[N391] Emmen - Ter Apel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: [N391] Emmen - Ter Apel

Bericht door Jeff » wo 24 feb 2021, 14:33

@Dante: Als je het over de Zuidelijke Ringweg van Emmen hebt - Dat blijft 70 km/h.
Sowieso is de ombouw naar een aantal ongelijkvloerse kruisingen al winst te noemen.

De delen buiten Emmen, zijn naar mijn weten: :G3: en :A1-100:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 24 feb 2021, 20:29

De nu nog gemeentelijke Rondweg moet in de toekomst een provinciale stroomweg worden, volledig ongelijkvloers met een verhardingsbreedte van 8,30 m per rijbaan. Een ontwerpsnelheid van 100 km/h lijkt me erg ambitieus en vergt een bijna totale heraanleg: de rijbaanbreedte, verkantingen, boogstralen, lengtes van in/uitvoegstroken en de gelijkvloerse kruisingen voldoen bij lange na niet. Zelfs om er een volwaardige GOW of SW 2x2 bubeko met Vmax van 80 km/ h van te maken vergt een hoop werk.

Het wegonderhoud door de gemeente Emmen is al zo lang ik me kan herinneren vrij matig matig, in de hele gemeente. De Rondweg is een van de drukste en zwaarst bereden gemeentelijke wegen, dus op zich niet gek dat die provinciaal wordt. Maar er is altijd al gedoe geweest met de Rondweg: slechte afwatering, slechte fundering, slecht wegdek, substandaard wegontwerp, noem maar op. Met name het verdiepte deel tussen de wijken Bargeres en Rietlanden is altijd al een zorgenkindje geweest.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » wo 24 feb 2021, 22:57

Is er eigenlijk al bekend hoe de aansluiting N391 / N862 in de toekomst wordt aangepakt? Nu is het een Haarlemmermeer maar dan met de N862 als de conflictvrije route. Wordt dat dan omgedraaid? Ik kan me toch niet voorstellen dat ze hier een volwaardig klaverblad van willen maken...

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » wo 24 feb 2021, 23:01

Volwaardig klaverblad zou mooi zijn.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze hem inderdaad om gaan flippen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 25 feb 2021, 11:24

N391 wordt sowieso hoofdrichting, maar de configuratie is mij nog niet bekend.

https://www.mmbereikbaar.nl/projecten/r ... -n391-n862

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 feb 2021, 11:27

Ik kwam zondag nog over de N391 in Emmen, mij viel ook wel het slechte ontwerp van de weg op: veel verzakkingen en matig asfalt, vaak ook in de bochten. De weg zou veel comfortabeler rijden met een strakke asfaltlaag. 70 vond ik overigens ook wel aan de lage kant, bovendien heeft de weg geen bibeko karakter.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 10 mar 2021, 18:29

Er is een 'schetsontwerp' van een ongelijkvloerse aansluiting gemaakt ter vervanging van de rotonde Pottendijk.

Het oorspronkelijke ontwerp uit de jaren '90 waarop de verkaveling is gebaseerd ging waarschijnlijk uit van een Haarlemmermeeraansluiting met de N391 op maaiveld en de Pottendijk bovenlangs. Op de kadastrale kaart (zie mijn eerdere bericht) is dit duidelijk te zien aan de smalle, taps toelopende percelen langs de Pottendijk die ruimte voor een talud verraden.
Het nu voorliggende ontwerp gaat uit van de Pottendijk op maaiveld en de N391 verhoogd er overheen, net als de aansluiting met de N379 bij Roswinkel.

Lange tijd was onduidelijk of er alleen een ongelijkvloerse kruising of ook een aansluiting zou komen. De gedachte bij de provincie was inmiddels dat er geen aansluiting meer zou moeten komen en dat de gemeente Emmen het onderliggend wegennet zou moeten aanpassen om het gemis van de aansluiting te compenseren. Daar zat Emmen, toch al een armlastige gemeente, niet zo op te wachten. En bewoners in de omgeving ook niet. Deze discussie tussen provincie en gemeente leidde in 2013, toen het besluit werd genomen voor de ombouw van de N391 Emmen - Ter Apel tot stroomweg, nog tot uitstel van het besluit tot na 2020 wat er met de kruising Pottendijk moest gebeuren, zodat de rest van de weg wel gewoon aangepakt kon worden. Bij de ombouw in 2014 bleef de rotonde dus, terwijl de rest van de weg werd omgebouwd tot stroomweg.
Nu heeft men in het Bereikbaarheidsakkoord Emmen afgesproken dat er toch een volwaardige aansluiting op de Pottendijk komt.

Hier een video van het ontwerp:
Link
De planning is als volgt:
Mei 2021: vaststelling voorlopig ontwerp
Juni 2021: start bestemmingsplanprocedure
Voorjaar 2022: vaststelling bestemmingsplan
Zomer 2022: start aanleg
Eind 2023: oplevering

Uitgebreidere planning: https://www.provincie.drenthe.nl/mmbere ... /planning/
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 11 mar 2021, 8:59, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 10 mar 2021, 22:19

^^ Mooi. Maar klopt dit wel?
Kaaiman schreef: wo 10 mar 2021, 18:29 Mei 2021: vaststelling voorlopig ontwerp
Juni 2021: start bestemmingsplanprocedure
Voorjaar 2022: vaststelling bestemmingsplan
Zomer 2020: start aanleg
Eind 2023: oplevering
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 11 mar 2021, 7:59

Fijn dat jij wat kritische vragen stelt 8-)
Fake news denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DantePippen
polderweggetje

Bericht door DantePippen » do 11 mar 2021, 8:24

Waarom die rotondes??? Er rijdt wel relatief veel verkeer op die boerenlandweggetjes pottendijk, maar ook weer niet zo veel dat je daar niet met kruisingen af zou kunnen. Dat maakt het toch onnodig duur?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 11 mar 2021, 9:04

@harry: nee, tikfoutje. Moet 2022 zijn, heb het even hersteld.

@DantePippen: (kluif)rotonde is gewoon standaardontwerp dat sinds deze eeuw standaard door de provincie wordt toegepast op het onderliggend wegennet bij (reconstructies van) ongelijkvloerse kruisingen. Het gaat niet om drukte, maar om de verkeersveiligheid en het verwachtingspatroon van de weggebruiker. Rotondes voorkomen jakkeren op rechtstanden van de kruisende weg en het doorschieten over de kruising vanaf de afrit.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 11 mar 2021, 11:29

Chris schreef: do 25 feb 2021, 11:27 Ik kwam zondag nog over de N391 in Emmen, mij viel ook wel het slechte ontwerp van de weg op: veel verzakkingen en matig asfalt, vaak ook in de bochten. De weg zou veel comfortabeler rijden met een strakke asfaltlaag. 70 vond ik overigens ook wel aan de lage kant, bovendien heeft de weg geen bibeko karakter.
Ik vermoed dat de weg (iig N34-N862) Vmax 80 zal worden als die provinciaal wordt en ongelijkvloers is aan de oostkant. Net als de 1-1.5 km nabij de N34 nu al. Kwestie van de kom Emmen opheffen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 08 jul 2021, 21:37

Na jaren van voorbereiding en maanden van uitstel is per 1 juli 2021 de Rondweg Emmen in beheer en eigendom gekomen van de provincie Drenthe, en heeft de gemeente Emmen de N379 Roswinkel - Zwartemeer, de gehele N862 en twee kanalen (Zijtak en Bladderswijk) van de provincie overgenomen.

Dit alles in het kader van Emmen Bereikbaar (https://mmbereikbaar.nl/), waarbij de provincie van de N391 een volledig ongelijkvloerse stroomweg wil maken en de gemeente de N862 Emmen - Klazienaveen wil opwaarderen.

Ik ben benieuwd of de wegnummers op de langere termijn gehandhaafd zullen blijven. Het wegnummer N379 wordt pas sinds enkele jaren overal op de route aangegeven. Het nummer N862 wordt ook aangegeven, behalve in de bebouwde kom van Klazienaveen. Maar gezien de lage budgetten van Emmen zullen er vermoedelijk nog lang wegnummers op de borden staan, want zelfs de per 2001 opgeheven N364 is 20 jaar later nog op een wegwijzer te vinden. ;)

Drenthe
dorpsstraat

Bericht door Drenthe » wo 21 jul 2021, 9:59

De rondweg (Bibeko van Emmen) is nu ook voorzien van hectometerpaaltjes.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 21 jul 2021, 14:12

Kaaiman schreef: do 08 jul 2021, 21:37 Het wegnummer N379 wordt pas sinds enkele jaren overal op de route aangegeven.
Ook bibeko Emmer Compascuum (2-3 kruisingen waaronder een afslag) ? Zo ja, dan pas sinds een jaar ofzo toen het nummer ook op de N391 verscheen. Maar dit deel was niet provinciaal gezien het ontbreken van hm-bordjes. Het nummer staat ook niet op het 300 m lange dubbelstuk met de voormalige N364 (wat denk ik nu gemeentelijk is).

Drenthe
dorpsstraat

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Drenthe » zo 25 jul 2021, 21:51

Maximumsnelheid Rondweg / N391 bij Emmen van 70 naar 100 km/u
https://www.emmen112.nl/maximumsnelheid ... -100-km-u/

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 25 jul 2021, 22:07

Dat is positief. :top:

Eens een keer een verhoging van de maximumsnelheid.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 26 jul 2021, 6:55

Ik weet dat het de ambitie is, maar ik moet nog zien of het gaat lukken. Ter hoogte van de wijk Bargeres is geen geluidwering aanwezig en ter hoogte van voormalig station Emmen Bargeres ligt een lastige onverkante S-bocht. De aansluiting Hondsrugweg is bovendien erg substandaard.

Maar oostelijk van de Hondsrugweg over het bedrijventerrein tot de aansluiting Klazienaveen leent de weg zich na ombouw wel voor 100 km/h, net als het deel ten noorden van de aansluiting Angelslo na ombouw. En ook tussen de N34 en de aansluiting Nieuw-Amsterdam is 100 km/h waarschijnlijk vrij eenvoudig te realiseren.

Grootste probleem zal vermoedelijk geluid zijn. Maar gezien het dichte asfalt dat er nu ligt en de afstand van de meeste woningen tot de weg is dat met wat maatregelen vermoedelijk wel op te lossen.

Al zou ik met alles 80 km/h bubeko ook al wel tevreden zijn. ;)

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » ma 26 jul 2021, 14:18

De paaltjes met 100 km/h blijkt toch een foutje te zijn: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/172208 ... erpaaltjes
"Er is een persoonlijke fout gemaakt. De maximumsnelheid op Rondweg blijft in toekomst ook 70 kilometer per uur"
Het was ook te mooi om waar te zijn... Niettemin lijkt een 100 km/h autoweg mij een mooi eindbeeld voor de N391 wanneer het traject langs Emmen een volledig ongelijkvloerse 2x2 stroomweg is geworden.

Drenthe
dorpsstraat

Bericht door Drenthe » ma 26 jul 2021, 16:52

^^ Jammer :(

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 27 jul 2021, 1:44

^^^ kwalijk vind ik de redenatie (die ik op radio 1 ook hoorde):
(..) Volgens een woordvoerder van de provincie Drenthe is er wat misgegaan in het productieproces van de stickers op de hectometerpaaltjes. "Ik vermoed dat iemand dacht dat nu de Rondweg een provinciale weg is, de maximumsnelheid 100 kilometer per uur moest zijn", legt hij uit. Sinds 1 juli is de provincie namelijk eigenaar van de Rondweg, nadat de gemeente Emmen en de provincie onderling het eigenaarschap van enkele wegen ruilden.(..)
Alsof een provinciale weg per definitie 100 kilometer per uur dient te zijn.. :s :hm:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 19 aug 2021, 14:55

Drenthe schreef: wo 21 jul 2021, 9:59 De rondweg (Bibeko van Emmen) is nu ook voorzien van hectometerpaaltjes.
Op de hele N862 zijn nog geen paaltjes verwijderd, ook de kilometerpaaltjes met het provincielogo zag ik nog overal staan.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 19 aug 2021, 16:23

Andere aannemer denk ik. Of andere formele overdrachtsdatum (ook qua onderhoudscontracten als maaien of verlichting). Ben benieuwd of de N862 op de wegwijzers blijft staan van een gemeentelijke weg. Er zijn een paar gevallen bekend met langere stukken die geen gaten zijn, zoals de N344 (westkant). Ten zuiden van de A37 blijft de weg bubeko wel provinciaal, maar in Klazinaveen staat het nummer nergens op de borden. Eigenlijk alleen maar op de noordelijke rotonde bij de A37 ri Klazinaveen aan waar die eindigt op de N863 de andere kant op.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 19 aug 2021, 16:34

De hele N862 is per 1 juli 2021 overgedragen aan de gemeente. Heb vandaag de hele weg gereden. Alleen de bebouwde kom van Klazienaveen is een gat in de wegnummering, al is er ten zuiden van de aansluiting A37 maar één wegwijzer met het wegnummer N862 erop, namelijk die bij het eindpunt op de N863. De zuidelijke rotonde van de aansluiting A37 heeft de N862 wel in zuidelijke richting staan, maar wordt daarna niet meer gecontinueerd.

En het is algemeen bekend dat Emmen weinig geld voor wegbeheer en -onderhoud heeft. Gelukkig ligt de N862 er nog netjes bij, maar over 10-15 jaar zal het lapwerk zijn, net zoals nu de Rondweg N391 erbij ligt. :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 aug 2021, 17:29

Kaaiman schreef: do 19 aug 2021, 16:34En het is algemeen bekend dat Emmen weinig geld voor wegbeheer en -onderhoud heeft.
Emmen had dit soort problemen wellicht wel langer, maar ik ben bang dat gemeenten in heel Nederland hiermee te maken gaan krijgen. De kosten in het sociale domein verdrukken andere uitgaven van de gemeente, zoals wegenprojecten, wegonderhoud en ook wel onderhoud van de openbare ruimte. Dat 'ecomaaien' (niet maaien) van bermen is ook wel omarmd vanuit kostenoogpunt. Klachten daarover kunnen nu afgewimpeld worden met 'beter voor de biodiversiteit'. Wat dan maar weer de vraag is of het echt werkt als bepaalde soorten alles gaan overwoekeren.

Drenthe
dorpsstraat

Bericht door Drenthe » do 19 aug 2021, 19:07

De gemeente Emmen heeft voor z'n 60 miljoen aan achterstallig onderhoud.
Vorige jaar of het jaar daarvoor was er 3 miljoen voor uitgetrokken voor onderhoud maar later weer terug bezuinigd.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » do 19 aug 2021, 19:15

Emmen had al geen fraai portefeuilleboekje, en door de decentralisatie heeft de gemeente veel meer taken voor zich (zoals jeugdzorg) terwijl er geen geld is bijgekomen om dat uit te voeren.

En de hele verbouwing van Wildlands en omgeving heeft vele miljoenen gekost. Het lijkt er niet op dat de dierentuin dat geld gaat terugverdienen.

Geen verrassing dat veel wegen in Emmen er matig tot slecht bij liggen, en dat er alleen geld is voor het oplossen van blackspots, vooral kruispunten op de bekende 2x2-wegen waar veel ongevallen gebeuren.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 19 aug 2021, 21:51

De door de gemeente gewenste verdubbeling/opwaardering van de N862, wat een belangrijke aanleiding was voor de eerder genoemde wegenruil, zal er met de huidige financiële vooruitzichten voorlopig ook niet komen.

Daarnaast wilde Emmen de Boermarkeweg gaan verdubbelen tot volwaardig 2x2 tussen de Boslaan en de Van Schaikweg. Dit is in feite onderdeel van de ruit rond het centrum (Hondsrugweg - Van Schaikweg - Boermarkeweg - Boslaan). Dit wegvak leidt langs het Scheper Ziekenhuis en is behoorlijk druk. Geen fijne uitgangssituatie op een wegvak waar ambulances moeten uitrukken. Maar vanwege geldgebrek is de verdubbeling in de ijskast geschoven en krijgt de weg alleen een nieuw laagje asfalt... :|

De provincie heeft op de N391 in de komende jaren ook aardig wat jarenlang opgebouwd achterstallig onderhoud weg te werken. Vooral het stuk tussen de N34 en de Hondsrugweg en ter hoogte van de N862 ligt de weg er op veel plekken belabberd bij. Het gedeelte door her bedrijventerrein Bargermeer is in redelijke staat en noordelijk van de aansluiting Angelslo ben ik al tijden niet meer geweest. Dat wegvak is trouwens ook veel minder zwaar belast.

Op enkele plekken (o.a. t.h.v. de N862) is trouwens nog de blokmarkering te zien van de invoegers van de vrije rechtsaffers die er in het verleden ooit waren. Volgens mij zijn die al in de jaren '90 weggefreesd, dus kun je nagaan hoe oud het wegdek op sommige plekken wel niet is.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 23 nov 2021, 9:02

MM Bereikbaar, 16 november 2021 schreef:Bouw ongelijkvloerse aansluiting Emmerschans van start

De aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting van Emmerschans in Emmen is begonnen. Met het weggraven van grond hebben gedeputeerde Cees Bijl en wethouder René van der Weide dit moment op dinsdag 16 november 2021 symbolisch gemarkeerd.

Voor een veilige en vlotte doorstroming op de weg tussen Emmen en Veendam (N391-N366 bouwt de provincie de weg om tot een stroomweg zonder rotondes en verkeerslichten. Bijna alle rotondes in deze weg buiten de bebouwde kom zijn vervangen door een ongelijkvloerse aansluiting. Als Emmerschans gereed is, volgt de ongelijkvloerse aansluiting Pottendijk. De bouw hiervan start zomer 2022. Als beide projecten zijn afgerond, geldt voor de hele weg buiten de kom een maximale snelheid van 100 kilometer per uur.

Gedeputeerde Cees Bijl: “Een goed wegennet, waar het verkeer veilig en vlot door kan rijden draagt bij aan de ontwikkeling van dit hele gebied om te wonen, werken en recreëren. Mede dankzij de gezamenlijke aanleg van knooppunt N391/N366 bij Ter Apel met de provincie Groningen, biedt deze weg ook voor Oost-Groningen mogelijkheden voor economische groei.”

Wethouder René van der Weide: “Emmen heeft veel bedrijvigheid en het grootste industriecluster van Noord-Nederland. Daarvoor is veilige en vlotte bereikbaarheid voor alle verkeer een voorwaarde. De aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting Emmerschans draagt daar zeker aan bij”.

Planning
Aannemer KWS Infra uit Leek begint in november met onder andere het verwijderen van bomen, kabels en leidingen verleggen en grondwerkzaamheden voorbereiden. Voor de bomen die moeten wijken, komen elders andere bomen terug. Tijdelijke maatregelen zorgen ervoor dat het verkeer tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk door kan rijden op de Rondweg. De bouwwerkzaamheden zijn oktober 2022 afgerond.

Inloopbijeenkomst 23 november 2021
Dinsdag 23 november tussen 16.00-20.00 uur, kunnen belangstellenden zich laten informeren over de planning en uitvoering van Emmerschans. Medewerkers van de provincie Drenthe, gemeente Emmen en de aannemer zijn aanwezig om een toelichting te geven en vragen te beantwoorden. De bijeenkomst vindt plaats in het projectbureau MM Bereikbaar, Oude Meerdijk 22 in Emmen. We volgen hierbij de corona-voorschriften  van de Rijksoverheid op.
Bron: https://www.provincie.drenthe.nl/mmbere ... schans-23/

Filmpje van de starthandeling: https://twitter.com/ProvDrenthe/status/ ... 7349210117

Animatie van de nieuwe aansluiting (mogelijk al eens eerder hier geplaatst):
Link

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 23 nov 2021, 9:43

Dat is mooi. Weer 2 onderdelen die concreet worden.
Is er al iets bekend over de ontwerpen en de planning van de overige delen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer