Maar dat was allemaal de schuld van vakantiegangers. Als die niet naar het buitenland waren gegaan was er niks aan de hand geweest.
Dat was althans de teneur in Nederland.
Moderator: Moderatoren
Maar dat was allemaal de schuld van vakantiegangers. Als die niet naar het buitenland waren gegaan was er niks aan de hand geweest.
Ik ben momenteel op vakantie in geel gebied. Ik ga me echt niet vrijwillig zelftesten (want dat is wat Hugo wil). Zo'n onbetrouwbare zelftest, daar heb ik geen trek in. En bovendien heb ik er ook niet zo'n zin in omdat het weer eens zo'n dom plan van Hugo de Jonge is. Dus als hij iets voorstelt en het is niet verplicht en niet zinvol, dan doe ik er niet aan mee.Palance schreef: ↑di 29 jun 2021, 13:09 De Jonge wil weer eens wat: Elke vakantieganger moet zich wat hem betreft om na thuiskomst (vrijwillig!) te (laten) testen. Ook als je uit een groen gebied komt![]()
https://nos.nl/artikel/2387167-de-jonge ... st-te-doen
(En wat als iemand nou terug komt van een vakantie in Nederland?)
Sorry, maar dit is een waardeloos argument. Lekker corona verspreiden omdat Hugo zo'n walgelijk persoon is. Als je veel contacten hebt gehad op vakantie, gewoon even een zelftestje doen om te kijken of je misschien corona hebt opgelopen. Zou je ongeacht vakantiebestemming moeten doen.Coen Tunnel schreef: ↑wo 30 jun 2021, 2:41 En bovendien heb ik er ook niet zo'n zin in omdat het weer eens zo'n dom plan van Hugo de Jonge is.
Als jezelf die zelftest doet, dan weet niemand daar iets van. Dus negatief mooi, positief alsnog een afspraak bij de GGD maken voor een PCR test om uitslag te bevestigen. Het is een kleine moeite en verder wil ik ontkrachten dat mensen zonder klachten het virus niet kunnen verspreiden. Dat kunnen deze mensen wel degelijk en flink. Je bent niet immuun, je wordt niet ziek, maar je lichaam heeft wel 1 tot 2 weken nodig om het virus op te ruimen (bijna net zo lang als iemand met lichte klachten). Zodra je immuniteit hebt, is de periode van besmettelijkheid veel korter, omdat het lichaam het virus eerder de kop indrukt.Coen Tunnel schreef: ↑wo 30 jun 2021, 2:41Ik ben momenteel op vakantie in geel gebied. Ik ga me echt niet vrijwillig zelftesten (want dat is wat Hugo wil). Zo'n onbetrouwbare zelftest, daar heb ik geen trek in. En bovendien heb ik er ook niet zo'n zin in omdat het weer eens zo'n dom plan van Hugo de Jonge is. Dus als hij iets voorstelt en het is niet verplicht en niet zinvol, dan doe ik er niet aan mee.Palance schreef: ↑di 29 jun 2021, 13:09 De Jonge wil weer eens wat: Elke vakantieganger moet zich wat hem betreft om na thuiskomst (vrijwillig!) te (laten) testen. Ook als je uit een groen gebied komt![]()
https://nos.nl/artikel/2387167-de-jonge ... st-te-doen
(En wat als iemand nou terug komt van een vakantie in Nederland?)
Intussen staan jongeren straks binnenlands dicht op elkaar op de campings in bv. Renesse of op Terschelling, en die kunnen gewoon doen en laten wat ze willen. Dat is toch krom?
Maar dat is niet zoals het nu gebracht wordt. Het wordt gebracht alsof het alleen om jongeren gaat die in Spanje geweest (algemener: buitenland), maar niet, zoals Coen Tunnel schrijft, Terschelling of Renesse.
Dat ook dus. Maar dat past in het plaatje dat 'we' altijd iemand de schuld moeten geven van een verspreiding van een variant.paolie schreef: ↑wo 30 jun 2021, 8:12 Waar ik mij bijzonder aan irriteer is het continu framen van de vakantieganger als de zogenaamde grote bron van virusverspreiding. Zelftest na vakantie klinkt voor mij pas logisch als zelftest na bezoek aan de Efteling, Ikea, een volle tram of een lange vergadering in de Tweede Kamer ook geadviseerd zou worden.
NOS schreef:Reisadviezen van Buitenlandse Zaken vaak achterhaald
Een avondklok die al lang is ingetrokken, vaccinatie-eisen die niet meer kloppen - de corona-reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn lang niet altijd actueel, meldt radiozender BNR na eigen onderzoek. Reisorganisaties en het ministerie erkennen dat de informatievoorziening aan reizigers soms onjuist is.
"Het is een flinke puinhoop, die soms ook niet klopt met de realiteit", zegt Europa-correspondent Stefan de Vries van BNR. Zo meldt de website van Buitenlandse Zaken dat in Luxemburg een avondklok van kracht is, terwijl die weken geleden al is afgeschaft. De strengere vaccinatie-eisen in Italië werden halverwege deze maand ingevoerd, maar worden pas sinds vorige week vermeld. Ook de regels voor het dragen van mondkapjes kloppen volgens BNR vaak niet.
Verder komt het voor dat het ministerie, de ANWB en reisorganisatie TUI alle drie verschillende informatie geven over een land. De organisaties verweren zich door erop te wijzen dat de regels nou eenmaal vaak veranderen en ook niet altijd even duidelijk zijn. Daardoor lopen ze geregeld achter de feiten aan.
"Als een maatregel heel erg vaag is of niet voor iedereen geldt dan moeten onze ambassades aan de slag om te begrijpen wat er precies wordt bedoeld", zegt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken. "Dat neemt tijd in beslag."
Ook de ANWB erkent dat het ondoenlijk is om tot in elk detail actueel te zijn: "Er gebeurt momenteel gewoon ontzettend veel, met allerlei landen die juist weer strenger worden of versoepelen. Hopelijk wordt dat iets minder als vanaf 1 juli het Digitaal Corona Certificaat wordt ingevoerd."
Misschien heb ik het verkeerd gebracht. Ik bedoel meer het zelftesten als je veel binnen contacten hebt gehad, waardoor de kans op besmettingen toch stevig kan zijn.paolie schreef: ↑wo 30 jun 2021, 8:12 Waar ik mij bijzonder aan irriteer is het continu framen van de vakantieganger als de zogenaamde grote bron van virusverspreiding. Zelftest na vakantie klinkt voor mij pas logisch als zelftest na bezoek aan de Efteling, Ikea, een volle tram of een lange vergadering in de Tweede Kamer ook geadviseerd zou worden. Maar nee, dat hoeft niet. Maar al die onverantwoordelijke aso’s die persé twee weken naar dat o zo gevaarlijke buitenland willen, die moeten en zullen getest worden!
ja, persoonlijk denk ik ook dat het gros van de mensen op vakantie minder risico op besmetting heeft dan als hij thuis blijft. Jongeren die gaan feesten laat ik buiten beschouwing. Maar al de rest...? Je gaat naar het strand, wandelen, aan het zwembad, winkelen met mondmasker en bij het gaan eten moet je ook een masker dragen tot je aan tafel zit. Blijf je thuis ga je naar vrienden of familie. Op vakantie zijn bij velen de sociale contacten dus een pak lager. En waar vinden besmettingen plaats? Op het werk en in de familiale sfeer. Wat men niet moet doen is met 2-3 families een villa huren natuurlijk.paolie schreef: ↑wo 30 jun 2021, 8:12 Waar ik mij bijzonder aan irriteer is het continu framen van de vakantieganger als de zogenaamde grote bron van virusverspreiding. Zelftest na vakantie klinkt voor mij pas logisch als zelftest na bezoek aan de Efteling, Ikea, een volle tram of een lange vergadering in de Tweede Kamer ook geadviseerd zou worden. Maar nee, dat hoeft niet. Maar al die onverantwoordelijke aso’s die persé twee weken naar dat o zo gevaarlijke buitenland willen, die moeten en zullen getest worden!
Niet alleen omdat Hugo een lul is, maar ook omdat het een waardeloos plan is. Je geeft zelf al de nuance aan van "als je veel contacten hebt gehad op vakantie" en "ongeacht vakantiebestemming". Die nuance is er helemaal niet in het plan, en dat maakt het waardeloos.Chrysa schreef: ↑wo 30 jun 2021, 2:44Sorry, maar dit is een waardeloos argument. Lekker corona verspreiden omdat Hugo zo'n walgelijk persoon is. Als je veel contacten hebt gehad op vakantie, gewoon even een zelftestje doen om te kijken of je misschien corona hebt opgelopen. Zou je ongeacht vakantiebestemming moeten doen.Coen Tunnel schreef: ↑wo 30 jun 2021, 2:41 En bovendien heb ik er ook niet zo'n zin in omdat het weer eens zo'n dom plan van Hugo de Jonge is.
Klopt allemaal, maar waarom? Waarom per se mensen die in het buitenland op vakantie geweest zijn? Je kunt prima in het buitenland op vakantie zijn met slechts een zeer beperkt aantal contacten, je kunt in Nederland ook helemaal los gaan en met z'n allen op veel te weinig ruimte zitten te feesten.Rogier schreef: ↑wo 30 jun 2021, 7:43Als jezelf die zelftest doet, dan weet niemand daar iets van. Dus negatief mooi, positief alsnog een afspraak bij de GGD maken voor een PCR test om uitslag te bevestigen. Het is een kleine moeite en verder wil ik ontkrachten dat mensen zonder klachten het virus niet kunnen verspreiden.
Ja, die nuance heeft De Jonge dus niet. Ik ga niet helemaal los op vakantie, en natuurlijk ben ik ook op vakantie alert en hou ik me aan de ter plaatse geldende regels, die hier strenger zijn dan in Nederland, want hier moet ik in de supermarkt bijvoorbeeld wel een mondkapje op.Is het dan een kleine moeite om alert te blijven en eventueel een zelftest te doen, mocht je toch wat los zijn gegaan?
Nee dat zegt hij niet. Hij zegt "buitenland is een extra risico factor". Dus daar een extra focus op leggen is een prima zaak. Al helemaal omdat zoo ook nieuwe varianten sneller binnen komen.Coen Tunnel schreef: ↑wo 30 jun 2021, 15:35Dat snap ik, en daar zou ik ook best achter kunnen staan. Maar dat is wel iets heel anders dan dat er nu wordt voorgesteld. De Jonge maakt geen nuance, hij zegt feitelijk: buitenland is fout, binnenland is goed. En dat is gewoon klinkklare onzin, die niks toevoegt. En ik pas ervoor om daarin mee te gaan.
Nee, omdat dat simpelweg niet waar is. Niet elk buitenland is een risicofactor, het hangt volledig van de bestemming af en hoe iemand zich daar gedraagt. Het slaat nergens op om alle landen over een kam te scheren. Dat werd gedaan toen heel de wereld een negatief reisadvies had, ik dacht dat we daar nu eindelijk vanaf waren, maar voor Hugo is blijkbaar alle buitenland eng. Als het aantal besmettingen lager is dan in Nederland en er geen grote verspreiding is van gevaarlijke varianten is er echt geen zinnige reden om te gaan testen na terugkomst, want dan is een weekje op de camping in Drenthe gevaarlijker.exroosje schreef: ↑wo 30 jun 2021, 17:26Nee dat zegt hij niet. Hij zegt "buitenland is een extra risico factor". Dus daar een extra focus op leggen is een prima zaak.Coen Tunnel schreef: ↑wo 30 jun 2021, 15:35Dat snap ik, en daar zou ik ook best achter kunnen staan. Maar dat is wel iets heel anders dan dat er nu wordt voorgesteld. De Jonge maakt geen nuance, hij zegt feitelijk: buitenland is fout, binnenland is goed. En dat is gewoon klinkklare onzin, die niks toevoegt. En ik pas ervoor om daarin mee te gaan.
Inderdaad, versoepelingen waar een verzwaring tegenover staat zijn geen echte versoepelingen. Het is dan hooguit een verandering van de regels.
Het negatieve reisadvies was ook maar een advies en geen verplichting, toch vond onze minister-president het nodig om mensen die toch naar het buitenland reisden voor aso's uit te maken. Het is misschien maar een vraag of verzoekje, maar het is een onredelijk en zinloos verzoek voor veel reizigers. Het helpt niet bij de bestrijding van het virus en tien tegen één dat mensen die geen zelftest willen doen straks weer als aso's weggezet gaan worden. Want ja, het is toch maar zo'n kleine moeite, dus waarom zou je het niet doen, hè?
Zolang niet ineens tientallen mensen per dag extra in het ziekenhuis belanden of de IC overbelast wordt door die extra ‘import’ is er niks aan de hand. En voorlopig lijkt het er ook niet op dat dat gebeurt. Dan is die paniek onnodig.
Kom ik weer met mijn stokpaardje, hoe gaan we dan in de toekomst bewoners van de grensstreek behandelen die hun leven zo hebben georganiseerd dat ze regelmatig de grens moeten oversteken? Gaan we hun leven regelmatig ontwrichten?Coen Tunnel schreef: ↑wo 30 jun 2021, 18:26Het negatieve reisadvies was ook maar een advies en geen verplichting, toch vond onze minister-president het nodig om mensen die toch naar het buitenland reisden voor aso's uit te maken. Het is misschien maar een vraag of verzoekje, maar het is een onredelijk en zinloos verzoek voor veel reizigers. Het helpt niet bij de bestrijding van het virus en tien tegen één dat mensen die geen zelftest willen doen straks weer als aso's weggezet gaan worden. Want ja, het is toch maar zo'n kleine moeite, dus waarom zou je het niet doen, hè?
Niet elke buitenlandganger is een risico en zo laat ik me ook niet behandelen. Ik speel dit kat- en muisspel van De Jonge niet mee. Hij bekijkt het maar met zijn zelftests.
Dat is voor Den Haag helaas een ver-van-hun-bed-show en ik denk niet dat daar echt prioriteit aan gaat worden gegeven. Ik denk niet dat er lering gaat worden getrokken uit de overlast die de maatregelen voor grensstreekbewoners hebben gegeven. De volgende keer zijn die net zo goed weer de dupe, vrees ik.de_Aristocraat schreef: ↑wo 30 jun 2021, 19:50Kom ik weer met mijn stokpaardje, hoe gaan we dan in de toekomst bewoners van de grensstreek behandelen die hun leven zo hebben georganiseerd dat ze regelmatig de grens moeten oversteken? Gaan we hun leven regelmatig ontwrichten?