Afbeelding

Nieuwe stijl komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Willem » vr 16 jul 2021, 20:41

Nieuwe onofficiele versie van een kombord. De variant "einde kom" is zo erg onduidelijk.
Overigens was het mooier geweest om dat silhouet gewoon in wit op blauw weer te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 16 jul 2021, 20:51

Wat een gedrocht.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 16 jul 2021, 21:00

Misschien tijd om bij de wegbeheerders mensen aan te nemen met kennis van zaken die gewoon doen wat ze moeten doen... Waarom moet dit in vredesnaam zo, welke mafkees bedenkt dit en welke gek keurt zoiets goed?... :wall:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 jul 2021, 21:08

Vooral de laatste vraag is zeer relevant

Juridische status: 0 (met name dat einde kombord)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 16 jul 2021, 21:14

Ik zou dat silhouet in wit op blauw juist het standaard kombord willen maken (juridische functie), met daaronder of daarboven de plaatsnaam op een apart bord(deel) (bewegwijzeringsfunctie).

Bij het jatten van de meer gewilde naamborden blijft zodoende het juridische kombord hangen en geldig.

Bovendien kun je op deze manier eventueel ook onderscheid maken tussen plaatsen met en zonder kom door alleen het juridische bord toe te voegen of weg te laten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 16 jul 2021, 22:09

^^ Zo doen ze dat in Polen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 16 jul 2021, 23:06

Houd je vast, dit gaat de standaard worden vanwege ISA. Dat systeem kan de Nederlandse komborden niet lezen dus is dat nieuwe symbool nodig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 17 jul 2021, 0:26

Prima, maar dat einde-kombord lijkt me niet rechtsgeldig toch? Of is er laatst weer een wijziging geweest aan het RVV?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 17 jul 2021, 1:17

Wouter N14 schreef: vr 16 jul 2021, 23:06 Houd je vast, dit gaat de standaard worden vanwege ISA. Dat systeem kan de Nederlandse komborden niet lezen dus is dat nieuwe symbool nodig.
Moet dat dan niet NZISA worden? Waarbij de N en Z voor 'niet' en 'zo' staan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jul 2021, 11:05

mavas schreef: za 17 jul 2021, 0:26 Prima, maar dat einde-kombord lijkt me niet rechtsgeldig toch? Of is er laatst weer een wijziging geweest aan het RVV?
We gaan natuurlijk eerst iets halfslachtig uitrollen en daar nauwelijks over communiceren. Pas als iedereen er z'n eigen draai aan heeft gegeven wordt er misschien iets vastgelegd. Zo gaat het ook al een tijd met het verkeersbord voor een oplaadplaats.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 17 jul 2021, 12:00

Kaaiman schreef: vr 16 jul 2021, 21:14 Ik zou dat silhouet in wit op blauw juist het standaard kombord willen maken (juridische functie), met daaronder of daarboven de plaatsnaam op een apart bord(deel) (bewegwijzeringsfunctie).

Bij het jatten van de meer gewilde naamborden blijft zodoende het juridische kombord hangen en geldig.

Bovendien kun je op deze manier eventueel ook onderscheid maken tussen plaatsen met en zonder kom door alleen het juridische bord toe te voegen of weg te laten.
Dit. En dit is ook handig zodat er alleen maar borden bij hoeven te worden gehangen en niet volledig vervangen. Lijkt qua duurzaamheid laaghangend fruit...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 17 jul 2021, 13:30

Wouter N14 schreef: za 17 jul 2021, 11:05
mavas schreef: za 17 jul 2021, 0:26 Prima, maar dat einde-kombord lijkt me niet rechtsgeldig toch? Of is er laatst weer een wijziging geweest aan het RVV?
We gaan natuurlijk eerst iets halfslachtig uitrollen en daar nauwelijks over communiceren. Pas als iedereen er z'n eigen draai aan heeft gegeven wordt er misschien iets vastgelegd. Zo gaat het ook al een tijd met het verkeersbord voor een oplaadplaats.
Het is nog in testfase. Dit is nog lang niet de definitieve versie, er kan nog genoeg aan gesleuteld worden. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jul 2021, 14:26

Via schreef: za 17 jul 2021, 12:00
Kaaiman schreef: vr 16 jul 2021, 21:14 Ik zou dat silhouet in wit op blauw juist het standaard kombord willen maken (juridische functie), met daaronder of daarboven de plaatsnaam op een apart bord(deel) (bewegwijzeringsfunctie).

Dit. En dit is ook handig zodat er alleen maar borden bij hoeven te worden gehangen en niet volledig vervangen. Lijkt qua duurzaamheid laaghangend fruit...
Het is toch veel makkelijker om dat nieuwe symbool als onderbord toe te voegen aan de bestaande komborden?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 17 jul 2021, 14:43

^^ Dan als bovenbord aub.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jul 2021, 15:00

Oh dat mag ook :)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jul 2021, 15:05

Een paar bronnen trouwens:
CROW "Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA) voor wegbeheerders": PDF
https://www.hrgroep.nl/Nieuws/NL_ISA.html
https://www.mobycon.nl/nieuws/zo-verand ... nze-wegen/
https://www.technieknederland.nl/nieuws ... rstechniek

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 17 jul 2021, 15:14

Vinny schreef: za 17 jul 2021, 13:30 Het is nog in testfase. Dit is nog lang niet de definitieve versie, er kan nog genoeg aan gesleuteld worden. :dyn_hyp:
Oh, ik zie het er nog wel van komen dat elk dorp een eigen symbool eist. Want niet elk dorp heeft een kerk. Of een molen. Maar per dorp of stad moet natuurlijk wel een herkenbaar symbool hebben. De Euromast. De Domtoren. Een moskee. De lokale bierbrouwerij. En zo krijgt elk dorp haar eigen symbool. Weg eenduidigheid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 17 jul 2021, 15:59

Wouter N14 schreef: za 17 jul 2021, 14:26
Via schreef: za 17 jul 2021, 12:00

Het is toch veel makkelijker om dat nieuwe symbool als onderbord toe te voegen aan de bestaande komborden?
Dat is ook wat ik wilde zeggen. En dan liefst ook in wit op blauw.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jul 2021, 16:01

^^ Wit-blauw was een van de voorstellen uit die CROW-publicatie. Dat het toch zwart-wit is geworden zal wel betekenen dat dat voor ISA beter is...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 jul 2021, 16:08

^^ Dus ISA bepaalt hoe onze verkeersborden eruit moeten zien?

Welkom in de omgekeerde wereld. Techniek moet dienend zijn aan de praktijk en niet andersom. :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jul 2021, 16:09

^^ Uiteindelijk is alles dienend aan verkeersveiligheid handhaving controledrang :shutup:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 jul 2021, 16:15

^^ Als de overheid vanwege ISA miljoenen aan opbrengsten gaat mislopen omdat er geen bekeuringen vanwege snelheidsoverschrijdingen meer worden uitgeschreven ben ik toch benieuwd wat er nog overblijft van het beleid rondom "verkeersveiligheid".

Oh ja, ISA maakt het mogelijk om een standaard Vmax van 15 bibeko en 30 bubeko mogelijk te maken. :duck:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 17 jul 2021, 20:06

Wouter N14 schreef: za 17 jul 2021, 15:05 Een paar bronnen trouwens:
CROW "Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA) voor wegbeheerders": PDF
https://www.hrgroep.nl/Nieuws/NL_ISA.html
https://www.mobycon.nl/nieuws/zo-verand ... nze-wegen/
https://www.technieknederland.nl/nieuws ... rstechniek
Op basis van deze bronnen snap ik trouwens niets meer van de reden van dat symbool. In de uitzonderlijke gevallen dat er geen :zone-30: onder het kombord hangt kun je toch gewoon net als vroeger een :A1-50: ophangen? Dat snapt het systeem toch ook?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 17 jul 2021, 20:46

Ivoren toren roept zijn ridder terug!
Dat snapt het systeem toch ook?
Dan moet je gewoon QR-codes naast of onder het bord toevoegen. Of gewoon ervoor zorgen dat de database actueel is en openbaar toegankelijk. Want dan hóeft het algoritme geen bord te herkennen dan wéét het dat het er staat. :idea:

Maar ja dan moeten wegbeheerders gaan samenwerken, moeite doen en extra geld uitgeven. Dus dan wordt snel naar iets simpels gekeken zoals dit.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jul 2021, 20:52

Waarom heeft ISA überhaupt een 100 jaar oud fenomeen als een verkeersbord nodig? Je zou zeggen dat het toch ook op basis van GPS moet kunnen :s

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 17 jul 2021, 21:26

^^^ dan moet de GPS data dus 100% accuraat zijn, ook bij (tijdelijke) wegwerkzaamheden.. of bij matrixborden tijdens een incident (okay, dan ga ik ervan uit dat ISA wél daarop geprogrammeerd zal zijn, dus ook 'de hoogte in kan waarnemen'.. ;) )

Ik lees dat ISA dus uitschakelbaar moet zijn én overruled kan / moet kunnen worden.. Welke bestuurder zal haptische feedback overrulen door intrappen van het gaspedaal?

Ik verwacht nu al testvideo's volgend jaar zomer waarin 'geklaagd' zal worden over het telkens moeten uitschakelen van ISA. :woop:

Autofabrikanten zullen wel een 'xtra' faceliftje doen om zo onder nieuwe homologatie uit te komen en daarmee nog 2 jaar lang ISA loos te mogen leveren.
Volvo niet, want dat is toch al wel pro-snelheid minderen..

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 jul 2021, 8:27

Het kan allemaal wel maar dan heb je dus vrij zware navigatiesoftware nodig, die bovendien regelmatig (of het liefst 'on air') wordt bijgewerkt. Dat is dus vrijwel niet te doen; en een klein foutje kan grote gevolgen hebben. Simpel de maximumsnelheid per wegvak instellen is beter; dat doen de meeste apparaten ook wel; maar dan moet je de eindverantwoordelijkheid nog steeds bij de weggebruiker leggen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 18 jul 2021, 10:48

Durashift schreef: za 17 jul 2021, 21:26 ^^^ dan moet de GPS data dus 100% accuraat zijn, ook bij (tijdelijke) wegwerkzaamheden.. of bij matrixborden tijdens een incident (okay, dan ga ik ervan uit dat ISA wél daarop geprogrammeerd zal zijn, dus ook 'de hoogte in kan waarnemen'.. ;) )
Niet alleen de data moet 100% accuraat zijn, ook de positiebepaling moet ten alle tijden gegarandeerd zodanig goed zijn dat het niet voor kan komen dat het ding denkt dat je je op een weg parallel aan de snelweg in de zone 60 bevindt...
Wat dat betreft vind ik het een levensgevaarlijke ontwikkeling dat we alles in handen leggen van techniek die daar naar mijn idee nog niet voldoende robuust voor is.

Ik lees dat ISA dus uitschakelbaar moet zijn én overruled kan / moet kunnen worden.. Welke bestuurder zal haptische feedback overrulen door intrappen van het gaspedaal?
:mrgreen: Zou je zo'n actuator er niet gewoon uit kunnen halen en desnoods faken met een weerstand ofzo? Of gewoon een Richtgeschwindigkeit 130 bord uitprinten, lamineren en voor de camera hangen of iets dergelijks?

Edit: En deze waanzin heeft nog een keerzijde. Straks rijdt iedereen exact de snelheidslimiet door dat ISA verhaal. Krijg je nog erger het gekl**t en gehannes wat je nu ook al bij trajectcontroles ziet. Niemand wil er ook maar 1 km/h onder rijden waardoor alles als idioten naast elkaar blijft rijden en een beetje fatsoenlijk inhalen, invoegen en uitvoegen lastig gaat worden zonder mensen te snijden en weg te drukken... Dan houden mensen zich misschien iets beter aan de snelheid maar ik kan me niet voorstellen dat men daar nou echt iets mee oplost.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 18 jul 2021, 11:32

^^ Dat laatste inderdaad, maar ik voorzie ook een andere bijwerking. Omdat dat ding je toch niet harder laat rijden, kan je ook krijgen dat mensen gewoon stug door blijven gassen en (nog) minder vaak hun snelheid zullen verlagen bij bijzondere omstandigheden of gevaarlijke situaties.

Overigens wordt ISA ingevoerd bij nieuwe auto's met nieuwe typegoedkeuring, dus voordat het effect in de praktijk merkbaar zal zijn, zijn we járen verder. Ook dat doet mij dus twijfelen aan het beoogde effect :roll:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 18 jul 2021, 13:17

Wouter N14 schreef: zo 18 jul 2021, 11:32 (..)

Overigens wordt ISA ingevoerd bij nieuwe auto's met nieuwe typegoedkeuring, dus voordat het effect in de praktijk merkbaar zal zijn, zijn we járen verder. Ook dat doet mij dus twijfelen aan het beoogde effect :roll:
Dat is de eerste twee jaar. Vanaf juli 2024 dient het verlicht aanwezig te zijn bij de eerste (tenaam) registratie van het voertuig.
Waarbij je dan dus een effect krijgt van voertuigen waarvoor het niet lonend is om dit systeem nog op aan te sluiten, vervroegd van de EU markt gehaald worden, verwacht ik.

Het systeem moet te overrulen zijn door de gebruiker.
Alleen, het zal wel weer zo gebouwd worden dat de cruise controle niet inschakelbaar is op 108 km/h in de TC op de A2.. :roll: en dat een bestuurder dit dus handmatig zal moeten doen.. bij de effecten die duikgek89 beschrijft.