Afbeelding

Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » zo 04 jul 2021, 12:45

^^^ Zo is het, in mijn beleving.

De mensen in dat filmpje met de camper zijn, naar mijn indruk, wel van de gedegen voorbereiding, als ik dat zo zag.
Mijn keuze zal dat niet zijn.

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » zo 04 jul 2021, 13:44

duikgek89 schreef: zo 04 jul 2021, 1:02 Oke, laten we eens rekenen. Groningen -> Gardameer is maar 1200km. Als je met de camper langzaam aan doet en 90km/h gemiddeld haalt, dan is dat 13:20. Met wat pauzes zul je dus op 15 a 16 uur uitkomen.
Als de test maximaal 48 uur voor de Italiaanse grens afgenomen mag zijn en men 12 uur op de uitslag moet wachten, blijven, als je op de testuitslag wacht alvorens te vertrekken, dus 36 uur over die je voor je reis kunt gebruiken. 16 uur rijtijd eraf en je hebt 20 uur over. Een overnachting van 8 uur slapen eraf, heb je nog 12 uur.
Dat moet in principe kunnen lukken, maar dan moeten de tijden allemaal wel passen, ook met wachttijd op de testuitslag zonder je dag en nacht ritme compleet naar de gallemiezen te helpen e.d.
Zonder test mag je op dit moment echter wel Duitsland in geloof ik. Dus als je de PCR test doet en meteen de neus richting zuiden laat wijzen en gas geeft, dan kun je zo een paar honderd kilometer Duitsland in komen, daar ergens slapen en dan door de volgende dag.
Je mag voor Italië ook een negatieve antigeentest tonen, de uitslag daarvan heb je binnen een kwartier of halfuur. Dus die 12 uur wachttijd is helemaal niet nodig, je kunt vrijwel meteen na de test al in de auto stappen.
Wij waren eind mei en begin juni in Italië na zo'n snelle antigeentest, we hebben daar in twee weken slechts één Nederlandse camper op een camping aangetroffen en onderweg hoogstens tien gele nummerborden op de Italiaanse wegen (Toscane, Umbrië), terwijl het er dan gewoonlijk juist wemelt van de Nederlandse "grijze golf"-campers. De grote belemmering was ongetwijfeld dat je toen nog niet in Duitsland en Zwitserland mocht overnachten; voor een camper met een chauffeur op leeftijd wordt het dan wel een hele toer om in één dag Italië te halen. Verder speelde de angst voor oranje flink mee. Inmiddels is de situatie flink verbeterd natuurlijk.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 04 jul 2021, 18:01

België zet de Spaanse regio’s Catalonië, Valencia en Aragon weer terug op rood per 7 juli.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 jul 2021, 18:57

prijk schreef: zo 04 jul 2021, 13:44Je mag voor Italië ook een negatieve antigeentest tonen, de uitslag daarvan heb je binnen een kwartier of halfuur. Dus die 12 uur wachttijd is helemaal niet nodig, je kunt vrijwel meteen na de test al in de auto stappen.
Wij waren eind mei en begin juni in Italië na zo'n snelle antigeentest, we hebben daar in twee weken slechts één Nederlandse camper op een camping aangetroffen en onderweg hoogstens tien gele nummerborden op de Italiaanse wegen (Toscane, Umbrië), terwijl het er dan gewoonlijk juist wemelt van de Nederlandse "grijze golf"-campers. De grote belemmering was ongetwijfeld dat je toen nog niet in Duitsland en Zwitserland mocht overnachten; voor een camper met een chauffeur op leeftijd wordt het dan wel een hele toer om in één dag Italië te halen. Verder speelde de angst voor oranje flink mee. Inmiddels is de situatie flink verbeterd natuurlijk.
De meeste mensen willen ook niet afwijken van wat ze gewend zijn. Met een beetje creatief plannen had er ook toen best meer gekund. Je mocht niet in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk of Frankrijk overnachten, maar wel in Luxemburg. En vanaf daar is het maar 650 km naar Como. Dat is voor sommigen een lang dagje rijden, maar in de meeste gevallen toch echt niet onhaalbaar.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 04 jul 2021, 20:11

Rein schreef: zo 04 jul 2021, 18:01 België zet de Spaanse regio’s Catalonië, Valencia en Aragon weer terug op rood per 7 juli.
Portugal "genoot" al een negatief reisadvies, het is duidelijk dat het hele Iberische schiereiland er aan moet geloven volgens de Belgische overheid.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 04 jul 2021, 20:27

Ik vrees Nederland binnenkort ook dankzij dat massale testen voor toegang, zeker voor landen als Duitsland die snel in paniekmodus gaan.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 04 jul 2021, 20:57

Als ik al de Nederlandse toeristen in het "onvriendelijke" Oostenrijk zag zitten voor de F1 (fantastische prestatie van Verstappen trouwens, sinds z'n brokkenjaren is hij écht een groot piloot geworden), stel ik me toch vragen bij de vergelijking tussen eisen en realiteit.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 04 jul 2021, 21:25

Oostenrijk is toch juist vrij vriendelijk? Drie weken na je eerste prik mag je er zonder beperkingen naar toe.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 05 jul 2021, 0:59

Rein schreef: za 03 jul 2021, 21:10 Ik ga de meeste jaren met de auto naar Spanje, maar heb dit voorjaar al besloten dat ik dit jaar niet verder dan Frankrijk zal gaan. Dat met name omdat elk land weer andere eisen stelt etc. en het gewoonweg niet te voorzien was welke regels er in de verschillende landen zouden gelden. Maar blijkbaar hebben veel anderen niet zo erg over dit soort futiliteiten nagedacht en gaan ze vanuit de lage landen deze zomer wel naar Spanje, Italië of andere landen waarbij je meerdere dagen moet reizen en meerdere grenzen over moet.
Het zal niet lang duren voor de Zuid-Europese landen weer groen licht gaan geven voor testloos reizen. Deze landen hebben tov de Noordelijke landen, het toerisme nodig. Ik denk dat in Augustus met gemak van alles weer open gaat in Zuid-Europa, ondanks de Coronacijfers. Het kan wel dat ondanks deze landen van alles open gaan gooien, Nederland, Duitsland en België een dikke nee verkopen en regels gaan invoeren over de terugkomst van vakantiegangers.

Ik heb zelf 2 lange weekenden gepland. Eentje naar Tirol en eentje naar Normandië met de vriendengroep. Die 2e is nog maar de vraag of het doorgaat maar van de 1e ben ik bijna 100% zeker dat die door kan gaan.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 jul 2021, 7:22

Ik sta nu op een camping in Veynes. Van de circa 180 plekken zijn er maar 3 bezet. Ook de mobile homes zijn bijna allemaal leeg. Ik ga altijd in het voorseizoen, maar zo rustig als nu heb ik nog niet eerder gezien.

Eerder stond ik in Apt, daar was het wat drukker, maar zoals eerder verwacht alleen maar gepensioneerden. Normaal zie ik in juni ook veel gezinnen met kinderen die nog niet naar school hoeven. En sportieve mensen zonder kinderen. Die zijn nu nog niet op reis blijkbaar.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 jul 2021, 8:27

Gek dat het nog zo rustig is zo vlak voor het hoogseizoen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 05 jul 2021, 9:05

Mensen zijn dit jaar toch wat terughoudend in het op reis gaan naar het buitenland.

De Veluwe schijnt uitverkocht te zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 05 jul 2021, 9:19

waldo79 schreef: ma 05 jul 2021, 8:27 Gek dat het nog zo rustig is zo vlak voor het hoogseizoen.
Dat is niet zo heel gek. De "grijze golf" zit dit voorseizoen massaal in Nederland. Jongeren en stellen met jonge kinderen, die nog niet gebonden zijn aan de schoolvakanties, zijn nog niet volledig gevaccineerd en wachten denk ik nog even op het naseizoen. Vanaf komende zaterdag (start zomervakantie regio Noord) verwacht ik echter een massale uittocht richting de traditionele autobestemmingen en met name Frankrijk lijkt populair te zijn deze zomer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 05 jul 2021, 9:28

Chris schreef: ma 05 jul 2021, 7:22Eerder stond ik in Apt, daar was het wat drukker, maar zoals eerder verwacht alleen maar gepensioneerden. Normaal zie ik in juni ook veel gezinnen met kinderen die nog niet naar school hoeven. En sportieve mensen zonder kinderen. Die zijn nu nog niet op reis blijkbaar.
Die laatste 2 groepen zijn wel al op reis hoor, maar dan niet in het buitenland. Ik zat afgelopen midweek met mijn vriendin bv in Vilsteren, vlakbij Ommen. Vooral veel gepensioneerden gezien, maar in de natuurgebieden dus ook die stelletjes en mensen met kinderen.

Van mijn familie hoor ik ook vooral dat het Nederland wordt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 05 jul 2021, 9:36

Als ik om mij heen beluister is het óf vakantie in Nederland, óf verbouwen, óf wachten tot de tweede vaccinatie +2 weken naar het buitenland.

En dan degene die de kroon spant: mij destijds een aso noemen vanwege vakantie in Zweden en dan nu zelf naar oranje gebied in Spanje gaan want "ja, geboekt".

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 05 jul 2021, 9:59

prijk schreef: zo 04 jul 2021, 13:44
Je mag voor Italië ook een negatieve antigeentest tonen, de uitslag daarvan heb je binnen een kwartier of halfuur. Dus die 12 uur wachttijd is helemaal niet nodig, je kunt vrijwel meteen na de test al in de auto stappen.
Deze mensen uit Noord Nederland in het filmpje hebben eigenlijk alleen de GGD locaties om te testen. En de GGD doet vooral PCR (of zelfs alleen maar.?) De commerciëlen met snelle antigeen testen zitten toch vooral in de Randstad . Dus dan zitje wel degelijk aan die 24 u, of je test je bij vertrek en ziet onderweg de uitslag wel. Maar ja, met een gezin met kinderen wil je dat risico ook niet lopen.

Wij gaan zaterdagochtend vroeg rijden en de testen zijn op vrijdagmiddag 1300 gepland (antigeen) . Maar dat is dus niet voor iedereen een optie. Nu rijden wij er wel in 1 dag heen , we hebben de test toch pas in de middag gepland om zoveel mogelijk slack te hebben.

PCR zouden we donderdagavond hebben moeten doen, en dan moet je dus voor zaterdagavond aankomen. Dan hadden we als alternatief nog een late PCR test met de uitslag onderweg en bij vertrek een zelftest. Maar goed in ons gezin hebben de kinderen al Corona gehad en de volwassenen twee prikjes (waarvan 1 net te laat). Dus de kans op een verkeerd testresultaat schatten wij niet zo hoog in. Dus durf je dan wel te gaan rijden... JE zult maar diep in Frankrijk of Duitsland een positief testresultaat binnen krijgen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 05 jul 2021, 10:42

^^ Maak ik me geen zorgen over, ik leg gewoon geen PCR-test af voor de vakantie in Frankrijk. Voor hotel/restaurant is het nergens nodig, enkel om die magische lijn van de grens over te steken, maar daar staat niemand te controleren.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 jul 2021, 12:06

De grens van (noord) Frankrijk ligt wel veel dichterbij dan die van (noord-west) Italie. Voor vliegen maakt het weinig uit, maar zeker met een caravan of vouwwagen is Italie in 24-36 uur een megaklus. In Frankrijk mag je wel vaak 130 met je caravan op de snelweg natuurlijk....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 05 jul 2021, 12:15

^^ 130 met een caravan? Dat is niet echt aan te raden…

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 jul 2021, 12:42

exroosje schreef: ma 05 jul 2021, 9:59Deze mensen uit Noord Nederland in het filmpje hebben eigenlijk alleen de GGD locaties om te testen. En de GGD doet vooral PCR (of zelfs alleen maar.?) De commerciëlen met snelle antigeen testen zitten toch vooral in de Randstad . Dus dan zitje wel degelijk aan die 24 u, of je test je bij vertrek en ziet onderweg de uitslag wel. Maar ja, met een gezin met kinderen wil je dat risico ook niet lopen.
Die commerciële testlocaties zijn er genoeg. Ik woon niet in de Randstad en alleen bij mij in de stad kan ik al uit meerdere aanbieders kiezen. De GGD doet bovendien vrijwel geen testen voor reiscertificaten. Voor een test voor de Digital Green Pass moet je meestal weer ergens anders terecht.

Ik heb even bij een grote commerciële aanbieder gekeken. Spoedtest.nl zit in het noorden in Assen, Drachten, Emmen, Groningen, Harlingen, Hoogeveen, Joure, Leeuwarden en Meppel. Dat lijkt me toch een redelijke dichtheid, ook voor noorderlingen, al zullen sommige mensen wel een half uur enkele reis voor lief moeten nemen om de test te doen. Maar de suggestie dat noorderlingen bijna nergens terecht kunnen voor een snelle antigeentest is onzin.
PCR zouden we donderdagavond hebben moeten doen, en dan moet je dus voor zaterdagavond aankomen. Dan hadden we als alternatief nog een late PCR test met de uitslag onderweg en bij vertrek een zelftest. Maar goed in ons gezin hebben de kinderen al Corona gehad en de volwassenen twee prikjes (waarvan 1 net te laat). Dus de kans op een verkeerd testresultaat schatten wij niet zo hoog in. Dus durf je dan wel te gaan rijden... JE zult maar diep in Frankrijk of Duitsland een positief testresultaat binnen krijgen.
Er zijn ook aanbieders die de uitslag van een PCR-test binnen enkele uren of zelfs binnen een half uur geven. Kost vaak wel wat meer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 jul 2021, 12:48

paolie schreef: ma 05 jul 2021, 12:15 ^^ 130 met een caravan? Dat is niet echt aan te raden…
Het mag, maar je ziet het gelukkig bijna nooit. Bij 100-110 houden de meesten het wel voor gezien. Met een kleine aanhanger zie je ze wel eens met 130 knallen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 jul 2021, 13:27

In Nederland zie je ook genoeg aannemersbedrijven met aanhangwagens de limiet van 80 / 90 fors overschrijden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 05 jul 2021, 13:29

^^ Ik had het over de combinatie auto-caravan.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » ma 05 jul 2021, 13:32

Caravans zijn rijdende windvanen. Ik moet er al bij 80-90 niet aan denken om naar Zuid-Frankrijk te karren met zo'n ding achter mijn auto, laat staan met 130.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 05 jul 2021, 13:44

Die commerciële testlocaties zijn er genoeg. Ik woon niet in de Randstad en alleen bij mij in de stad kan ik al uit meerdere aanbieders kiezen. De GGD doet bovendien vrijwel geen testen voor reiscertificaten. Voor een test voor de Digital Green Pass moet je meestal weer ergens anders terecht.

Ik heb even bij een grote commerciële aanbieder gekeken. Spoedtest.nl zit in het noorden in Assen, Drachten, Emmen, Groningen, Harlingen, Hoogeveen, Joure, Leeuwarden en Meppel. Dat lijkt me toch een redelijke dichtheid, ook voor noorderlingen, al zullen sommige mensen wel een half uur enkele reis voor lief moeten nemen om de test te doen. Maar de suggestie dat noorderlingen bijna nergens terecht kunnen voor een snelle antigeentest is onzin.
Spoedtest.nl is pas sinds vrijdag aangesloten. Die heeft inderdaad betere dekking . Deze campergangers hebben vast daarvoor al een afspraak gemaakt en kwamen dus bij de GGD uit . Mijn zus (Buitenpost) kwam ook daarmee aanzetten.
Het zal niet lang duren voor de Zuid-Europese landen weer groen licht gaan geven voor testloos reizen. Deze landen hebben tov de Noordelijke landen, het toerisme nodig. Ik denk dat in Augustus met gemak van alles weer open gaat in Zuid-Europa, ondanks de Coronacijfers. Het kan wel dat ondanks deze landen van alles open gaan gooien, Nederland, Duitsland en België een dikke nee verkopen en regels gaan invoeren over de terugkomst van vakantiegangers.

Ik heb zelf 2 lange weekenden gepland. Eentje naar Tirol en eentje naar Normandië met de vriendengroep. Die 2e is nog maar de vraag of het doorgaat maar van de 1e ben ik bijna 100% zeker dat die door kan gaan.
Dat het zonder testen gaat lijkt me inmiddels ijdele hoop. Tot nu toe heeft een land als Italie (en ook Frankrijk) geen enkel land op de groene lijst gezet, ook niet diegene die aan het 50/100000 criterium voldoen. Frankrijk idem. Als de besmettingen weer oplopen bij ons (en dat doen ze) komen wij (NL) daar ook zeker niet op. In plaats daarvan zetten ze vol in op het digitale coronacertificaat. (Spanje heeft wel al landen op groen gezet, maar die gaat zelf rap weer naar Oranje/ Rood vanuit ons)

Doorgaan kan je weekend vast wel, maar wel met een test of vaccinatie.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 05 jul 2021, 14:08

^^ Zolang we uberhaupt gewoon kunnen blijven gaan, ook al is het met het digitale coronacertificaat dan vind ik het best. Ik hoop alleen wel dat het wel blijft dat als je gevaccineerd bent dat je dan niet meer hoeft te testen. Ook al kan je je gratis laten testen, dat betekend nog niet dat ik daar echt op zit te wachten.

Ik vrees persoonlijk met de stijging in besmettingen die nu aan de gaan zijn, dat landen weer extra inreisbeperkingen voor Nederlanders gaan invoeren :|
Touren is rough so you got to be tough

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 05 jul 2021, 14:22

Ben er ook bang voor. Hartelijk dank aan al die mensen die zo nodig willen testen voor toegang voor een kroeg.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 05 jul 2021, 14:51

Zondag reizen we voor twee weken af naar Noord-Italië, 1 week Comomeer en 1 week Lago Maggiore.
Wij als ouders zijn al meer dan een maand geleden volledig gevaccineerd, dat levert geen probleem op behalve digitaal coronacertificaat maken en inreisformulier voor Italië. Maar het is toch wel een gokje of zoonlief van 14 mee mag. Die krijgt vrijdagavond zijn antigeentest. Gratis geregeld via testenvoorjereis.nl om te testen bij een commerciële testlocatie in Groningen. En we plannen tussen 15.00 en 18.00 uur Italië binnen te komen via de Splügenpas (we zitten aan de noordkant van het meer en uit NO-Nederland rij je dan makkelijker over Kassel-Bregenz (korter en meestal even snel) dan dat je aansluit bij Karlsruhe en de Gotthardtunnel. We vertrekken rond 4.30 uur zondagochtend. Hopelijk kan ik dan zondagochtend al veel opschieten. Eigenlijk verwacht de accommodatie ons ook tussen 16.00 en 18.00 uur.E
Overigens verwacht ik niet dat we ooit gecontroleerd worden, maar ik wil ook niet voor verrassingen komen te staan.

Terug moet geen probleem zijn, dan zullen we rond 12.00 uur 's middags waarschijnlijk bij de Gotthardtunnel zijn en als er file staat is het juist wel leuk om een keer de pas te rijden. En hopelijk dan geen nieuwe regels omtrent Corona. En je kunt zo laat thuis aankomen als je wilt en als je moe wordt neem je een lekker lange pauze. Dan dus wel via Basel naar huis, vanaf Lago Maggiore is dat de logische optie.

Wat ik jammer vind, ik was graag even tijdens ons verblijf in Italië een paar uren de grens overgegaan naar Zwitserland. Maar om nou dan in CH zoonlief te laten testen...
Idee was vanaf noordkant Comomeer een dagtocht via Malojapas, St Moritz en Berninapas. En van Comomeer naar Lago Maggiore een bezoekje brengen aan Lugano. In plaats daarvan gaan we nu een bezoekje brengen aan Como en Brunate op die wisseldag.

Ik weet dat ik geen tolvignet nodig heb om langs Bregenz over de A14 te rijden, zo lang ik er maar uiterlijk bij Hohenems af ga en dan door Diepoldsau.

Nog tips over de verdere route en over omgeving Comomeer en Lago Maggiore?

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 05 jul 2021, 15:48

De stijging gaat door vandaag 1545, toch weer stuk meer dan gisteren. Nee vooral lekker blijven feesten en festivals toe blijven staan. :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 05 jul 2021, 16:05

^^

Gewoon rustig blijven en kijken waarom die clusters bij clubs ontstaan. Door fraude, enz, dan gemakkelijk. Sluiten die hap voor de komende 6 tot 8 weken (midden - eind augustus) totdat vaccinatie afgerond is. Verder blijven de vaccins effectief tegen ziekte, want de cellulaire immuniteit is nauwelijks aangetast. Nu rapporteert Israel een daling van effectiviteit van 94% naar 64%. Daar geloof ik helemaal niets in, want het UK meld een daling naar 88% en daar zijn echt veel meer infecties, dus veel meer data.