Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Elektrische auto's
Met auto's in het 200 - 250 kilometersegment moet je niet mee naar het buitenland willen. Dan sta je bijkans elk uur aan de laadpaal. Dit soort auto's zijn vooral geschikt als stadsauto's of als je echt zelden meer dan 100 km enkele reis gaat. 250 kilometer geadverteerd bereik betekent vaak dat hij op de snelweg nog geen 200 kilometer ver komt. En met etappes laad je maar 70% van de accucapaciteit (10 > 80%). Dus dan sta je elke 100-150 kilometer aan de laadpaal. Dat is onbruikbaar als je naar Frankrijk of Zuid-Duitsland wil rijden.
-
- dorpsstraat
Waar ik nog een bezwaar zie is hoe je een auto moet opladen. Met een eigen oprit of parkeerplaats in de garage kan je nog wel een laadpaal & kabel plaatsen waar niemand last van heeft, maar als je bijv. in een rijtjeshuis of appartement woont en op straat parkeert vraag ik mij af wat de plannen dan zijn.
Als je een lijntje van je voordeur naar de auto trekt, dan struikel je op een gegeven moment over de kabels. Of krijgen we toegewezen straatparkeerplekken zodat je daar je eigen laadpaal kan neerzetten? Of komt bij 50% van de parkeerplekken (ervan uitgaande dat 50% EV is) zo'n paal?
Wat betreft het leaseautobeleid zie ik het probleem steeds verder toenemen, als ik om mij heen luister, dan hoor ik dat steeds meer bedrijven de intentie hebben om naar een volledig elektrische vloot te gaan. Compleet voorbij gaande aan het de vraag of je daar als leaserijder wel op zit te wachten, en de mogelijkheden hebt om bijv. thuis op te kunnen laden.
Enfin, mij niet gezien, en als ik op een gegeven moment de keus krijg kies ik dan wel weer voor het leasebudget + zelf een auto aanschaffen.
Als je een lijntje van je voordeur naar de auto trekt, dan struikel je op een gegeven moment over de kabels. Of krijgen we toegewezen straatparkeerplekken zodat je daar je eigen laadpaal kan neerzetten? Of komt bij 50% van de parkeerplekken (ervan uitgaande dat 50% EV is) zo'n paal?
Wat betreft het leaseautobeleid zie ik het probleem steeds verder toenemen, als ik om mij heen luister, dan hoor ik dat steeds meer bedrijven de intentie hebben om naar een volledig elektrische vloot te gaan. Compleet voorbij gaande aan het de vraag of je daar als leaserijder wel op zit te wachten, en de mogelijkheden hebt om bijv. thuis op te kunnen laden.

Enfin, mij niet gezien, en als ik op een gegeven moment de keus krijg kies ik dan wel weer voor het leasebudget + zelf een auto aanschaffen.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
-
- 2x3 autosnelweg
-
- dorpsstraat
Helemaal mee eens, dat is ook een probleem wat aangepakt moet worden.
En dan hebben we het alleen nog over elektrische auto's, nog niet eens over elektrische vrachtwagens, die een grotere belasting op het stroomnet trekken. Ik meende enige tijd geleden gelezen te hebben, dat als alle vrachtwagens die Amsterdam in gaan elektrisch zouden moeten worden, je dagelijks een behoefte aan stroom hebt vergelijkbaar met een stad van 300.000 inwoners.
De vraag die ik dan wil stellen, waar gaat als die elektriciteit vandaan komen?
En dan hebben we het alleen nog over elektrische auto's, nog niet eens over elektrische vrachtwagens, die een grotere belasting op het stroomnet trekken. Ik meende enige tijd geleden gelezen te hebben, dat als alle vrachtwagens die Amsterdam in gaan elektrisch zouden moeten worden, je dagelijks een behoefte aan stroom hebt vergelijkbaar met een stad van 300.000 inwoners.
De vraag die ik dan wil stellen, waar gaat als die elektriciteit vandaan komen?
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Het stroomnet wordt de komende jaren verzwaard en dan met name meer wijkcentrales en het netwerk in de wijken. Een wijkcentrale heeft een bepaalde capaciteit en die raakt eerder uitgeput als er meer elektrische apparaten/voertuigen op worden aangesloten. Er zijn dus meer wijkcentrales nodig en wellicht ook extra kabels in de grond. Een huiseigenaar zou ook moeten controleren of zijn eigen aansluiting al die uitbreidingen aankan.
de_Aristocraat schreef: ↑ma 07 jun 2021, 9:37 De vraag die ik dan wil stellen, waar gaat als die elektriciteit vandaan komen?
Ook het hoogspanningsnetwerk wordt voortdurend gemoderniseerd en uitgebreid. Al die windparken op land en op zee worden niet voor de gein uit de grond gestampt.
-
- 2x3 autosnelweg
Nee, die worden uit de grond gestampt omdat er beleid is dat de huidige energiebehoefte richting CO2 neutraal moet gaan én omdat er heel veel centjes zijn te verdienen aan de 'energietransitie'. Die nieuwe parken zijn dus niet zozeer bestemd om aan de sterk toenemende vraag naar stroom te gaan voldoen, al mag ik wel hopen dat er bepaalde lieden zijn die zich hier wel mee bezig houden.
-
- 2x5 autosnelweg
Uiteraard chargeerde ik mijn opmerking. Maar het verzwaren van het stroomnet is ook hard nodig, maar die problemen worden door de politiek keihard genegeerd 
En onderzoekers van onder anderen de Wageningen Universiteit zijn aan het dokteren op het verbeteren van de opslagcapaciteit om pieken en dalen van bijvoorbeeld windenergie te ondervangen.

En onderzoekers van onder anderen de Wageningen Universiteit zijn aan het dokteren op het verbeteren van de opslagcapaciteit om pieken en dalen van bijvoorbeeld windenergie te ondervangen.
-
- dorpsstraat
Ik vraag mij sterk af of de extra capaciteit aan hernieuwbare energieën wel in verhouding staat met de groene ideeën en de daaraan gerelateerde toegenomen behoefte aan energie.boe! schreef: ↑ma 07 jun 2021, 9:50Het stroomnet wordt de komende jaren verzwaard en dan met name meer wijkcentrales en het netwerk in de wijken. Een wijkcentrale heeft een bepaalde capaciteit en die raakt eerder uitgeput als er meer elektrische apparaten/voertuigen op worden aangesloten. Er zijn dus meer wijkcentrales nodig en wellicht ook extra kabels in de grond. Een huiseigenaar zou ook moeten controleren of zijn eigen aansluiting al die uitbreidingen aankan.
de_Aristocraat schreef: ↑ma 07 jun 2021, 9:37 De vraag die ik dan wil stellen, waar gaat als die elektriciteit vandaan komen?Ook het hoogspanningsnetwerk wordt voortdurend gemoderniseerd en uitgebreid. Al die windparken op land en op zee worden niet voor de gein uit de grond gestampt.
Dat datacenter bij Middenmeer alleen al slokt alle energie van de windmolens in de Noordkop op, nogmaals, als wij de 4 grote steden compleet elektrisch gaan bevoorraden, dan heb je het over een stad van 1.000.000 inwoners aan elektriciteitsverbruik in totaal? Voor alleen de vrachtwagens? Dat gaan die windparken en zonneweide's allemaal leveren?
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
-
- dorpsstraat
Wat ik denk is dat de wal het schip gaat keren. Op een gegeven moment merken we dat er te weinig energie is om aan alle behoeften te voldoen, en dan gaat de energie worden gerantsoeneerd. Jij een beetje, een ander een beetje.waldo79 schreef: ↑ma 07 jun 2021, 10:04 Uiteraard chargeerde ik mijn opmerking. Maar het verzwaren van het stroomnet is ook hard nodig, maar die problemen worden door de politiek keihard genegeerd
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
-
- 2x2 autosnelweg
Rantsoeneren van een basisbehoefte vind ik nu niet direct getuigen van progressie.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is nu al het geval bij sommige regionale netbeheerders. Daarom moeten die netten zeer snel worden uitgebreid. Idealiter zou je het netwerk eerst op orde willen hebben en pas daarna het gebruik daarvan laten toenemen. Het gaat nu echter in omgekeerde volgorde en dan loop je tegen de grenzen aan. Uiteindelijk moet je ook het landelijke hoogspanningsnetwerk uitbreiden om daar geen knelpunt te creëren.de_Aristocraat schreef: ↑ma 07 jun 2021, 10:12 Wat ik denk is dat de wal het schip gaat keren. Op een gegeven moment merken we dat er te weinig energie is om aan alle behoeften te voldoen, en dan gaat de energie worden gerantsoeneerd. Jij een beetje, een ander een beetje.
-
- dorpsstraat
Maar dan nog zijn dat in mijn optiek twee zaken. Je hebt het netwerk om de stroom te transporteren, maar ook al is je netwerk op orde, op het moment dat de vraag naar stroom explodeert kom je alsnog van een koude kermis thuis.boe! schreef: ↑ma 07 jun 2021, 10:17Dat is nu al het geval bij sommige regionale netbeheerders. Daarom moeten die netten zeer snel worden uitgebreid. Idealiter zou je het netwerk eerst op orde willen hebben en pas daarna het gebruik daarvan laten toenemen. Het gaat nu echter in omgekeerde volgorde en dan loop je tegen de grenzen aan. Uiteindelijk moet je ook het landelijke hoogspanningsnetwerk uitbreiden om daar geen knelpunt te creëren.de_Aristocraat schreef: ↑ma 07 jun 2021, 10:12 Wat ik denk is dat de wal het schip gaat keren. Op een gegeven moment merken we dat er te weinig energie is om aan alle behoeften te voldoen, en dan gaat de energie worden gerantsoeneerd. Jij een beetje, een ander een beetje.
En als alle ballen gaan op het elektrisch maken van vervoer tot wonen, dan ben ik benieuwd wat daar aan de aanbodkant tegenover komt te staan. Nog veel meer, of dat wel in verhouding tot elkaar staat.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)
-
- 2x5 autosnelweg
Het kan ook zijn dat het stroomnet al verouderd was en niet berekend is op de huidige energievraag. Overigens ook een bottleneck bij het realiseren van zonneparken.
@de_Aristocraat: ik deel jouw zorg dat de vraag het aanbod gaat overstijgen. En dan is er keihard 'grijze' stroom nodig.
@de_Aristocraat: ik deel jouw zorg dat de vraag het aanbod gaat overstijgen. En dan is er keihard 'grijze' stroom nodig.
-
- autoweg
-
- autoweg
Ach, toen Connexxion hun toen net nieuwe gelede gasbussen in Terneuzen snel voltankten gingen ook in half Zeeuws-Vlaanderen de waakvlammen uit. Zolang je 's nachts langzaam kan laden zou dat wel moeten lukken.de_Aristocraat schreef: ↑ma 07 jun 2021, 9:37 En dan hebben we het alleen nog over elektrische auto's, nog niet eens over elektrische vrachtwagens, die een grotere belasting op het stroomnet trekken.
-
- Moderator
Vanuit het Binnenhof wordt het ene na het andere onrealistische toekomstdoel het land ingeslingerd met een succeswens aan de decentrale overheden en de marktpartijen. En aan de brave burger uiteraard, want die moet en die zal. Maar dat die niet kán mag dan weer lokaal opgelost worden. Zonder budget uiteraard.
Goed, dat was het azijn. Concreter, het Bouwbesluit is sinds vorig jaar maart aangepast waarbij je verplicht bent om bij de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen, gekoppeld aan een ruimtelijke ontwikkeling, alvast mantelbuizen moet aanleggen voor toekomstige laadvoorzieningen.
Goed, dat was het azijn. Concreter, het Bouwbesluit is sinds vorig jaar maart aangepast waarbij je verplicht bent om bij de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen, gekoppeld aan een ruimtelijke ontwikkeling, alvast mantelbuizen moet aanleggen voor toekomstige laadvoorzieningen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg

Sowieso vind ik het heel apart dat juist in de steden er meer mensen voor Groene partijen stemmen, maar op het platteland waar alles groen is, juist niet. Als je écht zoveel groen wil hebben ga dan op het platteland wonen, maar misschien is er een probleem met geur en geluid van de natuur dan?
-
- verkeersader
Je moet de laadbehoefte ook niet overdrijven. De gemiddelde autogebruiker rijdt geen 400km per dag. Vooral voor steden zijn snellaadpunten een prima manier om grote aantallen gebruikers te bedienen.
-
- Moderator

-
- 2x2 autosnelweg
Hier zijn er 6 laadpunten voor een wijk waar zo'n 10 000 man woont, dat is wat het net aankan.
Maar goed, binnen nu en 5 jaar iedereen elektrisch zonder problemen, en dat zonder kernenergie uiteraard. We zullen wel kaarsjes branden in de winter en bijlichten met de smartphone.
-
- Moderator
Leuk praktijkvoorbeeld: een gemeente is al sinds oktober vorig jaar, dus acht maanden geleden, bezig met de aanvraag voor één (1) laadpaal 

-
- Moderator
Dat lijkt mij een goede ontwikkeling, de meerkosten zijn gering maar het scheelt je achteraf veel werk. Moet je dan mantelbuizen aanleggen per 1 of 2 parkeerplaatsen, of één voor het hele terrein?Wouter N14 schreef: ↑ma 07 jun 2021, 19:54Concreter, het Bouwbesluit is sinds vorig jaar maart aangepast waarbij je verplicht bent om bij de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen, gekoppeld aan een ruimtelijke ontwikkeling, alvast mantelbuizen moet aanleggen voor toekomstige laadvoorzieningen.
-
- Moderator

Edit:
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/I ... fd5/afd5-4Bouwbesluit 2012
Hoofdstuk 5. Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van energiezuinigheid en milieu
Afdeling 5.4. Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, nieuwbouw en bestaande bouw
Artikel 5.14. Aansturingsartikel
1. Een bouwwerk heeft voldoende laadinfrastructuur ten behoeve van elektrische voertuigen.
2. Aan de in het eerste lid gestelde eis wordt voldaan door toepassing van de voorschriften in deze afdeling.
Artikel 5.15. Oplaadpunten en leidingdoorvoeren
1. Een te bouwen woongebouw met een parkeergelegenheid in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel, met meer dan tien parkeervakken, heeft leidingdoorvoeren voor oplaadpunten voor ieder parkeervak.
2. Een te bouwen gebouw, anders dan een woongebouw, met een parkeergelegenheid met meer dan tien parkeervakken in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel heeft ten minste een oplaadpunt en leidingdoorvoeren voor oplaadpunten voor ten minste een op de vijf parkeervakken.
3. Een bestaand gebouw, anders dan een woongebouw, met een parkeergelegenheid met meer dan 20 parkeervakken in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel heeft met ingang van 1 januari 2025 tenminste een oplaadpunt.
Artikel 5.16. Verbouw
1. Bij ingrijpende renovatie als bedoeld in artikel 2 van de herziene richtlijn energieprestatie gebouwen zijn de voorschriften van artikel 5.15, eerste en tweede lid, van overeenkomstige toepassing:
a. in geval van een parkeergelegenheid in een gebouw, als de renovatie betrekking heeft op de parkeergelegenheid of de elektrische infrastructuur van het gebouw; of
b. in geval van een parkeergelegenheid gelegen buiten het gebouw op hetzelfde perceel, als de renovatie betrekking heeft op de parkeergele-genheid of de elektrische infrastructuur van de parkeergelegenheid.
2. Het eerste lid is niet van toepassing als de kosten voor het aanleggen van de oplaadpunten en de leidingdoorvoeren meer dan 7% bedragen van de kosten van de ingrijpende renovatie.
-
- verkeersader
Het zal absoluut niet makkelijk zijn, en ja we gaan er zeker niet geraken met alleen accu’s.
Maar voor een gedeelte zijn het toch wel de melk wordt zuur reacties.
We staan nu ook niet allemaal iedere morgen aan het tankstation.
Maar voor een gedeelte zijn het toch wel de melk wordt zuur reacties.
We staan nu ook niet allemaal iedere morgen aan het tankstation.
-
- 2x3 autosnelweg

En uiteraard zit ik er ook niet op te wachten om eenmaal op pad eerst bij een uitvalsweg een half uur te moeten opladen voordat ik echt richting mijn bestemming kan vertrekken.
-
- autoweg

-
- stadsweg
Combinatie 'EV is duur' en 'beperkte actieradius' is een beetje jammer. Ik voorzie een tweede auto in ons huishouden de komende 5 jaar. Zou prima zijn om daarmee de korte stukjes te doen, dus actieradius van 100 km zou dan zelfs voldoende kunnen zijn. Laden op de P naast onze tuin helpt dan ook.
Maar. Een tweede auto die juist duur is, dat heeft niet mijn voorkeur. Zeker niet naast de eerste auto: een zware diesel met dure belasting.
Maar. Een tweede auto die juist duur is, dat heeft niet mijn voorkeur. Zeker niet naast de eerste auto: een zware diesel met dure belasting.

-
- expressweg
Wat een zure reacties allemaal.
Natuurlijk geeft de omslag naar elektrische auto's uitdagingen en nadelen.
Maar volgens mij zijn dat meer uitdagingen om op te lossen, dan om de handdoek van in de ring te gooien. En laten we ook de voordelen van EV's niet vergeten.
Het feit dat Tesla qua beurswaarde meer waard is dan de volgende 3 autofabrikanten bij elkaar geeft toch wel aan dat de consensus is dat de uitdagingen voldoende zullen worden opgelost en de aantallen EV's sterk zullen blijven toenemen.
Natuurlijk geeft de omslag naar elektrische auto's uitdagingen en nadelen.
Maar volgens mij zijn dat meer uitdagingen om op te lossen, dan om de handdoek van in de ring te gooien. En laten we ook de voordelen van EV's niet vergeten.
Het feit dat Tesla qua beurswaarde meer waard is dan de volgende 3 autofabrikanten bij elkaar geeft toch wel aan dat de consensus is dat de uitdagingen voldoende zullen worden opgelost en de aantallen EV's sterk zullen blijven toenemen.
-
- 2x5 autosnelweg
Absoluut, fossiel heeft nadelen voor de leefbaarheid en een transformatie naar andere vormen van brandstof moet ook met beide handen worden aangepakt. Maar wel op basis van een gelijk krachtenveld - ik heb het gevoel dat we als wereld keihard naar elektrisch gedirigeerd worden, terwijl daar enorme vraagstukken liggen wil elektrische mobiliteit de standaard worden.