Sowieso is de ombouw naar een aantal ongelijkvloerse kruisingen al winst te noemen.
De delen buiten Emmen, zijn naar mijn weten:

Moderator: Moderatoren
Ik vermoed dat de weg (iig N34-N862) Vmax 80 zal worden als die provinciaal wordt en ongelijkvloers is aan de oostkant. Net als de 1-1.5 km nabij de N34 nu al. Kwestie van de kom Emmen opheffen.Chris schreef: ↑do 25 feb 2021, 11:27 Ik kwam zondag nog over de N391 in Emmen, mij viel ook wel het slechte ontwerp van de weg op: veel verzakkingen en matig asfalt, vaak ook in de bochten. De weg zou veel comfortabeler rijden met een strakke asfaltlaag. 70 vond ik overigens ook wel aan de lage kant, bovendien heeft de weg geen bibeko karakter.
Ook bibeko Emmer Compascuum (2-3 kruisingen waaronder een afslag) ? Zo ja, dan pas sinds een jaar ofzo toen het nummer ook op de N391 verscheen. Maar dit deel was niet provinciaal gezien het ontbreken van hm-bordjes. Het nummer staat ook niet op het 300 m lange dubbelstuk met de voormalige N364 (wat denk ik nu gemeentelijk is).
Het was ook te mooi om waar te zijn... Niettemin lijkt een 100 km/h autoweg mij een mooi eindbeeld voor de N391 wanneer het traject langs Emmen een volledig ongelijkvloerse 2x2 stroomweg is geworden."Er is een persoonlijke fout gemaakt. De maximumsnelheid op Rondweg blijft in toekomst ook 70 kilometer per uur"
Alsof een provinciale weg per definitie 100 kilometer per uur dient te zijn..(..) Volgens een woordvoerder van de provincie Drenthe is er wat misgegaan in het productieproces van de stickers op de hectometerpaaltjes. "Ik vermoed dat iemand dacht dat nu de Rondweg een provinciale weg is, de maximumsnelheid 100 kilometer per uur moest zijn", legt hij uit. Sinds 1 juli is de provincie namelijk eigenaar van de Rondweg, nadat de gemeente Emmen en de provincie onderling het eigenaarschap van enkele wegen ruilden.(..)
Op de hele N862 zijn nog geen paaltjes verwijderd, ook de kilometerpaaltjes met het provincielogo zag ik nog overal staan.
Emmen had dit soort problemen wellicht wel langer, maar ik ben bang dat gemeenten in heel Nederland hiermee te maken gaan krijgen. De kosten in het sociale domein verdrukken andere uitgaven van de gemeente, zoals wegenprojecten, wegonderhoud en ook wel onderhoud van de openbare ruimte. Dat 'ecomaaien' (niet maaien) van bermen is ook wel omarmd vanuit kostenoogpunt. Klachten daarover kunnen nu afgewimpeld worden met 'beter voor de biodiversiteit'. Wat dan maar weer de vraag is of het echt werkt als bepaalde soorten alles gaan overwoekeren.
Bron: https://www.provincie.drenthe.nl/mmbere ... schans-23/MM Bereikbaar, 16 november 2021 schreef:Bouw ongelijkvloerse aansluiting Emmerschans van start
De aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting van Emmerschans in Emmen is begonnen. Met het weggraven van grond hebben gedeputeerde Cees Bijl en wethouder René van der Weide dit moment op dinsdag 16 november 2021 symbolisch gemarkeerd.
Voor een veilige en vlotte doorstroming op de weg tussen Emmen en Veendam (N391-N366 bouwt de provincie de weg om tot een stroomweg zonder rotondes en verkeerslichten. Bijna alle rotondes in deze weg buiten de bebouwde kom zijn vervangen door een ongelijkvloerse aansluiting. Als Emmerschans gereed is, volgt de ongelijkvloerse aansluiting Pottendijk. De bouw hiervan start zomer 2022. Als beide projecten zijn afgerond, geldt voor de hele weg buiten de kom een maximale snelheid van 100 kilometer per uur.
Gedeputeerde Cees Bijl: “Een goed wegennet, waar het verkeer veilig en vlot door kan rijden draagt bij aan de ontwikkeling van dit hele gebied om te wonen, werken en recreëren. Mede dankzij de gezamenlijke aanleg van knooppunt N391/N366 bij Ter Apel met de provincie Groningen, biedt deze weg ook voor Oost-Groningen mogelijkheden voor economische groei.”
Wethouder René van der Weide: “Emmen heeft veel bedrijvigheid en het grootste industriecluster van Noord-Nederland. Daarvoor is veilige en vlotte bereikbaarheid voor alle verkeer een voorwaarde. De aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting Emmerschans draagt daar zeker aan bij”.
Planning
Aannemer KWS Infra uit Leek begint in november met onder andere het verwijderen van bomen, kabels en leidingen verleggen en grondwerkzaamheden voorbereiden. Voor de bomen die moeten wijken, komen elders andere bomen terug. Tijdelijke maatregelen zorgen ervoor dat het verkeer tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk door kan rijden op de Rondweg. De bouwwerkzaamheden zijn oktober 2022 afgerond.
Inloopbijeenkomst 23 november 2021
Dinsdag 23 november tussen 16.00-20.00 uur, kunnen belangstellenden zich laten informeren over de planning en uitvoering van Emmerschans. Medewerkers van de provincie Drenthe, gemeente Emmen en de aannemer zijn aanwezig om een toelichting te geven en vragen te beantwoorden. De bijeenkomst vindt plaats in het projectbureau MM Bereikbaar, Oude Meerdijk 22 in Emmen. We volgen hierbij de corona-voorschriften van de Rijksoverheid op.