Afbeelding

Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » za 03 jul 2021, 12:36

exroosje schreef: vr 02 jul 2021, 20:23
Palance schreef: do 01 jul 2021, 9:26 Mijn app werkt trouwens per vandaag en genereert een QR-code voor Europa (nog maar 1 prik gehad).
Dan zal het wel per land afhangen of ik het mag gebruiken of nogmaals mag testen. Áls ik zou naar het buitenland op vakantie zou gaan dan..
Ik heb een nieuwe QR code gegenereerd na prik 2. Ik vermoed dat je hetzelfde moet doen na een test, anders zit die info niet in de QR code.

Met een QR code met maar 1 prik kom je hooguit Oostenrijk in. Voor zover ik weet de enige die 1 prik voldoende vindt bij 2 priks vaccins .
En Tsjechië

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 03 jul 2021, 17:58

Had me bij het boeken van een accommodatie in Rheinland Pfalz onvoldoende gerealiseerd dat afzonderlijke deelstaten van Duitsland nog beperkingen mogen stellen. In dit geval volstaat een zelftest afgenomen in het bijzijn van de accommodatieverschaffer. Deze dient met een verklaring de negatieve testuitslag te bevestigen.

Hopelijk tref ik maar eenmaal dit ongemak B( Maar in een week kan er nog veel veranderen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 jul 2021, 18:18

waldo79 schreef: za 03 jul 2021, 17:58 In dit geval volstaat een zelftest afgenomen in het bijzijn van de accommodatieverschaffer. Deze dient met een verklaring de negatieve testuitslag te bevestigen.
Leuke taak als accommodatieverschaffer, moeten toekijken hoe iemand in zijn neus zit te rommelen. Hoe verzin je het :roll:

Het zou mijn hobby in ieder geval niet zijn :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 03 jul 2021, 19:04

^^ Als het nou een arts was, maar om nou door iedereen die het "mag" een wattenstaaf in mijn neus te laten douwen... :nothanks:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 jul 2021, 19:10

Niet door hem, he, maar hij moet toekijken. Een soort voyeurisme.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 03 jul 2021, 19:12

Als je daar van houdt... :roll: :heygrr:

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » za 03 jul 2021, 19:18

Het wordt steeds gekker, wat angst wel niet met mensen doet. :roll:
Touren is rough so you got to be tough

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 03 jul 2021, 19:40

Hoeveel (extra) ongelukken zullen er deze zomer gaan gebeuren door al dat gestress en gehaast en doorrijden om binnen een tijdslot een land binnen te zijn ivm geldigheid van een test?

Als ik naar deze familie kijk.. denk ik: willen jullie dan zo graag op vakantie naar Italië? Willen jullie dit je twee kinderen aandoen.. dat jakkeren naar Italië??

https://nos.nl/video/2387795-niet-rusti ... ing-italie

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 03 jul 2021, 19:50

Binnen 48 uur in Italië zijn is toch helemaal geen jakkeren? Ik rij in 8 uur naar de Grand-Saint-Bernard vanaf Breda.

Nee, je kan misschien niet precies de route volgen die je wilt, maar ik vind dit echt een non-issue.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 jul 2021, 20:13

Nou je kan niet makkelijk een rondreis door meerdere landen doen, als je moet gaan testen. En Groningen - Brennerpas is wel degelijk een flink eind rijden met een camper binnen de geldigheid van de test. Niet iedereen scheurt vrijwel zonder te stoppen half Europa door. Overigens is de kans best groot dat er niemand naar die testen vraagt...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 03 jul 2021, 20:17

Chris schreef: za 03 jul 2021, 20:13 Niet iedereen scheurt vrijwel zonder te stoppen half Europa door.
Neuh, maar dan heb je nog 40 uur speling.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 03 jul 2021, 20:22

^^ Ik heb niet de indruk dat je het wil begrijpen Chrysa.

Niet iedereen rijdt het gemiddelde dat men wil, of op het moment van de dag dat het kan, zet daar nog wat grensvertragingen bij of vertragingen door pauzes/overnachten/eten erbij en het is al heel wat minder vanzelfsprekend.

Ja, als ik 200 euro extra kwijt wil sta ik op 10h in Menton ja. Maar goed, ik spendeer die 200 liever aan iets wat leuks is en niet aan radars en dergelijke.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 03 jul 2021, 20:26

Twee dagen naar de Brennerpas is goed te doen. Wil je het in meer tijd doen, dan is dat een luxeprobleem.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 jul 2021, 20:39

Dat kun je vanuit jouw perspectief niet zonder meer projecteren op anderen.

Ik heb ook helemaal niks met jakkeren en constant doorrijden. Al helemaal niet als er tijdsdruk op zit.
Laatst gewijzigd door Palance op za 03 jul 2021, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 03 jul 2021, 20:40

^^ @Chrysa Het luxeprobleem van niet te begrijpen dat anderen andere prioriteiten hebben, niet dezelfde stamina hebben, gezinsverplichtingen voelen...niks luxeprobleem. Er zijn mensen die 200km een immense afstand vinden. Ik vind 600km zowat het minimum van me voor een vakantieritje neer te plooien. Na 1200-1400km voel ik het in m'n lijf, maar ben ik ook meer dan voldaan en blij dat ik er ben. Dat iemand dat dan in 12h wil afwerken door 's nachts te rijden is voor vele van m'n vrienden/familie grenzend aan waanzin.

Je kan toch aanvaarden dat anderen niet dezelfde parameters zetten?
Laatst gewijzigd door Km357 op za 03 jul 2021, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 03 jul 2021, 20:40

Vanaf afname test, niet vanaf ontvangst uitslag. In het ergste geval heb je 24 uur verloren voordat je kunt vertrekken. Sommige mensen reizen met kinderen en kunnen geen dagetappes van 1000 km+ rijden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 03 jul 2021, 20:41

Met een caravan en kinderen die ook niet te lang in een auto kunnen blijven zitten en je daardoor meer stops maakt kun je wel degelijk 2,5 tot 3 dagen over een ritje van Groningen naar de Brennerpas doen. Niet iedereen is een wegennerd die binnen een halve dag van Utrecht naar München rijdt.
Svenlo

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 03 jul 2021, 21:04

Km357 schreef: za 03 jul 2021, 20:40 ^^ @Chrysa Het luxeprobleem van niet te begrijpen dat anderen andere prioriteiten hebben, niet dezelfde stamina hebben, gezinsverplichtingen voelen...niks luxeprobleem.
Zeker wel. Je hoeft niet naar het Gardameer.
Niet per se op die ene plek op vakantie kunnen vind ik wel zeker een luxeprobleem.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 03 jul 2021, 21:10

Dat is ook weer zo. Ik ga de meeste jaren met de auto naar Spanje, maar heb dit voorjaar al besloten dat ik dit jaar niet verder dan Frankrijk zal gaan. Dat met name omdat elk land weer andere eisen stelt etc. en het gewoonweg niet te voorzien was welke regels er in de verschillende landen zouden gelden. Maar blijkbaar hebben veel anderen niet zo erg over dit soort futiliteiten nagedacht en gaan ze vanuit de lage landen deze zomer wel naar Spanje, Italië of andere landen waarbij je meerdere dagen moet reizen en meerdere grenzen over moet. Tja dat wordt dus een kwestie van goed dingen uitzoeken en goed plannen. Ik ben in ieder geval niet ontevreden dat mijn vakantieadres in Frankrijk ligt.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » za 03 jul 2021, 21:52

Als je langer over je reis naar italie wilt doen zul je bv een testplek in munchen moeten zoeken. Die zijn er zat en ik geloof dat het in Duitsland ok gratis is?

Toegegeven voor de meeste mensen is dit teveel gedoe, maar onmogelijk is het niet. Duitland zelf kun je zonder problemen en testen in tegenwoordig (maar wel de juiste mondkapjes hebben - in Beieren FFP2)

Maar goed nog even deze stijgingen en de boel gaat weer op slot voor ons... Heb de illusie verloren dat we nog op groen gaan voor de zuidelijke landen...

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 03 jul 2021, 22:04

Chrysa schreef: za 03 jul 2021, 21:04
Km357 schreef: za 03 jul 2021, 20:40 ^^ @Chrysa Het luxeprobleem van niet te begrijpen dat anderen andere prioriteiten hebben, niet dezelfde stamina hebben, gezinsverplichtingen voelen...niks luxeprobleem.
Zeker wel. Je hoeft niet naar het Gardameer.
Niet per se op die ene plek op vakantie kunnen vind ik wel zeker een luxeprobleem.
En wie had het over het Gardameer? :roll: Italië is toch wat meer dan dat nee?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 03 jul 2021, 22:11

De familie in het filmpje? :')

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 03 jul 2021, 22:25

Voor Zweden is geen negatieve test vereist als je de eerste dosis van een vaccin hebt gehad + 14 dagen. Dus volledige vaccinatie is niet vereist.
https://polisen.se/en/the-swedish-polic ... olice/faq/

Ook Noorwegen kan bezocht worden zonder quarantaine en PCR, maar dan dien je wel "fully vaccinated" te zijn en een QR-code te hebben.
Kinderen onder de 18 moeten dan wel "upon arrival" getest worden (onder de 12 kom je daar mogelijk onderuit), maar ze moeten dan wel minimaal 3 dagen in quarantaine die pas beëindigd kan worden na een negatieve PCR-test.
https://www.fhi.no/en/op/novel-coronavi ... quarantine

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 03 jul 2021, 22:40

Chrysa schreef: za 03 jul 2021, 22:11 De familie in het filmpje? :')
Tja. Maar weet jij veel op wat voor manier de familie op dit adres terecht gekomen is? Misschien iets te makkelijk gedacht over hoe maatregelen zich zouden ontwikkelen, maar nu ze op het punt van vertrek staan, moeten ze wat puzzelen. Moet je overheen kunnen komen, maar het filmpje gaf me nou niet het idee dat deze mensen aan het klagen waren.

Nou goed, wij hebben bewust onze trip ingepland wat later in de zomervakantie, wanneer wij beiden twee keer gevaccineerd zijn. Ik durf Italië nog aan, omdat je opties hebt via Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » za 03 jul 2021, 23:07

Ik ben juist blij dat ik al over 2 week ga. Als de besmettingen weer lekker oplopen kan Italie zo maar weer een quarantaine invoeren - ook UK gevaccineerden zijn op dit moment niet welkom. Wel moet een deel van de familie een testje doen (hoopte op groen zodat dit helemaal niet hoeft) maar dat zit er niet meer in voor die tijd...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 03 jul 2021, 23:34

marcel schreef: za 03 jul 2021, 5:14 Die controles leiden al tot problemen op luchthaven Düsseldorf:
https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... t-100.html
Ik was van de week op Schiphol en ik moet zeggen dat het daar ook nog wel de nodige tijd kostte. Zelfs al had ik alle documenten al geüpload voor KLM zodat ik naar een aparte check-in-balie kon wat sneller zou moeten zijn, alsnog werden alle documenten voor mijn eindbestemming nogmaals gecheckt, dus dat duurde even. De vlucht zelf was als vanouds, met het enige verschil dat iedereen een mondkapje droeg, en dat er voor de warme maaltijd geen keuze werd geboden, maar ik bestel zelf toch altijd al een speciale maaltijd en daar was ik in dit geval erg blij mee. :) De vlucht zat overigens vol in de Economy Class.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 04 jul 2021, 0:28

^^ De voorzitter van het Wegenforum pakt het vliegtuig. Dan heb je duidelijk een afrit gemist :hap: :duck:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 jul 2021, 0:34

^^ Ik heb anders netjes afrit 6 van de A9 genomen, naar het langparkeerterrein van Schiphol. En ter plekke ook een huurauto genomen. ;)

Je rijdt nou eenmaal niet overal even makkelijk met de auto naar toe.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 04 jul 2021, 1:02

Oke, laten we eens rekenen. Groningen -> Gardameer is maar 1200km. Als je met de camper langzaam aan doet en 90km/h gemiddeld haalt, dan is dat 13:20. Met wat pauzes zul je dus op 15 a 16 uur uitkomen.
Als de test maximaal 48 uur voor de Italiaanse grens afgenomen mag zijn en men 12 uur op de uitslag moet wachten, blijven, als je op de testuitslag wacht alvorens te vertrekken, dus 36 uur over die je voor je reis kunt gebruiken. 16 uur rijtijd eraf en je hebt 20 uur over. Een overnachting van 8 uur slapen eraf, heb je nog 12 uur.
Dat moet in principe kunnen lukken, maar dan moeten de tijden allemaal wel passen, ook met wachttijd op de testuitslag zonder je dag en nacht ritme compleet naar de gallemiezen te helpen e.d.
Zonder test mag je op dit moment echter wel Duitsland in geloof ik. Dus als je de PCR test doet en meteen de neus richting zuiden laat wijzen en gas geeft, dan kun je zo een paar honderd kilometer Duitsland in komen, daar ergens slapen en dan door de volgende dag.

Ik denk dat Chrysa echt wel gelijk heeft dat het in principe kan, maar ik snap ook de andere kant van de medaille dat het allesbehalve ontspannen is.

Uit eigen ervaring: Februari naar Kyiv. 1400km naar Lviv, 2000km naar Kyiv. We mochten toen Duitsland zonder test nog in (aangezien mensen op doorreis van de plicht uitgezonderd waren). Aan de Oekraïense grens mocht de test echter niet ouder zijn dan 48 uur.
Dag 0: In de middag testen om 14:00 zodat uitslag op dag 1 binnen komt (kwam ook, maar pas begin van de avond!)
Dag 1: In de middag weggereden, tot in Brzeg in Polen, aankomst om 02:00 in de nacht. Paar uur slapen.
Dag 2: Door naar de grens en daar in de rij moeten wachten natuurlijk.
Dat scheelde erg weinig en was allemaal krap. Bovendien controleerde men de test. Echt fijn was dat niet.

Paar weken terug naar Portugal. Volgens de informatie die ik gevonden had (en ik geef toe, dat was het enige wat ik wilde vinden) was voor Frankrijk en Spanje een antigeen sneltest voldoende van 48 uur oud (of zelfs 72 uur). Spanje --> Portugal over land gaf geen restricties en België was toen ook geen probleem meer.
We hebben een sneltestje gedaan hier in de buurt de dag voor vertrek aan het einde van de middag. De volgende dag in de ochtend, maar niet extreem vroeg, weggereden. Die avond waren we al in Spanje, maar theoretisch hadden we kunnen stoppen om te slapen en op de tweede dag een aantal uur kunnen rijden en dan was het alsnog goed geweest. Dat is, voor ons, niet bepaald stressen. Binnen de 48 uur waren we zelfs al in Portugal.
Rein schreef: za 03 jul 2021, 21:10Maar blijkbaar hebben veel anderen niet zo erg over dit soort futiliteiten nagedacht en gaan ze vanuit de lage landen deze zomer wel naar Spanje, Italië of andere landen waarbij je meerdere dagen moet reizen en meerdere grenzen over moet.
Wat is dit voor een rare opmerking? Alsof iedereen die dingen nazoekt en ergens over nadenkt per definitie tot dezelfde conclusie moet komen als jij...
Je capaciteiten zijn heel persoonlijk. Misschien hou jij het minder lang vol dan anderen, niks mis mee. Maar in principe kan iemand die het gewend is afstanden te rijden de Spaanse grens makkelijk in een dag halen, mits je niet probeert op zwarte Zaterdag door Frankrijk te gaan. En aangezien antingeen testen (bepaalde sneltesten dus) voldoende zijn is de wachttijd van een PCR test ook geen probleem.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 04 jul 2021, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 04 jul 2021, 8:11

Het is niet zwart en het is niet wit. Er zijn genoeg mensen die überhaupt geen moeite doen om na te gaan wat ze moeten regelen. Er zijn ook genoeg mensen die meerdere landen willen aandoen in een vakantie van 2, 3 of 4 weken. Feit is dat beide groepen reizigers tegen problemen aan (kunnen) lopen qua testen en geldigheidsduur van hun tests, ongeacht of ze zich hebben verdiept in de regels die de diverse landen hebben uitgevaardigd. En feit is dat die regels onderweg kunnen veranderen. Het is allemaal niet zo eenvoudig als voor corona en het lijkt er ook niet op dat het snel weer zo eenvoudig wordt als voor corona.

Als je je goed voorbereidt kan er heel veel, maar je zult je goed moeten (blijven) informeren om zo min mogelijk tegen verrassingen aan te lopen. Of je blijft in Nederland. Die keuze mag iedereen gelukkig zelf maken. Maar dat is wel te situatie waarmee we het momenteel hebben te doen.

In mijn eigen geval: ik weet nu nog niet waaraan junior moet voldoen als ik over een kleine drie weken met hem naar Oostenrijk ga, met een overnachting in Bayern. Dus ik blijf de ontwikkelingen volgen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.