Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » vr 02 jul 2021, 23:59

sven_engelen schreef: vr 02 jul 2021, 23:57 is een feit. Zeggen dat het bashen is, is in mijn ogen het probleem negeren.
Het gaat een beetje om de manier waarop...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » za 03 jul 2021, 0:03

^^ Tsja... Wat moet ik zeggen? De waarheid is hard.
Svenlo

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Vinny » za 03 jul 2021, 10:17

Slechte en onveilige situaties melden is natuurlijk nooit verkeerd, maar laten we het dan wel zakelijk houden en persoonlijke aanvallen er gewoon buiten houden. Is wel zo fijn voor iedereen :handshake:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » za 03 jul 2021, 13:46

sven_engelen schreef: za 03 jul 2021, 0:03 ^^ Tsja... Wat moet ik zeggen? De waarheid is hard.
Het is niet ideaal, maar ik denk dat het nogal overdreven is om over elke vangrail die een mm uit het lood staat aan te grijpen om te lopen zeuren alsof je dood gaat als je de grens over komt. De Vmax is niet zo hoog en de kans dat je op de snelweg exact op zo'n punt van de weg raakt is klein. Zou ik daar net zo graag 200 rijden als in Duitsland? Nee. Maar met 125 op de cruise control vind ik het allemaal wel meevallen...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » za 03 jul 2021, 16:46

Er is inderdaad een verschil tussen een vangrail die wat scheef staat en een verkeersbord dat wat dichter tegen de rijbaan staat en een echt onveilige situatie. Soms klinkt het alsof Sven elke keer zijn leven riskeert als hij de grens over gaat.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » za 03 jul 2021, 19:58

duikgek89 schreef: za 03 jul 2021, 13:46
sven_engelen schreef: za 03 jul 2021, 0:03 ^^ Tsja... Wat moet ik zeggen? De waarheid is hard.
Het is niet ideaal, maar ik denk dat het nogal overdreven is om over elke vangrail die een mm uit het lood staat aan te grijpen om te lopen zeuren alsof je dood gaat als je de grens over komt.
Gelul. Als je hier tegenaan klapt ben je morsdood. Dat kan en moet beter. Dus ga nou niet doen alsof ik zeur, het is eenmaal zo.
sven_engelen schreef: vr 02 jul 2021, 1:20 Afbeelding
België heeft haar zaakjes omtrent het voorkomen van letsel en het beveiligen van obstakels niet op orde. Ik doe niet alsof ik dood ga, maar mocht ik onverhoopt om wat voor reden dan ook in een ongeval belanden waarbij ik ergens tegenaan klap, dan hadden mijn verwondingen veel minder erg kunnen zijn als er beter was gedacht aan obstakelbeveiliging en de vangrail gewoon op orde is. Het gaat immers niet om vangrails die maar een paar mm zijn verbogen. Die hebben we in Nederland ook. Het gaat hier om vangrails die dusdanig verbogen zijn dat ze hun functie niet meer kunnen vervullen. Dat valt niet mee. Dat is een ernstig kwalijke zaak.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Chris » za 03 jul 2021, 20:20

Alfa schreef: vr 02 jul 2021, 23:17 ^^ In elk land zal je wel kapotte vangrail vinden. Je weet niet hoe lang die vangrail al aangereden is, dat kan net zo goed vorige week zijn.
Als het een week eerder gebeurde is het dus al 7 dagen te laat gerepareerd ;)

De kans dat je precies op zo'n punt de geleiderail in rijdt is op zich klein, maar als er 50.000 voertuigen per dag passeren neemt het risico wel degelijk toe. Kleine procentuele kansen zeggen niet zo veel als het om grote aantallen gaat.

In Nederland wordt een geleiderail langs de snelweg in principe direct gerepareerd. Daar zijn gewoon onderhoudsaannemers voor gecontracteerd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Attietattie » za 03 jul 2021, 20:39

Chris schreef: za 03 jul 2021, 20:20 In Nederland wordt een geleiderail langs de snelweg in principe direct gerepareerd.
Dat is absoluut niet het geval. Alleen als het levensgevaarlijk is.

Genoeg geleiderailschade die gewoon binnen een maand of 3 hersteld moet zijn (of binnen 10u bijvoorbeeld).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Chris » za 03 jul 2021, 20:41

Over gevaarlijke situaties hebben we het dan ook. Geleiderail aan gort of sterk uitgebogen zie je in Nederland niet weken zo liggen. In Denemarken heb ik wel eens gezien dat ze dan tijdelijk de maximumsnelheid naar 80 verlagen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » za 03 jul 2021, 20:42

^^ Duitsland idem. Afgezet met bakens. Als er dan iemand op klapt is de impact beperkt
Svenlo

vwolbers
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 22:08

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door vwolbers » za 03 jul 2021, 21:10

Vanuit Rijkswaterstaat is vastgelegd dat >15 graden achterover helt of überhaupt voorover helt niet meer acceptabel is.

"Een scheefstand tussen 6 en 15 graden behoeft geen directe actie voor herstel. Bij deze scheefstand situatie zijn de omstandigheden nog enigszins acceptabel. Een lichte aanrijding met de geleiderailconstructie wordt geacht geen negatieve afloop te veroorzaken voor de weggebruiker."

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » zo 04 jul 2021, 0:10

sven_engelen schreef: za 03 jul 2021, 19:58 Gelul. Als je hier tegenaan klapt ben je morsdood. Dat kan en moet beter. Dus ga nou niet doen alsof ik zeur, het is eenmaal zo.
"Gelul"? Overdreven gedoe ja.

Ja er is een risico, maar op andere locaties loop je ook risico.

Maar we gaan het toch niet eens woorden. Prima. Ik heb genoeg van de wereld gezien om niet bang te zijn als ik in België op de weg zit. Sterker nog, ik voel me er prima thuis.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » zo 04 jul 2021, 0:21

duikgek89 schreef: zo 04 jul 2021, 0:10
sven_engelen schreef: za 03 jul 2021, 19:58 Gelul. Als je hier tegenaan klapt ben je morsdood. Dat kan en moet beter. Dus ga nou niet doen alsof ik zeur, het is eenmaal zo.
"Gelul"? Overdreven gedoe ja.
Dan snap je er gewoon geen snars van. Dit hoort gewoon niet. Al helemaal niet in 2021. Overigens laat de foto van vwolbers wel zien dat die vangrails die ik in een paar posts terug heb laten zien, echt niet voldoen. Die moeten gewoon z.s.m. gerepareerd worden.
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » zo 04 jul 2021, 0:53

^^
Sven, er is nog altijd een verschil tussen gezonde kritiek en eindeloos erop in hakken. Je zou bijna denken dat je een persoonlijke vete hebt met België.
Chris schreef: za 03 jul 2021, 20:41 Over gevaarlijke situaties hebben we het dan ook. Geleiderail aan gort of sterk uitgebogen zie je in Nederland niet weken zo liggen. In Denemarken heb ik wel eens gezien dat ze dan tijdelijk de maximumsnelheid naar 80 verlagen.
Een vangrail die in stukken vaneen gereden is zie je er in Vlaanderen ook geen weken bijliggen. Die tijd is al lang voorbij.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » zo 04 jul 2021, 1:23

sven_engelen schreef: zo 04 jul 2021, 0:21
duikgek89 schreef: zo 04 jul 2021, 0:10
sven_engelen schreef: za 03 jul 2021, 19:58 Gelul. Als je hier tegenaan klapt ben je morsdood. Dat kan en moet beter. Dus ga nou niet doen alsof ik zeur, het is eenmaal zo.
"Gelul"? Overdreven gedoe ja.
Dan snap je er gewoon geen snars van. Dit hoort gewoon niet. Al helemaal niet in 2021. Overigens laat de foto van vwolbers wel zien dat die vangrails die ik in een paar posts terug heb laten zien, echt niet voldoen. Die moeten gewoon z.s.m. gerepareerd worden.
Je begrijpt er geen snars van wat ik exact bedoel en je begrijpt er geen snars van hoe deze wereld werkt. Ik snap wel degelijk een snars van mechanica. Vermoedelijk meer dan jij doet. Ik weet dus echt wel wat er kan gebeuren als je bepaalde objecten raakt. Maar ten eerste moet je ze nog maar raken, dat gebeurt niet zomaar. Ten tweede is 120km/h een snelheid die men in Duitsland bubeko soms ook rijdt (heel stout, ik weet het) zonder dat men moeilijk doet over bomen zonder obstakelbeveiliging en dergelijke. Ja dat gaat weleens fout, maar het is niet zo dat de hele bevolking uitsterft ofzo...

De manier waarop je hier tekeer blijft gaat om maar lekker te bashen en op zaken in te hakken mag echt wel een toontje lager. Met continu van de daken te schreeuwen dat alles slecht is bereik je, behalve dat je nog maar eens een bepaald stereotype bevestigd, helemaal niets.

Dat van Vwolbers is bovendien geen foto maar een scan van een tekening in een richtlijn. Dat is significant anders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Attietattie » zo 04 jul 2021, 8:22

Chris schreef: za 03 jul 2021, 20:41 In Denemarken heb ik wel eens gezien dat ze dan tijdelijk de maximumsnelheid naar 80 verlagen.
In Nederland ook naar 70. En dan diezelfde avond (of in ieder geval na de spits) het herstel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Alfa » zo 04 jul 2021, 13:58

Blijft grappig dat deze discussie is begonnen met de vaststelling dat een 'levensgevaarlijke situatie' is opgelost door de plaatsing van een dubbele vangrail, via het Meldpunt. Deze discussie heeft iets van het glas is halfleeg of halfvol.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » ma 05 jul 2021, 0:49

duikgek89 schreef: zo 04 jul 2021, 1:23 je begrijpt er geen snars van hoe deze wereld werkt.
En jou moet ik zo serieus blijven nemen? Beetje rationeel blijven vriend.
duikgek89 schreef: zo 04 jul 2021, 1:23 Ik snap wel degelijk een snars van mechanica. Vermoedelijk meer dan jij doet. Ik weet dus echt wel wat er kan gebeuren als je bepaalde objecten raakt. Maar ten eerste moet je ze nog maar raken, dat gebeurt niet zomaar.
Nee dat je het raakt gebeurt niet zomaar nee. Maar het gaat er niet om dat het niet zomaar gebeurt, het gaat erom dat als het gebeurt het goed mis kan gaan. Als je dat kan voorkomen dan moet je dat doen als wegbeheerder.
duikgek89 schreef: zo 04 jul 2021, 1:23 Ten tweede is 120km/h een snelheid die men in Duitsland bubeko soms ook rijdt (heel stout, ik weet het) zonder dat men moeilijk doet over bomen zonder obstakelbeveiliging en dergelijke. Ja dat gaat weleens fout, maar het is niet zo dat de hele bevolking uitsterft ofzo...
Iets met appels en peren.
duikgek89 schreef: zo 04 jul 2021, 1:23 De manier waarop je hier tekeer blijft gaat om maar lekker te bashen en op zaken in te hakken mag echt wel een toontje lager. Met continu van de daken te schreeuwen dat alles slecht is bereik je, behalve dat je nog maar eens een bepaald stereotype bevestigd, helemaal niets.
Ach hou toch op. De obstakelbeveiliging in België is wel degelijk zodaning slecht dat er actie ondernomen moet worden door de Belgische overheden. Dat ze dat niet willen doen of er geen geld in willen steken is een kwalijke zaak. Om dat, bashen te noemen is erg kort door de bocht. Ik heb er zeker zware kritiek op. En ik ben niet de enige die daar kritiek op heeft zoals in dit topic te lezen is.
Wimpie25 schreef: zo 04 jul 2021, 0:53 Sven, er is nog altijd een verschil tussen gezonde kritiek en eindeloos erop in hakken. Je zou bijna denken dat je een persoonlijke vete hebt met België.
Wederom misstanden goedpraten. Je bent er keigoed in Wimpie.

Dit soort situaties moeten gewoon gemeld worden zodat er z.s.m. actie kan worden ondernomen en België moet echt gaan overwegen om direct na een ongeval waarbij een vangrail dusdanig scheef komt te staan, direct te repareren of de snelheid te verlagen en de kapotte vangrail af te bakenen in plaats van het maar laten staan en wachten op het volgende ongeval. Daar is België naar mijn mening gewoon veel te laks in.
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Attietattie » ma 05 jul 2021, 1:48

Ik vind dat Sven hier toch wel een punt heeft. België is een ontwikkeld land, maar dat zie je niet terug in het wegennet. Het lijkt geen prioriteit te hebben, want als men zou willen... de kennis is geografisch gezien niet heel ver weg! Als je mensen met kennis je wegennet zou laten beoordelen (voor de kenners, in Nederland een RQI genoemd), kan je het hele Rijkswegennet van België binnen een jaar extreem veel veiliger gemaakt hebben. Kost heel weinig moeite, kost je 1x een paar miljoen en dan bespaar je potentieel miljoenen aan verkeersslachtoffers.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » ma 05 jul 2021, 8:03

sven_engelen schreef: ma 05 jul 2021, 0:49
duikgek89 schreef: zo 04 jul 2021, 1:23 je begrijpt er geen snars van hoe deze wereld werkt.
En jou moet ik zo serieus blijven nemen? Beetje rationeel blijven vriend.
Hé makker, ik kaats gewoon je eigen woorden terug. :lol:
Wimpie25 schreef: zo 04 jul 2021, 0:53 Sven, er is nog altijd een verschil tussen gezonde kritiek en eindeloos erop in hakken. Je zou bijna denken dat je een persoonlijke vete hebt met België.
Wederom misstanden goedpraten. Je bent er keigoed in Wimpie.
Waar praat Wimpie iets goed in die post?!
Hij geeft aan dat hij iets vind van de manier waarop. Hij schrijft daar niet eens dat je ongelijk hebt!!

Het is de toon die de muziek maakt. Het gaat je helpen als je dat ooit gaat beseffen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » ma 05 jul 2021, 8:14

Attietattie schreef: ma 05 jul 2021, 1:48 Ik vind dat Sven hier toch wel een punt heeft. België is een ontwikkeld land, maar dat zie je niet terug in het wegennet. Het lijkt geen prioriteit te hebben, want als men zou willen... de kennis is geografisch gezien niet heel ver weg! Als je mensen met kennis je wegennet zou laten beoordelen (voor de kenners, in Nederland een RQI genoemd), kan je het hele Rijkswegennet van België binnen een jaar extreem veel veiliger gemaakt hebben. Kost heel weinig moeite, kost je 1x een paar miljoen en dan bespaar je potentieel miljoenen aan verkeersslachtoffers.
Mijn indruk is dat dingen echt wel vooruit gaan. Het is niet perfect, de buurlanden overigens ook niet. Nederland heeft een wegennet gemaakt om de gebruikers zoveel mogelijk te frustreren, in Duitsland kun je niet zonder schietgebedje een brug passeren en Frankrijk is op de tolwegen na op alle vlakken erger dan België, Nederland en Duitsland samen...

Maar de toon van dit topic om maar lekker in te hakken lost absoluut niks op.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door IQ[] » ma 05 jul 2021, 8:43

Attietattie schreef: ma 05 jul 2021, 1:48België is een ontwikkeld land, maar dat zie je niet terug in het wegennet. Het lijkt geen prioriteit te hebben, want als men zou willen...
Je ziet het zeker wel terug in het wegennet. Kijk maar naar al die trajectcontroles. Daar is wel prioriteit en geld voor... :hap: Maar het probleem, dat blijft.

Ik heb het niet eens over de minimalistische fietsstroken pal aan de rijstroken geplakt of de bomen te dicht op de weg, maar onverantwoord rijgedrag, het niet kunnen rijden, opa achter het stuur, dronken of onder invloed rijden. Allemaal factoren die meespelen. Kan je trajectcontroles of vangrails plaatsen wat je wilt, maar dat soort types hou je niet tegen.

Overigens, als je ziet dat er nog behoorlijk wat werkzaamheden plaatsvinden om de zwakke weggebruiker te beschermen, door vrijliggende fietspaden aan te leggen en allerlei gevaarlijke punten weg te werken. Ja, er zijn overal quick-wins te behalen, maar het zijn ook budgettaire keuzes, denk ik, om bepaalde ingrijpender projecten voor te trekken, die in de ogen van de bestuurders meer zoden aan de dijk zetten. Wellicht dat men daardoor ook een soort blinde vlek krijgt voor objecten in de obstakelvrije ruimte op de bestaande wegen. Anderzijds is het misschien ook wel een stuk mentaliteit of vooruitdenken. Gezien ze op langs de 2x2 N78 langs Maaseik (90km/h) ook gewoon in middenbermen doodleuk bomen hebben geplant, zonder vangrails, want groen ofzo :nuts:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » ma 05 jul 2021, 9:32

^^
De dingen die je opnoemt zijn in andere landen ook evengoed gebruikelijk?

Ik wil iedereen hier graag aanraden om de vooroordelen even opzij te zetten en te kijken naar de evolutie die er de voorbije 5 jaar geweest is. De hoop is altijd geweest dat dat hier toch iet of wat tot een positievere teneur zou leiden wat ons wegennet betreft. Ik vind het persoonlijk zeer jammer om te lezen dat sommigen hier ons na 15 jaar forum nog altijd de grootste prutsers van West-Europa vinden...

Ons budget is nooit groter geweest sinds de federalisering. Nooit zijn er meer gelijktijdige werken uitgevoerd om in sneltempo de laatste knelpunten eruit te werken. Wat kunnen we nog meer doen?
Attietattie schreef: ma 05 jul 2021, 1:48 Ik vind dat Sven hier toch wel een punt heeft. België is een ontwikkeld land, maar dat zie je niet terug in het wegennet. Het lijkt geen prioriteit te hebben, want als men zou willen... de kennis is geografisch gezien niet heel ver weg! Als je mensen met kennis je wegennet zou laten beoordelen (voor de kenners, in Nederland een RQI genoemd), kan je het hele Rijkswegennet van België binnen een jaar extreem veel veiliger gemaakt hebben. Kost heel weinig moeite, kost je 1x een paar miljoen en dan bespaar je potentieel miljoenen aan verkeersslachtoffers.
Een nobel streven, maar België heeft geen rijkswegennet. Het wegbeheer valt onder de gewesten en Vlaanderen gaat misschien het budget hebben voor een grootschalige evaluatie, maar de andere gewesten gaan uit de boot vallen.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Robonus » ma 05 jul 2021, 12:49

Om het vuurtje nog even aan te wakkeren :surrender:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8313451 ... gen-belgie

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Alfa » ma 05 jul 2021, 12:57

Attietattie schreef: ma 05 jul 2021, 1:48 Ik vind dat Sven hier toch wel een punt heeft. België is een ontwikkeld land, maar dat zie je niet terug in het wegennet. Het lijkt geen prioriteit te hebben, want als men zou willen... de kennis is geografisch gezien niet heel ver weg! Als je mensen met kennis je wegennet zou laten beoordelen (voor de kenners, in Nederland een RQI genoemd), kan je het hele Rijkswegennet van België binnen een jaar extreem veel veiliger gemaakt hebben. Kost heel weinig moeite, kost je 1x een paar miljoen en dan bespaar je potentieel miljoenen aan verkeersslachtoffers.
Ik heb het gevoel dat deze post gebaseerd is op het wegbeeld van 15 jaar geleden. Nu kan het niet zeggen dat het autosnelwegennet zo ver achterloopt. Ook het gewestwegennetwerk is men in sneltempo aan het bijwerken. Al vind je daar wel nog de typische steenwegen. Op lokale wegen is de toestand weliswaar erger.
IQ[] schreef: ma 05 jul 2021, 8:43 Gezien ze op langs de 2x2 N78 langs Maaseik (90km/h) ook gewoon in middenbermen doodleuk bomen hebben geplant, zonder vangrails, want groen ofzo :nuts:
Ik hoop dat de veiligheidsmanie nooit zo ver doorslaat dat bomen langs de weg ook niet meer kunnen.

Er zal altijd een risico zijn en daar moeten we mee leven. Auto's worden ook alsmaar veiliger waardoor een object onmiddellijk langs de weg niet zo een groot probleem hoeft te zijn, zeker op gewestwegen waar de maximumsnelheid laag genoeg is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Hajo » ma 05 jul 2021, 13:18

Ergens begin jaren tachtig reed ik voor het eerst België binnen. Sindsdien ben ik er talloze malen geweest. Het wegbeeld was (en is) duidelijk anders dan in Nederland. Slechte wegen, gevaarlijke en onoverzichtelijke situaties, er werd stevig doorgereden. En fietsers waren vogelvrij, zo leek het wel.

Maar dat laatste beeld dient ernstig bijgesteld te worden. Veel wegen liggen er inmiddels prima bij en er is duidelijk tijd en geld uitgetrokken om de verkeersveiligheid te verbeteren. Natuurlijk is niet alles perfect, maar dat is het in Nederland ook niet. Dat geldt ook voor obstakel beveiliging.

Voor wat betreft dat laatste wens je als weggebruiker soms wel eens dat schade sneller gerepareerd mag worden. Dat geldt ook voor onveilige situaties. Maar dat is in beide landen zo. Ook in Nederland zie ik wel eens een beschadigde geleiderail, of een rij bomen langs een weg met een vrij scherpe bocht, waar je met 80 doorheen mag, zonder beveiliging. Waarbij gezien de scherpte van de bocht 60 met een geleiderail veiliger zou zijn.

In beide landen zijn kortom veel verkeerssituaties voor verbetering vatbaar. Maar in Nederland is die drang naar verkeersveiligheid en nul doden in het verkeer, naar mijn mening veel te ver doorgeschoten.

Vroeger had je, bij de invoering van het RVV 1990, in Nederland de campagne "geef je verstand eens voorrang". Ontzettend betuttelend, maar het lijkt erop dat de wetgever heeft geconcludeerd dat de Nederlandse automobilist niet kan nadenken. De consequenties zijn ernaar: drempels alom, merkwaardige maximum snelheden, rare belijning, enzovoort.

Nee, dan België! Of beter gezegd: Vlaanderen. Hier en daar gaan ze, helaas, een beetje de noorderbuur achterna (drempels) en kun je bij bepaalde verkeerssituaties je wenkbrauwen fronsen, maar in het algemeen vind ik het prettiger om in België rond te rijden dan in Nederland.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Attietattie » ma 05 jul 2021, 13:20

Alfa schreef: ma 05 jul 2021, 12:57Ik heb het gevoel dat deze post gebaseerd is op het wegbeeld van 15 jaar geleden.
Nee, op de foto's in dit topic.
Alfa schreef: ma 05 jul 2021, 12:57Ik hoop dat de veiligheidsmanie nooit zo ver doorslaat dat bomen langs de weg ook niet meer kunnen.

Er zal altijd een risico zijn en daar moeten we mee leven. Auto's worden ook alsmaar veiliger waardoor een object onmiddellijk langs de weg niet zo een groot probleem hoeft te zijn, zeker op gewestwegen waar de maximumsnelheid laag genoeg is.
En het gaat dus fout bij de mensen die bepaalde gevaren accepteren/wegwuiven.

Als bomen er al staan, dan is het wat anders. Maar ze pláátsen naast een weg?!? Ik graaf ook geen 2m diep gat naast een trottoir. En ik ga ook niet barbecueën naast een benzinepomp.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Robonus » ma 05 jul 2021, 13:28

Eigen observatie, bij werkzaamheden gaat het ook "ietsje" anders dan in NL:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » ma 05 jul 2021, 13:32

^^ Dit zou in Nederland dus absoluut niet kunnen. Het laat maar weer zien dat België wel degelijk de prutser van West-Europa is.
Svenlo

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Hajo » ma 05 jul 2021, 13:36

^^ O nee? Ik heb dat ook in Nederland vaak genoeg gezien, hoor.
Attietattie schreef: ma 05 jul 2021, 13:20Ik graaf ook geen 2m diep gat naast een trottoir. En ik ga ook niet barbecueën naast een benzinepomp.
Je zult hen de kost moeten geven die dat wel doen... :roll:

Of rustig een sigaret opsteken terwijl ze tanken. :nuts: Toen ik er iets van zei, werd ik eerst niet begrijpend aangekeken. Ineens viel het kwartje, de man gooide de sigaret op de grond en doofde die met zijn voet. Man, man, man... :neenee:

Plaats reactie