hour and the train drives faster.

The Grimseltunnel is nonetheless a great project. A shuttle service would be a great relief for the Furkatunnel in winter, but I doubt if it has so much extra value for summer. The Lötschberg is also not far away and the Grimselpass is well build.
Pino schreef: wo 28 apr 2021, 8:49 Zolang de passen dicht zijn, is de Goms natuurlijk een enorme uithoek, lastig te bereiken. Het feit dat er nog een Furka-autotrein is, is een heel klein doekje voor het bloeden, dus het is de heropening die het leven weer echt aangenaam maakt.
Ja, de hele beleving in de Goms-regio is in de winter totaal anders dan in de zomer. In de zomer voelt het min of meer centraal in Zwitserland gelegen. Je bent via de bergpassen snel in Bern, Uri of Ticino. En aan de andere kant heb je aansluiting aan Brig, Sion en Simplon. In de winter is het een echte uithoek en de laatste dorpen voor de tunnel in Obergoms geven zelfs een beetje een 'spooky' gevoel. Er zijn los van een paar sleepliften ook geen serieuze skigebieden meer ten oosten van de Aletsch Arena en dus vrijwel geen toerisme. Bellwald is nog wel mooi, maar dat is slechts een klein gebied en ligt notabene direct naast de Aletsch Arena, dus nog niet zo ver.

De Furkatunnel is ook niet echt geschikt voor dagelijkse pendelaars. Dat gebeurd geloof ik ook niet echt, de Lötschberg wordt daarentegen wél door dagelijkse pendelaars gebruikt. Daarvoor geeft de Lötschberg ook veel meer comfort: Er rijdt vaker een trein, de treinen rijden sneller en de aansluitende wegen zijn zeer goed uitgebouwd. Als je net een trein mist, is dat geen grote ramp. Rij ik echter net voorbij Brig het eerste bord voorbij, waarop de volgende vertrektijden staan en zie dat ik nog maar 30 minuten tijd heb om de trein in Oberwald te halen, wordt het echt spannend. Zonder overal de Vmax te kunnen rijden, ga je dat niet redden. En dan sta je daar 30 minuten. En 's avonds is na 21:35 al de laatste autotrein weg. De Lötschberg rijdt minimaal tot na 23 uur door, in de weekenden (incl. vrijdagen) tot na 0 uur.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 01 mei 2021, 11:17

Op 6 mei heropent de Flüelapass.

Er zijn wel schades ontstaan. Zou dit door een lawine zijn gekomen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » za 01 mei 2021, 16:25

Niet gewoon tegenaan gereden met de sneeuwschuiver?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 01 mei 2021, 16:38

Daar dacht ik ook aan, maar het lijkt mij nogal een lang stuk om er ongemerkt af te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 01 mei 2021, 19:37

Update van de passen.

Verwachte openingsdata:

* Splügenpass: 30 april 3 mei
* Flüelapass: 6 mei
* San Bernardinopass: 14 mei
* Albulapass: 21 mei
* Gotthardpass: 21 mei
* Klausenpass: 21 mei
* Umbrailpass: begin juni
* Nufenenpass: 5 juni
* Grimselpass: 5 juni
* Forcola di Livigno: 7 juni
* Furkapass: na 11 juni
* Sustenpass: 25 juni
* Grand St. Bernard: onbekend
* Col de la Croix: onbekend

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door brytje008 » zo 02 mei 2021, 13:58

^^ Blijft toch apart om te zien dat de sustenpass pas op 25 juni open gaat, die weg is echt 3/4 deel van het jaar gesloten. :lol:
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » zo 02 mei 2021, 16:25

De pas heeft niet zoveel betekenis voor doorgaand verkeer. Via de Brünigpass (hele jaar open) kun je dezelfde bestemmingen bereiken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » zo 02 mei 2021, 16:51

Normale opening is in mei-november, en dat brengt je toch naar een opening van een (klein) halfjaar. Geen idee wat hier dit jaar leidt tot de late opening. Maar zelfs eind juni tot begin november is 4.5 maand en daarmee minder dan 2/3e van het jaar dicht.

Roept op zich wel de interessante vraag of wanneer je een weg rendabel acht, wanneer hij minder dan de helft van het jaar open is. Op passen als de Susten, Nufenen en Umbrail had je van oudsher militair belang, daarom liggen die wegen daar. Nu de vestingen in principe niet meer bezet zijn, is vermoedelijk ook de behoefte om te proberen méér dan de helft van het jaar open te zijn sterk afgenomen. Als echter op die passen op enig moment een duurder kunstwerk moet worden vervangen, wordt de kosten-batenanalyse er niet makkelijker op bij zulke lange sluitingen. Gaat men dan wellicht helemaal sluiten, een Belgisch A601’tje?

EDIT: lijkt erop dat de mei-november een ouder gegeven is en dat juni-november de huidige standaard is. Misschien al het gevolg van het veranderde militaire belang.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 02 mei 2021, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » zo 02 mei 2021, 16:54

Ik vermoed dat zowel de kantons Bern als Uri hun sneeuwruimingsassets het eerst inzetten op de belangrijkere routes, vooral de Grimselpass, Furkapass, Gotthardpass en Oberalppass en dat de Sustenpass pas als laatste aan de beurt komt.

Bij de Sustenpass zijn ze trouwens ook al een tijd bezig met de renovatie van de tunnel onder de pashoogte, misschien houden ze de pas daarom ook nog een paar weken langer dicht om de baustelle weer op te starten en wat werkzaamheden zonder het verkeer uit te voeren.

Als je kijkt naar het belang van Uri dan is de Oberalppass wel de logische eerste pas om aan te pakken. Van Uri naar het oosten is namelijk de enige verbinding die in de winter niet mogelijk is, je kan immers wel zuidwaarts via de Gotthardtunnel en westwaarts via de autotrein door de Furkatunnel. En Uri richting Interlaken kan via de Brünigpass relatief snel bereden worden. De Sustenpass is een best lange / tijdrovende pasroute van Wassen naar Innertkirchen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » zo 02 mei 2021, 17:06

^^ In Uri is de volgorde altijd hetzelfde. Eerst Oberalp, dan Klausen, dan Gotthard, dan Furka, dan Susten. Logische volgorde, als je naar strategisch belang en hoogte kijkt.
Chris schreef: zo 02 mei 2021, 16:54 Bij de Sustenpass zijn ze trouwens ook al een tijd bezig met de renovatie van de tunnel onder de pashoogte, misschien houden ze de pas daarom ook nog een paar weken langer dicht om de baustelle weer op te starten en wat werkzaamheden zonder het verkeer uit te voeren.
Zou goed kunnen, als je dit bericht uit 2020 leest.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 mei 2021, 18:22

Chris schreef: zo 02 mei 2021, 16:54Als je kijkt naar het belang van Uri dan is de Oberalppass wel de logische eerste pas om aan te pakken. Van Uri naar het oosten is namelijk de enige verbinding die in de winter niet mogelijk is, je kan immers wel zuidwaarts via de Gotthardtunnel en westwaarts via de autotrein door de Furkatunnel.
Je hebt ook nog de autotrein over de Oberalppass, maar die gaat maar twee of drie keer per dag (en is met CHF 65 enkele reis vrij prijzig): https://www.matterhorngotthardbahn.ch/e ... t/oberalp/

En richting Chur of Thusis zijn de alternatieven (via Schwyz, H8, A3 en A13) of via Bellinzona en de San Bernardino in tijd niet enorm veel langer, al zijn het uiteraard wel flink wat meer kilometers. Het probleem is het grootst voor meer lokaal verkeer, bv. van Göschenen naar Disentis

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » zo 02 mei 2021, 23:58

Coen Tunnel schreef: zo 02 mei 2021, 18:22 Je hebt ook nog de autotrein over de Oberalppass, maar die gaat maar twee of drie keer per dag (en is met CHF 65 enkele reis vrij prijzig): https://www.matterhorngotthardbahn.ch/e ... t/oberalp/
Aan die autotrein heeft een gemiddelde automobilist 3x niks. ;) Had er onlangs al wat over geschreven:
SnarfFlevoland schreef: di 27 apr 2021, 11:08De autotrein die voor de Oberalp dan nog aangeboden wordt, mag je niet te serieus nemen... Je moet minimaal 24 uur van tevoren reserveren, de trein rijdt maar 2-3x op een dag, kost 65 CHF voor een enkele rit en je moet minimaal 30 min voor vertrek aanwezig zijn. De rit zelf duurt dan ook nog een uurtje, de auto's worden achter een passagierstrein gekoppeld. Bovendien schijnt het zaakje niet rendabel te zijn, want men heeft aangekondigd in enkele jaren deze "service" op te willen doeken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » ma 03 mei 2021, 22:06

It is possible to take the Oberalp car train without reservation, and I did it, but it is possible that if there is no booking the train doesn't run (with train driver and railway personnel not showing at all at the loading station).

An Oberalp railway tunnel with car shuttle has been proposed but rejected: https://www.suedostschweiz.ch/zeitung/f ... asistunnel

A road tunnel was also proposted (between Dieni and Wassen or something similar), but the rail tunnel apparently was studied more in detail.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 03 mei 2021, 23:59

^^
I tried it once without reservation and was refused, because the train was apparently "fully booked".
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 06 mei 2021, 12:59

Update van de passen.

Verwachte openingsdata:

* Col du Sanetsch: 20 april > geopend
* Oberalppass: 27 april > geopend
* Splügenpass: 30 april 3 mei > geopend
* Flüelapass: 6 mei > geopend
* San Bernardinopass: 14 mei
* Albulapass: 21 mei
* Gotthardpass: 21 mei
* Klausenpass: 21 mei
* Umbrailpass: begin juni 21 mei
* Nufenenpass: 5 juni
* Grimselpass: 5 juni
* Forcola di Livigno: 7 juni
* Furkapass: na 11 juni
* Sustenpass: 25 juni
* Grand St. Bernard: onbekend
* Col de la Croix: onbekend

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » do 06 mei 2021, 13:30

Chris schreef: do 06 mei 2021, 12:59 * Col de la Croix: onbekend
Verwachting 12 mei. Filmpje van het sneeuwruimen van de gemeente:
Link
Er ligt nog aardig wat sneeuw voor de lage hoogte.

Voor de liefhebber, webcam van het skigebied, waar de pasweg opstaat, in de blikrichting zuid > oost (kompas rechtsbovenin):
https://villars.roundshot.com/meilleret/

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeff » do 06 mei 2021, 22:24

Is al bekend wanneer het digitale vignette gebruikt kan worden?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » do 06 mei 2021, 22:59

Men verwacht 2023. https://www.ezv.admin.ch/ezv/de/home/in ... hren-.html

Volgens mij is dat al een jaar vertraging ten opzichte van oorspronkelijke planning trouwens, dus dat kan dan zomaar nog verder uitlopen. De vraag is of het gaat worden ingevoerd met de snelheid waarop Zwitsers infra ontwikkelen of de spreekwoordelijke snelheid waarmee Zwitsers geld komen ophalen. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 08 mei 2021, 10:32

Update van de passen.

Verwachte openingsdata:

* Col du Sanetsch: 20 april > geopend
* Oberalppass: 27 april > geopend
* Splügenpass: 30 april 3 mei > geopend
* Flüelapass: 6 mei > geopend
* Glaubenbergpass: 6 mei > geopend
* weg naar Lac de Derborence: 7 mei > geopend
* Col de la Croix: onbekend 12 mei
* San Bernardinopass: 14 mei
* Albulapass: 21 mei
* Gotthardpass: 21 mei
* Klausenpass: 21 mei
* Umbrailpass: begin juni 21 mei
* Nufenenpass: 5 juni
* Grimselpass: 5 juni
* Forcola di Livigno: 7 juni
* Furkapass: na 11 juni
* Sustenpass: 25 juni
* Grand St. Bernard: onbekend

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 09 mei 2021, 14:30

Nog wat foto's van gisteren:

Meta-wegwijzer, met Standort had ik nog niet gezien
Afbeelding

Dit wit op blauw vond ik opmerkelijk. Het zou betekenen dat de Hauptstrasse naar een niet genoemde bestemming gaat, en je naar Uster en Maur moet afslaan. Maar het is hier geen Hauptstrasse. Omgekeerd klopt het ook niet - je volgt niet later een Hauptstrasse. Het slaat gewoon nergens op.

Afbeelding

Dit bord had ook wit moeten zijn
Afbeelding

Ook een minpuntje is dat Uster en Maur verderop helemaal niet aangegevn worden, bijv. hier
(behalve Maur voor voetgangers op de voorgrond)
Afbeelding

Einde zone 30 midden in het bos - hergebruikt als mededelingenbord
Afbeelding

Greifensee
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » ma 10 mei 2021, 20:19

Ook een minpuntje is dat Uster en Maur verderop helemaal niet aangegevn worden, bijv. hier
(behalve Maur voor voetgangers op de voorgrond)
Grappig, zulke wegwijzers hebben wel wat weg van de oude ANWB dingen in Nederland. Je komt ze meer tegen in kanton Zürich. Maar gelden ze alleen voor voegangers? Ik dacht dat ze voor alle weggebruikers gelden.
Meta-wegwijzer, met Standort had ik nog niet gezien
Ik kan me herinneren dat ik dat wel eens vaker gezien heb. Meestal als er vlakbij een belangrijk(er) splitsingspunt is met een hoop bestemmingen. Dan vat men het bord er voor maar gewoon alles samen... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 mei 2021, 12:23

Heb een kleine boete uit Zwitserland gekregen. Schijnbaar heeft men me met zo'n mobiel apparaat op de A9 kort voor Sierre in Wallis geflitst, waarbij je überhaupt geen flits ziet. De overtreding van 10 km/h op een 120 km/h stuk is niet zo spannend, al vind ik het wel opmerkelijk dat in de brief geen uitleg m.b.t. je rechten en plichten staat, maar wel een buitenlandse bankrekening genoemd wordt waar je het geld in Euro op mag overmaken. (zonder verder te noemen wanneer je het overgemaakt moet hebben) :roll:

Meestal zijn mobiele flitskasten in Zwitserland erg groot en vallen op. Je krijgt dan ook een enorm agressieve flits te zien, of ze zitten in een soort grote Stereobox (minder opvallend), maar ook dan zie je een enorme flits als iemand te hard gaat. Ik heb niks gezien. Wel erg verradelijk natuurlijk als je geen flits ziet. Schijnbaar schijnt ieder kanton zo hun eigen apparatuur te gebruiken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » wo 12 mei 2021, 14:11

Als ik de andere verhalen op het forum moet geloven is het al heel bijzonder dat je überhaupt geflitst bent in Wallis.

Col du Sanetsch is overigens niet geopend. Er is een vollsperre vanwege asfalteringswerkzaamheden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » wo 12 mei 2021, 15:25

In Zwitserland hou ik me toch maar angstvallig aan de snelheid, waar ik normaal +10 aan hou. De boetebedragen in Zwitserland zijn hoog en als je niet betaald vallen ze desnoods je erfgenamen nog lastig met de rekening.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » wo 12 mei 2021, 15:54

Voordat je zomaar gaat betalen? Is er ook een foto bij de bekeuring gevoegd? Anders zou ik eerst bezwaar maken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 mei 2021, 23:15

^^
Er zit inderdaad geen foto bij. Er zit geen eens een verklaring van m'n rechten bij of hoe ik bezwaar kan aantekenen, zelfs geen eens een contactpersoon of hoe ik aan een foto kan komen. Alleen op de achterkant is er een formulier om eventueel een andere bestuurder aan te geven. Heb ook nog niet betaald en aan m'n Duitse rechtsbijstandverzekering een melding gemaakt. Die buigen zich nu over de 'zaak'.

Zoals gezegd heb ik ook geen flits gezien, wat eigenlijk ontypisch voor Zwitserland is. Alleen dit ding heb ik op een statief achter de vangrail gezien. Aangezien ik niet eens door had dat ik wat te snel zou zijn, schrok ik er ook niet van. Bovendien zonder flits heb ik me er verder ook niks meer bij gedacht op dat moment.
Chrysa schreef: wo 12 mei 2021, 14:11 Als ik de andere verhalen op het forum moet geloven is het al heel bijzonder dat je überhaupt geflitst bent in Wallis.
Ja, men heeft in Wallis geen vaste flitspalen en mobiele controles zijn eigenlijk vrij zelden. Als ze ergens controleren dan eigenlijk alleen in het vlakke Rhonedal, dan ben je natuurlijk op de A9, H9 of H19 het 'haasje' of ergens in de bebouwde kom van de grotere plaatsen. Het interessante is, dat ze niet dezelfde mobiele flitsapperatuur gebruiken als in de meeste andere kantons. Dat maakt het herkennen van snelheidscontroles natuurlijk vrij lastig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » do 13 mei 2021, 8:07

Is het niet één of ander oplichter in plaats van een autoriteit? Goed dat je de rechtsbijstand erop hebt gezet.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » do 13 mei 2021, 8:33

SnarfFlevoland schreef: wo 12 mei 2021, 12:23 Meestal zijn mobiele flitskasten in Zwitserland erg groot en vallen op.
Je bedoelt denk ik deze:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Palance » do 13 mei 2021, 8:37

Zo, lekker subtiel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » do 13 mei 2021, 10:27

Voordeel is dat je ze ruim van tevoren ziet.

Plaats reactie