DontJudge schreef: ↑wo 28 jul 2021, 0:14
Attietattie: Mag ik vragen wat je weerstand is tegen het gebruik van de rode rand bij bijvoorbeeld werkzaamheden? Puur om te weten waarom het wellicht een slecht idee kan zijn.
In het algemeen wordt in Europa een rode rand gebruikt op borden met maximumsnelheden, ook internationaal op signaalgevers. Ook wordt vanaf een afstand de attentiewaarde vergroot volgens ons onderzoek, zeker overdag, er zijn immers geen flashers wanneer de rode rand actief is. Wellicht niet bij kenners maar wel bij de gemiddelde weggebruiker en bijvoorbeeld toeristen die kunnen denken dat het om een adviessnelheid gaat. Het zal geen kermis worden zoals bij onze oosterburen vanwege het ontbreken van elektronische argumentatieborden. Let wel, het is niet bij de automatische incident detectie gepland, zoals bij file of stilstand op de spitsstrook, maar alleen bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, ingrijpen vanuit de centrale of een wis die een snelheid aanvraagt. Het is puur voor de veiligheid, maar als er goede argumenten zijn om het niet te doen hoor ik het graag want niks is ooit definitief zeg maar.
Mijn bron is het feit dat ik er van dichtbij op zit. Ik post niet veel, maar ik lees zeker regelmatig mee in allerlei topics en kan het erg waarderen.
Wat ik lees, stel je dus voor dat je soms mét een rode rand wil tonen en soms zonder, waarbij beide en Vmax is? Denk je niet dat dat voor Giulia, Henning of Mikko verwarrend is? Misschien zelfs voor Henk en Jan...
Ik ben daar zwaar op tegen. Vmax is of altijd met rode rand of altijd zonder rode rand. Óf je moet voor AID de getallen zonder rode rand gewoon als advies snelheid gaan toepassen.
Los van wat besloten wordt, het zou
altijd hetzelfde moeten zijn.
Chrysa schreef: ↑wo 28 jul 2021, 1:38
Ik ben niet Attietattie, maar rood licht in de verte boven de rijbaan = rood kruis = opletten over waar ik mag rijden.
Een getal op de matrixborden zegt iets over de snelheidslimiet, dat is dusdanig ingeburgerd dat je daar geen rode rand voor nodig hebt.
Ik zie van afstand een rood kruis of een rode cirkel, in landen die dat gebruiken. Ik heb niet de indruk dat dat ook maar een enkele keer onduidelijk was voor mij.
Maar ik geloof graag dat studies iets anders uitwijzen en ik heb geen zin om me daar nu veel verder in te verdiepen.
Attietattie schreef: ↑wo 28 jul 2021, 7:56
DontJudge schreef: ↑wo 28 jul 2021, 0:14
Attietattie: Mag ik vragen wat je weerstand is tegen het gebruik van de rode rand bij bijvoorbeeld werkzaamheden? Puur om te weten waarom het wellicht een slecht idee kan zijn.
De kleur rood moet betekenen dat er iets heel belangrijks/gevaarlijks gaande is, bijvoorbeeld een object op de rijbaan. Die kleur moet dus zo min mogelijk te zien zijn.
Als er rijbaanbreed rood te zien is, springt het allerbelangrijkste wat er is, er niet meer uit. Hiermee vergroot je de kans op roodkruisnegatie.
Als dat een geldig argument zou zijn, moet men per direct eerst maar eens stoppen met die plusstrook onzin zoals op de A12 en vergelijkbare onzin kruizen...
Daarnaast rijden we het grootste gedeelte van de dag met een doodsimpele BUBEKO snelheid hier op de Nederlandse "snel"wegen.
Jackbauer1350 schreef: ↑wo 28 jul 2021, 8:47
DontJudge schreef: ↑di 27 jul 2021, 20:59
De rode rand zullen we binnen RWS verder gaan implementeren bij manuele inschakeling in de verkeerscentrale, zoals bij incidenten of werkzaamheden. Bij filesignalering niet, ivm 1. de overduidelijke flashers,
Ik heb al diverse keren een 80 zonder rode rand gezien, met en zonder flashers op de plekken waar de 80 normaal met rode rand te zien is ivm de 80-zone.
Dat zal dan dus vast met de AID te maken hebben.
Als ik een buitenlander zou zijn en zo af en toe een keer in Nederland zou komen, dan zou ik me echt wel inlezen. Maar als ik een paar keer een getal met rode rand zie en een aantal keer een getal zonder rode rand, dan ga ik er bij die getallen zonder rode rand eerder vanuit dat het een adviessnelheid is; ik zal het in ieder geval minder dwingend en dringend interpreteren als de getallen met rode rand.
Dat probleem heb je niet als je geen verschil maakt.
Chris schreef: ↑wo 28 jul 2021, 12:11
Gezien het feit dat veel spitsstroken bijna de hele dag open zijn loop je het risico dat als ze wel eens gesloten zijn, mensen er uit gewoonte op rijden als er geen rood kruis hangt. Ik vind die rij rode kruizen terwijl de spitsstrook dicht is ook niet zo fantastisch, maar dat is een beetje onontkoombaar.
Camera met koppeling naar CJIB ophangen. Onterecht op vluchtstrook betekend dan dus €240 (of wat is het tegenwoordig) aftikken. Drie weken schreeuwt iedereen moord en brand, daarna let men op en heb je er geen last meer van.