Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Basjuh1981 » vr 09 jul 2021, 12:31

waldo79 schreef: vr 09 jul 2021, 8:13 Het land is simpelweg nooit een eenheid Gewest sinds 1830 :rofl2:
Oh, het is eigen schuld dikke bult :duck:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 09 jul 2021, 12:58

Egbert schreef: vr 09 jul 2021, 8:33 Voor de afscheiding was de splitsing Nederland - België, er na was de splitsing Vlaanderen - Wallonië. :dontknow:
Die tweestrijd is er altijd al geweest. In alle vormen dat België ooit al bestaan heeft. Vlaanderen maakt er een punt van om de Guldensporenslag als het begin van het moderne Vlaanderen te aanzien :)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 09 jul 2021, 13:26

In de geschiedenis zijn Wallonië en Vlaanderen altijd verbonden geweest. De Taalgrens is geen historische grens en bestaat maar sinds het laatste kwart van de 20ste eeuw als administratieve grens (als taalgrens heeft het natuurlijk wel altijd bestaan). Vlaanderen komt voort uit België, niet omgekeerd. Zowel Vlaanderen als Wallonië zijn producten uit de 20ste eeuw met dus een zeer korte geschiedenis. Verschil men vroeger is dat men nu taal als basis van een gemeenschap ziet en de andere overeenkomsten negeert.

Het grootste verschil tussen de twee landsdelen is de rijkdom (door de wet van de remmende voorsprong omdat Wallonië de 'pech' had een rijk industrieel verleden te hebben), dat staat toe dat Vlaanderen actueel (want niemand weet hoe het zich zal ontwikkelen) meer kan investeren in infrastructuur zoals het wegennet. Dat is een belangrijkere reden waarom het wegennet er in Wallonië er slechter bijlegt dan zogenaamde culturele verschillen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 09 jul 2021, 14:44

^^
Het stond Wallonië natuurlijk vrij om zelf een doorstart te maken als een succesvolle diensteneconomie. Maar dit hebben ze nooit van de grond gekregen, mede door politieke, culturele en ideologische verschillen. Het hangt dus allemaal wel sterk samen.

Bovendien zou ik het bestaan van het huidige Vlaanderen en Walllonië toch nog wat verder achteruitschuiven richting begin de 19e eeuw. Of zelfs richting de Franse Republiek einde 18e eeuw.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 09 jul 2021, 15:45

Het is jammer dat het E411-forum ter ziele is gegaan. Daar heb ik wel eens wat ambtenaren van de Waalse autosnelwegendienst zien posten. Daar is volgens mij ook wel eens wat actie uit voortgevloeid. Hier zullen ze waarschijnlijk niet meelezen.

Verder is het decentraliseren van wegbeheer destijds een bron van problemen geweest: de gewesten hadden een failliete boedel geërfd en geen budget om de noodzakelijke herstellingen te doen. Dat nu terugdraaien lijkt me ook niet de oplossing.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 09 jul 2021, 16:03

^^
Om de overgang zo vlot mogelijk te maken heeft men (in Vlaanderen alleszins) zoveel mogelijk de oude structuur van wegendistricten aangehouden. De bestaande ambtenaren en diensthoofden hebben in de beginjaren hun bestaande werk kunnen verderzetten, wat in de jaren 90 nog wel tot enkele grote projecten en een acceptabel niveau van onderhoud heeft geleid. Rond de eeuwwisseling is het snel bergaf beginnen jaren. Braindrain, gebrek aan expertise, financiële problemen, politieke desinteresse? Ik vermoed een combinatie van al het voorgaande. Herinner u nog het absolute dieptepunt in januari 2008, toen enkele arbeiders na strenge nachtvorst in volle ochtendspits op de E313 met een emmer en truweeltje putten stonden te vullen?

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » za 10 jul 2021, 7:27

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210709_95839176

Het zit achter een paywall, en ik kan niet meteen een andere bron vinden. Heeft iemand hier meer info over?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 10 jul 2021, 11:06

^^ Dat vind ik een stomme beslissing!. In heel Europa is het gebruikelijk dat langzaam verkeer gelijk met naastliggend autoverkeer oprijdt (behalve in Nederland) en daardoor zijn de cyclustijden wat korter als in Nederland. En men is er ook aan gewend buiten Nederland waardoor veiligheid in orde is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 10 jul 2021, 12:36

^^^^
(..)Fietsers en voetgangers staan centraal in het nieuwe Vlaamse Verkeersveiligheidsplan. Kruispunten waarop zij gelijktijdig met auto’s groen licht hebben, gaan in de ban.(..)
Nogmaals de link: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210709_95839176

`````````````````````

In NL zijn er ook wel kruispunten waarin fietsverkeer gelijktijdig groen krijgt (week of wat in Arnhem -bij de Breng garage- nog meegemaakt... als 'herinnering' zeg maar.. :( )

Het zal wel een minderheid zijn.. waardoor ik mij in de uren daarna wel afvroeg of de fietsers, die er 'ineens' was, nou wel of niet rechtsgeldig bezig was.

De week erna constateerde ik dat die beste man dat wel was.. want het fietslicht ging gewoon mee in de cyclus van groen licht, ondanks dat er geen aanbod was (wat mij dus die week eerder in problemen bracht.. )

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 10 jul 2021, 12:55

mavas schreef: za 10 jul 2021, 11:06 ^^ Dat vind ik een stomme beslissing!. In heel Europa is het gebruikelijk dat langzaam verkeer gelijk met naastliggend autoverkeer oprijdt (behalve in Nederland) en daardoor zijn de cyclustijden wat korter als in Nederland. En men is er ook aan gewend buiten Nederland waardoor veiligheid in orde is.
Het is geen verrassing dat Vlaanderen ook hier Nederland volgt. Er zal een punt komen dat jullie je hier perfect thuis zullen voelen. Dan kunnen we gezamenlijk eeuwig voor het rode licht staan ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 10 jul 2021, 13:43

^^ ik voel me bij jullie nu al meer thuis dan in nederland.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 10 jul 2021, 13:53

Durashift schreef: za 10 jul 2021, 12:36 ^^^^
(..)Fietsers en voetgangers staan centraal in het nieuwe Vlaamse Verkeersveiligheidsplan. Kruispunten waarop zij gelijktijdig met auto’s groen licht hebben, gaan in de ban.(..)
Nogmaals de link: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210709_95839176

`````````````````````

In NL zijn er ook wel kruispunten waarin fietsverkeer gelijktijdig groen krijgt (week of wat in Arnhem -bij de Breng garage- nog meegemaakt... als 'herinnering' zeg maar.. :( )

Het zal wel een minderheid zijn.. waardoor ik mij in de uren daarna wel afvroeg of de fietsers, die er 'ineens' was, nou wel of niet rechtsgeldig bezig was.

De week erna constateerde ik dat die beste man dat wel was.. want het fietslicht ging gewoon mee in de cyclus van groen licht, ondanks dat er geen aanbod was (wat mij dus die week eerder in problemen bracht.. )
Het probleem is dat die situaties in Nederland zo zeldzaam zijn dat veel bestuurders ze niet meer verwachten. Daarom ook dat als die situaties wel voorkomen ik extra voorzichtig doe.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 10 jul 2021, 15:46

Het zat er natuurlijk aan te komen na de lofzang in de media voor vierkant groen en de BV's die het steunden. Maar men beseft niet dat het ten koste gaan van capaciteit op de wegen en dus onvermijdelijk voor langere files zal zorgen. Ik vind het ook een slecht signaal dat je aanleert dat conflict niet meer mag, buiten de kruispunten zal conflict tussen auto's en fietsers altijd van de partij zijn. Vierkant groen leert automobilisten aan dat ze geen rekening meer moeten met fietsers en niet meer moeten omkijken. Nu is het wachten op ongevallen van mensen die in een streek wonen waar er enkel vierkant groen voorkomt en dan eens afslaat op een kruispunt waar er géén vierkant groen is.

Van dit soort veiligheidsmaatregelen kan ik geen voorstander zijn. Dit is hoe 'go for zero' politiek vertaald wordt. Terwijl de echte oorzaak van de verkeersogenveiligheid onaangeroerd blijft: een echt veiligheidsplan neemt ook de ruimtelijke ordening mee, doe iets aan de verkalking van de steenwegen door het tegengaan van baanwinkels en kantoren op die locaties.

Ik hoop dat dit een plan wordt dat in een dikke la zal belanden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 jul 2021, 15:56

Wat dat betreft is het gewoon jammer dat er geen inhoudelijke expertise meer is. Deze draad is ook wel een illustratie over hoe verkeersveiligheid niet tussen de oren van de politiek zit..

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 10 jul 2021, 16:02

Nee, en ik vraag me op zich af waarom en tegelijk ook hoe extreem het moet worden eer men ook in de lage landen het voorbeeld neemt van in Frankrijk:

Kleine groepjes bewuste mensen die advocaten onder de arm nemen en plaatselijke besturen aanklagen, zo'n beetje overal. Kleine groepjes kunnen hier wel vanalles aanvallen omwille van ecologische idealen, waarom dan niet onder een andere banner?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 10 jul 2021, 16:31

^^ Dan krijg je ongetwijfeld belangengroepjes die bv vierkant groen zullen eisen voor kruispunten, of zullen ze snelheidsverlagingen eisen via de rechtbank. Dat moet je dus niet willen. Laat de democratisch gelegitimeerde overheid maar bepalen wat het algemeen belang is ipv een rechter, laat staan een belangengroep.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 jul 2021, 16:49

Experts! Ik wil dat de politiek eens open gaat staan voor denkbeelden dat goede kerende vangrails veel essentiëler zijn voor de verkeersveiligheid dan een bordje fietsstraat 🙄

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » za 10 jul 2021, 18:30

Alfa schreef: vr 09 jul 2021, 13:26 In de geschiedenis zijn Wallonië en Vlaanderen altijd verbonden geweest.
Juist
Alfa schreef: vr 09 jul 2021, 13:26 De Taalgrens is geen historische grens en bestaat maar sinds het laatste kwart van de 20ste eeuw als administratieve grens (als taalgrens heeft het natuurlijk wel altijd bestaan).
De taalgrens bestaat al 1500 jaar, sinds de vroege Middeleeuwen, dat vind ik toch geen detail dat je zomaar kan wegwuiven, ook al had de grens meestal weinig administratieve waarde.
Alfa schreef: vr 09 jul 2021, 13:26Vlaanderen komt voort uit België, niet omgekeerd.
België en Vlaanderen zijn termen die al bijna tweeduizend jaar opduiken. Vaak in andere betekenissen dan hoe we ze nu kennen. Zeggen dat Vlaanderen voortkomt uit België is echter een erg Belgicistische interpretatie.
Alfa schreef: vr 09 jul 2021, 13:26Zowel Vlaanderen als Wallonië zijn producten uit de 20ste eeuw met dus een zeer korte geschiedenis.
Really? Het is niet omdat onder Vlaanderen pas recent ook (delen van) de Graafschappen Brabant en Limburg werden gerekend dat het huidige Vlaanderen een 20e eeuw recept is. Brabant, Vlaanderen en Henegouwen horen als sinds oudsher bijeen. Anderzijds horen Luxemburg, Luik en Limburg al sinds oudsher bijeen. Henegouwen is in de 19e eeuw naar Wallonië gegaan, Limburg is bij 'Vlaanderen' gekomen. Dit gebeurde omdat men taal opeens belangrijk vond. Het zwaartepunt van wat we tegenwoordig Vlaanderen noemen heeft echter sinds de Bourgondische Tijd steeds intensief samengewerkt. Het merendeel van Wallonië bleef daar dus echter buiten.
Alfa schreef: vr 09 jul 2021, 13:26Verschil men vroeger is dat men nu taal als basis van een gemeenschap ziet en de andere overeenkomsten negeert.
Taal is nooit een issue geweest tot pakweg 1800. Stellen dat Vlaanderen en Wallonië een volledig gemeenschappelijke geschiedenis hebben en pas in deze eeuw zijn beginnen uiteendrijven is echter pertinent onjuist.
Alfa schreef: vr 09 jul 2021, 13:26Het grootste verschil tussen de twee landsdelen is de rijkdom (door de wet van de remmende voorsprong omdat Wallonië de 'pech' had een rijk industrieel verleden te hebben), dat staat toe dat Vlaanderen actueel (want niemand weet hoe het zich zal ontwikkelen) meer kan investeren in infrastructuur zoals het wegennet. Dat is een belangrijkere reden waarom het wegennet er in Wallonië er slechter bijlegt dan zogenaamde culturele verschillen.
Wallonië is achterop geraakt omdat ze de verkeerde beslissingen hebben gemaakt na WOII. Ze hebben dezelfde kansen gekregen als Vlaanderen maar hebben er beduidend minder mee gepresteerd. Het enige excuus dat ze kunnen inroepen is het feit dat ze niet aan zee liggen en dus geen zeehavens konden ontwikkelen.

En dat de wegen er in Wallonië slechter bijliggen dan in Vlaanderen ligt wel degelijk ook aan de mentaliteit. Voor mijn job kwam ik regelmatig in contact met zowel de Vlaamse als de Waalse werknemers van een federale overheidsdienst en de mentaliteit is duidelijk anders. Dat merk je ook simpelweg aan de verkiezingsuitslagen, dat is echt niet enkel en alleen terug te brengen op verschil rijk/arm. Dat neemt niet weg dat de mentaliteitsverschillen tussen Vlamingen en Walen naar mijn gevoel nog steeds minder groot zijn dan tussen ons en onze buurlanden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 10 jul 2021, 20:38

^^ Opmerkelijk dat je met je post net mijn punt onderschrijft. Ik vind het nogal vreemd dat je betwist dat Vlaanderen en Wallonië entiteiten uit de 20ste eeuw zijn om vervolgens, correct, aan te halen dat Henegouwen altijd eerder met Vlaanderen verbonden geweest is dan met de rest van Wallonië en omgekeerd dat Limburg inderdaad altijd nauw verbonden geweest is met Luik. Het huidige Vlaanderen en Wallonië bestaan dus maar sinds het laatste kwart van de 20ste eeuw als eigen entiteiten en die komen integraal voort uit de Belgische taalgebieden en staatsstructuur. Vandaar dat je heel duidelijk kan stellen dat het huidige Vlaanderen uit België voortkomt, zowel feitelijk als chronologisch een correct stelling. Hetzelfde geldt voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap. De gewoonte om Nederlandstalige Belgen met Vlaming aan te duiden dateert uit de 19de eeuw (wat ook nog niet zo lang is), maar toen was het huidige Vlaanderen nog bijlange na geen eigen entiteit.
Moraal van het verhaal: het is niet zo dat België een kunstmatige en kortstondige vereniging is tussen Vlaanderen en Wallonië. De duidelijke scheiding tussen Vlaanderen en Wallonië (en Brussel) met de huidige begrenzing zijn zeer recent en het blijft vreemd dat iedereen nu doet alsof dat een soort 'natuurlijke' scheiding is die er altijd al geweest zou zijn. Dat laatste getuigt teveel van een flamingantisch nationalisme waar taal alles is en de overeenkomsten onder de mat geveegd worden.

Wat de economische situatie betreft: het is nogal gemakkelijk om te beweren dat ze verkeerde beslissingen genomen hebben. Temeer Vlaanderen in de periode na de oorlog tot bijna het eind van de 20ste eeuw onder hetzelfde bestuur en wetten viel. Die politieke beslissingen hebben Vlaanderen dus niet tegengehouden. De wet van de remmende voorsprong verklaart het verhaal veel beter. Bijna alle gebieden met een rijk industrieel verleden behoren nu tot de armste in het Westen (Noord-Frankrijk, Engelse Midlands, Amerikaanse Rustbelt). Het is veel gemakkelijker om vanuit een achtergestelde boerenbevolking (zoals Vlaanderen net achter WOII) naar diensteneconomie te ontwikkelen dan van een industrie-economie naar een diensteneconomie. De overgang van een secundaire economie naar een tertiaire gaat altijd gepaard met verval die de hele streek in een negatieve spiraal meesleurt wat de omvorming naar een diensteneconomie juist hindert. Ik vraag me af of wel succesvolle voorbeelden zijn van gebieden waar dat gelukt is.
Vinny schreef: za 10 jul 2021, 16:49 Experts! Ik wil dat de politiek eens open gaat staan voor denkbeelden dat goede kerende vangrails veel essentiëler zijn voor de verkeersveiligheid dan een bordje fietsstraat 🙄
In dat panel zaten nochtans veel experts zoals Kris Peeters. Probleem is dat veel van die experts hoger oplopen met hippe zaken zoals als fietsstraten dan met technische innovaties of iets als regulier onderhoud. Politiek is een fietsstraat of een snelheidsverlaging ook veel beter te verkopen dan het herstellen van een vangrail omdat dat laatste als vanzelfsprekend beschouwd wordt, echter zonder dat er voldoende middelen voor vrijgemaakt worden, juist omdat die vanzelfsprekende zaken zo weinig politieke profilering met zich meebrengen.

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » zo 11 jul 2021, 18:10

Moraal van het verhaal: het is niet zo dat België een kunstmatige en kortstondige vereniging is tussen Vlaanderen en Wallonië. De duidelijke scheiding tussen Vlaanderen en Wallonië (en Brussel) met de huidige begrenzing zijn zeer recent en het blijft vreemd dat iedereen nu doet alsof dat een soort 'natuurlijke' scheiding is die er altijd al geweest zou zijn. Dat laatste getuigt teveel van een flamingantisch nationalisme waar taal alles is en de overeenkomsten onder de mat geveegd worden.
Meer nog: het huidige Vlaanderen als idee - niet als administratieve entiteit - is een product van het midden van de 19e eeuw, net zoals het huidige België als idee is er een van het einde van de 18e eeuw. Tot bijna 1800, en dat 800 a 1000 jaar lang, waren de drie grote entiteiten die nu Vlaanderen uitmaken het hertogdom Brabant, het graafschap Vlaanderen en het Prinsbisdom Luik. Vooral dat laatste was tot 1795 een compleet ander "land" dan de beide andere entiteiten die sinds de Habsburgers wel een eenheid vormden. 1302 betekent voor Limburgers historisch gezien dus helemaal niets. Ik stel het ook maar vast :dontknow: ;)

EDIT, om het helemaal af te maken: zelfs ten tijde van de Romeinen behoorde "Vlaanderen" (het latere graafschap) tot de provincie Belgica, terwijl Brabant en Limburg in Germania Inferior lagen :rofl2:

mvg!
JJN

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 11 jul 2021, 18:22

En dat de wegen er in Wallonië slechter bijliggen dan in Vlaanderen ligt wel degelijk ook aan de mentaliteit. Voor mijn job kwam ik regelmatig in contact met zowel de Vlaamse als de Waalse werknemers van een federale overheidsdienst en de mentaliteit is duidelijk anders. Dat merk je ook simpelweg aan de verkiezingsuitslagen, dat is echt niet enkel en alleen terug te brengen op verschil rijk/arm. Dat neemt niet weg dat de mentaliteitsverschillen tussen Vlamingen en Walen naar mijn gevoel nog steeds minder groot zijn dan tussen ons en onze buurlanden.
Ik heb wel het idee dat in Vlaanderen ze vaak naar Nederland kijken met het idee; wat ze daar doen moeten wij ook, en in Wallonië kijkt men naar Frankrijk. Dat levert natuurlijk wel wat verschillen op, aan de andere kant - ik vind het verschil tussen Wallonië en Vlaanderen tamelijk marginaal als je het los ziet van de taal. Dezelfde foeilelijke lintbebouwing, dezelfde frietkramen langs de weg, hetzelfde speciaal bier op het terras en dezelfde weerzin tegen de autoriteiten of 'het systeem'. Het is natuurlijk wel zo dat de welvaart in Wallonië aantoonbaar minder groot is, en dat heeft volgens mij meer te maken met de teloorgang van de mijnbouw en industrie, terwijl Vlaanderen meer geprofiteerd heeft van het omschakelen naar de dienstensector.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 11 jul 2021, 18:26

Vlamingen die naar Nederland kijken en die zeggen "dat moeten we ook" :emo: Zelden zo'n grap gehoord. Aub Nederlanders die dat denken, nee, dat gevoel speelt bij niet zo veel mensen als jullie misschien willen denken. Wallonië kijkt wel naar FR, maar ook daar blijft het daar zowat bij. Een Waal zal wel naar RTBR La Une kijken voor het nieuws, maar diegene die naar TF1 gaan kijken zal niet groot zijn. De meeste spelprogramma's en andere lifestyle uit FR kan je immers ook wel achteraf bekijken op de 3 Waalse zenders.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 jul 2021, 12:12

Vlamingen die naar Nederland kijken en die zeggen "dat moeten we ook"
Rotondes! Flitspalen! Fietspaden!

Infrastructuurbeleid in Vlaanderen is meestal ongeveer 10 jaar later doen wat Nederland al gedaan heeft... :roll:

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » ma 12 jul 2021, 12:18

Ik kwam zojuist deze tegen. Eerst begreep ik de kruising niet a.d.h.v. de luchtfoto maar het is een dubbeldeks kruisende tunnel met vrijde linksaffers.
Ansich een mooie oplossing maar de oude rotonde die bovenop lag is al van voor 2009 niet meer in gebruik en nog steeds niet verwijderd (denk niet dat de intentie er is om dat ooit te doen). Het ziet er anno nu wel heel erg vervallen uit allemaal.
https://www.google.nl/maps/@50.8011228, ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

2009:
Afbeelding

2020:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 jul 2021, 12:20

Ze wilden de ontbrekende verbindingsbogen aanleggen maar is gestrand omdat er een paar 'monumentale' (*kuch*) bomen gekapt moesten worden. En er natuurlijk weer eens ruzie tussen de gewesten Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Ze hebben dus het provisorium maar in stand gehouden...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 jul 2021, 12:22

Dit 'knooppunt' is ergens tussen 2004 en 2007 zo ingericht, alhoewel enkele verbindingen al voor 2004 buiten gebruik zijn gesteld.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 jul 2021, 12:26

Dat zijn er twee. Ik had vroeger een mooie poster van het knooppunt in volle glorie (dus met de oude verbindingswegen) in prachtig herfstlicht. Jammer dat ik die kwijt ben :(

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » ma 12 jul 2021, 12:28

Dat moet me voor die tijd (2004) toch een gehannes zijn geweest rond dat knooppunt? Jammer dat streetview niet rond 2000 al bestond :lol:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 12 jul 2021, 12:35

Vinny schreef: ma 12 jul 2021, 12:12
Vlamingen die naar Nederland kijken en die zeggen "dat moeten we ook"
Rotondes! Flitspalen! Fietspaden!

Infrastructuurbeleid in Vlaanderen is meestal ongeveer 10 jaar later doen wat Nederland al gedaan heeft... :roll:
We zijn ondertussen wel op een punt gekomen dat we meer onze eigen weg beginnen te volgen. Met de invoering van Robuust Wegennet in 2019, heb ik de indruk dat onze eigen normen nu duidelijk genoeg zijn. Bij twijfel was vroeger het advies; hoe doet Nederland dat en gewoon overnemen :mrgreen:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 12 jul 2021, 13:32

NWH schreef: ma 12 jul 2021, 12:28 Dat moet me voor die tijd (2004) toch een gehannes zijn geweest rond dat knooppunt? Jammer dat streetview niet rond 2000 al bestond :lol:
Op Geopunt kan je nog oudere satellietbeelden oproepen van rond die periode, en uiteraard is er ook Google waar je hier en daar oudere foto's kan vinden.

Een groot struikelblok waardoor het kruispunt altijd maar minimaal heringericht geweest is, is het feit dat er een gewestgrens vlak door het kruispunt loopt. Hoewel Vlaanderen volledig instaat voor het onderhoud, kan Brussel dus nog dwars liggen.

Dit ligt er nu op tafel, maar we zijn nog ver verwijderd van enige realisatie.

Afbeelding

Afbeelding

vroeger (jaren 50)

Afbeelding

Tijdens de winter

Afbeelding