TomTom

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: TomTom

Bericht door Durashift » wo 07 aug 2019, 21:52

Okay, dank voor het inzicht.

Naar mijn idee is het een 'vast' gegeven totdat de gemeente besluit dat gebied op de schop te nemen. De camera auto's van de kaartenfirma's rijden daar ook, denk ik dan. Die kunnen toch ook 'zien' dat het een uitgangsplek betreft.. :?:

Anyway, ik zal mijn verwachtingen bijstellen. :D

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 07 aug 2019, 22:38

De TomTom ziet de beklinkerde straat aan de zijkant van mijn appartement ook als doorgaande weg (het heeft wel een straatnaam), maar ik denk dat mijn auto niet zo gesteld is op de 10 traptreden aan het einde van die route.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 15 jan 2020, 23:42

Rijrichting: Zuidelijk.
Afgelopen maandagmorgen (+/- 7:45 uur) gestrand in een file op rijstroken 3 en 4 (richting afrit naar de A73 dus, ri Nijmegen)

Toen ik bij Bemmel / knp. Ressen de keuze had.. gaf de TT een vertraging van 3 minuten aan voor mijn bestemming in Beuningen. Ik koos dus rijden via de snelwegen ipv binnendoor via de A325 / Lent / Weurt.

Die drie minuten vertraging hield de TT vast.. ook al stond ik vrij stevig stil op de brug.. :?: :s (dik een half uur verloren. :( )
Pas op de zuidelijke oever van de Waal sprong de vertragingstijd naar de 8 minuten..

Ik vind dat ik 'aardig' gefopt ben door de TT. :evil: :?

Op rijstroken 1 en 2 reed het verkeer sneller.. Nu is er op de (nieuwe) brug geen sprake van een fysieke rijstrookscheiding, itt tot de gerenoveerde brug welke een middengeleider heeft (de oude oost/west scheiding dus). Op de TT ook duidelijk zichtbaar want de zuid/noord verbinding gaf netjes 2 gescheiden vertragingskleuren aan. (de oostelijke rijbaan was trager dan de westelijke, op de zuid-noord verbinding).

Mijn vraag dus: klopt mijn constatering dat de TT, door het ontbreken van de middengeleider op de noord/zuid verbinding.. geen goed onderscheid in snelheidsverschillen kan maken tussen de 2 hoofdstromen qua verkeersrichting?
Hierdoor zijn vertragingstijden niet reeël indien het verkeer niet over de gehele brug gelijkmatig rijd of stil staat.. toch?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 12 jul 2021, 11:13

Ik heb een TomTom in de aanbieding:

Afbeelding

Helemaal compleet, inclusief Nederlandstalige handleiding, houder en opbergtasje. Interesse? Stuur mij een PB. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 12 jul 2021, 11:35

Met zo'n goede recensie boven jouw bericht moet het helemaal goedkomen. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 18 jul 2021, 0:03

Tja, ik heb ook een oude TomTom. Doe je in deze tijd van Smartphone-apps i.c.m. Android Auto dus helemaal niets meer mee. En zo'n oude TomTom is waardeloos en onverkoopbaar, is mijn ervaring.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jul 2021, 0:15

Tja, lastig. Mijn prima Garmin navigatiesysteem met levenslange kaartupdates voor de hele wereld gaf vorig jaar na zo'n drie jaar ineens de geest. Ik dacht dat het aan de batterij lag, maar die vervangen hielp niet. Ik was van plan het ding te laten repareren, maar dat schoot er telkens bij in en inmiddels mis ik het ook nauwelijks. Waar ik echt navigatie nodig heb, gebruik ik wel mijn smartphone. Die smartphone-apps zijn een stuk beter dan enkele jaren geleden, die ontwikkeling staat natuurlijk ook niet stil.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 jul 2021, 10:44

Ik heb geprobeerd mijn oude TomTom eerst voor een zacht prijsje aan familie te slijten. Toen niemand reageerde bood ik 'm gratis aan. Geen reacties. Vervolgens gratis aangeboden aan collega's, ook geen reacties. Toen hier op het forum. Wederom geen reacties. :|

Hij gaat nu, te zijner tijd, naar de plaatselijke BCC waar een bak staat waar je klein elektronisch afval in kunt gooien. Dat wordt dan gerecycled.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 jul 2021, 10:46

Mijn auto heeft een in-car navigatiesysteem. Ik heb het volgens mij één keer gebruikt om het te proberen. Ik gebruik toch altijd Waze. Een TomTom heb ik ook nog liggen, volgens mij al wel 10 jaar niet meer gebruikt.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 jul 2021, 10:57

De ingebouwde navigatie van mijn nieuwe auto werkt perfect en maakt de TomTom dus overbodig. Ik gebruik het regelmatig. Zeer uitgebreid, Europa dekking, waarschuwt ook voor vertraging onderweg etc.

Enig nadeel van mijn ingebouwde navigatie is het updaten. Dat is vijf keer gratis, daarna moet je betalen. Het is ook niet iets wat je makkelijk zelf kunt doen. Het kan wel, maar het is heel omslachtig en tijdrovend waarbij de motor van de auto al die tijd, zeker een uur, moet blijven lopen om een lege accu te voorkomen. Gebruiksvriendelijk is dat updaten ook niet, in tegenstelling tot het dagelijks gebruik. Beter is het, en naar verluidt ook sneller, om het door een officiële Honda dealer te laten doen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 18 jul 2021, 12:15

Ik gebruik nog wel het ingebouwde navigatiesysteem totdat dat teveel verouderd raakt. Heb Android Auto achter de hand en Waze als alternatief.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 18 jul 2021, 12:20

Ik gebruik de mobiele versie van TomTom. Wekelijkse kaartupdates en over het algemeen heel erg accurate file-informatie en alternatieve routes. In een ventilatorklemmetje naast het stuur, zodat ik er ook vrijwel geen last van heb tijdens het rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 18 jul 2021, 12:46

Ik hoor alleen maar nadelige zaken in vergelijking met Waze. Of het nou Tom Tom, in-car of wat dan ook is.

De enige nadelen van Waze zijn dat het geen fietsroutes doet en dat het niet in mijn HUD te zien is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 18 jul 2021, 12:50

Hajo schreef:Ik heb geprobeerd mijn oude TomTom eerst voor een zacht prijsje aan familie te slijten. Toen niemand reageerde bood ik 'm gratis aan. Geen reacties. Vervolgens gratis aangeboden aan collega's, ook geen reacties. Toen hier op het forum. Wederom geen reacties. :|

Hij gaat nu, te zijner tijd, naar de plaatselijke BCC waar een bak staat waar je klein elektronisch afval in kunt gooien. Dat wordt dan gerecycled.
Marktplaats?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 18 jul 2021, 12:51

Attietattie schreef: zo 18 jul 2021, 12:46 Ik hoor alleen maar nadelige zaken in vergelijking met Waze. Of het nou Tom Tom, in-car of wat dan ook is.

De enige nadelen van Waze zijn dat het geen fietsroutes doet en dat het niet in mijn HUD te zien is.
Waze ook een tijdje geprobeerd, maar vond ik beduidend minder prettig werken. Kon sommige routes domweg niet genereren.
Zal ook wel iets persoonlijks zijn.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 jul 2021, 12:55

@ Kaaiman: Nee.

Ik heb begrepen dat dat ook niet echt helpt, er schijnt gewoon geen markt te zijn voor oude TomTom apparatuur. En bovendien heb ik geen zin om een account op Marktplaats aan te maken voor een hoogstwaarschijnlijk eenmalige poging om er iets te verkopen of weg te geven. ;)

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » zo 18 jul 2021, 12:56

Ik vind Waze ook niet fijn en gebruik liever Google Maps. Belangrijkste voordeel van Google Maps vind ik dat alternatieve routes zichtbaar zijn in het hoofdscherm met reistijdverschillen. Dat maakt het een stuk eenvoudiger zelf onderweg de afweging te maken tussen routes. Daarnaast vind ik Google Maps grafisch fijner.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 jul 2021, 13:01

Waze is grafisch inderdaad minder, een beetje een kleuterschoolkleurstelling vind ik.

Als je Google Maps in het Engels gebruikt dan krijg je bij elke instructie een vloedgolf aan bestemmingen en straatnamen (die vaak niet eens op borden staan). Ik gebruik Waze altijd met het geluid uit (behalve meldingen).

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 18 jul 2021, 14:26

paolie schreef: zo 18 jul 2021, 12:20 Ik gebruik de mobiele versie van TomTom. Wekelijkse kaartupdates en over het algemeen heel erg accurate file-informatie en alternatieve routes. In een ventilatorklemmetje naast het stuur, zodat ik er ook vrijwel geen last van heb tijdens het rijden.
Ik heb vorig jaar mijn oude OnePlus 3 omgetoverd tot TomTom met de TomTom-app en een andere app die het geluidsniveau instelt op basis van de snelheid die je rijdt. Telefoon ingeklemd op het dashboard, hotspot aan en rijden maar. Werkt perfect. :top:
SPOILER: TOON

Afbeelding
I'm average height... in Thailand.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 20 jul 2021, 10:35

Mijn ervaring is dat TomTom toch vaak accurater is dan Waze. Rond de A2 in Limburg vaak genoeg rare routes gehad, omdat de verkeersinformatie van Waze achterliep op de realiteit. En dan nog het verschil in het oppikken van vertragingen onderweg, en zeker in gebieden met minder Waze-gebruikers. In bijvoorbeeld Duitsland heb ik Waze wel gebruikt, maar files en afsluitingen waren toch duidelijk minder goed vertegenwoordigd dan met TomTom. Wellicht dat het ondertussen beter is, maar ik hou het bij m'n Tomtom voorlopig. Via AndroidAuto tegenwoordig ook prima te gebruiken, er is ook een gratis versie TomTom AmiGo (gratis want je betaald met je rijgegevens, niet offline beschikbaar en het heeft wel af en toe wat bugs).

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 20 jul 2021, 11:08

^^ Zelfs flitsers heeft m'n TomTom-app accuraat. Hij begon laatst te piepen en een paar 100 meter later stond inderdaad keurig een donker busje in de berm.
Eenmaal de grens over naar Duitsland, schakelt TomTom de flitsmeldingen automatisch uit (schijnbaar omdat het volgens Duitse wetgeving niet mag?). Hiervan krijg ik altijd een melding. Eenmaal Nederland weer in, krijg ik een melding dat het spul weer ingeschakeld is.
I'm average height... in Thailand.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 01 jun 2022, 13:58

Tomtom gaat binnenkort zijn digitale kaarten efficiënter en meer geautomatiseerd maken, waardoor er maar liefst 500 banen overbodig worden. Dat is 10% van het wereldwijde personeelsbestand.: https://tweakers.net/nieuws/197428/tomt ... banen.html
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » wo 29 jun 2022, 12:47

Onlangs zag ik op de Oldegaarde in Rotterdam deze camera auto met Pools kenteken van TomTom rijden. Is dit iets nieuws of gebeurd dat vaker? Voor mij was het de eerste keer dat ik zo'n auto zag rijden.
Afbeelding

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 02 jul 2022, 13:50

^^ vorig jaar eentje gespot in Maaseik. Dus ze rijden al wat langer rond ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 02 jul 2022, 18:22

Paar weken geleden nog gezien ja.