Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » ma 07 jun 2021, 14:56

Attietattie schreef: ma 07 jun 2021, 14:50Is Waze tegenwoordig al een keer aangepast op de dagsnelheid van 100km/h? Ik merk dat ik overdag met moeite een minuut van de verwachte aankomsttijd afsnoep. En 's nachts kan ik soms een kwart inlopen!
Normaal gezien pikt Waze dat in een kwestie van enkele weken al op. Als er op het moment dat je rijdt voldoende verkeer is zou Waze het zelfs er de dag zelf al rekening mee moeten houden. Men heeft een tijdje geleden het algoritme hierrond wat aangepast aangezien het vorige algoritme eigenlijk iets te voorzichtig was men het gebruik van de actuele gegevens.

Het is in elk geval niet iets dat de vrijwilligers zelf op de kaart moeten instellen of zo. De rijtijden worden automatisch berekend.
Waze Belux Global Champ

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » ma 07 jun 2021, 14:59

Een paar maanden terug eens een onderzoekje gedaan naar de gemiddelde snelheid.

Overdag ligt die iets boven de 100.
's nachts ligt die rond de 120.

Was het traject A6 Almere - Lelystad geloof ik.

Op basis van Waze data dus.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Waze

Bericht door duikgek89 » di 08 jun 2021, 8:35

^^ Het gemiddelde van alle voertuigen die een punt passeren? Of het gemiddelde van de gemiddelde snelheid van vele voertuigen tussen twee punten?

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » di 08 jun 2021, 9:10

duikgek89 schreef: di 08 jun 2021, 8:35 ^^ Het gemiddelde van alle voertuigen die een punt passeren? Of het gemiddelde van de gemiddelde snelheid van vele voertuigen tussen twee punten?
In Waze hebben we toegang tot de gemiddelde tijd die de gebruikers van Waze nodig hebben tussen twee punten (wegsegmenten), met dan nog verschillende cijfers afhankelijk van wat het volgende wegsegment is (een afslag naar links duurt vaak langer dan rechtdoor rijden). Uitschieters in tijd in beide richtingen worden uit de statistieken gehouden, maar een meer exacte beschrijving van dat proces hebben we niet. Het zou V85 kunnen zijn, maar die details houdt Waze (bij mijn weten) geheim.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » do 26 aug 2021, 12:04

Gisteren reed ik op de N35, ik zag een flitser staan tussen Heino en Zwolle. Waze gaf hem niet aan. Ik opende de Flitsmeister app en die had hem wel. Kennelijk loopt Waze wat achter? Of willen ze eerst een flitser een aantal keer geverifieerd hebben? Dat duurt op een N-weg wellicht langer dan een autosnelweg.

Ik reed 81 GPS dus dat is dan geen boete als het goed is. De flitser stond ook niet op de gebruikelijke plek. En ik reed in de andere richting, ik weet niet of zo'n container beide richtingen pakt?

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Waze

Bericht door sanderl » do 26 aug 2021, 12:21

Kan ook komen door het aantal gebruikers natuurlijk. Ik heb daar geen inzicht in, maar van de mensen die ik ken gebruiken er heel veel Flitsmeister en maar een enkeling Waze. Als er meer mensen langskomen met Flitsmeister pak je een flitser natuurlijk eerder op.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » do 26 aug 2021, 12:29

Ik dacht dat Waze met Flitsnav werkte, of werken ze ook met Flitsmeister?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » do 26 aug 2021, 14:03

Waze werkt met de eigen gebruikers en met informatie van de overheid. Verder wordt er volgens mij nergens gebruik gemaakt van "derden".
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » do 26 aug 2021, 14:25

Meerdere berichten dat meldingen van Waze werden verwerkt door mensen van Flitsnav.

Zie bijv deze berichten van meldingenverwerker van Flitsnav:
https://forumindex.nl/post4222679.html#p4222679
https://forumindex.nl/post4634535.html#p4634535

Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » do 26 aug 2021, 14:32

Dat lijkt me dan eens interessant om intern door te spelen, aangezien het kopiëren van die gegevens illegaal is... Waze gaat sowieso nooit een overeenkomst tekenen die toelaat dat anderen de meldingen van hun gebruikers overneemt. Of het zou sporadisch moeten geweest zijn als een soort van "staat dit ook bij hen?" controle.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » do 26 aug 2021, 14:45

Ik kan mij herinneren dat er op een gegeven moment werd bekend gemaakt dat Flitsnav en Waze zouden samenwerken, maar ik kan die berichten niet meer terugvinden. Er is volgens mij een hoop verwijderd toen het forum van flitsservice (Dave) en flitsservice zelf (Martijn) uit elkaar gegaan zijn.


edit: "samenwerking met Waze"
https://forumindex.nl/post4753131.html#p4753131
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » do 26 aug 2021, 14:48

Hmm, dat zou dan waarschijnlijk met de Nederlandse community van Waze zijn. Ik kan me daar zo niet meteen iets van herinneren, maar ik ben op zich wel minder betrokken met de werking in Nederland.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » do 26 aug 2021, 14:50

Gevonden!
Data Flitsservice nu ook op navigatie-app Waze
Dronten
Dinsdag 29 september 2015 | 22:34
De Dronter organisatie Flitsservice.nl heeft haar dienstverlening kunnen uitbreiden naar de navigatie-app van Waze. Flitsservice verzamelt en verspreidt meldingen van mobiele snelheidscontroles door de politie.
[...]
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... e-app-waze
https://forumindex.nl/post4023905.html#p4023905
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » do 26 aug 2021, 14:54

Bizar, ik kan hen niet terugvinden in de lijst van Nederlandse partners. Dat moet dan in samenwerking zijn met een andere organisatie of zo.
Mja, ik laat het aan de Nederlandse collega's over. Zij zullen er hoogstwaarschijnlijk meer van weten :)
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » do 26 aug 2021, 15:01

^^ Zoals ik al zei, ik weet niet of dit nog steeds het geval is, Fitsservice en daarmee Flitsnav zijn een beetje in elkaar gevallen na het gedoe tussen Martijn en Dave.

Kan best zijn dat die samenwerking volledig gestopt is, ook met dit in het achterhoofd:

https://m.flitsservice.nl/nieuws/wij-st ... heid-i6083
Na ongeveer 17 jaar komt er een einde aan het beoordelen van flitsmeldingen door Flitsservice.nl. Flitsservice.nl filtert alle inkomende meldingen en beoordeelt deze altijd op juistheid en waarschijnlijkheid.
[...]
Gezien het feit dat dit een zeer hoge belasting op ons legt, gezin en werk toch echt voor gaan, hebben wij besloten om te stoppen met het verwerken van de flitsmeldingen per 1 januari 2018. FlitsNav zal nog werken, maar alleen met onverwerkte meldingen.

We hebben geprobeerd met een aantal partners een verdere samenwerking mogelijk te maken, maar helaas is dat niet gelukt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » vr 03 sep 2021, 10:28

Ik had een paar dagen geleden een permanente afsluiting ingetekend in Edam op de Roloef Bootstraat, tussen de Bouwen Heijnszstraat en de Broekgouwstraat:
https://www.google.nl/maps/@52.5105923,5.0572563,18.33z

Maar deze staat nog niet op de livemap in Waze. Weet iemand hoe dat komt?
Er is gewoon een verkeersbesluit van te vinden namelijk: https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... -21506.pdf
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » vr 03 sep 2021, 11:12

mavas schreef: vr 03 sep 2021, 10:28 Ik had een paar dagen geleden een permanente afsluiting ingetekend in Edam op de Roloef Bootstraat, tussen de Bouwen Heijnszstraat en de Broekgouwstraat:
https://www.google.nl/maps/@52.5105923,5.0572563,18.33z

Maar deze staat nog niet op de livemap in Waze. Weet iemand hoe dat komt?
Er is gewoon een verkeersbesluit van te vinden namelijk: https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... -21506.pdf
Een restrictie op een weg wordt niet visueel getoond in de livemap en app. Zo'n aanpassing vereist een kaartupdate, waardoor het enkele dagen zal duren vooraleer het actief wordt in de app. Om een instant impact te hebben moet een "closure" toegevoegd worden, maar omwille van de grote impact van zo'n closure kan je deze niet toevoegen als level 1 kaartbewerker.

Je aanpassing is ondertussen verwerkt, zie ik. Dus de route in Waze zal niet langer langs dat stuk weg zal gaan. Net omdat zo'n wegrestricties niet zichtbaar zijn in de app en livemap, wordt de weg in het geval van paaltjes van de kaart verwijderd en vervangen door een stukje voetpad (Pedestrian Boardwalk of Walking Trail, om de Waze-termen te gebruiken). Of het moet zijn dat men dit in Nederland anders doet.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » vr 03 sep 2021, 11:34

Top! Bedankt voor de informatie!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waze

Bericht door waldo79 » za 11 sep 2021, 18:59

Ik ben tevreden over het gebruik van Waze, alleen kan hij niet echt omgaan met stilstaande files. Hij adviseert dan geen omwegen meer te nemen, terwijl je met wat zijstraten inslaan soms nog wel minuten tijd kan winnen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » zo 12 sep 2021, 17:30

Kleine binnendoorwegen worden niet altijd getoond. Daar zit nog wel een vertraging op om te voorkomen dat je continue van de hoofdroute moet afwijken.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waze

Bericht door waldo79 » wo 03 nov 2021, 10:37

Over het algemeen blijf ik Waze een prettig product vinden, maar de aangegeven reistijden zijn toch vooral prognoses op basis van historische gegevens. Soms sta ik in een file en toont hij pas een file op mijn traject op het moment dat ik een melding doorgeef.

En waar ik me aan kan storen zijn spitsafsluitingen tegen sluipverkeer. Waze stuurt me rustig zo'n straat in, terwijl ik dan rechtsomkeert moet maken omdat het niet toegestaan is om in te rijden. Kan de software daar nog rekening mee houden?

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » wo 03 nov 2021, 10:47

Ze hebben omwille van het mindere verkeer wegens COVID-19 het algoritme aangepast zodat er meer waarde gegeven wordt aan de huidige doorstroming dan de historische. Maar uiteraard zal het niet altijd perfect zijn. Nu, het gegeven dat een file niet wordt aangeduid betekent niet automatisch dat Waze er geen weet van heeft. Omdat het concept "file" een eerder menselijke interpretatie is die niet altijd even duidelijk is op basis van pure data gaat Waze files alleen visueel aanduiden als mensen er ook een melding van maken. Maar de file wordt wel altijd meegenomen in de berekening.

In verband met de spitsafsluitingen: ik vermoed dat dit permanente maatregelen zijn tussen bepaalde uren? Als deze ontbreken, klopt er iets niet met de kaart en zou er daar een aanpassing moeten gebeuren. De kaart van Waze kan hier namelijk perfect op voorzien worden met "tijdsgebaseerde restricties".
Waze Belux Global Champ

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waze

Bericht door waldo79 » wo 03 nov 2021, 10:52

Dat de file in de reistijd wordt meegerekend ervaar ik ook als zodanig en de file wordt pas visueel na die melding. Bedankt voor de verheldering :idea:
Wat wel goed is, is dat er een melding komt als een file oplost. Ik zie de aankomsttijd dan ook weer teruglopen - draagt wel bij aan de betrouwbaarheid.

En die tijdsgebonden restrictie waar ik gisteren tegenaan liep is er eentje met een permanent karakter. Kan ik daar op de locatie nog een melding van doen of verhelderen met een foto?

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » wo 03 nov 2021, 11:01

Als je hier de locatie deelt van die maatregel kan ik het wel delen met de Nederlandse kaartbewerkers :) Zij zullen de nodige info dan wel kunnen vinden.
Waze Belux Global Champ

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waze

Bericht door waldo79 » wo 03 nov 2021, 14:14

Het betreft deze locatie, het is niet de bedoeling om hier linksaf te slaan.

Staat nog niet op Street View - maar ma - vrij van 6.30-9.00 en van 15.00-19.00 is het verboden toegang. Over de tijdstippen ben ik niet zo zeker, maar daarvoor kun je contact laten opnemen met de gemeente West Betuwe.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » wo 03 nov 2021, 15:21

Perfect! Ik heb de nodige informatie doorgeven aan de vrijwilligers in Nederland en laat het verder aan hen over om het aan te passen. Ik zag die restrictie in elk geval nog niet op de kaart staan, dus het is inderdaad mogelijk dat Waze een route langs daar zou geven op die momenten.
Waze Belux Global Champ

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waze

Bericht door waldo79 » wo 03 nov 2021, 16:38

Ik ben het eens nagegaan, maar die route is wel iets korter naar de oprit van de snelweg - maar aan het eind kom je keihard in de file te staan plus dat een linksafbeweging nodig is op een druk kruispunt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » do 04 nov 2021, 21:52

Vanaf morgen is dit aangepast in Waze.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » ma 06 dec 2021, 12:41

Waze heeft iets geks.

Rijdend op de autosnelweg wordt een knooppunt vaak als volgt aangekondigd (voorbeeld):
"Over 1,5 kilometer; ga rechtdoor; gebruik de twee linkerrijstroken naar A12/A50 richting Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven".

En even later op het splitspunt:
"Ga rechtdoor naar A12/A50 richting Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven".

Er is nu een variant op die laatste zin bij het splitspunt: "Blijf op de A12 richting Den Haag, Utrecht."

Die zin wordt echter (ten onrechte) overgenomen in de vooraankondiging(en) en dan krijg je nogal kromme zinnen:
"Over 1,5 kilometer; ga rechtdoor; gebruik de twee linkerrijstroken naar blijf op de A12 richting Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven".

En enkele minuten daarvoor: "Ga rechtdoor gedurende 4 minuten tot aan blijf op de A12 richting Den Haag, Utrecht."

Het stukje 'blijf op de' moet hier worden weggelaten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waze

Bericht door waldo79 » ma 06 dec 2021, 12:49

Ik rijd primair op de bewegwijzering en vaak heb ik van tevoren al grofweg op Google Maps gezien welke route ik neem. Waze dient meer ter ondersteuning voor het kaartbeeld, de drukte onderweg en of ik de snelheid respecteer.

Plaats reactie