Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chrysa » wo 28 jul 2021, 1:38

DontJudge schreef: wo 28 jul 2021, 0:14 Attietattie: Mag ik vragen wat je weerstand is tegen het gebruik van de rode rand bij bijvoorbeeld werkzaamheden? Puur om te weten waarom het wellicht een slecht idee kan zijn.
Ik ben niet Attietattie, maar rood licht in de verte boven de rijbaan = rood kruis = opletten over waar ik mag rijden.
Een getal op de matrixborden zegt iets over de snelheidslimiet, dat is dusdanig ingeburgerd dat je daar geen rode rand voor nodig hebt.

Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan, en geen rode kruizen meer gebruiken bij situaties zoals knooppunt Neerbosch op de A73 of oprit IJmuiden op de A22, waar verkeer op de rustigere tak via pijlen en kruizen naar 1 rijstrook wordt gedirigeerd om het invoegen wat soepeler te laten verlopen. Een :A3: op een snelweg 's nachts heeft bij mij nu al de betekenis "Let op, er is een grote kans dat er mensen op de rijbaan aan het werk zijn", en dat zou van mij bij een rood kruis ook mogen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 28 jul 2021, 6:39

Chrysa schreef: wo 28 jul 2021, 1:38dat is dusdanig ingeburgerd
In Nederland. Maar er rijden niet alleen Nederlanders over onze wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 28 jul 2021, 7:56

DontJudge schreef: wo 28 jul 2021, 0:14 Attietattie: Mag ik vragen wat je weerstand is tegen het gebruik van de rode rand bij bijvoorbeeld werkzaamheden? Puur om te weten waarom het wellicht een slecht idee kan zijn.
De kleur rood moet betekenen dat er iets heel belangrijks/gevaarlijks gaande is, bijvoorbeeld een object op de rijbaan. Die kleur moet dus zo min mogelijk te zien zijn.

Als er rijbaanbreed rood te zien is, springt het allerbelangrijkste wat er is, er niet meer uit. Hiermee vergroot je de kans op roodkruisnegatie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 28 jul 2021, 8:47

DontJudge schreef: di 27 jul 2021, 20:59 De rode rand zullen we binnen RWS verder gaan implementeren bij manuele inschakeling in de verkeerscentrale, zoals bij incidenten of werkzaamheden. Bij filesignalering niet, ivm 1. de overduidelijke flashers,
Ik heb al diverse keren een 80 zonder rode rand gezien, met en zonder flashers op de plekken waar de 80 normaal met rode rand te zien is ivm de 80-zone.
Dat zal dan dus vast met de AID te maken hebben.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 11:05

Attietattie schreef: wo 28 jul 2021, 7:56 Als er rijbaanbreed rood te zien is, springt het allerbelangrijkste wat er is, er niet meer uit. Hiermee vergroot je de kans op roodkruisnegatie.
Precies de reden waarom alweer jaren geleden dat DynaMax is afgeserveerd. Maar we gaan kennelijk weer een oude koe uit de sloot halen :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 28 jul 2021, 11:41

Chrysa schreef: wo 28 jul 2021, 1:38 Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan, en geen rode kruizen meer gebruiken bij situaties zoals knooppunt Neerbosch op de A73 of oprit IJmuiden op de A22, waar verkeer op de rustigere tak via pijlen en kruizen naar 1 rijstrook wordt gedirigeerd om het invoegen wat soepeler te laten verlopen. Een :A3: op een snelweg 's nachts heeft bij mij nu al de betekenis "Let op, er is een grote kans dat er mensen op de rijbaan aan het werk zijn", en dat zou van mij bij een rood kruis ook mogen.
Ik zou ook kappen met dat rode kruis op spitsstroken. Gewoon de matrixborden boven de spitsstrook uit en als hij open is mag er een :DVMGP: op
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 jul 2021, 12:11

Gezien het feit dat veel spitsstroken bijna de hele dag open zijn loop je het risico dat als ze wel eens gesloten zijn, mensen er uit gewoonte op rijden als er geen rood kruis hangt. Ik vind die rij rode kruizen terwijl de spitsstrook dicht is ook niet zo fantastisch, maar dat is een beetje onontkoombaar.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 28 jul 2021, 12:13

^^ Aan de andere kant is de regel dat je niet op de vluchtstrook mag rijden. Dus als er geen pijl boven hangt, is rijden op de spitsstrook wat dan een vluchtstrook is verboden.
Svenlo

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 28 jul 2021, 13:07

Dat is de theorie. De praktijk is dat ik op bijvoorbeeld de A4 rechts bij Amsterdam zo'n beetje elke keer dat ik daar rij als de spitsstrook dicht is één of meerdere voertuigen over de vluchtstook zie rijden. Pas als ze na een bocht een rood kruis zien wordt er opgeschoven naar de rechterrijstrook. Mochten er helemaal geen rode kruizen meer te zien zijn als de spitsstrook dicht is, dan zal je ook op heel veel andere wegen met gesloten spitsstroken heel veel ongewenst verkeer op de vluchtstrook gaan zien.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 13:09

We moeten gewoon omdenken! En dus altijd groene pijlen boven geopende rijstroken :yesyesyes:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 28 jul 2021, 13:51

^^ Op sommige plekken in Vlaanderen hebben ze dat zo, en dat vind ik een beter systeem dan in Nederland. Dan ga je van het positieve uit, in plaats het negatieve. Het is beter om mensen te belonen in plaats van te beboeten.
Rein schreef: wo 28 jul 2021, 13:07 Dat is de theorie. De praktijk is dat ik op bijvoorbeeld de A4 rechts bij Amsterdam zo'n beetje elke keer dat ik daar rij als de spitsstrook dicht is één of meerdere voertuigen over de vluchtstook zie rijden. Pas als ze na een bocht een rood kruis zien wordt er opgeschoven naar de rechterrijstrook. Mochten er helemaal geen rode kruizen meer te zien zijn als de spitsstrook dicht is, dan zal je ook op heel veel andere wegen met gesloten spitsstroken heel veel ongewenst verkeer op de vluchtstrook gaan zien.
Er is ook nog een tussenweg: Rood kruis aan het begin van de spitsstrook, en daarna niet meer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 28 jul 2021, 14:30

Rein schreef: wo 28 jul 2021, 13:07 Dat is de theorie. De praktijk is dat ik op bijvoorbeeld de A4 rechts bij Amsterdam zo'n beetje elke keer dat ik daar rij als de spitsstrook dicht is één of meerdere voertuigen over de vluchtstook zie rijden.
Daar zou een extra portaal ter hoogte van het 1200m combibord (aansluiting 2/ knooppunt Badhoevedorp) niet mistaan.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 28 jul 2021, 14:43

Kan een rood kruis met flashers eigenlijk ook? Dus dat je een rood kruis met flashers gebruikt als de rijstrook fysiek afgesloten is (bijvoorbeeld d.m.v. een RWS-auto) en een rood kruis zonder flashers gebruikt voor een gesloten spitsstrook?

EDIT: Het VK heeft bijvoorbeeld ook een rood kruis met flashers, zie hieronder in de spoiler vanaf 01:10.
SPOILER: TOON

Link
I'm average height... in Thailand.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 28 jul 2021, 14:46

^^ Wanneer de beeldstand verdrijfpijl kapot is wordt er een kruis met flashers getoond.

Eigenlijk zijn die flashers dan van de verdrijfpijl die er had moeten staan.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 jul 2021, 15:05

^^ Is dat niet alleen bij de niet-LED signaalgevers?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 28 jul 2021, 22:05

Attietattie schreef: wo 28 jul 2021, 7:56 (..)

Als er rijbaanbreed rood te zien is, springt het allerbelangrijkste wat er is, er niet meer uit. Hiermee vergroot je de kans op roodkruisnegatie.
Ik vind dit overtrokken.

Ik heb vanochtend op de A325 2 rode randen om witte cijfers gezien. Ik had nou écht niet het idee tegen een rood vlak aan te kijken.

Nu ben ik kleurenblind, dus dat rode van een X is in mijn ogen al meer oranje/geel dan echt rood. (de kleur in de boekjes komt beter overeen, hetzelfde met het groene licht).

Maar, dat de kleur rood op de signaalgevers alleen voor het kruis bestemd moeten zijn.. dat lijkt mij echt overtrokken voor wat het dan zou moeten opleveren: vermindering kruis negatie.

Dat wordt een onderzoekje doen, lijkt mij.

Rein schreef: wo 28 jul 2021, 13:07 Dat is de theorie. De praktijk is dat ik op bijvoorbeeld de A4 rechts bij Amsterdam zo'n beetje elke keer dat ik daar rij als de spitsstrook dicht is één of meerdere voertuigen over de vluchtstook zie rijden. (..)
Is dat bij de Rai, komend vanaf de A2?

Is wel een verwarrend stukje, vind ik.
Dit voegt juist het lekkerste in als de spitsstrook gewoon open is, naar mijn ervaring.
Is die dicht.. dan is het eerste deel (weefgedeelte) eigenlijk een strook te breed. Ik voeg in vanaf r2 vanaf de toerit vanaf de A2.. maar na het puntstuk (met de afrit naar de Rai) zit je dus op de vluchtstrook..

Je moet dan maar net ff weten dat er 2 rijstroken opgeschoven moet worden om in te voegen op de legale rijstrook. Als het daar druk is.. heb je niet veel meters over, vind ik.

Kijk, op de A7 na knp. A8 richting Purmerend kan je de spitsstrook wel afschaffen.. rijdt toch haast niemand op.. ook als het wél mag (moet).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 28 jul 2021, 22:28

^^ Nee, ik bedoelde de spitsstrook op de A4 vanaf KP De Nieuw Meer langs Sloten naar KP Badhoevedorp.

Doordat de weg daar in een bocht loopt en de signaalgevers ver uit elkaar staan, kan je als je abusievelijk op de (gesloten) spitsstrook gaat rijden het (eerste) rode kruis pas na een paar honderd meter zien. En omdat die spitsstrook bijna altijd als zodanig in gebruik is, gaan veel weggebruikers veelal automatisch erop rijden en zien ze pas honderden meters verder het rode kruis.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 28 jul 2021, 22:46

In het algemeen wordt in Europa een rode rand gebruikt op borden met maximumsnelheden, ook internationaal op signaalgevers. Ook wordt vanaf een afstand de attentiewaarde vergroot volgens ons onderzoek, zeker overdag, er zijn immers geen flashers wanneer de rode rand actief is. Wellicht niet bij kenners maar wel bij de gemiddelde weggebruiker en bijvoorbeeld toeristen die kunnen denken dat het om een adviessnelheid gaat. Het zal geen kermis worden zoals bij onze oosterburen vanwege het ontbreken van elektronische argumentatieborden. Let wel, het is niet bij de automatische incident detectie gepland, zoals bij file of stilstand op de spitsstrook, maar alleen bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, ingrijpen vanuit de centrale of een wis die een snelheid aanvraagt. Het is puur voor de veiligheid, maar als er goede argumenten zijn om het niet te doen hoor ik het graag want niks is ooit definitief zeg maar.

Mijn bron is het feit dat ik er van dichtbij op zit. Ik post niet veel, maar ik lees zeker regelmatig mee in allerlei topics en kan het erg waarderen.
Wat ik lees, stel je dus voor dat je soms mét een rode rand wil tonen en soms zonder, waarbij beide en Vmax is? Denk je niet dat dat voor Giulia, Henning of Mikko verwarrend is? Misschien zelfs voor Henk en Jan...
Ik ben daar zwaar op tegen. Vmax is of altijd met rode rand of altijd zonder rode rand. Óf je moet voor AID de getallen zonder rode rand gewoon als advies snelheid gaan toepassen.
Los van wat besloten wordt, het zou altijd hetzelfde moeten zijn.
Chrysa schreef: wo 28 jul 2021, 1:38 Ik ben niet Attietattie, maar rood licht in de verte boven de rijbaan = rood kruis = opletten over waar ik mag rijden.
Een getal op de matrixborden zegt iets over de snelheidslimiet, dat is dusdanig ingeburgerd dat je daar geen rode rand voor nodig hebt.
Ik zie van afstand een rood kruis of een rode cirkel, in landen die dat gebruiken. Ik heb niet de indruk dat dat ook maar een enkele keer onduidelijk was voor mij.
Maar ik geloof graag dat studies iets anders uitwijzen en ik heb geen zin om me daar nu veel verder in te verdiepen.
Attietattie schreef: wo 28 jul 2021, 7:56
De kleur rood moet betekenen dat er iets heel belangrijks/gevaarlijks gaande is, bijvoorbeeld een object op de rijbaan. Die kleur moet dus zo min mogelijk te zien zijn.

Als dat een geldig argument zou zijn, moet men per direct eerst maar eens stoppen met die plusstrook onzin zoals op de A12 en vergelijkbare onzin kruizen...
Daarnaast rijden we het grootste gedeelte van de dag met een doodsimpele BUBEKO snelheid hier op de Nederlandse "snel"wegen.
Jackbauer1350 schreef: wo 28 jul 2021, 8:47
DontJudge schreef: di 27 jul 2021, 20:59 De rode rand zullen we binnen RWS verder gaan implementeren bij manuele inschakeling in de verkeerscentrale, zoals bij incidenten of werkzaamheden. Bij filesignalering niet, ivm 1. de overduidelijke flashers,
Ik heb al diverse keren een 80 zonder rode rand gezien, met en zonder flashers op de plekken waar de 80 normaal met rode rand te zien is ivm de 80-zone.
Dat zal dan dus vast met de AID te maken hebben.
Als ik een buitenlander zou zijn en zo af en toe een keer in Nederland zou komen, dan zou ik me echt wel inlezen. Maar als ik een paar keer een getal met rode rand zie en een aantal keer een getal zonder rode rand, dan ga ik er bij die getallen zonder rode rand eerder vanuit dat het een adviessnelheid is; ik zal het in ieder geval minder dwingend en dringend interpreteren als de getallen met rode rand.
Dat probleem heb je niet als je geen verschil maakt.
Chris schreef: wo 28 jul 2021, 12:11 Gezien het feit dat veel spitsstroken bijna de hele dag open zijn loop je het risico dat als ze wel eens gesloten zijn, mensen er uit gewoonte op rijden als er geen rood kruis hangt. Ik vind die rij rode kruizen terwijl de spitsstrook dicht is ook niet zo fantastisch, maar dat is een beetje onontkoombaar.
Camera met koppeling naar CJIB ophangen. Onterecht op vluchtstrook betekend dan dus €240 (of wat is het tegenwoordig) aftikken. Drie weken schreeuwt iedereen moord en brand, daarna let men op en heb je er geen last meer van.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 23:02

Durashift schreef: wo 28 jul 2021, 22:05 Maar, dat de kleur rood op de signaalgevers alleen voor het kruis bestemd moeten zijn.. dat lijkt mij echt overtrokken voor wat het dan zou moeten opleveren: vermindering kruis negatie. Dat wordt een onderzoekje doen, lijkt mij.
Is al (vaker) gedaan, en heeft dus jaren geleden al geleid tot het schrappen van DynaMax.
duikgek89 schreef: wo 28 jul 2021, 22:46 Los van wat besloten wordt, het zou altijd hetzelfde moeten zijn.
...
Ik zie van afstand een rood kruis of een rode cirkel, in landen die dat gebruiken. Ik heb niet de indruk dat dat ook maar een enkele keer onduidelijk was voor mij.
Precies dezelfde argumentatie: het gaat niet om het symbool maar om de kleur. De betekenis van rood moet altijd hetzelfde zijn. Want slecht zicht, paniekbeslissingen, noodgevallen, technische storing etc.
Als dat een geldig argument zou zijn, moet men per direct eerst maar eens stoppen met die plusstrook onzin zoals op de A12 en vergelijkbare onzin kruizen...
Volgens mij zouden ze dat heel graag willen, maar speelt mee dat ze vluchtstroken expliciet gesloten willen verklaren, en daar dus permanent een kruis op hebben. Dan maak je nog enige kans dat de vluchtstrook een veilige noodstopplaats is. En ik snap dat je vluchtstrook-spitsstroken en plusstroken hetzelfde wilt behandelen, dus beide dan een kruis krijgen.
Maar als ik een paar keer een getal met rode rand zie en een aantal keer een getal zonder rode rand, dan ga ik er bij die getallen zonder rode rand eerder vanuit dat het een adviessnelheid is; ik zal het in ieder geval minder dwingend en dringend interpreteren als de getallen met rode rand. Dat probleem heb je niet als je geen verschil maakt.
Dat vind ik ook een groot probleem. We hebben heel wat jaren geduld moeten hebben voordat het een beetje geland was dat signaalgevers een maximumsnelheid tonen en geen adviessnelheid zoals in den beginne. Dat broze stukje kennis haal je flink om zeep met rode randen.
Camera met koppeling naar CJIB ophangen. Onterecht op vluchtstrook betekend dan dus €240 (of wat is het tegenwoordig) aftikken. Drie weken schreeuwt iedereen moord en brand, daarna let men op en heb je er geen last meer van.
Het gaat niet om het achteraf bestraffen, maar het op dat moment zo veilig mogelijk houden van de vluchtstrook, zie ook eerdere punt.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 28 jul 2021, 23:36

Robbert297 schreef: wo 28 jul 2021, 14:43Kan een rood kruis met flashers eigenlijk ook?
Zeker! Maar ik weet niet zeker of er dan ook eerst nog een laadbak tegenaan moet zitten :woop:

Afbeelding

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » do 29 jul 2021, 1:34

Volgens mij is niet zozeer de kleur rood in het kruis of rode rand bepalend voor de attentiewaarde, maar is het de bedoeling dat de flashers dit zijn. Zeker voor de mensen die kleurenblind zijn, hebben de flashers, indien gebruikt, veel meer attentiewaarde.
Of een snelheid nu getoond met met of zonder rode rand, is voor mij (en juridisch) hetzelfde.
Een rood kruis is voor mij eenvoudig, daar mag je niet onderdoor. Of het nu een spits-, vlucht, plusstrook is of tbv ongeval betreft.
Dat men toch onder rode kruizen door rijdt zegt meer wat over deze wegmisbruikers. Maak de boete maar Eur 500,-, dan leren ze het wel.

Wel denk ik dat het wellicht beter is het rode kruis bij ongevallen of wegwerkzaamheden uit te voeren met flashers. Dan weet je van te voren, hier is wat aan de hand, en zou ik vaart minderen en extra oplettend zijn (extra afstand houden en kijken wat m'n uitwijkmogelijkheden zijn) Een kruis zonder flashers mag ik ook niet onderdoor, maar zou dan voorbehouden moeten zijn aan situaties zonder incident, zoals spits- of plusstrook, of anderzinds geval waar er geen hulpdiensten te verwachten zijn op de weg.

Wel of geen rode rand ?? Zoals gezegd, ik ben op de hoogte van de wet en eigenlijk is dat voor mij hetzelfde. Je mag niet harder rijden dan de aan gegeven snelheid. Een inleidende maatregel waarbij ook flashers worden getoond (bv een AID) is voor mij een teken van gas loslaten en de auto uit laten bollen tot aan de file, extra waakzaam zijn.
Ik moet werkelijk lachen om die lui die gewoon hun snelheid handhaven bij het zien van een snelheid met flashers, om er vervolgens na 300m achter te komen dat er toch echt file staat en dan vol in de ankers gaan. Sloebers.

Daar waar de rode rand nu toegepast kan worden (moderne WKS, iWKS) zou ik het gewoon toepassen. Daar waar nog oud spul hangt, dan maar niet, het duurt toch niet lang voor dit uiteindelijk weg is en vervangen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 29 jul 2021, 8:14

Robbert297 schreef: wo 28 jul 2021, 14:43 Kan een rood kruis met flashers eigenlijk ook? Dus dat je een rood kruis met flashers gebruikt als de rijstrook fysiek afgesloten is (bijvoorbeeld d.m.v. een RWS-auto) en een rood kruis zonder flashers gebruikt voor een gesloten spitsstrook?
Ons aller Wegenforum heeft daar natuurlijk al op voorgesorteerd ;)
:DVMXF:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 29 jul 2021, 8:15

Als een :DVMPR: tijdens een maatregel kapot gaat krijg je een :DVMXF: , dat is volgens mij de enige huidige "toepassing".
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 29 jul 2021, 8:17

Waarbij ik mij al afvroeg:
Snelwegfreak schreef: wo 28 jul 2021, 15:05 ^^ Is dat niet alleen bij de niet-LED signaalgevers?

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 29 jul 2021, 8:56

Met echte borden is er een verschil tussen adviessnelheid :A4: en maximum snelheid :A1-50:.

Voor de eenduidigheid zou het eigenlijk beter zijn om dit op de signalering ook over te nemen door zonder rode rand :DVM70: als adviessnelheid te doen en de :DVM70RR: als maximumsnelheid. De rode rand visualiseert daarbij ook een rond bord en zonder rand een vierkant bord.
Alleen dat voor kleurenblinden duidelijk genoeg is is dan wel de vraag.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 29 jul 2021, 8:59

fleppenstein schreef: do 29 jul 2021, 1:34 Dat men toch onder rode kruizen door rijdt zegt meer wat over deze wegmisbruikers. Maak de boete maar Eur 500,-, dan leren ze het wel.
Dit slaat natuurlijk weer nergens op. Jij weet bij voorbaat al dat mensen dit bewust doen? :roll:
Er zijn duizenden oorzaken waarom men onder een rood kruis doorrijdt, bewust of ONBEWUST.

Het wordt tijd dat RWS eens een onafhankelijk onderzoek gaat doen naar de oorzaken hiervan. Er is naar mijn weten nog geen enkel onderzoek naar geweest, terwijl ze maar blijven communiceren dat je niet onder een rood kruis mag doorrijden. Dat is natuurlijk wel een logische conclusie, maar bereik je zo wel de doelgroep? Wordt hier van geleerd?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 29 jul 2021, 9:29

fleppenstein schreef: do 29 jul 2021, 1:34 Volgens mij is niet zozeer de kleur rood in het kruis of rode rand bepalend voor de attentiewaarde, maar is het de bedoeling dat de flashers dit zijn.
Dan zullen een rood verkeerslicht, rode brandweerwagens en rode zwaailampen ook wel onzin zijn? Rood betekent simpelweg dat je extra alert moet zijn, daar kan je van alles van vinden, maar zo werkt het in ons brein.
fleppenstein schreef: do 29 jul 2021, 1:34Of een snelheid nu getoond met met of zonder rode rand, is voor mij (en juridisch) hetzelfde.
Je moet in de verkeerskunde werkelijk NOOIT van jezelf uitgaan. Gewoon helemaal nooit. Ik kan duizend voorbeelden opnoemen waarom dat een slecht idee is, maar dat kan je zelf ook bedenken.
fleppenstein schreef: do 29 jul 2021, 1:34Dat men toch onder rode kruizen door rijdt zegt meer wat over deze wegmisbruikers. Maak de boete maar Eur 500,-, dan leren ze het wel.
Alle onderzoeken wijzen uit dat hoger straffen niet helpt.

Eigenlijk is dit een veelzeggende uitspraak. Dit suggereert dat mensen het expres doen en dat geldt vast voor velen, maar ik denk dat je heel veel te kort door de bocht gaat. Als er zo enorm veel mensen rode kruisen negeren, als er zoveel weginspecteurs worden aangereden, als er zoveel botsabsorbers en actiewagens in puin zijn gereden, dan ben je wel enorm arrogant om te zeggen dat alles aan de weggebruiker ligt. Ik denk dat er veel meer aan de hand is en daar zou onderzoek naar gedaan moeten worden. Dit kan je met goed fatsoen niet alleen bij de weggebruiker neerleggen. Echt unfair en een heel verkeerde invalshoek die de veiligheid niet zal doen toenemen.
fleppenstein schreef: do 29 jul 2021, 1:34Ik moet werkelijk lachen om die lui die gewoon hun snelheid handhaven bij het zien van een snelheid met flashers, om er vervolgens na 300m achter te komen dat er toch echt file staat en dan vol in de ankers gaan. Sloebers.
De ene auto is de andere niet he. Ik laat mijn gas ook los bij het zien van een snelheidbeperking, maar mijn auto remt dan nauwelijks af en ik wil niet onnodig remlichten laten zien. Of als ik op de cruise control rijd, dan remt ie wel uit zichzelf en dat kan inderdaad laat zijn. Ook zie je regelmatig AID terwijl er niets aan de hand is, dat stimuleert ook niet om af te remmen.

Overigens kan deze sloeber het ook gewoon lekker vinden om een keer wat assertiever te rijden. :doei:

Jouw hele relaas straalt aan alle kanten uit dat jij een geweldige chauffeur bent en dat het gros gewoon stom is. Misschien heb je helemaal gelijk (dat meen ik oprecht), maar je moet in de verkeerskunde rekening houden met stomme chauffeurs. Zeggen dat het gewoon zo is en dat men zich er maar aan moet houden, gaat ons helemaal niets brengen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 29 jul 2021, 9:32

Helaas kun je maar één like geven. Vandaar: :top: :top:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 29 jul 2021, 9:48

fleppenstein schreef: do 29 jul 2021, 1:34 ... deze wegmisbruikers. ... Sloebers.
Je diskwalificeert jezelf heel aardig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 29 jul 2021, 13:52

Fleppenstein werkt volgens mij in een verkeerscentrale. Ik denk dat hij doelt op de vreemde capriolen die je weggebruikers ziet maken vanaf het tv-scherm. Attietattie werkt op de weg zelf.

Interessant dat je dat verschil ook ziet in hun bijdrages :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.