Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door martien » zo 07 feb 2021, 12:00

Afbeelding
Gezien op een ander forum, waarschijnlijk in Berlijn.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 07 feb 2021, 12:18

^^ Auch ein bischen Schilderschäden :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 07 feb 2021, 14:36

Gehirnschäden bij de beambten...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 feb 2021, 21:57

De A2 is bij Bad Oeynhausen al vele uren geblokkeerd, in beide richtingen staat 20 kilometer file en de verwachting is dat men op de Autobahn moet overnachten bij zeer lage temperaturen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 feb 2021, 11:22

Er zijn nog grote verkeersproblemen in Duitsland door de sneeuwval, veel Autobahnen zijn slecht of niet berijdbaar.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 feb 2021, 11:56

martien schreef: zo 07 feb 2021, 12:00 Afbeelding
Gezien op een ander forum, waarschijnlijk in Berlijn.
Dachschaden betekent trouwens zoiets van 'er zit een steekje los' (mentale problemen), naast de betekenis van 'dakschade'.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 11 feb 2021, 9:44

^^
Inderdaad, dat zal daarom ook zo spottend bedoeld zijn en door een derde opgehangen. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 13 feb 2021, 22:54

Tijdens mijn ommetje vandaag ben ik even in Duitsland geweest om te tanken. Ik reed Duitsland binnen bij 's-Heerenberg, kwam ik Rees terecht waar ik getankt heb, en ben vervolgens via de A3 terug gereden naar Nederland.

Wat mij in Duitsland opviel is enerzijds de slechtere toestand van de wegen, en anderzijds dat er nog veel sneeuw- en ijsresten op de weg liggen. Alsof er niet voldoende is gestrooid. Dit gold alleen voor de Bundes- en Landstrassen. De Autobahn was helemaal schoon en ook het wegdek was prima. Mooie gelegenheid om met een flinke snelheid richting grens te rijden. :woop:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 feb 2021, 22:59

Dit werd inderdaad de afgelopen week door de Duitse pers ook gemeld: de Duitse wegen waren veel slechter schoongemaakt dan in Nederland. Je zag begin vorige week ook op Google Maps dat Nederland 'groen' was op de kaart en direct op de grens alles overging in oranje (behalve de Autobahnen). Er is kennelijk veel over geklaagd dat men in Duitsland de wegen niet goed schoon heeft gekregen, zelfs 3-4 dagen na de sneeuwval.

NRZ: Warum sind die Straßen in den Niederlanden so gut geräumt?

RP: Ist Holland besser für die Schneemassen gerüstet als Deutschland?

Ruhr 24: Verkehrs-Chaos im Schnee: Das macht das NRW-Nachbarland Niederlande besser als Deutschland

WAZ: Besserer Winterdienst in Holland? Das sagt Straßen.NRW

Helaas zijn de meeste artikelen gepaywalled, maar er leeft blijkbaar dat sentiment.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 13 feb 2021, 23:37

^^ De WAZ meldt dat Strassen-NRW naar de juridische situatie verwijst. Die is in Duitsland anders dan in Nederland.

Ik zie niet zo snel in waarom een juridische situatie het sneeuw- en ijsvrij maken van een weg zo moeilijk maakt. Zijn ze in Duitsland misschien bang dat weggeveegde sneeuw of ijs geparkeerde auto's kunnen beschadigen? :dontknow:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 14 feb 2021, 1:02

^^^ Misschien wordt gedoeld op de inspanningsverplichting van de wegbeheerder?
(..) Als woningeigenaar ben je sinds 2007 niet meer verplicht om de stoep en oprit sneeuwvrij te houden. De stoep is eigendom van de gemeente en die heeft een inspanningsverplichting voor het vrij maken van wegen en paden. Elke gemeente heeft een zorgplicht en daarom een zogeheten ‘gladheidsbestrijdingsplan’. Hierin staat dat de gemeente moet zorgen voor een goede en veilige staat van onder andere autowegen, fietspaden en busbanen. (..)
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... sprakelijk

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 14 feb 2021, 9:59

^^ Dat zou het wel eens kunnen zijn. Misschien ontbreekt zo'n regeling in Duitsland. En sneeuw en ijs ruimen kost ook geld, waar veel gemeenten, Kreise etc. gebrek aan hebben.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 14 feb 2021, 12:38

Mij staan uit Duitsland op dit gebied dan vooral de bordjes “Kein Winterdienst” bij bij de toegang tot bepaalde weggetjes en wandelpaden. Dat deel is duidelijk. Maar heeft dat dan omgekeerd impact in de zin dat Duitse overheden heel erg druk bezig zijn met straten die wél schoongehouden worden? Als dat zo is -wellicht angst voor aansprakelijkheid wanneer een wandelaar op de stoep uitglijdt-, zou dat nog steeds geen impact moeten hebben op Landstrassen en Bundesstrassen. Dat lijkt me dan minder Rechtslage en meer het eeuwige Duitse probleem van stroperige overheid, die de Duitsers uiteindelijk allemaal slikken (tot op zo hier en daar commentaar op Nederland als land in de commentaren aan toe).

Overigens wel grappig om hier in Nederland deze week wat stukken te lezen met de strekking “ga die stoep nou niet staan schoonvegen.” En dat niet omdat de overheid het voor je zou doen, maar omdat het probleem dan naar de goot verplaatst én omdat je beter door platgetrapte sneeuw loopt dan op de ijslaag eronder.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 14 feb 2021, 20:40

Hajo schreef: zo 14 feb 2021, 9:59Dat zou het wel eens kunnen zijn. Misschien ontbreekt zo'n regeling in Duitsland. En sneeuw en ijs ruimen kost ook geld, waar veel gemeenten, Kreise etc. gebrek aan hebben.
Als al het geld moet gaan naar projecten die in één keer 100% duurder uitvallen... :roll: :roll:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 feb 2021, 10:28

Duitsland heeft grenscontroles met Tirol en Tsjechië ingevoerd vanwege de variantenangst van het coronavirus. Op de Tsjechische D5 staat een lange 'LKW Stau'.

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 15 feb 2021, 12:48

^^ Beperking geld alleen voor verkeer uit AT & CZ? Of zijn er meer landen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 feb 2021, 13:02

Vooralsnog alleen Tirol en Tsjechië, maar het is dit keer kennelijk geen Beiers besluit, want er staan ook hele lange rijen voor de grens met Sachsen op de D8 en I/7.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 15 feb 2021, 13:20

Jeff schreef: ma 15 feb 2021, 12:48 ^^ Beperking geld alleen voor verkeer uit AT & CZ? Of zijn er meer landen?
Er zijn meer landen in de hoogste risicocategorie, maar dat zijn geen directe buurlanden (zie lijst hieronder). België en Nederland zitten twee risico-categorieën lager.

• Austria – the province of Tyrol
• Botswana
• Brazil
• Czech Republic
• Eswatini
• Ireland
• Lesotho
• Malawi
• Mozambique
• Portugal
• Slovakia
• South Africa
• United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
• Zambia
• Zimbabwe

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 16 feb 2021, 18:16

Zojuist is bekend gemaakt dat de maatregelen verlengd zijn tot 1 maart 2021. (Bron: Tagesschau )

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 mar 2021, 15:17

Op de A44 bij het Kreuz Wünnenberg/Haaren is een BMW X5 verpletterd tussen twee vrachtauto's. Er vielen 3 doden. Dit laat dus zien dat je ook in een dure SUV niet veilig bent in zo'n geval...

Nachdem sich an einer Baustelle zwischen dem Autobahnkreuz Bad Wünnenberg-Haaren und der Anschlussstelle Lichtenau ein Stau gebildet hatte, soll ein Lkw einen BMW X5 auf einen anderen Lkw geschoben haben. Drei Insassen des BMW sind noch an der Unfallstelle verstorben. Drei weitere Beteiligte wurden schwer verletzt.

https://www.westfalen-blatt.de/OWL/Krei ... uf-der-A44

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 mar 2021, 17:00

^^
Een reden waarom ik nooit op de rechterrijstrook bij een filestaart aanschuif. Zodra ik een file zie gaan bij mij de knipperlichten aan, rem ik sterk af, schuif ik naar de linkerrijstrook (als ik dat niet al ben) en kijk heel erg in de spiegels of mijn achterligger(s) ook vaart minderen. Vrachtwagens die met volle vaart in een filestaart denderen gebeurd in Duitsland helaas veel te vaak.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 09 mar 2021, 22:48

^^ Dat doe ik ook zo. En ik zie het wel vaker dat mensen het zo doen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 27 mei 2021, 23:27

Een ongeluk door een ongeluk door een ongeluk heeft het leven geëist van 1 vrachtwagenchauffeur op de BAB2 ter hoogte van Rennau.

Verkeer wordt omgeleid via de B1-BAB39 of via L294

Bron: Waze / https://www.helmstedter-nachrichten.de/ ... opfer.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 01 jun 2021, 8:40

Het viel mij op dat Duitsers vaak helemaal geen snelheid kunnen aanhouden op de Autobahn. Ik rij zoveel mogelijk op de cruise control en dus de hele tijd dezelfde snelheid, en had best vaak dat mensen mij inhalen, vertragen, ik hun weer inhaal, zij mij weer, ik hun weer, etc. Soms wel 4 keer achter elkaar. Het viel mij wel op dat dit bijna altijd vrouwen zijn die zo rijden.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » di 01 jun 2021, 9:20

Jouw observatie kan op de stapel bij overige opmerkingen van onverklaarbaar gedrag van vrouwen in het verkeer.
:duck:
Laatst gewijzigd door Robonus op di 01 jun 2021, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 01 jun 2021, 9:31

^^ Zullen we Chris maar cancelen vanwege het maken van een vrouwonvriendelijke opmerking? :mrgreen:
Svenlo

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 01 jun 2021, 9:58

Chris schreef: di 01 jun 2021, 8:40 Het viel mij op dat Duitsers vaak helemaal geen snelheid kunnen aanhouden op de Autobahn.
Dat is ook mijn ervaring. Ook een keer bij een Duitser in de auto gezeten die dan weer 120 reed en dan weer 150. Op mijn vraag waarom hij de cruise control niet gebruikte, zei hij dat het verkeer zich daar nooit voor leent; hij vond het een zinloze uitvinding. Niet dat dat ene voorbeeld representatief is, maar het past wel in het beeld dat Chris hierboven schetste...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » di 01 jun 2021, 11:03

Chris schreef: di 01 jun 2021, 8:40 Het viel mij op dat Duitsers vaak helemaal geen snelheid kunnen aanhouden op de Autobahn. Ik rij zoveel mogelijk op de cruise control en dus de hele tijd dezelfde snelheid, en had best vaak dat mensen mij inhalen, vertragen, ik hun weer inhaal, zij mij weer, ik hun weer, etc. Soms wel 4 keer achter elkaar. Het viel mij wel op dat dit bijna altijd vrouwen zijn die zo rijden.
Wellicht zijn het subtiele pogingen tot flirten :bloemetje:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 01 jun 2021, 11:45

Als ze er lief bij glimlachen, maar de meeste irritante weggebruikers staren wezenloos voor zich uit :lol:

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » di 01 jun 2021, 11:50

Chris schreef: di 01 jun 2021, 8:40 Het viel mij op dat Duitsers vaak helemaal geen snelheid kunnen aanhouden op de Autobahn. Ik rij zoveel mogelijk op de cruise control en dus de hele tijd dezelfde snelheid, en had best vaak dat mensen mij inhalen, vertragen, ik hun weer inhaal, zij mij weer, ik hun weer, etc. Soms wel 4 keer achter elkaar. Het viel mij wel op dat dit bijna altijd vrouwen zijn die zo rijden.
Gevoelsmatig heb ik hier in Nederland meer last van, maar dat kan er ook aan liggen dat de snelheidsverschillen in Nederland lager liggen, en ik in Duitsland dit soort dromers sneller voorbij ben.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)