[N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Palance » do 17 jun 2021, 18:26

sven_engelen schreef: di 08 jun 2021, 22:25 Afbeelding
Ik interpreteer dit als:
Wildlands is open.
Dan is er snelheid (kun je snel naar binnen bij Wildlands?)
En bij de ingang is controle.

Ik kan hier namelijk niet uit opmaken dat dit 2 verschillende boodschappen zijn.

Waarom moet de informatie over Wildlands op zo’n DRIP?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 17 jun 2021, 19:25

Palance schreef: do 17 jun 2021, 18:26 Waarom moet de informatie over Wildlands op zo’n DRIP?
Omdat die financieel niet zo lekker gaan en gemeente Emmen er voor miljoenen inzit (en provincie Drenthe misschien ook wel). Dus elke reclame is welkom/nodig, vanuit de gemeente gezien.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 jun 2021, 19:28

Maar je kan er toch niet spontaan naartoe. Je zult toch op voorhand een tijdslot moeten boeken, en dan weet je al of je erheen kunt of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » do 17 jun 2021, 19:38

Daarnaast zijn wegbeheerders normaal heel voorzichtig met commerciële boodschappen op wegwijzers.
Ik heb 21 jaar geleden bij een evenement in Borger gewerkt (Gathering Stones) waarbij het ons wel gelukt is om gele borden langs de N34 te krijgen, dat was hoogst uitzonderlijk, maar het argument was dat daarmee het verkeer beter geleid kon worden. (Destijds waren we het enige evenement naast de TT die dat gelukt was, degene die het geregeld was daar zeer trots op)

Deze boodschap "Wildlands Open" heeft daar niets mee te maken. Sterker nog, ik vraag me af of het wel mag, het riekt naar overheidssteun. Volgens mij is er een richtlijn dat overheden voor zoiets een "commercieel tarief" moeten vragen, maar vervolgens moet het ook open staan voor iedereen die dat tarief kan betalen. En dat moet ie als wegbeheerder niet willen, voordat je de weekdeal van de hamburgergigant over 7km rechtsaf ziet staan.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » za 19 jun 2021, 11:02

Omdat ook de sluiting van het park een overheidsingrijpen was, mag je denk ik ook de heropening als overheid wel aangeven.
Andere (eerder gesloten) evenmentsterreinen zijn er niet in de buurt. De provincie zal niet snel andere verzoeken krijgen, want hoeveel drips heeft de provincie Drenthe ? 2 ?
De hamburgergigant was nooit dicht (voor afhaal).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

martien
stadsweg

Bericht door martien » wo 23 jun 2021, 15:40

Vinny schreef: wo 09 jun 2021, 12:29 Dan moet de aannemer gewoon het bord afdekken als de werkzaamheden klaar zijn!
Maar dat gebeurt tegenwoordig nauwelijks meer :geenlach:
Op de N366 bij Onstwedde wordt er aan de parallelweg gewerkt, er staat :J16: :A1-70: met als onderbord "ma-vr 07:00-17:00" 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021, 23:14

Dagblad van het Noorden: Hoe maak je de N34 veiliger? Rijd niet te langzaam om inhaalacties van andere automobilisten te voorkomen, zegt provincie Drenthe in nieuwe campagne

De N34 is een autoweg met twee rijstroken. Je mag er dus 100 kilometer per uur rijden, tenzij anders aangegeven. Een deel van de automobilisten houdt zich hier goed aan, een deel rijdt harder en een deel juist langzamer. Wellicht omdat ze denken dat de maximumsnelheid 80 kilometer per uur is.

Uit een enquête blijkt volgens het provinciebestuur dat veel weggebruikers een te lage snelheid noemen als bron van onveiligheid. „Als dat zo is, dan is het wel verstandig om mensen er op te wijzen dat ze niet te langzaam moeten rijden”, vindt verkeerspsycholoog Cees Wildervanck. „Snelheidsverschillen maken het verkeer onveiliger, het is beter als iedereen met dezelfde snelheid rijdt. Dan heb je minder kop-staartbotsingen en frontale botsingen door inhalen.”

Ik denk dat we af moeten stappen van het idee dat bij een bord :G3: begrepen wordt dat de maximumsnelheid dan 100 is. Dat zou zo moeten zijn, maar dat is de theorie. De ongelukken gebeuren in de praktijk. Ik zie dit ook telkens op de N50, vooral bij buitenlanders, die denken dat je na de VRI bij Zalkerbroek maar 80 mag omdat er alleen een :G3: staat zonder maximumsnelheid. In het buitenland heeft dit bord gewoon niet dezelfde betekenis. Zowel in Duitsland als in België houdt een bord :G3: niet een hogere maximumsnelheid dan normaal in.

Ja mensen zouden dat moeten weten, maar daar koop je weinig voor als je weer achter iemand zit die met 80 over de autoweg boemelt. Daar krijg je onnodige inhaalacties van. Gewoon na elke oprit een bord 100 plaatsen. Zoveel autowegen zijn er ook weer niet en dat maakt het meteen duidelijker.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 jul 2021, 7:21

Tja, "ze" hebben het zelf ook in de hand gewerkt met al die onzinnige hectometerbordjes met daarop de snelheidsaanduiding.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 22 jul 2021, 7:30

Een sleepje is bijna altijd achter een vrachtwagen of aanhanger/caravan (en soms een bus, maar de meeste lijnbussen mogen 100). Bijna nooit een Duitse PKW want die is gewend 100 te rijden en kennelijk hebben die de mottoborden goed onthouden (groene streep=100). Maar alle autowegen (behalve in Friesland) hebben ook een Vmax op de hm of km-paaltjes. Veel Belgen zie je niet in Drenthe. Meer Polen dan Belgen...
De meeste vrachtwagens rijden 90, maar er zitten erbij die 80 rijden, bijvoorbeeld tankwagens van Shell, die de snelheidsbegrenzer uit politieke correctheid op 80 (of 82) hebben staan.
Onwetendheid is er wellicht bij caravanrijders, die niet weten dat ze tegenwoordig in Nederland 90 mogen rijden op auto(snel)wegen.

Het zou geen slecht idee zijn de Vmax van alle voertuigen op auto(snel)wegen naar minimaal 90 te verhogen. Minder inhaaldrang. Daarnaast voorkomen dat je 50 km enkelstrooks autoweg hebt. Dat ligt ook in de N34 planning maar gaat nog vele jaren duren.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 jul 2021, 7:33

^^ Mijn ervaring uit Zeeland is dat Duitsers er toch echt geen jota van snappen. 60 bij 80, 80 bij 100. Tuurlijk maken we er ook een zooitje van, maar echt hun best doen ze ook zeker niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » do 22 jul 2021, 10:31

Op de N34 staat al bij het einde van elke invoegstrook langs de rijbaan een :G3: , duss heel veel moeite kost het niet om daar ook een :A1-100: onder te hangen. ;)

Ik moet zeggen dat ik dergelijke expliciete vermeldingen van de maximumsnelheid erg duidelijk vind. Misschien een beetje dubbel of overbodig, maar als je daarmee de verkeersveiligheid vergroot kan het tóch wel zinvol zijn. Ook met name op wegen bubeko waar het niet altijd duidelijk is of je nu in een 60-zone zit of gewoon 80 mag rijden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 22 jul 2021, 10:36

Op deze manier wordt de debilisering alleen maar voortgezet. Maar goed dat is natuurlijk wel een beetje de tendens in Nederland. Enig zelf nadenken of zelfredzaamheid is niet meer nodig als je tegenwoordig de weg op gaat.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 22 jul 2021, 10:46

Ik zie die extra snelheidsaanduidingen ook als ballast, maar als de doorstroming erbij gebaat is zeg ik: onmiddellijk doen.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 22 jul 2021, 10:52

Wouter N14 schreef: do 22 jul 2021, 7:33 ^^ Mijn ervaring uit Zeeland is dat Duitsers er toch echt geen jota van snappen.
Daarom hangt hier nu ook een :A1-100: : https://goo.gl/maps/Q9vC2crYv1UaKZWT8
Wel een lelijke, maar het werkt wel. Anders reed je vanaf deze kruising tot Bruinisse 80... Heb ik ook wel op het punt gestaan om in te halen.
Dus debielisering: ja. Nodig/nuttig: ook ja.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 22 jul 2021, 11:03

Of zijn het Duitsers met caravans die denken dat ze maar 80 mogen, net als in Duitsland zonder keuring (wanneer ze 100 mogen) ? Die zie je niet heel vaak op de (enkelstrooks) N34 daar dit geen logische route naar Friesland is. Misschien op de Drentse N381 wel... De meeste randstedelingen zijn ook niet bekend met 1+1 autowegen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 04 aug 2021, 19:23

Chris schreef: wo 21 jul 2021, 23:14 Dagblad van het Noorden: Hoe maak je de N34 veiliger? Rijd niet te langzaam om inhaalacties van andere automobilisten te voorkomen, zegt provincie Drenthe in nieuwe campagne

De N34 is een autoweg met twee rijstroken. Je mag er dus 100 kilometer per uur rijden, tenzij anders aangegeven. Een deel van de automobilisten houdt zich hier goed aan, een deel rijdt harder en een deel juist langzamer. Wellicht omdat ze denken dat de maximumsnelheid 80 kilometer per uur is.
Dit heeft ook het buitenland gehaald. Ik kwam dit vandaag toevallig tegen op de website van de Revija HAK (zeg maar de Kroatische versie van de Kampioen van de ANWB). Het artikel is van 27 juli, dus iets minder dan een week na het bovenstaande artikel.

Artikel: https://revijahak.hr/2021/07/27/i-toga- ... voze-brze/
Via google translate is het prima leesbaar.

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 04 aug 2021, 22:46

Al in 1983 reed een Groningse journalist (Jaap Nienhuis) op de N34 tussen Gieten en Borger in een personenauto en verkondigde hij doodleuk op de radio dat hij maar 80 mocht...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 05 aug 2021, 7:58

Ter hoogte van Gieten en ter hoogte van Borger was het ook lange tijd 80*, de laatste jaren voor de ombouw verlaagd naar 70. Maar tussen Gieten en Borger is altijd 100 geweest.

*Aangegeven met een RVV 1966-bord, dus ten laatste in 1990 neergezet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 05 aug 2021, 10:00

Bij Gasselte N378 (gelijkvloerse kruising) is de snelheid ook verlaagd geweest net als bij alle volledige en T-kruisingen (waar er nog maar 3 van over zijn) Tussen Gieten (VRI) en de rotonde Gieten lagen over ca 800 m grotendeeks 2 rijstroken per richting. Hier werd soms stevig opgetrokken om vrachtwagens of aanhangers in te halen. 70 was een illusie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 aug 2021, 19:50

Wouter N14 schreef: do 22 jul 2021, 7:33 ^^ Mijn ervaring uit Zeeland is dat Duitsers er toch echt geen jota van snappen. 60 bij 80, 80 bij 100. Tuurlijk maken we er ook een zooitje van, maar echt hun best doen ze ook zeker niet.
Dat is mijn ervaring op de N50 ook. Zeker na de snelheidsbeperking bij VZP Zalkerbroek: gelijk na het kruispunt geldt weer Vmax 100. Toch blijven Duitsers vaak twijfelachtig doorsukkelen, en moet ik op de inhaalstrook wachten om ze voorbij te kunnen. In Duitsland moet een snelheidsbeperking ook worden opgeheven, en is die dus ook na het kruispunt geldig. In Nederland heft het kruispunt de snelheidsbeperking op.

Nederland is ook één van de weinige landen die aan de categorie autoweg een specifieke maximumsnelheid heeft gekoppeld. Dat moet je als buitenlander dan ook maar net weten.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 05 aug 2021, 19:55

Op de N34 (en bijna alle prov autowegen in het noorden) wordt de lagere Vmax na een kruising herhaald en daarna expliciet afgekruist. Vaak is de Vmax wat onzinnig hetzelfde in 2 richtingen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 05 aug 2021, 21:51

Duitsers op bezoek in Nederland zijn beducht voor de in hun ogen torenhoge boetes op ook maar de kleinste (snelheids)overtreding. Daarbij komt dan ook nog dat het in dat land van windmolens, kaas en tulpen wemelt van de zichtbare en onzichtbare camera's die elke overtreding genadeloos vastleggen.
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 05 aug 2021, 22:32

Daarom ga je maar liefst 40% onder de toegestane limiet rijden :|

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 06 aug 2021, 10:05

Hajo schreef: do 05 aug 2021, 21:51 Duitsers op bezoek in Nederland zijn beducht voor de in hun ogen torenhoge boetes op ook maar de kleinste (snelheids)overtreding. Daarbij komt dan ook nog dat het in dat land van windmolens, kaas en tulpen wemelt van de zichtbare en onzichtbare camera's die elke overtreding genadeloos vastleggen.
Wordt er daadwerkelijk meer gecontroleerd (de trajectcontroles daargelaten) ? Wellicht 10 jaar geleden. Er staan veel meer flitskasten/palen in D (per weglengte) dan in NL, zeker voor snelheid alleen.
De boetes zijn wel hoger in NL, maar je kunt wel strafpunten krijgen in Duitsland, wat al snel lukt met de lokale beperkingen van 70 op lokale wegen (waar je ongemerkt 100 blijft rijden). Dat kan dan in NL weer niet behalve beginnende gebruikers, zeker niet voor buitenlanders (behalve wellicht die dicht bij de grens wonen: daar willen ze het rijbewijs nog wel eens innemen of een rijverbod opleggen)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 06 aug 2021, 10:08

Ik heb nu niet de indruk dat er nog zo intensief wordt gecontroleerd als zeg in de periode 2000-2005 (althans in NL). In D zie ik genoeg flitspalen; een snelheidsoverschrijding van 21+ km is al genoeg voor strafpunten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 06 aug 2021, 17:17

Dat is mijn ervaring op de N50 ook. Zeker na de snelheidsbeperking bij VZP Zalkerbroek: gelijk na het kruispunt geldt weer Vmax 100. Toch blijven Duitsers vaak twijfelachtig doorsukkelen, en moet ik op de inhaalstrook wachten om ze voorbij te kunnen. In Duitsland moet een snelheidsbeperking ook worden opgeheven, en is die dus ook na het kruispunt geldig. In Nederland heft het kruispunt de snelheidsbeperking op.
In de richting Kampen lijkt ook het bord :G3: te ontbreken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 aug 2021, 17:20

Die staat er wel, maar op de nieuwste Street View zit er een vrachtwagen voor. Een bordje 100 zou daar al een flinke verbetering zijn. Het eerstvolgende hectometerpaaltje waar 100 op staat is pas een eind verderop dus veel mensen rijden er 80 of zelfs 70. Het stroopt altijd op bij het viaduct over de N763, je hebt mensen die gewoon 100 willen rijden en altijd wel iemand die niet weet hoe hard je er mag en te langzaam rijdt. Het helpt ook niet dat het optisch een stuk smaller wordt daar.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 06 aug 2021, 21:35

Peter schreef: vr 06 aug 2021, 10:05
Hajo schreef: do 05 aug 2021, 21:51 Duitsers op bezoek in Nederland zijn beducht voor de in hun ogen torenhoge boetes op ook maar de kleinste (snelheids)overtreding. Daarbij komt dan ook nog dat het in dat land van windmolens, kaas en tulpen wemelt van de zichtbare en onzichtbare camera's die elke overtreding genadeloos vastleggen.
Wordt er daadwerkelijk meer gecontroleerd (de trajectcontroles daargelaten) ? Wellicht 10 jaar geleden. Er staan veel meer flitskasten/palen in D (per weglengte) dan in NL, zeker voor snelheid alleen.
De boetes zijn wel hoger in NL, maar je kunt wel strafpunten krijgen in Duitsland, wat al snel lukt met de lokale beperkingen van 70 op lokale wegen (waar je ongemerkt 100 blijft rijden). Dat kan dan in NL weer niet behalve beginnende gebruikers, zeker niet voor buitenlanders (behalve wellicht die dicht bij de grens wonen: daar willen ze het rijbewijs nog wel eens innemen of een rijverbod opleggen)
Dat wat ik schreef, is vanuit de perceptie van de Duitse automobilist. Die ziet dat zo. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 aug 2021, 18:59

Ik heb vanmiddag een kijkje genomen bij het knooppunt Emmen-West (N34/N391).

Wel bijzonder zo'n flyover die helemaal in-situ gestort wordt. Dat zie je niet zo vaak meer. Architectonisch mooier, duurt wel vrij lang.

Afbeelding
N34-N391 Knooppunt Emmen-West 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N34-N391 Knooppunt Emmen-West 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N34-N391 Knooppunt Emmen-West 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N34-N391 Knooppunt Emmen-West 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N34-N391 Knooppunt Emmen-West 12 by European Roads, on Flickr

DantePippen
zandpaadje

Bericht door DantePippen » di 24 aug 2021, 9:30

Bij de afrit van de N34 vanuit Odoorn richting de rondweg is nu een bord geplaatst dat de afrit is afgesloten van 06-09 tot 19-11 (als ik het goed onthouden heb)
Dat betekend dat de toerit van de fly-over gereed gemaakt gaat worden en de fly-over dus in gebruik genomen gaat worden op 19-11.
Dit zal zo'n lange tijd in beslag nemen omdat er nu nog een 'gat' in de toerit zit, omdat de huidige afrit er dwars doorheen gaat. Het zand zal daar op hoogte gebracht worden en moet zich eerst zetten voordat er geasfalteerd kan worden.
De komende 2 maanden dus doorrijden tot afslag Erm, keren en weer terug naar de rondweg.