Rondreis door Turkije voor 6 weken.

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Rondreis door Turkije voor 6 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » do 10 jun 2021, 15:53

Wij gaan in juli met de auto rondreizen door Turkije.
Wij nemen deze route: Duitsland-Oostenrijk-Hongarije-Servië-Bulgarije-Turkije
Wij gaan naar Akçay, Izmir, Saldameer, Antalya, Mersin, Gaziantep, Ankara en Istanbul.
Aangezien wij de hele tijd binnen een bepaalde tijd de landen moeten doorreizen, alleen noodzakelijke stops kunnen maken en ook moeten slapen of uitrusten is het de vraag hoe wij tussendoor kunnen slapen of uitrusten, dus hoe zouden wij het beste tussendoor kunnen slapen of uitrusten onderweg?
Laatst gewijzigd door Worldroadsking236 op ma 05 sep 2022, 13:51, 5 keer totaal gewijzigd.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Rein » do 10 jun 2021, 19:20

Om en om?

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » do 10 jun 2021, 19:21

Rein schreef:Om en om?
Dat gaan wij sowieso doen.
Mijn vader en mijn zus zullen rijden.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door duikgek89 » do 10 jun 2021, 20:06

Zag laatst op youtube iemand die dit jaar in Roemenië kon overnachten, misschien even kijken of dat klopt?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door waldo79 » do 10 jun 2021, 22:05

Als de ene rijdt, slaapt de ander. Pas op met door de nacht rijden. De momenten rond zonsopkomst slaat de vermoeidheid toe. Slaap dan wel enkele uren :idea:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door duikgek89 » do 10 jun 2021, 22:12

^^ Edirne is een 2300km ofzo. Dat is wel veel om op die manier te doen als je het mij vraagt. Maar dat komt misschien omdat ik in de auto niet kan slapen.

Voor mij, bij een rit van meer dan 1500 a 1600km voornamelijk over snelwegen, boek ik een overnachting.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 10 jun 2021, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door waldo79 » do 10 jun 2021, 22:13

Voor mij is het evenmin een aanrader.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Coen Tunnel » do 10 jun 2021, 23:23

In het meest optimistische geval, zonder de hele nacht door te rijden, rij je in twee lange dagen naar Turkije toe en dan overnacht je in Hongarije. Dan kun je Edirne of Istanbul wel halen. Maar dan moet je wel geluk hebben met de grensovergangen. Op drukke dagen sta je soms wel uren te wachten aan de grens met Servië.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door sven_engelen » vr 11 jun 2021, 0:13

Worldroadsking236 schreef: do 10 jun 2021, 19:21 Mijn vader en mijn zus zullen rijden.
2 chauffeurs die om en om een dikke 2300km zullen gaan rijden. Als je het mij vraagt is dat zonder een overnachting absoluut geen aanrader en ik zou je vader en zus dan ook op het hart drukken om niet non-stop te rijden maar een overnachting te pakken.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Chris » vr 11 jun 2021, 8:57

Er zijn veel Turken die dat doen kennelijk. In één ruk van West-Europa naar Edirne of Istanbul.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Palance » vr 11 jun 2021, 10:40

Ik sprak recent een Turkse collega die wil nu voor het eerst hetzelfde gaan doen: Met de auto naar Izmir. Met haar man, maar ook 3 kleine kinderen, in 1 ruk doorrijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Riis » di 13 jul 2021, 11:06

Ik ken wel een aantal Turkse gezinnen die het inderdaad zo aanpakken. Starten 22.00 in de avond en gaan zo in één keer door tot ze 3.500 km later op bestemming aankomen. Ze rijden altijd wel afwisselend, weet niet of het bewonderingswaardig of gevaarlijk is. :D Maar bij vliegtickets van >€400-€500 per persoon is de keuze voor een gezin snel gemaakt (zeker als er nog een huurauto bij komt in Turkije).

Zelf heb ik in de corona tijd een rit gemaakt naar Bulgarije. I.v.m. regels hebben we besloten geen hotel te boeken (ivm geldigheid PCR test namen we geen risico's en was de tijd beperkt). We zijn 's-morgens vroeg vertrokken uit Nederland, en uiteindelijk zijn we in Hongarije rond middernacht gestopt om een paar uurtjes te slapen bij een tankstation (0.00 tot 4.30). Ik vond dat niet voor herhaling vatbaar, maar de halve parkeerplaats stond vol met mensen die in de auto sliepen dus er was toch nog een beetje sociale controle zullen we maar zeggen. Daarna konden we weer door tot in Bulgarije en daar konden we wel makkelijk overnachten. Inmiddels zou je met de huidige regels wel weer een hotel kunnen boeken en dat zou ik zeker aanraden, inderdaad dan in Hongarije. Maar dan nog moet je nog steeds behoorlijk doorrijden met 2500km te rijden tot Erdine in 2 dagen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Coen Tunnel » di 13 jul 2021, 12:20

^^ Ik ben wel eens in twee dagen vanuit Istanbul naar huis gereden, met overnachting in Szeged. Vanaf Szeged naar Nederland was wel een lange rit, al vertrokken we ook wel wat laat in de ochtend.

In Kroatië overnachten is al wel een paar maanden mogelijk, dus de route via Kroatië had ook nog een optie kunnen zijn. Als je doorrijdt met de auto is de ca. 1300 km tot Zagreb te doen in één dag. Dan is het vanaf daar natuurlijk alsnog wel een redelijk eind naar Edirne, maar in principe zou je dan in twee (lange) dagen met overnachting naar Turkije moeten kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » di 13 jul 2021, 16:24

duikgek89 schreef:^^ Edirne is een 2300km ofzo. Dat is wel veel om op die manier te doen als je het mij vraagt. Maar dat komt misschien omdat ik in de auto niet kan slapen.

Voor mij, bij een rit van meer dan 1500 a 1600km voornamelijk over snelwegen, boek ik een overnachting.
Wij zijn niet van plan om non stop te rijden.

Sent from my Lenovo TB-X704F using Tapatalk

Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » di 13 jul 2021, 16:28

Stel dat wij in de landen waarin wij doorrijden bij een verzorgingsplaats gaan parkeren en in de auto gaan slapen voor wat uren, is dit mogelijk met de huidige omstandigheden of niet?
Wij zijn van plan om een aantal keren onderweg te stoppen om enkele uren te rusten en wij hebben dit de vorige keer ook gedaan.

Sent from my Lenovo TB-X704F using Tapatalk

Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Riis » di 13 jul 2021, 16:33

Ja, dat heb ik zelf in Hongarije gedaan. 4,5 uur geslapen in de auto, en we hebben een plek gekozen waar ook veel andere auto's op de parkeerplaats stonden die sliepen. Het was wel de 3e plek waar we stopten in Hongarije, die stations 2 ervoor voelden we ons totaal niet veilig: Donker station, smerig, veel duistere figuren die naar je toe komen om telefoons, zonnebrillen en andere (gestolen) troep te verkopen. Echt geen pretje om daar tussen te staan.

Kroatië is ook een alternatief, wel iets duurder (tunnel tol in Oostenrijk en tolwegen in Kroatië), maar wel 50 kilometer korter ;)
En je hebt weer een extra 'niet-Schengen' land waar je doorheen moet (al zal dat met de corona perikelen niet zoveel uitmaken).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Coen Tunnel » di 13 jul 2021, 16:40

Riis schreef: di 13 jul 2021, 16:33Kroatië is ook een alternatief, wel iets duurder (tunnel tol in Oostenrijk en tolwegen in Kroatië), maar wel 50 kilometer korter ;)
En je hebt weer een extra 'niet-Schengen' land waar je doorheen moet (al zal dat met de corona perikelen niet zoveel uitmaken).
En een Sloveens tolvignet. Maar afgezien daarvan is op drukke dagen de extra grensovergang het grootste probleem.

Vooral een alternatief voor verkeer dat toch al over de Duitse A3 rijdt. Reizigers uit het noorden Nederland zijn richting Servië en verder (dus ook naar Turkije) zelfs sneller via Hannover, Dresden, Praag en Bratislava. Prima route die ik al twee keer genomen heb.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » di 13 jul 2021, 21:03

Riis schreef:Ja, dat heb ik zelf in Hongarije gedaan. 4,5 uur geslapen in de auto, en we hebben een plek gekozen waar ook veel andere auto's op de parkeerplaats stonden die sliepen. Het was wel de 3e plek waar we stopten in Hongarije, die stations 2 ervoor voelden we ons totaal niet veilig: Donker station, smerig, veel duistere figuren die naar je toe komen om telefoons, zonnebrillen en andere (gestolen) troep te verkopen. Echt geen pretje om daar tussen te staan.

Kroatië is ook een alternatief, wel iets duurder (tunnel tol in Oostenrijk en tolwegen in Kroatië), maar wel 50 kilometer korter ;)
En je hebt weer een extra 'niet-Schengen' land waar je doorheen moet (al zal dat met de corona perikelen niet zoveel uitmaken).
Oke, bedankt voor uw hulp.
Wij hebben ook verkopers gehad die telefoons probeerden te verkopen langs de snelweg in Hongarije en vooral ook bedelaars op grensovergangen.

Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Riis » wo 14 jul 2021, 7:54

Coen Tunnel schreef: di 13 jul 2021, 16:40 En een Sloveens tolvignet. Maar afgezien daarvan is op drukke dagen de extra grensovergang het grootste probleem.
Ja dat is waar, maar dan heb je weer geen Hongaars vignet nodig :)
Vooral een alternatief voor verkeer dat toch al over de Duitse A3 rijdt. Reizigers uit het noorden Nederland zijn richting Servië en verder (dus ook naar Turkije) zelfs sneller via Hannover, Dresden, Praag en Bratislava. Prima route die ik al twee keer genomen heb.
Deze route vind ik ook erg fijn, en gewoon vanuit de Randstad was het nog steeds de moeite. Vond het ook een erg prettige route, vooral in Duitsland leek het een stuk relaxter, en Tsjechië was ook erg goed door te komen. Uiteindelijk ging ik vlak voor de Servische grens naar Roemenië maar tot op dat punt is het een vergelijkbare route voor de Turkije-gangers.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door exroosje » wo 14 jul 2021, 10:24

Zo'n reis naar Turkije over land gaat toch al mis als er maar 1 land onderweg een max 48 uur oude Corona test vereist. ? Al is transit meestal wat makkelijker.... Hoe zit het met Turkije zelf?

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Riis » do 15 jul 2021, 11:11

exroosje schreef: wo 14 jul 2021, 10:24 Zo'n reis naar Turkije over land gaat toch al mis als er maar 1 land onderweg een max 48 uur oude Corona test vereist. ? Al is transit meestal wat makkelijker.... Hoe zit het met Turkije zelf?
Dat is nog wel te doen. Ik heb vrijdagmiddag een test gedaan, zaterdagochtend vertrokken, zaterdagmiddag het resultaat binnen en zondagmiddag bij de Bulgaarse grens om het resultaat te laten zien, dus de test was minder dan 24 uur oud zelfs.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door mvalkenburg » do 15 jul 2021, 11:39

De 48 uur gaat in na afname van de test, niet na ontvangst van het resultaat.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » do 15 jul 2021, 13:02

Bij de reisadvies voor Bulgarije staat dat een QR-Code niet voldoende is en dat wij ook de testbewijs uit moeten printen als wij Bulgarije in willen reizen.
Geldt dit ook voor transitreizigers?
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door T-hijs » do 15 jul 2021, 17:24

^^
In hetzelfde reisadvies staat dat transitreizigers zijn uitgezonderd van de testplicht:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » do 15 jul 2021, 17:39

Oke, bedankt
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Coen Tunnel » do 15 jul 2021, 18:05

Riis schreef: do 15 jul 2021, 11:11
exroosje schreef: wo 14 jul 2021, 10:24 Zo'n reis naar Turkije over land gaat toch al mis als er maar 1 land onderweg een max 48 uur oude Corona test vereist. ? Al is transit meestal wat makkelijker.... Hoe zit het met Turkije zelf?
Dat is nog wel te doen. Ik heb vrijdagmiddag een test gedaan, zaterdagochtend vertrokken, zaterdagmiddag het resultaat binnen en zondagmiddag bij de Bulgaarse grens om het resultaat te laten zien, dus de test was minder dan 24 uur oud zelfs.
De tijd wordt gerekend vanaf het moment dat de test is afgenomen, niet vanaf het moment dat je het resultaat ontvangt.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » do 12 aug 2021, 10:59

Wij gaan op 20 augustus terugrijden naar huis en omdat de A6 (Bulgarije) nog niet helemaal af is en de omleidingsroute een drama was hebben wij besloten om via Griekenland en Noord-Macedonië terug te rijden.
Maar ik heb gelezen dat voor Griekenland een Passenger Locator Form nodig is, maar geldt dit ook voor transit reizigers?
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door T-hijs » do 12 aug 2021, 11:07

^^
Kijk even op https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies ; daar vind je alle informatie die je nodig hebt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Passat_tdi
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 1:11
Locatie: Tegelen

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Passat_tdi » do 12 aug 2021, 12:06

Worldroadsking236 schreef: do 12 aug 2021, 10:59 Wij gaan op 20 augustus terugrijden naar huis en omdat de A6 (Bulgarije) nog niet helemaal af is en de omleidingsroute een drama was hebben wij besloten om via Griekenland en Noord-Macedonië terug te rijden.
Maar ik heb gelezen dat voor Griekenland een Passenger Locator Form nodig is, maar geldt dit ook voor transit reizigers?
Is het stukje na de grensovergang echt zo slecht? Er zijn ook genoeg mensen die aangeven dat het er idd slecht bij ligt, maar dat het slechts om een paar kilometer gaat. Jij hebt dit echt anders ervaren?

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » do 12 aug 2021, 15:38

T-hijs schreef:^^
Kijk even op https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies ; daar vind je alle informatie die je nodig hebt.
Bedankt
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Plaats reactie