Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

mbo405
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 26 mar 2006, 0:08
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mbo405 » do 29 jul 2021, 8:06

@snelweggetje
Bij led armaturen is het steeds minder nodig de lichtbron direct boven het oppervlak te plaatsen. Afhankelijk van fabrikant en armatuur type zijn er allerlei opties voor het toevoegen van kleine plastic mensjes voor de leds, hiermee kan je het licht richten en besparen op de mast en/of uithouder.

Voorbeeld van de Schreder Teceo veel toegepast op snelwegen, recent op de a20
https://nl.schreder.com/nl/producten/te ... erlichting

@durashift
Bij een aantal mastfabrikanten moet je het armatuur type opgeven met aantal nadere gegevens en berekenen ze vervolgens de hele mast door. Er is voor lichtmasten de nen-en 40-x norm maar ik moet eerlijk zijn dat in de praktijk altijd de aanbevelingen van de mastfabrikanten word gevraagd.

Mvg freek

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » do 29 jul 2021, 8:36

Durashift schreef: wo 28 jul 2021, 22:24 Is er voor straatverlichtingsarmaturen ook een draagvermogen (kg.) norm?

Hier in de buurt zit namelijk een Ooievaars stelletje dat de lichtarmaturen wel een lekker plekje vinden om naar hun eigen nest te kijken. ;)

Een volwassen ooievaar weeg wel een paar kilo, denk ik?

Zijn er weleens armaturen naar beneden gekukeld als gevolg van een landing op afzetting van een vogelsoort?
Ongetwijfeld bestaat er voor verlichtingsarmaturen een richtlijn voor draagvermogen. Waar zouden wij zijn zonder alle regeltjes en voorschriften.

Wat betreft de ooievaars, er zitten hier in de buurt tenminste twee ooievaarsnesten en het is een mooi gezicht als je de ooievaars op de armaturen ziet zitten. Het zijn wel grote schijters want de bovenzijde van de armaturen zit aardig onder de uitwerpselen. De uitdaging voor de draagkrachten van de armaturen zit hem vooral in de krachten die er vrijkomen als een ooievaar landt of opstijgt. Ik heb een keertje een ooievaar zien opstijgen van een lantaarnpaal en die paal stond aardig te schudden toen zo'n beest opsteeg.

Afgelopen zaterdag vloog er een zwerm van wel tien van die mooie klepperaars door de lucht. En met een beetje goede wil hebben wij volgend jaar vanuit ons huis ook uitzicht op een nest door een ooievaar die een nest gaat bouwen op een deels afgezaagde boom.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » do 29 jul 2021, 8:43

Ik heb ook het idee dat die oude armaturen meer solide gemaakt zijn dan die (LED-)armaturen van nu.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » do 29 jul 2021, 9:50

^^ Dat weet ik wel zeker! Ergens langs de N224 ter hoogte van Woudenberg hangt een nieuw led armatuur op "half zeven" terwijl de rest er nog gewoon bij hangt. Armatuur zit met een soort van kink verbinding vast aan de paal.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

mbo405
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 26 mar 2006, 0:08
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mbo405 » do 29 jul 2021, 16:58

Jackbauer1350 schreef: do 29 jul 2021, 8:43 Ik heb ook het idee dat die oude armaturen meer solide gemaakt zijn dan die (LED-)armaturen van nu.
Ik denk dat het wat genuanceerder ligt. In gebieden met led komt minder vaak een hoogwerker langs en vind minder preventief onderhoud plaats dat kan een reden zijn dat led armaturen langer kapot blijven hangen, zeker met nieuwe contracts vormen in de aannemers wereld.
Ander deel van het verhaal is dat een armatuur vaak niet te repareren is, gaat een led stuk dan zijn er weinig onderdelen beschikbaar. Een nieuwe led bestellen duurt 8 a 10 weken.

Met led is wel de hele markt veranderd, waar eerst signify/Philips, Schreder enzo de overgrote meerderheid hadden is bij de keuze voor led een andere keuze gemaakt. Led-armaturen gaan ,15/20 jaar mee en zijn in theorie onderhoudsvrij. De keuze voor een armatuur word nu vaak op prijs en uitstraling gemaakt. In principe gaat een armatuur niet meer tenminste iedere 5 jaar open voor een onderhoudsronde en het criterium robuust voor een zorgeloos onderhoud is daarmee komen te vervallen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mhkamp » ma 16 aug 2021, 8:37

Ik wist niet dat de wegverlichting bij Lunetten op de A12 in een dramatische toestand is.

Mobiele DRIP : "Openbare verlichting in storting".

Ga er van uit dat het een typo is.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 16 aug 2021, 9:05

^^ Watt is daar aan de hand?" :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Palance » ma 16 aug 2021, 9:21

De tekstschrijver was geen helder lichtt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Peter » ma 16 aug 2021, 14:36

PeterSchoeber schreef: do 29 jul 2021, 9:50 ^^ Dat weet ik wel zeker! Ergens langs de N224 ter hoogte van Woudenberg hangt een nieuw led armatuur op "half zeven" terwijl de rest er nog gewoon bij hangt. Armatuur zit met een soort van kink verbinding vast aan de paal.
Zegt dat wat over de LED lamp of passen mast (of uithouder) en armatuur niet bij elkaar, al dan niet provisorisch opgelost ?
Veel storingen zijn denk ik (net als vroeger) meer kabelstoringen dan kapotte lampen of elektronica in de lampenkap. In de stad wordt het (na melding) vaak binnen een week opgelost. Op de snelweg kan het maanden of jaren duren tot de kabel hersteld is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mbo405
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 26 mar 2006, 0:08
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mbo405 » ma 16 aug 2021, 19:19

Kabelstoringen op snelweg zijn inderdaad een drama, zeker op drukke punten is het vaak heel lastig om langs het hele kabeltracé een verkeersmaatregel te krijgen. Ik weet uit ervaring dat alleen een aanvraag voor een storingsonderzoek bij Prins Clausplein al 3 maanden heeft gekost en vervolgens het onderzoek van de meetwagen niet paste in de geplande nacht. Als je dan vervolgens een kleiner zoekgebied hebt lukt het wel binnen een week een spoed SPIN goedgekeurd te krijgen. Heb je echt pech en zit de storing in een wegoversteek kom je in veel moeilijkere trajecten met vergunningen en boorplannen.

Op de N224 zijn dat deze armaturen? http://www.luxision.com/2016_01_01_Fara ... Lux_en.pdf

Normaal gesproken heb je het armatuur dat vastzit aan de mast met een opzetstuk. Het opzetstuk kan je uitwisselen naargelang het type mast, dikte en paaltop of uithouder model. Bij de meeste merken zit dit met 2 bouten vast in een glijrail, deze Fara Vela zit met 1 bout vast op het knikpunt, een kwetsbare constructie die meer kracht krijgt te verwerken door onder andere wind.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » ma 16 aug 2021, 21:08

^^ nope de door mij bedoelde lamp is van een heel ander type met een soort van scharnierpunt erin tussen de paal en de eigenlijke lamp.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Thom » ma 16 aug 2021, 23:24

Ik kwam onderstaand filmpje op Facebook tegen van de verlichting op de A12. Hoop dat het linkje werkt.
https://fb.watch/7qA8-EVrSg/

mbo405
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 26 mar 2006, 0:08
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mbo405 » di 17 aug 2021, 0:08

Dat zijn vervelende storingen, maar moet toch wel gezocht worden bij voeding kabel of voedingskast, anders valt niet alles uit. Zonder alle technische details te bespreken dit is wel een heel zoekwerkje, maar doordat alle verlichting uitvalt kan je al een hoop storingen en zoeken uitsluiten.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Durashift » di 17 aug 2021, 0:38

^^ vorige week zaterdagmiddag reed ik daar en brandde er 2 armaturen van 1 mast, tussen het stuk spoor (Houten-Utrecht) en de Esso. Rest was gewoon uit.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » di 17 aug 2021, 9:26

PeterSchoeber schreef: ma 16 aug 2021, 21:08 ^^ nope de door mij bedoelde lamp is van een heel ander type met een soort van scharnierpunt erin tussen de paal en de eigenlijke lamp.
Ik denk dat jij deze bedoeld: https://nl.schreder.com/nl/producten/te ... erlichting

Heeft inderdaad wel vaker de neiging om net wat af te gaan hangen. Denk dat dit komt doordat soms de bouten niet strak genoeg worden aangedraaid.

mbo405
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 26 mar 2006, 0:08
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mbo405 » di 17 aug 2021, 20:13

Dat is gewoon een montagefout, de Teceo heb ik vele van voorbij zien komen. Maar ken meer voorbeelden van slordige monteurs zoals langs de n207 net voorbij Boskoop richting Gouda.

SOXman
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 12 sep 2015, 15:07

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door SOXman » do 02 sep 2021, 16:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst bij mijn vader zijn huis, een oude straatlamp! Philips Sora aan een houten elektriciteitspaal met een SOX 55 Watt. Kan ook een SOX-E 36 Watt in. De beugel waar hij aan hangt komt waarschijnlijk ergens uit de jaren 50 en was voorzien van de oude kleuren VD draad rood en groen. Ik heb er ook een kort YouTube filmpje van gemaakt: https://m.youtube.com/watch?v=o897dw5g0ew
Vaak ben ik hier niet te vinden maar vindt het leuk dit even hier te delen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door IQ[] » wo 08 sep 2021, 19:53

Ik zag dat de A2 tussen Kerensheide en de slinger bovenaan de Kruisberg bij Maastricht Airport geretrofit is met LED. Ziet er apart uit de oude masten met gloednieuwe lampen er aan.

Wanneer is trouwens de lijnverlichting van de A76 tussen Kerensheide en de grens met België vervangen? Het lijkt recent te zijn geweest, want de nieuwe palen glimmen nog. Wel jammer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » do 09 sep 2021, 18:56

^^ De lijnverlichting Kerensheide -> grens is vorig jaar september vervangen.

Jeffrey130
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:32

[A002] Amsterdam - Utrecht LED verlichting

Bericht door Jeffrey130 » za 11 sep 2021, 10:50

Het viel me op dat de LED verlichting die er op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen sinds 2016 geplaatst is al grotendeels stuk is. Op de site van Schreder staat heel mooi dat LED verlichting zichzelf na 7 jaar terug verdiend, maar ik denk dat de LED’s niet vervangen kunnen worden. Dan moet het volledige armatuur vervangen worden binnen die 7 jaar dus dan zijn ze nog duur uit. :facepalm:

https://nl.schreder.com/nl/projecten/s ... ht-met-led

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » za 11 sep 2021, 11:23

^^
Kan ook een kabelstoring zijn, zeker als meerdere masten achter elkaar het niet doen.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door hurricane » za 25 sep 2021, 13:58

rbtvdijk schreef: za 25 sep 2021, 8:51 De lijnverlichting bij Duiven is nu inderdaad volledig voorzien van retrofit-LED! Gisterenavond stond deze ingeschakeld, en het is echt een verademing!
Dat heeft RWS snel gedaan in die paar dagen.
Uit het A12 Ijsselbrugtopic, ik dacht dit is wel cross-post waardig hier in dit topic :)

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Davy » za 25 sep 2021, 15:02


Mark schreef: Afbeelding
A12 Utrecht (1)
01. Richting Den Haag. Op de voorgrond LED, achtergrond beide strengen nog met natrium.
Zijn deze gedeeltes ondertussen ook al aangepast?


RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door RSK » ma 27 sep 2021, 15:38

Afbeelding

Deze betonnen lantaarnpalen kom ik net tegen in Delfstrahuizen, op het terrein van Hotel-Restaurant Tjongervallei. Volgens mij best wel zeldzaam, en er staan er een stuk of wat in betrekkelijk goede staat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » ma 27 sep 2021, 20:22

^^ Mooie vondst. Hebben wij eigenlijk veel van de betonnen lantaarnpalen gehad in Nederland. De paal heeft wel iets weg van de zogenaamde "Brabantportalen" van de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn ook twee ronde betonnen palen met een betonnen koppelbalk waar de bovenleiding aan hangt.
Afbeelding08423077-42260 Heukelom 17 september 2003
by peter_schoeber, on Flickr

Dit bedoel ik dus.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

michaelgse
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 15:15

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door michaelgse » ma 27 sep 2021, 21:33

Mooie vondst! Je ziet heel zelden inderdaad nog een setje van die palen. Na de oorlog bij gebrek aan metaal zag je ze veel. Vooral rond omgeving Arnhem met een Philips TB200 waarvan de kap gesloten was. Er staan er nog enkele in het "wild"

Afbeelding3x philips tb200 op betonnen paal waarvan de laatste aan is by michael Mc donald, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris » wo 20 okt 2021, 11:17

RTV Oost: Honderden lantaarnpalen langs provinciale wegen in Overijssel definitief weg

Overijssel gaat bijna 500 lichtmasten verwijderen, waarvan geoordeeld is dat deze niet meer nodig zijn.

mbo405
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 26 mar 2006, 0:08
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mbo405 » wo 20 okt 2021, 17:57

^^
Een lastige discussie, verwijderen van verlichting ligt altijd heel gevoelig, maar ik ben benieuwd naar de wegdekreflectoren/kattenogen. De paar keer dat ik het mee heb gemaakt op Engelse wegen was ik er erg positief over. Zuid Holland staat nu vol met verlichte kruispunten, maar die wisselingen tussen licht en donker blijf ik qua rijden minder fijn vinden.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door MaartenE » wo 20 okt 2021, 18:24

Fietsers komen dus ook in het pikkedonker te zitten langs die wegen. In ieder geval de N734 heeft op plekken geen losse verlichting voor fietsers.

Vlugge edit: Ja, fietsers horen ook fatsoenlijke verlichting te hebben, begrijp mij niet verkeerd. Maar de gemiddelde naafdynamo zal nooit zoveel verlichting geven als een (moderne) autokoplamp kan, ben benieuwd hoe dat op die wegen zal gaan mbt verblinding. Veel auto's hebben nog altijd beroerd afgestelde verlichting.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wouter N14 » wo 20 okt 2021, 19:21

Gewoon een ordinaire bezuiniging verkocht als verduurzaming. Ben wel benieuwd of het hier over klassieke lampen gaat of al over nieuwere led-lampen. En in het eerste geval ook de vraag in hoeverre vervanging is overwogen. Led-lampen hebben lagere onderhoudskosten en kunnen fors minder lichthinder geven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie