Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Chris » do 08 jul 2021, 14:08

Op basis van dit bericht is een geleiderail niet meer in staat voertuigen te keren als deze meer dan 15 graden helt.

Ik kwam dinsdagavond rond 22 uur over de E25 bij Arlon en constateerde daar in een rijtijd van maar 6 minuten dat er op maar liefst 23 (!) locaties schade of compleet doorgebroken geleiderails zijn. En de rest was bijna allemaal wel ergens aangetikt of verzakt. Eigenlijk was er geen stuk waar de geleiderail nog recht stond.

Ik heb ze hier op een rijtje gezet:

1. Geleiderail plat onder een viaduct.
Afbeelding
E25-1 by European Roads, on Flickr

2. Ingedeukt bij brugrestaurant.
Afbeelding
E25-2 by European Roads, on Flickr

3. Middengeleider omver gereden.
Afbeelding
E25-3 by European Roads, on Flickr

4. Geleiderail compleet verdwenen ter hoogte van brugpijler.
Afbeelding
E25-4 by European Roads, on Flickr

5. Middengeleider opzij gedrukt.
Afbeelding
E25-5 by European Roads, on Flickr

6. idem.
Afbeelding
E25-6 by European Roads, on Flickr

7. Ook.
Afbeelding
E25-7 by European Roads, on Flickr

8. opzij rond lichtmast.
Afbeelding
E25-8 by European Roads, on Flickr

9. Opzij.
Afbeelding
E25-9 by European Roads, on Flickr

10. Geleiderail plat.
Afbeelding
E25-10 by European Roads, on Flickr

11. Helt achterover.
Afbeelding
E25-11 by European Roads, on Flickr

12. Geleiderail plat.
Afbeelding
E25-12 by European Roads, on Flickr

13. Geleiderail omver.
Afbeelding
E25-13 by European Roads, on Flickr

14. Meerdere schades, op de andere rijbaan op twee plekken doorbroken.
Afbeelding
E25-14 by European Roads, on Flickr

15. Geleiderail doorbroken.
Afbeelding
E25-15 by European Roads, on Flickr

16. Geleiderail doorbroken.
Afbeelding
E25-16 by European Roads, on Flickr

17. Geleiderail doorbroken.
Afbeelding
E25-17 by European Roads, on Flickr

18. Geleiderail doorbroken op een brug.
Afbeelding
E25-18 by European Roads, on Flickr

19. Ingedeukt.
Afbeelding
E25-19 by European Roads, on Flickr

20. Geleiderail plat. Een baken houdt je niet tegen. Niemand kiest waar hij gaat verongelukken.
Afbeelding
E25-20 by European Roads, on Flickr

21. Geleiderail bijna plat.
Afbeelding
E25-21 by European Roads, on Flickr

22. Geleiderail doorbroken.
Afbeelding
E25-22 by European Roads, on Flickr

23. Omver.
Afbeelding
E25-23 by European Roads, on Flickr

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 08 jul 2021, 14:27

^^
Dat zijn schrijnende toestanden.

Jammer genoeg ontbreekt het in het Waals geweest in
het geheel aan budget voor klein onderhoud. Het verschil wat betreft financiële slagkracht tussen Vlaanderen en Wallonië wat openbare werken betreft is ondertussen bijna het tienvoudige sinds de periode 2020-2021

15 jaar geleden zaten we nog op een gelijkaardig niveau.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 08 jul 2021, 14:49

^^ ... een abominabel niveau....

;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 08 jul 2021, 15:01

Dat stuk bij Aarlen ziet er inderdaad zwaar ondermaats uit, gelukkig is dat niet de regel maar een uitzondering, zelfs in Wallonië.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 08 jul 2021, 15:06

23 uitzonderingen dan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 08 jul 2021, 15:11

Wimpie25 schreef: do 08 jul 2021, 14:27Jammer genoeg ontbreekt het in het Waals geweest in het geheel aan budget voor klein onderhoud.
Wat ik dan niet begrijp, is wat gebeurt er dan met die vrachtwagentol die met veel tegenstand is ingevoerd? Daar moet toch extra budget van zijn gekomen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 08 jul 2021, 15:15

^^
In Vlaanderen zijn die inkomsten gebruikt voor de versnelde realisatie van het fietspact. Een enorme pot geld die verdeeld is geweest over de steden, gemeenten en het gewest. Het restbedrag is gebruikt voor "uitgaven divers"
Rein schreef: do 08 jul 2021, 14:49 ^^ ... een abominabel niveau....

;)
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat vooral de vorderingen die Vlaanderen gemaakt heeft me aan het hart liggen. Wat Sofico allemaal uitsteekt kan me weinig schelen ;)

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » do 08 jul 2021, 16:42

mavas schreef: do 08 jul 2021, 15:11
Wimpie25 schreef: do 08 jul 2021, 14:27Jammer genoeg ontbreekt het in het Waals geweest in het geheel aan budget voor klein onderhoud.
Wat ik dan niet begrijp, is wat gebeurt er dan met die vrachtwagentol die met veel tegenstand is ingevoerd? Daar moet toch extra budget van zijn gekomen?
Dat is in Wallonië voornamelijk gebruikt voor extra investeringen in nieuwbouw of grondige renovatie.
In Wallonië hebben ze daar vorig jaar onder andere deze werken mee betaald:
  • E420 tunnel onder de spoorlijn in Couvin
  • E42/E19: groot onderhoud tussen Obourg en Jemappes
  • E411: herstel van het wegdek tussen Waver en Louvranges
  • Installatie LED-verlichting
  • Vernieuwing informatica van PEREX (verkeerscentrale)
In het jaarverslag van Viapass vind je meer informatie op pagina 39 - 40.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 08 jul 2021, 18:41

Tjonge, die situatie daar bij Arlon is echt onverantwoord. Kan dat niet gemeld worden?
Donateur Vereniging Wegenforum

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 08 jul 2021, 19:45

Gemeld wel, maar of er wat mee gedaan wordt?

Die Covoituragestrook op diezelfde E411 was immers een prestigeproject en nu blijkt dat amper iemand er gebruik van maakt ondanks al de opgezette en betaalde studies die aantoonden dat die immens veel beter zou zijn dan een standaard 2x3 verbreding, dus gewoon wegonderhoud is toch helemaal niet belangrijk? Daar gaan we toch geen geld aan uitgeven mensen?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 jul 2021, 21:07

Maar het wegdek lijkt wel redelijk recent vernieuwd te zijn. Wellicht wordt de vangrail nog vervangen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 08 jul 2021, 21:11

^^ Het is Wallonië. Dat zegt genoeg.
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 08 jul 2021, 21:12

Vinny schreef: do 08 jul 2021, 21:07 Maar het wegdek lijkt wel redelijk recent vernieuwd te zijn. Wellicht wordt de vangrail nog vervangen?
Maakt niks uit. Dit is niet allemaal van vorige week.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 jul 2021, 21:14

Er staan ook rood-witte bakens. In Wallonië vervangen ze dus niet de vangrail bij zoiets. Kost blijkbaar te veel geld. Ik neem aan dat de Waalse Attietatties ook wel een paar euro per uur vragen :mrgreen:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 08 jul 2021, 21:16

Vinny schreef: do 08 jul 2021, 21:07 Maar het wegdek lijkt wel redelijk recent vernieuwd te zijn. Wellicht wordt de vangrail nog vervangen?
Dat wegdek is inderdaad maar een paar jaar oud, toen ze het lumineuze idee hadden om de pechstrook te vervangen in een carpoolstrook. Want verbreden is niet meer van deze tijd of zoiets.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 jul 2021, 21:19

Ah het vervangen van de vangrail is dan een typisch gevalletje 'buiten de scope' werk. Dan moeten er een paar ambtenaren zich wat achter de oren gaan krabben. Vroeger op het E411-forum had je wel eens dat er dan nog wat zaken gemeld werden bij de betreffende afdeling. Helaas is de Waalse wegbeheerder nog een klassieke ivoren-toren overheidsdienst.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 08 jul 2021, 21:40

^^ De Waalse wegbeheerder doet het nog vele malen erger dan de Vlaamse. Ik moet Wimpie daar tóch gelijk in geven. Als je alleen al de foto's van Chris ziet, dan is het schrikbarend hoe het met de rest van het Waalse weggennet gesteld is. Hoe zit het daar met het aantal verkeersdoden per 100k inwoners tov het Vlaamse en het Nederlandse?
Svenlo

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 08 jul 2021, 21:43

Simpel uitgelegd:

Omwille van het nationale aantal verkeersdoden beslist de Vlaamse regering om meer trajectcontroles, flitsers te plaatsen en had ook al beslist om de gewone bubeko limiet van 90 naar 70 te brengen. Omwille van de "nationale" cijfers.

Zo veel flitsers, trajectcontroles en dergelijke staan er niet in Wallonië. Daar zorgt de staat van de weg wel voor de slachtoffers en snelheidsvermindering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 jul 2021, 21:49

sven_engelen schreef: do 08 jul 2021, 21:40 ^^ De Waalse wegbeheerder doet het nog vele malen erger dan de Vlaamse. Ik moet Wimpie daar tóch gelijk in geven. Als je alleen al de foto's van Chris ziet, dan is het schrikbarend hoe het met de rest van het Waalse weggennet gesteld is. Hoe zit het daar met het aantal verkeersdoden per 100k inwoners tov het Vlaamse en het Nederlandse?
Je moet natuurlijk wel goed kijken of de verkeersdoden te wijten zijn aan gebrekkige infrastructuur of bijvoorbeeld omdat mensen met drank op achter het stuur kruipen.

Vorig jaar heb ik behoorlijk wat kilometers gemaakt over de wegen in Wallonië en ze zijn erg verbeterd ten opzichte van de jaren '90. Dat wil dus niet zeggen dat het goed is ;)

Blijft natuurlijk wel overeind staan dat het budget voor onderhoud in België in beide landsdelen te weinig is. Overigens in Nederland en Duitsland is dat ook het geval, maar daar valt het (nog) niet op omdat de veiligheidsnormen strenger zijn. De politiek is aan zet om wat geld naar de betreffende diensten over te maken. :yes:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 08 jul 2021, 22:08

Het kan bij die 23 uitzonderingen toch niet altijd om gebrek aan geld gaan?

Ik bedoel, er zullen toch veroorzakers bekend zijn? Die een verzekeraar hebben.. welke dan toch de schade aan de openbare ruimte (ook) moet vergoeden, lijkt mij.

Wellicht dat men eerst wacht op een definitieve uitkomst (uitkering) van de verzekeraar(s).. eer men aan herstelling begint?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 08 jul 2021, 22:12

Vinny schreef: do 08 jul 2021, 21:49 Je moet natuurlijk wel goed kijken of de verkeersdoden te wijten zijn aan gebrekkige infrastructuur of bijvoorbeeld omdat mensen met drank op achter het stuur kruipen.
Dat mensen dronken achter het stuur kruipen maakt in dit geval helemaal niets uit. Ook dan moet de bermbeveiliging in orde zijn om (zwaar) letsel te voorkomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 08 jul 2021, 22:15

Vinny schreef: do 08 jul 2021, 21:49 Vorig jaar heb ik behoorlijk wat kilometers gemaakt over de wegen in Wallonië en ze zijn erg verbeterd ten opzichte van de jaren '90. Dat wil dus niet zeggen dat het goed is ;)
Hell... dat zelfde kunnen we zelfs zeggen over Rusland of Oekraïne of één of ander derdewereldland ergens in Afrika. Je bent er echter nooit volledig. Ook in Nederland niet. Ik vind het alleen jammer dat het op het Waalse er niet op lijkt alsof ze er de ambitie voor hebben om het verkeersveiliger te maken zonder de weggebruiker oneindig te betuttelen. Dat begint met het fixen van de vangrails.
Km357 schreef: do 08 jul 2021, 21:43 Simpel uitgelegd:

Omwille van het nationale aantal verkeersdoden beslist de Vlaamse regering om meer trajectcontroles, flitsers te plaatsen en had ook al beslist om de gewone bubeko limiet van 90 naar 70 te brengen. Omwille van de "nationale" cijfers.
Dezelfde fout die ook in Nederland wordt gemaakt. Door maar te versmallen en snelheden te verlagen lost het zichzelf wel op. Idioot gedoe. Men moet maatregelen nemen die wel werken zonder de weggebruiker gigantisch in de weg te zitten. Maar dat is in woke-linksland teveel gevraagd want het autogebruik moet en zal omlaag. Jammer voor hun dat dat niet werkt.
Km357 schreef: do 08 jul 2021, 21:43 Zo veel flitsers, trajectcontroles en dergelijke staan er niet in Wallonië. Daar zorgt de staat van de weg wel voor de slachtoffers en snelheidsvermindering.
Wallonië begint naar mijn weten wel met de onzinnige trajectcontroles. De enige terechte TC die er is, is die op de E25 door Luik heen. Daar is 80 in sommige bochten zelfs nog te hard. De aangekondigde trajectcontrole tussen Loncin en Mons is dikke onzin. Die weg is al verschrikkelijk saai met 135-140. Laat staan als je er nog krampachtig 120 moet rijden...

Op zo'n moment bedenk ik dan bij mezelf... regel het dan federaal? Wáárom moeten de gewesten zelf hun snelwegen verzorgen? Laat de gewesten lekker hun N-wegen verzorgen en de federale overheid de A/E wegen. Als het federaal geregeld wordt, kan er ook één federale pot gemaakt worden voor onderhoud die wellicht veel groter is dan dat beiden gewesten het zelf regelen.
Durashift schreef: do 08 jul 2021, 22:08 Het kan bij die 23 uitzonderingen toch niet altijd om gebrek aan geld gaan?

Ik bedoel, er zullen toch veroorzakers bekend zijn? Die een verzekeraar hebben.. welke dan toch de schade aan de openbare ruimte (ook) moet vergoeden, lijkt mij.

Wellicht dat men eerst wacht op een definitieve uitkomst (uitkering) van de verzekeraar(s).. eer men aan herstelling begint?
En dat is zó ontzettend dom! Ik mag niet hopen dat dit de reden is voor uitstelling van herstel. Als dat wel zo is, dan heeft de Waalse regering bloed aan de handen kleven van elk auto ongeluk wat er nog op die plek gebeurt met wat voor afloop dan ook. Puur omdat de Waalse regering gebrekkig onderhoud uitvoert. Je bepaalt niet zelf of je een ongeval krijgt en je bepaalt al helemaal niet zelf waar je terecht komt. Zodra de vangrail zodanig scheef staat of zelfs doorgebroken is dan moet die meteen vervangen worden. Dat geldt voor zowel de Waalse als Vlaamse overheid.
Svenlo

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 08 jul 2021, 22:19

Herfederalisatie in BE is zowat Pandora's Box openen. De federalisatie richting de Gewesten is amper beter, maar soit.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 08 jul 2021, 22:42

Haal het wafelijzer maar weer boven :PP:
Ik denk ook niet dat herfederalisatie gaat werken in België. Daarvoor staan de gewesten te ver uit elkaar op allerlei vlakken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 08 jul 2021, 23:20

Snelwegfreak schreef: do 08 jul 2021, 22:12
Vinny schreef: do 08 jul 2021, 21:49 Je moet natuurlijk wel goed kijken of de verkeersdoden te wijten zijn aan gebrekkige infrastructuur of bijvoorbeeld omdat mensen met drank op achter het stuur kruipen.
Dat mensen dronken achter het stuur kruipen maakt in dit geval helemaal niets uit. Ook dan moet de bermbeveiliging in orde zijn om (zwaar) letsel te voorkomen.
Dat zegt ie ook niet. Hij zegt dat de cijfers niet één op één naast elkaar kunnen worden gelegd.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 08 jul 2021, 23:35

IQ[] schreef: do 08 jul 2021, 22:42 Haal het wafelijzer maar weer boven :PP:
Ik denk ook niet dat herfederalisatie gaat werken in België. Daarvoor staan de gewesten te ver uit elkaar op allerlei vlakken.
Tsja ik zal wel weer als zeur aangewezen worden maar bij mij duiken 2 woorden in mijn hersenen naar de oppervlakte. Failed en State.
SPOILER: TOON

Niet letterlijk genomen, betekenis van failed state is immers anders. Maar België is er wel degelijk in gefaald om 1 land te vormen. Het land is verdeeld in 2 landen die toevallig 1 hoofdstad delen.
Svenlo

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 09 jul 2021, 8:13

Het land is simpelweg nooit een eenheid Gewest sinds 1830 :rofl2:

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 09 jul 2021, 8:33

Voor de afscheiding was de splitsing Nederland - België, er na was de splitsing Vlaanderen - Wallonië. :dontknow:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 09 jul 2021, 8:51

Ze kunnen er daar rond Arlon inderdaad wat van, vandaag vond ik - op weg naar Eigen Kweek weggetjes over de grens - deze combinatie van totaal illegale zaken:

Afbeelding

Even opsommen:

- Chicanes zijn verboden, neerzetten van obstakels op de weg is op zich ook gewoon verboden
- Cousins Lyonnais (de betonnen versie van de Cousin Berlinois) zijn verboden omwille van het feit dat ze immens glad worden als het regent voor tweewielers
- Een fnuik en dan nog eens een versmalling geeft een verkeerd beeld en is gewoon gevaarlijk zonder dat het ook maar iets beveiligt
- Borden op de openbare weg plaatsen zonder dat die op een eilandje staan = verboden

En wat moet dit nu doen voor de veiligheid op zich?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 09 jul 2021, 9:04

waldo79 schreef: vr 09 jul 2021, 8:13 Het land is simpelweg nooit een eenheid Gewest sinds 1830 :rofl2:
Nogal wiedes al de ene helft van het land bijna 130 jaar als een stuk vuil werd aanzien vooraleer er gelijke rechten werden toegekend. ;)

Maar daar gaan we hier dus niet over beginnen.

Nog een andere, 4 jaar geleden heeft een vrachtwagen met een omhoogstaande laadbak een flinke ravage aangericht door een dynamisch informatiepaneel aan te rijden. Ook hier zie je dat het paneel origineel niet was afgeschermd. Als je vandaag op die locatie gaat zien, is dat wel het geval. Ook de verlichting is ondertussen vervangen.

https://www.google.be/maps/@50.993183,5 ... 384!8i8192

Afbeelding