Afbeelding

Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

MaartenE
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » ma 05 jul 2021, 16:35

^^
Wat bedoel je met cellulaire immuniteit wordt niet aangetast? Als de cellen eenmaal immuun zijn, wordt dat niet tot nauwelijks meer afgebroken over tijd?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 05 jul 2021, 17:48

De b-cellen en de t-cellen. Deze herkennen het virus nog gemakkelijk en zullen veel sneller een op de variant aangepaste aanval uitvoeren. Het is mogelijk dat je nog een infectie oploopt, maar infectie mild of niet eens merkbaar.

Nadat je de infectie uitgeschakeld hebt is immuniteit aangepaste of bijgewerkt o.b.v. de nieuwe variant.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 05 jul 2021, 18:18

^^ Hoe werkt dat eigenlijk met mensen die vorig jaar tijdens de eerste golf ziek geworden zijn?

Herkent hun immuunsysteem ook die nieuwe varianten of krijgen zij dan zeg maar alleen een lichte verkoudheid?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 05 jul 2021, 21:26

^^
Herinfecties zijn een zeldzaamheid en in de meeste gevallen mild verloop. Verder is inmiddels duidelijk dat immuniteit tegen ziekte zeer robuust is. Ons immuunsysteem is zeer robuust als het immuniteit tegen een ziekteverwekker opgebouwd heeft.

Kijk ik snap je vrees mbt varianten, maar hou ook in je achterhoofd dat dit het eerste virus die zo volgen en dat is eng, omdat we dit voor de eerste keer. In de afgelopen 102 jaar zijn door 4 grieppandemieen getroffen. Influenza muteert sneller en breder dan SARS-COV2 en deze pandemieen komen ook ten einde.

Dan verwacht ik ook dat deze pandemie uiteindelijk ten einde komt en persoonlijk denk ik voor het einde van het jaar. De verspreiding gaat nu zo snel dat het niet meer tegen te houden valt, dus het gaat ten einde komen. Jammergenoeg wel met veel doden in de armere landen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 06 jul 2021, 4:51

Als Covid eind dit jaar nog dominant is op alle werelddelen behalve Europa en Noord-Amerika, dan heb je nog steeds een pandemie. Er wonen minder dan 1 miljard mensen in de noord/westerse wereld.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 06 jul 2021, 7:52

^^

Getuige de enorme verspreiding op dit moment en omdat in India het aantal gevallen sterk gedaald is denk ik dat voor het einde van het jaar de meeste mensen in de wereld met SARS-COV2 besmet zijn geweest. Dit was ook de verwachting en ik had nooit verwacht dat we op tijd een vaccin zouden hebben om een serieuze impact te geven. Dat is ons geluk en net op tijd voordat de Delta variant toeslaat. Deze jongen is zo besmettelijk dat ik denk dat de meeste maatregelen geen effect meer gaan hebben. Kan de boel vertragen, maar dat is ook alles. In allerlei landen die het goed deden loopt het nu uit de hand. Vietnam deed het zeer goed en nu is het niet meer te stoppen. Uruguay exact hetzelfde.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 06 jul 2021, 9:54

Wat ik wel een beetje mis is de directe actie. Het is duidelijk dat nachtclubs ed een brandhaard zijn omdat het testen voor toegang daar te veel gaten laat en de doelgroep nog weinig gevaccineerd is. Reactie van de politiek "stijging is zorgelijk" - geen actie

Reactie zou moeten zijn: Komende X weken discotheken en nachtclubs weer /nog dicht .

Wat er nu gaat gebeuren:
Kabinet doet niets
avond na avond zwelt de kritiek hierop aan in de talkshows, Diederik en consorten hebben weer een leuke schnabbel
Kabinet komt alsnog met maatregelen na een weer desastreus verlopen weekend
Kritiek - too little too late - weer een avond gevuld met talkshows
Nederland gaat alsnog op oranje of zelfs rood voor sommige landen (Belgie zal wel vooraan staan...)

Wat overigens wel fijn is - Deze set versoepelingen en de gevolgen tonen duidelijk aan dat de maatregelen zoals golden tot vorige week als geheel werkten . Welke dan precies het meest effectief zijn is natuurlijk onduidelijk als men in 1 ruk alles overboord gooit.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 06 jul 2021, 9:58

^^ Er wordt toch aan de deur getest? Dan krijg je automatisch meer positieve uitslagen. Zou je de discotheek dichthouden, hoeft er niet getest te worden. Om te stellen dat de maatregelen werken lijkt mij wat kort door de bocht.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 06 jul 2021, 10:02

^^
Kijk even naar Enschede, als voorbeeld. Testen bij de deur blijkbaar wassen neus. Resultaat: 180 besmettingen alleen al terug te voeren op één feest, waar 600 mensen waren.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 06 jul 2021, 10:07

T-hijs schreef: di 06 jul 2021, 10:02 Resultaat: 180 besmettingen alleen al terug te voeren op één feest, waar 600 mensen waren.
180 positieve tests. Die mensen hadden anders waarschijnlijk ergens anders contact gehad, geen last gehad, niet getest en waren niet in de statistieken terecht gekomen.
Dat gezegd hebbende wordt er nu ontzettend gedramd door Hugo dat de examenreisjes het probleem zouden zijn, die jongeren zijn echter al weken terug.
Dat de stijging van het aantal positieve tests mooi samenhangt met die EK-wedstrijden die zo nodig gekeken moesten worden, hoor je onze man met de glimmende schoentjes dan weer niet over.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 jul 2021, 10:10

^^ Ik ben benieuwd wanneer duidelijk wordt hoeveel mensen besmet zijn teruggekomen uit Boedapest. Die wedstrijden in een halflege Arena: best. Maar dat volle stadion en er gezellig met zijn allen naartoe reizen met bijbehorende feestjes, dat vond ik wel wat...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 06 jul 2021, 10:14

We zullen het over een aantal weken weten..

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 06 jul 2021, 10:34

^^ Het is al bijna anderhalve week geleden. Op de individuele reis na vond overigens vrijwel alles in de buitenlucht plaats: feest vooraf, optocht naar het stadion en wedstrijd in het stadion.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 06 jul 2021, 10:57

exroosje schreef: di 06 jul 2021, 9:54Reactie zou moeten zijn: Komende X weken discotheken en nachtclubs weer /nog dicht.
Ik denk dat die discotheken en nachtclubs prima open kunnen blijven, maar dan wel met aangepast toegangsbeleid: Alleen mensen binnen laten die volledig beschermd zijn na vaccinatie, en mensen die de afgelopen maanden covid hebben gehad. Die groep die nog niet ingeënt is, maar wel negatief getest, maar even niet toelaten in dit soort locaties. Dan lijkt mij er geen risico meer te zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 06 jul 2021, 11:12

Dan wordt het een bejaardendisco. Nou ja: 50+ disco. Nog veel te weinig jongeren zijn volledig gevaccineerd (+2 weken of +4 weken bij Janssen voor volledige bescherming). De meesten van 18+ hebben inmiddels wel 1 prik gehad.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 06 jul 2021, 13:33

Ik heb het al eerder gezegd, het probleem is dat het deurbeleid door de belanghebbende zelf uitgevoerd wordt. Dus dat kun je wel strenger dan streng formuleren, maar als degene die je tegen moet houden belang heeft om je binnen te hebben, dan is het dweilen met de kraan open.

Bottom line is dat de doelgroep voor die gelegenheden beperkt gevaccineerd is en dus zijn ze net te vroeg open gegaan. Misschien is 2 week sluiting wel voldoende.

Ben benieuwd hoe lang die tent in Enschede dicht moet blijven...

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » di 06 jul 2021, 18:44

^^

Gaat niet gebeuren, dat is natuurlijk een verkapte vaccinatieplicht. Discotheken en andere binnenfeesten moeten ze gewoon nog even sluiten.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 06 jul 2021, 21:38

https://www.ad.nl/auto/frankrijk-contro ... ~a315636c/

Ben benieuwd of dit vooral aan de Spaanse grens is zoals op het doorgelinkte filmpje van HNL in dit artikel. Ik heb zelf 1.5 week geleden geen controles gezien of gehad.

Het is allemaal weer goed geregeld, er zouden "zeker geen grenscontrolers komen" zei de Europese commissie toch? Dat blijkt dus niet waar te zijn, volgens dit artikel.
Touren is rough so you got to be tough

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 06 jul 2021, 21:46

^^ VTM/AD/HLN allemaal sensatiepers die de stayhomers wil "beschermen".

Pak gewoon een "Eigen kweek" weggetje als je het zekere voor het onzekere wil nemen, en laat die "betrouwbare pers" maar uitkramen wat ze willen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 jul 2021, 9:13

Ik ben net terug van twee weken Frankrijk. Ik heb geen enkele grenscontrole gezien (bij Couvin, Luxemburg en Col de la Lombarde), er waren ook geen tekenen dat er wel eens gecontroleerd zou kunnen worden, het was gewoon open road en geen weggedraaide borden of tijdelijke controlelocaties. Nergens werd er om een negatief testbewijs of vaccinatiebewijs gevraagd.

Ik vond echter wel dat er vaker dan anders douane / politie bij de tolpoorten stond. Bij de afrit Condrieu van de A7 werd ik aangehouden, ze vroegen waar ik vandaan kwam. Toen ik zei dat ik naar de camping in de buurt ging mocht ik direct verder. Om coronazaken werd niet gevraagd. Gisteren op de terugweg stonden ze ook op de A40 bij het tolstation bij Genève, ik werd niet aangehouden. Ik zag op Waze ook een melding van politie bij een ander tolstation waar ik er niet af ging.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 07 jul 2021, 9:16

Het is ook gewoonweg niet te doen om álles en iedereen te controleren. Hoogstens kun je iets met steekproeven. Ik vraag me af of er al toeristen zonder negatieve test beboet zijn in Frankrijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 jul 2021, 10:25

Vast wel. Al was het maar voor de show en de inkomsten. Grote kans dat men "geprofileerd" heeft en met name jongeren (16-30) in de trein of auto aanhoudt/beboet (grootste kans dat die niet gevaccineerd zijn en testen teveel gedoe vinden). Je schijnt ook nog een gezondheidsverklaring op zak te moeten hebben, waarin je aangeeft geen corona-verschijnselen te hebben en je verklaart je te houden aan de regels. Of daar op beboet wordt (vooral voor compleet gevaccineerden) is de vraag.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 jul 2021, 10:31

Peter schreef: wo 07 jul 2021, 10:25 Je schijnt ook nog een gezondheidsverklaring op zak te moeten hebben, waarin je aangeeft geen corona-verschijnselen te hebben en je verklaart je te houden aan de regels.
Dat klopt, ik had die op mijn telefoon mee.

De afgekondigde maatregelen lijken nogal gericht te zijn op het vliegverkeer en misschien per bus of trein of zo. Zoals dat je je transporteur moet kunnen laten zien dat je geen corona hebt en dat je moet denken aan dingen bij het overstappen. Dat zijn allemaal geen termen die je voor autovakanties gebruikt.

Ik zag in de Provence best veel Nederlanders, in de Alpen wat minder. Op de A31-A6 reed elke minuut wel een Nederlander richting zuiden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 07 jul 2021, 10:47

In die gezondheidsverklaring staat ook dat je akkoord bent met een medische check ivm Covid19, een vrijgeleide geven om je medisch te laten onderzoeken in een nogal vage omschrijving, dus eigenlijk neem je afstand van je rechten. Voor die reden alleen al kan ik niemand aanraden om dat document te ondertekenen.

M’engage sur l’honneur à me soumettre à un test antigénique ou à un examen biologique éventuel à l’arrivée.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 jul 2021, 12:16

Zover ik van omstanders heb meegekregen zijn de Italianen nog het strengst m.b.t. Covid-controles, maar natuurlijk ook slechts steekproefsgewijs. Je kunt inderdaad niet alles en iedereen controleren, zeker niet via de weg over landsgrenzen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 07 jul 2021, 19:53

SnarfFlevoland schreef: wo 07 jul 2021, 12:16 Zover ik van omstanders heb meegekregen zijn de Italianen nog het strengst m.b.t. Covid-controles
Wordt inderdaad ook gezegd in dit artikel:
https://www.tagblatt.ch/international/v ... ld.2160560

Net op het nieuws: op de luchthaven Zürich duren de controles 4 keer zo lang als normaal, en zelfs al zou het EU certificaat ook in Zwitserland erkend worden, zijn ze nog niet zover dat ze het automatisch kunnen controleren.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 07 jul 2021, 22:13

Het gaat nu wel echt rap, 3683 besmettingen. Ik denk dat zelfs mijn vakantie in Zwitserland en Frankrijk vanaf volgende week weekend in gevaar komt. Binnen de kortste keren staan we natuurlijk op rood. :sadley:
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 07 jul 2021, 22:19

Het hangt ervan af welke maatregelen Nederland zelf neemt ondertussen.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 07 jul 2021, 22:24

Ik ga in augustus pas op vakantie. Begin hem ook aardig te knijpen nu...
I'm average height... in Thailand.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » wo 07 jul 2021, 22:28

Maatregelen gaan niet snel genoeg remmen, dus ik verwacht ook wel dat we een verkeerde kleurcode gaan krijgen. De vraag is dan wat zijn daar de gevolgen van, wanneer mag je dan nog wel reizen zonder al te veel beperkingen. Begin augustus staat voor mij op de planning, maar begin ook een beetje te vrezen. Mogelijk dat er met de juiste maatregelen weer een flinke afname is waardoor we een gunstigere kleurcode krijgen.