Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".
Moderator: Moderatoren
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » di 27 jul 2021, 22:10
Voor mij was het nieuw, dat ik vanavond op radio 1 hoorde over de ontwikkeling van een breedtelabel (zoals een energielabel) voor fietspaden.
Wellicht voor de vakinhoudelijke gebruikers hier niks nieuws.
Het fietsberaad heeft een heel rapport gepubliceerd in april 2021.
(..) De verhardingsbreedte is één van de belangrijkste ontwerpaspecten van fietspaden. De breedte bepaalt in sterke mate de
verkeersveiligheid en het fietsgenot. (..)
In de nabije toekomst wordt de breedte waarschijnlijk alleen maar belangrijker. De groei van het fietsgebruik en de grotere diversiteit
aan nieuwe (elektrische) voertuigen stelt hogere eisen aan fietspaden. Voor verschillende partners binnen de Tour de Force was dit aanleiding om te
verkennen hoe we ook in de toekomst de veiligheid en comfort van fietspaden kunnen garanderen. (..)
https://www.fietsberaad.nl/getmedia/b78 ... x?ext=.pdf
In het programma ging de discussie ook over de toelating van nieuwe (fiets) voertuigvormen (varianten van de LEV's) en ook ISA (automatische snelheidsregeling) kwam ter spraken.
Gelukkig was meneer ter Toolen ook uitgenodigd, voor de broodnodige nuancering (in mijn ogen) wat betreft hoogdravende ideeën voor verlaging van maximale snelheden in de bebouwde kom vanuit de fietsersbelangen kant.
Item:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... -aanpakken
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 28 jul 2021, 7:03
Ik zou er erg voor pleitten om een maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer in te voeren voor fietspaden. Zo hou je de nieuwe meuk aan elektrische steppen en wat dies meer zij binnen de perken:
25 km/h voor fietspaden, 35 km/h voor gecombineerde fiets- en bromfietspaden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 11:01

Een Vmax hebben we niet omdat je geen snelheidsmeter kunt verplichten voor fietsen.
Interessant, kende ik nog niet. Goed voornemen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 28 jul 2021, 11:17

Als je een helmplicht kunt invoeren voor bepaalde elektrisch aangedreven tweewielers waarom zou je dan niet ook een snelheidsmeter verplicht kunnen stellen?
95% van de fietsers is fysiek niet in staat om op eigen kracht een snelheid boven de 30 km/u te halen waardoor het instellen en handhaven van een maximumsnelheid voor deze groep niet echt een prioriteit lijkt. Hooguit dat je die voor wielrenners bubeko op 30 of 35 zou willen zetten.
In het algemeen is fietsen vooral een kwestie van gezond verstand en elkaar ruimte gunnen. Bij deze kwetsbare verkeersdeelnemers gaat dit doorgaans gelukkig beter dan bij automobilisten
Ik zag laatst een item over elektrische fietsen waarin werd gesteld dat deze qua veiligheid mede een probleem zijn doordat het beeld afwijkt van wat we gewend zijn. Iemand die rustig en ontspannen aan het trappen is maar intussen wel een flinke snelheid kan hebben.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 28 jul 2021, 11:29
Waarom moet hier dan een breedtelabel voor geïntroduceerd worden? Zijn de fietsontwerprichtlijnen niet duidelijk genoeg dan? Er wordt toch gewoon een minimumbreedte in de Ontwerpwijzer fietsverkeer gehanteerd?
-
Egbert
- autoweg
Bericht
door Egbert » wo 28 jul 2021, 11:29
Hoeveel elektrische fietsen (die legaal harder dan 25 km/h kunnen) hebben geen snelheidsmeter? Dat is toch vrijwel standard op elke elektrische fiets, zeker op pedelecs?
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 11:30

Het kan je als wegbeheerder helpen prioriteren. Ook laten ze het onderscheid tussen fietspad en (brom-)fietspad achterwege en gaan ze uit van een percentage bromfietsers.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 28 jul 2021, 13:01
Een Vmax hebben we niet omdat je geen snelheidsmeter kunt verplichten voor fietsen.
Omdat je het niet wil verplichten. Een snelheidsmeter voor fietsen is gewoon techniek uit de jaren '90. Voor een paar tientjes kun je al zo'n ding monteren.

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 13:07
Ik vind het prima hoor, maar in NL liggen dat soort zaken vrij complex. Denk bijvoorbeeld maar aan de voertuigeisen die dan relevant worden.
-
MaartenE
- verkeersader
Bericht
door MaartenE » wo 28 jul 2021, 13:42
Een opvallend breed fietspad in Eindhoven:
https://goo.gl/maps/464GTpA22pmP5HeL9
Toen ik erop fietste leek het echt alsof het breder was dan de rijstrook die ernaast lag. Typisch jaren '70 bouw, al kan ik mij niet herinneren dat de rijstroken ooit breder waren aldaar. (Opgegroeid op 5 minuten hier vandaan.)
Sowieso lijkt men in Eindhoven een handje te hebben om de fietspaden relatief breed te maken. Vooral in Woensel, maar dat is gezien de uitbreiding van rond de jaren '70 aldaar niet heel vreemd.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 28 jul 2021, 14:05
Verdient dit fietspad tussen Rotterdam en Rhoon bonuspunten?
Bron /
JB81
- autoweg
Bericht
door JB81 » wo 28 jul 2021, 14:28
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » wo 28 jul 2021, 14:28
Wouter N14 schreef: ↑wo 28 jul 2021, 11:01

Fietsers moeten zich in een 30-zone ook gewoon aan de snelheid houden, dus het ontbreken van de snelheidsmeter kan geen reden zijn.
Verder gaat het over elektrische voertuigen. Een scootmobiel heeft ook gewoon een Vmax, dus zullen andere elektrische voorwerpen waarmee mensen zich voortbewegen (

) dat ook wel kunnen hebben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 14:45
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 28 jul 2021, 14:05
Verdient dit fietspad tussen Rotterdam en Rhoon bonuspunten?
Bijzonder! Wel jammer dat de dubbele

ontbreekt

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 28 jul 2021, 15:07
Waarom het zo is weet ik niet, maar het kan bijna niet anders dan dat het te maken heeft met de buisleideingenstraat die precies hier onder het fietspad doorloopt.
https://www.google.nl/maps/@51.8664022, ... a=!3m1!1e3
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 16:19

Waarschijnlijk zijn langdurige onderbrekingen aannemelijk en zo heb je dan een alternatieve route bij de hand.
-
MaartenE
- verkeersader
Bericht
door MaartenE » wo 28 jul 2021, 19:32
Best wel netjes bedacht, zeker aangezien er ivm buisleidingenstraat toch niet gebouwd kan worden, dan maar een reservefietspad.

Het ziet er alleen wat koddig uit.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » wo 28 jul 2021, 21:29
mavas schreef: ↑wo 28 jul 2021, 11:29
Waarom moet hier dan een breedtelabel voor geïntroduceerd worden? Zijn de fietsontwerprichtlijnen niet duidelijk genoeg dan? Er wordt toch gewoon een minimumbreedte in de Ontwerpwijzer fietsverkeer gehanteerd?
Hebben wegbeheerders dan
in het snotje welke fietspaden aan welke ontwerprichtlijnen voldoen? Is daar een overzicht van te produceren?
Wat ik begreep is het juist de labeling die een bijdrage kan leveren aan duidelijkheid voor de wegbeheerder. Er kan een plan van aanpak opgesteld worden indien blijkt dat veel fietspaden in hun beheer laag scoren op de label ladder.
Wellicht is er dadelijk een locale partij die in hun partijprogramma opneemt dat binnen vier jaar alle fietspaden in hun gemeente een A label moeten hebben.
Commercieel kan het ook gebruikt worden, werd in dat radio item verteld (moeten dan nog wel wat stappen gemaakt worden).
Dat je dadelijk in maps (bijvoorbeeld) kan aangeven een fietsroute over alleen B en A label fietspaden te willen fietsen, bijvoorbeeld.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 22:22

Er is nog de nodige winst te boeken met fietspaden. Met deze manier van labelen, of categoriseren, kan je als wegbeheerder makkelijker en objectiever prioriteren, wat met slechts toetsen aan de bestaande richtlijn niet kan. En dus kan je het weinige geld dat je hebt effectiever besteden en beter verantwoorden. Daarnaast zie ik ook wel mogelijkheden voor het label als criterium voor een subsidieregeling.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » wo 28 jul 2021, 22:53
Vinny schreef: ↑wo 28 jul 2021, 7:03
Ik zou er erg voor pleitten om een maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer in te voeren voor fietspaden. Zo hou je de nieuwe meuk aan elektrische steppen en wat dies meer zij binnen de perken:
25 km/h voor fietspaden, 35 km/h voor gecombineerde fiets- en bromfietspaden.
Voor bromfietsers is dat al heel erg lang 30km/h bibeko en 40km/h bubeko, maar dat komt een beetje op hetzelfde neer. Pas die ook gewoon toe op andere apparaten met een motor en klaar.
Wouter N14 schreef: ↑wo 28 jul 2021, 11:01

Je kunt prima een Vmax invoeren zonder dat je een snelheidsmeter verplicht stelt. Het is aan de fietser om dan of zeker te weten dat hij/zij niet te hard gaat, het risico op een bon te nemen of een snelheidsmeter te kopen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 29 jul 2021, 7:55
MaartenE schreef: ↑wo 28 jul 2021, 19:32
Best wel netjes bedacht, zeker aangezien er ivm buisleidingenstraat toch niet gebouwd kan worden, dan maar een reservefietspad.

Het ziet er alleen wat koddig uit.
Ik denk dat het gewoon ooit is aangelegd als provisorium bij werkzaamheden aan die leidingenstraat en daarna nooit meer is opgeruimd. De kans dat er echt over nagedacht is lijkt me vrij klein. Dat zou namelijk betekenen dat de wegbeheerder een vooruitziende blik heeft. Daar kan ik de politiek en de ambtenarij echt hoogst zelden op betrappen

-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 29 jul 2021, 13:53
In plaats van die labels kunnen ze natuurlijk ook ieder fietspad een uniek
nummer geven, liefst ook op de wegwijzers.
Hoe breder het nummer, hoe breder het fietspad. Of misschien andersom.