[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 13 mei 2021, 13:02

Inderdaad, zulke mobiele flitskasten bedoelde ik. Dat soort modellen zie je vaak in Zwitserland. Soms hebben ze die dingen ook wel in een subtieler formaat, Graubünden heeft geloof ik van die nieuwe camera’s op een hoge stang, maar altijd nog met aanhangertje. En die dingen geven een flits van jawelste. :schrikreactie:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » do 13 mei 2021, 14:08

Ik krijg het alsnog regelmatig voor elkaar die dingen pas in mijn achteruitkijkspiegel te zien. Gisteren weer.
De A9 tussen Lausanne en Vevey ligt weer eens overhoop, en dus staan er mobiele flitspalen. Je weet dat ze ergens staan, maar toch vallen ze niet zo op.

Bij veel wegwerkzaamheden houden ze ook bij hoeveel rijbewijzen er ingenomen worden, en dat staat dan op een mooi geel bordje bij het begin. Eind vorig jaar stond de teller op de A9 bij Lutry toch op een paar honderd. Gezien de Zwitsersen niet echt hard rijden (niet meer dan +20) viel me dat toch wel op.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » wo 19 mei 2021, 9:18

IQ[] schreef: do 06 mei 2021, 13:30
Chris schreef: do 06 mei 2021, 12:59 * Col de la Croix: onbekend
Verwachting 12 mei.
Wegens aanhoudende sneeuwval uitgesteld tot onbekende datum. Zoals de gemeente schreef: "in overleg met moeder natuur". Hoewel de weg er schoon uitziet op de webcambeelden, lijkt het erop dat de gemeente moet instaan voor het budget om het sneeuwvrij houden. En aangezien het helemaal geen belangrijke pas is, laten ze denk ik liever de pas dicht en het geld in de portemonnee. https://www.ollon.ch/N10996/col-de-la-croix.html

Ik denk dat om dezelfde sneeuwval reden de Grote St. Bernard nog niet open zal gaan.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » do 20 mei 2021, 21:36

* Col du Sanetsch: 20 april > Gesloten
* Col de la Croix: onbekend 12 mei
* San Bernardinopass: 21 mei
* Albulapass: 28 mei
* Umbrailpass: 28 mei

In GR zijn er aardig wat passen een weekje naar achteren geschoven. Lijkt erop dat er toch nog wat recente sneeuw is geweest. Wel opvallend dat de Umbrailpas zo vroeg open gaat.
Sanetsch is niet open, ondanks dat wat TCS zegt.

Over passen gesproken, waarom is de Gotthardpas eigenlijk een Nationalstrasse?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 mei 2021, 10:56

^^
Ja, er is inderdaad de laatste dagen weer sneeuw gevallen. Gaat nu allemaal nog wat langer duren.
SnarfFlevoland schreef: wo 12 mei 2021, 12:23 Heb een kleine boete uit Zwitserland gekregen. Schijnbaar heeft men me met zo'n mobiel apparaat op de A9 kort voor Sierre in Wallis geflitst, waarbij je überhaupt geen flits ziet. De overtreding van 10 km/h op een 120 km/h stuk is niet zo spannend, al vind ik het wel opmerkelijk dat in de brief geen uitleg m.b.t. je rechten en plichten staat, maar wel een buitenlandse bankrekening genoemd wordt waar je het geld in Euro op mag overmaken. (zonder verder te noemen wanneer je het overgemaakt moet hebben) :roll:
Even een update: M'n rechtsbijstandverzekering heeft me geinformeerd dat de boete echt schijnt te zijn. Aan de telefoon zij men dat het kanton Wallis vaak enorm slordig is vergeleken andere kantons en men er quasi vanuit gaat dat je niet in beroep gaat. Omdat de advocaat kosten in Zwitserland enorm hoog zijn en m'n eigen risico ook €150 bedraagt hebben ze me een 'deal' aangeboden: De verzekering betaald de helft van de boete (naar boven afgerond) en ik de andere helft. "Zo hebben we er beiden een voordeel van. U betaald aanzienlijk minder dan eigen risico en ik betaal geen torenhoge advocaat kosten." Ben ik dan maar mee akkoord gegaan, omdat aan de boete geen verdere gevolgen voor m'n rijbevoegdheid in Zwitserland aan gekoppeld is. Desalniettemin: Wees gewaarschuwd voor kleine mobiele camera's in Wallis die niét flitsen. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » vr 21 mei 2021, 11:56

Rare praktijken als je het mij vraagt, net zoals het handjeklap met de verzekeraar.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door T-hijs » vr 21 mei 2021, 12:04

^^
Dit is echt wel de praktijk in verzekeringsland. Het is ook de meest efficiënte weg in geval van "kleine" schadebedragen. Als een rechtsbijstandsverzekeraar in zulke gevallen een advocaat moet inhuren en een mogelijk langdurige procedure moet starten, wegen de kosten niet op tegen de baten. Als deze efficiënte weg niet werd gekozen, zou dat ongetwijfeld ook een enorme impact hebben op de premiehoogte.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 21 mei 2021, 14:03

Update van de passen.

Verwachte openingsdata:

* Col du Sanetsch: 20 april > geopend
* Oberalppass: 27 april > geopend
* Splügenpass: 30 april 3 mei > geopend
* Flüelapass: 6 mei > geopend
* Glaubenbergpass: 6 mei > geopend
* weg naar Lac de Derborence: 7 mei > geopend
* San Bernardinopass: 14 mei 21 mei > geopend
* Glaubenbielenpass: 21 mei > geopend
* Gotthardpass: 21 mei > geopend
* Col de la Croix: onbekend 12 mei 25 mei
* Albulapass: 21 mei 28 mei
* Klausenpass: 21 mei 28 mei
* Umbrailpass: begin juni 21 mei 28 mei
* Nufenenpass: 5 juni
* Grimselpass: 5 juni
* Forcola di Livigno: 7 juni
* Furkapass: na 11 juni
* Sustenpass: 25 juni
* Grand St. Bernard: onbekend

Er is de afgelopen weken nog vrij veel sneeuw gevallen en op sommige plekken is nog een vrij groot lawinegevaar, veel pasopeningen zijn daarom minstens 1 week uitgesteld.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » vr 21 mei 2021, 17:52

Sanetsch is nog altijd niet geopend hoor.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » ma 24 mei 2021, 16:57

Ik zit te zoeken waar de naam 'Forcola di Livigno' vandaan komt. Livigno is duidelijk, maar waarom Forcola? Het betekent kennelijk iets als vork of splitsing. Op oudere Zwitserse kaarten uit de 19e eeuw heette het simpelweg 'La Forcola', later werd daar 'di Livigno' aan toegevoegd.

Een mogelijke verklaring zou zijn dat er een pas was in de provincie Pordenone (ten zuidwesten van Tolmezzo), die in het verleden de Forcola di Monte Rest heette. Dit is een lagere pas van 1052 meter en heeft ook weinig betekenis van buiten de regio, ik vraag mij af of het in de 19e eeuw überhaupt bekend was dat er twee passen met die naam zouden zijn, zo ver van elkaar af. Toen was er nog geen Wikipedia ;) Die pas bij Tolmezzo wordt nu aangegeven als de Passo Resto, de Italiaanse Wikipedia noemt het de 'Forcella di Monte Rest'.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » di 25 mei 2021, 22:45

Ik gok dat het van het Rumantsche woord Fuorcla komt, wat vork of bergpas betekent. Er is maar 1 Forcola, maar Fuorcla's zijn er aardig wat in de regio, dus dat zou de specificatie 'di Livigno' verklaren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 mei 2021, 0:47

Chris schreef: ma 24 mei 2021, 16:57 Ik zit te zoeken waar de naam 'Forcola di Livigno' vandaan komt. Livigno is duidelijk, maar waarom Forcola? Het betekent kennelijk iets als vork of splitsing. Op oudere Zwitserse kaarten uit de 19e eeuw heette het simpelweg 'La Forcola', later werd daar 'di Livigno' aan toegevoegd.

Een mogelijke verklaring zou zijn dat er een pas was in de provincie Pordenone (ten zuidwesten van Tolmezzo), die in het verleden de Forcola di Monte Rest heette. Dit is een lagere pas van 1052 meter en heeft ook weinig betekenis van buiten de regio, ik vraag mij af of het in de 19e eeuw überhaupt bekend was dat er twee passen met die naam zouden zijn, zo ver van elkaar af. Toen was er nog geen Wikipedia ;) Die pas bij Tolmezzo wordt nu aangegeven als de Passo Resto, de Italiaanse Wikipedia noemt het de 'Forcella di Monte Rest'.
De naam Forcella voor bergpassen wordt vaker gebruikt in Italië, denk bv. aan de Forcella Lavardet. Ik vermoed dat er een etymologisch verband is, net als met de door Chrysa genoemde Retoromaanse naam Fuorcla.

Er is in Italië overigens ook nog een Passo della Forcella, om het helemaal ingewikkeld te maken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Wimpie25 » wo 26 mei 2021, 9:31

^^
Een beetje zoals wij hier en daar een "Steenwegstraat" hebben liggen ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 mei 2021, 15:54

Een paar foto's van een recente vlucht langs Zürich en het Vierwoudstrekenmeer.

Afbeelding
Luchthaven Zürich. In Coronatijden bijna een eenzame plek geworden. Bij het non-Schengen Dock E (hier op de foto) staan vaak nog maar een paar vliegtuigen.

Afbeelding
De stad Zürich. Interessant hoe de stad gelegen is. Vanaf de snelweg krijg je nooit zo'n gevoel hoe de bebouwing verstrooit is.

Afbeelding
De zuidelijke voorstad van Luzern: Kriens met het Vierwoudstrekenmeer.

Afbeelding
Vierwoudstrekenmeer met Bürgenstock, links Meggen en Weggis.

Afbeelding
Een blik in het Sarneraatal richting Brünig. Vanaf de A2 krijg je bijna niets mee hoe spectaculair het landschap hier is. Je rijdt met de auto onder de Lopper door (langs Hergiswil, hier rechts), vervolgens kort over de brug en dan weer in een tunnelbak langs Stansstad (links in beeld).

Afbeelding
Kort voor de landing in Buochs, min of meer direct naast de A2. Dit is een voormalige militaire luchtbasis en de geboorteplaats van de wereldberoemde vliegtuigfabrikant Pilatus, die hier nog steeds produceert en nieuwe modellen test. Over de start en landingsbaan bevindt zich een openbare weg. Voor elk vliegtuig dat wil starten of landen gaan er slagbomen naar beneden, net als bij een spoorwegovergang. De sluiting kan dan wel tot zo'n 4 a 5 minuten duren. In de weekenden en avonduren als de verkeerstoren niet bezet is, moet de piloot dit systeem zelfstandig activeren. Ook om naar de Pilatus fabriek te taxiën moet een drukke openbare weg overgestoken worden. Hiervoor kan de piloot speciale verkeerslichten activeren, maar dat gaat alsnog wel eens mis.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 26 mei 2021, 16:17

Mooi!

Die laatste locatie was een filmlocatie in de James Bondfilm Goldfinger, de fabriek van Pilatus was de setting van de goudsmelterij en laser van Auric Goldfinger. Die film had meerdere locaties in Zwitserland (ook bekend van de Furkapass).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Hajo » wo 26 mei 2021, 17:46

^^ Ik ben een fan van James Bond, maar dat wist ik niet. :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 28 mei 2021, 20:55

Update van de passen.

Verwachte openingsdata:

* Col du Sanetsch: 20 april > geopend / werkzaamheden
* Oberalppass: 27 april > geopend
* Splügenpass: 30 april 3 mei > geopend
* Flüelapass: 6 mei > geopend
* Glaubenbergpass: 6 mei > geopend
* weg naar Lac de Derborence: 7 mei > geopend
* San Bernardinopass: 14 mei 21 mei > geopend
* Glaubenbielenpass: 21 mei > geopend
* Gotthardpass: 21 mei > geopend
* Col de la Croix: onbekend 12 mei 25 mei > geopend
* Umbrailpass: begin juni 21 mei 28 mei > geopend
* Klausenpass: 21 mei 28 mei 2 juni
* Albulapass: 21 mei 28 mei 4 juni
* Grand St. Bernard: onbekend 4 juni
* Nufenenpass: 5 juni
* Forcola di Livigno: 7 juni
* Grimselpass: 5 juni 11 juni
* Furkapass: na 11 juni
* Sustenpass: 25 juni

De route van de Tour de Suisse moet ook aangepast worden vanwege de late opening van de passen: https://www.blick.ch/sport/rad/sustenpa ... 47734.html

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 29 mei 2021, 18:39

Deze brug is versmald zodat er geen twee vrachtwagens kunnen passeren, maar het lijkt alsof het alleen voor cabriolet-vrachtwagens geldt:
Afbeelding

Uitzicht op Rapperswil (10 km)
Afbeelding

Toen ik deze foto nam sprong hij net van 22 naar 23
Afbeelding

Dit is geen verbod op terroristische aanslagen, maar om posters op te hangen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » za 29 mei 2021, 20:30

maar het lijkt alsof het alleen voor cabriolet-vrachtwagens geldt:
Persoonlijk denk ik niet dat het erg opvalt. Lijkt erop dat het symbooltje geplakt is, en dat het gewoon is losgelaten. Overigens lijkt de brug me voor auto's ook wat aan de smalle kant om te passeren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » zo 30 mei 2021, 15:20

@marcel: waar is die uitzichtfoto genomen? Wollerau? Is dat ingezoomd vanaf die 'brug' van de eerste foto?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 30 mei 2021, 16:38

Lijkt erop dat het symbooltje geplakt is, en dat het gewoon is losgelaten.
Ja, het is gewoon een versleten bord, aan de andere kant:

Afbeelding
GuteFahrt schreef: zo 30 mei 2021, 15:20 @marcel: waar is die uitzichtfoto genomen? Wollerau? Is dat ingezoomd vanaf die 'brug' van de eerste foto?
Iets ten noorden van de brug, vlakbij de grens, net in Richterswil: https://www.google.nl/maps/@47.1998188, ... 312!8i6656

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jun 2021, 1:14

Chris schreef: vr 28 mei 2021, 20:55 * Grimselpass: 5 juni 11 juni
* Furkapass: na 11 juni
Juist ja, lekker de belangrijkste passen (Grimsel en Furka) voor Wallis laat openen. Ik zal het nooit begrijpen. Schijnbaar is er überhaupt geen lobby die de Furkapass tijdig wil openen. Naja, zodra de Nufenenpass open is, kan je ook via de Gotthardtunnel relatief snel naar Wallis reizen. Dat is in de zomer op toeristische dagen ook aan te raden, zolang er geen file voor de Gotthardtunnel staat. Afgelopen weekend stond er weer een 1-2 uur durende wachtrij voor de Furkatunnel. Dat zal dit lange weekend met Sacramentsdag zelfs nog meer zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 03 jun 2021, 8:41

Update van de passen.

Verwachte openingsdata:

* Col du Sanetsch: 20 april > geopend / werkzaamheden
* Oberalppass: 27 april > geopend
* Splügenpass: 30 april 3 mei > geopend
* Flüelapass: 6 mei > geopend
* Glaubenbergpass: 6 mei > geopend
* weg naar Lac de Derborence: 7 mei > geopend
* San Bernardinopass: 14 mei 21 mei > geopend
* Glaubenbielenpass: 21 mei > geopend
* Gotthardpass: 21 mei > geopend
* Col de la Croix: onbekend 12 mei 25 mei > geopend
* Umbrailpass: begin juni 21 mei 28 mei > geopend
* Klausenpass: 21 mei 28 mei 2 juni > geopend
* weg naar Stausee Mattmark: 2 juni > geopend
* Albulapass: 21 mei 28 mei 4 juni
* Grand St. Bernard: onbekend 4 juni onbekend
* Forcola di Livigno: 7 juni
* weg naar Lac de Moiry: 11 juni
* Grimselpass: 5 juni 11 juni
* Furkapass: na 11 juni
* Nufenenpass: 5 juni 18 juni
* Sustenpass: 25 juni

De Nufenenpass is verplaatst naar 18 juni, dat is wel echt laat volgens mij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » do 03 jun 2021, 18:24

De Nufenen gaat wel vaak laat open. Ik ben meermaals bij de Ronde van Zwitserland geweest, dat is normaal in de tweede week van juni, maar daar zijn etappes ook wel vaker aangepast omdat de Nufenen toch nog niet open was. 18 juni is laat, maar niet ongewoon. Het komt toch om de paar jaar wel voor dat de Nufenen pas in de tweede helft van juni opent. Het is natuurlijk ook niet de belangrijkste pas, zeker als de Furka al open is, is dat in combinatie met de Gotthard (pas of tunnel) een heel behoorlijk alternatief.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 03 jun 2021, 18:31

De Nufenen is vaak wel één van de laatste (Susten is meestal de laatste), maar volgens mij is het meestal eind mei tot begin juni dat de pas heropent. 18 juni is wel aan de late kant, volgens mij komt het zelden voor dat de pas nog later dan dat opent. Ik kon daar zo snel echter geen historische data van vinden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » do 03 jun 2021, 19:16

Het hele heropening-seizoen is naar achteren geschoven dit jaar door wat late extra sneeuwval. Zal uiteindelijk hetzelfde fenomeen zijn als het extreem koude en natte voorjaar dat we hier hadden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » do 03 jun 2021, 19:38

Chris schreef: do 03 jun 2021, 18:31 De Nufenen is vaak wel één van de laatste (Susten is meestal de laatste), maar volgens mij is het meestal eind mei tot begin juni dat de pas heropent. 18 juni is wel aan de late kant, volgens mij komt het zelden voor dat de pas nog later dan dat opent. Ik kon daar zo snel echter geen historische data van vinden.
In 2013 was het op 15 juni, ook vrij laat: viewtopic.php?f=264&t=77&p=698508&hilit ... 2A#p698508

De Pragelpass is overigens nog wel eens aan de late kant. Soms in mei, soms in juni, daar wacht men normaal tot de sneeuw is weggesmolten en gaat men niet actief sneeuwruimen. Maar dat is een secundaire verbinding tussen Schwyz en Glarus. Leuke rit, schiet alleen voor geen meter op. :lol:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jun 2021, 21:25

^^
En is helaas in het weekend voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. Maar ja, dat is inderdaad een fraai bergpasje, waar je wat geduld voor moet opbrengen. :) Ook leuk en langzaam is de Grosse Scheidegg, maar daar mag je principieel alleen met speciale vergunning over heen. Die had ik bij een speciale gelegenheid een keer, maar moest alsnog langzaam rijden, want er waren genoeg wandelaars en mountainbikers op de verharde weg. Normaliter rijdt er alleen de Postbus over heen (en aanwonenden).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76283
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 03 jun 2021, 21:51

Rond Grindelwald zijn nog best veel wegen die hoog komen, maar die zullen wel allemaal vergunningsplichtig zijn. Er gaat zelfs een asfaltweg naar Männlichen (circa 2200 meter). Vanuit Wengen is dat alleen per kabelbaan bereikbaar, de oostzijde is veel minder steil en heeft tot vrij hoog nog een netwerk van lokale wegen.

Ergens wel jammer dat de Grosse Scheidegg niet vrijgegeven is voor het algemene verkeer. Aan de kant van Meiringen kan je kennelijk nog vrij ver komen over publieke wegen. Vorig jaar nog naar de Reichenbachfall geweest met de funiculaire, was me niet bewust dat je daar ook gewoon met de auto kan komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 jun 2021, 0:42

In Ticino zijn ook nog wel wat hoge, doodlopende wegen. Ik wil nog een keer naar Lago del Narèt rijden. Dat is op 2310 meter hoogte.

Hemelsbreed zit je daar nog niet eens 6 km van Airolo af, maar over de weg is dat een rit van 140 km en meer dan 2 uur, omdat je via Bellinzona en Locarno moet rijden. Over een onverharde weg kun je nog een kleine 2 km verder doorrijden, naar Lago del Corbo op 2349 meter hoogte. En volgens mij is daar nergens een geslotenverklaring. Lijkt in ieder geval te kunnen met de auto: https://www.google.com/maps/@46.4734983 ... 704!8i4352

Op de route naar Lago del Narèt zitten trouwens mooie stukken weg, zoals langs Lago del Sambuco: https://www.google.com/maps/@46.4657316 ... 312!8i6656

De weg naar het iets westelijker gelegen Lago di Robièi kent helaas wel een geslotenverklaring. Jammer, want het landschap daar is ondanks de lagere hoogte wel erg ruw.

Plaats reactie