Ingehaald worden terwijl nog niet van strook gewisseld te hebben

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: Ingehaald worden terwijl nog niet van baan gewisseld te hebben

Bericht door Durashift »

Attietattie schreef: vr 28 mei 2021, 23:25
Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 22:59Het is misschien een beetje vergelijkbaar met het aanrijden van een voertuig op een vri kruising dat op een voorrangsweg door rood licht reed.
De bestuurder die met groen licht de voorrangsweg oprijd is, verzekeringstechnisch, de sjaak.. De roodlicht rijder krijgt slechts de boete daarvoor..
Ja, die doet het altijd goed op verjaardagen... :roll:

Ga er maar niet vanuit dat ik enige vorm van schuld aanvaard als ik op dashcam heb staan dat ik door groen reed.

(..)
Gut, dan was er op die verjaardag toch één persoon aanwezig met instructiebevoegdheid om verkeersregels te onderwijzen...
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:32Gut, dan was er op die verjaardag toch één persoon aanwezig met instructiebevoegdheid om verkeersregels te onderwijzen...
Je moet een verzekeringsexpert hebben. Die kan daar een hoop meer over zeggen.

Overigens zal die zich er meestal achter verschuilen dat het niet aan te tonen is, dus dat ze 50-50 doen ofzo. Maar feitelijk behoor je gewoon je knaken te krijgen als je kunt bewijzen dat de ander fout zat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ maar je mag toch niet, rücksichtslos, een voorrangsweg oprijden? Ook al is het licht groen.. er kán verkeer op rijden dat jij voorrang moet verlenen.

Wat jij zegt over het kunnen aantonen van je onschuld hebben we ook behandeld. Er is een rechtszaak geweest waarbij de eisende partij door de OvJ werd aangeklaagd voor smaad jegens de gedaagde partij omdat tijdens de behandeling bleek dat de eisende partij ten onrechte de gedaagde partij beschuldigde van veroorzaakte schade.. waarbij de gedaagde middels beeldmateriaal de gebeurtenis aantoonbaar kon weerleggen in het nadeel van de eisende partij.
sven_engelen schreef: vr 28 mei 2021, 23:19
Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 22:59 TS'er is schuldig, hij is immers op dat moment de enige partij (in conflict met ) die bezig is een bijzondere manoeuvre uit te voeren én dus het andere verkeer voor dient te laten gaan...
Mag ik dat toch betwijfelen? Rechts inhalen is illegaal (..)
Volgens mij is er in de beschreven situatie van de TS'er (nog) geen sprake van rechts inhalen. Of jij doelt op het moment dat de klever al naast de auto van TS'er rijdt op rijstrook 3?

Anyway..vandaag ook geleerd:
sven_engelen schreef: vr 28 mei 2021, 23:19 (..)
Rechts inhalen is illegaal (..)
Nope, er zijn 6 wettelijk toegestane rechts inhalen acties:
(met maximaal (in theorie) 20 km/h snelheidsverschil)

(nu heb ik er maar 5 op mijn notitieblokje staan.. want de zesde variant was de instructeur ff ontschoten.. -en heb ik naderhand vergeten te vragen-.. :?

1. Je mag een tram rechts passeren / inhalen.
2. Bij een blokmarkering mag je rechts passeren / inhalen
3. Bij file (er is geen wettelijke definitie van wat een file is, zoals we weten ;) )
4. Rotonde met meerdere rijstroken
5. Fietsers mogen andere bestuurders rechts passeren / inhalen
6: :?:
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:40 (met maximaal (in theorie) 20 km/h snelheidsverschil)
Waar staat dat?
(nu heb ik er maar 5 op mijn notitieblokje staan.. want de zesde variant was de instructeur ff ontschoten..
Het is dat je je nascholingsuurtjes nodig hebt... Anders kun je beter je geld terug eisen geloof ik...
Attietattie
2x5 autosnelweg

duikgek89 schreef: vr 28 mei 2021, 23:53
Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:40 (met maximaal (in theorie) 20 km/h snelheidsverschil)
Waar staat dat?
In één of andere richtlijn voor het gebruiken van de vluchtstrook. ;)
Attietattie
2x5 autosnelweg

Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:40^^ maar je mag toch niet, rücksichtslos, een voorrangsweg oprijden?
Ehm, jij stelt dat de schuld bij degene ligt die niet op de voorrangsweg rijdt, daar reageer ik op. Nu heb je het over heel iets anders.
Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:40Ook al is het licht groen.. er kán verkeer op rijden dat jij voorrang moet verlenen.
Nou... nee.
Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:40Wat jij zegt over het kunnen aantonen van je onschuld hebben we ook behandeld. Er is een rechtszaak geweest waarbij de eisende partij door de OvJ werd aangeklaagd voor smaad jegens de gedaagde partij omdat tijdens de behandeling bleek dat de eisende partij ten onrechte de gedaagde partij beschuldigde van veroorzaakte schade.. waarbij de gedaagde middels beeldmateriaal de gebeurtenis aantoonbaar kon weerleggen in het nadeel van de eisende partij.
Nu snap ik er niets meer van. Volg ik je nu niet of zeg je nu het compleet tegenovergestelde van daarnet?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

duikgek89 schreef: vr 28 mei 2021, 23:53
Waar staat dat?

Bij mijn notities. ;)

(nu heb ik er maar 5 op mijn notitieblokje staan.. want de zesde variant was de instructeur ff ontschoten..
Het is dat je je nascholingsuurtjes nodig hebt... Anders kun je beter je geld terug eisen geloof ik...
Ik geef toe.. ik heb wel af en toe mijn wenkbrauwen opgetrokken..

Aan de andere kant: de stamtafel verhalen over hoe matig de instructeurs hun stof beheersen en de chauffeurs het beter weten.. tieren ook welig.. maar dat kán ook niet allemaal waar zijn naar mijn mening.

Winterbandenverplichting in DLD kwam ook ter sprake. (wanneer noodzakelijk, etc.).
(in het kader van de EU regel dat het ene lidstaat burgers uit een andere lidstaat niet kunnen verplichten te voldoen aan landspecifieke regelgeving (op verkeerszaken gebied dan). Zoals ook de alcohol testers in Frankrijk.
Blijft een verschil met de praktijk.

Net zoals die dode hoek stickers in Frankrijk.. Half MOE land heeft ze d'r al op zitten.. maar je hebt ze feitelijk alleen in stedelijk (binnen) gebied -verplicht- nodig. Maar ja, als vervoeder snap ik wel dat je de instructie geeft die dingen er standaard op te plakken. Dat kost, uiteindelijk, een pak minder geld dat op incidenten te sturen..

Sorry, gaat wel heel :offtopic: nu.
Excuus.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Durashift schreef: za 29 mei 2021, 0:13Aan de andere kant: de stamtafel verhalen over hoe matig de instructeurs hun stof beheersen en de chauffeurs het beter weten.. tieren ook welig.. maar dat kán ook niet allemaal waar zijn naar mijn mening.
Er zitten waarschijnlijk ook goede tussen. :lol:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Attietattie schreef: za 29 mei 2021, 0:05
Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:40^^ maar je mag toch niet, rücksichtslos, een voorrangsweg oprijden?
Ehm, jij stelt dat de schuld bij degene ligt die niet op de voorrangsweg rijdt, daar reageer ik op. Nu heb je het over heel iets anders.
^^ Ja, klopt. In mijn beleving heb ik het over hetzelfde geval. Laten we er voor de helderheid een vri-geregelde T-kruising van maken. De doorgaande weg zit in de voorrang. Vanuit de aan-takkende weg rijdt een auto door groen licht de voorrangsweg op, waar op dat moment een voertuig door rood licht rijdt.. maar dus wel op de weg die in de voorrang ligt.
Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:40Ook al is het licht groen.. er kán verkeer op rijden dat jij voorrang moet verlenen.
Nou... nee.
Ok.
Durashift schreef: vr 28 mei 2021, 23:40Wat jij zegt over het kunnen aantonen van je onschuld hebben we ook behandeld. Er is een rechtszaak geweest waarbij de eisende partij door de OvJ werd aangeklaagd voor smaad jegens de gedaagde partij omdat tijdens de behandeling bleek dat de eisende partij ten onrechte de gedaagde partij beschuldigde van veroorzaakte schade.. waarbij de gedaagde middels beeldmateriaal de gebeurtenis aantoonbaar kon weerleggen in het nadeel van de eisende partij.
Nu snap ik er niets meer van. Volg ik je nu niet of zeg je nu het compleet tegenovergestelde van daarnet?
Dit is een andere situatie, doelend op jouw citaat:
Attietattie schreef: za 29 mei 2021, 0:05 (..)
Ga er maar niet vanuit dat ik enige vorm van schuld aanvaard als ik op dashcam heb staan dat ik door groen reed.
Sorry, ik maak het verwarrend. Ik tik een eindje weg op bovenstaand citaat (tot de woorden 'ik op dashcam heb staan'.)
Dus meer in het algemene. Hoe je bewijslast in je voordeel kan werken, zeg maar.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Durashift schreef: za 29 mei 2021, 0:22Ja, klopt. In mijn beleving heb ik het over hetzelfde geval. Laten we bladibla...
Waar het om gaat is dat je het eerst over de schuldvraag hebt en me vervolgens vraagt of je rücksichtslos de weg op kan knallen. Natuurlijk mag je niet rucksichtslos iets doen. Überhaupt op die manier autorijden is al niet helemaal handig. Maar dat gaat dus over heel iets anders dan een eventuele schuldvraag.
Durashift
expressweg

Re: Ingehaald worden terwijl nog niet van strook gewisseld te hebben

Bericht door Durashift »

^^ okay. Voor mij is het wel deel van de dezelfde discussie. Alleen, laat ik die stoppen. Online wordt dat lastig om helder te krijgen tussen ons, denk ik.

Het is goed zo. Dank voor je input.
Wouter N14
Moderator

Re: Ingehaald worden terwijl nog niet van strook gewisseld te hebben

Bericht door Wouter N14 »

^^
Prima voorstel om te stoppen. De frustraties van Sander zijn kennelijk ook voldoende weggezakt want ruim 24 uur later hebben we nog altijd geen vervolg mogen zien.
:slotje2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge