Wimpie25 schreef: ↑di 18 mei 2021, 23:13
Komaan man, denk even na en zet inderdaad die Nederlandse bril eens af.

Dus ik moet mijn "Nederlandse bril" af zetten om incapabel beleid niet te zien?

Dan ben je eerder wanbeleid goed aan het praten. Het ontwerp slaat nergens op en laat fietsers in de voorrang om maar te voorzien. Daarmee investeer je niet in fietsveiligheid en ben je als lokale overheid aan het vragen om ongelukken. Mijn kritiek is daarom meer dan terecht. Maarja dat de Vlamingen dat niet kunnen zien, zegt meer over hun dan mensen met een "Nederlandse bril" die er duidelijk wèl de onveiligheid van inzien.
1: je gaat autoland Duitsland echt niet vergelijken met een land waar een fietscultuur geldt? Zeker niet als je er een voorbeeld bijhaalt waar de fietsers zeker niet veiliger af zijn.
Dat ga ik wel. En waarom? Op deze afrit die in Brüggen gedemonstreerd wordt, zijn fietsers buiten de voorrang. Fietsers moeten dus kijken of er auto's komen en dan oversteken. Bij de Tiensepoort is dat andersom en dat 2 maal in een totaal niet gunstige bocht. Dat is schreeuwen om ongevallen. De fietsers zijn in Brüggen veiliger af dan in Leuven puur om het feit dat dit fietspad veel veiliger is ingericht dan in Leuven.
2: nogmaals, denk even verder na. België heeft geen centraal mobiliteitsbeleid, jij haalt typische situaties aan uit het Waals Gewest. Ik mag trouwens hopen dat je beseft dat we hier met twee verschillende samenlevingsvormen zitten? Eén waar fietsen bij de cultuur hoort en een andere waar dat helemaal niet het geval is? Zoek eens op hoeveel expresswegen er in Vlaanderen er nog zijn waar fietspaden naastliggen. Zoek eens op hoeveel fietspaden er überhaupt in het Waals Gewest bubeko liggen.
Bree. 90 km/u
Onvoorstelbaar smalle fietsstroken langs de N71 bij Geel. 70 km/u
Ontzettend smalle fietsstroken langs de 2x2 R14 bij Geel. 90 km/u
Voorrang verlenen aan fietsers bij een afrit aan de R4?! 90 km/u
Dit zijn er dus al 4 die ik binnen een minuut of 10 intensief zoeken heb gevonden. Google gooide ze zowat in mijn hand en dan heb ik nog niet *alle* onvoorstelbaar smalle strookjes langs 1x2 gewestwegen meegepakt.
Zoek eens op hoeveel fietspaden er überhaupt in het Waals Gewest bubeko liggen.
Het klopt, Wallonië heeft heel weinig fietspaden bubeko. In Wallonië hebben ook minder mensen een bijna-dood ervaring om langs een expresweg te fietsen.
3: dit is een gewestweg, zoals beschreven in de opening. Een kruising tussen N3 en de R23. Deze weg is dus niet exclusief ontworpen en aangelegd door de Stad Leuven. Vrije rechtsaffers weghalen en een dubbelrichtingsfietpad. Allemaal zeer leuk maar wat met de mensen die hun woning wensen te bereiken?
De mensen die hun woning willen bereiken op de Leon Schreursvest en Bierbeekstraat willen bereiken kunnen dat gewoon via de Alfred Delaunoislaan en Kerkhofdreef. Mij maak je niet wijs dat deze twee straten overbelast gaan worden als je de Leon Schreursvest en Bierbeekstraat loskoppelt van de kruising en dus dood laat lopen. Dat is in elk geval al 4 conflictpunten minder.
Dat kleine tussenstraatje tussen de Blijde inkomststraat en Tiensestraat kan gewoon een stoep worden. Men kan ook via de kruising keren als deze beweging gewoon een aparte VRI richting krijgt. Dan heb je ook niet meer te maken met het feit dat je met een voorrangssituatie zit waar het recht van de sterkste geldt aangezien beide richtingen aan weers kanten voorrang moeten verlenen aan de hoofdstroom en beiden de kleine bocht hebben. De vijf parkeerplaatsen die je op het tussenstraatje weggooit zijn te verwaarlozen.
Wat met de files die alleen maar groter zullen worden omdat er geen vrije bewegingen meer mogelijk zullen zijn?
Dus of je nou moet wachten op een vrije rechtsafbeweging tot een verkeerslicht van de conflicterende richting op rood gaat, of je een vrije rechtsafbeweging hebt door een verkeerslicht? Mwoh ik vind dat een slap argument. Die files zullen daardoor echt niet toe gaan nemen hoor Wimpie. Als men twee keer voorrang moet verlenen aan fietsers denk ik dat de filedruk meer toeneemt dan dat men even moet wachten voor een verkeerslicht.
Vlaanderen gaat voor NUL verkeersdoden zoals de campagne luidt maar dan moet Vlaanderen toch echt actie ondernemen en die Nederlandse bril opzetten en dus keihard gaan werken aan verkeersveiligheid voor fietsers.