Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » vr 21 mei 2021, 9:53

^^ Plus het feit dat veel grenscontrolefaciliteiten zijn afgebroken. Om 1500 voertuigen per uur te controleren, heb je met 1 minuut per controle nog steeds 25 controlestraten nodig. Op veel grensovergangen is daar geen ruimte voor.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 21 mei 2021, 10:05

Zoals al eerder gezegd: het is vooral afschrikken met draconische boetes en straffen, maar de capaciteit om te controleren is er echt niet.
Zo straal je wel daadkracht uit, daar lijkt het vooral om te gaan.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Davy » vr 21 mei 2021, 10:11

Of puur steekproeven het hele land door. Bij standaard controles gewoon coronapaspoort vragen. In landen als Frankrijk staat vaak genoeg controle bij de péageposten.

In België zijn ook boetes uitgeschreven op deze manier toen het reisverbod van kracht was.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » vr 21 mei 2021, 11:42

De GGD Utrecht is weer begonnen met registratie in het gele boekje:
https://www.duic.nl/algemeen/ggd-utrech ... le-boekje/

Voor de landelijke negatieve richtlijn was er sprake van dat vooral GGD-regio's Haaglanden, Drenthe en Noord- en Oost-Gelderland weigerden.
GGD Haaglanden heeft dat dan ook direct nog maar even bevestigd afgelopen week:
https://www.ggdhaaglanden.nl/artikel/ge ... boekje.htm

Ook GGD Amsterdam meldt het niet te doen
https://www.ggd.amsterdam.nl/nieuwsover ... le-boekje/

In elk geval GGD Haaglanden heeft een prachtig email adres om hierover een klacht in te dienen:
corona.klachten@ggdhaaglanden.nl

Bij Amsterdam is er ook een Corona mailbox:
coronavragen@ggd.amsterdam.nl

Ik zou zeggen zoek je eigen GGD op en als ze nog steeds melden dat ze weigeren - stuur een klacht met vermelding naar Hollands midden en Utrecht.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » vr 21 mei 2021, 12:50

Davy schreef: vr 21 mei 2021, 10:11 Of puur steekproeven het hele land door. Bij standaard controles gewoon coronapaspoort vragen. In landen als Frankrijk staat vaak genoeg controle bij de péageposten.

In België zijn ook boetes uitgeschreven op deze manier toen het reisverbod van kracht was.
Helaas wel :| Ik als 27 jarige die alleen reist met de auto word regelmatig staande gehouden voor controle in Frankrijk. Tja want iedere Nederlander die alleen reist met de auto en jong is, is een notoire drugs gebruiker/dealer :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 21 mei 2021, 13:03

Dat geldt natuurlijk ook voor lichtgetinte jongeren met een Franse auto die 's avonds in steden in Nederland rijden. :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 mei 2021, 13:16

brytje008 schreef: vr 21 mei 2021, 12:50 Ik als 27 jarige die alleen reist met de auto word regelmatig staande gehouden voor controle in Frankrijk. Tja want iedere Nederlander die alleen reist met de auto en jong is, is een notoire drugs gebruiker/dealer
Toegegeven, ik rij niet zo vaak in of door Frankrijk met de auto, maar zo af en toe best wel eens. Ben nog nooit staande gehouden, behalve 1x heel kort voor de Fréjustunnel aan de Italiaanse kant richting Frankrijk door een Franse agent. Hij vroeg me alleen: "Germany?" waarop ik met "Yes" antwoorde en mocht meteen door. Voor de rest best vaak politie zien staan of rijden, maar schijnbaar nog niet de aandacht getrokken. Misschien zijn auto's met Duits kenteken wat minder verdacht. :hap:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 21 mei 2021, 13:18

Ik heb nog nooit een controle in Frankrijk gehad en ik kom er elk jaar en ben ook in alle hoeken van het land geweest (op 2 na alle departementen van het vasteland).

De enige controles die ik gehad heb was op de Duitse A81 ten zuiden van Stuttgart en af en toe bij de Øresundbrug als je Zweden binnenrijdt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 mei 2021, 13:43

^^ Ik heb meermaals controles in Frankrijk gehad bij het tolstation Biriatou, op de A63 vlakbij de Spaanse grens. Ook wel dat ze met zaklampen onder mijn auto schenen, of dat ik vragen kreeg waar ik op weg naar toe was.

Ook heb ik wel controles gehad op de A1 bij de Péages, maar dat stelde weinig voor en was begrijpelijk, want dat was vlak na de aanslagen in Nice.

Van andere plekken in Frankrijk kan ik me zo gauw geen controles herinneren.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 21 mei 2021, 13:51

^^ ik rij relatief veel in Frankrijk. Nog nooit controle gehad. Wel al meerdere malen in Nederland zelf, twee keer in Zwitserland, een keer in Slowakije en een keer in Duitsland.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 21 mei 2021, 13:59

Met mijn eigen auto heb ik nog maar 1 keer controle gehad in het buitenland. Dat was de douane nabij Brussel.

Met een huurauto wel iets vaker (in Bosnië-Herzegovina, dat leverde me ook nog een prent op, en 2 keer in Marokko).

Heel vroeger werden we in toen nog Joegoslavië na een tolstation nog wel eens aan de kant gezet voor wat vragen, maar dat stelde ook niks voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 21 mei 2021, 14:27

Vanaf maandag kunnen toeristen uit landen die een laag risiconiveau hebben al zonder negatieve test naar Spanje reizen.
Vanaf 7 juni geldt dit ook voor gevaccineerden van buiten de EU.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 21 mei 2021, 14:29

Dat is snel: wordt al begonnen met het aftuigen van een systeem voordat het is opgetuigd. Hopelijk gaan meer landen inzien dat het waanzin is.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door NWH » vr 21 mei 2021, 14:30

Ik heb met m'n eigen auto wel een controles gehad in Duitsland en Portugal en Andorra, met een huurauto nog nooit.
In Frankrijk echter nog nooit gecontroleerd.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door NWH » vr 21 mei 2021, 14:30

mavas schreef: vr 21 mei 2021, 14:27 Vanaf maandag kunnen toeristen uit landen die een laag risiconiveau hebben al zonder negatieve test naar Spanje reizen.
Vanaf 7 juni geldt dit ook voor gevaccineerden van buiten de EU.
Dat is een prima ontwikkeling! Dat er maar een hoop landen mogen volgen :woop:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » vr 21 mei 2021, 14:54

Daar vallen wij in Nederland dus nog wel even buiten lijkt me...

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 21 mei 2021, 15:00

Maar goed: er zijn dus in principe geen grenscontroles voor autoverkeer, zo luidt de berichtgeving in de media. Je kunt wel "ergens in het land" gecontroleerd worden op je coronapaspoort. Wat zegt dat dan nog? Men kan toch helemaal niet weten waar je vandaan komt en hoe lang je al in het land bent? Misschien ben ik er al wel 4 weken? Misschien kom ik als Nederlander wel uit een "veilig land".

Het lijkt steeds meer een wassen neus dit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 21 mei 2021, 15:01

exroosje schreef: vr 21 mei 2021, 14:54 Daar vallen wij in Nederland dus nog wel even buiten lijkt me...
Ik neem aan dat dan ook gevaccineerden van binnen de EU daarheen mogen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 21 mei 2021, 16:10

Wanneer kunnen we eigenlijk verwachten dat Nederland een laag-risicoland wordt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 21 mei 2021, 16:13

Dat is afhankelijk van de definitie die gehanteerd wordt. Een definitie die misschien wel per land verschilt. Dat kan best nog wel eens een week of 3-4 duren met de huidige trend.

Nederland ligt wel achter op de meeste andere Europese landen:
Afbeelding

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » vr 21 mei 2021, 16:21

Palance schreef: vr 21 mei 2021, 15:01
exroosje schreef: vr 21 mei 2021, 14:54 Daar vallen wij in Nederland dus nog wel even buiten lijkt me...
Ik neem aan dat dan ook gevaccineerden van binnen de EU daarheen mogen.
Maar dat mochten we al.
Het gaat er nu om dat je net als vorig jaar zonder restricties ergens naar toe mag. Dan moet je dus uit een laag risico land komen.
En inderdaad, als je eerst 3 week in Italie bent geweest en daarna een stop over maakt in Duitsland op de terugreis ben je feitelijk in de categorie italiaan voor een duitser, en niet een nederlander. Met een Nederlands kenteken kunnen ze je er uit pakken en moet je aannemelijk maken dat je de afgelopen 3 weken in Italie bent geweest, Andersom de italiaan die 3 week in Nederland was zal waarschijnlijk nergens opgemerkt worden.
Maar daar gaat het ook niet om, het hoeft niet sluitend als je de verspreiding maar terugdringt door de reguliere gevallen er uit te pikken, en je R is voldoende laag kun je accepteren dat het niet sluitend is.
Die discussie zie je hier telkens terugkomen, een regeling is een wassen neus als ie niet sluitend is - Nee, als ie maar een significant deel wel er uit pikt.

Ik hoor vaak de grens van 150/100000 voor veilig. De helft van nu dus.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door ronny forgeron » vr 21 mei 2021, 16:25

In China heeft elke provincie een eigen app met een groene QR code, maar ik reis met mijn Guangdong GHC app heel China door zonder problemen, als er al naar de app gevraagd wordt natuurlijk. Kan er ook mee naar Macao.
In de app staan alle testen die ik gehad heb, en binnenkort ook de vaccinatiegegevens als ik weer terug ben in Sanxiang en en de prik krijg. Ze hebben al 3x gebeld dat ik de vaccinatie kan krijgen want nu ook 60 en ouder sinds een week.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » vr 21 mei 2021, 16:42

mavas schreef: vr 21 mei 2021, 16:10 Wanneer kunnen we eigenlijk verwachten dat Nederland een laag-risicoland wordt?
Laag-risicoland zal nog wel even duren, maar volgens de Duitse normen zijn we geen zeer-hoog-risicoland meer. Die ligt namelijk op 200 positieve testen per 100.000 per week en daar zitten we nu onder. Dus zodra ze de nieuwe lijsten bekend maken kunnen we weer zonder test Duitsland in.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » vr 21 mei 2021, 16:56

BE zit op 143 momenteel, maar Vlaanderen scoort wel beter dan Wallonië.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door IQ[] » vr 21 mei 2021, 19:30

Een kennis wil zondag naar Ljubljana reizen voor zaken. Het is ons niet helemaal duidelijk wat de eisen zijn. Als we het goed begrijpen moet je een PCR laten doen. Zijn er voor zakelijke doeleinden nog bepaalde uitzonderingen op quarantaine ?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 21 mei 2021, 19:32

Sloveense regeringsinformatie over reizen naar het land: https://www.policija.si/enterslovenia/en

Hopelijk staat hier wat tussen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mhkamp » vr 21 mei 2021, 20:42

Komende vrijdag gaan ik en een kameraad van mij naar het mooie Limburg voor 10 dagen vakantie. Gezien mijn interesse voor WW2 wilde ik Margraten (die ik net op het moment van schrijven weer open zie gaan :woop: ) maar ook naar Henri-Chapelle en als het even kan naar Saint Avold, met natuurlijk, als het even kan, tanken in Luxemburg.

Als ik zo zie kan ik België gewoon bezoeken, de 48 uurs regeling., maar Frankrijk moet ik als ik begrijp een PCR test hebben? Gebouwen worden bij voorkeur niet bezocht en anders met zo'n lapje voor de mond (wat ik tijdens mijn vakantie zo veel mogelijk probeer te vermijden).
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Basjuh1981 » vr 21 mei 2021, 20:53

NWH schreef: vr 21 mei 2021, 14:30
mavas schreef: vr 21 mei 2021, 14:27 Vanaf maandag kunnen toeristen uit landen die een laag risiconiveau hebben al zonder negatieve test naar Spanje reizen.
Vanaf 7 juni geldt dit ook voor gevaccineerden van buiten de EU.
Dat is een prima ontwikkeling! Dat er maar een hoop landen mogen volgen :woop:
Vind je? Je moet dus een positieve test hebben anders kom je Spanje niet in :duck:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 21 mei 2021, 21:20

mhkamp schreef: vr 21 mei 2021, 20:42 Komende vrijdag gaan ik en een kameraad van mij naar het mooie Limburg voor 10 dagen vakantie. Gezien mijn interesse voor WW2 wilde ik Margraten (die ik net op het moment van schrijven weer open zie gaan :woop: ) maar ook naar Henri-Chapelle en als het even kan naar Saint Avold, met natuurlijk, als het even kan, tanken in Luxemburg.

Als ik zo zie kan ik België gewoon bezoeken, de 48 uurs regeling., maar Frankrijk moet ik als ik begrijp een PCR test hebben? Gebouwen worden bij voorkeur niet bezocht en anders met zo'n lapje voor de mond (wat ik tijdens mijn vakantie zo veel mogelijk probeer te vermijden).
Je kunt het wel wagen denk ik. Mits je begrijpt dat Nederland zo ongeveer het hoogste besmettingscijfer van Europa heeft. Waardoor sommigen je misschien "eng" vinden... En je geen drukke plaatsen opzoekt.
Toegegeven, het is wat flauw maar toch: tijdens een rondje door de Ardennen reed ik vandaag van de ene poot van de provincie Namen via Frankrijk naar de andere poot van die provincie. Bij de grens was niets te merken. Of de Fransen die uithoek rond Givet laten zitten om bij serieuzere grensovergangen wel te controleren weet ik niet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 21 mei 2021, 21:39

mhkamp schreef: vr 21 mei 2021, 20:42 Komende vrijdag gaan ik en een kameraad van mij naar het mooie Limburg voor 10 dagen vakantie. Gezien mijn interesse voor WW2 wilde ik Margraten (die ik net op het moment van schrijven weer open zie gaan :woop: ) maar ook naar Henri-Chapelle en als het even kan naar Saint Avold, met natuurlijk, als het even kan, tanken in Luxemburg.

Als ik zo zie kan ik België gewoon bezoeken, de 48 uurs regeling., maar Frankrijk moet ik als ik begrijp een PCR test hebben? Gebouwen worden bij voorkeur niet bezocht en anders met zo'n lapje voor de mond (wat ik tijdens mijn vakantie zo veel mogelijk probeer te vermijden).
Tip voor het post-coronatijdperk: bezoek eens fort Eben-Emael, net ten zuiden van Maastricht. Indrukwekkend en onneembaar geacht fort dat door de Duitsers binnen 24u werd veroverd.

Plaats reactie