Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » ma 01 feb 2021, 22:46

^^ Dat is nog van voor de HSL toch? Toen zat er veel lange-afstandsverkeer tussen Rotterdam en Amsterdam in die trein, waardoor snelheid belangrijk was. Met de opening van de HSL zijn al die langeafstandsreizigers verdwenen en zat er enkel nog regionale reizigers in, waardoor extra stops voor meer reizigers de reistijd verkorte dan verlengde.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » di 02 feb 2021, 1:33

Toen werd er ook nog op Rotterdam Lombardijen gestopt toch?

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Klaasje » di 02 feb 2021, 8:24

Door de sneltreinen ja.. maar dit is allemaal pre-2012

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » di 02 feb 2021, 8:35

De Zeeuwse IC stopte niet op Lombardijen. De sneltrein Amsterdam-Breda via Haarlem volgens mij wel.

Delft werd ook niet door de Zeeuwse IC aangedaan, maar volgens mij wel door Den Haag-Eindhoven/Venlo. Schiedam Centrum was ook nog geen IC-station.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » di 02 feb 2021, 8:46

Steptimer schreef: ma 01 feb 2021, 22:03 Toen was het nog een hele fijne Intercity met weinig stops in de Randstad.
^^ Idd, als student in de jaren 2005-2010 dankbaar gebruik van gemaakt (en klopt wat Coen hierboven zegt).
En dagelijks Goes - Vlissingen v.v. Met toen nog de intercity-stop in Souburg. En dan stapvoets nog een paar honderd meter (zo voelde het) naar Vlissingen.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 02 feb 2021, 12:06

Coen Tunnel schreef: di 02 feb 2021, 8:35 De Zeeuwse IC stopte niet op Lombardijen. De sneltrein Amsterdam-Breda via Haarlem volgens mij wel.

Delft werd ook niet door de Zeeuwse IC aangedaan, maar volgens mij wel door Den Haag-Eindhoven/Venlo. Schiedam Centrum was ook nog geen IC-station.
De "Zeeuwse treinen" stopten inderdaad niet op Lombardijen en in Delft. Dit in tegenstelling tot de 1900 serie, Den Haag-Rotterdam-Tilburg-Eindhoven-Venlo die wel op beide stations stopte en tussen Eindhoven en Venlo als stoptrein reed. Zelden heb ik zo'n gemakkelijke verbinding gehad tussen mijn woonstede, toen ter tijd de bovenwoning van station Horst-Sevenum, en de werkzaamheden op station Lombardijen die ik uitgebreid gefotografeerd heb.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Steptimer » di 02 feb 2021, 21:40

verfmeer95 schreef: ma 01 feb 2021, 22:46 ^^ Dat is nog van voor de HSL toch? Toen zat er veel lange-afstandsverkeer tussen Rotterdam en Amsterdam in die trein, waardoor snelheid belangrijk was. Met de opening van de HSL zijn al die langeafstandsreizigers verdwenen en zat er enkel nog regionale reizigers in, waardoor extra stops voor meer reizigers de reistijd verkorte dan verlengde.
Inderdaad. Voor reizigers uit o.a. Zeeland en de regio Bergen op Zoom/Roosendaal pakte de HSL helaas slecht uit. Volgens mij zit er nog aardig wat lange afstandsverkeer in de huidige langzamere Intercity's vanuit Zeeland/Bergen op Zoom/Roosendaal vanwege de 20 minuten wachttijd voor de HSL in Rotterdam en de extra toeslag. Door de lange wachttijd is het de toeslag niet waard.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 02 feb 2021, 22:08

Buiten corona is de wachttijd in Rotterdam hooguit 15 minuten voor de HSL naar Amsterdam.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Ds79m » di 02 feb 2021, 22:59

^^ Dat is nog steeds niet echt geweldig natuurlijk.

Je zou eigenlijk een IC Vlissingen-Middelburg-Goes-Bergen op Zoom-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam Centraal-Schiphol-Amsterdam Centraal moeten aanbieden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » wo 03 feb 2021, 8:55

Inderdaad, niet via Haarlem zoals nu. Er komt wel elke 10 minuten een trein Rotterdam-Leiden-Schiphol. Dan zou je eerder een van die treinen door willen trekken naar Vlissingen.
Het plan is nu om de 3e trein Rotterdam-Schiphol te koppelen aan de 3e trein naar Arnhem. En een loopweg Arnhem-Amsterdam-Rotterdam-Vlissingen is natuurlijk wel heel erg lang. Eigenlijk moet de 2400 naar Vlissingen en de 2200 Amsterdam - Dordrecht via Haarlem gaan doen.

En uiteraard als ICNG in dienst is via de HSL.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » wo 03 feb 2021, 9:11

Ds79m schreef: di 02 feb 2021, 22:59 ^^ Dat is nog steeds niet echt geweldig natuurlijk.

Je zou eigenlijk een IC Vlissingen-Middelburg-Goes-Bergen op Zoom-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam Centraal-Schiphol-Amsterdam Centraal moeten aanbieden.
Bovengenoemde verbinding heeft er tot het in gebruik nemen van de HSL ook gewoon gelegen. Het is toen ter tijd, toen de HSL eindelijk in gebruik werd genomen, geweest om de reizigers zoveel als mogelijk is te dwingen om van de HSL gebruik te maken. Een van de manieren om dat te doen is alle alternatieve routes zo onaantrekkelijk te maken dat men "vanzelf" overstapt op de HSL. Vanuit de consumenten organisaties is er toen ter tijd veel kritiek geweest op deze plannen maar met een monopolist als de NS kun je daar weinig aan veranderen.

Een mooi voorbeeld zijn de vele onrendabele nevenlijnen in ons land. Sinds de private vervoerders daar rijden, met een veel betere dienstregeling dan de NS ooit bood, zijn de reizigersaantallen fors toegenomen.

Ik kan mij nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de NS en ProRail onder een hoedje samenwerken om het de private vervoerders maar zo moeilijk als mogelijk is te maken met hun plannen voor de onrendabele lijnen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rein » wo 03 feb 2021, 9:18

En wat zou het belang van Prorail daarin zijn?

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » wo 03 feb 2021, 10:03

Hetzelfde als alle huilers die roepen dat aanbestedingen slecht zijn want NS wordt gemarginaliseerd.
Vergis je niet: er zijn nog grote groepen mensen (ook binnen Prorail) die vinden dat NS koste wat kost beschermd moet worden want "het is onze eigen nationale spoorvervoerder!!!".

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » wo 03 feb 2021, 11:24

PeterSchoeber schreef: wo 03 feb 2021, 9:11
Ds79m schreef: di 02 feb 2021, 22:59 ^^ Dat is nog steeds niet echt geweldig natuurlijk.

Je zou eigenlijk een IC Vlissingen-Middelburg-Goes-Bergen op Zoom-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam Centraal-Schiphol-Amsterdam Centraal moeten aanbieden.
Bovengenoemde verbinding heeft er tot het in gebruik nemen van de HSL ook gewoon gelegen. Het is toen ter tijd, toen de HSL eindelijk in gebruik werd genomen, geweest om de reizigers zoveel als mogelijk is te dwingen om van de HSL gebruik te maken. Een van de manieren om dat te doen is alle alternatieve routes zo onaantrekkelijk te maken dat men "vanzelf" overstapt op de HSL. Vanuit de consumenten organisaties is er toen ter tijd veel kritiek geweest op deze plannen maar met een monopolist als de NS kun je daar weinig aan veranderen.
Als een van de gebruikers van de stations waar de Vlissingentrein eerst niet stopte en nu wel ben ik het niet met je eens. Als de Vlissingentrein nog zijn oude patroon had gehad, dan hadden de stations waar nu extra gestopt wordt maar 2 IC's per uur. Daarmee lever je voor al die reizigers een stuk slechtere verbinding. Het doel van de HSL was immers niet alleen het versnellen van Rotterdam-Amsterdam, maar ook het ontlasten van de oude lijn Rotterdam-Leiden-Amsterdam, zodat er daar meer ruimte is voor regionale reizigers.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » wo 03 feb 2021, 11:53

Eigenlijk is de verbinding Vlissingen - Amsterdam nu een ultiem voorbeeld van een InterRegio. De tussenliggende stations worden optimaler bediend en met elkaar verbonden. Terwijl doorgaande reizigers via de HSL een stuk kunnen afsnijden en met een wat betere aansluiting in Rotterdam ook tijdwinst behalen. Maar met het instromen van ICNG zal de reistijd toch verbeteren op de HSL.

Durashift
expressweg
Berichten: 2566
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Durashift » ma 24 mei 2021, 22:51

De nachttrein vanuit Wenen / Innsbruck is nu onderweg om dinsdag, 2e deel van de ochtend, in Amsterdam te arriveren.
De nieuwe dagelijkse treinverbinding tussen Nederland en Oostenrijk is van start gegaan. Om 20.13 uur vertrok de zogeheten Nightjet vanaf Wien Hauptbahnhof. Daarmee is er voor het eerst sinds 2010 weer een directe treinverbinding tussen de twee landen. (..)
https://nos.nl/artikel/2382171-eerste-n ... vertrokken

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 25 mei 2021, 9:09

Ik wil die verbinding zelf een keer proberen, maar een aankomsttijd van 10.45 uur in Amsterdam lijkt me voor zakelijk verkeer niet handig, voor toeristen is het prima 8-)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rein » di 25 mei 2021, 9:56

Voor zakelijk verkeer is een treinreis van 14 uur tussen twee steden die op 1,5 uur vliegen van elkaar liggen sowieso bijzonder onaantrekkelijk, ook al zit er een overnachting in die je wellicht als je zou vliegen ook wel gemaakt zou hebben. En nog afgezien daarvan zou ik er persoonlijk niet aan moeten denken om een slaapcoupé te moeten delen met 'vreemden', niet als ik privé reis, maar al helemaal niet als ik zakelijk reis.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 25 mei 2021, 11:09

Ik wil ook nog wel eens naar Innsbruck toe. Ik heb wel eens geprobeerd om een fakeboeking te doen om in ieder geval de prijzen op deze manier op te vragen, maar ik kreeg er geen prijzen uit. En zolang er mondkapjes in een trein gedragen moeten worden is het geen optie (tenzij het niet hoeft als je een slaapplek geheel voor jezelf reservert).

Ik gok trouwens dat het duurder wordt dan met het vliegtuig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » di 25 mei 2021, 11:16

waldo79 schreef: di 25 mei 2021, 9:09 Ik wil die verbinding zelf een keer proberen, maar een aankomsttijd van 10.45 uur in Amsterdam lijkt me voor zakelijk verkeer niet handig, voor toeristen is het prima 8-)
Normaal is de aankomsttijd 9:58 in Amsterdam, hij moet nu omrijden via Den Bosch vanwege werkzaamheden.
Dan nog is het niet bijster snel natuurlijk, hij staat onderweg nog een uur stil vanwege verschillende redenen. Als je al die 45 minuten in Nürnberg zou kunnen schrappen ben je 9:15 in Amsterdam en dan ben je gelijktijdig daar als de vroege vlucht uit Wenen.
Palance schreef: di 25 mei 2021, 11:09 Ik wil ook nog wel eens naar Innsbruck toe. Ik heb wel eens geprobeerd om een fakeboeking te doen om in ieder geval de prijzen op deze manier op te vragen, maar ik kreeg er geen prijzen uit. En zolang er mondkapjes in een trein gedragen moeten worden is het geen optie (tenzij het niet hoeft als je een slaapplek geheel voor jezelf reservert).

Ik gok trouwens dat het duurder wordt dan met het vliegtuig.
Afhankelijk van de reisdatum en hoe ver je vooruit kunt boeken vanaf 30 euro voor een zitplaats, 90 voor couchette en 110 voor ligrijtuig.
En dat loopt op tot 50/120/170.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » di 25 mei 2021, 11:24

Het wordt een beetje gehypt, maar ik vraag mij af of die nachttreinen echt levensvatbaar zijn zonder enorme subsidies. De EU vindt treinen natuurlijk ook fantastisch, maar de gebruikersgroep lijkt mij behoorlijk niche. En omdat hij 's nachts bijna nergens stopt moet je het ook bijna geheel van reizigers tussen begin- en eindpunt hebben, dat maakt het toch anders dan reguliere treindiensten die onderweg ook veel in/uitstappers hebben. Er zal ook wel een reden zijn dat de nachttreinen een jaar of 5-10 geleden grotendeels opgeheven werden.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Klaasje » di 25 mei 2021, 11:51

Het is wel een tamelijk personeelintensieve manier om een beperkt aantal reizigers in een enorme trein mee te nemen inderdaad. Als je efficiënt met treinen vliegtuigen overbodig wilt maken valt er meer te halen op fors kortere afstanden. Denk aan bijvoorbeeld een fatsoenlijke IC-uurdienst naar Keulen over Arnhem of Noordoost Frankrijk via Maastricht en Luik. Dat is ook nog goedkoper. Maar de echte puritein zal zeggen dat het en-en is.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » di 25 mei 2021, 11:55

Er waren inderdaad teruglopende reizigersaantallen. Vliegen was hip en de low-costcarriers vlogen overal heen voor geen geld of nog minder. Bijkomend probleem was dat vrijwel het hele wagenpark aan vervanging toe is.

Nu begint de toon qua milieu een beetje te draaien. Ik denk dat als je een nachttrein vol krijgt het wel levensvatbaar is. Maar dat vol krijgen is natuurlijk het ding.
Ik sta zelf ook een beetje ambivalent tegenover nachttreinen. Ik reis graag met de trein, de nachttrein is dan geweldig omdat je geen reisdag kwijt bent, maar lekker slapen in de trein doe ik niet, zelfs niet in een slaaprijtuig. Sterker nog: ik ben vaker naar Berlijn geweest met de vroege trein vanuit het Ruhrgebiet, daar sliep ik beter in dan in een nachttrein :nahzeg: Stoel achterover, koptelefoon op en wakker worden tegen de tijd dat je in Spandau aankomt.
Misschien ook wel psychologisch: 's nachts moet je slapen en als het niet lukt dan is het niet goed, overdag hoef je niet te slapen maar als het wel lukt is het prima.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 25 mei 2021, 11:57

Ik meende ook gelezen te hebben dat er een directe (nacht?)trein Brussel-Rotterdam-Amsterdam-Berlijn gaat komen. Of in ieder geval gepland is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » di 25 mei 2021, 11:59

De Ardennen-express is een tiental jaar geleden niet voor niets uit de dienstregeling gehaald. Grensoverschrijdend treinverkeer kan een flinke boost gebruiken, maar dan moeten overheden, spoorbeheerders en -vervoerders investeren in betere samenwerking. Dat gaat nu heel vaak mis. Zelfs met vertegenwoordigers die dezelfde taal spreken is het blijkbaar lastig om uit de 'spooroorlog' te komen tussen België en Nederland.
En nog afgezien daarvan zou ik er persoonlijk niet aan moeten denken om een slaapcoupé te moeten delen met 'vreemden
Er zijn volgens mij ook privécoupés, maar die zijn een stuk duurder. Zelf ben ik wel een aantal keer met de nachttrein gereisd (periode 2005-2010), maar dan dus met gedeelde slaapcoupés. Het verbroedert ook wel vind ik; ik heb er destijds wel leuke contacten aan overgehouden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » di 25 mei 2021, 12:03

Mijn eerste ervaring met een nachttrein (Rotterdam-Nice in 1991) was ook in een couchette met een maat van me en 4 anderen. Je kunt dan inderdaad leuke gesprekken hebben.

Een privécoupé vind ik dan wel prettiger, maar is dan ook weer duurder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » di 25 mei 2021, 12:25

Klaasje schreef: di 25 mei 2021, 11:51 Het is wel een tamelijk personeelintensieve manier om een beperkt aantal reizigers in een enorme trein mee te nemen inderdaad. Als je efficiënt met treinen vliegtuigen overbodig wilt maken valt er meer te halen op fors kortere afstanden. Denk aan bijvoorbeeld een fatsoenlijke IC-uurdienst naar Keulen over Arnhem of Noordoost Frankrijk via Maastricht en Luik. Dat is ook nog goedkoper. Maar de echte puritein zal zeggen dat het en-en is.
Maar op de afstand tot aan Keulen/Frankfurt is eerder de auto veel flexibeler omdat je daarmee op elk moment van de dag kunt vertrekken.
Wat niet wegneemt is dat een fatsoenlijke uurdienst A'-dam - Keulen wel vraag naar is, de RE tussen Arnhem en Düsseldorf vind ik gezien de hoeveelheid stops geen alternatief.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » di 25 mei 2021, 14:17

Palance schreef: di 25 mei 2021, 11:57 Ik meende ook gelezen te hebben dat er een directe (nacht?)trein Brussel-Rotterdam-Amsterdam-Berlijn gaat komen. Of in ieder geval gepland is.
Er zijn zelfs al drie initiatieven. Oostende - Amsterdam - Berlijn - Praag door European Sleeper en Brussel - Keulen - Berlijn door Moonlight Express en dan had de ÖBB nog plannen om de huidige verbinding Amsterdam/Brussel-Wenen uit te breiden met Brussel - Berlijn.

En daar is de markt niet groot genoeg voor denk ik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 27 mei 2021, 8:14

^^ European Sleeper wil ook nog een treindeel naar Warschau toevoegen aan de trein naar Praag.
Vinny schreef: di 25 mei 2021, 11:59
En nog afgezien daarvan zou ik er persoonlijk niet aan moeten denken om een slaapcoupé te moeten delen met 'vreemden
Er zijn volgens mij ook privécoupés, maar die zijn een stuk duurder. Zelf ben ik wel een aantal keer met de nachttrein gereisd (periode 2005-2010), maar dan dus met gedeelde slaapcoupés. Het verbroedert ook wel vind ik; ik heb er destijds wel leuke contacten aan overgehouden.
Dat is als je jonger bent en je budget beperkter is best oké, maar voor de meeste mensen komt er een moment dat ze meer privacy willen.
Egbert schreef: di 25 mei 2021, 11:55Nu begint de toon qua milieu een beetje te draaien. Ik denk dat als je een nachttrein vol krijgt het wel levensvatbaar is. Maar dat vol krijgen is natuurlijk het ding.
Ik sta zelf ook een beetje ambivalent tegenover nachttreinen. Ik reis graag met de trein, de nachttrein is dan geweldig omdat je geen reisdag kwijt bent, maar lekker slapen in de trein doe ik niet, zelfs niet in een slaaprijtuig. Sterker nog: ik ben vaker naar Berlijn geweest met de vroege trein vanuit het Ruhrgebiet, daar sliep ik beter in dan in een nachttrein :nahzeg: Stoel achterover, koptelefoon op en wakker worden tegen de tijd dat je in Spandau aankomt.
Misschien ook wel psychologisch: 's nachts moet je slapen en als het niet lukt dan is het niet goed, overdag hoef je niet te slapen maar als het wel lukt is het prima.
Ik denk dat er op traditionele verbindingen, zoals bv. Amsterdam-Zürich die waarschijnlijk weer terug gaat komen, wel voldoende vraag is waarmee je de trein vol kan krijgen.

Of je lekker kan slapen hangt ook af van hoe lang de reis duurt. Ik kan nooit heel vroeg slapen in een nachttrein, en als je dan de volgende ochtend wel vroeg moet opstaan is het natuurlijk vervelend. En ik ben al niet echt een ochtendmens. Ook nachtelijke grenscontroles, wat je in het oosten van Europa nog wel eens hebt, zijn niet altijd even prettig en onderbreken de nachtrust.
Chris schreef: di 25 mei 2021, 11:24 Het wordt een beetje gehypt, maar ik vraag mij af of die nachttreinen echt levensvatbaar zijn zonder enorme subsidies. De EU vindt treinen natuurlijk ook fantastisch, maar de gebruikersgroep lijkt mij behoorlijk niche. En omdat hij 's nachts bijna nergens stopt moet je het ook bijna geheel van reizigers tussen begin- en eindpunt hebben, dat maakt het toch anders dan reguliere treindiensten die onderweg ook veel in/uitstappers hebben. Er zal ook wel een reden zijn dat de nachttreinen een jaar of 5-10 geleden grotendeels opgeheven werden.
Dat was meer omdat het een niche was (geworden), want de nachttreinen van de DB waren niet verlieslijdend. Maar veel materieel werd wel ouder en men wilde niet investeren.

De ÖBB heeft dat wel gedaan, maar heeft met Wenen natuurlijk ook een belangrijke draaischijf tussen west en oost in het Europese spoorwegennet. De ÖBB is ook deels in het gat gesprongen dat DB achterliet. Intussen die je die opleving op meer plekken: de Fransen hebben hun nachttreinen een opknapbeurt gegeven en enkele binnenlandse verbindingen zijn al, of worden straks, in ere hersteld. Daaronder Parijs-Nice, een rit die met de TGV overdag nog best lang duurt, en waar er voor de nachttrein wel een markt is. Voor de opheffing een paar jaar geleden was die nachttrein altijd goed gevuld.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » ma 31 mei 2021, 15:07

Het is vandaag, weer eens, een hele zwarte dag op het Nederlandse Spoor. https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a000bc74/ en ongetwijfeld nog meer nieuwsberichten hierover.

En dit meldt Trouw hierover https://www.trouw.nl/binnenland/treinve ... ~b8bd510d/

Mocht er iemand vandaag nog met de trein willen reizen dan zou ik zeggen blijf thuis en als dat niet kan zoek ander vervoer want dit komt vandaag echt niet meer goed.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Plaats reactie