[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

hurricane
verkeersader

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door hurricane » vr 26 mar 2021, 21:11

^^ ^^

Hier wat meer info zonder betaalmuur: https://www.wieringernieuws.nl/nieuws/3 ... gezet.html

Op de Facebook pagina wordt aangekondigd dat alle resterende souvenirs en het interieur worden verkocht: https://nl-nl.facebook.com/pages/catego ... 421374917/

Spijtig, ik vind het kneuterige altijd wel wat hebben, ook omdat ik daar als kind al met mijn ouders kwam.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 mar 2021, 21:15

Gewoon historisch erfgoed dat verkwanseld wordt... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 26 mar 2021, 22:05

Zoals bij menig reorganisatie in een bedrijf: solliciteren op je eigen functie.. (waarbij de daadwerkelijke wens is om dat eigenlijk niet te doen..tenzij je er expliciet voor gevraagd wordt..). :(

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 27 mar 2021, 0:31

hurricane schreef: vr 26 mar 2021, 21:11 Op de Facebook pagina wordt aangekondigd dat alle resterende souvenirs en het interieur worden verkocht: https://nl-nl.facebook.com/pages/catego ... 421374917/

Spijtig, ik vind het kneuterige altijd wel wat hebben, ook omdat ik daar als kind al met mijn ouders kwam.
Dat is jammer :( Ik vond die inrichting heel erg mooi met al die oude kaarten, verhalen enzo. Had echt wel sfeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 11 mei 2021, 12:22

Ik moest zaterdag even voor de brug wachten bij Kornwerderzand.
Een paar fotootjes:

Afbeelding
Afbeelding
( Gele NBA")
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 21 jun 2021, 23:11

Er was vanmiddag weer eens een brugstoring in de Afsluitdijk:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1068 ... emaal-open

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 21 jun 2021, 23:13

^^ is wel vaak raak ja, de laatste tijd. Was ook niet heel rap verholpen, d8 ik zo.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 21 jun 2021, 23:45

Klopt. Vandaag waren de omstandigheden vrij normaal. Geen extreme hitte of zo die dit kan verklaren.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 22 jun 2021, 0:34

Durashift schreef: ma 21 jun 2021, 23:13Was ook niet heel rap verholpen, d8 ik zo.
Uurtje of 2 heeft het geduurd. Duurt natuurlijk even voordat de monteur er is. En zodra hij het gemaakt heeft, moet er even een paar keer gedraaid worden. Dus dan loopt de tijd al snel op.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » zo 27 jun 2021, 19:25

Begreep van een collega van mij die rondom dat tijdstip over de Afsluitdijk moest, dat er via 1 baan (van de 4 in totaal) nog wel om en om verkeer mogelijk was - ondanks dat de brug nog niet helemaal goed lag. Waarom echter dan niet de beide stroken werden gebruikt was onduidelijk (misschien vanwege het gewicht)?
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 27 jun 2021, 19:40

Vandaag was de Afsluitdijk afgesloten. Rond Amsterdam leidden de DRIPs verkeer naar Leeuwarden via de A6.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 jun 2021, 21:19

Er was een technische storing gevold door meerdere pechgevallen. Ik stond weer eens midden in het circus :twisted:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 27 jun 2021, 21:29

de_Aristocraat schreef: zo 27 jun 2021, 19:25Waarom echter dan niet de beide stroken werden gebruikt was onduidelijk (misschien vanwege het gewicht)?
Omdat er geen twee stroken zijn. :dontknow:

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 27 jun 2021, 23:39

de_Aristocraat schreef: zo 27 jun 2021, 19:25 Begreep van een collega van mij die rondom dat tijdstip over de Afsluitdijk moest, dat er via 1 baan (van de 4 in totaal) nog wel om en om verkeer mogelijk was - ondanks dat de brug nog niet helemaal goed lag. Waarom echter dan niet de beide stroken werden gebruikt was onduidelijk (misschien vanwege het gewicht)?
Ik heb de actuele situatie niet met 100% zekerheid voor me. Klopt het dat verkeer bij Den Oever vanwege de werkzaamheden in beide richtingen nog steeds over dezelfde brug gaat? Bij het lezen van het bericht over de omzetting van verkeer naar 1 baan (inclusief de rol van de aannemer hierbij) was mijn gedachte dat verkeer vanwege de storing tijdelijk over de momenteel ongebruikte brug werd geleid. Dit is een aanname, ik weet dus niet of het klopt.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 28 jun 2021, 0:33

Schelpenpaadje schreef: zo 27 jun 2021, 23:39Ik heb de actuele situatie niet met 100% zekerheid voor me. Klopt het dat verkeer bij Den Oever vanwege de werkzaamheden in beide richtingen nog steeds over dezelfde brug gaat?
Dat klopt.
Schelpenpaadje schreef: zo 27 jun 2021, 23:39Bij het lezen van het bericht over de omzetting van verkeer naar 1 baan (inclusief de rol van de aannemer hierbij) was mijn gedachte dat verkeer vanwege de storing tijdelijk over de momenteel ongebruikte brug werd geleid. Dit is een aanname, ik weet dus niet of het klopt.
Je aanname is juist. Als de brug in storing is, wordt het verkeer door het werkvak geleid.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 09 jul 2021, 17:58

It aint over 'till it's over...

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 aug 2021, 14:52

Was dit nieuws al voorbijgekomen op het forum?

Afsluitdijk nationale filetopper (paywall)

Samenvatting: De A7 tussen Hoorn en Zurich stond vorig jaar bovenaan in de nationale filetop van de ANWB. Mede door de overlast van de wegwerkzaamheden op de Afsluitdijk was de filezwaarte (filelengte maal fileduur) er het hoogst. Er zijn duidelijke pieken van recreatieverkeer zichtbaar. De meeste drukte is in de richting Friesland. De verwachting is dat dit tot eind 2022 zo blijft.

Mijn indruk is dat naast de werkzaamheden ook storingen aan de bruggen nog steeds flink bijdragen aan de vertraging op dit traject. Ook dit jaar veroorzaakten deze meerdere keren afsluitingen, die leidden tot lange files en adviezen om een andere route te nemen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 30 aug 2021, 14:56

Het grootste probleem is dat RWS elke keer een deel van de bruggen aanpakt. Paar jaar geleden, renovatie noordelijke brug, daarna vervangen technische installaties, nu renovatie onderbouw bruggen en in 2025 vervangen brugdeel van het noordelijk deel (welke in de jaren zeventig geplaatst is). Waarom worden deze werkzaamheden niet gecombineerd in 1 groot project.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » ma 30 aug 2021, 18:40

Schelpenpaadje schreef:Was dit nieuws al voorbijgekomen op het forum?

Afsluitdijk nationale filetopper (paywall)

Samenvatting: De A7 tussen Hoorn en Zurich stond vorig jaar bovenaan in de nationale filetop van de ANWB. Mede door de overlast van de wegwerkzaamheden op de Afsluitdijk was de filezwaarte (filelengte maal fileduur) er het hoogst. Er zijn duidelijke pieken van recreatieverkeer zichtbaar. De meeste drukte is in de richting Friesland. De verwachting is dat dit tot eind 2022 zo blijft.

Mijn indruk is dat naast de werkzaamheden ook storingen aan de bruggen nog steeds flink bijdragen aan de vertraging op dit traject. Ook dit jaar veroorzaakten deze meerdere keren afsluitingen, die leidden tot lange files en adviezen om een andere route te nemen.
Storingen zijn er wel in het voorjaar geweest, maar nauwelijks deze zomermaanden. Probleem is met name dat men nu in de middenberm bezig is tussen Breezanddijk en en Kornwerderzand met de nieuwe vangrail en het verkeer in beide richtingen elk over 1 rijstrook tussen barriers rijdt. Met nauwelijks uitwijkmogelijkheden. Het middengebied wordt nu gebruikt door werkverkeer met de nodige Cado's.

Ik denk dat door het opgesloten voelen tussen de barriers er al snel afgeremd voor de voorliggers. Daarnaast, zomerseizoen, ik sta er als ik in het museum ben bovenop, met goed water weer gaat de brug in Kornwerderzand 2-3 per uur ca. 10-15 min open. Dus en alles over 1 rijstrook en brug helft van de tijd open.

Ik verwacht dat de komende maanden (vanaf nu) dat de files een stuk minder worden: veel minder vakantieverkeer en veel minder brugopeningen.

De meeste filevorming zit tussen Breezanddijk en Kornwerderzand ri. Friesland (brug / slingers voor de brug) terwijl de andere kant op het verkeer bij Breezanddijk de ruimte krijgt en weg kan.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » ma 30 aug 2021, 18:55

Rogier schreef:Het grootste probleem is dat RWS elke keer een deel van de bruggen aanpakt. Paar jaar geleden, renovatie noordelijke brug, daarna vervangen technische installaties, nu renovatie onderbouw bruggen en in 2025 vervangen brugdeel van het noordelijk deel (welke in de jaren zeventig geplaatst is). Waarom worden deze werkzaamheden niet gecombineerd in 1 groot project.
Bij mijn weten is er de afgelopen jaren geen groot onderhoud geweest aan de bruggen. Alleen de noordelijke brug bij Kornwerderzand is vanwege het regelmatig vastlopen "ruimer" gemaakt.

In het project " De Nieuwe Afsluitdijk" zit het versterken van de dijk, het maken van extra spuisluizen en gemalen in Den Oever, het maken van de vismigratierivier bij Kornwerderzand (duiker onder A7 en doorAfsluitdijk), het vervangen van de technische installaties en schuiven bij de oude spuisluizen, het volledig aanpakken van de weg (A7).

Maar daar zit niet in het vervangen van de bruggen. Die komen in de visie van RWS pas in 2050 aan de beurt.

Door fanatiek lobbyen van provincies / gemeentes in Friesland/Overijssel en Flevoland voor het vernieuwen/verbreden van de scheepvaartsluis dus ook de bruggen in Kornwerderzand is er een hoop geld binnengehaald voor deze werken, maar niet genoeg. Besloten is om wel de bruggen te vervangen (gereed 2025) maar nog niet voor de sluis.

In die zin is het 1 groot project, behalve het vervangen van de bruggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 31 aug 2021, 15:10

De scheepvaartbedrijven in Makkum wilden niet genoeg meebetalen aan de nieuwe sluis. Ja, ga dan lekker verhuizen naar Harlingen of Den Helder ofzo :nothanks:

Het vervangen van de bruggen is veel relevanter. En gewoon minimaal een omleidingsmogelijkheid zodat bij geopende brug via een parallelbaan gereden kan worden (om de sluis heen) zoals in Zeeland bij een aantal kunstwerken. Het liefst trouwens een tunnel, maar goed daar is het budget sowieso niet toereikend voor.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 31 aug 2021, 15:16

^^ De scheepbouwers willen wel meebetalen maar zijn niet in de positie om in één keer miljoenen op tafel te leggen. Samen met de provincie is gekeken naar alternatieve manieren om de cofinanciering van de nieuwe sluis te regelen, zoals tolheffing voor schepen, maar hier wil Den Haag niet aan meewerken.

Overigens: De aanbesteding van de bruggen is naar verwachting in 2025. De planning is dat de sluis in 2028 is verruimd.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 sep 2021, 17:58

Er staat weer eens file bij Kornwerderzand. In de richting van Friesland staat de halve Afsluitdijk vol.

Misschien een idee om de bruggen niet meer te bedienen in de spits?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 16 sep 2021, 18:38

Vanwege de getijden kan dat volgens mij niet. De bruggen kunnen alleen bediend worden op de momenten dat er geen eb of vloed is, dus ze moeten op de stille momenten bediend worden. DAt komt dan soms onhandig uit in de spits.

Een betere oplossing zou zijn een aquaduct.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 sep 2021, 18:41

Een Afsluittunnel :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 16 sep 2021, 18:42

Maar is de brug daadwerkelijk open geweest of is dit de standaard werkzaamheden-file die we elke dag zien in de spits?

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » do 16 sep 2021, 19:20

boe! schreef:Maar is de brug daadwerkelijk open geweest of is dit de standaard werkzaamheden-file die we elke dag zien in de spits?
Ik had vandaag dienst op het Kazemattenmuseum en kijk er dan bovenop. Vanmiddag was er ongelofelijk veel (plezier)scheepvaart. Dus de bruggen waren 2-3 keer per uur min. 15 min. open. Aangezien je op dit moment vanaf Breezanddijk tot Kornwerderzand over 7-8 km over een rjjstrook tussen barriers rijdt en bij Kornwerderzand alleen de zuidelijke brug berijdbaar is stroopt het verkeer bij brugopening snel op.

Het tij speelt deels een rol. Op de vaargeul Harlingen-Kornwerderzand-Makkum is vrij veel stroming. Veel pleziervaart maakt wat ik begreep gebruik van dood tij. Dus dan zie je ook veel langskomen, maar we hebben vanmiddag met verbazing staan kijken hoeveel boten er langs kwamen. Het leek wel hoogzomer op het water.

Wat betreft de opmerkingen over een aquaduct: dat is economisch, praktisch en technisch onmogelijk. Als de weg klaar is en er 2 nieuwe bruggen met elk 2 rijstroken liggen heb je met 20.000 voertuigen per dag ruim voldoende capaciteit. Na een brugopening (veel ervaring in het verleden) is de file zo weg. Je hebt dan gewoon max. 10-15 m. pech bij een brugopening.

Een aquaduct kan ook niet. Wel een boortunnel, maar die moet ver voor de spuisluizen beginnen en dan met een ruime boog via het IJsselmeer om Kornwerderzand met zijn bebouwing en sluizen heen om ergens ver daar ver voorbij weer boven komen. En dan praten we over Xooo miljoen euro voor 20.000 voertuigen.

Het is gewoon nog "even" een aantal jaren volhouden. Ik verwacht trouwens dat eind dit jaar / begin volgend jaar als het wegstuk Breezanddijk - Kornwerderzand gereed is met 2x2 de grootste ellende over is. Ik hoorde onlangs van een medewerker van Level (de aannemercombinatie) dat voor het wegverkeer de reconstructie van dit deel het ergste was qua oponthoud tijdens de hele ombouw en vernieuwing van de Afsluitdijk.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 16 sep 2021, 19:52

Maar tussen 16 en 18 uur gaat de brug niet open voor pleziervaart, dus dat kan het niet zijn.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 16 sep 2021, 20:06

ibodejoode schreef: do 16 sep 2021, 19:20 Ik hoorde onlangs van een medewerker van Level (de aannemercombinatie) dat voor het wegverkeer de reconstructie van dit deel het ergste was qua oponthoud tijdens de hele ombouw en vernieuwing van de Afsluitdijk.
Dan vraag je je toch af of dit deel dan niet beter in een rustiger seizoen (of meerdere rustigere seizoenen) aangepakt had kunnen worden. Rustiger qua wegverkeer, maar vooral ook qua scheepvaartverkeer bedoel ik dus.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 17 sep 2021, 0:12

boe! schreef: do 16 sep 2021, 18:42 Maar is de brug daadwerkelijk open geweest of is dit de standaard werkzaamheden-file die we elke dag zien in de spits?
Volgens de cijfers komt de file niet door de werkzaamheden. Alleen zorgen de werkzaamheden ervoor dat de file niet/moeilijk oplost na een brugopening.
boe! schreef: do 16 sep 2021, 19:52 Maar tussen 16 en 18 uur gaat de brug niet open voor pleziervaart, dus dat kan het niet zijn.
Maar wel voor zakelijke vaart. En dan gaat de pleziervaart mee dus duren de brugdraaiingen een stuk langer.