Structurele files Vlaanderen en Brussel
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel
Er staat voor de moment meer dan 160km file op onze wegen, da's veel voor een woensdagnamiddag. En sowieso erg veel in deze tijden.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg

Dat klopt dan ook weer.
Maar dan nog, het plots omslaande weer, de vele werken, het voorbije jaar zijn we amper boven de 100km geraakt. Er is nog steeds een thuiswerkverplichting van kracht en je kan familie enkel buiten zien. Voor de rest is er amper iets van cultuur open en mag je nog steeds niet naar het buitenland om er lang te blijven.
-
- 4x3 autosnelweg
Ahum, de files rond Antwerpen zijn nooit weg geweest ondanks corona.
-
- 2x2 autosnelweg

Dat klopt, ik zeg ook niet dat die ooit weg geweest zijn. Maar dat ligt vooral aan het vrachtverkeer dat nooit stilgestaan heeft. Maar zelfs met de files rond Antwerpen lag de filelengte nooit boven de 30km. In december en januari lag het gemiddelde zelfs rond de 15.
Dus nogmaals, 160km is abnormaal veel.
-
- 4x3 autosnelweg
Maar als mensen met een recreatieve bestemming onderweg zijn, dan krijg je dus dit soort files...dat staat los van thuiswerkverplichting. Het beeld is hetzelfde in NL, F en D.
-
- 2x2 autosnelweg
Dan nog blijft het vreemd, ik vermoed dat het eerder gaat aan de grote cummulatie van kleine en grote werven en onvoorspelbaar weer. Is weinig noemenswaardig open van recreatie en gaan winkelen is voor de moment ook geen plezier.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Dat zou me sterk lijken, veel hotels en vakantieparken zijn nog gesloten en sowieso is een verlengd weekend met vrienden in zo'n gelegenheden al niet vanzelfsprekend wegens de nog geldende maatregelen.
-
- 4x3 autosnelweg
Aangezien er vanmiddag ook meer files dan gebruikelijk staan in Wallonië lijkt me toch sprake van recreatief verkeer.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar in Nederland draaien de bungalowparken en campings overuren deze weken. Ik was een paar weken geleden op een bungalowpark en ik kan je vertellen dat daar écht niet alleen gezinnetjes in de huisjes zaten. Vaak meerdere gezinnen bij elkaar, maar ook vriendengroepen en zelfs bedrijfsweekendjes. Ik weet dat België een ander land is dan Nederland, maar ik vermoed dat de mentaliteit in België wat dit soort dingen betreft niet heel veel anders zal zijn dan in Nederland. En kijkende naar de files in de omliggende landen, is daar ook gewoon 'iedereen' op pad voor een lang weekend.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- autoweg

Gezellig modder gooien over de landsgrenzen. Gelukkig mag dat nog (steeds)?!
Ik volg wel Wimpie hier. De files zijn de laatste dagen aanzienlijk aan het groeien, terwijl er maar een klein aantal versoepelingen zijn doorgevoerd. Ok - uiteraard zijn er een aanzienlijk aantal koppigaards die sinds dag één van de coronacrisis alle maatregelen aan hun laars hebben gelapt en doen dat nu hoogstwaarschijnlijk ook. Dat is slechts een klein deel van het verkeer.
Er zijn zéker toeristen in eigen land. Al denk ik dat de gesloten horeca (binnen) dat een groot stuk afremt. Ik zou niet weten wat te doen op een bungalowpark als ik er niet eens op mijn gemak op restaurant kan eten of als ik er niet zonder afspraak in het subtropisch zwembad kan. Ik noem dat geen vakantie.
Van waar dat verkeer komt. Dunno. Wat ik wel weet is dat ik in geen enkele file stond. Dat zegt genoeg.

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- Hoofdmoderator
Ik heb donderdag een rondje door Wallonië gereden. In elke plaats waren een hoop mensen op de been. Óveral. Rond cafés, markten en toeristisch/recreatieve plaatsen. Dus dat de Belgen nog steeds binnen zitten omdat er nog zoveel dicht is, is echt niet waar.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Ze mogen dat ook.Snelwegfreak schreef: ↑zo 16 mei 2021, 10:12 Ik heb donderdag een rondje door Wallonië gereden. In elke plaats waren een hoop mensen op de been. Óveral. Rond cafés, markten en toeristisch/recreatieve plaatsen. Dus dat de Belgen nog steeds binnen zitten omdat er nog zoveel dicht is, is echt niet waar.
-
- Hoofdmoderator
Och, ik vind dat prima hoor. Ik was er tenslotte zélf ook
Het was meer een algemene opmerking over de uitspraak dat het aantal files door recreatief verkeer nog niet kon zijn gegroeid.

Het was meer een algemene opmerking over de uitspraak dat het aantal files door recreatief verkeer nog niet kon zijn gegroeid.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x4 autosnelweg
De files van afgelopen september waren een pak zwaarder dan die in september 2019 (voor corona).
Meer info: https://www.verkeerscentrum.be/nieuws/s ... oor-corona

Meer info: https://www.verkeerscentrum.be/nieuws/s ... oor-corona
-
- 2x3 autosnelweg
Ook opvallend dat rond juli de cijfers nauwelijks van elkaar afwijken, corona of niet.
-
- 4x3 autosnelweg
Grappig om te zien, ja. Maar het verrast uiteindelijk ook niet. Als de gangbare juli-positie is dat er geen spitsfiles ontstaan door het lage aantal auto’s op de weg, en alleen elders zo hier en daar file ontstaat bij incidenten, maakt de concrete echte drukte niet meer uit voor de filestatistiek. Terwijl het misschien wel veel rustiger was: als het geen file oplevert, zie je het hier niet.
Vind de afwijking tussen september ‘19 en ‘21 op het oog te klein om daar groei uit af te leiden. Maar terug bij normaal is het zeker.
Vind de afwijking tussen september ‘19 en ‘21 op het oog te klein om daar groei uit af te leiden. Maar terug bij normaal is het zeker.