Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 11 jun 2021, 15:43

Willem schreef: vr 11 jun 2021, 15:27 Gelden die regels ook voor Zwitserland?
Zwitserland hanteert deze regels: https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/kr ... sende.html

Afbeelding

De lijst van risicolanden: https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/kr ... 1333144106

Daar staat Nederland op dit moment nog op, maar ik denk dat wij er vrij snel af gaan. Onze 14-dagenincidentie per 100.000 inwoners mag niet meer dan 60 hoger zijn dan Zwitserland.

Op dit moment moet je dus om Zwitserland in te reizen een inreisformulier, negatieve test + quarantaine volgen als je niet volledig gevaccineerd bent.

Als Nederland geen risicoland meer is en je met de auto reist, zijn er helemaal geen inreisbeperkingen meer, ook niet als je nog niet volledig gevaccineerd bent.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 11 jun 2021, 15:53

^^ Dank je.

Komende september kan ik daar dus rustig wat Alpenpassen gaan bekijken (voor mij onbekend terrein).

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » vr 11 jun 2021, 15:58

^^ Ik houd hem ook weer in m'n achterhoofd voor augustus. Heb nu nog altijd de reis naar Schotland gepland staan, maar of ik daar kom...
Слава Україні

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » vr 11 jun 2021, 16:07

^^ Hoe zit dat eigenlijk met een toeristenvisum na Brexit? Moet je daar nog iets extra's voor geregeld worden?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » vr 11 jun 2021, 16:12

^^ Je hebt geen visum nodig als je korter dan 6 maanden verblijft. Per 1 oktober 2021 heb je een paspoort nodig. Tot die tijd volstaat een ID-kaart.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 11 jun 2021, 16:28

Misschien is mijn bericht over Zwitserland al weer achterhaald.

Men heeft verdere versoepelingen per 28 juni aangekondigd: https://www.srf.ch/news/schweiz/oeffnun ... desrat-vor

Gute News für Ferienhungrige: Die Quarantänepflicht für Einreisende aus allen Staaten und Gebieten des Schengenraums soll vollständig aufgehoben werden. Auch Drittstaatenangehörige sollen wieder einreisen dürfen.

Meer info: https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/da ... 83938.html

Für Einreisen aus dem Schengen-Raum soll die Quarantänepflicht aufgehoben werden. Eine Testpflicht besteht nur noch für Personen, die nicht geimpft und nicht genesen sind. Die Kontaktdaten werden künftig noch bei der Einreise mit dem Flugzeug verlangt. Bei Reisenden, die im Zug oder Auto in die Schweiz einreisen, wird darauf verzichtet.

Vanaf 28 juni kunnen we dus zonder quarantaine naar Zwitserland, maar een testplicht blijft wel bestaan voor mensen die niet gevaccineerd zijn. Een inreisformulier is alleen nog nodig per vliegtuig.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » vr 11 jun 2021, 16:42

NU.nl schreef:Janssen-vaccin vanaf 21 juni beschikbaar voor mensen die ervoor kiezen

https://www.nu.nl/coronavirus/6138936/j ... iezen.html
En ineens worden m'n vakantieplannen weer zekerder.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 jun 2021, 18:49

Robbert297 schreef: vr 11 jun 2021, 16:12 ^^ Je hebt geen visum nodig als je korter dan 6 maanden verblijft. Per 1 oktober 2021 heb je een paspoort nodig. Tot die tijd volstaat een ID-kaart.
Paspoorten schijnen overigens wel gestempeld te worden als je naar de UK reist, tenzij je van een automaat gebruikt maakt. Dus je houdt er met wat geluk wel een leuke souvenir in je paspoort aan over.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 11 jun 2021, 19:00

Dat stempelen is leuk, maar maakt verder niet zoveel uit.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 11 jun 2021, 19:08

Dat is wel fraai. Krijg ik misschien toch nog mijn paspoort vol. Had de challenge wat ingewikkelder gemaakt door een zakenpaspoort te nemen, maar met 2 jaar niet mogen reizen wordt dat wel zeuren. :D

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 jun 2021, 19:11

^^ Paar keer naar Latijns-Amerika gaan. De stempels van Colombia en Brazilië zijn zo groot dat er maximaal vier op één pagina passen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 11 jun 2021, 19:24

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je terug kan halen waar je coronapaspoort (je QR-code dus) is gescand. Een soort digitale stempel dus.

Ondanks al die flauwekul is het wel leuk om dan een soort digitaal stempel te krijgen en dan kun je zelf terugzien waar je allemaal bent geweest.

Technisch kan zoiets best - en de overheid zal toch vast al meekijken (anders wordt er niet zo krampachtig vastgehouden aan een digitaal paspoort).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 jun 2021, 19:29

^^ De Amerikaanse Customs & Border Protection registreert dat wel allemaal, en je kunt je in- en uitreizen van de laatste vijf jaar op die manier traceren. Ook als dat op een ander paspoort was.

Dus technisch zou zoiets ook voor het coronapaspoort mogelijk moeten zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 jun 2021, 19:45

Tipje voor ANWB-leden: coronatesten inclusief reiscertificaat met ledenkorting. € 34 voor een sneltest, € 49 voor een PCR-test: https://www.anwb.nl/ledenvoordeel/coronatest

Voor degenen die gaan vliegen: als ANWB-lid krijg je momenteel ook 15% korting op P3 en P6 bij Schiphol: https://www.anwb.nl/ledenvoordeel/schiphol-parking

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 11 jun 2021, 20:45

mvalkenburg schreef: vr 11 jun 2021, 14:59 En nu is iedereen gevaccineerd had moeten worden +meer gevaccineerd dus wat doen we: méér restricties.
Die vaccinaties zijn ook niet zaligmakend, zover ik weet zijn er in het Verenigd koninkrijk meer mensen gevaccineerd dan in Nederland maar desalniettemin is de R-waarde daar wel weer boven de 1 beland.

Covid cases in England rising at fastest rate since winter wave
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... inter-wave

Het lijkt erop dat versoepelen gewoon riskant blijft, ondanks vaccinaties. Kan me wel voorstellen dat ze met de ervaring van vorig jaar in het achterhoofd liever een slag om de arm houden.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 11 jun 2021, 20:48

Ja lijkt me een goed idee. Tot 2023 eerst maar even verlengen dan denk ik?

Als versoepelen zo’n probleem zou zijn zouden de ziekenhuizen nu vollopen en niet leeg.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » vr 11 jun 2021, 20:52

omNOMNOMNOM schreef: vr 11 jun 2021, 20:45
mvalkenburg schreef: vr 11 jun 2021, 14:59 En nu is iedereen gevaccineerd had moeten worden +meer gevaccineerd dus wat doen we: méér restricties.
Die vaccinaties zijn ook niet zaligmakend, zover ik weet zijn er in het Verenigd koninkrijk meer mensen gevaccineerd dan in Nederland maar desalniettemin is de R-waarde daar wel weer boven de 1 beland.

Covid cases in England rising at fastest rate since winter wave
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... inter-wave

Het lijkt erop dat versoepelen gewoon riskant blijft, ondanks vaccinaties. Kan me wel voorstellen dat ze met de ervaring van vorig jaar in het achterhoofd liever een slag om de arm houden.
Of het zegt gewoon dat besmettingen op zich niet belangrijk zijn. Als de zorg niet overbelast geraakt is er toch niks aan de hand? We worden als mensen dagelijks gebombardeerd en aangevallen door micro-organismen, als je niet ziek wordt weet je het zelfs niet eens.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » vr 11 jun 2021, 21:25

Als reactie op de stijgende besmettingen in het VK, moeten reizigers daar vandaan vanaf dinsdag verplicht in quarantaine: https://nos.nl/artikel/2384652-verenigd ... sicogebied

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 11 jun 2021, 21:47

Coen Tunnel schreef: vr 11 jun 2021, 19:11 ^^ Paar keer naar Latijns-Amerika gaan. De stempels van Colombia en Brazilië zijn zo groot dat er maximaal vier op één pagina passen.
Tsja Azië schiet niet echt meer op nu steeds meer landen de stempels afschaffen (Hongkong, Taiwan, Singapore en Korea stempelen in feite niet meer). De visa schieten wel lekker op, maar China zie ik er de komende jaren niet meer van komen en Rusland zal ook nog wel even duren. Toch maar weer wat anders verzinnen…

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 11 jun 2021, 21:48

Als je die cijfers van the Guardian in verhouding zet tot Nederland gaat het gemiddeld om minder dan 0,3 ziekenhuisopnames per dag met de deltavariant onder gevaccineerden.

Wat ook meespeelt is dat de UK heel veel AstraZeneca heeft toegediend waarvan de efficacy ook lager is dan Pfizer.

De efficacy van AstraZeneca is 76% na de eerste dosis en 81% na de tweede dosis. Bij de deltavariant is dat 60% na de tweede dosis.

De efficacy van Pfizer is 87% na de eerste dosis en 95% na de tweede dosis. Bij de deltavariant is dat 88% na de tweede dosis.

In de USA is volgens mij hoofdzakelijk Pfizer gebruikt en daar is de Deltavariant amper een issue. Ook in Canada speelt dit geen rol. Beiden hebben ook veel banden met Zuid-Azië.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » vr 11 jun 2021, 21:59

omNOMNOMNOM schreef: vr 11 jun 2021, 20:45
mvalkenburg schreef: vr 11 jun 2021, 14:59 En nu is iedereen gevaccineerd had moeten worden +meer gevaccineerd dus wat doen we: méér restricties.
Die vaccinaties zijn ook niet zaligmakend, zover ik weet zijn er in het Verenigd koninkrijk meer mensen gevaccineerd dan in Nederland maar desalniettemin is de R-waarde daar wel weer boven de 1 beland.

Covid cases in England rising at fastest rate since winter wave
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... inter-wave

Het lijkt erop dat versoepelen gewoon riskant blijft, ondanks vaccinaties. Kan me wel voorstellen dat ze met de ervaring van vorig jaar in het achterhoofd liever een slag om de arm houden.
Even naar de data kijken. Wie belanden hoofdzakelijk in het ziekenhuis. Niet gevaccineerden en mensen die net gevaccineerd zijn. Gevaccineerden zijn doorgaans beschermd. Nu de vraag waarom toch een opleving en nu zie je waarom beschermen ouderen niet werkt.

Ouderen hebben nu immuniteit en je zou verwachten dat dan de jongeren dmv groepsimmuniteit beschermd zijn. Mooi niet dus, omdat de immuniteit geconcentreerd is in bepaalde groepen. Gelukkig lopen jongeren weinig risico en de ziekenhuizen kunnen dit gemakkelijk aan. Jongeren bouwen nu immuniteit dmv natuurlijke infectie. Voor de meesten verkoudheid of griep. Kleine groep wel mogelijke chronische klachten. Echter daar kun je de samenleving niet voor op slot houden.

Je praat over de R-waarde. Van mij mag die R-waarde 1 miljoen zijn, zolang de ziektelast acceptabel is. We moeten een ziekte aanpakken, niet een virus de kop indrukken als deze amper voor zware ziektelast zorgt.

Mbt effectiviteit. Dat is tegen milde infectie. Tegen ziekenhuisopnames en sterfte zijn de vaccins zeer effectief.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 11 jun 2021, 23:08

verfmeer95 schreef: vr 11 jun 2021, 13:21 De soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Met de huidige cijfers is dit maar een tijdelijk verhaal. Want als landen/regio's een status groen krijgen van het EDCD dan worden de test- en quarantaineverplichtingen ook afgeschaft.
Met de huidige cijfers krijgt Nederland vanaf 20 juli die status. De meeste andere Europese landen dalen net zo hard, dus waarschijnlijk is heel Europa groen in augustus. Dan is vrij reizen door heel Europa gewoon meer mogelijk.
Wauw, dat is wel erg goed nieuws! Ik heb het bericht van NOS nog eens terug gelezen, maar heel duidelijk staat het er niet in dat groene landen zonder coronapaspoort zijn. Ik vraag me ook af of de gemiddelde Nederlander dit heeft begrepen.

En bedoel je met 20 juli niet 20 juNi? 20 juli is namelijk best wel ver weg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 11 jun 2021, 23:15

Ik hoorde trouwens ook dat de kleurencodes Europees geharmoniseerd zouden worden én Europees gestandaardiseerd. Zou dat dan ook ergens op een Nederlandse overheidsite zichtbaar worden, of blijft ons systeem naast het Europese bestaan?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » vr 11 jun 2021, 23:27

mavas schreef: vr 11 jun 2021, 23:08
verfmeer95 schreef: vr 11 jun 2021, 13:21 De soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Met de huidige cijfers is dit maar een tijdelijk verhaal. Want als landen/regio's een status groen krijgen van het EDCD dan worden de test- en quarantaineverplichtingen ook afgeschaft.
Met de huidige cijfers krijgt Nederland vanaf 20 juli die status. De meeste andere Europese landen dalen net zo hard, dus waarschijnlijk is heel Europa groen in augustus. Dan is vrij reizen door heel Europa gewoon meer mogelijk.
Wauw, dat is wel erg goed nieuws! Ik heb het bericht van NOS nog eens terug gelezen, maar heel duidelijk staat het er niet in dat groene landen zonder coronapaspoort zijn. Ik vraag me ook af of de gemiddelde Nederlander dit heeft begrepen.

En bedoel je met 20 juli niet 20 juNi? 20 juli is namelijk best wel ver weg.
Nee, ik bedoelde 20 juli. De huidige grens voor groen is 25 per 100.000 per 14 dagen. Nederland zit nu nog op 170. We halveren nu iedere 2 weken, dus dan duurt het nog 6 weken om onder die grens te komen.
Wat ik wel op andere plekken gelezen heb, maar nergens officieel bevestigd heb gezien, is dat die grens verhoogd wordt naar 50. In dat geval gaan we twee weken eerder naar groen.
In ieder geval zal de eerste helft van juli waarschijnlijk te vroeg zijn voor onbeperkte reizen. Maar het verhaal met test- en vaccinatiebewijzen zal een kort leven beschoren zijn.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » vr 11 jun 2021, 23:41

Coen Tunnel schreef: vr 11 jun 2021, 13:56 (..)
verfmeer95 schreef: vr 11 jun 2021, 13:21 De soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Met de huidige cijfers is dit maar een tijdelijk verhaal. Want als landen/regio's een status groen krijgen van het EDCD dan worden de test- en quarantaineverplichtingen ook afgeschaft.
Met de huidige cijfers krijgt Nederland vanaf 20 juli die status. De meeste andere Europese landen dalen net zo hard, dus waarschijnlijk is heel Europa groen in augustus. Dan is vrij reizen door heel Europa gewoon meer mogelijk.
Dat maakt al die restricities die nu worden opgeworpen nog minder begrijpelijk. De situatie verbetert nu zo snel dat die app die over een paar weken in gebruik zou moeten zijn dan al bijna niet meer nodig is. Wat kost al die onzin wel niet?
Met de auto reizend niet nee, denk ik. Voor lucht, trein, vaar verkeer zal het wel enig gebruik kennen, denk ik.
Dan komt het najaar weer.. en dan zal het wel weer meer van toepassing raken.

Wellicht zit er aankomend seizoen wél een wintersportvakantie in voor de mensen die dat willen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 11 jun 2021, 23:41

^^ Bedankt voor de verheldering!
Best positief dan naar mijn mening.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » vr 11 jun 2021, 23:45

paolie schreef: vr 11 jun 2021, 23:15 Ik hoorde trouwens ook dat de kleurencodes Europees geharmoniseerd zouden worden én Europees gestandaardiseerd. Zou dat dan ook ergens op een Nederlandse overheidsite zichtbaar worden, of blijft ons systeem naast het Europese bestaan?
Europese kleurcodes bestaan al een lange tijd: https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... e-movement

Alleen hebben ze op dit moment nog geen consequenties. Die lijken er met dit nieuwe systeem wel te komen.
Ik gok dat de kleurcodes niet volledig overeen gaan komen, omdat landen altijd minder eisen mogen stellen aan binnenkomende reizigers.
Het zal even een maand chaotisch worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 jun 2021, 23:46

paolie schreef: vr 11 jun 2021, 23:15 Ik hoorde trouwens ook dat de kleurencodes Europees geharmoniseerd zouden worden én Europees gestandaardiseerd. Zou dat dan ook ergens op een Nederlandse overheidsite zichtbaar worden, of blijft ons systeem naast het Europese bestaan?
Het wordt tijd dat de reisadviezen weer terug gaan naar waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn: om de veiligheidsrisico's in een gebied aan te geven. Want dat is nu wel een probleem: sommige landen hadden groene, gele, oranje en rode gebieden, maar dat is nu enkel nog oranje en rood.

Dan moet je je er echt in verdiepen of die oranje kleur alleen te maken heeft met het coronavirus, of dat er ook daadwerkelijk veiligheidsrisico's zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » vr 11 jun 2021, 23:52

mavas schreef: vr 11 jun 2021, 23:08
verfmeer95 schreef: vr 11 jun 2021, 13:21 De soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Met de huidige cijfers is dit maar een tijdelijk verhaal. Want als landen/regio's een status groen krijgen van het EDCD dan worden de test- en quarantaineverplichtingen ook afgeschaft.
Wauw, dat is wel erg goed nieuws! Ik heb het bericht van NOS nog eens terug gelezen, maar heel duidelijk staat het er niet in dat groene landen zonder coronapaspoort zijn. Ik vraag me ook af of de gemiddelde Nederlander dit heeft begrepen.
Ik vermoed dat de stelling van verfmeer95 voortkomt uit aanbeveling 2020/1475 van de Europese Raad.

Onder punt 12 van de aanbeveling staat namelijk dit:
Aanbeveling 2020/1475 schreef:De lidstaten zouden het vrije verkeer van personen die reizen naar of vanuit overeenkomstig punt 10 met de kleurcode groen aangeduide gebieden van een andere lidstaat, niet mogen beperken.
Ik kan echter niet inschatten hoe 'hard' deze aanbeveling is en of deze ene zin in de aanbeveling voldoende is om er zeker van te zijn dat er inderdaad geen restricties meer zullen zijn als je uit een groen land komt en naar een groen land gaat. En als dat al zo is, zou het wellicht ook nog zou kunnen zijn dat zo'n EU vaccinatiepaspoort niet als een restrictie kan/moet worden gezien (en dus ook tot nader order nodig blijft als je van of naar een groen land komt/gaat). In het voorstel voor het EU vaccinatiepaspoort wordt alleen in de overwegingen zijdelings naar de aanbeveling verwezen:
Voorstel EU vaccinatiepaspoort schreef:Op 13 oktober 2020 heeft de Raad Aanbeveling (EU) 2020/1475 van de Raad betreffende een gecoördineerde aanpak van de beperking van het vrije verkeer in reactie op de COVID-19-pandemie vastgesteld 14 . Die aanbeveling voorziet in een gecoördineerde aanpak ten aanzien van de volgende kernpunten: de toepassing van gemeenschappelijke criteria en drempelwaarden bij beslissingen over het al dan niet instellen van beperkingen van het vrije verkeer, het in kaart brengen van het risico op COVID-19-overdracht met een afgesproken kleurcode, en een gecoördineerde aanpak van eventuele maatregelen die geschikt zijn voor personen die tussen gebieden reizen, afhankelijk van het risico op overdracht in die gebieden. Gezien de specifieke situatie van reizigers met een cruciale functie (zoals vermeld in punt 19 van de aanbeveling) en grensarbeiders, die in hun dagelijks leven in het bijzonder door dergelijke beperkingen wordt getroffen, moeten met name dergelijke personen die kritieke functies vervullen of wier werkzaamheden essentieel zijn voor kritieke infrastructuur, in beginsel worden vrijgesteld van de reisbeperkingen in verband met COVID-19.
en
Voorstel EU vaccinatiepaspoort schreef:Deze verordening mag niet worden opgevat als vergemakkelijking of aanmoediging van de invoering van beperkingen van het vrije verkeer als respons op de pandemie. Met name moeten de in Aanbeveling (EU) 2020/1475 bedoelde uitzonderingen op de beperking van het vrije verkeer als respons op de COVID-19-pandemie van toepassing blijven. Tegelijkertijd moet het kader voor het digitale groene certificaat waarborgen dat interoperabele certificaten ook beschikbaar zijn voor reizigers die een cruciale functie vervullen.
Een directe verwijzing naar een groene status conform de classificatie van ECDC en of dan al dan niet het vaccinatiepaspoort nog nodig is c.q. verplicht is/blijft c.q. achterwege kan of moet blijven, zie ik dus nergens staan. Ik hoop het uiteraard van harte, maar zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » za 12 jun 2021, 0:01

^^ De NOS is er vrij stellig in:
Dat hoeft alleen niet als er wordt gereisd tussen twee zogenoemde 'groene landen', oftewel landen waar de corona-uitbraak volledig onder controle is.
Bron: https://nos.nl/artikel/2384580-gevaccin ... -binnen-eu

Plaats reactie