Combinaties komen ook voor. Vandaag reed ik over de SS 50 bis var: https://www.google.com/maps/@46.0090847 ... 312!8i6656Vinny schreef: ↑do 28 mei 2020, 7:04De vierde.waar staat dat quater eigenlijk voor?
bis = 2e
ter = 3e
quater = 4e
Het zijn allemaal later aangelegde tracés ten opzichte van de hoofdroute. Andere mogelijkheden zijn:
a = alternatief tracé
dir = verbindingsweg, aftakking
r, racc = rondweg
radd = verdubbeld
trav = passage
var = variant
[I] Sicilië - Sicilia
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: [I] Sicilië - Sicilia
-
- 4x5 autosnelweg
Wel ja, in een land waar FI-PI-LI ook als "wegnummer" gezien wordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Strada_di ... sa-Livorno
https://nl.wikipedia.org/wiki/Strada_di ... sa-Livorno
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Nadat het Himera viaduct van de A19 was ingestort vond de populistische partij M5S dat er te weinig voortgang in zat dus hebben ze zelf een omleidingsroute aangelegd. Dat was in 2015.

-
- Secretaris
Een politieke partij die iets aanlegt? Hebben ze dan gewoon met z'n allen een betonmolen geregeld en vrijwillig die weg aangelegd?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 4x3 autosnelweg

Ik wil maar aannemen dat de aanleg vervolgens is uitbesteed (en eerst de benodigde vergunningen zijn opgehaald) in plaats van dat de lokale afdeling er een buitendag van maakte.
-
- dorpsstraat
Heeft men er inmiddels nog een laag asfalt overheen gedraaid? Of ligt het er nog steeds zo bij? Zal lekker rijden dit..... 

-
- Moderator
Het in 2015 ingestorte Viadotto Himera / Imera van de A19 is op 31 juli weer geopend.

-
- Moderator
Straks om 10 uur wordt het wegvak Rosolini - Ispica van de A18 op het zuidoosten van Sicilië opengesteld. Dit is de zuidelijkste autosnelweg van Italië op 36.45 N. Dat is ongeveer dezelfde breedtegraad als Málaga.

-
- 4x3 autosnelweg

Het nu opgeleverde stuk is 7,3 kilometer lang, met één viaduct van 636 meter erin. De parkeerplaats die je ziet is een onbemande parcheggio, gelegen kort vóór de nieuwe afrit Ispica. Ze dragen ook de namen Ispica nord respectievelijk Ispica sud.
https://corrierediragusa.it/attualita/2 ... cco-i-dati
Laatst gewijzigd door Pino op di 03 aug 2021, 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb bij Sicilië toch altijd het gevoel dat er meer aan nieuwe infra wordt gedaan dan in de rest van het land. Er zijn best wel wat wegen verdubbeld de laatste jaren, verlengingen opgeleverd en kapotte viaducten hersteld.
Maar er is nog heel veel te doen, veel van die enkelbaanswegen lopen over lange viaducten die waarschijnlijk vroeg of laat instorten.
Maar er is nog heel veel te doen, veel van die enkelbaanswegen lopen over lange viaducten die waarschijnlijk vroeg of laat instorten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x3 autosnelweg
Mwa. Sicilië is groot hoor, een twee derde van Nederland. Dus het is een beetje “wow, ze hebben én in Zeeland én in Overijssel een verdubbeling”. Daar kun je natuurlijk tegen inbrengen dat menig andere Italiaanse regio maximaal één project van betekenis heeft. Maar ik denk toch ook wel dat op Sicilië de achterstand groot is. Het decennia-lange gepruts met de route Siracusa-Gela en de hele route langs de zuidkust in het verlengde, de doorsteek Palermo-Agrigento die blijft hangen, evenals Catania-Ragusa. Het eiland is toch zeer matig ontsloten.
-
- Moderator
Zo snel gaat het niet op Sicilië. De snelweg zou volgens plan in 1973 gereed moeten zijn tot Gela. Nu bijna 50 jaar later is het nog niet voltooid.

-
- 4x3 autosnelweg
[I] [A018] Sicilië - Sicilia

Dat is op zichzelf treurig genoeg, en men wil nu ook alsnog die directe doorsteek Catania-Ragusa bouwen, omdat op die route veel meer verkeer zit dan op de tolsnelweg buitenom. Dubbel treurig

-
- expressweg
Niet handig. Ook de slechte bouw en corruptie hebben niet bijgedragen aan de staat van de infrastructuur in dit gebied.
-
- Moderator
Bij Nicosia is een bypass van de SS117 aangelegd, de SS117ter. Deze is echter maar ten dele voltooid. Het is mij niet duidelijk hoe oud de SS117ter is, maar in elk geval voor 2005 (meest recente satellietbeelden) en wellicht wel uit de jaren '70.
Er is ook gepoogd om de weg verder naar het noorden aan te leggen inclusief een tunnel maar dat is nooit voltooid. Verder noordelijk is wel een upgrade van de SS117 in uitvoering naar Mistretta. Dit is ook een vertraagd project waarvan de bouw in 2013 begon maar pas in 2020 het eerste deel is geopend.
Locatie: https://www.google.com/maps/@37.7674163 ... a=!3m1!1e3

Er is ook gepoogd om de weg verder naar het noorden aan te leggen inclusief een tunnel maar dat is nooit voltooid. Verder noordelijk is wel een upgrade van de SS117 in uitvoering naar Mistretta. Dit is ook een vertraagd project waarvan de bouw in 2013 begon maar pas in 2020 het eerste deel is geopend.
Locatie: https://www.google.com/maps/@37.7674163 ... a=!3m1!1e3

-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
Als ik op de historische beelden in Google Earth kijk lijkt het al voor te komen op beelden van 1989, maar de resolutie van die beelden is heel erg laag en je kan er bijna niet op inzoomen. Ik kon er op internet niet veel van vinden, wel opvallend omdat het ook een groot dalviaduct omvat: https://goo.gl/maps/SJ8Lo5mouy4U4P5F6
-
- Moderator
Opmerkelijke beelden uit Randazzo, waar de zijmuur van een brug is ingestort en er een enorme waterval vanaf de weg zijwaarts van de brug loopt.
Link
Link
-
- 4x3 autosnelweg
Filmpje van het zuidelijke stuk A18, met het vorig jaar geopende stuk tot Ispica aan het einde. Daarvóór: wat een treurnis. Daarover heb ik in deze draad al wat opmerkingen geplaatst, maar vier jaar na mijn bezoek ziet het er flink slechter uit dan ik me herinnerde.
Link
-
- Moderator
Een groot dalviaduct bij Caltanissetta is gisteren opgeblazen.
Ze hebben dit viaduct sequentieel opgeblazen, en dus niet alle explosieven tegelijk laten detoneren.
Link
Ze hebben dit viaduct sequentieel opgeblazen, en dus niet alle explosieven tegelijk laten detoneren.
Link
-
- 4x3 autosnelweg
Nog volop zomer in Sicilië, hieronder twee foto's van de A29 gisteren.
In de dagen daarvoor nog wat kilometers gemaakt op Sicilië zonder foto's. Het viel me op wat voor enorm contrast je hebt tussen de snelwegen/expreswegen langs de kust en de A19 dwars door het binnenland. De eerste in een bepaald redelijke staat, ook de tolvrije routes. De superstrada Catania-Syracusa leek zelfs voorzien van betere bewegwijzering van wat ik me van mijn bezoek in 2018 herinnerde. En die laatste is een werkzaamheden-gebed zonder end. Je ziet concreet niets gebeuren, en het doet wat dat betreft denken aan de oude A3 door Calabria. Maar ik heb nog eens zitten kijken naar mijn A19-foto's van 2018 en dat vergeleken met de huidige toestand. Er gebeurt wel wat: bijvoorbeeld dat we toen 2+0 reden over de zuidelijke brug terwijl aan de noordelijke werd gewerkt, en dat nu omgekeerd is. Het gevoel blijft echter dat tegen de tijd dat ze klaar zijn met de sanering, ze wel weer van voor af aan kunnen beginnen voor de volgende sanering ...
A29 by Pino, on Flickr
A29 by Pino, on Flickr
In de dagen daarvoor nog wat kilometers gemaakt op Sicilië zonder foto's. Het viel me op wat voor enorm contrast je hebt tussen de snelwegen/expreswegen langs de kust en de A19 dwars door het binnenland. De eerste in een bepaald redelijke staat, ook de tolvrije routes. De superstrada Catania-Syracusa leek zelfs voorzien van betere bewegwijzering van wat ik me van mijn bezoek in 2018 herinnerde. En die laatste is een werkzaamheden-gebed zonder end. Je ziet concreet niets gebeuren, en het doet wat dat betreft denken aan de oude A3 door Calabria. Maar ik heb nog eens zitten kijken naar mijn A19-foto's van 2018 en dat vergeleken met de huidige toestand. Er gebeurt wel wat: bijvoorbeeld dat we toen 2+0 reden over de zuidelijke brug terwijl aan de noordelijke werd gewerkt, en dat nu omgekeerd is. Het gevoel blijft echter dat tegen de tijd dat ze klaar zijn met de sanering, ze wel weer van voor af aan kunnen beginnen voor de volgende sanering ...

-
- 4x5 autosnelweg
"Rij verder met het betrachten van voorzichtigheid".
Je wordt in ieder geval afdoende gewaarschuwd
Je wordt in ieder geval afdoende gewaarschuwd

-
- 4x3 autosnelweg

Vroeger zaten er trouwens ook knipperlichten op dit bord, maar die zijn niet meer ... (Streetview 2008)
-
- 4x3 autosnelweg
De SS640 tussen de A19 bij Caltanisetta en Agrigento. Als hij klaar is, is het een best strakke weg. Nette superstrada in vergelijking met ouder spul in het noorden. Maar ja, wanneer is dat eerste stuk dan eindelijk eens een keer klaar?!?
Mooie typische beelden van het Siciliaanse binnenland trouwens. Fascinerend landschap vind ikzelf.
Link
Mooie typische beelden van het Siciliaanse binnenland trouwens. Fascinerend landschap vind ikzelf.
Link
-
- 4x5 autosnelweg
Een nieuwe weg is vaak strak, maar ik vind de rijbaan persoonlijk nogal smal en, typisch Italiaans, de vangrail met het hek nogal storend aanwezig. Een bredere rijbaan (vluchtstrook) met een minder massieve vangrail zou er beter uitzien en volgens mij net zo veilig.
-
- 4x3 autosnelweg
Tja, het is een superstrada in Italië, wat had je anders verwacht op die vlakken? Er is tenminste nog iets van een vluchtstrook; vergelijk dat eens met stukken E45 of SS1.
-
- 4x3 autosnelweg
Artikel in Strade e Autostrade over het grote onderhoud aan de A19 (dat al een paar jaar duurt): als ik het zo lees worden vrijwel alle kunstwerken van enige omvang op het stuk A19 dat door het binnenland gaat onder handen genomen. En op dat stuk ligt veel van de A19 op bruggen, omdat de ondergrond lastig was om direct op te bouwen.
https://www.stradeeautostrade.it/ponti- ... trada-a19/
https://www.stradeeautostrade.it/ponti- ... trada-a19/
-
- autoweg

-
- Moderator
Er is een stuk A19 gerenoveerd, ter hoogte van Resuttano. Dit is net na het stuk waar de rijbanen elkaar kruisen.

Opmerkelijke aansluiting:

Opmerkelijke aansluiting:

-
- 2x5 autosnelweg
Laten we het er op houden dat het typisch Italiaanse ontwerp is... 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland