Beetje laat, maar waarvoor staat de 'Koppelkans VK' waar ze het bij de vervanging op de A76 over hebben?
Verkeerssignalering (de matrixborden)
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)
-
- Moderator
Volgens mij is dat een afkorting voor 'Vonderen - Kerensheide'. Dat is de verbreding van de A2 waarbij alles toch vervangen gaat worden.
-
- stadsweg
-
- autoweg
Dat Hooipolder-Merwedebrug wordt vervangen is niet heel verrassend. Dat stuk moet toch compleet op de schop.
-
- Moderator
Goed nieuws, het permanent aanzetten van de verkeerssignalering ten behoeve van het tonen van de maximumsnelheid gaat niet door.
In dit document adviseert de klankbordgroep unaniem om de pilot niet uit te voeren, omdat uit de drie verrichte onderzoeken (het gebruikersonderzoek, het zintuig-fysiologisch onderzoek en het literatuuronderzoek) eenduidig naar voren komt dat de pilot negatieve consequenties kent voor de verkeersveiligheid. Daarnaast geeft de klankbordgroep aan dat de meerwaarde van de pilot niet meer aanwezig is, gegeven het feit dat de drie andere onderzoeken al eenduidig duiden op risico’s voor de verkeersveiligheid. Uit de onderzoeken volgt dat het tonen van meer signalen ertoe leidt dat de individuele signalen (en dus ook de afwijkende, hoog veiligheidskritische signalen zoals een rood kruis) slechter worden waargenomen. De klankbordgroep benadrukt dat die conclusie consistent is met de internationale wetenschappelijke literatuur op het gebied van verkeersveiligheid.
Gezien de expertise van de hoogleraren en de gerenommeerde status van de universiteiten en onderzoeksinstituten volg ik dit advies op.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... trixborden
In dit document adviseert de klankbordgroep unaniem om de pilot niet uit te voeren, omdat uit de drie verrichte onderzoeken (het gebruikersonderzoek, het zintuig-fysiologisch onderzoek en het literatuuronderzoek) eenduidig naar voren komt dat de pilot negatieve consequenties kent voor de verkeersveiligheid. Daarnaast geeft de klankbordgroep aan dat de meerwaarde van de pilot niet meer aanwezig is, gegeven het feit dat de drie andere onderzoeken al eenduidig duiden op risico’s voor de verkeersveiligheid. Uit de onderzoeken volgt dat het tonen van meer signalen ertoe leidt dat de individuele signalen (en dus ook de afwijkende, hoog veiligheidskritische signalen zoals een rood kruis) slechter worden waargenomen. De klankbordgroep benadrukt dat die conclusie consistent is met de internationale wetenschappelijke literatuur op het gebied van verkeersveiligheid.
Gezien de expertise van de hoogleraren en de gerenommeerde status van de universiteiten en onderzoeksinstituten volg ik dit advies op.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... trixborden
-
- 4x5 autosnelweg
Dus de borden met 80 op de A13, A12-parallel en A10-West gaan dan uit?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Top! Dus nu is er een paar ton stukgeslagen op een idee waarvan iedere expert én iedere janboerenlul direct zeiden dat het een slecht idee zou zijn! Ja, zo houden we de economie wel draaiende ja.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x5 autosnelweg
Beter ten halve gekeerd, dan...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
Daar hangt de halve verkeerswereld toch van aan elkaar?Attietattie schreef: ↑vr 25 jun 2021, 15:53 Top! Dus nu is er een paar ton stukgeslagen op een idee waarvan iedere expert én iedere janboerenlul direct zeiden dat het een slecht idee zou zijn! Ja, zo houden we de economie wel draaiende ja.

-
- Moderator
Ik denk toch dat het zintuig-fysiologische onderzoek een niet te onderschatten bijdrage heeft geleverd aan deze diepgravende studieAttietattie schreef: ↑vr 25 jun 2021, 15:53 Top! Dus nu is er een paar ton stukgeslagen op een idee waarvan iedere expert én iedere janboerenlul direct zeiden dat het een slecht idee zou zijn! Ja, zo houden we de economie wel draaiende ja.

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
En de spitsstroken ook toch?

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Moderator

-
- zandpaadje
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
Paar plaatjes van vorige week op de A2 waar aansluiting 8 was afgesloten in verband met werkzaamheden. Hoewel er vaste signalering is stond er ook de mobiele variant.

-
- verkeersader

Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zag vanmorgen op de A15 parallel tussen de beide knooppunten Ridderkerk richting Gorinchem deze combinatie. De 100 was voor de uitvoeger naar de A16 richting Dordrecht maar ik verbaasde me erover dat deze überhaupt aanstond én die rode rand zichbaar was.
(In de bocht van de A15 richting Gorinchem waren ze bezig de rechterrijstrook af te zetten, maar dat was ruim ná het divergentiepunt).

(In de bocht van de A15 richting Gorinchem waren ze bezig de rechterrijstrook af te zetten, maar dat was ruim ná het divergentiepunt).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Vorige week ook gezien, op de A9 (Alkmaar > Haarlem, knp. Velsen)
A22 ging dicht, na 19 uur is het 130 km/h op dat stuk A9, dus 20 km/h eraf voor rijstroken 1 en 2 is 110.
Rijstroken 3 en 4 (richting de A22 dus) stonden op 90 en gingen naar 70 en afkruisend.
Ziet er wel geinig uit, heb het nog niet vaak gezien.
~~~~~~~~~~~~
Later in de Leidsche Rijn tunnel waren de sterktes van de LED's heel afwisselend. Een felle 70 werd afgewisseld met een matte 70 (wat veel prettiger is voor mijn ogen en ook duidelijker) op één raay.
Dan weer een raay met 2 mat brandende 70's.. en daarna weer mat en fel naast elkaar...

-
- Forumbeheerder
De

-
- Moderator

-
- 2x3 autosnelweg
Als je in Nederland woont moet je dat toch kunnen begrijpen.
Maar als je als buitenlander hier onderweg bent dan zou je zomaar op het verkeerde been gezet kunnen worden en denken dat de signaalgevers zonder rode rand een adviessnelheid aangeven.
Waarom moet in Nederland alles altijd zo onzinnig raar gemaakt worden. Als die borden een rode rand kunnen weergeven, zet die dan om alle getallen, dat snapt dan iedereen. Ook bezoekers.
Maar als je als buitenlander hier onderweg bent dan zou je zomaar op het verkeerde been gezet kunnen worden en denken dat de signaalgevers zonder rode rand een adviessnelheid aangeven.
Waarom moet in Nederland alles altijd zo onzinnig raar gemaakt worden. Als die borden een rode rand kunnen weergeven, zet die dan om alle getallen, dat snapt dan iedereen. Ook bezoekers.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- autoweg

Moet rond Rotterdam nog even doordringen blijkbaar

-
- 2x3 autosnelweg
Maar dan moet je het overal weglaten...Attietattie schreef: ↑zo 25 jul 2021, 20:45Ik houd de kleur rood op signalering graag exclusief voor kruisen. In Duitsland vallen de kruisen ook weg tegen de overige informatie.
-
- 2x4 autosnelweg
100% mee eens.
-
- stadsweg
Niet alleen in Rotterdam hoor. Ook rond Zwolle zie ik geregeld rode randen verschijnen, zelfs bij geopende spitsstroken waar tijdelijk een snelheidsverlaging is naar

-
- zandpaadje
In het onderzoek naar maximumsnelheden was de vraagstelling of de zichtbaarheid voldoende was. Bij het tonen van 3 cijfers op de signaalgevers werd dit minder. Daarom niet geschikt voor reguliere maximumsnelheden. Bij gebruikmaking van de rode rand werd de attentiewaarde wel degelijk verhoogd bij de meeste kandidaten. De rode rand zullen we binnen RWS verder gaan implementeren bij manuele inschakeling in de verkeerscentrale, zoals bij incidenten of werkzaamheden. Bij filesignalering niet, ivm 1. de overduidelijke flashers, 2. het verschil voor weggebruikers tussen manual override en filedetectie en 3. het feit dat de snelheid bij lage doorstroming niet te rigide aangehouden dient te worden indien de file oplost, aangezien de signalering pas zal uitschakelen bij een gemiddelde snelheid van 60 km/u gedurende een bepaalde tijd. De onduidelijke en verre van ideale situatie dat de rode rand bij 70 en 90 niet te zien is komt doordat dit binnen MTM en de oudere versie wegkantstations nog niet mogelijk is. Hier wordt aan gewerkt door vervanging binnen het I-WKS programma.
Kort: de rode rand zullen we meer gaan zien, maar het gaat geleidelijk. En reguliere maximumsnelheden zullen niet op matrixsignaalgevers gebruikt gaan worden.
Kort: de rode rand zullen we meer gaan zien, maar het gaat geleidelijk. En reguliere maximumsnelheden zullen niet op matrixsignaalgevers gebruikt gaan worden.
-
- Moderator
Die rode rand zal de attentiewaarde in incidentele gevallen wel verhogen, maar ik vraag mij af of dit ook zo zal zijn als er permanent overal die rode randen worden getoond. Dan is het niet meer bijzonder of afwijkend. En dan krijg je wellicht ook dat de rode kruizen minder attentiewaarde hebben omdat je in zo'n scenario altijd rood licht boven het verkeer ziet.DontJudge schreef: ↑di 27 jul 2021, 20:59In het onderzoek naar maximumsnelheden was de vraagstelling of de zichtbaarheid voldoende was. Bij het tonen van 3 cijfers op de signaalgevers werd dit minder. Daarom niet geschikt voor reguliere maximumsnelheden. Bij gebruikmaking van de rode rand werd de attentiewaarde wel degelijk verhoogd bij de meeste kandidaten.
De verkeerssignalering is juist zo'n mooi systeem om attentie te vragen voor afwijkende situaties. Als het permanent aan staat (met of zonder rode rand) zal deze attentiewaarde fors minder worden en het nut van het systeem ondermijnen. Wat mij betreft een goede keuze om de verkeerssignalering niet te misbruiken voor het permanent tonen van de maximumsnelheid.
-
- 2x4 autosnelweg
Het enige moment waarop je de rode rand niet wil hebben, is bij incidenten of werkzaamheden. Werkelijk een levensgevaarlijke keuze.
Ik hoop dat er goed gemonitord gaat worden of er een toename van roodkruisnegatie en aangereden actiewagens gaat komen. Wie wil er om een fles wijn wedden?
Edit: wat is je bron eigenlijk?
-
- zandpaadje
Attietattie: Mag ik vragen wat je weerstand is tegen het gebruik van de rode rand bij bijvoorbeeld werkzaamheden? Puur om te weten waarom het wellicht een slecht idee kan zijn.
In het algemeen wordt in Europa een rode rand gebruikt op borden met maximumsnelheden, ook internationaal op signaalgevers. Ook wordt vanaf een afstand de attentiewaarde vergroot volgens ons onderzoek, zeker overdag, er zijn immers geen flashers wanneer de rode rand actief is. Wellicht niet bij kenners maar wel bij de gemiddelde weggebruiker en bijvoorbeeld toeristen die kunnen denken dat het om een adviessnelheid gaat. Het zal geen kermis worden zoals bij onze oosterburen vanwege het ontbreken van elektronische argumentatieborden. Let wel, het is niet bij de automatische incident detectie gepland, zoals bij file of stilstand op de spitsstrook, maar alleen bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, ingrijpen vanuit de centrale of een wis die een snelheid aanvraagt. Het is puur voor de veiligheid, maar als er goede argumenten zijn om het niet te doen hoor ik het graag want niks is ooit definitief zeg maar.
Mijn bron is het feit dat ik er van dichtbij op zit. Ik post niet veel, maar ik lees zeker regelmatig mee in allerlei topics en kan het erg waarderen.
In het algemeen wordt in Europa een rode rand gebruikt op borden met maximumsnelheden, ook internationaal op signaalgevers. Ook wordt vanaf een afstand de attentiewaarde vergroot volgens ons onderzoek, zeker overdag, er zijn immers geen flashers wanneer de rode rand actief is. Wellicht niet bij kenners maar wel bij de gemiddelde weggebruiker en bijvoorbeeld toeristen die kunnen denken dat het om een adviessnelheid gaat. Het zal geen kermis worden zoals bij onze oosterburen vanwege het ontbreken van elektronische argumentatieborden. Let wel, het is niet bij de automatische incident detectie gepland, zoals bij file of stilstand op de spitsstrook, maar alleen bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, ingrijpen vanuit de centrale of een wis die een snelheid aanvraagt. Het is puur voor de veiligheid, maar als er goede argumenten zijn om het niet te doen hoor ik het graag want niks is ooit definitief zeg maar.
Mijn bron is het feit dat ik er van dichtbij op zit. Ik post niet veel, maar ik lees zeker regelmatig mee in allerlei topics en kan het erg waarderen.