[F] Bruggen over de Rhône

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[F] Bruggen over de Rhône

Bericht door Chris » vr 09 jul 2021, 19:13

Ik heb twee weken geleden een reis gemaakt over de ex-N86, de voormalige route nationale die over de westoever van de Rhône verliep. Hierbij heb ik alle interessante bruggen op de foto gezet, veelal de historische hangbruggen.

Naar aanleiding hiervan zal ik dit artikel geleidelijk gaan vullen: Lijst van bruggen over de Rhône

De eerste brug die ik bezocht heb is de Pont de Condrieu.

Deze brug dateert van 1935 en verving een oudere brug uit 1833. De huidige brug lijkt erg veel op de eerste brug en is een hangbrug van 200 meter lengte met één centrale pyloon. Sinds 2020 is er een gewichtsbeperking van 19 ton omdat de tuikabels in slechtere conditie raakten. Een grote renovatie is de komende jaren gepland.

Afbeelding
Pont de Condrieu 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Condrieu 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Condrieu 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Condrieu 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Condrieu 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Condrieu 08 by European Roads, on Flickr

Km357
2x2 autosnelweg

Re: [F] Bruggen over de Rhône

Bericht door Km357 » vr 09 jul 2021, 19:20

De N86 is ook gewoon leuk om doen, je geraakt niet vooruit, maar ze is wel heel typisch Frans en authentiek gebleven. En in ieder dorp vind je wel een terras om iets te drinken of te eten. Het verschil met de N7 is groot en met de A7 nog groter, want je komt eigenlijk geen grote stad door, Tournon of Pont St-Esprit daargelaten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 jul 2021, 11:08

Op de N86 krijg je wel de authentieke Franse ervaring. Er liggen ook geen grote plaatsen op de route, maar wel heel erg veel dorpjes, alleen al tussen Vienne en Valence passeer je door zo'n 30 bebouwde kommen. Op dit traject rij je meer binnen dan buiten de bebouwde kom. Zuidelijker liggen de dorpen wel wat verder uit elkaar. De dorpen variëren van lelijk tot best wel mooi, bijvoorbeeld Tournon, La Voultre, Bourg-Saint-Andéol en Pont-Saint-Esprit zijn best mooie historische plaatsen.

Er zijn ook maar heel weinig rondwegen. Op sommige plekken passeer je wel meer door de rand dan door de kern, maar echte rondwegen zijn er amper. Alleen Mauves, Le Teil en Bourg-Saint-Andéol hebben een rondweg.

Valence is maar weinig op de westoever uitgebreid, er zijn hier wel wat dorpen aan elkaar gegroeid maar geen dichtbebouwde kern. Lange tijd was er ook maar één brug over de Rhône ondanks dat Valence best wel een grote plaats is. Dit komt denk ook omdat er geen oost-westverkeer van betekenis is.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 10 jul 2021, 13:15

Er ligt nu wel een flinke nieuwe brug aan de zuidkant van Valence. Al sluit die niet echt lekker aan op de rest van het wegennet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 jul 2021, 11:49

De volgende brug is de Pont de Serrières. Dit is de enige wegverbinding tussen de departementen Ardèche en Isère.

De huidige brug dateert van 1933 en verving een brug uit 1828. De brug werd in 1944 door het Duitse leger verwoest en is in 1951 hersteld. In 1972 brak één van de hangkabels, waarna een tijdelijke baileybrug is aangelegd tot de brug hersteld werd in 1975.

De brug heeft een overspanning van 185 meter. Het was tot 2006 onderdeel van de N82. Het is één van de weinige bruggen die een grotere betekenis heeft voor oost-westverkeer, omdat de D820 / D1082 de verbinding vormt tussen Annonay en de A7.

Afbeelding
Pont de Serrières-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Serrières-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Serrières-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Serrières-10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Serrières-11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Serrières-12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Serrières-14 by European Roads, on Flickr

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 11 jul 2021, 18:24

Smaakvol ingerichte 'landing' van de brugkabels. Ze kunnen het wel in Frankrijk :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 14 jul 2021, 14:06

Mij valt op hoe breed de Rhone daar is. Ik weet dat de rivier ten zuiden van Lyon goed bevaarbaar is, maar gebeurt dat ook? Binnenvaartverkeer? Of enkel pleziervaart?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 jul 2021, 14:13

Zuidelijk van Lyon zijn aardig grote schepen die over de rivier kunnen. Het is kennelijk CEMT klasse V. Er zijn 12 sluizen.

Maar mijn indruk was niet dat er drukke scheepvaart is. Ik ben bij tig bruggen geweest over een afstand van 150 kilometer en heb geen enkel binnenvaartschip gezien.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 14 jul 2021, 14:23

^^ De haven van Lyon verwerkt 80.000 TEU containers per jaar: http://lyon-terminal.fr/#statistiques

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 jul 2021, 17:14

De sluizen zijn 190x11; doorvaarthoogte 6,3 m en drempeldiepte 3 m.
Lijkt me voldoende voor de beroepsvaart. Die kunnen via een kanaal naar Sete varen. Marseille is niet bereikbaar voor de binnenvaart na het instorten van de Rovetunnel: https://en.wikipedia.org/wiki/Rove_Tunnel

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 14 jul 2021, 17:25

Nooit geweten dat kanalen net zoals wegen weleens door tunnels lopen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 14 jul 2021, 17:27

^^ Het Canal de Bourgogne had zelfs lange tijd de langste tunnel ter wereld.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 14 jul 2021, 18:16

Chris schreef: wo 14 jul 2021, 14:13 Maar mijn indruk was niet dat er drukke scheepvaart is.
Die indruk heb ik ook niet. Ik heb twee jaar geleden regelmatig het stuk N7 tussen Saint-Vallier en Tain-l'Hermitage gereden, maar zo veel vaart er niet. Niet in vergelijking met de Maas bij Rotterdam.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 jul 2021, 19:26

^^ In vergelijking met de Maas in Rotterdam zal zo ongeveer alles schril afsteken. Maar je kunt wel zeggen dat de Rhône niet in de buurt komt van Rijn en Maas als scheepvaartrivieren, terwijl bijvoorbeeld ook de binnenhaven van Parijs op een tonnage komt dat een paar keer hoger is dan de binnenhaven van Lyon.

Ik kwam onderstaand plaatje tegen van de volumes op de grote waterwegen van Europa (bron: Centrale Rijnvaartcommissie). Dat geeft de verhoudingen tussen die rivieren wel aan. Buiten de Benelux-waterwegen en Duitsland en wat Noord-Frans achterland van beide praat je over de Donau, de Seine en nauwelijks meer. De Rhône-Saône mag daar nog met een heel dun lijntje naast staan op de kaart.

Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 14 jul 2021, 20:54

^^ Er zijn wel plannen geweest om het Rijn-Rhônekanaal uit te bouwen. Met overslag in de Provence zou dat dan een snellere en goedkopere verbinding tussen Zuid-Duitsland en het Suezkanaal opleveren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 jul 2021, 8:05

De hele spitsenvaart is niet meegenomen in het kaartje; alle kanalen en rivieren die voor deze kleine beroepsvaart geschikt zijn ontbreken op het kaartje. :o

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 16 jul 2021, 8:29

^^ Dan zullen die niet minimaal 1 miljard tonkilometer per jaar aan goederen vervoeren.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 jul 2021, 19:27

Ik stond op de camping in Saint-Pierre-de-Bœuf. Dan krijg je een A4-tje met info over de camping. En waarschuwingen bij bosbranden, overstromingen, etc. En ook over 'nucleaire gevaren'. Dat had ik nog niet eerder gezien op een camping. Blijkt dus dat de camping op 2 kilometer afstand van de kerncentrale Saint-Alban staat. Ik ben er 's avonds nog even heen gelopen. Op Street View en satellietbeelden is de kerncentrale geblurred.

Afbeelding
Saint-Alban Nuclear Power Plant 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Saint-Alban Nuclear Power Plant 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Saint-Alban Nuclear Power Plant 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Saint-Alban Nuclear Power Plant 06 by European Roads, on Flickr

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jul 2021, 20:40

Erg zorgvuldig is het blurren niet :lol:
https://goo.gl/maps/3HwNwBB1aSqE5XAF6

En wat een enorm ruim opgezette in-/uitrit :o
https://goo.gl/maps/K8BAVbwxTccbm3PR8
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 jul 2021, 3:25

Geen problemen met de Gendarmerie gehad, Chris? ;)

Volgens mij is in Frankrijk het fotograferen van militaire en andere gevoelige objecten, zoals kerncentrales, waarvan je er daar overigens tientallen hebt, verboden.
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 18 jul 2021, 9:22

Waarom zou je problemen kunnen verwachten als je aan de overkant van de rivier fotografeert?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 jul 2021, 10:36

^^ Je maakt foto's van een "gevoelig object", of beter misschien: "veiligheidsobject". Het maakt daarbij niet uit waar je staat, vlakbij of wat verder weg. Je maakt er foto's van, wat in sommige landen tot problemen kan leiden.

Denk bijvoorbeeld ook aan grensovergangen, vliegvelden en dergelijke. Sommige landen stellen het fotograferen of filmen daarvan niet op prijs.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jul 2021, 11:07

^^ Ook op Schiphol staat volgens mij nog altijd aangegeven dat je bij de grenscontrole en security geen foto's mag maken.

Kerncentrales zijn inderdaad gevoelige objecten. Ik heb ooit het geluk gehad de centrale van Saint-Laurent-des-Eaux te mogen bezoeken, maar foto's maken in de centrale of op het terrein was uiteraard niet toegestaan.

Ik ben ook wel eens langs de centrale van Cattenom gereden. Je mag gewoon over de weg langs de centrale, maar er geldt daar wel een fotografeer- en filmverbod en dat staat ook duidelijk aangegeven.

In andere landen zijn de regels soms strenger en kun je in de problemen komen bij het maken van foto's van o.a. elektriciteitscentrales, vliegvelden, vliegtuigen, grensovergangen, regeringsgebouwen, legerbases, treinstations, treinen, olieraffinaderijen en olieopslagen, bruggen, tunnels en andere cruciale infrastructuur.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 18 jul 2021, 11:10

Jullie vertellen me niks nieuws, maar in hoeverre krijg je achteraf problemen als je ter plekke niet bent aangesproken door de politie?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 jul 2021, 12:20

^^ Geen? ;)

Zo'n fotografeer- en filmverbod is een mooi voorbeeld van een verbod waarbij je op heterdaad betrapt moet worden. Die kans kan groter zijn naarmate de beveiliging van zo'n object strenger is. Er kan worden geëist dat je je opnamen wist, dat is niet ongebruikelijk. Eventueel kun je vervolgd worden voor het overtreden van een duidelijk aangegeven fotografeer- en filmverbod. Dat kan een boete opleveren. In andere landen, zeker die met dictatoriale trekjes, kun je ook een tijdje in de cel worden gegooid wegens "spionage".

In Frankrijk, gezien de ligging in Europa en het EU lidmaatschap, zal het denk ik blijven bij de eis van het wissen van de opnamen. Eventueel met een boete.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 jul 2021, 21:04

De volgende is de Pont d'Andance. Het wordt genoemd als één van de oudste nog in gebruik zijnde bruggen in Frankrijk, gebouwd in of net na 1827 (exacte gegevens zijn niet meer bekend). De brug is 186 meter lang en heeft twee overspanningen van 90 meter.

De brug is niet opgeblazen tijdens de Tweede Wereldoorlog maar stortte in 1945 wel deels in na problemen met de hangkabels. In 1946 is dit weer hersteld, dus het was geen grote schade, elders zie je dat herstel van oorlogsschade vaak langer duurde.

Er waren in de jaren '60 plannen voor een nieuwe brug maar dit is uiteindelijk niet uitgevoerd. De brug heeft een slechts 4,4 meter breed brugdek en heeft geen voetpaden. Er is een gewichtslimiet van 7,5 ton. Na het instorten van de brug in Mirepoix (Tarn) in 2019 is besloten om hier een breedtesluis aan te leggen zodat er geen vrachtwagens meer overheen kunnen die de gewichtslimiet negeren.

Afbeelding
Pont d'Andance 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont d'Andance 06 by European Roads, on Flickr

Hoogwater (crue). Vanwege de stuwen en dammen in de Rhône komt dergelijk hoog water kennelijk niet meer voor.
Afbeelding
Pont d'Andance 10 by European Roads, on Flickr

De ex-N86 in Andance. Ik vond het dorp wat verwaarloosd.
Afbeelding
Pont d'Andance 11 by European Roads, on Flickr

De breedtesluis.
Afbeelding
Pont d'Andance 12 by European Roads, on Flickr

Het einde van Ardèche. Aan de overkant ligt Drôme.
Afbeelding
Pont d'Andance 14 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 jul 2021, 15:31

Vervolgens afgezakt naar de bruggen tussen Tournon-sur-Rhône en Tain-l'Hermitage. De eerste brug op deze locatie, de Passerelle Marc Seguin, was de eerste grotere hangbrug in Frankrijk en continentaal Europa in 1825. De huidige voetgangersbrug dateert van 1849. De verkeersbrug dateert van 1958.

Tussen 1849 en 1958 waren er dus twee bruggen over de Rhône, tussen 1958 en 1965 kortstondig drie, waarna de oorspronkelijke brug uit 1825 helaas gesloopt werd.

Foto uit de 19e eeuw:
Afbeelding

Voordat de huidige moderne Pont Gustave Toursier werd aangelegd nam de brug uit 1849 het algemene verkeer op zich, maar hier mocht alleen licht verkeer van gebruik maken. Pas in 1958 was er een moderne wegbrug tussen deze toch niet geheel onbelangrijke plaatsen. Bij Tain-l'Hermitage is ook de aansluiting op de A7, dus deze brug heeft een behoorlijke betekenis voor regionaal verkeer, het is ook één van de drukste bruggen over de Rhône met 25.000 voertuigen per dag.

De brug was tussen 1978 en 2006 onderdeel van de N95, die slechts 2 kilometer lang was tussen de N7 in Tain-l'Hermitage en de N86 in Tournon-sur-Rhône. Sinds 2006 is het de D95, de brug is toen overgedragen naar de departementen, 50/50 Ardèche en Drôme.

De Pont Gustave Toursier. Deze heeft een overspanning van 140 meter en dateert dus van 1958.
Afbeelding
Pont Gustave Toursier 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont Gustave Toursier 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont Gustave Toursier 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont Gustave Toursier 09 by European Roads, on Flickr

De Passerelle Marc Seguin uit 1849:
Afbeelding
Passerelle Marc-Seguin 02 by European Roads, on Flickr

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 27 jul 2021, 16:41

Twee jaar geleden over deze brug gereden om naar Boucieu-le-Roi te gaan voor de Vélorail. Een mooi stukje rijden 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 aug 2021, 15:13

De volgende brug die ik bezocht was de Pont Frédéric-Mistral in Valence. Deze brug is eigenlijk niet zo bijzonder en ik koos hem ook vooral vanwege het uitzicht op de A7.

De Pont Frédéric-Mistral is een stalen liggerbrug uit 1966. Het is de vierde brug op deze locatie.

De eerste brug opende in 1833 en was en hangbrug naar het ontwerp van de hangbrug in Tournon. Indertijd was deze techniek nog erg nieuw.
Afbeelding

In 1905 werd de brug vervangen door een stenen boogbrug. Deze boogbrug werd in 1940 en 1944 opgeblazen en is daarna niet meer definitief hersteld.
Afbeelding

In 1949 werd een tijdelijke hangbrug op de locatie van de brug uit 1833 in gebruik genomen. Het is onduidelijk in hoeverre hier gemotoriseerd verkeer overheen kon. Men spreekt van een provisorische voetgangersbrug maar ik kan mij ook niet voorstellen dat er tot 1966 geen enkele wegbrug bij Valence was. Misschien konden alleen auto's er overheen.

De tijdelijke brug (1949-1966):
Afbeelding

De huidge stalen brug is op 7 december 1966 opengesteld voor het verkeer. Het was tot 2004 de enige wegbrug bij Valence, tot de zuidelijke rondweg werd geopend die ook een brug over de Rhône had.

Afbeelding
Pont Frédéric-Mistral 01 by European Roads, on Flickr

De overspanning bedraagt 100 meter.
Afbeelding
Pont Frédéric-Mistral 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont Frédéric-Mistral 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont Frédéric-Mistral 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont Frédéric-Mistral 06 by European Roads, on Flickr

waldo79