[A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Joost Oudenrijn
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 14:07

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Joost Oudenrijn » zo 13 jun 2021, 20:13

Zou uiteraard best kunnen dat de kosten te laag zijn ingeschat.

Of dit alternatief daarmee (veel) duurder wordt dan de huidige plannen, valt m.i. te betwijfelen. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de aanpassingen die bij knooppunt Rijnsweerd allemaal nodig zijn, of de complexiteit en de risico's van het werken in de bak van Amelisweerd.

En misschien wel de belangrijkste: de economische schade door pak 'm beet 10 jaar extra files aan de oostkant van Utrecht vanwege de werkzaamheden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door mavas » zo 13 jun 2021, 20:27

Bij de Rijnlandroute is uiteindelijk ook gekozen voor een tunnel ipv weg boven maaiveld. De kosten waren ongeveer vergelijkbaar, omdat op het trace ander vele onteigeningen nodig waren en geluidsmaatregelen, etc.
Dat zou met een niet te lange tunnel hier bij Utrecht ook kunnen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Joost Oudenrijn
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 14:07

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Joost Oudenrijn » zo 13 jun 2021, 21:59

De vergelijking met de Rijnlandroute is wel een aardige. De tunnel is met 2,5 km ruim de helft korter dan het Utrecht-voorstel. Daarentegen ligt de nieuwe weg aan de westkant van de tunnel straks over 1,4 km verdiept. Er komen eveneens twee knooppunten en daarnaast omvat het project onder meer een verbreding van de A44 over een kleine 2 km en van de N206.

De kosten van de Rijnlandroute worden geschat op ongeveer 1 miljard euro.

Om een idee te krijgen, even (ruimgerekend) op een bierviltje: stel dat de tunnel van de Rijnlandroute 500 miljoen kost en je trekt dit door naar de A12-A28-tunnel dan kom je uit op ongeveer 1 miljard euro (het tracé is met 5,5 km weliswaar meer dan twee keer zo lang, echter ter compensatie: als je eenmaal onder de grond zit, dalen de kosten per meter normaal gesproken ook).

Stel dat de overige kosten (500 miljoen euro) gelijk blijven aan de Rijnlandroute, dan kom je in totaal uit op 1,5 miljard euro.

De geschatte kosten voor de huidige plannen: 1,5 miljard euro.

Dit dus om een idee te geven wat betreft orde grootte.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Durashift » zo 13 jun 2021, 23:12

Feitelijk zou men dan onder de Vrumona, onder het 'natuur' gebied ten oosten van Amelisweerd en dan langs het ziekenhuis boren.. Denk dat het ziekenhuis niet al te dicht op de boortunnel mag staan ivm trillingen e.d.?

Zal dus wel allerlei beperkingen en dus kostenstijgingen kennen om daar goed te bouwen..

Stroomweg
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 18:04

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Stroomweg » ma 14 jun 2021, 1:12

Wat ik sowieso niet snap van dat hele initiatief is dat het een stuk natuur bij Amelisweerd zou sparen, maar vervolgens wel een stuk natuur ten westen van Zeist alsnog zou moeten wijken voor dit plan.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door PeterSchoeber » ma 14 jun 2021, 7:28

Durashift schreef: zo 13 jun 2021, 23:12 Feitelijk zou men dan onder de Vrumona, onder het 'natuur' gebied ten oosten van Amelisweerd en dan langs het ziekenhuis boren.. Denk dat het ziekenhuis niet al te dicht op de boortunnel mag staan ivm trillingen e.d.?

Zal dus wel allerlei beperkingen en dus kostenstijgingen kennen om daar goed te bouwen..
Boren onder/langs de Vrumona in Bunnik kun je wel vergeten! Vrumona zit op deze plek vanwege de kwaliteit van het grondwater aldaar dat zij gebruiken voor de productie van al hun limonades.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 jun 2021, 8:07

^^ Dat water komt van 130 meter diepte tussen kleilagen en het gebied waar het vandaan komt beslaat de hele Utrechtse Heuvelrug. Zou dat dé reden zijn om dit idee af te schieten?

https://www.sourcy.nl/ons-verhaal-de-sourcy-bron

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Hajo » ma 14 jun 2021, 8:19

^^ Ik werk bij Vrumona en had daar nog niet eens aan gedacht. Maar dat klopt en dat is zeker al voldoende bezwaar om dit idee af te schieten. Hoewel de Utrechtse Heuvelrug eigenlijk wat oostelijker ligt, stroomt het water westwaarts en ligt dus ook onder dit gebied waar die boortunnel zou moeten komen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door waldo79 » ma 14 jun 2021, 10:12

Stroomweg schreef: ma 14 jun 2021, 1:12 Wat ik sowieso niet snap van dat hele initiatief is dat het een stuk natuur bij Amelisweerd zou sparen, maar vervolgens wel een stuk natuur ten westen van Zeist alsnog zou moeten wijken voor dit plan.
En dat maakt het ook meteen een vrij moeilijke exercitie.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 jun 2021, 12:39

In al deze gebieden zou dus nooit een tunnel geboord geboord kunnen worden of soortgelijk project kunnen plaatsvinden?

Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Jeff » ma 14 jun 2021, 13:08

^^ Nooit is wel erg negatief.
Ik denk dat het wel mogelijk is, maar de meerkosten een "ouch" is waar niemand vrolijk van wordt.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door IQ[] » ma 14 jun 2021, 14:06

^^ Het is inderdaad perfect mogelijk. Bijvoorbeeld de KWA-tunnel in de A2 Maastricht heeft van die constructies om het grondwater te laten passeren via sifons onder de tunnel door. Ik weet niet of dat voldoende is in waterwingebieden? Op zich kan het water dan perfect van de ene naar de andere kant stromen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Jackbauer1350 » ma 14 jun 2021, 15:59

Ach de kosten, als ze dik 3 miljard voor een prestigetunnel bij Amsterdam kunnen uitgeven...

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Durashift » ma 14 jun 2021, 20:02

Schelpenpaadje schreef: ma 14 jun 2021, 8:07 ^^ Dat water komt van 130 meter diepte tussen kleilagen en het gebied waar het vandaan komt beslaat de hele Utrechtse Heuvelrug. Zou dat dé reden zijn om dit idee af te schieten?

https://www.sourcy.nl/ons-verhaal-de-sourcy-bron
Ja, leuk verhaal.. maar ehm:
(..) Uiteindelijk kwam het diep onder de grond tussen de ondoordringbare kleilagen tot rust. Het ondergrondse water wordt afgesloten door een ondoordringbare grondlaag waardoor het schoon en zuiver blijft. Zo wordt de bron op een natuurlijk wijze beschermd door invloeden van buitenaf. (..)
Het water zit dus in een ondoordringbare grondlaag.. maar kennelijk voor de Vrumona is dat doordringbaar om het op te pompen..?? :s

Leuke marketing. ;)

Ze hebben wel een goede 1 literfles.. met een ranke voet. :top: Jammer dat de flessen vooral nog met smaakjes in de (top) supermarktschappen staan.
Maar, ik vul mijn 2 Sourcy flessen dagelijks met kraanwater, nachtje in de koelkast en dan red ik het overdag wel met deze warmte. :)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Hajo » ma 14 jun 2021, 20:26

Durashift schreef: ma 14 jun 2021, 20:02 Het water zit dus in een ondoordringbare grondlaag.. maar kennelijk voor de Vrumona is dat doordringbaar om het op te pompen..?? :s

Leuke marketing. ;)
Een diamantboor komt zelfs daar doorheen. :mrgreen:
Durashift schreef: ma 14 jun 2021, 20:02 Ze hebben wel een goede 1 literfles.. met een ranke voet. :top: Jammer dat de flessen vooral nog met smaakjes in de (top) supermarktschappen staan.
Daar is over nagedacht. Het is een topmerk, dus hoort dat op tenminste ooghoogte in het schap te staan. Neem anders een laddertje mee, zou ik zeggen. :hap: ;)
Durashift schreef: ma 14 jun 2021, 20:02 Maar, ik vul mijn 2 Sourcy flessen dagelijks met kraanwater, nachtje in de koelkast en dan red ik het overdag wel met deze warmte. :)
Dat valt mij nou tegen. Kraanwater is wat kwaliteit betreft niet te vergelijken met echt, origineel Nederlands bronwater. :vlag-nl: 8-)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Durashift » ma 14 jun 2021, 20:55

^^^ Dat begrijp ik, wiens brood men eet.. etc. ;)

Maar, ik bedoelde eigenlijk dat, bijvoorbeeld, AH, de blauwe Sourcy in die 1 literfles niet meer in assortiment heeft (die waar ik kom in ieder geval) maar wel de smaakjes varianten.

Daarnaast, volgens mij staan meer en meer de huismerken op ooghoogte (kan per artikelgroep verschillen, natuurlijk).

King_Grey
dorpsstraat
Berichten: 102
Lid geworden op: di 09 apr 2019, 15:56

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door King_Grey » ma 14 jun 2021, 21:12

Durashift schreef: ma 14 jun 2021, 20:02
Schelpenpaadje schreef: ma 14 jun 2021, 8:07 ^^ Dat water komt van 130 meter diepte tussen kleilagen en het gebied waar het vandaan komt beslaat de hele Utrechtse Heuvelrug. Zou dat dé reden zijn om dit idee af te schieten?

https://www.sourcy.nl/ons-verhaal-de-sourcy-bron
Ja, leuk verhaal.. maar ehm:
(..) Uiteindelijk kwam het diep onder de grond tussen de ondoordringbare kleilagen tot rust. Het ondergrondse water wordt afgesloten door een ondoordringbare grondlaag waardoor het schoon en zuiver blijft. Zo wordt de bron op een natuurlijk wijze beschermd door invloeden van buitenaf. (..)
Het water zit dus in een ondoordringbare grondlaag.. maar kennelijk voor de Vrumona is dat doordringbaar om het op te pompen..?? :s

Leuke marketing. ;)

Ze hebben wel een goede 1 literfles.. met een ranke voet. :top: Jammer dat de flessen vooral nog met smaakjes in de (top) supermarktschappen staan.
Maar, ik vul mijn 2 Sourcy flessen dagelijks met kraanwater, nachtje in de koelkast en dan red ik het overdag wel met deze warmte. :)
Dan zit er een aquitard (ondoordringbare laag) boven de aquifer (waar het water in zit) waardoor er in verticale richting weinig wateruitwisseling is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Rein » ma 14 jun 2021, 21:15

Hajo schreef: ma 14 jun 2021, 20:26 Dat valt mij nou tegen. Kraanwater is wat kwaliteit betreft niet te vergelijken met echt, origineel Nederlands bronwater. :vlag-nl: 8-)
Mag ik even lachen? :rofl2:
Wikipedia schreef:Bij Bunnik bevindt zich op 130 meter de bron van het natuurlijk mineraalwater. Het water wordt rechtstreeks en ongefilterd aan de bron gebotteld, wat een voorwaarde is in Nederland om het bronwater te mogen noemen. Sinds 1988 heeft Vrumona deze eigen bron in beheer. Uit dezelfde bron wordt door Vitens (vroeger: Waterleidingbedrijf Midden Nederland) leidingwater voor Houten opgepompt. Hier ondergaat het bronwater echter wel filtratie en zuivering.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Durashift » ma 14 jun 2021, 21:30

^^^
Vrumona filtert ook:
(..) Het mineraalwater wordt door ons omhoog gepompt vanaf een diepte van 130 meter waarna het de fabriek in gaat. Daar wordt het ijzer en mangaan er uit gefilterd zodat het water niet bruin wordt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 jun 2021, 22:34

^^
Het mooiste en grappigste van de uitzending was de scène met Bar-le-Duc. Wat bleek? Het water van deze bronwaterproducent is niet alleen exact hetzelfde water als Sourcy, maar ook als het Utrechtse leidingwater. De pijpen van het Utrechtse waterleidingbedrijf pompen water op uit dezelfde bron als de twee flessenwaterproducenten. Wie in Utrecht woont, krijgt dus Bar-le-Duc en Sourcy uit de kraan, maar dan voor eenduizendste van de prijs. In andere gebieden in Nederland gebeurt iets soortgelijks: daar leveren de plaatselijke waterleidingbedrijven voor een schijntje andere bronwaters direct bij u in de keuken en badkamer.
https://teunvandekeuken.nl/drink-kraanwater-mensen/

De filtering zal misschien iets anders zijn maar verder is het feitelijk hetzelfde product voor 1/1000 van de prijs. En door kraanwater te drinken besparen we heel wat plastic en zinloze vrachtwagenkilometers terwijl er in het hele land een prachtig distributienetwerk ligt voor praktisch het schoonste drinkwater van de hele wereld.

Los daarvan zou een boortunnel ver verwijderd blijven van de kleilagen die het bronwater beschermen tegen verticale invloeden. Er zijn genoeg andere argumenten waarom deze tunnel er niet komt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Chris » ma 14 jun 2021, 22:44

Eén van de belangrijkste doelstellingen van het projectdeel A27 aan de oostzijde van Utrecht is niet zozeer de extra rijstroken, maar het ontweven van verkeersstromen. Die ontweving zorgt vooral voor de extra rijstroken (om te voorkomen dat er op een kort stuk afstrepingen ontstaan). De ontweving wordt normaal in een vlechtwerk uitgevoerd (zoals bij Batadorp en bij Ypenburg-Prins Clausplein) maar het ruimtebeslag op Amelisweerd is daarvan veel groter dan wat er nu ontworpen is: een ontvlechting in het knooppunt Rijnsweerd.

Een directe verbinding A28-A12 vind ik op zich niet zo'n gek idee. Het zou wel 2x3 rijstroken moeten tellen (en wellicht een stukje 2x7 vanaf Bunnik tot Lunetten). Dat zou wel kunnen in een boortunnel. Het voordeel is wellicht ook dat de projectrisico's kleiner zijn dan het grootschalig bouwen in de foliepolder ten zuiden van de Bak van Amelisweerd. Want dat is één van de grootste uitvoeringsrisico's van een Nederlands wegenproject ooit, naast misschien het Zuidasdok. Bovendien zouden die pijlers van de spoorbrug een behoorlijke beperking in het wegontwerp houden (smalle S-bochten). Dit werd geaccepteerd als zijnde 'het kan niet anders', maar het is niet optimaal en wenselijk op zo'n drukke snelweg.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Durashift » ma 14 jun 2021, 22:56

Maar, hoe zie jij dan de bewegingen van het verkeer van de A27 (A12), via de A12, naar de A28 voor je voor Bunnik, dus zeg maar de afrit Houten Oost?
Daar komen dan ook veel voertuigen bij elkaar.. noord/oost stromen.. verkeer van hoofd en parallelrijbaan zit elkaar nu al vaak in de weg, zeker als men bij de brandstofpomp wilt stoppen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Rogier » ma 14 jun 2021, 23:38

Chris schreef: ma 14 jun 2021, 22:44 Eén van de belangrijkste doelstellingen van het projectdeel A27 aan de oostzijde van Utrecht is niet zozeer de extra rijstroken, maar het ontweven van verkeersstromen. Die ontweving zorgt vooral voor de extra rijstroken (om te voorkomen dat er op een kort stuk afstrepingen ontstaan). De ontweving wordt normaal in een vlechtwerk uitgevoerd (zoals bij Batadorp en bij Ypenburg-Prins Clausplein) maar het ruimtebeslag op Amelisweerd is daarvan veel groter dan wat er nu ontworpen is: een ontvlechting in het knooppunt Rijnsweerd.

Een directe verbinding A28-A12 vind ik op zich niet zo'n gek idee. Het zou wel 2x3 rijstroken moeten tellen (en wellicht een stukje 2x7 vanaf Bunnik tot Lunetten). Dat zou wel kunnen in een boortunnel. Het voordeel is wellicht ook dat de projectrisico's kleiner zijn dan het grootschalig bouwen in de foliepolder ten zuiden van de Bak van Amelisweerd. Want dat is één van de grootste uitvoeringsrisico's van een Nederlands wegenproject ooit, naast misschien het Zuidasdok. Bovendien zouden die pijlers van de spoorbrug een behoorlijke beperking in het wegontwerp houden (smalle S-bochten). Dit werd geaccepteerd als zijnde 'het kan niet anders', maar het is niet optimaal en wenselijk op zo'n drukke snelweg.
Naar mijn mening wordt de gehele verdiepte ligging dmv van betoniekwanden tot in de onderliggende kleilaag afgesloten. Hiermee wordt het mogelijk om het grondniveau binnen deze bouwput met 8 meter te verlagen, waardoor het mogelijk wordt om alle kunstwerken volledig te vervangen. Vergeet niet dat de oudste delen al in de jaren zeventig gebouwd zijn.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door PeterSchoeber » di 15 jun 2021, 8:40

^^ Bentonietwanden sluiten helaas niks af, en zeker niet waterdicht, maar zijn slechts steunwanden om te voorkomen dat de sleuf instort. Je bedoelt natuurlijk diepwanden. Of de diepwanden de oplossing zijn weet ik niet gelet op de kracht van het water vanuit de hele Utrechtse Heuvelrug. Ten tijde van de bouw van het viaduct in de spoorlijn naar Arnhem zijn er twee aannemers failliet gegaan omdat zij ten onder gingen aan het drukprobleem van het grondwater.

Komt bij dat het niet onmogelijk is dat het grondwater toch zijn weg zoekt onder een diepwand door. Je spreekt dan over kwel water en zulks kan een aardige kwelgeest worden kan ik je vertellen. Water is een oerkracht.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Rogier » di 15 jun 2021, 9:31

^^

Begrijpelijk. In Maastricht heeft men namelijk deze methode gebruikt om de tunnel te bouwen en daar zal ook een hoop kwelwater naar boven komen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Piles » do 17 jun 2021, 14:26

PeterSchoeber schreef: ma 14 jun 2021, 7:28
Boren onder/langs de Vrumona in Bunnik kun je wel vergeten! Vrumona zit op deze plek vanwege de kwaliteit van het grondwater aldaar dat zij gebruiken voor de productie van al hun limonades.
Ook aardwarmteboringen worden wellicht een probleem:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/219042 ... ingen.html

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door boe! » za 19 jun 2021, 18:04

In het AD staat een wat uitgebreider artikel over de werkzaamheden aan de tuidraden van de Galecopperbrug (openen in Incognito-venster): https://www.ad.nl/utrecht/opnieuw-dreig ... ~a114224b/

Kern van het probleem: door roestvorming bij de verankering van de tuien van de zuidbrug zijn draadbreukjes ontstaan, waardoor de levensduur van de tuien is verkort. De bedoeling was om de tuien gelijktijdig met de aanpak van de Ring te vervangen, maar dat project ligt stil en het vervangen van de tuien kan niet langer wachten. Het project staat gepland voor 2022 - 2024 (exacte planning nog niet bekend) en betreft alleen de zuidbrug (richting Arnhem).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Rogier » zo 20 jun 2021, 19:33

Wordt het dan niet slimmer om dit stuk oud roest volledig te vervangen door 4 kokerliggers, geschikt voor 4 en 5 rijstroken.

martijnv
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 11:57

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door martijnv » ma 21 jun 2021, 9:26

Bij de vorige werkzaamheden was het echt een drama op de A2: Veel tunneldoseren en lokaal verkeer rondom Lageweide en Leidsche Rijn stond elke avond in de spits geheel vast. Dit omdat het verkeer niet goed kon doorstromen vanaf de A2 uit noordelijke richting naar de ring A12.

Hopelijk wordt hier dit keer wel rekening mee gehouden

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door waldo79 » ma 21 jun 2021, 9:55

Houdt er maar rekening mee dat er weer tunneldoseren komt - er dient te worden voorkomen dat er file ontstaat in de tunnel zelf.

Plaats reactie