Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wouter N14 » ma 26 jul 2021, 17:22

Alfa schreef: ma 26 jul 2021, 17:02 Of langs alle grachten en waterlopen afsluitingen zetten. Mensen zouden er zomaar kunnen invallen en verdrinken.
Terechte vergelijking en ook een blinde vlek in NL, "want water is zo vertrouwd voor iedereen". Het viel mij vorige week in Antwerpen ook op in een park, waar langs een paar waterlopen reddingsboeien hingen. Heb ik in NL nog nooit gezien volgens mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Jump » ma 26 jul 2021, 21:15

Wouter N14 schreef: ma 26 jul 2021, 17:22 ...
Terechte vergelijking en ook een blinde vlek in NL, "want water is zo vertrouwd voor iedereen". Het viel mij vorige week in Antwerpen ook op in een park, waar langs een paar waterlopen reddingsboeien hingen. Heb ik in NL nog nooit gezien volgens mij.

Ideale plek voor vuurwerk in af te steken uiteraard.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2021, 21:58

Amsterdam.
https://goo.gl/maps/1Sk9SnZdPKFBc2ob8

Er is geen standaard afscheiding tussen het water en de langsparkeerplaatsen. En als het er al is vaak slechts een symbolisch stoeprandje ofzo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door MaartenE » ma 26 jul 2021, 22:23

^^
Het valt mij echt mee dat er niet minstens 1x in de maand een auto in de gracht rijdt tijdens het parkeren, of de bestuurder in het water valt net na het parkeren bij het uitstappen. Kan er moeilijk hekken neer gaan zetten, maar zo open en bloot? Brrr.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door tsov » ma 26 jul 2021, 23:09

^^ Toen ik net mijn rijbewijs had woonden mijn ouders bij zo'n situatie. De eerste paar keer hebben zij voor me geparkeerd, maar al snel lukte het me ook alleen. Na een paar maanden durfde ik het zelfs met de Volvo V50 van mijn vader :lol:
Kwestie van goed je spiegels gebruiken en rustig aan doen in het begin.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » ma 26 jul 2021, 23:09

Wimpie25 schreef: ma 26 jul 2021, 16:57 Laat ons dit op maatschappelijke verschillen houden. In Vlaanderen wordt nog een blijk van verantwoordelijkheid van de bestuurder verwacht. Heel de verkeerswet is vanuit dat standpunt geschreven.
En dan zeggen dat ik aan het bashen ben. Het is me weer duidelijk hoor :facepalm:
jowilly schreef: ma 26 jul 2021, 15:28 Lekker laten staan die bomen!! :)<>:
Genoeg alternatieve oplossingen; De weg versmallen, 1-richtingsverkeer maken, langzamer rijden, beter opletten, breedte beperkingen instellen, etc..
Vind ik niet. Paar bomen er tussenuit kappen kan zeker geen kwaad. Helaas ben ik dit jaar nog een vriend verloren die een bocht in Melderslo verkeerd had ingeschat. Voor ie het wist, zat ie tegen een boom en niet veel later overleed hij. Hij reed niet te hard en was niet afgeleid maar schoot gewoon van de weg af. Als er een rumble stripe had gelegen of die boom gewoon niet in de bocht stond, had ie het overleefd. Dus een paar bomen kappen om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen is zeker geen slecht idee. Je kunt niet alles van de weggebruiker verwachten.
Svenlo

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Ds79m » ma 26 jul 2021, 23:31

In België vallen ook dubbel zo veel doden door woningbranden als in Nederland (met 60% van het aantal inwoners). Nog zo’n plek waar eigen verantwoordelijkheid lekker werkt.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/15 ... d-hoe-kom/
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door duikgek89 » ma 26 jul 2021, 23:54

Trieste gebeurtenis Sven!

Wat ik niet snap, waarom helpt een rammelstrook als de bestuurder niet afgeleid is?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door sven_engelen » di 27 jul 2021, 0:03

^^ Omdat het rammelend geluid extra alertheid veroorzaakt. Ongeluk was in het donker. Als de bestuurder de rammelstrook hoort en voelt, stuurt ie terug.
Svenlo

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Alfa » di 27 jul 2021, 0:28

Ds79m schreef: ma 26 jul 2021, 23:31 In België vallen ook dubbel zo veel doden door woningbranden als in Nederland (met 60% van het aantal inwoners). Nog zo’n plek waar eigen verantwoordelijkheid lekker werkt.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/15 ... d-hoe-kom/
Ik zie vooral dat de cijfers spectaculair dalen op slechts enkele jaren tijd, fantastische cijfers dus.

Maar ja, zoals ik probeer aan te geven: je kan overal wel onaanvaardbare risico's inzien. Zelfs trappen blijken stille moordenaars te zijn, toch zal niemand het in zijn hoofd halen om te zeggen dat we alle trappen maar moeten vervangen door liften om die onaanvaardbare veiligheidsrisico's uit te bannen. https://lokaalgelderland.nl/artikel/446 ... n-je-denkt

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Chrysa » di 27 jul 2021, 0:29

Op kantoor bij een kennis van mij hangen overal stickers die je erop wijzen dat het verplicht is de trapleuning te gebruiken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » di 27 jul 2021, 6:58

^^ Bij mijn werkgever ook, op meerdere locaties. We hebben een programma om de aandacht te vestigen op veiligheid op de werkvloer en voor kantoorpersoneel is dat één van de grootste risico's: de trapleuning niet vasthouden tijdens het lopen. Dat lijkt misschien heel vanzelfsprekend, maar de ervaring is dat heel veel mensen het niet deden en het nu een stuk beter doen sinds zulke stickers er hangen. Mensen spreken elkaar er ook op aan. Dat laatste effect ebt wel wat weg, maar de verbetering in het gebruik van de trapleuning is blijvend.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 7:39

Stickers en trapleuningen? Dat zou bijna een artikel van de Speld kunnen zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Robonus » di 27 jul 2021, 8:44

Kom eens bij het kantoor van de gemiddelde grote GWW aannemer en je komt overal dat soort stickers tegen. Niet bellen op de trap, en trapleuning vasthouden. Is onderdeel van alle veiligheidscampagnes die ze hebben.

Net zoals je op de parkeerplaats bordjes hebt met verplicht achteruit inparkeren. Is vrij normaal geworden inmiddels.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 8:56

Ik heb dat soort stickers nog nooit ergens gezien.

Bij mij in het trappenhuis zitten wel stickers op de grond met "Let op, tegenliggers". Maar dat is sinds corona, dat van die leuningen had ik dus nog nooit ergens gezien. Ik vind het nogal debiliserend. Net alsof je langs de genoemde wegen hierboven borden moet plaatsen met "Blijf op de rijbaan!"

Ik heb soms mijn handen wel eens vol, zodat ik die leuning uberhaupt niet kan gebruiken. In de ene hand dossiers, in de andere hand een drankje. :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Attietattie » di 27 jul 2021, 9:08

Robonus schreef: di 27 jul 2021, 8:44Kom eens bij het kantoor van de gemiddelde grote GWW aannemer en je komt overal dat soort stickers tegen.
Ik heb ze nog nooit gezien.
Palance schreef: di 27 jul 2021, 8:56Ik vind het nogal debiliserend. Net alsof je langs de genoemde wegen hierboven borden moet plaatsen met "Blijf op de rijbaan!"
Geen goed voorbeeld. Het is vanzelfsprekend dat je op de rijbaan moet blijven. Het is niet vanzelfsprekend dat je de trapleuning vasthoudt. Je zou beter als voorbeeld kunnen gebruiken dat er borden worden neergezet dat je twee handen aan het stuur moet houden.
Palance schreef: di 27 jul 2021, 8:56Ik heb soms mijn handen wel eens vol, zodat ik die leuning uberhaupt niet kan gebruiken. In de ene hand dossiers, in de andere hand een drankje. :dyn_hyp:
Als je bij Shell zou werken, zou je die dossiers meteen neer mogen leggen om ze vervolgens nooit meer aan te hoeven raken. Althans, zo is mij verteld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » di 27 jul 2021, 9:12

sven_engelen schreef: ma 26 jul 2021, 23:09
Wimpie25 schreef: ma 26 jul 2021, 16:57 Laat ons dit op maatschappelijke verschillen houden. In Vlaanderen wordt nog een blijk van verantwoordelijkheid van de bestuurder verwacht. Heel de verkeerswet is vanuit dat standpunt geschreven.
En dan zeggen dat ik aan het bashen ben. Het is me weer duidelijk hoor :facepalm:
Dit mijns inziens alles behalve een vorm van bashen, gewoon een maatschappelijk verschil. Er werd vroeger vaak gezegd dat in België alles kon en mocht. In Vlaanderen zijn we nu wat meer naar jullie aan het toegroeien, maar we rekenen nog steeds op de verantwoordelijkheid van de inwoners.
Ds79m schreef: ma 26 jul 2021, 23:31 In België vallen ook dubbel zo veel doden door woningbranden als in Nederland (met 60% van het aantal inwoners). Nog zo’n plek waar eigen verantwoordelijkheid lekker werkt.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/15 ... d-hoe-kom/
Goh, in België staan vrijwel enkel particulieren woningen waar tot enkele jaren geleden geen enkele vorm van brandpreventie in verplicht was. Vlaanderen heeft daar op 5 jaar een enorme evolutie in doorgemaakt bij nieuwbouw. Brandveilige deuren, luchtafvoering, het verbieden van houtkachels, het verplichten van rookmelders etc....

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door IQ[] » di 27 jul 2021, 9:17

In de chemische / voedingsmiddelen / farmaceutische industrie (en ook de ingenieursbureaus) is het inderdaad normaal om deze verplichting om de trapleuning vast te houden tegen te komen. Hoewel ik het zelf enige mate van debilisering vind, doe ik het wel. Of het een reden is tot staande voet ontslag, dat denk ik niet, maar het kan best zijn dat je niet meer op de site mag komen wegens het overtreden van de veiligheidsvoorschriften. Dan wordt werken ineens wel erg lastig...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wouter N14 » di 27 jul 2021, 9:38

Achteruit inparkeren zie je bij risicogevoelige bedrijven omdat dat evacueren makkelijker maakt en daar kan ik inkomen. Maar verplicht de trapleuning vasthouden? Nee, dat snap ik niet. Tenzij je ook verplicht bent elk kwartier je veters te strikken, er voorrangsregelingen zijn op de wandelgangen en het verboden is met thee/koffie/soep rond te lopen. Of mis ik iets?

En de Nederlandse verplichting van brandmelders is, net als vergelijkbare regelingen, meer dan alleen een stukje opgelegde zelfredzaamheid. Want het scheelt ook brandweeruitrukken en verzekeringskwesties en dus geld en personele inspanning (en dus ook geld).
sven_engelen schreef: di 27 jul 2021, 0:03 Omdat het rammelend geluid extra alertheid veroorzaakt. Ongeluk was in het donker. Als de bestuurder de rammelstrook hoort en voelt, stuurt ie terug.
Ik heb eens gehoord dat rammelstroken niet worden toegepast vanwege geluidsoverlast :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Attietattie » di 27 jul 2021, 9:57

Wouter N14 schreef: di 27 jul 2021, 9:38Nee, dat snap ik niet.
Volgens mij gaat het niet op het vasthouden van die trapleuning. Het gaat erom dat je je continu bewust bent van risico's. Veiligheid moet altijd de boventoon voeren en men meent dat je dat creëert door 'absurd' verregaande regels in te voeren.

Vaak is zoiets ook een tactisch ding he. Als men vroeger altijd de trap op rende en men wil bewerkstelligen dat men daarmee stopt, dan kan je soms beter een stap verder gaan om in ieder geval voor elkaar te krijgen dat dat rennen stopt.

Vergelijkbaar met een weg waar altijd 100 werd gereden en men wil dat men er 80 gaat rijden. Als je dan 50 instelt, ga je die 80 wel voor elkaar krijgen en dat lukt je niet als je 80 instelt.

Niet dat ik het eens ben met die werkwijze, maar het resultaat is wel wat je hebben wil.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Wouter N14 » di 27 jul 2021, 10:05

Mja, oke. Maar dan zou die veterstrikverplichting en het koffieloopverbod er ook best bij kunnen.
Attietattie schreef: di 27 jul 2021, 9:57 Vergelijkbaar met een weg waar altijd 100 werd gereden en men wil dat men er 80 gaat rijden. Als je dan 50 instelt, ga je die 80 wel voor elkaar krijgen en dat lukt je niet als je 80 instelt.
Deze kan ik beter begrijpen. Is ook wat bv. Den Haag heeft gedaan met het Hubertustracé.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 10:49

Wouter N14 schreef: di 27 jul 2021, 10:05 veterstrikverplichting
Daar heb ik over nagedacht. Ik draag vrijwel altijd instapjes :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Egbert » di 27 jul 2021, 11:03

Attietattie schreef: di 27 jul 2021, 9:57 Volgens mij gaat het niet op het vasthouden van die trapleuning. Het gaat erom dat je je continu bewust bent van risico's. Veiligheid moet altijd de boventoon voeren en men meent dat je dat creëert door 'absurd' verregaande regels in te voeren.
IMHO is dat niet bewust worden van risico's maar juist het niet bewust maken van risico's. Het bedrijf waar ik werk is mij geen incident bekend dat iemand van de trap viel, struikelde of anderszins een trapgerelateerd ongeval had in de 15 jaar dat ik er al werk. Als je er op hamert dat je desondanks altijd de trapleuning moet vasthouden is dat IMHO meer een "je moet niet nadenken maar gewoon regeltjes uitvoeren!".
Want welk risico heb je hiermee vermeden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Attietattie » di 27 jul 2021, 11:45

Egbert schreef: di 27 jul 2021, 11:03Het bedrijf waar ik werk is mij geen incident bekend dat iemand van de trap viel, struikelde of anderszins een trapgerelateerd ongeval had in de 15 jaar dat ik er al werk. Als je er op hamert dat je desondanks altijd de trapleuning moet vasthouden is dat IMHO meer een "je moet niet nadenken maar gewoon regeltjes uitvoeren!".
Want welk risico heb je hiermee vermeden.
Hier gaat het dus mis. Je moet niet een potentieel gevaar tackelen nadat het gebeurd is, maar voordat het gebeurd is. Is een heel andere manier van denken, maar mijns inziens wel de juiste.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Egbert » di 27 jul 2021, 14:07

Attietattie schreef: di 27 jul 2021, 11:45
Hier gaat het dus mis. Je moet niet een potentieel gevaar tackelen nadat het gebeurd is, maar voordat het gebeurd is. Is een heel andere manier van denken, maar mijns inziens wel de juiste.
Dat is een soort van veiligheidsdenken dat een race to the bottom is. Dat is het steeds maar verlagen van maximumsnelheden omdat er toch elke keer weer iets gebeurt. Dat leidt tot de invoering van de helmplicht voor voetgangers omdat als je valt je je kunt bezeren. Dat proberen te voorkomen van elk letsel door alle maatregelen is kaasje voor zogenaamde veiligheidsexperten, maar met een gezonde samenleving heeft dat weinig te doen.

Let wel: ik zeg niet dat je geen veiligheidsmaatregelen moet nemen, maar wel dat je moet nadenken wat je probeert te voorkomen en wat je daarvoor wil verplichten.
En het verplicht vasthouden van een handrail als je de trap op of af gaat hoort IMHO bij het kopje "je kunt niet alles verplichten om alles te voorkomen". Het is tezeer een dogma bij sommige mensen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Attietattie » di 27 jul 2021, 14:29

Egbert schreef: di 27 jul 2021, 14:07Dat is een soort van veiligheidsdenken dat een race to the bottom is. Dat is het steeds maar verlagen van maximumsnelheden omdat er toch elke keer weer iets gebeurt.
Je rukt het uit zijn verband. Maar eigenlijk komt dat wel goed uit, want dan haak ik daarop in: veiligheid bewerkstellig je NOOIT door aan één knop te draaien. Het zijn altijd meerdere factoren die het verschil kunnen maken. Alsmaar doorgaan met het verlagen van de snelheid is wat mij betreft niet de manier van het oplossen van problemen, als er ook heel andere knoppen zijn.

Als het gaat om een val van de trap: er zijn meerdere manieren waarop je het risico daarop kunt beperken. De trap minder steil maken, achteruit de trap af, een gezondheidscheck voordat iemand gaat traplopen, tijdens het traplopen niet met collega's praten, of de trapleuning vasthouden. Als je hem zo afpelt, kan je met een heel simpele maatregel best veel winst behalen. Ik denk dat je het moet vergelijken met de snelheid verlagen van 130 naar 30, óf iedereen een autogordel omdoen. Eerst ga je helemaal over de zeik omdat je die irritante gordel om moet, maar op een gegeven moment weet je niet beter en is de winst een feit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Basjuh1981 » di 27 jul 2021, 16:26

sven_engelen schreef: di 27 jul 2021, 0:03 Als de bestuurder de rammelstrook hoort en voelt, stuurt ie terug.
Dat moet je niet te abrupt doen. Anders parkeer je de auto in de boom aan de overkant van de weg.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Egbert » di 27 jul 2021, 17:51

Attietattie schreef: di 27 jul 2021, 14:29
Als je hem zo afpelt, kan je met een heel simpele maatregel best veel winst behalen.
Tja, dan zeg ik al (goed, anecdotisch) dat er in mijn bedrijf in 15 jaar geen ongeval op de trap is gebeurd. Dus dan vraag ik me af hoeveel "best veel" winst dan eigenlijk is.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Durashift » di 27 jul 2021, 23:48

Dat van die trapleuning vasthouden komt vanuit de Shell's in onze wereld. Buiten, op een chemieterrein of zo'n boorplatform..is het wel handig om die ijzeren leuning vast te houden bij het lopen over al dat ijzer.

Binnen, in een gestoffeerd kantoor trapportaal??

Maar goed, dergelijke voorbeelden van marktleiders wordt natuurlijk graag gebruikt als voorbeeld in opleidingsland.. en zodoende sijpelt dat dan door in andere sectoren.

Het achteruit inparkeren.. ik kende het van zo'n 30 jaar geleden als een verplichting bij de IVA Driebergen. (wat ik/wij dan weer 'belachelijk' vonden, het 'anders om het anders zijn' effect), vanuit de MTS Apeldoorn gezien. ;)

Jaren later kom ik dat achteruit inparkeren weer tegen bij mijn toenmalige werkgever in de autowereld. Ach, 'IVA dingetje' dacht ik nog.
Nu is achteruit inparkeren ineens een 'veiligheid ding'.

In Elst (gld) is er een productiebedrijf die die regel ook heeft. Prima.. maar als de bulkauto daar staat te lossen.. is één uitgang van de parkeerplaats volledig geblokkeerd.. Bij een calamiteit aan de noordzijde van het pand.. kan niemand dus vertrekken met de auto (omdat de zuidzijde door de vrachtauto geblokkeerd is). :roll:
Heb je weinig aan achteruit geparkeerd staan..

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door Alfa » do 29 jul 2021, 0:30

Attietattie schreef: di 27 jul 2021, 14:29
Egbert schreef: di 27 jul 2021, 14:07Dat is een soort van veiligheidsdenken dat een race to the bottom is. Dat is het steeds maar verlagen van maximumsnelheden omdat er toch elke keer weer iets gebeurt.
Je rukt het uit zijn verband. Maar eigenlijk komt dat wel goed uit, want dan haak ik daarop in: veiligheid bewerkstellig je NOOIT door aan één knop te draaien. Het zijn altijd meerdere factoren die het verschil kunnen maken. Alsmaar doorgaan met het verlagen van de snelheid is wat mij betreft niet de manier van het oplossen van problemen, als er ook heel andere knoppen zijn.

Als het gaat om een val van de trap: er zijn meerdere manieren waarop je het risico daarop kunt beperken. De trap minder steil maken, achteruit de trap af, een gezondheidscheck voordat iemand gaat traplopen, tijdens het traplopen niet met collega's praten, of de trapleuning vasthouden. Als je hem zo afpelt, kan je met een heel simpele maatregel best veel winst behalen. Ik denk dat je het moet vergelijken met de snelheid verlagen van 130 naar 30, óf iedereen een autogordel omdoen. Eerst ga je helemaal over de zeik omdat je die irritante gordel om moet, maar op een gegeven moment weet je niet beter en is de winst een feit.
Zo'n beleid resulteert onvermijdelijk in regelitis die iedereen op den duur volledig lamslaat. Het is ook bijzonder autoritair om alles maar te verplichten en af te dwingen. Niet elke veiligheidsmaatregl is nodig of is een winst. Het gaat om risicoanalyse, als de risicowinst van een maatregel te beperkt is moet je hem niet invoeren.

Plaats reactie