Gotthardtunnel
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Re: Gotthardtunnel
Afgelopen vrijdag de tunnel genaderd rond 14:00u. T.h.v. Wassen in de file komen te staan, maar dit heeft alles bij elkaar slechts zo'n 40 minuten geduurd terwijl op verschillende bronnen 4 tot 6km file werd gemeld.
Op zaterdag bleek het stukken drukker te zijn, maar dit lag misschien ook aan de vele Zwitsers die vanwege hun nationale feestdag op 1 augustus massaal erop uit trokken.
Op zaterdag bleek het stukken drukker te zijn, maar dit lag misschien ook aan de vele Zwitsers die vanwege hun nationale feestdag op 1 augustus massaal erop uit trokken.
-
- autoweg
-
- zandpaadje
Klopt, echter vergeten te melden dat de file niet eens tot de ingang van de tunnel stond, maar slechts zo'n 2 km bedroeg (tot de Naxbergtunnel).
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Vermoed toch eerder vakantieverkeer. Als de nationale feestdag ergens door de week valt, zie je in Zwitserland meestal eigenlijk nauwelijks file.
-
- Moderator
Het valt mij op dat er de afgelopen weken toch nog regelmatig een file van meer dan 30 minuten staat voor de Gotthardtunnel, dus ook buiten het zomerseizoen. De pas is inmiddels al regelmatig dicht of sneeuwbedekt, kennelijk vangt dit normaal wat meer verkeer af zodat het tot vertragingen leidt.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
Momenteel 11 kilometer file en bijna 2 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel: https://www.srf.ch/news/schweiz/stau-am ... den-sueden
Overigens wel een constatering dat die files dus ook bestaan zonder internationaal reisverkeer: het zullen grotendeels Zwitsers zelf zijn die in de file staan. En die zullen dan ook wel niet verder dan Ticino reizen, dat kennelijk groot genoeg is voor zoveel vakantiegangers.
Overigens wel een constatering dat die files dus ook bestaan zonder internationaal reisverkeer: het zullen grotendeels Zwitsers zelf zijn die in de file staan. En die zullen dan ook wel niet verder dan Ticino reizen, dat kennelijk groot genoeg is voor zoveel vakantiegangers.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Volgens mij trekken de Duitsers zich echt nergens wat van aan, want hier in Nederland zie je ze ook af en aan rijden.
Vind dat toch gek hoor aangezien zij zelf ook een test moeten doen, maar waarschijnlijk gokken ze er allemaal op.

Touren is rough so you got to be tough
-
- 4x3 autosnelweg
Moeilijk om hier of dé Duitsers te spreken. Er zijn er toch echt veel minder op uit dan in reguliere jaren. Dat zie je aan de files richting Italië, aan drukte in Zeeland etc. Maar omdat er nu eenmaal 83 miljoen Duitsers zijn, kan een relatief kleine groep die zich nergens iets van aan trekt nog heel redelijke drukte veroorzaken. Volgens mij is in Italië nu ook de status dat je naar binnen mag met een negatieve test, dus als je bereid bent om die kort voor vertrek te regelen - wat let je? Dubbel wanneer je al gevaccineerd bent en in Duitsland daarmee vrijgesteld bent van alle gedoe bij terugkeer.
-
- 2x3 autosnelweg
Ze mogen 24 uur de grens over zonder quarantaine. En niet alleen is het binnen Schengen moeilijk te controleren, er is in Duitsland voor zover ik weet nauwelijks controle...
-
- 2x2 autosnelweg
Sinds de nieuwe “Corona-Einreiseverordnung” van 13 mei die nu in heel Duitsland geldt i.p.v. per deelstaat, hoeven Duitsers niet meer in quarantaine als ze in een normaal risicogebied zijn geweest. Een negatieve sneltest is voldoende en met inenting of genezen verklaring is dat zelfs niet meer nodig. Geen wonder dat nu diverse Duitsers er in Zwitserland en delen van Italië eropuit trekken.
Alleen als je uit een hoogrisicogebied of virusvariantengebied komt moet je nog in quarantaine, maar zelfs dat kan bij een hoogrisicogebied d.m.v. volledige inenting of genezenverklaring omzeilt worden.
Alleen als je uit een hoogrisicogebied of virusvariantengebied komt moet je nog in quarantaine, maar zelfs dat kan bij een hoogrisicogebied d.m.v. volledige inenting of genezenverklaring omzeilt worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x3 autosnelweg

Nederland is volgens mij op dit moment een hoogrisicogebied. Tenminste, dat was het een paar dagen geleden nog (of ik heb met de neus gekeken).
Echter had ik ook iets gevonden dat je voor NRW een bezoek van max 24 uur mag maken als je uit hoogrisicogebied komt, zonder in quarantaine te gaan, andersom mogen inwoners van NRW ook 24 uur naar een hoogrisicogebied zonder bij thuiskomst in quarantaine te moeten. Uiteraard wel een negatieve test meenemen. Of dat ook in de verordening van de bond staat, geen idee. Iets met bomen en bos...
-
- Voorzitter
Gisteren reed ik aan het begin van de avond van Emmeloord naar Zwolle over de N50. Ik zag dat de natuur zich aan het herstellen was: het is een lang weekend, dus de witte plaag kwam mij weer tegemoet. Veel Duitse kentekenplaten, vermoedelijk allemaal op weg naar Friesland.
Er stonden uitzonderingen in de Corona-Einreiseverordnung van NRW, maar die is ruim een week geleden ingetrokken. Dus alleen de Einreisverordnung van de Bund is nog geldig.duikgek89 schreef: ↑za 22 mei 2021, 16:45Echter had ik ook iets gevonden dat je voor NRW een bezoek van max 24 uur mag maken als je uit hoogrisicogebied komt, zonder in quarantaine te gaan, andersom mogen inwoners van NRW ook 24 uur naar een hoogrisicogebied zonder bij thuiskomst in quarantaine te moeten. Uiteraard wel een negatieve test meenemen. Of dat ook in de verordening van de bond staat, geen idee. Iets met bomen en bos...
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
In paragraaf 6, lid 6 staat nog steeds een uitzondering voor grensverkeer, voor zover je niet langer dan 24 uur in Duitsland verblijft.
https://www.bundesgesundheitsministeriu ... 021_V1.pdf
Die §§ 3 und 4 gelten nicht für Personen, die im Rahmen des Grenzverkehrs weniger als 24 Stunden in einem Risikogebiet aufgehalten haben oder für bis
zu 24 Stunden in die Bundesrepublik Deutschland einreisen

-
- 4x3 autosnelweg

-
- dorpsstraat

Zie paragraaf 6, lid 3, sub 1 van de eerder aangehaalde Coronavirus-Einreiseverordnung.
https://www.bundesgesundheitsministeriu ... 021_V1.pdf
-
- Moderator
Er staat een voertuig in brand op ongeveer 4 kilometer van het zuidportaal. Details zijn nog niet bekend bij de SRF. Het gaat wel wat langer duren en vandaag is een drukke terugreisdag van het pinksterweekend. Verkeer kan uitwijken via de Gotthardpass of via de San Bernardinotunnel.
-
- autoweg
Eventjes voor de duidelijkheid (ik lees dit als 4 km voor de tunnel), het is dus in de tunnel 4 km van het zuidportaal.
En inmiddels is de tunnel alweer open blijkbaar.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg

Ik had hetzelfde begrepen als Egbert.
-
- zandpaadje
Wij zijn van plan om over 2 weken naar Italië te rijden via de Gothardtunnel. En we zullen hier op een dinsdagmiddag rond 12.00 aankomen. Kun je op dat moment het beste door de tunnel rijden of over de pas? En hoelang is op dat moment gemiddeld de file?
-
- 4x3 autosnelweg
Dinsdag is zo’n beetje de rustigste dag van de week op de Gotthard, maar in de middag is er toch wel vaak file. Hoe eerder je kunt passeren, des te kleiner de kans dat je significante wachttijd krijgt. De pas kost iets van drie kwartier extra ten opzichte van de tunnel bij normaal verkeer, dus bij een gemelde vertraging van een uur heeft het zin. In dat geval moet je de A2 al af bij afrit Wassen (de laatste afrit Göschenen betekent feitelijk dat je in de wacht-file terecht komt).
-
- dorpsstraat
In noordelijke richting heb ik de pas wel eens genomen, om een ander uitzicht te hebben dan een eindeloze tunnel. Toen koste ons dat maar 20 minuten t.o.v. de filevrije tunnelroute.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg

Op dagen met veel vertraging voor de tunnel is de pas vaak vergelijkbaar of iets sneller en je rijdt in elk geval door.
Een stop op de pashoogte, al dan niet met een versnapering in het restaurant of bij één van de stalletjes, is vaak ook leuker dan de doorsnee verzorgingsplaats langs de snelweg.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 05 jul 2021, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg