Reizen in Europa ten tijde van COVID-19
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

-
- autoweg
Zoals al eerder gezegd: het is vooral afschrikken met draconische boetes en straffen, maar de capaciteit om te controleren is er echt niet.
Zo straal je wel daadkracht uit, daar lijkt het vooral om te gaan.
Zo straal je wel daadkracht uit, daar lijkt het vooral om te gaan.
-
- expressweg
Of puur steekproeven het hele land door. Bij standaard controles gewoon coronapaspoort vragen. In landen als Frankrijk staat vaak genoeg controle bij de péageposten.
In België zijn ook boetes uitgeschreven op deze manier toen het reisverbod van kracht was.
In België zijn ook boetes uitgeschreven op deze manier toen het reisverbod van kracht was.
-
- verkeersader
De GGD Utrecht is weer begonnen met registratie in het gele boekje:
https://www.duic.nl/algemeen/ggd-utrech ... le-boekje/
Voor de landelijke negatieve richtlijn was er sprake van dat vooral GGD-regio's Haaglanden, Drenthe en Noord- en Oost-Gelderland weigerden.
GGD Haaglanden heeft dat dan ook direct nog maar even bevestigd afgelopen week:
https://www.ggdhaaglanden.nl/artikel/ge ... boekje.htm
Ook GGD Amsterdam meldt het niet te doen
https://www.ggd.amsterdam.nl/nieuwsover ... le-boekje/
In elk geval GGD Haaglanden heeft een prachtig email adres om hierover een klacht in te dienen:
corona.klachten@ggdhaaglanden.nl
Bij Amsterdam is er ook een Corona mailbox:
coronavragen@ggd.amsterdam.nl
Ik zou zeggen zoek je eigen GGD op en als ze nog steeds melden dat ze weigeren - stuur een klacht met vermelding naar Hollands midden en Utrecht.
https://www.duic.nl/algemeen/ggd-utrech ... le-boekje/
Voor de landelijke negatieve richtlijn was er sprake van dat vooral GGD-regio's Haaglanden, Drenthe en Noord- en Oost-Gelderland weigerden.
GGD Haaglanden heeft dat dan ook direct nog maar even bevestigd afgelopen week:
https://www.ggdhaaglanden.nl/artikel/ge ... boekje.htm
Ook GGD Amsterdam meldt het niet te doen
https://www.ggd.amsterdam.nl/nieuwsover ... le-boekje/
In elk geval GGD Haaglanden heeft een prachtig email adres om hierover een klacht in te dienen:
corona.klachten@ggdhaaglanden.nl
Bij Amsterdam is er ook een Corona mailbox:
coronavragen@ggd.amsterdam.nl
Ik zou zeggen zoek je eigen GGD op en als ze nog steeds melden dat ze weigeren - stuur een klacht met vermelding naar Hollands midden en Utrecht.
-
- verkeersader
Helaas wel

Touren is rough so you got to be tough
-
- 4x5 autosnelweg
Dat geldt natuurlijk ook voor lichtgetinte jongeren met een Franse auto die 's avonds in steden in Nederland rijden. 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Toegegeven, ik rij niet zo vaak in of door Frankrijk met de auto, maar zo af en toe best wel eens. Ben nog nooit staande gehouden, behalve 1x heel kort voor de Fréjustunnel aan de Italiaanse kant richting Frankrijk door een Franse agent. Hij vroeg me alleen: "Germany?" waarop ik met "Yes" antwoorde en mocht meteen door. Voor de rest best vaak politie zien staan of rijden, maar schijnbaar nog niet de aandacht getrokken. Misschien zijn auto's met Duits kenteken wat minder verdacht.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Ik heb nog nooit een controle in Frankrijk gehad en ik kom er elk jaar en ben ook in alle hoeken van het land geweest (op 2 na alle departementen van het vasteland).
De enige controles die ik gehad heb was op de Duitse A81 ten zuiden van Stuttgart en af en toe bij de Øresundbrug als je Zweden binnenrijdt.
De enige controles die ik gehad heb was op de Duitse A81 ten zuiden van Stuttgart en af en toe bij de Øresundbrug als je Zweden binnenrijdt.
-
- Voorzitter

Ook heb ik wel controles gehad op de A1 bij de Péages, maar dat stelde weinig voor en was begrijpelijk, want dat was vlak na de aanslagen in Nice.
Van andere plekken in Frankrijk kan ik me zo gauw geen controles herinneren.
-
- expressweg

-
- 4x5 autosnelweg
Met mijn eigen auto heb ik nog maar 1 keer controle gehad in het buitenland. Dat was de douane nabij Brussel.
Met een huurauto wel iets vaker (in Bosnië-Herzegovina, dat leverde me ook nog een prent op, en 2 keer in Marokko).
Heel vroeger werden we in toen nog Joegoslavië na een tolstation nog wel eens aan de kant gezet voor wat vragen, maar dat stelde ook niks voor.
Met een huurauto wel iets vaker (in Bosnië-Herzegovina, dat leverde me ook nog een prent op, en 2 keer in Marokko).
Heel vroeger werden we in toen nog Joegoslavië na een tolstation nog wel eens aan de kant gezet voor wat vragen, maar dat stelde ook niks voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Vanaf maandag kunnen toeristen uit landen die een laag risiconiveau hebben al zonder negatieve test naar Spanje reizen.
Vanaf 7 juni geldt dit ook voor gevaccineerden van buiten de EU.
Vanaf 7 juni geldt dit ook voor gevaccineerden van buiten de EU.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Dat is snel: wordt al begonnen met het aftuigen van een systeem voordat het is opgetuigd. Hopelijk gaan meer landen inzien dat het waanzin is.
-
- verkeersader
Ik heb met m'n eigen auto wel een controles gehad in Duitsland en Portugal en Andorra, met een huurauto nog nooit.
In Frankrijk echter nog nooit gecontroleerd.
In Frankrijk echter nog nooit gecontroleerd.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- verkeersader
Dat is een prima ontwikkeling! Dat er maar een hoop landen mogen volgen

- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- verkeersader
Daar vallen wij in Nederland dus nog wel even buiten lijkt me...
-
- autoweg
Maar goed: er zijn dus in principe geen grenscontroles voor autoverkeer, zo luidt de berichtgeving in de media. Je kunt wel "ergens in het land" gecontroleerd worden op je coronapaspoort. Wat zegt dat dan nog? Men kan toch helemaal niet weten waar je vandaan komt en hoe lang je al in het land bent? Misschien ben ik er al wel 4 weken? Misschien kom ik als Nederlander wel uit een "veilig land".
Het lijkt steeds meer een wassen neus dit.
Het lijkt steeds meer een wassen neus dit.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik neem aan dat dan ook gevaccineerden van binnen de EU daarheen mogen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Wanneer kunnen we eigenlijk verwachten dat Nederland een laag-risicoland wordt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Moderator
Dat is afhankelijk van de definitie die gehanteerd wordt. Een definitie die misschien wel per land verschilt. Dat kan best nog wel eens een week of 3-4 duren met de huidige trend.
Nederland ligt wel achter op de meeste andere Europese landen:

Nederland ligt wel achter op de meeste andere Europese landen:

-
- verkeersader
Maar dat mochten we al.
Het gaat er nu om dat je net als vorig jaar zonder restricties ergens naar toe mag. Dan moet je dus uit een laag risico land komen.
En inderdaad, als je eerst 3 week in Italie bent geweest en daarna een stop over maakt in Duitsland op de terugreis ben je feitelijk in de categorie italiaan voor een duitser, en niet een nederlander. Met een Nederlands kenteken kunnen ze je er uit pakken en moet je aannemelijk maken dat je de afgelopen 3 weken in Italie bent geweest, Andersom de italiaan die 3 week in Nederland was zal waarschijnlijk nergens opgemerkt worden.
Maar daar gaat het ook niet om, het hoeft niet sluitend als je de verspreiding maar terugdringt door de reguliere gevallen er uit te pikken, en je R is voldoende laag kun je accepteren dat het niet sluitend is.
Die discussie zie je hier telkens terugkomen, een regeling is een wassen neus als ie niet sluitend is - Nee, als ie maar een significant deel wel er uit pikt.
Ik hoor vaak de grens van 150/100000 voor veilig. De helft van nu dus.
-
- verkeersader
In China heeft elke provincie een eigen app met een groene QR code, maar ik reis met mijn Guangdong GHC app heel China door zonder problemen, als er al naar de app gevraagd wordt natuurlijk. Kan er ook mee naar Macao.
In de app staan alle testen die ik gehad heb, en binnenkort ook de vaccinatiegegevens als ik weer terug ben in Sanxiang en en de prik krijg. Ze hebben al 3x gebeld dat ik de vaccinatie kan krijgen want nu ook 60 en ouder sinds een week.
In de app staan alle testen die ik gehad heb, en binnenkort ook de vaccinatiegegevens als ik weer terug ben in Sanxiang en en de prik krijg. Ze hebben al 3x gebeld dat ik de vaccinatie kan krijgen want nu ook 60 en ouder sinds een week.
-
- expressweg
Laag-risicoland zal nog wel even duren, maar volgens de Duitse normen zijn we geen zeer-hoog-risicoland meer. Die ligt namelijk op 200 positieve testen per 100.000 per week en daar zitten we nu onder. Dus zodra ze de nieuwe lijsten bekend maken kunnen we weer zonder test Duitsland in.
-
- 2x2 autosnelweg
BE zit op 143 momenteel, maar Vlaanderen scoort wel beter dan Wallonië.
-
- expressweg
Een kennis wil zondag naar Ljubljana reizen voor zaken. Het is ons niet helemaal duidelijk wat de eisen zijn. Als we het goed begrijpen moet je een PCR laten doen. Zijn er voor zakelijke doeleinden nog bepaalde uitzonderingen op quarantaine ?
-
- 4x5 autosnelweg
Sloveense regeringsinformatie over reizen naar het land: https://www.policija.si/enterslovenia/en
Hopelijk staat hier wat tussen.
Hopelijk staat hier wat tussen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Komende vrijdag gaan ik en een kameraad van mij naar het mooie Limburg voor 10 dagen vakantie. Gezien mijn interesse voor WW2 wilde ik Margraten (die ik net op het moment van schrijven weer open zie gaan
) maar ook naar Henri-Chapelle en als het even kan naar Saint Avold, met natuurlijk, als het even kan, tanken in Luxemburg.
Als ik zo zie kan ik België gewoon bezoeken, de 48 uurs regeling., maar Frankrijk moet ik als ik begrijp een PCR test hebben? Gebouwen worden bij voorkeur niet bezocht en anders met zo'n lapje voor de mond (wat ik tijdens mijn vakantie zo veel mogelijk probeer te vermijden).

Als ik zo zie kan ik België gewoon bezoeken, de 48 uurs regeling., maar Frankrijk moet ik als ik begrijp een PCR test hebben? Gebouwen worden bij voorkeur niet bezocht en anders met zo'n lapje voor de mond (wat ik tijdens mijn vakantie zo veel mogelijk probeer te vermijden).
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- autoweg
Vind je? Je moet dus een positieve test hebben anders kom je Spanje niet in

-
- 2x4 autosnelweg
Je kunt het wel wagen denk ik. Mits je begrijpt dat Nederland zo ongeveer het hoogste besmettingscijfer van Europa heeft. Waardoor sommigen je misschien "eng" vinden... En je geen drukke plaatsen opzoekt.mhkamp schreef: ↑vr 21 mei 2021, 20:42 Komende vrijdag gaan ik en een kameraad van mij naar het mooie Limburg voor 10 dagen vakantie. Gezien mijn interesse voor WW2 wilde ik Margraten (die ik net op het moment van schrijven weer open zie gaan) maar ook naar Henri-Chapelle en als het even kan naar Saint Avold, met natuurlijk, als het even kan, tanken in Luxemburg.
Toegegeven, het is wat flauw maar toch: tijdens een rondje door de Ardennen reed ik vandaag van de ene poot van de provincie Namen via Frankrijk naar de andere poot van die provincie. Bij de grens was niets te merken. Of de Fransen die uithoek rond Givet laten zitten om bij serieuzere grensovergangen wel te controleren weet ik niet.
-
- expressweg
Tip voor het post-coronatijdperk: bezoek eens fort Eben-Emael, net ten zuiden van Maastricht. Indrukwekkend en onneembaar geacht fort dat door de Duitsers binnen 24u werd veroverd.mhkamp schreef: ↑vr 21 mei 2021, 20:42 Komende vrijdag gaan ik en een kameraad van mij naar het mooie Limburg voor 10 dagen vakantie. Gezien mijn interesse voor WW2 wilde ik Margraten (die ik net op het moment van schrijven weer open zie gaan) maar ook naar Henri-Chapelle en als het even kan naar Saint Avold, met natuurlijk, als het even kan, tanken in Luxemburg.