Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » di 08 jun 2021, 15:49

Matthijs schreef: di 08 jun 2021, 12:19 Wat een zure reacties allemaal.

Natuurlijk geeft de omslag naar elektrische auto's uitdagingen en nadelen.
Maar volgens mij zijn dat meer uitdagingen om op te lossen, dan om de handdoek van in de ring te gooien. En laten we ook de voordelen van EV's niet vergeten.

Het feit dat Tesla qua beurswaarde meer waard is dan de volgende 3 autofabrikanten bij elkaar geeft toch wel aan dat de consensus is dat de uitdagingen voldoende zullen worden opgelost en de aantallen EV's sterk zullen blijven toenemen.
Tesla stelt wereldwijd op de automarkt nog steeds weinig voor en andere merken worden (in ieder geval in Europa) slechts gedwongen om EV's en hybrides te verkopen, omdat ze anders geen andere auto's meer mógen verkopen. Ik voorzie een flinke verschraling in het autolandschap als dit zo doorgaat...

Je kunt nog steeds de vraag stellen of het per geïnvesteerde euro wel zo'n zinvolle manier is om de CO2 uitstoot terug te dringen, zeker zolang de zwaarste vervuilers niet worden aangepakt...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 jun 2021, 16:40

Matthijs schreef: di 08 jun 2021, 12:19 Wat een zure reacties allemaal.

Natuurlijk geeft de omslag naar elektrische auto's uitdagingen en nadelen.
Maar volgens mij zijn dat meer uitdagingen om op te lossen, dan om de handdoek van in de ring te gooien. En laten we ook de voordelen van EV's niet vergeten.
Het knelpunt is beleidsmatig: er worden te grote verwachtingen (wensen) gemaakt op een te korte termijn. Het gaat niet zo snel als men zou willen.

De gemiddelde occasion kost € 16.000 in Nederland. Er is nog geen enkel aanbod van EVs met een range van 350 - 500 kilometer in dit prijssegment. Het is dan ook geen wonder dat het aandeel EV onder particulieren nog zeer klein is.

De EV heeft laten zien dat het een succes kan zijn in de leasemarkt. Maar de leasemarkt is maar een klein deel van de totale automarkt. Dat duurt gewoon langer voordat er een redelijk aanbod capable EVs is op de occasionmarkt voor prijzen die mensen kunnen / willen betalen voor een auto. En het uitgangspunt is nul, er worden jaarlijks 2 miljoen occasions verkocht terwijl de doorstroom van EV naar dat segment nog maar zeer klein is. En de voorlopers hebben ook te maken met een grote vraag voor de exportmarkt, dus niet alle nieuw verkochte EVs in Nederland zullen ook doorstromen naar onze eigen occasionmarkt.

Voor verreweg de meeste mensen is een EV nog steeds een ver-van-mijn-bed-show. De gemiddelde particulier rijdt in een auto van 12-13 jaar oud. Met een dagwaarde van rond de € 7000? Die houden zich nog niet bezig met EVs van 35.000 euro. Die EV komt wel, maar niet zo snel.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 08 jun 2021, 16:45

^^ Voor die occasionmarkt worden toch ook geen beleidsdoelen gemaakt? In 2030 mogen er geen nieuwe brandstofauto's verkocht worden. Een brandstofauto uit 2029 kan gewoon nog tot 2050 blijven rijden. Voor de gemiddelde Nederlander betekent dat dat je ergens tussen 2030 en 2045 omschakelt naar elektrisch. Dat lijkt mij heel haalbaar.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 08 jun 2021, 17:57

^^ Alsof je tegen 2030 met je Euro 6 nog ergens zou binnen morgen, dat is helemaal niet zeker. De hele "mentaliteitswijziging" wordt op zich opgedrongen vanuit economisch standpunt waardoor mensen kosten moeten maken die ze niet kunnen of niet willen of gewoon niet wensen te maken. Het helpt het hele duurzaam verhaaltje ook niet. Want wat is er nou duurzaam aan iets werkend afdanken om een hoogtechnologisch iets in de plaats te nemen gewoon omdat men het zo opduwt?

Als je ziet hoe in BE alleen al het kerncentraledebat maar aansleept en aansleept, is 10 jaar zo om als het er op aankomt om de energie te voorzien die we tegen 2030 zullen nodig hebben voor elektrisch transport. Integendel, de laatste winters met centrales buiten werking kregen we waarschuwingen voor brown outs en black outs. Niet echt hoopgevend voor de toekomst.

Nee, ik blijf het momenteel zien als iets wat de top layer van de maatschappij zich kan veroorloven, zich daarmee een imago kan aanmeten waar de politiek dan graag in mee doet, maar waar het overgrote deel van de maatschappij op zich geen boodschap noch mogelijkheid aan heeft.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 jun 2021, 19:48

verfmeer95 schreef: di 08 jun 2021, 16:45 ^^ Voor die occasionmarkt worden toch ook geen beleidsdoelen gemaakt? In 2030 mogen er geen nieuwe brandstofauto's verkocht worden. Een brandstofauto uit 2029 kan gewoon nog tot 2050 blijven rijden. Voor de gemiddelde Nederlander betekent dat dat je ergens tussen 2030 en 2045 omschakelt naar elektrisch. Dat lijkt mij heel haalbaar.
Die occasionmarkt geeft juist aan hoe ver theorie en praktijk uit elkaar staan. Nederland heeft onderhand het oudste wagenpark van Europa. Dat is niet omdat we hier zo armoedig zijn, maar omdat de kosten van autobezit en -gebruik enorm zijn. Nieuwe auto's worden kunstmatig enorm duur gemaakt met allerlei belastingen, toeslagen en heffingen omdat ze bv. aan (theoretische) uitstootnormen moeten voldoen. Gevolg, steeds minder mensen kopen een nieuwe auto maar een tweedehands - simpelweg omdat ze het niet kunnen betalen. En die oude auto is per definitie vuiler (en onveiliger) dan een nieuwe, dus het beleid schiet zichzelf in de voet. En omdat 's lands begroting drijft op De Auto, ben ik ook om die reden zeer benieuwd hoe ze de energietransitie willen gaan waar maken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 08 jun 2021, 21:06

Wouter N14 schreef: di 08 jun 2021, 19:48 En omdat 's lands begroting drijft op De Auto, ben ik ook om die reden zeer benieuwd hoe ze de energietransitie willen gaan waar maken.
Waarom denk je dat de kilometerheffing steeds terugkomt op de agenda?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 jun 2021, 21:11

^^ Goeie inderdaad. Maar ook daarvan ben ik benieuwd naar de uitwerking, zeker ook in relatie tot de transitie.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 08 jun 2021, 23:40

Matthijs schreef: di 08 jun 2021, 12:19Het feit dat Tesla qua beurswaarde meer waard is dan de volgende 3 autofabrikanten bij elkaar geeft toch wel aan dat de consensus is dat de uitdagingen voldoende zullen worden opgelost en de aantallen EV's sterk zullen blijven toenemen.
Dat geeft misschien wel vooral aan dat de beurs op zijn minst voor een deel emotie gedreven is en de "efficient market hypothesis" niet bepaald de absolute waarheid is.
waldo79 schreef: di 08 jun 2021, 14:04 Absoluut, fossiel heeft nadelen voor de leefbaarheid en een transformatie naar andere vormen van brandstof moet ook met beide handen worden aangepakt. Maar wel op basis van een gelijk krachtenveld - ik heb het gevoel dat we als wereld keihard naar elektrisch gedirigeerd worden, terwijl daar enorme vraagstukken liggen wil elektrische mobiliteit de standaard worden.
Inderdaad, de EV's worden opgedrongen terwijl techniek en infrastructuur daar gewoon nog niet rijp voor zijn.
Dat daar negatieve meningen van komen lijkt me logisch. Los nou eerst eens op dat ik in een jonge gebruikte auto van pakweg 25k max, zo'n 700km kan rijden en dan na max een half uur wachttijd nog een keer 700km, waarbij ik op een willekeurig traject 300km lang vrijwel constant 180km/h kan rijden (bv. Dreieck Nossen - Dreieck Drammetal). Of desnoods drie stints van elk zo'n 500km met max 10 minuten tot een kwartier wachttijd.

Dan praten we verder.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » wo 09 jun 2021, 6:08

De opmerking `wat een zure reacties` kan ik ook niet helemaal plaatsen.

Als ik de discussie van de afgelopen dagen bekijk zie ik niemand roepen dat elektrische auto´s helemaal k*t zijn, en dat ze slecht zijn en andere argumenten die meer in het emotiespectrum zitten, dan in het discussiespectrum.

Het doet geen recht aan mensen die aangeven dat een elektrische auto om reden xy (nog) niets voor hen is, of als mensen vragen stellen hoe de energiebehoefte / dan wel het laden in een straat met algemene parkeerplekken in de praktijk moet worden gebracht. Dat lijkt mij gewoon een hele valide discussie waarover je van mening kan verschillen, maar dat heeft niets met `zure reacties´ te maken.

Ja, als het antwoord op die vragen bestaat uit `dat komt nog wel` of `toekomstige technologische ontwikkelingen`, dan snap ik wel dat kritische vragen over hoe het nu in de praktijk gebracht moet worden zuur kan overkomen. Maar er is nu eenmaal een groep mensen die ook oplossingen voor bezwaren wil zien, en niet hoopt dat het vanzelf wel goed gaat komen.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op wo 09 jun 2021, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Specifiek woordje aangepast. Wouter N14, moderator.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 09 jun 2021, 11:56

Het aantal EV's is nu al aan het toenemen en je ziet vraagstukken als verzwaring van het stroomnet en het gebrek aan laadpalen al actueel worden. Daar vragen bij stellen is realisme.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 09 jun 2021, 19:29

Met "zure reacties" bedoel ik vooral dat ik de discussie wat eenzijdig vond.

Er worden allemaal uitdagingen en problemen genoemd. Die argumenten kloppen vaak ook wel, of in elk geval nog wel.
Mijn punt is niet zozeer of die tegenargumenten wel of niet kloppen, maar dat er ook allerlei voordelen en voor-argumenten zijn, die nogal minder belicht lijken te worden. Als we wat meer balans hebben en meer vooruit kijken: wat kunnen we met die nadelen, wat kunnen we met die voordelen? Dan komen we verder, lijkt me.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 09 jun 2021, 19:51

Buiten het feit dat elektrische voertuigen worden beschouwd als 'goed voor het milieu' (wat daar dan ook van waar moge zijn), het feit dat er een beperkte groep 'geluksvogels' is met een goed gericht dak vol met zonnepanelen en een laadpaal op eigen erf waardoor ze zeer goedkoop kunnen rijden, en behoorlijke belastingvoordelen (die na verloop van tijd geheid zullen verdwijnen), zie ik eigenlijk bijzonder weinig voordelen aan een elektrische auto. Ik zie wel heel veel nadelen en voor mijn gevoel worden die juist in (andere) media verzwegen of gebagatelliseerd in het geweld van nieuws over klimaatverandering en vermeende maatregelen om dit te voorkomen (waarbij overigens ook een goede discussie te voeren is in welke zakken er allemaal belastinggeld vloeit op dit gebied).

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 09 jun 2021, 20:01

Matthijs schreef: wo 09 jun 2021, 19:29 Met "zure reacties" bedoel ik vooral dat ik de discussie wat eenzijdig vond.

Er worden allemaal uitdagingen en problemen genoemd. Die argumenten kloppen vaak ook wel, of in elk geval nog wel.
Mijn punt is niet zozeer of die tegenargumenten wel of niet kloppen, maar dat er ook allerlei voordelen en voor-argumenten zijn, die nogal minder belicht lijken te worden. Als we wat meer balans hebben en meer vooruit kijken: wat kunnen we met die nadelen, wat kunnen we met die voordelen? Dan komen we verder, lijkt me.
De Greta's en de politiek in de wereld zien hun deel, maar hebben op zich weinig gevoel met het gehele plaatje. Greta wil een harmonieuze veganistische, klimaatneutrale staat, als nog-geen-volwassene waarschijnlijk een aantrekkelijke toekomst. Binnen nu en 10 jaar is ze of wel gedemotiveerd of geradicaliseerd.

De politiek luistert wel naar de klimaatveranderingen en duurzaamheidsverhaaltjes, maar hen boeit eerder het economische aspect van hoe ze duurdere zaken kan opdringen en toch nog kan aantonen dat ze volledig meegaan in de mentaliteitswijziging van ecologische transitie. Praatjes uiteraard, maar veel te veel mensen trappen er gewoon in, omdat we plat gebombardeerd worden door de hele duurzaamheidslobby, ook al heeft duurzame economie zeker z'n voordelen.

Maar een overheid zou zich niet mogen bezighouden met iets op te duwen, daarvoor een mandaat geven aan die kerels en juffen heeft er voor gezorgd dat ze Schengen zijn "vergeten" omwille van één of ander internationaal virus. Dus vertrouw ik hen al helemaal niet als het gaat over ietwat complexere zaken als "ecologische transitie".

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 09 jun 2021, 20:11

Kijk, feit blijft ook dat fossiele brandstof eindig is. En er komt in elk geval een kantelpunt dat het maatschappelijk eigenlijk niet meer te verantwoorden is om het te winnen. Dat zie je nu al met het Keystone XL-project, de schandalen in Nigeria en de discussies over fracking. Maar de nu opgelegde transitie is wel erg kort door de bocht en weinig realistisch.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 09 jun 2021, 21:19

Km357 schreef: wo 09 jun 2021, 20:01 De Greta's en de politiek in de wereld zien hun deel, maar hebben op zich weinig gevoel met het gehele plaatje. Greta wil een harmonieuze veganistische, klimaatneutrale staat, als nog-geen-volwassene waarschijnlijk een aantrekkelijke toekomst. Binnen nu en 10 jaar is ze of wel gedemotiveerd of geradicaliseerd.
Dat idealisten discussies aanzwengelen en vechten voor hun zaak is prima, want dat zet anderen op scherp.

Maar er moet ruimte zijn voor debat, media zouden alle kanten moeten belichten en de politiek zou moeten proberen de ontwikkelingen te toetsen en in goede banen te leiden. Zaken die nu fout gaan.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 10 jun 2021, 17:47

Dat elektrische auto's infrastructuur nodig hebben om de energie erin te krijgen is natuurlijk zo. En om die aan te leggen of te versterken is een uitdaging. Maar benzine-auto's hebben evengoed een uitgebreide infrastructuur nodig. Die infrastructuur is er nu toevallig al, maar deze zal ook geleidelijk vervangen en vernieuwd moeten worden.
Dus om de infrastructuur van BEV's als een uniek obstakel te zien gaat me nogal ver, het is gewoon een technische en politieke uitdaging die op te lossen is.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 10 jun 2021, 17:53

^^ Op te lossen wel, maar niet door minder elektriciteit te gaan produceren door kerncentrales en dergelijke af te schalen. Zo gaan we er niet komen. Daarnaast mogen eigenaars van elektrische auto's zich ook eens afvragen wat er allemaal nodig is om zo'n auto te bouwen en dat dat allemaal niet zo'n mooi verhaaltje is.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » do 10 jun 2021, 18:16

Dat geldt net zo goed voor auto's met verbrandingsmotoren en gedonder wat bij olie winnen komt kijken. Elektrisch rijden is gewoon de volgende suboptimale oplossing maar daarmee gelden dit soort argumenten niet alleen voor de nieuwkomer..

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 10 jun 2021, 19:24

Ik vind kinderarbeid en ontginnen van rare earths die veel eindiger zijn nou ietwat hoger op de lijst staan van not done dan een bubbel olie oppompen die ook wel eindig is, maar kennelijk niet zo eindig.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » vr 11 jun 2021, 7:46

Matthijs schreef: do 10 jun 2021, 17:47 Dat elektrische auto's infrastructuur nodig hebben om de energie erin te krijgen is natuurlijk zo. En om die aan te leggen of te versterken is een uitdaging. Maar benzine-auto's hebben evengoed een uitgebreide infrastructuur nodig. Die infrastructuur is er nu toevallig al, maar deze zal ook geleidelijk vervangen en vernieuwd moeten worden.
Dus om de infrastructuur van BEV's als een uniek obstakel te zien gaat me nogal ver, het is gewoon een technische en politieke uitdaging die op te lossen is.
En dat is de terechte vraag die men stelt, namelijk of het technisch en politiek wel op te lossen is. Want de infrastructuur om energie te transporteren is leuk, maar als die opgetuigd is moet je ook nog genoeg energie kunnen opwekken.

Dat is een vraag die ik heb. Hoe gaat de energiebehoefte veranderen als wij 50% van de auto's als EV hebben? En bij 75%? En bij 100%?

Combineer die energiebehoefte met 50% elektrische vrachtwagens? En 75%? En 100%?

Combineer die energiebehoefte met 50% huizen en kantoren van het gas af? En 75%? En 100%?

Wat voor verwachtingen zijn er nog meer betreffende het energieverbruik? Hoeveel datacenters komen er nog bij etc. etc. etc.?

Als die cijfers duidelijk zijn, dan weten we hoeveel energie we gaan verbruiken, maar ook hoeveel energie we moeten opwekken. Vooralsnog vraag ik mij sterk af of het plaatsen van windmolens en zonnepanelen die toegenomen behoefte ook maar op enige wijze gaat dekken. Als ik bedenk dat al die windmolens in de kop van Noord Holland eigenlijk alleen maar voor het datacenter in Middenmeer staan te draaien, dan voelt dat als een slechte voorbode.

Maar goed, ik ben gewoon heel benieuwd naar de cijfers, dat mag ook een ruwe inschatting zijn. Tot nog toe heb ik deze vraag hier enkele keren gesteld, maar nooit een antwoord op gekregen. Wel reacties dat het allemaal wel goed komt, maar geen antwoorden.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 11 jun 2021, 7:57

de_Aristocraat schreef: vr 11 jun 2021, 7:46Tot nog toe heb ik deze vraag hier enkele keren gesteld, maar nooit een antwoord op gekregen. Wel reacties dat het allemaal wel goed komt, maar geen antwoorden.
Als verkopers beweren dat het allemaal wel goed komt, zonder antwoorden te geven, dan kun je er van op aan dat het niet goed komt.

Technisch is het natuurlijk best op te lossen. Wat kabels trekken en een paar kerncentrales neerzetten. Maar met invloeden van de politiek en nimby's is dat toch wat lastiger...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 11 jun 2021, 8:01

Km357 schreef: do 10 jun 2021, 19:24 Ik vind kinderarbeid en ontginnen van rare earths die veel eindiger zijn nou ietwat hoger op de lijst staan van not done dan een bubbel olie oppompen die ook wel eindig is, maar kennelijk niet zo eindig.
Kinderarbeid en de manier van ontginnen van die metalen steken. Overigens vind ik het een schande dat we hier met regeltjes de industrie de nek om draaien maar dat we dan wel allemaal lage-kwaliteit onveilige rotzooi, geproduceerd zonder oog voor mens of milieu, uit een land halen alwaar het regime dissidenten niet tolereert en ongewenste bevolkingsgroepen uitroeit.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » vr 11 jun 2021, 8:44

duikgek89 schreef: vr 11 jun 2021, 7:57
de_Aristocraat schreef: vr 11 jun 2021, 7:46Tot nog toe heb ik deze vraag hier enkele keren gesteld, maar nooit een antwoord op gekregen. Wel reacties dat het allemaal wel goed komt, maar geen antwoorden.
Als verkopers beweren dat het allemaal wel goed komt, zonder antwoorden te geven, dan kun je er van op aan dat het niet goed komt.

Technisch is het natuurlijk best op te lossen. Wat kabels trekken en een paar kerncentrales neerzetten. Maar met invloeden van de politiek en nimby's is dat toch wat lastiger...
Dat is waar, technisch gezien is de oplossing er, maar politiek gezien niet. Maar dat is ook de reden waarom ik juist zo benieuwd ben naar die cijfers van stroomproductie versus geprognosticeerd stroomverbruik. Dan kan je namelijk de discussie aangaan of het haalbaar is om dat allemaal middels stroomproductievorm XY op te wekken, of dat het verbruik dan te veel groeit ten opzichte van de (politiek haalbare) oplossingen.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 11 jun 2021, 11:31

de_Aristocraat schreef: vr 11 jun 2021, 7:46
Matthijs schreef: do 10 jun 2021, 17:47 Dat elektrische auto's infrastructuur nodig hebben om de energie erin te krijgen is natuurlijk zo. En om die aan te leggen of te versterken is een uitdaging. Maar benzine-auto's hebben evengoed een uitgebreide infrastructuur nodig. Die infrastructuur is er nu toevallig al, maar deze zal ook geleidelijk vervangen en vernieuwd moeten worden.
En dat is de terechte vraag die men stelt, namelijk of het technisch en politiek wel op te lossen is. Want de infrastructuur om energie te transporteren is leuk, maar als die opgetuigd is moet je ook nog genoeg energie kunnen opwekken.

Dat is een vraag die ik heb. Hoe gaat de energiebehoefte veranderen als wij 50% van de auto's als EV hebben? En bij 75%? En bij 100%?
In 2018 reden Nederlandse personenauto’s 121,4 miljard kilometer. Laten we zeggen 1 kWh per 6 km dan heb je 20 miljard kWh aan stroom nodig.
In dezelfde periode was het het energieverbruik in Nederland 121 miljard kWh. Dus je hebt 10% meer energie nodig. Of uit hetzelfde artikel, bijna de volledige energiebehoefte van het volledige Nederlandse personenautopark werd in 2018 al duurzaam opgewekt (18 miljard kWh).
In 2020 was er al 31 miljard kWh aan duurzaam opgewekte energie.

Dus ik denk dat het met de energiebehoefte wel goed zit.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 11 jun 2021, 11:59

^^ Mooie cijfers, maar op jaarbasis zegt niet alles. Want je elektrische auto wil je opladen wanneer het kan of moet. Terwijl elektriciteitsproductie - zeker de duurzame - onderhevig is aan variabelen en dus niet constant is. Als je eenmaal kan voorzien in de hoogste mogelijke piekbelasting op te vangen op gelijk welk moment van de dag, week, maand of jaar, dan ben je er. Maar daar zijn we nog niet.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » vr 11 jun 2021, 13:17

Km357 schreef:Ik vind kinderarbeid en ontginnen van rare earths die veel eindiger zijn nou ietwat hoger op de lijst staan van not done dan een bubbel olie oppompen die ook wel eindig is, maar kennelijk niet zo eindig.
Als het alleen om oppompen zou gaan zou ik er niet over beginnen. Maar dat gaat geregeld zeer onzorgvuldig met allerlei onnodige milieu- en gezondheidsschade tot gevolg. Kijk maar naar het dossier Shell in Nigeria. Als er een partij in staat zou moeten zijn olie netjes te winnen zijn zij het wel. Tegelijk heeft daar de lokale bevolking ernstige gezondheidsschade als gevolg van allerlei slecht beheerde lekkende pijpleidingen. Niet per se anders dan het winnen van grondstoffen voor accu's. Op een detail na dan: je hebt veel vaker nieuwe brandstof dan nieuwe accu's nodig.

Uiteindelijk moet in meerdere ketens gewoon gezorgd worden voor goede arbeidsomstandigheden en het voorkomen van milieu- en gezondheidsschade. Dat heeft opzichzelf niets te maken met wel of niet elektrisch rijden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 11 jun 2021, 13:40

de_Aristocraat schreef: vr 11 jun 2021, 7:46 Tot nog toe heb ik deze vraag hier enkele keren gesteld, maar nooit een antwoord op gekregen. Wel reacties dat het allemaal wel goed komt, maar geen antwoorden.
Volgens mij weet niemand het antwoord. Elektrisch rijden is onderdeel van de energietransitie die de politiek graag wil en wij zijn hier in NL redelijk uniek dan nog met het van het gas af beleid wat er dan nog naast komt. Combineer dat met het uitzetten van kolencentrales, nog meer decentrale opwek, etc en het is gewoon een enorm ingewikkelde puzzel met vooral ook een hoop onzekerheden. De markt roept dan weer allerlei marketing meuk omdat ze natuurlijk overal wel een oplossing voor hebben die ze al te graag verkopen om geld te verdienen (smart grids, batterij packs, etc). In de praktijk zitten we allemaal "net" met nieuwe slimme meters thuis die allemaal dat soort meuk niet kunnen, leveringsproblemen en gewoon ook nog een techniek die op sommige punten nog niet rendabel kan wat we graag zouden willen. Zitten we nog met vraagstukken over betaalbaarheid in het algemeen, tekort aan technici om alle infra om te bouwen, etc. Ik denk dat gewoon niemand weet hoe het gaat lopen (vooral een hoop mensen die roepen dat ze het weten of allerlei "oplossingen" aandragen). Ik denk zeker wel dat de transitie er komt, maar heb er een hard hoofd in dat het op deze manier gaat gebeuren. Het gebeurd nu vooral zo geforceerd doordat iedereen alleen maar op 2030 en 2050 loopt te duwen als een kip zonder kop. Ik ben vooral bang voor beetje politieke paniekreactie ala corona, dan worden er miljarden door de plee gespoeld aan niet effectieve maatregelen (en een paar handige "groene" jongen zijn er dan schatrijk van geworden). Denk dat de politiek echt hard moet inzetten om voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk resultaat te halen. Nu wordt er vooral met hagel geschoten, waarvan de vraag is hoeveel resultaat het onder de streep oplevert.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 11 jun 2021, 14:45

de_Aristocraat schreef: vr 11 jun 2021, 7:46 En dat is de terechte vraag die men stelt, namelijk of het technisch en politiek wel op te lossen is. Want de infrastructuur om energie te transporteren is leuk, maar als die opgetuigd is moet je ook nog genoeg energie kunnen opwekken.=
laten we niet vergeten dat al die niet-elektrische auto's nu ook al die energie gebruiken (namelijk van olie et). Die energie is dus hoe dan ook al voorhanden, dus in het slechtste geval zou je die kunnen omzetten in elektriciteit en daarop rijden. Dan heb je al wat gewonnen want BEVs zijn efficiënter en hebben geen uitstoot ter plaatse.

Dit is natuurlijk een puur hypothetisch scenario. In de praktijk zal het aandeel duurzame energie sterk toenemen, waardoor dit plaatje verder verbetert.
Inderdaad heb je wellicht kernenergie nodig in de mix, en extra stroomkabels, maar dat is puur een politieke keuze, geen technisch probleem.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 jun 2021, 12:46

BNR: Subsidiepot tweedehands stekkerauto's zit nog halfvol

Voor 2021 is 13.5 miljoen euro beschikbaar, maar daarvan is nog slechts de helft gebruikt, blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit terwijl de subsidie voor nieuwe elektrische auto's binnen no time op was.

Redenen die worden aangedragen is dat er nog maar weinig tweedehands elektrische auto's op de markt zijn, en dat de EVs die wel op de markt zijn technologisch verouderd zijn en dus niet interessant voor potentiële kopers. Ook is € 2000 subsidie wellicht niet voldoende om mensen te bewegen een EV te kopen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 26 jun 2021, 23:56

In de provincie Utrecht is er nu ook een openbaar waterstoftankstation. In Nieuwegein, op het industriegedeelte aan de oostkant, tegen de Merwede aan.

Ik heb nog niet eerder een tractor (ombouw) op waterstof gezien..plus nog een andere werktuig dat omgebouwd is (volgens mij). :top:

Afbeelding

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/309162 ... incie.html