Ingehaald worden terwijl nog niet van strook gewisseld te hebben

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Sandervp
zandpaadje

Ingehaald worden terwijl nog niet van strook gewisseld te hebben

Bericht door Sandervp »

Dag allen,

Achter je zie je in de verte al een auto met volle snelheid op je afkomen of er zit er een al volop je achterbumper. Iedereen kent het.

Nu rij je op de linkerbaan omdat je een ander voertuig aan het inhalen bent. Vervolgens kun je naar weer naar rechts. Soms zijn mijn rechterbanden amper over de wegmarkering heen of de auto achter mij is al bezig met inhalen! Zou ik op dat moment weer naar links moeten gaan omdat, indien ik op een 3 baans snelweg rijd, iemand op de meest rechterbaan gaat inhalen dan is een botsing met 1 van de 2 auto's onvermijdelijk.

- Als ik nu weer terug naar links gegaan zou zijn, wie is dan de schuldige als ik voor minder dan 50% op de middelste/ rechtse baan rijd?

Wat vanochtend ook weer zo leuk was;
Krijg je eerst dus zo'n situatie als hierboven. Is je bumperklever/ achterligger je gepasseerd. Wat is het eerste wat hij doet na jou gepasseerd te zijn? Helemaal naar de rechterbaan om gelijk de afslag te nemen naar een tankstation. En maar haasten om niets.... Was hij eerder naar rechts gegaan zijn, dan ging het niet snel genoeg omdat er dan vrachtwagens voor hem gereden zouden hebben.

Ik moet zeggen dat ik af en toe ook een klootzak ben op de snelweg, maar dat is dan meer om de bumperklevers te kloten welke al met hun knipperlichten of lampen aan het seinen zijn. Dit door bij een inhaalactie juist langzamer te gaan rijden als ik aan het inhalen ben, dit zodat ik weer achter de auto/ vrachtwagen, welke ik aan het inhalen was, langzaam naar rechts kan gaan.
Of door juist een spuit gas bij te geven als mijn achterligger mij rechts probeert in te halen.
Qua snelheid rij ikzelf gemiddeld rond de 110 -115km/u, ik ben dus al niet zo iemand die keurig 100km/u gaat rijden. Maar dit is uiteraard ook afhankelijk van de drukte op de snelweg. Maar dit doe ik niet om op tijd ergens te zijn.

Maar als je zo'n bumperklever bent/ als je haast hebt, vertrek dan gewoon 15 minuten eerder. En tank alvast de dag ervoor.
Km357
2x2 autosnelweg

Re: Ingehaald worden terwijl nog niet van baan gewisseld te hebben

Bericht door Km357 »

Asociaal rijgedrag is van alle tijden, maar als je zelf mensen gaat beginnen frustreren veroorzaak je de situaties waar je over klaagt zelf.

Het argument van "vertrek gewoon wat vroeger" is ook zo'n dooddoener die zo fout is, dat ik er zelfs niet verder ga op reageren.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oog om oog, tand om tand gaat niet werken en ook ik laat steken vallen in het verkeer.

Maar wat wil je aan ons vertellen, Sandervp?
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Dus omdat iemand iets gevaarlijks/irritants (in jouw ogen) doet, maak jij het nóg gevaarlijker/irritanter? Top... :top:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb de beste oplossing: Ik laat me nooit opjagen, maar maak me ook niet meer druk om dat soort gasten. Dat helpt best :top:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Sandervp schreef: vr 28 mei 2021, 8:21
Dit door bij een inhaalactie juist langzamer te gaan rijden als ik aan het inhalen ben, dit zodat ik weer achter de auto/ vrachtwagen, welke ik aan het inhalen was, langzaam naar rechts kan gaan.
Ja, dan ben je een klootzak. Blijkbaar ben je net zo'n wegmisbruiker als degenen waar je over klaagt. Je haalt misschien niet dezelfde acties uit maar ze zijn net zo asociaal. Schoolmeesteren doe je maar als je voor de klas staat, wat jij doet heeft geen enkel effect op hoe de ander zich in de toekomst zal gedragen.

Gedraag je gewoon in het verkeer en laat je niet opjutten door anderen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik mag hopen dat we nog iets van sandervp horen als feedback :nothanks:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Sandervp schreef: vr 28 mei 2021, 8:21 Ik moet zeggen dat ik af en toe ook een klootzak ben op de snelweg, maar dat is dan meer om de bumperklevers te kloten welke al met hun knipperlichten of lampen aan het seinen zijn. Dit door bij een inhaalactie juist langzamer te gaan rijden als ik aan het inhalen ben, dit zodat ik weer achter de auto/ vrachtwagen, welke ik aan het inhalen was, langzaam naar rechts kan gaan.
Of door juist een spuit gas bij te geven als mijn achterligger mij rechts probeert in te halen.
Je maakt klevers daarmee alleen agressiever. Gewoon je huidige snelheid doorpakken en weer naar rechts gaan en in je spiegels kijken voor je van rijstrook opschuift. Je hoeft geen extra gas te geven als er gekleefd wordt, het is nota bene het probleem van de klever dat hij niet door kan rijden en harder wil dan de vmax, maar extra langzaam gaan rijden is net zo asociaal. Verder moet je je nergens druk om maken. Als ik de keren dat ik rechts ingehaald ben voor ik überhaupt de ruimte had, mezelf druk moest maken had ik nu met een hersenbloeding in het ziekenhuis gelegen. Fijn dat jij het rustig aan wil doen maar jij bent niet degene die een ander die haast heeft de les moet lezen.
Svenlo
CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco »

Soms zie ik een busje bumperkleven, dat voelt in een kleinere auto niet aangenaam aan.
Maar probeer daarna niet meer naar achter te kijken, en ga zo snel mogelijk weer naar rechts.
Het enige wat je dat kan opleveren is een remactie voor je neus als 'vergelding' .

In 2013 heb ik mezelf helaas eens laten verleiden om terug te 'pesten'
Ik was in Frankrijk in de buurt van Metz, de limiet ter plaatse was 110 achter mij kwam in noodvaart een voertuig aan met een Luxemburgs kenteken.. Gelijk begon hij te seinen, naar links en rechts te bewegen, en het leek wel alsof hij mij wou inhalen tussen de rijkstrook en de vangrail in. :lol:

Ik voelde toen mijn adrenaline opborrelen, en ben toen een minuut dezelfde snelheid gaan rijden als diegene die ik eigenlijk wou inhalen.
Toen ik weer naar rechts ging heeft deze bestuurder (gewoon een zakenman in pak, geen sportschoolfiguur) 6 keer voor mij staan remmen..
En als ik naar links ging, deed hij dat ook en remde weer.. Erg gevaarlijk.

Ik was toen nog redelijk jong, en heb vanaf dat moment goed geleerd van mijn fout.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat soort treiterijen komen ook wel eens voor als je niks verkeerd doet, maar wel in de ogen van zo'n aso rijder. Zo heb ik al een keer een middelvinger mogen bewonderen nadat ik de A10 opreed bij een oprit. De persoon in kwestie zat vlak achter me, schoot direct naar links en bleef even naast me rijden met dus het tonen van zijn middelvinger. Het enige dat ik kan bedenken is dat ik bij het kruispunt bij die oprit even wat langzamer reed en even stilstond om goed overzicht te hebben want ik was daar niet zo bekend.

Vorig jaar nog zo'n leukerd gehad (mét klein kind voorin!) in een Golfje: Bij groen licht net zo lang wachten tot het gele licht en dan gas geven zodat ik weer moest wachten voor het rode licht. Vlak daarvoor had hij hij me bij een opstelstrook bij een VRI ingehaald en geclaxonneerd.

Ook hier zou ik niet weten wat er mis was. Het enige dat ik hier kon bedenken was dat ik hem geen voorrang gaf op een rotonde: Ik reed op de rotonde en hij kwam met een noodgang aanrijden, maar het lukte hem net niet om voor te piepen. Vervolgens een lang stuk weg met Vmax 50 waar ik nooit te hard wil rijden. Hij zat toen al te kleven, dus ik denk dat hij gewoon gefrustreerd was over iets (misschien mocht hij er niet op die nacht ofzo)

Maar dat blijven aannames. In beide gevallen zo goed als mogelijk hem genegeerd. Maar ook als je niks raars doet kan het zijn dat een ander dat wel zo interpreteert en lastig gaat doen. Een conflict kan dan zo gebeuren.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
sven_engelen
expressweg

^^ Middelvingers kunnen grappig zijn van de zijlijn:
Link
Svenlo
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

^^ De muziek is toepasselijk, went so fast. Ik heb 5 keer gekeken en nog niet gezien wat ik moest zien denk ik.
sven_engelen
expressweg

^^ Bakwagen voor 'm die 'm afsneed. Iets met een onnodige frustratie, want dat kun je in een file op de R1 gewoon verwachten.
Svenlo
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

^^ Oh ja, nu zie ik het! :lol:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

waldo79 schreef: vr 28 mei 2021, 8:47 Maar wat wil je aan ons vertellen, Sandervp?
Ik denk dat hij zijn frustraties wou wegschrijven en dacht medestanders te vinden op dit forum. Dat laatste wil niet echt lukken. :)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Volgens mij gaat het in de essentie om deze vraag, en komt er daarna nog wat frustratie uit.
Sandervp schreef: vr 28 mei 2021, 8:21
Nu rij je op de linkerbaan omdat je een ander voertuig aan het inhalen bent. Vervolgens kun je naar weer naar rechts. Soms zijn mijn rechterbanden amper over de wegmarkering heen of de auto achter mij is al bezig met inhalen! Zou ik op dat moment weer naar links moeten gaan omdat, indien ik op een 3 baans snelweg rijd, iemand op de meest rechterbaan gaat inhalen dan is een botsing met 1 van de 2 auto's onvermijdelijk.

- Als ik nu weer terug naar links gegaan zou zijn, wie is dan de schuldige als ik voor minder dan 50% op de middelste/ rechtse baan rijd?
Inhoudelijk zou ik zelf het antwoord op deze vraag niet met zekerheid weten.
Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 »

^^ Ik denk degene die weer terug de rijstrook op komt. Maar het zou hetzelfde kunnen zijn als er tegelijkertijd iemand van strook 1 naar 2 gaat en iemand van strook 3 naar 2 en elkaar raken.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Ik denk dat het heel erg aan de details ligt. Zolang de topicstarter nog met zijn linkerwielen op rijstrook 1 rijdt zal hij waarschijnlijk geen schuld krijgen. De achterligger is de topicstarter aan het inhalen over een rijstrook waar de topicstarter zelf ook nog rijdt. Iets in mij zegt dat dat verboden is, op dezelfde manier dat motoren buiten de file niet tussen de rijstroken door mogen rijden.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ In de praktijk zal het wel uitdraaien op ieder z'n eigen schade betalen, omdat onmogelijk is aan te tonen wie exact wanneer waar reed. Zeg ik zonder al te veel inhoudelijke kennis.
fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein »

harry schreef: vr 28 mei 2021, 13:34
waldo79 schreef: vr 28 mei 2021, 8:47 Maar wat wil je aan ons vertellen, Sandervp?
Ik denk dat hij zijn frustraties wou wegschrijven en dacht medestanders te vinden op dit forum. Dat laatste wil niet echt lukken. :)
Nou, dat moet je niet te hard stellen. Ik kan de TS goed begrijpen en ben het ook met hem eens. Noem mij ook maar een klootzak voor hetzelfde gedrag. Ik plaats hem wel bij de rest van de toewensingen die mij toegeworpen worden.

Het valt mij ook op dat de mentaliteit een stuk verandert is de laatste tijd, in ieder geval anders als toen ik mijn rijbewijs haalde.
Rechts inhalen ?? Per definitie gezakt. Ik dus wel. Maar nu schijnt het normaal te zijn. Is er wat verandert in de wet soms???
En daar bedoel ik ook mee de lui die, als ik na het inhalen van een auto, er al weer rechts naast zitten, als ik nog terug moet naar rechts. Dan kan je roepen "laat je niet opjutten", ik krijg geneens de kans om rechtmatig terug naar rechts te gaan. En ja, dan ogen dicht en gaan, die aso heeft toch ook een rempedaal ??
Of dat je moet uitvoegen naar een uitvoegstrook. Netjes bij het begin knipper aan, kijken en ja hoor, er zit er al weer een naast je op de strook, nog voor dat je uberhaupt normaal de kans hebt gehad om uit te voegen. Maar ik moet er hier ook af, dus dan zal dat ook gebeuren. Stuur om en gelukkig is er nog een vluchtstrook voor de aso.

Mbt terug naar rechts gaan; Heb ik geleerd bij de rijles, na het inhalen naar de binnenspiegel kijken, als daar de motorkap van de ingehaalde verschijnt, is ongeveer het punt dat je weel veilig en sociaal naar rechts kan, of dat de ingehaalde zich ook niet rot schrikt. Maar nogmaals, dat zal wel weer veranderd zijn, ik heb mijn rijbewijs pas 25 jaar, ik weet niet hoe het nu onderwezen wordt.
Ook een tipje, tegenwoordig heb ik een auto met zo'n lampje in de buitenspiegel. Dan zorgt de electronica er voor, dat ik precies weet wanneer ik weer terug kan. Als er dan inmiddels een tussen zit, jammer dan.
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

^^ Je besluit nemen omdat de elektronica zegt dat het kan ipv gewoon zelf te kijken is inderdaad een evolutie van de laatste jaren en komt de verkeersveiligheid en de frustratie niet ten goede. Kijk, ik zie dagelijks situaties waar ik :roll: van ga, of ze nu onnodig agressief zijn of totaal apathisch.

Daarstraks had ik iemand die kennelijk nog nooit elektronisch had betaald bij een pomp, hij is uiteindelijk na wat proberen gewoon weggereden...zonder brandstof. Anderszijds heb je op vrijdagmiddag het witte busjesyndroom, gepaard met de eerste warmte van het jaar en je krijgt al snel een haantjesgedrag. Het is niet aan mij om iemand tegen te houden die 160 of zo wil rijden, dat laat ik aan de politie over. Net zomin dat iemand die 100 rijdt anderen de les zou mogen spellen omdat zij vlotter willen doorrijden.

Laat ze toch gewoon gaan, wat win je er immers bij van te denken dat je iemand iets gaat bijbrengen door een gedrag dat er zelf de kantjes afloopt?
fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein »

^^
Och, ik laat ze vaak wel gaan. Dat gaat vanzelf als je ouder wordt. Maar ik laat me ook niet verleiden tot een overtreding. Als ik net iemand aan het inhalen ben, en er komt zo'n ploert die knippert, ga ik niet ineens harder rijden om er sneller voorbij te gaan, terwijl ik dat wel vaak zie gebeuren. Gewoon je snelheid houden.
Ik heb overigens nog zo'n rijhulpsysteem gevonden, en die zit al jaren in je auto. Komt er weer eens een seinend aanvliegen, aan je binnenspiegel zit een knopje anti-verblindingsstand. Dat haalt ook beteen het beeld naar achter voor 75% wel. Gewoon effe omzetten en laat tie ander maar seinen, je ziet het toch niet meer. Mooi, al die rijhulpsystemen tegenwoordig !!
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Sandervp schreef: vr 28 mei 2021, 8:21 Dag allen,
Dag Sander, dit is het meest concrete stuk uit je post. Ik stel voor dat we het ook bij deze vraag laten. En ik ga er vanuit dat je nog reageert en iets inhoudelijks bijdraagt. Anders volgt spoedig een :slotje2:

Wouter N14, moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Kaaiman
Secretaris

Re: Ingehaald worden terwijl nog niet van strook gewisseld te hebben

Bericht door Kaaiman »

De Gulden Regel: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.

Hang het spreukentegeltje met deze wijsheid maar op aan je achteruitkijkspiegel. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Wouter N14 schreef: vr 28 mei 2021, 18:44
Dag Sander, dit is het meest concrete stuk uit je post. Ik stel voor dat we het ook bij deze vraag laten. En ik ga er vanuit dat je nog reageert en iets inhoudelijks bijdraagt. Anders volgt spoedig een :slotje2:

Wouter N14, moderator
En als antwoord op de vraag van de topicstarter: de achterligger is dan schuldig, zou ik zeggen.

Immers, je hebt de rijstrook die je naar rechts wilde verlaten, niet geheel verlaten. Dat kan bijvoorbeeld als de bestuurder van een ander voertuig aan een inhaalactie begint en naar links komt wat tot een conflict kan leiden, of als de bestuurder van een ander voertuig op de snelweg invoegt zonder verkeer dat daar al rijdt, voor te laten.

Gaan inhalen zonder dat dit veilig kan, is niet bepaald slim te noemen en levensgevaarlijk. Je mag jezelf en anderen niet in gevaar brengen (artikel 5), en van rijstrook wisselen met gevaar voor jezelf of anderen is niet toegestaan. Van rijstrook wisselen is namelijk een zijdelingse verplaatsing en daarom een bijzondere manoeuvre. Zulke manoeuvres dien je altijd zo uit te voeren dat er geen gevaar ontstaat of kan ontstaan.

En bovendien: ik vind het een ongelooflijk stomme actie. Hoe kun je nu gaan inhalen als de rijstrook die je daarvoor wilt gebruiken, nog niet helemaal vrij is? :nuts:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Piles schreef: vr 28 mei 2021, 15:27 ^^ In de praktijk zal het wel uitdraaien op ieder z'n eigen schade betalen, omdat onmogelijk is aan te tonen wie exact wanneer waar reed. Zeg ik zonder al te veel inhoudelijke kennis.
Met een dashcam is dat redelijk goed te zien.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Hajo schreef: vr 28 mei 2021, 22:18 (..)
En bovendien: ik vind het een ongelooflijk stomme actie. Hoe kun je nu gaan inhalen als de rijstrook die je daarvoor wilt gebruiken, nog niet helemaal vrij is? :nuts:
Zoals ik het bericht lees is de betreffende rijstrook (2) wel vrij maar komt er op het moment dat TS van rijstrook 1 naar 2 wisselt, van rijstrook 3 een bestuurder die naar rijstrook 2 wil.

Ik ben met je eens.. TS'er kán door vooruit kijken wellicht al wel voorzien dat teruggaan naar rijstrook 2 nog even niet verstandig is (ondanks de duwer achter hem) omdat het op rijstrook 1 wel duidelijk is dat daar een voertuig inloopt (neem ik dan aan) op z'n voorganger en dus een inhaalmoment plant/inzet.

Dit soort situaties komen voor (helaas).

Hajo schreef: vr 28 mei 2021, 22:18
Wouter N14 schreef: vr 28 mei 2021, 18:44

Wouter N14, moderator
En als antwoord op de vraag van de topicstarter: de achterligger is dan schuldig, zou ik zeggen.

Ik heb vandaag een (theoretische) verkeerstraining gevolgd voor de vakbekwaamheidspunten (code95).. dus ik zeg:

TS'er is schuldig, hij is immers op dat moment de enige partij (in conflict met ) die bezig is een bijzondere manoeuvre uit te voeren én dus het andere verkeer voor dient te laten gaan...

Volgens mij (maar dat hebben we niet behandeld) is het gewoon simpelweg je rijstrook verlaten. Punt. Niet voor hoeveel procent je dat dan wel of niet bent.. Je hebt de actie al ingezet, dat telt, volgens mij.

Actie inzetten is actie afmaken, tenzij dit een botsing tot gevolg heeft (wat in jouw situatie zo zou kunnen zijn.. maar goed, dán heb je nog de afweging: botsing zijdelings op rechts.. waarbij jij zelf 'in the lead bent' of wachten op de tik van achteren door de klevende partij welke je dan met grote kans in een pirouette doet verzanden... :?:

Het is misschien een beetje vergelijkbaar met het aanrijden van een voertuig op een vri kruising dat op een voorrangsweg door rood licht reed.
De bestuurder die met groen licht de voorrangsweg oprijd is, verzekeringstechnisch, de sjaak.. De roodlicht rijder krijgt slechts de boete daarvoor..
sven_engelen
expressweg

Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 22:59 TS'er is schuldig, hij is immers op dat moment de enige partij (in conflict met ) die bezig is een bijzondere manoeuvre uit te voeren én dus het andere verkeer voor dient te laten gaan...
Mag ik dat toch betwijfelen? Rechts inhalen is illegaal en als iemand net ingehaald heeft en terug wil naar bijv. rijstrook 2 en degene die achterop rijdt diezelfde manoeuvre maakt, dan is diegene die achterop klapt en dus rechts inhaalt fout? Niet degene die teruggaat.
Svenlo
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 22:59Het is misschien een beetje vergelijkbaar met het aanrijden van een voertuig op een vri kruising dat op een voorrangsweg door rood licht reed.
De bestuurder die met groen licht de voorrangsweg oprijd is, verzekeringstechnisch, de sjaak.. De roodlicht rijder krijgt slechts de boete daarvoor..
Ja, die doet het altijd goed op verjaardagen... :roll:

Ga er maar niet vanuit dat ik enige vorm van schuld aanvaard als ik op dashcam heb staan dat ik door groen reed.
sven_engelen schreef: vr 28 mei 2021, 23:19Mag ik dat toch betwijfelen? Rechts inhalen is illegaal en als iemand net ingehaald heeft en terug wil naar bijv. rijstrook 2 en degene die achterop rijdt diezelfde manoeuvre maakt, dan is diegene die achterop klapt en dus rechts inhaalt fout? Niet degene die teruggaat.
Ik denk dat je dat wel mag. Mag ik dan betwijfelen of je het over eenzelfde soort situatie hebt?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

fleppenstein schreef: vr 28 mei 2021, 18:18Maar ik laat me ook niet verleiden tot een overtreding.
Oh okee...
fleppenstein schreef: vr 28 mei 2021, 17:42En ja, dan ogen dicht en gaan, die aso heeft toch ook een rempedaal ??
fleppenstein schreef: vr 28 mei 2021, 17:42Maar ik moet er hier ook af, dus dan zal dat ook gebeuren. Stuur om en gelukkig is er nog een vluchtstrook voor de aso.
fleppenstein schreef: vr 28 mei 2021, 17:42Als er dan inmiddels een tussen zit, jammer dan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje