Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jul 2021, 23:08

mvalkenburg schreef: wo 28 jul 2021, 20:59
marcel schreef: wo 28 jul 2021, 20:00 Engeland laat vanaf 2 augustus weer buitenlandse toeristen toe zonder quarantaine, maar een test is blijkbaar nog steeds nodig:
https://www.reuters.com/business/retail ... 021-07-28/

Echt Engeland dus, niet Groot-Brittannië ...
Twee tests: eentje op eigen kosten voor vertrek en eentje op eigen kosten (£88) 2 dagen na aankomst.
£88? Iemand verdient daar heel veel geld aan.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » do 29 jul 2021, 8:11

Fijn dat we weer de Noordzee over kunnen. Prachtig land en eigenlijk gewoon om de hoek. Ook ideaal voor een goede roadtrip. Toch gek dat veel Nederlanders het links laten liggen. Op de weekendjes Londen na dan. Zal wel met het weer te maken hebben.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 jul 2021, 8:21

Maar ja, dit staat me dus niet aan:
Travellers also still have to take an expensive COVID-19 test before departure and shortly after arrival in England.
Overigens eens dat het een prachtig land is. Ik heb er nog te weinig van gezien, voornamelijk op reizen van/naar Schotland en Wales.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » do 29 jul 2021, 8:30

Oh niet goed gelezen, dacht dat het niet voor gevaccineerden zou gelden. My bad. Al blijft de rest van mijn post onverminderd overeind.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 jul 2021, 9:00

Als die onzinnige testplicht is afgeschaft wil ik wel een overtocht maken. Maar dan wel via Frankrijk, want ik ga er nog altijd van uit dat die mondkapjes aan boord van boot of trein nodig zijn (dat weerhoudt me ook van een treinreisje Rotterdam-Londen).

Als die mondkapjes niet meer nodig zijn zal ik eens gaan kijken naar goedkope tickets voor de Eurostar.

Maar met de auto valt er meer te verkennen, inderdaad. Ik snap ook niet altijd waarom de focus zoveel op Frankrijk en Spanje moet liggen, terwijl Engeland/het VK zo'n prachtig land is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » do 29 jul 2021, 9:22

^^ het weer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 jul 2021, 9:30

In Noord-Italië schijnt gelukkig ook altijd de zon.

Serieuzer, zo slecht is het niet altijd. Ja, de kans is groter op regen, maar dat kun je in Scandinavië ook hebben. Juist daarom is het land zo mooi groen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 29 jul 2021, 9:42

Ik kom ook ontzettend graag in alle windstreken van het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Het vooroordeel omtrent het weer is, net als bij Scandinavië, heel groot bij mensen. Op zich goed, want dan wordt het niet zo druk. Talloze keren meegemaakt dat collega's klagend terugkwamen uit Frankrijk, Spanje of Italië vanwege pokkeweer en dat ik dan in Engeland of Scandinavië gewoon 3-4 weken topweer heb gehad. Sowieso snap ik nooit helemaal dat afmeten van je vakantiesucces aan het weer. Dat is vaak de eerste en enige vraag van mensen als je terugkomt van vakantie. Ik vind dat totaal niet interessant. Ja, het wordt pas vervelend als het weer je ontzettend tegenhoudt om de dingen te ondernemen die je wilt ondernemen, maar voor de rest: boeien!

Dus hopelijk dat men gauw weer stopt met die testongein, want ik kijk wel weer eens uit naar een Schotse B&B in verlaten gebied met mooi uitzicht en een full Scottish breakfast...

Daarnaast hebben we de kinderen ook al een paar dagen naar Londen beloofd met de Eurostar zodra we weer normaal gaan doen met z'n allen. Genoeg te doen dus...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 jul 2021, 9:46

Mijn laatste trip naar Schotland was relatief nat, maar er is niks mooiers dan met striemende regen en harde wind, ingepakt in regenkleding op een klif staan te kijken :)
Maar goed, daar bereid je je dan ook op voor.

Mijn trip naar Wales is al heel wat langer geleden, daar hebben we tijdens ons verblijf in Betws-y-Coed wel zo veel regen gehad dat de lieve kabbelende beekjes besloten via de weg verder te gaan.
Maar een dag later heb je prachtige zichten met watervallen en goed gevulde meertjes.
Verder viel het qua regen op die vakantie wel mee.

En inderdaad, wat mvalkenburg schrijft: Het is helemaal niet zo extreem druk als het soms op de reguliere bestemmingen kan zijn. Lokale uitzonderingen zul je altijd hebben, maar ik ga toch sowieso buiten het seizoen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » do 29 jul 2021, 10:02

mvalkenburg schreef: do 29 jul 2021, 9:42 Talloze keren meegemaakt dat collega's klagend terugkwamen uit Frankrijk, Spanje of Italië vanwege pokkeweer en dat ik dan in Engeland of Scandinavië gewoon 3-4 weken topweer heb gehad.
Waarschijnlijk hadden ze dan alsnog beter weer dan jij ;)
Voor veel mensen betekent topweer nu eenmaal iedere dag 30+ en geen spat regen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 29 jul 2021, 10:10

paolie schreef: do 29 jul 2021, 10:02 Voor veel mensen betekent topweer nu eenmaal iedere dag 30+ en geen spat regen.
Ieder zijn ding. Ik zou er doodongelukkig van worden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » do 29 jul 2021, 10:16

Met 30+ kom ik amper van mijn plek, liever niet.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » do 29 jul 2021, 10:23

Het is allemaal zo zwart/wit bij veel mensen. Frankrijk = mooi weer. Engeland = regen. Dus maar weer voor de 20e keer naar hetzelfde Frankrijk. Maar ook dit is Engeland:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » do 29 jul 2021, 10:37

Had vorig jaar Schotland op de planning staan. Dit jaar ook. Beide keren moeten annuleren wegens corona. Ooit kom ik er. 8-)
Слава Україні

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » do 29 jul 2021, 10:57

Mijn vakantie in Noorwegen was fantastisch. Twee weken prachtig weer (behalve in Bergen, maar daar regent het dan ook echt altijd). Mijn vakantie in Noord-Engeland en Schotland daarentegen was twee weken lang hondenweer. Dan baal ik toch wel een beetje.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 jul 2021, 11:05

Ik heb op mijn tripje door Noord-Scandinavië zo'n 10 jaar geleden ook heel veel geluk gehad: Erg warm weer, 2 weken vrijwel onafgebroken zon (ook 's nachts dus :) ) en amper regen gehad.

De afgelopen 2 jaren ben ik in Nederland gebleven en heb ook zeer veel geluk gehad met het weer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Ds79m » do 29 jul 2021, 11:19

paolie schreef: do 29 jul 2021, 10:57 Mijn vakantie in Noorwegen was fantastisch. Twee weken prachtig weer (behalve in Bergen, maar daar regent het dan ook echt altijd). Mijn vakantie in Noord-Engeland en Schotland daarentegen was twee weken lang hondenweer. Dan baal ik toch wel een beetje.
Dat is het hele probleem van een zomervakantie in Noord-Europa natuurlijk. 14 of 34 graden daar valt wel omheen te werken. Maar regen op reis verveelt heel snel. En het kan zo een week somber weer zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 29 jul 2021, 12:19

Als het elke dag pijpenstelen regent is het niet leuk. Maar als er droge dagen tussen zitten is er goed omheen te plannen. Zaken als museumbezoek doe je dan op regenachtige dagen, de buitenactiviteiten doe je op de droge dagen. Zo heb ik het vorig jaar aangepakt toen ik in oktober een week in Zweden was en er ook de nodige regen viel.
Robbert297 schreef: do 29 jul 2021, 10:37 Had vorig jaar Schotland op de planning staan. Dit jaar ook. Beide keren moeten annuleren wegens corona. Ooit kom ik er. 8-)
Ik had vliegtickets om vorig jaar december naar Edinburgh te gaan. Dat kon uiteraard niet doorgaan. Ik kreeg er vouchers voor terug, die we gebruikt hebben om vorige maand naar Curaçao te gaan. Ook voor mij geldt dat ik vast ooit nog wel in Schotland kom!

Verder ga ik eigenlijk nooit in het echte hoogseizoen op vakantie, en als ik binnen Europa blijf, dan valt het in april, mei, juni, september, oktober en november (de maanden waarin ik in de laatste jaren doorgaans op vakantie ging) qua hitte ook wel mee. Zeker in Zuid-Europa heb je dan vaak nog prima weer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » do 29 jul 2021, 12:21

Er zitten heel aardige weken tussen (zelfs hoogzomers), maar deze week is ronduit kil. Dan zit je in Zweden net wat beter dan op de Britse Eilanden, maar dat groene karakter moet ergens vandaan komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 29 jul 2021, 12:39

Coen Tunnel schreef: do 29 jul 2021, 12:19 Edinburgh
Een fantastische stad. Ik ben er maar een dagje geweest (per trein vanuit Stirling waar we een paar nachten verbleven), maar ik wil er eigenlijk wel meer van zien.

Eigenlijk 2 dagen, de andere was een bezoekje aan de dierentuin van Edinburgh.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » do 29 jul 2021, 12:41

In 2008 ben ik 4 of 5 dagen in Edinburgh geweest. Super toffe stad.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » do 29 jul 2021, 12:54

Afgelopen weekend was ik in Noorwegen. Na de landing in Stavanger werden we door de luchtverkeersleiding erop aangewezen een nummer te bellen. Dat bleek de politie te zijn die vervolgens naar ons vliegtuig kwam. De QR-codes werden gecontroleerd en vervolgens nog een paspoortcheck in een VW busje bij de vliegclub. Erg vriendelijk en allemaal super relaxed, m'n medereiziger had echter geen QR-code maar wel een geel boekje. Dat zorgde iets voor discussie, maar uiteindelijk ging de agent daar wel mee akkoord. Men schijnt in Noorwegen toch wel wat bang te zijn voor vervalsingen van gele boekjes, daarom ziet men liever een QR-code, aldus de agent.

Twee dagen later kwamen we op een klein vliegveld aan in Zweden in Siljansnäs. Daar was natuurlijk niemand om ons te controleren. Sowieso vond ik het aandeel van mondmaskers in Noorwegen al heel gering. Ook in het OV droegen maar een paar mensen een mondkapje. In Zweden heb ik zelfs niemand met een mondkapje gezien. Terug in Duitsland heeft men ons in Hannover ook niet gecontroleerd. Dat kan er echter ook mee te maken hebben dat crewleden van privévluchten niet onder de Covid-controles vallen, maar uitsluitend passagiers.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mark0
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 0:13
Locatie: Arnhem

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mark0 » do 29 jul 2021, 20:21

Bedankt allen voor de reacties op mijn vraag over de trein naar Krakow. Ik heb kaartjes gekocht voor de trein van 15.47 uur, dus ik heb 2,5 uur speling. Als reactie op de vraag waarom ik niet rechtstreeks naar Weeze vlieg vanaf Lviv: omdat ik het weekend nog in Krakow wil doorbrengen en Auschwitz wil bezoeken. Ik vlieg op maandag van Krakow naar Dusseldorf. Mocht Polen zijn grenzen volledig dichtgooien (je weet het nooit ten tijde van covid-19) dan is rechtstreeks terugvliegen naar Weeze, Dortmund, Frankfurt of Berlijn altijd nog een optie...

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door poller1 » do 29 jul 2021, 23:02

Wat het weer betreft... ik hou op zich ook niet van 2 weken 35 graden en zon.
Maar Schotland/Noorwegen en Zuid-West-Engeland en Wales (ondanks de palmbomen) zijn wel een risico natuurlijk. Als je pech hebt zit je echt wel 2-3 weken in de miezer (OK, dan maar de pub in, die zijn zeker leuk :-) )

Daarom vind ik in de zomer bv. de regio van de Italiaanse Vooralpen (en Meren) zo leuk om te verblijven: je kan er op één, max 2 uur rijden altijd alle kanten uit: bijna garantie op mooi weer ten zuiden van de lijn Turijn-Milaan-Verona; heb je het dan te heet, dan trek je de Alpen in en kan je altijd verrast worden door regen/onweer en sowieso koelere temperaturen. En 't is niet te ver rijden vanuit BE/NL.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » vr 30 jul 2021, 19:28

Frankrijk staat niet toe dat EU burgers de EU verlaten voor 'niet noodzakelijke reizen', bijv. vakanties.
Als je bijv. als Duitser vanaf Basel naar Turkije wilt vliegen kom je het vliegtuig niet in, want de luchthaven ligt in Frankrijk ...
Leuk is ook dat de luchtvaartmaatschappij daar niet voor waarschuwt, maar ja, ze willen natuurlijk tickets verkopen.

https://www.airportzentrale.de/euroairp ... gen/71168/

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » vr 30 jul 2021, 21:29

^^
Je kunt wel vanaf het Zwitserse deel van de luchthaven naar buiten de EU reizen. In het artikel beperkt men het op mensen met een vast woonadres in Zwitserland, maar dat klopt niet helemaal. Doordat Basel een binationale luchthaven is, kunnen ook Duitsers via Zwitserland wegvliegen. Je hebt dan met de Franse autoriteiten niet echt iets van doen, mits je dan ook echt de Zwitserse ingang via Basel gebruikt. Hetzelfde zal ook wel voor Genève gelden, waar de Fransen dan via de Franse ingang mogelijk geweigerd kunnen worden.

Overigens is zo'n regeling van de Franse autoriteiten natuurlijk nogal kort door de bocht. Als Fransman kan je prima een ticket kopen naar een luchthaven buiten Frankrijk (maar binnen de EU) en dan overstappen op een vlucht naar buiten de EU. Zolang niet heel Europa zo'n systeem handteerd levert het niks op, behalve misschien de één of andere vakantiegast die die moeite niet wil nemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jul 2021, 21:31

Hoe zit dat met overstappers, als ik bv. vanaf Amsterdam met Air France via Parijs vlieg?

Het is ook wel bizar dat Frankrijk regels oplegt aan niet-Franse EU-burgers. Dat kan toch niet de bedoeling zijn...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 30 jul 2021, 22:19

marcel schreef: vr 30 jul 2021, 19:28 Frankrijk staat niet toe dat EU burgers de EU verlaten voor 'niet noodzakelijke reizen', bijv. vakanties.
Als je bijv. als Duitser vanaf Basel naar Turkije wilt vliegen kom je het vliegtuig niet in, want de luchthaven ligt in Frankrijk ...
Leuk is ook dat de luchtvaartmaatschappij daar niet voor waarschuwt, maar ja, ze willen natuurlijk tickets verkopen.

https://www.airportzentrale.de/euroairp ... gen/71168/
Dit is een artikel van 18 juni. Toen golden nog compleet andere regels.

Ik meen gelezen te hebben dat Frankrijk momenteel als beleid heeft dat gevaccineerden altijd welkom zijn, uit welk land ze ook komen, dus ook uit rode landen buiten de EU. En dus ook erheen reizen vanuit Frankrijk.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » vr 30 jul 2021, 22:51

Coen Tunnel schreef: vr 30 jul 2021, 21:31 (..)

Het is ook wel bizar dat Frankrijk regels oplegt aan niet-Franse EU-burgers. Dat kan toch niet de bedoeling zijn...
Dat mag niet, is in strijd met het EU beginsel. Een lidstaat kan geen verplichting opleggen aan een ingezetene van een andere lidstaat die op dat moment in het lidstaat verblijft.

Zoals de winterbanden'plciht' in o.a. Duitsland. (dus, continu met winterbanden rijden in een bepaalde periode van het jaar). Kan men aan een Nederlander niet opleggen (want wij kennen die verplichting niet). Wat wel kan is dus zoals men het nu opgelost heeft: eisen aan iedere weggebruiker dat deze zijn bandenkeuze aanpast aan de (winterse) omstandigheden die op dat moment aanwezig zijn op de weg waar hij/zij rijdt.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 30 jul 2021, 23:04

Ik weet niet of je het al doorhad, maar sinds corona lijken die EU-beginselen er allemaal niet meer zo toe te doen. Het ene land maakt het nog bonter dan het andere en de EU zelf lijkt het allemaal wel prima te vinden. Zelfs de paar slappe pogingen tot harmonisatie van reisregels tussen de EU-landen (waarmee de EU haar eigen Schengenverdrag gewoon overtreedt, maar dat terzijde) blijken tot op heden niets waard.

Plaats reactie