Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » ma 17 mei 2021, 9:24

de_Aristocraat schreef: ma 17 mei 2021, 8:13 Voor veel mensen (en blijkbaar ook voor overheden) bestaat de wereld alleen uit de kleine cirkel waaruit ze zelf komen. Dus wonen, werken en de sociale contacten allemaal redelijk in de buurt (straal van 20 / 30 kilometer?) en alles buiten die cirkel is al "ver weg". Dus over de grens gaan ziet men dan snel als "vakantie" of "recreatie", en dan krijg je dit soort ellende.
Dan moet ik altijd denken aan dat bezopen idee om mondkapjes verplicht te stellen bij OV-haltes. Het kan bijna niet anders dan dat het bedacht is door een ambtenaar die bv dagelijks van Utrecht naar Den Haag reist met de trein, constateert dat die stations overdekt zijn en er dus vanuit gaat dat alle OV-haltes en -stations overdekt zijn en dús een mondkapje verplicht is. Want binnenruimte enzo.
Want het is natuurlijk levensgevaarlijk om zonder mondkapje bij een bushalte als deze te staan. Zelfs bij lange na niet alle treinstations hebben een overkapping.

Wat buitenland betreft: Dat is inderdaad heel bekrompen om er maar vanuit te gaan dat iedereen die de grens over gaat, dat uit vakantie-overwegingen doet. Behalve werk over de grens, zijn er ook transitreizigers die in Nederland wonen en werken, maar een ritje door het buitenland sneller is. Zoals via de Belgische E19 als je van Zundert naar Breda wilt. Of van Hulst naar Breda. Of .. nou goed, er zijn talloze voorbeelden te vinden langs onze grenzen.

Dat de politiek ver van de burger afstaat weten we al jaren, maar dat wordt hierdoor alleen nog maar duidelijker.
Coen Tunnel schreef: ma 17 mei 2021, 8:20 Als het al zoveel tijd kost en ten koste gaat van de efficiëncy, laat ze dan een paar administratieve krachten aannemen. Er kan een miljard naar testen voor Fieldlabs en Testen voor Toegang, maar voor enkele tientallen miljoenen had je én elke Nederlander die het nog niet had gratis kunnen voorzien van een geel boekje, én wat extra administratieve krachten aan kunnen nemen om het stempelen, stickers plakken en bijschrijven in het gele boekje te regelen. Daar hadden Nederlanders véél meer aan gehad.
Maar dan heb je geen app waarmee je uiteindelijk alles maar kunt controleren, want dat moet er wel achter zitten. Waarom zou je anders zo inzetten op een app :dontknow: Weten we nog dat Spanje al eerder heeft gedreigd om gegevens van niet-gevaccineerden te delen met andere landen?
En als die app er eenmaal is, waar gaat die dan nog meer voor gebruikt worden?

Anderzijds hoeven we ons toch niet al te veel zorgen te maken, want als onze overheid snel een app ontwikkelt werkt dat ding toch niet of niet goed. :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 mei 2021, 9:43

Op het moment dat je, zoals in Duitsland, vrijheden afhankelijk maakt van het al dan niet hebben van de juiste vaccinaties waarvoor nog niet eens iedereen de kans heeft gehad ze te kunnen krijgen, dan kun je dit soort dingen verwachten. Want ook binnenlands hebben de juiste aantekeningen in het boekje ineens grote waarde gekregen.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 17 mei 2021, 10:07

de_Aristocraat schreef: ma 17 mei 2021, 8:24
Rein schreef: zo 16 mei 2021, 17:57 Ik was vrijdag in Venlo en daar was het zeer druk in de winkelstraten en op de terrassen en het was bijna uitsluitend Duits wat ik hoorde. Ook in de vrijwel volle parkeergarage had een meerderheid van de kentekens een Duitse plaat. In Roermond een soortgelijk beeld als ik de beelden op TV mag geloven.
Maar wat ik mij dan afvraag is of deze mensen allemaal negatief getest zijn, of dat ze het er maar op wagen niet gecontroleerd worden aan de grens (door de Duitse politie). Volgens de media staan ze regelmatig aan de grens te controleren, maar die grote hoeveelheid Duitsers (die ik ook vaker in Nederland zie) verbaasd mij toch - ook gezien de Duitse maatregelen die een stuk strenger zijn dan hier.
Ik vraag mij dat ook af. Zaterdag avond stierf het ook van de Duitsers op de A12, die zijn echt niet allemaal getest daar geloof ik niks van. Misschien is de Duitse politie milder tegen hun eigen inwoners wat betreft boetes uitdelen?
Touren is rough so you got to be tough

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 17 mei 2021, 10:45

Voor veel mensen (en blijkbaar ook voor overheden) bestaat de wereld alleen uit de kleine cirkel waaruit ze zelf komen. Dus wonen, werken en de sociale contacten allemaal redelijk in de buurt (straal van 20 / 30 kilometer?) en alles buiten die cirkel is al "ver weg". Dus over de grens gaan ziet men dan snel als "vakantie" of "recreatie", en dan krijg je dit soort ellende.
Ik denk dat je inderdaad niet moet onderschatten hoe groot die groep nog is die vrijwel zijn gehele leven rondom de eigen kerktoren blijft, ook als ze vakantie hebben. Zelf ken ik meerdere mensen die zo leven, naar Terneuzen wat hier een 30 km verderop ligt is al "heel ver weg". Vakantie staat dan synoniem aan luieren in de eigen tuin, fietstocht rondom de eigen parochie,...
Die groep zal dus logischerwijs al snel roepen wat voor aso je bent als je naar het buitenland gaat.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 mei 2021, 10:50

Terneuzen associeer ik dan weer niet direct met recreatie of vakantie :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 17 mei 2021, 11:36

Davy schreef: ma 17 mei 2021, 10:45 Ik denk dat je inderdaad niet moet onderschatten hoe groot die groep nog is die vrijwel zijn gehele leven rondom de eigen kerktoren blijft, ook als ze vakantie hebben. Zelf ken ik meerdere mensen die zo leven, naar Terneuzen wat hier een 30 km verderop ligt is al "heel ver weg". Vakantie staat dan synoniem aan luieren in de eigen tuin, fietstocht rondom de eigen parochie,...
Die groep zal dus logischerwijs al snel roepen wat voor aso je bent als je naar het buitenland gaat.
Er zullen vast mensen uit Sluis zijn, die zelden of nooit in België komen. Brugge is voor jou zelfs dichterbij dan Terneuzen ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 mei 2021, 11:44

Ik ben eerlijk gezegd zelf nog nooit in Sluis geweest (wel er langs gereden van of naar Brugge). In Terneuzen ben ik wel eens beland, maar dat is alweer ruim 25 jaar geleden ofzo.

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 17 mei 2021, 14:38

waldo79 schreef: ma 17 mei 2021, 11:36 Er zullen vast mensen uit Sluis zijn, die zelden of nooit in België komen. Brugge is voor jou zelfs dichterbij dan Terneuzen ;)
Je kan lopen en zeker fietsen naar Belgie vanuit Sluis. Wellicht dat wat hoogbejaarden zonder auto nooit de grens overgaan. Naar Terneuzen ga je niet voor je lol, tenzij je daar een boot hebt liggen. Het Den Helder (of Velsen) van Zeeuws Vlaanderen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » ma 17 mei 2021, 14:53

Wat is er mis met Den Helder? Het is een prachtige stad. :top:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 mei 2021, 14:56

Zeker, met name de ferry naar Texel :)

OK, eerlijk gezegd ben ik verder ook nooit in Den Helder geweest

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 17 mei 2021, 14:58

Eerlijk gezegd mis je daar ook niet heel veel aan ;)

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » ma 17 mei 2021, 18:00

Ik zie dat het hier nog niet expliciet genoemd is: de verplichte negatieve PCR-test en quarantaineplicht voor het binnenreizen van Nederland vanuit een hoogrisicogebied zijn inmiddels van kracht. De negatieve test geldt niet voor autoverkeer. Op de quarantaineplicht zijn tal van uitzonderingen en zal voor autoverkeer in de praktijk niet of nauwelijks worden gehandhaafd.

Nieuws uit Frankrijk: vanaf 9 juni kun je Frankrijk inreizen met een negatieve PCR-test, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat je Corona hebt gehad. Vorig jaar is Frankrijk 60 miljard misgelopen aan inkomsten uit toerisme, en de regering wenst dat dit jaar te voorkomen. Om die reden zullen PCR-tests deze zomer gratis worden aangeboden aan toeristen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 mei 2021, 18:07

Boeck536 schreef: ma 17 mei 2021, 18:00 Nieuws uit Frankrijk: vanaf 9 juni kun je Frankrijk inreizen met een negatieve PCR-test, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat je Corona hebt gehad. Vorig jaar is Frankrijk 60 miljard misgelopen aan inkomsten uit toerisme, en de regering wenst dat dit jaar te voorkomen. Om die reden zullen PCR-tests deze zomer gratis worden aangeboden aan toeristen.
Die snap ik niet. Je kan een gratis test krijgen in Frankrijk krijgen, maar om het land in te komen moet je eerst een test doen. Of delen ze die testen alleen aan de grens uit?

Autosnelwegen.net

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » ma 17 mei 2021, 18:19

Ja, dat was exact mijn gedachte. Ik betwijfel ook of er aan de landsgrenzen teststraten zullen worden opgetuigd. Het zal wel weer iets worden dat vooral op vliegverkeer en veerboten is gericht, met gratis tests op vliegvelden en in de havens. En het is natuurlijk een politiek praatje om toeristen ervan te overtuigen dat ze vooral naar Frankrijk moeten komen deze zomer...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 mei 2021, 18:21

Als die test wordt afgeschaft en ik niet in quarantaine hoef wil ik het wel overwegen :top:

Autosnelwegen.net

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » ma 17 mei 2021, 18:26

Diverse collega’s wonen op minder dan 30 kilometer van de grens, dan ben je uitgezonderd van de testplicht. Van hen heb ik vernomen dat er vrijwel nooit wordt gecontroleerd aan de Belgische grens. En als je die eenmaal over bent kun je natuurlijk altijd zeggen dat je al een maand in Frankrijk bent. Dat laatste heb ik natuurlijk niet gezegd [emoji6]

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 17 mei 2021, 18:29

Palance schreef: ma 17 mei 2021, 18:21 Als die test wordt afgeschaft en ik niet in quarantaine hoef wil ik het wel overwegen :top:
Idem hier, ga graag naar Frankrijk, maar niet als we ons moeten laten testen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 17 mei 2021, 19:10

Palance schreef: ma 17 mei 2021, 18:07
Boeck536 schreef: ma 17 mei 2021, 18:00 Nieuws uit Frankrijk: vanaf 9 juni kun je Frankrijk inreizen met een negatieve PCR-test, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat je Corona hebt gehad. Vorig jaar is Frankrijk 60 miljard misgelopen aan inkomsten uit toerisme, en de regering wenst dat dit jaar te voorkomen. Om die reden zullen PCR-tests deze zomer gratis worden aangeboden aan toeristen.
Die snap ik niet. Je kan een gratis test krijgen in Frankrijk krijgen, maar om het land in te komen moet je eerst een test doen. Of delen ze die testen alleen aan de grens uit?
Of is die gratis test bedoeld om weer terug te kunnen keren naar Nederland?

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 17 mei 2021, 19:15

Boeck536 schreef: ma 17 mei 2021, 18:19 Ja, dat was exact mijn gedachte. Ik betwijfel ook of er aan de landsgrenzen teststraten zullen worden opgetuigd. Het zal wel weer iets worden dat vooral op vliegverkeer en veerboten is gericht, met gratis tests op vliegvelden en in de havens. En het is natuurlijk een politiek praatje om toeristen ervan te overtuigen dat ze vooral naar Frankrijk moeten komen deze zomer...
Het is natuurlijk lachwekkend om te bedenken dat ze zeggen dat ze niet weer zo,n slecht jaar qua toerisme willen hebben dit jaar, maar wel die eisen om het land in te komen blijven stellen. :facepalm: Je ziet natuurlijk nu al weer aankomen dat als je die eisen stelt, er weer een stuk minder toeristen zullen komen. Hoe aantrekkelijk je het ook maakt (gratis testen bijvoorbeeld) niet iedere toerist is bereid omdat te doen. Als je echt weer een zomer zoals vanouds wilt hebben, laat dan die eisen weg en geef het vrij.. Maar goed dat zal vast wel niet maatschappelijke 'wenselijk' zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 mei 2021, 19:18

Boeck536 schreef: ma 17 mei 2021, 18:00 Ik zie dat het hier nog niet expliciet genoemd is: de verplichte negatieve PCR-test en quarantaineplicht voor het binnenreizen van Nederland vanuit een hoogrisicogebied zijn inmiddels van kracht. De negatieve test geldt niet voor autoverkeer. Op de quarantaineplicht zijn tal van uitzonderingen en zal voor autoverkeer in de praktijk niet of nauwelijks worden gehandhaafd.
De verplichte quarantaine geldt enkel/gaat enkel gelden voor zeer hoog risicogebieden.
brytje008 schreef: ma 17 mei 2021, 19:15Het is natuurlijk lachwekkend om te bedenken dat ze zeggen dat ze niet weer zo,n slecht jaar qua toerisme willen hebben dit jaar, maar wel die eisen om het land in te komen blijven stellen. :facepalm: Je ziet natuurlijk nu al weer aankomen dat als je die eisen stelt, er weer een stuk minder toeristen zullen komen. Hoe aantrekkelijk je het ook maakt (gratis testen bijvoorbeeld) niet iedere toerist is bereid omdat te doen. Als je echt weer een zomer zoals vanouds wilt hebben, laat dan die eisen weg en geef het vrij.. Maar goed dat zal vast wel niet maatschappelijke 'wenselijk' zijn.
Liever met een sneltest naar het buitenland op vakantie dan helemaal niet naar het buitenland op vakantie. En zeker als de test gratis is. Dat testen op zich vind ik niet eens vervelend. Toegegeven, het is wat gedoe en het is overdreven, maar ik heb nu vier keer een test gehad en ik vond het alleszins meevallen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 17 mei 2021, 19:21

paolie schreef: ma 17 mei 2021, 19:10
Palance schreef: ma 17 mei 2021, 18:07
Of is die gratis test bedoeld om weer terug te kunnen keren naar Nederland?
Genoeg kleine wegen die je in staat stellen om volgens het Schengenakkoord het vrije verkeer in die zone te rechtvaardigen.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 17 mei 2021, 19:24

@coentunnel Tuurlijk, ik heb ook liever dat ik wel naar het buitenland kan ook al is het met een test, dan helemaal niet. Maar ik blijf het raar vinden dat al die ministers in verschillende landen denken dat ze daar het toerisme seizoen mee redden en dat het weer naar het niveau van voor Corona gaat. Want ik geloof daar niks van, tuurlijk helpt het wel een beetje dat geloof ik wel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 mei 2021, 19:25

Alle GGD's zoude zijn gestopt met het bijschrijven van de vaccinaties in het gele boekje. Alle GGD's? Nee, één GGD blijft dapper weerstand houden tegen de achterlijke ideeën van Hugo de Jonge. De GGD Hollands Midden (vaccinatielocaties Leiden, Gouda, Alphen aan den Rijn, Noordwijkerhout, Bergambacht en vanaf 24 mei ook Nieuwerkerk aan den IJssel en Leiderdorp) wil wél de prikjes bijschrijven in je gele boekje.

Dat is ideaal voor degenen die op reis gaan naar landen waar bijschrijving in het gele boekje wél als bewijs wordt gezien: dat kan verplicht testen of quarantaine voorkomen, of geeft ter plekke meer vrijheden.

Het bericht van vandaag van de website van de GGD Hollands Midden:
GGD Hollands Midden schreef:Vaccinatiestempel in gele boekje

maandag, 17 mei 2021

In Hollands Midden kunnen mensen wel een stempel krijgen in hun vaccinatieboekje. Wij doen dat in de wachtruimte na de vaccinatie. Daar loopt personeel rond om de stempels en handtekeningen te zetten. U moet er wel zelf om vragen, wij doen dat niet pro-actief.

Alleen op de dag zelf

Wij stempelen ook alleen op de dag van de vaccinatie zelf. U kunt een stempel krijgen op uw eerste of tweede vaccinatieafspraak.

Ik heb mijn tweede prik al gehad, kan ik aslnog een stempel halen?

Nee. Dus je kan niet achteraf terugkomen voor een stempel. Dit doet de GGD niet omdat wij 18.000 mensen per dag op de locaties krijgen en we geen tijd en fysieke ruimte hebben mensen alsnog van een stempel te voorzien.

Om wel een bewijs van vaccinatie in uw gele boekje te zetten is ons advies om de registratiekaart die u na vaccinatie krijgin in uw gele boekje te stoppen of plakken. Dit is de kaart/brief waarop relevante informatie over de vaccinatie staat: datum toegediende vaccinatie, productnaam, batchnummer vaccin en een url die linkt naar meer informatie van de Rijksoverheid over coronavaccinatie.

Ik ben mijn registratiebewijs kwijt

Om uw persoonlijke vaccinatiegegevens in te zien kunt u inloggen op coronatest.nl om uw vaccinatiegegevens in te zien. Daar staat wanneer u met welk vaccin bent gevaccineerd. U kunt die pagina printen.

Ik heb geen geel boekje

Heeft u geen geel boekje? Dan kunt u helaas geen geel boekje op de vaccinatielocatie kopen. U kunt het gele boekje online een kopen via de uitgever van het gele boekje.

Over het gele boekje

Over het gele boekje: het is gele boekje is in een aantal landen geldig, maar niet overal ter wereld. Het kan dus goed zijn dat het land van uw vakantiebestemming uw gele boekje niet accepteert als vaccinatiebewijs.

Naast de registratiekaart coronavaccinatie ligt er op dit moment een concreet plan van de Europese Commissie om op korte termijn een vaccinatiepaspoort in te voeren. Dit is een digitaal groen certificaat dat in heel Europa geldig is. Reizigers kunnen dan met een QR-code op hun telefoon bewijzen dat ze gevaccineerd zijn of negatief hebben getest. Het paspoort wordt niet alleen gebruikt om te reizen, maar ook om in Nederland toegang te krijgen tot evenementen, theaters, musea en sportwedstrijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 mei 2021, 19:28

brytje008 schreef: ma 17 mei 2021, 19:24 @coentunnel Tuurlijk, ik heb ook liever dat ik wel naar het buitenland kan ook al is het met een test, dan helemaal niet. Maar ik blijf het raar vinden dat al die ministers in verschillende landen denken dat ze daar het toerisme seizoen mee redden en dat het weer naar het niveau van voor Corona gaat. Want ik geloof daar niks van, tuurlijk helpt het wel een beetje dat geloof ik wel.
Tja, laten we wel wezen: de regels zullen voor de zomervakantie dit jaar een stuk strenger zijn dan vorig jaar. Het zal ofwel testen worden, of aantonen dat je gevaccineerd bent. Misschien als de zomer dichterbij komt, dat sommige landen die de toeristen wél erg graag willen hebben een uitzondering maken en geen aanvullende (test)eisen stellen. Dat zal dan ook afhangen van de vaccinatiegraad in het land zelf, en het aantal gevallen van het virus binnen Europa. Als dat de komende vier weken hard daalt zullen sommige landen misschien nog wel afscheid nemen van de testverplichting.

En sommige landen zullen genoegen nemen met een sneltest. Onder anderen Kroatië, Italië en Zweden doen dat al. Zelfs als je wel voor de test moet betalen scheelt dat qua kosten toch een flinke slok op een borrel.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 17 mei 2021, 19:35

brytje008 schreef: ma 17 mei 2021, 19:24 @coentunnel Tuurlijk, ik heb ook liever dat ik wel naar het buitenland kan ook al is het met een test, dan helemaal niet. Maar ik blijf het raar vinden dat al die ministers in verschillende landen denken dat ze daar het toerisme seizoen mee redden en dat het weer naar het niveau van voor Corona gaat. Want ik geloof daar niks van, tuurlijk helpt het wel een beetje dat geloof ik wel.
Kijk, bij autoverkeer tests eisen of quarantaine schrikt enkel de stayhomers af en de mensen die met de bus/trein/vliegtuig reizen. Diegenen die in kleine bubbel de grens oversteken om zich dan 1200km verder neer te poten in een hotel of op een camping kunnen even goed die onzin aan zich voorbij laten gaan.

Maar goed, onze politici in BE en NL denken dat ze het warm water uitgevonden hebben door vanalles uit te vinden dat de dwingendheid dient te benadrukken, zelfs na het afronden van de vaccinatiecampagne. Ze doen maar, dan calculeer ik de boete maar in het vakantiebudget of zo. Lekker boeiend uiteindelijk.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 17 mei 2021, 20:12

Boeck536 schreef: ma 17 mei 2021, 18:00 Ik zie dat het hier nog niet expliciet genoemd is: de verplichte negatieve PCR-test en quarantaineplicht voor het binnenreizen van Nederland vanuit een hoogrisicogebied zijn inmiddels van kracht. De negatieve test geldt niet voor autoverkeer. Op de quarantaineplicht zijn tal van uitzonderingen en zal voor autoverkeer in de praktijk niet of nauwelijks worden gehandhaafd.
De reden dat je het hier nog niet genoemd is is omdat het niet klopt. De test- en quarantaineplicht is nog niet van kracht, omdat er in de Eerste Kamer nog niet over de wet is gestemd: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... licht_voor
Dat zal volgens de huidige planning volgende week dinsdag gebeuren.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » ma 17 mei 2021, 21:11

Bedankt voor de verduidelijking, ik vond dat er al zo weinig over te lezen was. Wellicht zal de media dan volgende week ook wat meer aandacht geven aan de uitzonderingen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 17 mei 2021, 23:05

Coen Tunnel schreef: ma 17 mei 2021, 19:28 (..)
Tja, laten we wel wezen: de regels zullen voor de zomervakantie dit jaar een stuk strenger zijn dan vorig jaar. Het zal ofwel testen worden, of aantonen dat je gevaccineerd bent. Misschien als de zomer dichterbij komt, dat sommige landen die de toeristen wél erg graag willen hebben een uitzondering maken en geen aanvullende (test)eisen stellen. Dat zal dan ook afhangen van de vaccinatiegraad in het land zelf, en het aantal gevallen van het virus binnen Europa. (..)
Vanmiddag onderstaande vragen en antwoorden gehoord:
(..) Bovendien is er nog steeds veel discussie, want hoe ethisch en eerlijk is zo'n paspoort? Daarom bij Blok&Toine vijf vragen over het vaccinatiepaspoort aan Roland Pierik, Universitair Hoofddocent rechtstheorie aan de Universiteit van Amsterdam. (..)

https://www.nporadio1.nl/blok-toine/ond ... iepaspoort

Rond minuut 3 hamert meneer Pierik op het feit dat mensen die niet getest of gevaccineerd zijn, besmettelijk kunnen zijn voor covid-19. Daarom moet je in lockdown, als je niet wilt testen of een vaccin wenst. Heel simpele, vrije, keuze volgens die man. Want, 'je mag een ander niet besmetten'. . Juist ja.

Maar.. volgens mij is nog niet onomstotelijk vast komen te staan dat vaccinatie van een persoon voorkomt dat diegene een ander kan besmetten met het virus. Dus, waarom eisen de landen die zitten te springen om toeristen dan een vaccinatie of testbewijs??

Ja, om het virus (in theorie) niet binnen de landsgrenzen te krijgen..
Om de druk op hun eigen zorgsystemen te beheersen zonder dat toeristen de schaarse IC plekken in bezit nemen.

.. maar ook zonder al die poespas kan een klachtenvrije toerist gewoon dat land in, lijkt mij.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 mei 2021, 23:22

Durashift schreef: ma 17 mei 2021, 23:05Rond minuut 3 hamert meneer Pierik op het feit dat mensen die niet getest of gevaccineerd zijn, besmettelijk kunnen zijn voor covid-19. Daarom moet je in lockdown, als je niet wilt testen of een vaccin wenst. Heel simpele, vrije, keuze volgens die man. Want, 'je mag een ander niet besmetten'. . Juist ja.
Het ging toch om de druk op de zorg?

Daar lijkt het hoogtepunt achter de rug te zijn. En al is COVID-19 zeker geen pretje, het is geen ziekte zoals ebola waarbij je echt alles op alles moet zetten om verspreiding totaal tegen te gaan. Zolang de zorg het aankan rechtvaardigt het geen rigide maatregelen als strenge lockdowns en testverplichtingen.

Mensen kunnen ook besmettelijk zijn voor de griep. Ook niet leuk. Kun je ook aan doodgaan.
.. maar ook zonder al die poespas kan een klachtenvrije toerist gewoon dat land in, lijkt mij.
Inderdaad, zonder symptomen is de kans erg klein dat er iets aan de hand is. Het is natuurlijk flauwekul om testbewijzen van toeristen te verlangen, zeker in landen waar de uitbraak ook nog niet helemaal onder controle is. In gebieden waar net als in Nederland nog steeds aardig wat gevallen zijn - bv. Kroatië, Zweden - vragen ze ook testbewijzen. Terwijl je natuurlijk ook kans loopt om juist daar het virus op te lopen. Dan kun je toeristen getest je land binnen laten, maar wie zegt dat ze dan onbesmet weer terugreizen? Volgens mij hebben dit soort testmaatregelen, zeker voor reizigers binnen Europa, nog nergens echt geholpen om het aantal besmettingen terug te dringen. Het kost vooral veel geld voor de burger, en een paar bedrijven en laboratoria verdienen er lekker aan. Toegevoegde waarde: nihil.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 18 mei 2021, 7:07

Coen Tunnel schreef: ma 17 mei 2021, 23:22 Het ging toch om de druk op de zorg?
Dat argument lijkt ondertussen al heel snel vergeten te zijn. En niet alleen in Nederland.

Overigens stonden in het AD van vandaag artikelen dat de prijzen van zowel vliegtickets als huurauto's flink omhooggeschoten zijn. Dat heeft ook deels te maken met het beperkte aanbod van huurauto's aangezien veel bedrijven hun wagenpark vorig jaar flink hebben laten slinken omdat er geen vraag meer was.

Autosnelwegen.net